شهرهاجاهای دیدنی

موزه بانک ملی ایران | بازمانده ماندگار و کهن

تاریخچه بانک در ایران داستانی کهن دارد. می‌گویند از زمان مادها یا حتی قبل‌تر از آن ایرانی‌ها مخازنی شخصی و عمومی برای نگهداری پول و اموال خود داشته‌اند. در لوحه‌های فتح بابل، اسنادی از ارائه وام وجود دارد و گویا بانک مذکور شعبه‌هایی هم داشته است. با گذر از فراز و فرودها و تاسیس بانک‌های خصوصی و دولتی گوناگون در سال 1307، بانک ملی ایران در تهران کارش را آغاز کرد. ساختمان این بانک اکنون موزه‌ای ارزشمند است و در آن اشیایی مهم و گران‌بها را نگه می‌دارند. در این مقاله از اتاقک برایتان از موزه بانک ملی ایران گفته‌ایم که سرنوشتی جالب داشته است.

موزه بانک ملی ایران کجاست؟

موزه بانک ملی ایران کجاست
موزه بانک ملی در سال 94 به ثبت ملی رسید – عکاس: رها ده خرقانی

احتمالا تا به امروز بارها سر و کارتان به بانک افتاده است. شاید خاطرات زیادی از شلوغی و معطلی در بانک داشته باشید اما این یکی بانک فرق می‌کند. چرا که قرار است مطالب زیادی را درباره بانک، تاریخ بانکداری، پول‌های رد و بدل شده در تاریخ و نکات جالب دیگر بدانید.

موزه بانک ملی ایران سال 1307 آغاز به کار کرد و با یک مراسم رسمی افتتاح شد. حدود 5 سال بعد، تصمیم بر آن شد که ساختمانی درخور تاسیس شود. پس به معماری آلمانی این کار مهم را سپردند تا با تلفیق معیارهای معماری ایرانی و اروپایی، ساختمانی را طراحی و اجرا کند. شکل کلی ساختمان با توجه به الگوهای هخامنشی ساخته و نکات معماری اروپایی نیز به آن افزوده شد.

پلان ساختمان تا سال‌ها که نیاز به فضای جدید نشده بود، شبیه حرف T طراحی و نگهداری شد. پس از آن دو مجسمه شیر نیز به جلوی درب بانک اضافه شد. این شیرها اثر آقای رحیم‌زاده ارژنگ هستند. پیکرتراش معروف ایرانی که علاوه بر این مجسمه‌ها، تندیس‌های معروف و با اارزشی همچون مجسمه رزم گرشاسب با اژدها که در میدان حر نصب شده را نیز در کارنامه خود دارد.

علاوه بر این‌ها، دو سرباز هخامنشی ستون‌های بلند که نمونه‌های آن‌ها را در کاخ‌های هخامنشی دیده‌ایم و یک نقش از فروهر نیز در معماری بانک به کار برده شده تا این حس را القا کند که مردان و نیروهایی والا از دارایی‌های شما در این‌جا مراقبت می‌کنند. در کنار این نمادها شیارهای نورگیر دیوار نیز در تلاش هستند که سبک معماری باروک را با معماری هخامنشی تلفیق کنند. در سال 1318، در این بانک طرحی برای جمع‌آوری پس‌انداز مردم ارائه شد. به همین سبب برخی به بانک ملی، صندوق پس‌انداز ملی نیز می‌گفتند. این طرح مورد اقبال عمومی قرار گرفت و مردم بسیاری در این‌جا پول پس‌انداز می‌کردند.

تا سال 1333، از این ساختمان به عنوان تالار معاملات و ادارات مرکزی بانک استفاده شد. تا اینکه درهمین سال، ساختمان‌های دیگری در کنار ساختمان اصلی ساخته شد تا به‌عنوان شعبه و ادارات مورد استفاده قرار بگیرد. روزها و فصل‌ها گذشت تا اینکه در سال 1379، موزه بانک ملی ایران به عنوان یک اثر ملی ثبت شد. در نهایت، در سال 1394 این ساختمان به عنوان موزه و جایی برای نمایش اشیای ارزشمند درنظر گرفته شد.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آدرس موزه بانک ملی ایران کجاست؟

آدرس موزه بانک ملی ایران کجاست
برای رسیدن به موزه بانک ملی می‌توانید با مترو و اتوبوس نیز مسیرتان را طی کنید – عکاس: سجاد عسگری

اگر دوست دارید ساختمان موزه بانک ملی ایران و اشیای آن را ببینید، باید به خیابان فردوسی تهران بروید. بعد دقیقا روبه‌روی سفارت آلمان می‌توانید موزه بانک ملی را ببینید. از آن‌جا که این موزه در طرح است و به سبب موقعیت استراتژیک خود جای پارک زیادی ندارد، خوب است با مترو یا بی‌آر‌تی خودتان را به موزه بانک ملی یا خزانه بانک ملی برسانید. برای این کار با بی‌آر‌تی تا میدان فردوسی بیایید و بقیه راه را پیاده یا با تاکسی طی کنید. مترو سعدی نیز با 500 متر پیاده‌روی شما را به موزه بانک ملی ایران می‌رساند.

اشیای گران‌بهای موزه بانک ملی ایران

علاوه بر ساختمان بانک ملی، داخل آن نیز دیدنی است. برخی از اشیا هدیه بوده‌اند و تعدادی نیز به سبب ارزشمندی، باید در جایی محفوظ نگهداری شوند. در هر قسمت از موزه بانک ملی ایران می‌توانید به تفکیک اشیایی را به شرح زیر پیدا کنید:

پول‌ها، شامل سکه تا اسکناس

اسکناس
سکه‌های کهن از گنجینه مهم موزه بانک ملی هستند.

داستان پول به بلندای تاریخ است. از زمانی که انسان‌ها از روش مبادله کالابه‌کالا گذشته و سکه‌هایی را رواج داده است، قصه پول نیز شنیدنی‌تر می‌شود. سکه‌های هخامنشی با آن جزییات شگفت‌انگیز، سکه‌های دوره‌های بعد که می‌توانند چیزهایی از چهره و شمایل پادشاهان آن دوران را برملا کنند تا سکه‌های قاجاری و معاصر که هرکدام بنا به دلیلی ضرب و ارائه شده‌اند. ویترین نمایش سکه‌ها نیز جالب است و تجربه‌ای نو از موزه‌گردی را برایتان خواهد ساخت.

پس از آن می‌توانید اسکناس‌ها را ببینید. از همان اولین اسکناس که برای مدت محدودی توسط همین بانک چاپ شده‌اند و حالا در آلبوم‌ها، جا خوش کرده‌اند. در میان اسکناس‌ها، می‌توانید مبالغ گوناگون، رنگ‌ها و اسکناس‌هایی را ببینید که در دوره قاجار و پهلوی چاپ شده بودند.

اولین دسته‌چک‌ها و دفترچه‌حساب‌ها

دسته‌چک‌ها و دفترچه‌حساب‌ها
در موزه بانک ملی می‌توانید اولین اسناد بانکی ایران را ببینید – عکاس: احسان امیری

این‌جا بانک بوده و بی‌شک یکی از اشیایی که پیدا می‌کنید، دسته چک‌ها و دفترچه حساب‌هایی است که تاریخ صدورشان به حدود 100 سال پیش‌ می‌رسد. روی دفترچه‌های حساب تاکید شده که باید مراقب این دفترچه باشید. ضمنا جزییات پرداخت و برداشت را در این دفترچه‌ها ثبت کرده‌اند. چک‌ها نیز داستان جالبی دارند و اساس‌نامه چگونگی به کار گرفتن آن‌ها نیز در سال 1319 طراحی شده است.

فرم‌های کارگشایی، وام در ازای وسیله

یکی از فعالیت‌هایی که بانک انجام می‌داده، ارائه وام کارگشایی بوده است. برای گرفتن این وام، وسایل خانه یا دارایی‌های ارزشمند نزد بانک گرو می‌ماندند. در میان اسناد، فرم‌های بسیاری دیده می‌شود که مردم با کمک آن از بانک وام گرفته‌اند. در این بین، گرو گذاشتن طلا و جواهر بسیار متداول بوده است.

شمش‌ها و صندوق‌ها

شمش‌ها و صندوق‌ها
در موزه بانک ملی می‌توانید صندوق‌ها و شمش‌های طلا را ببینید – عکاس: سام

در موزه بانک ملی ایران می‌توانید صندوق‌هایی را ببینید که برای نگهداری شمش‌های طلا استفاده شده‌اند. برخی از این صندوق‌ها خود نیز شیء ارزشمندی هستند و گاهی تا حدود یک کیلوگرم در آن‌ها طلا استفاده شده است. تزیینات صندوق‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توان نشان‌های پادشاهی هخامنشی را در آن‌ها به وضوح پیدا کرد. مثلا علائمی از شیرهای هخامنشی که به‌عنوان نگهبان اموال استفاده شده‌اند.

یادگاری‌های ارزشمند

یادگاری‌های ارزشمند
قیچی افتتاحیه بانک ملی در این موزه نگهداری می‌شود – عکاس: احسان امینی

در کنار این‌ها چند شیء مهم نیز نگهداری می‌شوند. از ماکت بانک ملی گرفته تا جام سنگاب که روی آن با قلم‌زنی، 12 مرحله از زندگی حضرت یوسف را نقش زده‌اند. قیچی مخصوصی که در روز افتتاح بانک استفاده شده و ساخت شرکت سینگر، از دیگر یادگاری‌های مهم بانک است. این قیچی توسط شرکت سینگر که تولید کننده مشهور چرخ‌خیاطی است، آماده و به بانک ملی اهدا شده است.

روی یکی از دیوارها می‌توانید نقاشی‌های کهنی را ببینید که شمایلی از شاهزاده‌های زند و قاجار را نشان می‌دهد. یکی از این نقاشی‌ها که تابلوی شاهزاده با طاووس است، شهرت و ارزش بسیاری دارد. مدال‌های طلا و نقره که از کشورهای فرانسه، آمریکا، ژاپن و چین نیز به موزه اهدا شده‌اند، از یادگاری‌های ارزشمند موزه هستند.

ظروف ارزشمند، بازمانده تاریخ

ظروف ارزشمند
در موزه بانک ملی اشیای یادگاری و ساعت‌های گران‌بهایی را می‌بینید – عکاس: احسان امیری

در بخشی از موزه بانک ملی ایران، فضایی برای نمایش ظروف ارزشمند اختصاص داده شده است. این ظرف‌ها شامل گلدان‌ها، ساعت‌های گوناگون و ظروف با نقاشی‌های ارزشمند هستند.

جاذبه‌های نزدیک به موزه بانک ملی

قبل یا بعد از بازدید از موزه بانک ملی ایران اگر فرصت داشتید، خوب است دیگر جاهای دیدنی تهران و اطراف را ببینید. ما در این‌جا، چند جاذبه را برایتان معرفی کرده‌ایم.

موزه جواهرات، گنجیه ملی ایران

موزه جواهرات
موزه جواهرات از جاذبه‌های بسیار خاص و زیبا در قلب تهران است – عکاس: اشکان صادق‌پور

حدود 170 متر بالاتر از موزه بانک ملی ایران می‌توانید موزه جواهرات را ببینید. این موزه درواقع مخزنی است که بخشی از مهم‌ترین اشیای ایران از جمله الماس دریای نور که یکی از جذاب‌ترین و بزرگ‌ترین الماس‌های دنیاست را در خود جای داده است.

خانه اسعدبختیاری، یادگاری مشروطیت

خانه اسعدبختیاری
خانه اسعدبختیاری از آخرین بناهایی است که در دوره قاجار ساخته شده است – عکاس: سعید زافون

یکی از آخرین یادگاری‌های دوره قاجار، خانه اسعدبختیاری است. این خانه نیز به‌سبک ایرانی- اروپایی ساخته شده و طراحی بسیار زیبایی دارد. این ساختمان درحال حاضر برای همایش‌های بانک ملی استفاده می‌شود.

خانه امین‌السلطان، یادگاری لاله‌زار

خانه امین‌السلطان
خانه اتحادیه از بناهای تاریخی دوره قاجار است – عکاس: بابک رمضانی

خانه اتحادیه یا امین‌السلطان از املاک قدیمی تهران است. این خانه از معدود بناهایی است که از روزگار اوج خیابان لاله‌زار باقی مانده است. اتحادیه، لوکیشن فیلم‌ها و سریال‌هایی نیز بوده و بازدید از آن برایتان خاطره‌انگیز خواهد بود. از این خانه تا موزه بانک ملی پیاده تقریبا 550 متر راه است.

موزه آبگینه، خانه شیشه و نور

موزه آبگینه
موزه آبگینه تا موزه بانک ملی تقریبا 1 کیلومتر فاصله دارد – عکاس: اشکان زهرایی

آبگینه از موزه‌های دوست‌داشتنی تهران است. این موزه برای نمایش آثار باستانی خاصی است که شامل شیشه و جواهرات هستند. فاصله موزه آبگینه تا موزه بانک ملی تقریبا 1 کیلومتر است و می‌توانید در 15 دقیقه این فاصله را پیاده طی کنید.

ساعات بازدید از موزه بانک ملی ایران

ساعات بازدید از موزه بانک ملی ایران
اگر دوست دارید موزه بانک ملی ایران را ببینید، از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 تا 16 فرصت بازدید دارید – عکاس: هومن باقرپور

اگر دوست دارید موزه بانک ملی ایران را ببینید، از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 تا 16 فرصت بازدید دارید. داخل این موزه، راهنماهای مقیم هستند و شما را در مسیر بازدید از موزه راهنمایی می‌کنند. بازدید از موزه بانک ملی ایران رایگان است و مسیر بازدید از ویترین‌ها به‌گونه‌ای است که بتوانید تمام آن‌ها را راحت و کامل ببینید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سخن آخر

در این مقاله برایتان از موزه بانک ملی ایران گفتیم. یکی از موزه‌های کمتر شناخته شده تهران که علاوه بر اشیای مهم، ساختمانی دیدنی دارد. برای بازدید از این موزه باید به خیابان فردوسی تهران بروید و همراه با راهنماهای مقیم، موزه و اشیا را ببینید. اگر برای اقامت در حوالی موزه یا اجاره روزانه خانه در تهران نیاز به کمک دارید، اتاقک با مجموعه‌ای کامل از خانه‌ها و اتاق‌ها کنار شماست تا اقامتی بدون دغدغه در تهران داشته باشید.

سوالات متداول

موزه بانک ملی کجاست؟

موزه بانک ملی در خیابان فردوسی تهران و روبه‌روی سفارت آلمان است.

ساعت و روزهای بازدید از موزه بانک ملی چگونه است؟

اگر دوست دارید موزه بانک ملی را ببینید، از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 تا 16 فرصت بازدید دارید.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو با موزه بانک ملی کجاست؟

ایستگاه مترو سعدی تقریبا 500 متر با موزه بانک ملی فاصله دارد.

دیدنی‌های نزدیک به موزه بانک ملی کجاست؟

موزه جواهرات، خانه اتحادیه، موزه آبگینه و خانه اسعدبختیاری از دیدنی‌های اطراف موزه بانک ملی هستند.

هزینه بازدید از موزه بانک ملی چقدر است؟

برای بازدید از موزه بانک ملی نیازی به پرداخت هزینه نیست و می‌توانید این موزه را رایگان ببینید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *