شهرهاجاهای دیدنی

پارک طالقانی | پارکی پر پیچ‌‌وخم در قلب پایتخت

وقتی اسمی از پارک به میان می آید، در نظرمان مکانی پر از درخت، گل و بلبل ظاهر می شود که حس و حالی خوش نصیب‌مان می‌کند، فارغ از این که هر پارک قصه خودش را دارد. کلان‌شهر تهران هم، شهری است با هزاران پارک جورواجور، اما در میان این همه تنوع، پارک طالقانی واقع در منطقه 3 تهران، چیز دیگری است و مراد دل هر سن‌وسالی را برآورده می‌کند.

در این مجله از اتاقک می‌خواهیم از آب‌و هوای پر دود و دم پایتخت دل بکنیم، دستتان را بگیریم و به مکانی سرسبز در قلب تهران ببریم. پس با ما برای رفتن به بوستان طالقانی و گرفتن اکسیژن ناب همراه باشید.

پارک طالقانی کجاست؟

پارک طالقانی کجاست
برکه کوچک سنگی ابتدای پارک قرار گرفته است و هر سال با آغاز سال جدید پر از ماهی‌های قرمز رنگ می‌شود – عکاس: شروین امینی

شاید باورش سخت باشد در پایتخت، میان چندین بزرگراه عظیم و پرهیاهو، پارکی جنگلی و بسیار خوش آب‌وهوا معروف به پارک طالقانی جاخوش کرده باشد. این پارک زیبا، با گونه‌های گیاهی متنوع، به‌عنوان ریه تنفسی پایتخت، اکسیژن ناب را تقدیم شهروندان تهرانی می‌کند.

البته قصه پارک طالقانی، متعلق به همین دیروز و امروز نیست. بلکه قدمت این پارک زیبا به زمانی برمی‌گردد که هنوز بوستان آب و آتش و پل معروف طبیعت جان نگرفته بودند.

در گذشته این پارک بخشی از اراضی عباس‌آباد با کاربری کشاورزی بود. تا این‌که در سال 1350، توسط شرکت نوسازی عباس‌آباد طرح نوسازی آن تصویب شد. در طراحی فضاسازی و آبیاری پارک طالقانی، مهندسین انگلیسی و اسپانیایی نقش عمده‌ای داشتند تا این‌که بالاخره این فضای سبز در سال 1361 افتتاح شد. البته در سال‌های اخیر، با احداث پارک آب‌وآتش و پل طبیعت، شاهد تغییرات زیادی در امکانات رفاهی و تفریحی این پارک بوده‌ایم.

پارک زیبای طالقانی با مساحت 310 هزار مترمربع بر روی تپه‌های عباس‌آباد قرار گرفته است و با نام‌هایی چون پارک جهان کودک و تپه‌های داوودیه هم شناخته می‌شود. طراحی این بوستان از نظمی طبیعی پیروی می‌کند و در آن 75 گونه‌ مختلف گیاهی مانند کاج، اقاقیا، توت سپیدار، نارون، چنار، گردو، افرا، انجیر، سرو، انواع درختچه‌ها نظیر توری، یاس زرد و بلوط همیشه سبز به‌عنوان گونه‌ای نادر قابل مشاهده است. جالب است بدانید، حدود 40514 اصله درخت و درختچه در این پارک ریشه دوانده و زندگی می‌کنند.

آدرس پارک طالقانی: استان تهران، شهر تهران، منطقه سه، بزرگراه حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاذبه‌های دیدنی پارک طالقانی

اگر فکر می‌کنید، جاذبه‌های پارک طالقانی در همین گل، بلبل و درختانش خلاصه می‌شود، سخت در اشتباهید! چراکه در گوشه و کنار بوستان مکان‌های فرهنگی، تفریحی، ورزشی و رفاهی مختلفی قرار گرفته است. در ادامه شما را با تک‌تک آن‌ها آشنا می‌کنیم تا زمان مراجعه به این بوستان خوش آب‌وهوا چیزی از قلم نیفتد و از جای‌جای آن لذت ببرید.

راه چوبی

راه چوبی
پله‌های چوبی هم در این راه تعبیه شده‌اند که در قسمت غربی پارک طالقانی تهران قرار دارند – عکاس: علیرضا کیخواه

وجه تمایز پارک طالقانی با دیگر پارک‌های پایتخت راه چوبی زیبا و پرپیچ و خم آن است. این مسیر در یک راه خاکی و میان درختان ساخته شده است.

قدم گذاشتن بر روی این راه چوبی، تماشای مناظر سرسبز و درختان سربه‌فلک کشیده و شنیدن نوای خوش پرنده‌ها، دست‌به‌دست داده‌اند تا شما را از هیاهوی شهر دور و به آرامش دعوت کنند. فراموش نکنید، راه چوبی بهترین گزینه برای گرفتن عکس‌های خاطره‌انگیز است. برای دسترسی به ورودی مسیر چوبی، باید به قسمت غربی پارک بروید. پله‌های چوبی این مسیر هم در این قسمت از پارک قرار گرفته‌اند. از سمت راست ورودی اگر وارد شوید به درون پارک می‌روید و از ورودی سمت چپ به پل طبیعت می‌رسید.

بلندترین پرچم ایران

بلندترین پرچم ایران
این پرچم دارای وزن ۳۰۰ کیلوگرم و ابعاد ۲۲ در ۴۶ متر معادل ۱۰۲۴ مترمربع است.

اولین پرچم بلند ایران و سومین پرچم بزرگ جهان، بر روی مرتفع‌ترین تپه عباس‌آباد، در پارک طالقانی قرار گرفته است. این پرچم، با 1000 متر مربع مساحت و 150 متر ارتفاع، در نزدیکی موزه دفاع مقدس است و نام کشورمان را بر فراز آسمان در معرض نمایش گذاشته است. جالب این‌جاست که جنس پرچم از پارچه‌ای مقاوم است که روی میله‌ای با وزن 250 تن نصب شده است و هنگامی که سرعت باد 7 متر در ثانیه باشد، به اهتزاز در می‌آید.

در این پرچم موارد دیگری چون سامانه نگهدارنده، بالابر پرچم، دوربین ضد لغزش، دستگاه هواسنج، صاعقه‌گیر، امکانات تصویر برداری، امکانات هواشناسی و چراغ هشدار هواپیما به کار رفته شده است.

موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس
این موزه با زیربنای ۲۰۵ هزار متر مربع، دارای بخش‌های مختلف مانند تالارهای هشت گانه، باغ راه، دریاچه مصنوعی، آب نمایش و سالن‌های آمفی تئاتر است.

موزه دفاع مقدس، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های کشور است. این موزه پس از اتمام جنگ تحمیلی احداث شد و در آن می‌توانید با ماشین‌‌های جنگی، ادوات جنگی، تانک و به‌طور کلی ابزارهای جنگی آشنا شوید و آن‌ها را از نزدیک ببینید.

آدرس موزه مقدس: استان تهران، تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبه‌روی پارک طالقانی

ساعت کار: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۷، پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۲۱ و روزهای جمعه و تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۲۱

قیمت بلیط: ۱۲ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۲۵ هزار تومان است.

مسجد خرمشهر، یادآور دفاع مقدس

مسجد خرمشهر
بنای مسجد خرمشهر سیستم نورپردازی ویژه‌ای دارد و برای بیننده نمایش تخریب و بازسازی مسجد را مجسم می‌كند.

این مسجد در دوران دفاع مقدس، شاه‌راه حماسه‌های مقاومت بود و در حال حاضر یادآور خاطرات دوران هشت ساله دفاع مقدس است. مسجد خرمشهر، بین موزه دفاع مقدس و پارک طالقانی قرار گرفته و معماری و گنبد بسیار زیبایی دارد.

پل طبیعت، دومین نماد پایتخت

پل طبیعت
پل طبیعت تهران یک پل دو طبقه پیاده‌رو، به طول 300 متر است.

از دیگر جاهای دیدنی تهران در اطراف پارک طالقانی، پل طبیعت است. این پل که در قسمت غربی پارک قرار گرفته، سازه‌ای عظیم است که دو بوستان طالقانی و آب و آتش را به هم وصل می‌کند. این پل، به‌عنوان دومین نماد شهر تهران، شهرتی جهانی دارد و با قدم زدن بر روی آن می‌توانید چشم‌انداز بسیار زیبایی از پایتخت داشته باشید و سرانجام خود را از بوستان طالقانی به پارک آب وآتش برسانید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

زمین‌های بازی کودکان و بزرگسالان

زمین‌های بازی کودکان و بزرگسالان
زمین‌های مخصوص بازی در قسمت شرقی پارک طالقانی قرار دارند – عکاس: فریبرز هاشمی

پارک طالقانی برای تمام رده‌های سنی جذابیت‌های فراوانی دارد. وقتی در ضلع شرقی پارک قدم می‌زنید، کودکانی را می‌بینید که سرمستانه تاب بازی می‌کنند و از سرسره‌های رنگی بالا و پایین می‌روند. در دیگر بخش‌های پارک، صدای خنده و هیاهوی جوانانی را می‌شنوید که در زمین‌های مخصوص والیبال، بسکتبال و گل کوچیک، تنیس روی میز و شطرنج مشغول بازی و رقابت هستند. در بخش‌های مختلف پارک نیز وسایل ورزش همگانی متنوعی وجود دارد تا افراد از آن‌ها برای حفظ سلامتی و تندرستی خود استفاده کنند.

رستوران و کافه‌ها

رستوران و کافه‌ها
استریت‌میلزهای واقع در پارک طالقانی شما را به خوردن میان‌وعده‌ای خوشمزه دعوت می‌کنند.

زمانی یک گشت‌وگذار کامل می‌شود که در حین گردش خود را مهمان خوردن یک خوراکی خوشمزه کنید. در پارک طالقانی نیز، بنابر این سنت دیرینه، چندین کافه و بوفه وجود دارد تا از شما با نوشیدنی‌های گرم و سرد، بستنی و میان‌وعده‌های غذایی پذیرایی کنند.

بخشی از پارک هم مختص حضور به استریت‌میلزهاست. استریت‌میلز به مینی‌بوس‌ها و کاروان‌هایی گفته می‌شود که غذا، نوشیدنی‌های مختلف، قهوه و انواع خوراکی‌ها را برای مشتریان‌شان سرو می‌کنند. در قسمت شرقی پارک (نزدیکی مترو حقانی) هم همیشه و در هر شرایطی بساط تنقلاتی مانند ذرت، باقالی، لبو و … برقرار است و شما را به خوردن میان‌وعده‌ای خوشمزه دعوت می‌کند.

رستوران VIP، با منظره‌ای بی‌نظیر و جذاب در نزدیکی قسمت شرق پارک و در ابتدای پل طبیعت قرار گرفته است. در این رستوران می‌توانید صبحانه، نهار و شام نوش‌جان کنید و یا از منوی کافی شاپ آن انواع کیک‌ها، نوشیدنی‌ها و دسرها را سفارش دهید. علاوه بر موارد گفته شده، دیدنی‌های دیگری در نزدیکی پارک قرار گرفته‌اند که سر زدن به هر یک از آن‌ها خالی از لطف نیست. در این‌جا به مهم‌ترین‌شان اشاره می‌کنیم.

  • باغ کتاب که با سمت جنوب‌شرقی پارک طالقانی، 1.5 کیلومتر فاصله دارد. مسیر باغ کتاب، در سرتاسر بوستان با تابلوهای راهنمایی مشخص شده است.
  • پارک آب و آتش که با سمت شمال‌غربی پارک طالقانی، 700 متر فاصله دارد.
  • آسمان نمای گنبد مینا که با سمت جنوب‌غربی پارک، 1 کیلومتر فاصله دارد.

تفریحاتی که در پارک طالقانی می‌توان انجام داد!

تفریحاتی که در پارک طالقانی می‌توان انجام داد
در سرتاسر پارک طالقانی، بیش از 30 آلاچیق به صورت سقف‌دار، بدون سقف و یا همراه با باربیکیو تعبیه شده است.

بوستان طالقانی مجموعه‌ای سرسبز و همه چیز تمام است. برای لذت بردن از این فضای زیبا، مهم نیست کودک باشید یا سالمند؛ چراکه این مجموعه برای تمام گروه‌های سنی با هر سلیقه‌ای، تفریحات جذاب و متنوعی در خود جای داده است و در تمامی ایام سال میزبان پایتخت‌نشینان و گردشگران از اقصی  نقاط کشور است.

پیک‌نیک‌های خانوادگی، دورهمی‌های دوستانه، انجام بازی‌های گروهی، پیاده‌روی و ورزش در هوای پاک، رفتن به رستوران و کافه‌های اطراف و عکاسی از فضای زیبای پارک، از شیرین‌ترین تجربیاتی است که بر روی تپه‌های سرسبز عباس‌آباد می‌توانید کسب کنید.

از دیدگاه من، مهم‌ترین مزیت پارک طالقانی نسبت به دیگر پارک‌های پایتخت، محیط جذاب و سرسبز آن برای ورزش‌های تک نفره یا گروهی است. البته این تنها دیدگاه من نویسنده نیست، چراکه در هر ساعتی از شبانه‌روز وقتی وارد پارک می‌شوید، ورزشکاران حرفه‌ای یا آماتوری را می‌بینید که در گوشه وکنار، تمرینات ورزشی انجام می‌دهند. با دیدن این صحنه‌ها حتی اگر اهل ورزش هم نباشید، به فکر تحرک بیشتر و کالری‌سوزی می‌افتید و هوس پیاده‌روی در جاده‌ای مارپیچ پارک به‌سرتان می‌زند. در صورت خسته شدن هم می‌توانید بر روی یکی از نیمکت‌های چوبی استراحت کنید.

آلاچیق‌های سربسته و روزباز در پارک، مکانی مناسب برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه و برگزاری پیک‌نیک است. شما در این آلاچیق‌ها می‌توانید با خیالی آسوده، بساط پیک‌نیک و کباب درست کردن به پا کنید و از تماشای مناظر زیبای اطراف‌تان لذت ببرید. البته جلوی برخی آلاچیق‌ها، منقل نصب شده است تا گردشگران به راحتی و بدون نیاز به روشن کردن آتش در طبیعت و آسیب رساندن به آن، کباب درست کنند.

از امکانات رفاهی این پارک می‌توان به نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، نیمکت‌های چوبی، آلاچیق، باربیکیو (منقل های پخت کباب)، آبخوری، پارکینگ و نگهبانی اشاره کرد.

نحوه دسترسی به پارک طالقانی

نحوه دسترسی به پارک طالقانی
بوستان طالقانی در مجاورت بزرگراه‌های همت، مدرس و حقانی قرار دارد و ایستگاه‌های خط یک متروی همت و حقانی کنار آن قرار دارند – عکاس: بهرام نعیمی

پارک طالقانی یکی از پارک‌های شهر تهران، واقع در منطقه ۳ شهرداری است که در نزدیکی ایستگاه متروی شهید حقانی قرار گرفته و از دسترسی آسانی برخوردار است.

برای رسیدن به پارک طالقانی می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی و ماشین شخصی استفاده کنید.

اتوبوس: برای استفاده از اتوبوس باید خط 305 را انتخاب کنید و در ایستگاه پایانه حقانی که آخرین ایستگاه است، پیاده شوید و به سمت پارک حرکت کنید. این خط اتوبوس در مسیر میدان صنعت تا پایانه حقانی در حال تردد است.

مترو: برای دسترسی به پارک طالقانی با مترو، بهترین مسیر خط یک تجریش، کهریزک است (این مسیر در نقشه با رنگ قرمز مشخص شده است).

در صورت استفاده از خط شماره یک، باید در ایستگاه حقانی یا ایستگاه همت پیاده شوید (ایستگاه همت شما را به ضلع جنوبی پارک می‌برد). در خارج از محوطه ایستگاه و با دنبال کردن تابلوهای راهنمایی، پارک طالقانی در برابر شما ظاهر می‌شود.

تاکسی: اگر قصد سوار شدن بر تاکسی را دارید، آن‌هایی را انتخاب کنید که پایانه آن‌ها شهید حقانی یا میدان ونک است.

اتومبیل شخصی: برای دسترسی به پارک طالقانی با اتومبیل شخصی، تنها کافی است تا از هر نقطه تهران که هستید، خود را به بزرگراه حقانی برسانید. در این بزرگراه بعد از عبور از چهار راه جهان کودک و پل بزرگراه مدرس، وارد خیابان فرعی پارک طالقانی می‌شوید. در ابتدای همین جاده که وارد می‌شوید، پارکینگ پارک طالقانی قرار گرفته است. پس همین‌جا اتومبیل‌تان را پارک کنید و با خیالی راحت، دل به طبیعت بسپارید.

نکاتی که باید زمان رفتن به پارک طالقانی رعایت کرد!

نکاتی که باید زمان رفتن به پارک طالقانی رعایت کرد
بوستان طالقانی، از مکان‌های امن و خوش آب‌وهوا برای تفریحات خانوادگی است.

بوستان طالقانی، پارکی جنگلی در شهر تهران است و هر روز شمار زیادی از عشاق طبیعت را به‌سمت خود می‌کشاند. البته برای این‌که بتوانید از زیبایی‌های این پارک نهایت استفاده و لذت را ببرید، بهتر است هنگام رفتن به آن نکات زیر را رعایت کنید.

  • با توجه به جنگلی بودن بوستان طالقانی از روشن کردن آتش در محوطه پارک خودداری کنید؛ بنابراین زمان پیک‌نیک برای درست کردن آتش، از منقل‌های جلوی آلاچیق استفاده کنید و مراقب باشید جرقه‌های آتش به اطراف پرتاب نشود.
  • فضای پارک طالقانی بسیار بزرگ و پیچ‌درپیچ است. پس مراقب گم شدن کودکان‌تان باشید. البته به‌لطف دوربین‌های امنیتی سرتاسر پارک و تردد گشت‌های ویژه، پارک از امنیت بالایی برخوردار است.
  • از ریختن زباله‌ در اطراف پارک و نوشتن یادگاری بر روی درختان و دیگر اشیای پارک خودداری کنید.
  • در روزهای بارانی و برفی، راه چوبی لغزنده است. پس باید برای عبور از این مسیر، در چنین روزهایی، کفش مناسب بپوشید.

سخن آخر

امروز با هم سفری کوتاه به پارک طالقانی داشتیم و از فضای سبز و هوای تمیز آن لذت بردیم. آغوش این مکان سرسبز در دل پایتخت، به روی همه مردم ایران باز است؛ بنابراین شما می‌توانید از اقصی نقاط ایران به تهران، سفری چند روزه داشته باشید و علاوه بر گشت‌وگذار در پارک طالقانی از دیگر جاذبه‌های اطراف آن هم دیدن کنید.

البته بهتر است، قبل از حرکت به‌سمت تهران به سایت اتاقک سر بزنید و یکی از اقامتگاه‌های خوب آن را با بهترین قیمت و کیفیت، به صورت آنلاین رزرو کنید. اتاقک اوقات خوشی را برای شما آرزومند است.

سوالات متداول

پارک طالقانی کجاست؟

پارک طالقانی، در منطقه تهران، بزرگراه حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس و بر روی تپه‌های عباس آباد قرار گرفته است.

امکانات رفاهی و تفریحی پارک طالقانی کدام است؟

در این پارک وسایل ورزش همگانی، زمین‌های بازی کودکان و بزرگسالان، نمازخانه، دکه‌های فروش خوراکی، نیمکت، آلاچیق، سرویس بهداشتی، مسیر مخصوص پیاده‌روی و غیره تعبیه شده است.

دسترسی با مترو به پارک طالقانی چگونه است؟

برای دسترسی به پارک طالقانی با مترو، بهترین مسیر خط یک تجریش، کهریزک است. ایستگاه‌های خط یک متروی همت و حقانی کنار بوستان قرار دارند.

چه اتوبوس‌هایی به پارک طالقانی می‌روند؟

برای دسترسی با اتوبوس می‌توانید از اتوبوس‌های میدان صنعت- پایانه شهید حقانی، خط 305 استفاده کنید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *