شهرهاجاهای دیدنی

پارک لاله تهران | از میدان رژه تا بوستانی برای همه

پارک‌های تهران هر کدام قصه و سرگذشتی دارند. برخی از آن‌ها تکه زمین‌ها، باغ‌ها یا اراضی بوده‌اند که شاید نیم قرن پیش کسی فکرش را هم نمی‌کرد، روزی پارک شوند. یکی از این بوستآن‌های تهران، پارک لاله است. یک محوطه سرسبز و پراز جاذبه که برای ورزشکاران، هنرمندان و حتی آن‌ها که عاشق خرید کردن هستند، پیشنهادهای جذابی دارد. در این مقاله از اتاقک برای‌تان از آنچه بر این بوستان گذشته، امکانات و دیدنی‌هایش بیشتر گفته‌ایم.

پارک لاله کجاست؟

پارک لاله کجاست
پارک لاله تقریبا 35 هکتار وسعت و حدود نیم قرن قدمت دارد.

بوستان یا پارک لاله در منطقه 6 شهرداری تهران است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، پارک لاله را در تقاطع خیابان کارگر شمالی و بلوار کشاورز پیدا می‌کنید. این پارک از شمال با خیابان فاطمی، از غرب به خیابان کارگر شمالی، از جنوب با بلوار کشاورز و از شرق با خیابان حجاب همسایه است.

پارک لاله بیش از نیم قرن قدمت و حدود 35 هکتار، وسعت دارد. در این پارک گونه‌های گیاهی متنوع از جمله انواع سرو و کاج، بلوط، توت، پالم، اقاقیا، بید سرخ، نارون، صنوبر و … کاشته شده است.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه پارک لاله

تاریخچه پارک لاله
پارک لاله دردوره پهلوی جایی برای رژه و تمرین‌های نظامی بوده است – عکاس: فائزه یزدیان

علاوه بر وسعت و زیبایی، داستان شکل‌گیری پارک لاله شنیدنی است. در دوره قاجار، پارک لاله بخشی از اراضی منطقه‌ای به اسم نصرت‌آباد بود. بعدها در حدود سال 1300، محدوده‌ای از درختان کهنسال و جدید نصرت‌آباد را جلالیه، هم‌نام با نوه ناصرالدین‌شاه قاجار نامیدند. این باغ بین روستای امیرآباد (که توسط امیرکبیر آباد شده بود) و خندق شمالی تهران بود.

با از بین رفتن قاجاریان و روی کار آمدن پهلوی، در جلالیه میدانی ساخته شد تا از آن محوطه برای رژه و تمرین‌های نظامی استفاده شود. در سال 1313، بخش‌هایی از آن باغ جلالیه برای تاسیس دانشگاه تهران در نظر گرفته و کلنگ آن در تاریخ 15 بهمن، زده شد. اما بخش‌های بالایی چه سرنوشتی داشتند؟

در دوره پهلوی دوم، فرح پهلوی درخواست کرد آن میدان رژه و باغش تبدیل به بوستانی عمومی شود. محمدرضا شاه پهلوی با این درخواست موافقت کرد. با این اتفاق، معمار و طراحی معروف از فرانسه به‌نام «ژوفه» با تیمی ایرانی و فرانسوی مشغول به کار شدند.

بالاخره در سال 1345، آن باغ با نام پارک فرح کارش را آغاز کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی، نام این پارک را ابتدا خسرو گلسرخی و در نهایت، پارک لاله گذاشتند. اکنون این پارک ویژگی‌ها، امکانات و دیدنی‌های متنوعی دارد.

مسیر دسترسی به پارک لاله

مسیر دسترسی به پارک لاله
پارک لاله با ماشین و وسایل نقلیه عمومی، دسترسی‌های راحتی دارد – عکاس: حسین علی شاهی

برای دیدن پارک لاله می‌توانید از مسیرهای گوناگونی اقدام کنید چرا که این پارک بزرگ، چند در دارد. یکی از ورودی‌ها از سمت بلوار کشاورز است. ورودی دیگر را در کنار موزه هنرهای معاصر پیدا خواهید کرد. یکی از درب‌ها هم در خیابان حجاب است. در اطراف پارک لاله ایستگاه اتوبوس وجود دارد و تاکسی‌های زیادی را هم در آن حوالی پیدا خواهید کرد. اگر بخواهید با مترو به پارک لاله بیایید، باید سوار خط 6 مترو تهران شده و در ایستگاه پارک لاله پیاده شوید. این ایستگاه در تقاطع بلوار کشاورز و خیابان کارگر است.

امکانات پارک لاله

امکانات پارک لاله
در پارک لاله دو تندیس قدیمی و ارزشمند از خیام و ابوریحان بیرونی را خواهید دید.

در همان طراحی اولیه بخش‌هایی متنوع برای پارک لاله در نظر گرفته شده است. نخست اینکه، عمده‌ی امکانات فرهنگی در شمال پارک و بخش‌هایی از مسیرهای تفریحی و ورزشی، در بخش‌های جنوبی تاسیس شدند. در بخش شرقی پارک لاله، نخستین کتابخانه کودکان با نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاسیس شد. این مجموعه فرهنگی تقریبا هم‌سن با پارک لاله است و هنوز هم برنامه‌های متنوع و بسیار خوبی را برای کودکان و نوجوانان ترتیب می‌دهد.

در جنوب شرقی پارک می‌توانید باغ ژاپنی را ببینید. این‌جا آلاچیق‌ها، مسیرها و حتی گیاهان به سبک پارک‌های ژاپنی انتخاب شده‌اند. جوی‌های آب کوچک، پل‌های زیبا و توجه به فرهنگ شرق دور، این بخش از پارک لاله را دیدنی‌تر می‌کند. در بخشی دیگر می‌توانید آب‌نماها و حوضچه‌های پارک لاله را ببینید. در بخشی از پارک هم تندیس‌های بزرگی را پیدا می‌کند که متعلق به خیام و ابوریحان بیرونی هستند.

خوب است بدانید که تندیس خیام را استاد ابوالحسن صدیقی که از شاگردان کمال‌الملک نیز بوده، در سال 1351 به‌سفارش انجمن آثار ملی ساخته است. این تندیس در ایتالیا ساخته و بعد در پارک لاله نصب شد. نکته جالب دیگر اینکه، تندیس خیام چندبار به دست آقای فریدون صدیقی، فرزند استاد صدیقی مرمت شده است.

پس از این‌ها می‌توانید از فضاهای بازی و ورزش نیز استفاده کنید. زمین‌های گوناگون برای والیبال، بسکتبال، فوتبال، پیاده‌روی و فضاهای خوبی برای بازی کودکان، در پارک لاله هست که این‌جا را برای خانواده‌ها عالی کرده است. در پارک لاله مسجد، چند سرویس بهداشتی و یک آمفی‌تائتر روباز را هم می‌بینید که در آن برنامه‌های گوناگونی اجرا می‌شود.

در شمال پارک زیبای لاله و پس از موزه ایران معاصر، یک بازارچه خوداشتغالی هم است که به آن گذر فرهنگ و هنر هم می‌گویند. این بازارچه نیز در همان سال‌ها که پارک لاله و موزه‌های اطراف ساخته می‌شدند، آماده شد. در این بازارچه که آن را یکی از بهترین و صمیمی‌ترین مراکز خرید تهران می‌دانند، می‌توانید انواع پوشاک هنری و خاص، کالاهای هنری، قاب عکس، لوازم تزیینی، زیورآلات، صنایع چوبی و حصیری، کلاس‌های هنری و چند غرفه عرضه غذا و نوشیدنی را پیدا کنید.

برخی از گردانندگان این غرفه‌ها بانوان هستند و تعدادی از غرفه‌ها نیز از توسط هنرمندان توان‌یاب اداره می‌شود. این‌جا هنر حرف اول را می‌زند و پر از اتفاق‌های جالب و تماشایی است.

بهترین فصل برای دیدن پارک لاله

بهترین فصل برای دیدن پارک لاله
پارک لاله در هر فصلی زیبایی خودش را دارد و می‌تواند برای‌تان جذاب باشد – عکاس: امیر مرتضوی

پارک لاله در هر فصلی دیدنی‌های خودش را دارد. در اوایل بهار، باغچه‌های پارک پر از گل‌های لاله رنگارنگ می‌شود. هوای پارک بسیار خوب است و معمولا سیزده‌بدرها، تهرانی‌های زیادی این‌جا دورهم جمع می‌شوند. تابستآن‌ها، پارک به‌سبب داشتن درختان بلند، هوایی خنک‌تر و سایه‌های بیشتری دارد و برای یک تفرج شبانه عالی خواهد بود.

پاییز در پارک لاله از بهترین انتخاب‌ها برای عکاسی است. علاوه بر این، در امتداد خیابان کارگر، هنرمندان دست‌فروش و غذاهای خیابانی فضا را شاد و رنگین کرده‌اند.

در زمستان‌ها اگر برف تا پارک لاله برسد، صحنه‌هایی زیبا را خلق می‌کند. درختان تنومند که زیر لحاف برف به‌خواب رفته‌اند و کلاغ‌های باهوشی که کسی نمی‌داند دقیقا چند نسل است که این‌جا هستند، فضاهایی دیدنی را می‌سازند.

جاذبه‌های اطراف پارک لاله

پارک لاله به چند مرکز مهم هنری و فرهنگی نزدیک است. خوب است در کنار بازدید از پارک لاله به این جاهای دیدنی تهران هم سری بزنید.

موزه فرش، موزه‌ای شبیه دار قالی

موزه فرش
در موزه فرش بیش از 135 اثر نفیس و زیبا نگهداری می‌شود.

در ضلع شمال غربی پارک لاله، یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران یعنی موزه فرش را پیدا خواهید کرد. این موزه توسط مشهورترین معماران معاصر ایران یعنی عبدالعزیز فرمان‌فرمائیان، شبیه یک دار قالی طراحی و اجرا شد. در این مجموعه تقریبا 135 فرش نفیس از قرم نهم هجری تا زمان حاضر نگهداری می‌شود.

موزه هنرهای معاصر، گذرگاه پیکاسو

موزه هنرهای معاصر
موزه هنرهای معاصر تهران از مجموعه ساختمآن‌هایی است که توسط کامران دیبا طراحی شده است – عکاس: علی‌شاه

سال 1356، در گوشه غربی پارک لاله موزه‌ای برای نمایش آثار از گنجینه‌های مدرن تاسیس شد. پس از آن آثاری بسیار گران‌بها از هنرمندان نامی از جمله پیکاسو را به موزه آوردند که حالا در مجموع تعداد آن‌ها به 3000 تا رسیده است. این موزه توسط کامران دیبا، پسرعموی فرح دیبا طراحی و اجرا شد.

موزه دکتر شریعتی، خانه معلم شهید

موزه دکتر شریعتی
موزه دکتر شریعتی جایی برای نمایش محیط زندگی، آثار و کتاب‌های این مرد بزرگ است – عکاس: میلاد طیبی

تقریبا در فاصله یک کیلومتری از پارک دیدنی لاله، در خیابان جمال‌زاده و در کوچه نادر یک خانه موزه جذاب را پیدا می‌کنید که روزگاری متعلق به دکتر علی شریعتی بوده است. برای دیدن این موزه می‌توانید از شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 تا 17 مراجعه کنید.

پارک بهجت آباد، یادگاری عشق

پارک بهجت آباد
پارک بهجت‌آباد از بوستآن‌های کوچک اما مهمی است که روزی استاد شهریار در آن به انتظار معشوق نشسته است – عکاس: احمد جزایری

تقریبا دو کیلومتر بعد از پارک زیبای لاله، یک بوستان کوچک به‌نام پارک بهجت‌آباد را خواهید دید. شاید در نگاه اول این پارک را خیلی ساده و حتی معمولی ببینید، اما پارک بهجت‌آباد همان جایی است که استاد شهریار در آن به انتظار معشوق می‌نشست. در همین پارک بود که استاد در آتش عشق سوخت و تصمیم گرفت به‌جای پزشک، شاعر باشد. هر سال در سالگرد استاد شهریار، دوست‌داران او در این پارک دور هم جمع می‌شوند.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک برای‌تان از پارک زیبای لاله گفتیم. بوستانی قدیمی که چند نسل از آن خاطره دارند. پارکی که در آن امکانات زیادی برای ورزش، تفریح، پیک‌نیک و … پیدا خواهید کرد. اگر قصد اقامت کوتاه در تهران را دارید و می‌خواهید با اجاره روزانه خانه در تهران یا اجاره ویلا از زیبایی‌های پایتخت لذت ببرید، اتاقک با مجموعه‌ای عالی از خانه‌ها و اقامتگاه‌ها کنار شماست.

سوالات متداول

چگونه با مترو به پارک لاله برویم؟

سوار خط 6 مترو تهران شوید و بعد در ایستگاه پارک لاله پیاده شوید. این ایستگاه در تقاطع بلوار کشاورز و خیابان کارگر است.

امکانات پارک لاله کدام است؟

زمین‌های بازی و ورزش، آمفی تائتر روباز، اولین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمازخانه، دسترسی به دو موزه مهم و بازارچه خوداشتغالی از جمله امکانات این پارک است.

چه موزه‌هایی به پارک لاله نزدیک است؟

دو موزه فرش و هنرهای معاصر در فاصله کمی از پارک لاله قرار دارند.

پارک لاله تهران کجاست؟

این پارک از شمال با خیابان فاطمی، از غرب به خیابان کارگر شمالی، از جنوب با بلوار کشاورز و از شرق با خیابان حجاب همسایه است.

پارک لاله چقدر قدمت دارد؟

این پارک در سال 1345 تاسیس شده و قبل از آن باغی در اختیار ارتش، برای رژه و تمرین‌های نظامی بوده است.

4.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *