شهرهاجاهای دیدنی

معرفی پارک پردیسان تهران | پارکی که می‌توانید طبیعت را در آن‌جا لمس کنید!

پارک‌ها از آن دسته جاهایی هستند که همه ما دوست داریم به آن‌جا برویم. چه لذتی بالاتر از این وجود دارد که به یکی از پارک‌های تهران برویم و در آن‌جا با کودکان توپ بازی کنیم یا زیر سایه درختان کهن سال بنشینیم و یک فنجان چای دلچسب‌ نوش‌جان کنیم. شاید با گفتن تهران یاد آلودگی هوای این شهر بیافتید. درصورتی‌که این شهر فقط جایی برای تنفس هوای آلوده نیست بلکه برعکس در تهران هم مکان‌هایی وجود دارند که رنگ‌وبوی زندگی می‌دهند. پارک پردیسان یکی از این مکان‌ها و از آن پارک‌های قدیمی تهران است که بیش از چندین سال است در یکی از خوش‌آب‌وهواترین نقاط تهران از مهمانانش میزبانی می‌کند.

در پارک جنگلی پردیسان جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فوق‌العاده دیدنی وجود دارند که برای گذراندن تعطیلات و استراحت انتخاب بهتری هستند. یک گشت‌وگذار جانانه در این پارک همراه با بوی طبیعت حسابی سر کیفتان خواهد آورد. اگر شما هم برای رفتن به پارک پردیسان تهران آرام و قرار ندارید و می‌خواهید با این پارک آشنا شوید با ما تا آخر این مقاله از اتاقک همراه باشید که می‌خواهیم رهسپار تهران و پارک پردیسان شویم.

پارک پردیسان تهران کجاست؟

پارک پردیسان تهران کجاست
پارک پردیسان با 300 هکتار مساحت در شمال غرب تهران جاخوش کرده است – عکس از سایت: 021home

پارک پردیسان تهران همان‌طور که از نامش مشخص است در شهر تهران و در منطقه 2 این شهر قرار دارد. در غرب و شرق این پارک، بوستان نهج البلاغه و بزرگراه شیخ فضل الله قرار دارند و شمال و جنوب  پارک پردیسان نیز به بزرگراه همت و بزرگراه حکیم می‌رسد. جالب است بدانید که این پارک در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان پارک بدون دخانیات شناخته شده و ریه پایتخت لقب گرفته است. همین موضوع به ما وعده یک مکان خوش آب‌وهوا و به دور از هرگونه آلودگی را در تهران می‌دهد.

البته تهران شهر بزرگی است. پس برای اینکه در خیابان‌های این شهر گم نشوید، نیاز به آدرس دقیق‌تری دارید. پس آدرس پارک پردیسان را یک جایی ثبت کنید که در بازدید از این پارک حتما به کارتان خواهد آمد:

آدرس پارک پردیسان: تهران، منطقه 2، بزرگراه همت غرب به شرق، نرسیده به خروجی شیخ فضل الله نوری.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه پارک پردیسان تهران

ایده تاسیس پارک پردیسان برای اولین بار در دهه 1350 به عنوان یک مجموعه علمی، آموزشی، پژوهشی و تفرجگاهی مطرح شد و در دستور کار سازمان محیط‌زیست قرار گرفت. معماری اصلی فضای این پارک نیز بر عهده ایان مک هارگ از معماران برجسته جهان گذاشته شد. پس از تایید ایده اولیه، یک شرکت آمریکایی به نام WMRT به‌عنوان مجری این طرح انتخاب شد.

قرار بود پارک پردیسان در طی ۱۰ سال ساخته شود اما پروژه ساخت آن با وقوع انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی چندین سال به طول انجامید. اما بعد از انقلاب اسلامی طرح اصلی احداث پارک پردیسان تهران اجرایی شد و رفته رفته نیز در حال توسعه است. هدف از احداث این پارک تلفیق تفرجگاه طبیعی، زیستگاه جانوری و پژوهشکده آموزشی با همدیگر بود. امروزه نیز در گوشه و کنار این پارک این پیوند سه‌گانه به وضوح مشاهده می‌شود.

مسیر دسترسی به پارک پردیسان تهران

مسیر دسترسی به پارک پردیسان تهران
بررسی مسیر دسترسی به پارک پردیسان تهران – عکس از سایت: tasnimnews

برای دسترسی به پارک پردیسان در هر کجای ایران که هستید اول باید خود را به تهران برسانید. خوشبختانه موقعیت این پارک در تهران به گونه‌ای است که در اطراف خود چندین بزرگراه دارد و بنابراین به راحتی می‌توانید با مترو یا خودروی شخصی به آن دسترسی داشته باشد.

  • دسترسی به پارک پردیسان با مترو: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک پردیسان، ایستگاه میدان صنعت است. بعد از پیاده شدن از این ایستگاه تا پارک حدودا 2 کیلومتر راه است. می‌توانید این فاصله را تا ورودی پارک پیاده‌روی کنید یا با تاکسی خود را به پارک پردیسان تهران برسانید.
  • دسترسی به پارک پردیسان با خودروی شخصی: پارک پردیسان دارای دو درب ورودی است که ورودی همت در بزرگراه همت غرب نرسیده به خروجی شیخ فضل الله نوری قرار دارد که می‌توانید از بزرگراه همت و محله شهرک غرب به‌سمت پردیسان بروید. وروردی حکیم نیز در اتوبان حکیم غرب، نرسیده به یادگار امام واقع شده است.

جاذبه‌های دیدنی پارک پردیسان

اصلا شک نکنید که با دیدن پارک پردیسان عاشقش خواهید شد. دلیلش را بپرسید می‌گوییم چون این پارک هر چیزی که باب طبع و سلیقه آدم‌ها است را در دلش جای داده است. از حیوانات متنوع گرفته تا درخت‌های باثمر و بی‌ثمرش همگی به دل آدم می‌نشیند. در ادامه با معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی پارک پردیسان آشنا می‌شویم تا بینیم چرا باید عاشق این پارک شویم؟

برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های پایتخت، می‌توانید مقاله جاهای دیدنی تهران را مطالعه کنید.

باغ وحش پردیسان

باغ وحش پردیسان
در پارک پردیسان حدود 320 گونه گیاهی و جانوری وجود دارد – عکس از سایت: iranlover

باغ وحش پردیسان که درواقع کلینیک تخصصی یا مرکز بازپروری حیات‎وحش است، یکی از زیباترین بخش‌های پارک پردیسان به‌خصوص برای آن‌هایی که حامی حیوانات هستند، محسوب می‌شود.

این کلینیک توسط سازمان حفاظت از محیط‌زیست راه‌اندازی شده است و دارای دو بخش حیات‌وحش اهلی و حیات‌وحش در اسارت است. در بخش حیات‌وحش اهلی انواع خزندگان، پستانداران، پرندگان و حیوانات اهلی و در بخش حیات وحش در اسارت هم سه گروه گوشت‌خواران، علف‌خوران و پرندگانی که به خاطر شرایط ناهموار جغرافیایی از محل زندگی‌شان دور افتاده یا زخمی شده‌اند، نگهداری و تحت درمان قرار می‌گیرند.

پس از درمان و بر طرف شدن مشکل، دوباره این حیوانات به آغوش طبیعت بازگردانده می‌شوند. برای آن دسته از حیواناتی هم که نمی‌توانند به طبیعت برگردند، یک جایگاه دیگری در نظر گرفته شده است که در آن‌جا نگهداری و مورد بازدید عموم قرار می‌گیرند.

موزه تنوع زیستی پردیسان

موزه تنوع زیستی پردیسان
در این موزه انواع گونه‌های جانوری کمیاب به صورت تاکسیدرمی به نمایش گذاشته شده است – عکاس: Shayan Mehrabi

موزه تنوع زیستی پردیسان که با نام‌های موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیكی پردیسان نیز شناخته می‌شود با ۱,۸۰۰ متر وسعت در سال ۱۳۸۳ در پارک پردیسان راه‌اندازی شده است. در این موزه انواع ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺳﻨﮓ، ﮐﺎﻧﯽ و ﻓﺴﯿﻞ، انواع ﮔﻮﻧﻪﻫﺎی ﮔﯿﺎﻫﯽ، انواع حشرات به‌صورت تاکسیدرمی و همچنین انواع گونه‌های جانوری کمیاب و اندمیک ایران مانند هوبره، یوزپلنگ، سیاه خروس، گور ایرانی، میش مرغ و غیره به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه تنوع زیستی از چهار بخش نمایشگاهی، آموزشی، تحقیقاتی و خدماتی و یک کارگاه تاکسیدرمی تشکیل شده است و بازدید از آن برای همه‌ی گروه سنی و کسانی که به این حوزه علاقه دارند، از ساعت ۸ صبح تا ۲:۳۰ بعد از ظهر آزاد است.

سینمای محیط‌زیست پردیسان

سینمای پارک قدیمی پردیسان در سال ۱۳۹۳ افتتاح شده و اولین سینمای محیط‌زیستی کشور به شمار می‌رود. فعالیت این سینما در روزهای پنجشنبه و جمعه كه افراد زیادی در پارک پردیسان حضور دارند، به بیشترین میزان خود می‌رسد. در سینمای محیط‌زیست پردیسان همانطورکه از اسمش مشخص است، مسائل مربوط به محیط‌زیست و فیلم‌هایی در رابطه با حیات‌وحش به نمایش گذاشته می‌شود.

موزه ملی آب پردیسان

موزه ملی آب پردیسان
موزه ملی آب پردیسان؛ موزه ای برای علاقه‌مندان به تاریخ تکامل آب، کاریز و آب‌انبار – عکس از سایت: wikipedia

موزه ملی آب یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های پارک پردیسان تهران است. در این موزه تاریخچه و سیر تکامل آب، از زمان استحصال در ایران با استفاده از آب انبارهای زیبا و دیدنی و کاریزها به نمایش گذاشته شده است.

مدرسه طبیعت

مدرسه طبیعت در سال 1396 در پارک پردیسان افتتاح شده است. در این مدرسه برای کودکان 4 تا 12 سال برنامه‌های زیادی از جمله شناخت طبیعت و بازی با عناصر طبیعت و همچنین آشنایی با مراحل کاشت گیاهان و آشنایی با پوشش جانوری اجرا می‌شود. در سراسر کشور مدرسه‌های طبیعت زیادی وجود دارد و مدرسه طبیعت پردیسان هم پنجاهمین آن‌ها در ایران است.

پل معلق نهج‌البلاغه و پردیسان

پل معلق نهج‌البلاغه و پردیسان
پلی معلق؛ پلی میان دو پارک پردیسان و نهج‌البلاغه.

پل معلق نهج‌البلاغه که به پل آسمان نیز مشهور است دو پارک پردیسان و نهج‌البلاغه را به هم متصل کرده است. این پل معلق در نوع خود نخستین پل کشور است و با ۲۸۵ متر طول در کنار پل معلق مشگین‌شهر به عنوان طولانی‌ترین پل کابلی در خاورمیانه شناخته می‌شود. بر روی این پل می‌توانید در کنار تماشای چشم‌انداز زیبایی از برج میلاد، پل طبیعت و دو پارک پردیسان و نهج‌البلاغه از بازی‌های هیجان‌انگیز و مهیج از جمله سوئینگ، بانجی‌جامپینگ و راپل نیز لذت ببرید.

امکانات پارک پردیسان

امکانات پارک پردیسان
انواع امکانات رفاهی و تفریحی در پارک پردیسان وجود دارد – عکاس: Hooman Almasi

خیالتان از بابت امکانات رفاهی پارک جنگلی پردیسان راحت باشد و با آسودگی خاطر راهی تهران و پارک پردیسان شوید. این پارک در ارائه بهترین امکانات و خدمات رفاهی به گردشگران کوتاهی نکرده و همه اعضای خانواده با هر سن و سلیقه‌ای می‌توانند به سراغ این پارک رفته و گردش خاطره‌انگیزی را برای خودشان ترتیب ‌دهند. از جمله امکانات پارک پردیسان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسیرهای پیاده‌روی به طول هفت کیلومتر؛
  • زمین (والیبال، بدمینتون، اسکیت)؛
  • زمین بادبادک بازی؛
  • مسیر دوچرخه‌سواری؛
  • مبلمان پارکی؛
  • سالن همایش و سالن اجتماعات سبز؛
  • سالن نمایش فیلم؛
  • و امکانات رفاهی متنوع از جمله پارکینگ، بوفه و سرویس بهداشتی.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به پارک پردیسان تهران بدانید!

  • پارک پردیسان جزء آن دسته از پارک‌های پایتخت است که اجازه ورود حیوانات خانگی را به بازدیدکنندگان می‌دهد. پس اگر حیوان خانگی دارید، می‌توانید آن‌ را همراه خودتان برای گردش به پارک ببرید.
  • قبل از بازدید از پارک زیبای پردیسان بهتر است، درباره آدرس دقیق، ساعت بازدید و تلفن‌های ضروری بخش‌های مختلف پارک اطلاعاتی داشته باشید.
  • در نظر داشته باشید که بازدید از باغ‌وحش بوستان پردیسان رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

سخن آخر

هرچه من بگویم و شما بخوانید، باز هم کم است. باید خوتان از نزدیک بروید و از دیدن زیبایی‌های بوستان پردیسان لذت ببرید. جاذبه‌های دیدنی این پارک آن‌قدر متنوع است که برای دیدن آن‌ها یک کوله‌پشتی و مشتی اشتیاق سفر داشته باشید، کافی است. می‌توانید در این پارک پیاده‌روی و طبیعت‌گردی کنید، زیر سایه درختان بساط پیک‌نیک به پا کنید یا اگر اهل هیجان هستید به سراغ بادبادک بازی، پل معلق، موزه باغ‌وحش و دیگر تفریحات مهیج بوستان پردیسان بروید. اگر قصد سفر به تهران و دیدن پارک پردیسان را دارید، مطمئن باشید این پارک و جذابیت‌های بی‌شمار آن ارزش چند ساعت رانندگی و کمی خستگی راه را دارد.

اگر نگران اقامت در تهران هم هستید اصلا نگران نباشید، چون اتاقک مثل همه‌ی سفرهای دیگر کنار شما است. کافی است قبل از سفر اقامتگاه مورد نظرتان را با توجه به سلیقه‌ و بودجه‌ای که دارید، رزرو کنید تا بتوانید با خیال راحت راهی تهران شوید.

سوالات متداول

پارک پردیسان تهران کجاست؟

پارک پردیسان، یکی از پارک‌های قدیمی شمال غرب تهران است که در منطقه دو و در ضلع شمالی بزرگراه حکیم، مابین شیخ فضل الله و یادگار امام (ره) واقع شده است.

در پارک پردیسان چه دیدنی‌ها و امکانات تفریحی وجود دارد؟

باغ وحش پردیسان، موزه تنوع زیستی پردیسان، سینمای محیط‌زیست پردیسان، موزه ملی آب پردیسان، مدرسه طبیعت، پل معلق نهج‌البلاغه و پردیسان

دسترسی به پارک پردیسان با مترو به چه صورت است؟

برای دسترسی به پارک پردیسان با مترو، کافی است در ایستگاه میدان صنعت پیاده شوید. فاصله ایستگاه تا پارک پردیسان حدود ۲ کیلومتر است که می‌توانید این مسافت را پیاده یا با تاکسی‌ طی کنید.

4.7/5 - (71 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *