شهرهاجاهای دیدنی

همه‌چیز درباره پارک نهج البلاغه | بزرگ‌ترین پارک دره‌ای ایران

اولین باری که به این پارک رفتم، با دوستانمان قرار مافیا داشتیم. من مدام می‌گفتم پارک چندان بزرگ نیست، مزاحم دیگران می‌شویم بیایید برویم یک پارک بزرگ‌تر ولی آن‌ها می‌گفتند تا به پارک برسی نظرت عوض خواهد شد. پارک نهج البلاغه یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران است که من وقتی برای اولین بار به آن سر زدم باورم نمی‌شد که در دل تهران، پارکی به این بزرگی با این‌همه امکانات وجود داشته باشد. پارک نهج البلاغه مثل سایر پارک‌های بزرگ تهران، این قابلیت را دارد که در طول سال چندین بار به آن سر بزنید و از امکانات متنوع و تفریحاتش لذت ببرید. اگر تابه‌حال به پارک نهج البلاغه نرفتید یا می‌خواهید از طریق یک تور مجازی با همه بخش‌های پارک نهج‌البلاغه آشنا شوید، پس به خواندن این مقاله ادامه دهید. بهتان قول می‌دهم اگر همه بخش‌ها را با دقت بخوانید می‌توانید برنامه چند آخر هفته پشت سر هم و متفاوت را بلافاصله بچینید.

پارک نهج البلاغه کجاست؟

تصویری از پارک نهج البلاغه در دره فرحزاد
پارک نهج البلاغه بین بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، غرب بزرگراه یادگار امام و بزرگراه همت قرار دارد. – عکاس: حسن رضوی

پارک نهج البلاغه در دره فرحزاد قرار دارد و شما می‌توانید از مهم‌ترین اتوبان‌های تهران یعنی غرب بزرگراه یادگار امام، بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و بزرگراه همت به آن دسترسی داشته باشید. درواقع پارک نهج‌البلاغه بین این بزرگراه‌ها قرار دارد. اگر می‌خواهید همین‌الان به پارک نهج البلاغه بروید پس ادامه این بخش را بعداً بخوانید و مستقیم بروید سراغ بخش معرفی مسیرهای دسترسی به پارک نهج‌البلاغه. اگر هم عجله‌ای ندارید، پس پیشنهاد می‌کنم در بخش بعد همراه ما باشید و کمی با تاریخچه و معماری پارک نهج‌البلاغه بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه و معماری پارک نهج البلاغه

پارک نهج البلاغه در سال 1388 افتتاح شد.
که فاز یک تا سه پارک نهج البلاغه در طول سال‌های 1388 تا 1395 راه‌اندازی شدند. – عکاس: SAYEH CO

پارک نهج‌البلاغه در سال 1388 در دره فرحزاد افتتاح شد. موقعیت پارک نهج البلاغه باعث شده است که این پارک لقب بزرگ‌ترین پارک دره‌ای ایران را از آن خودش کند. مساحت این پارک بیشتر از 35 هکتار است و بعد از حدود یک‌میلیون و 500 هزار ساعت کار به وجود آمده است. از سطح تا کف پارک نهج البلاغه حدود 55 متر اختلاف ارتفاع با شیب بین 10 تا 35 درجه وجود دارد. برای بسیاری از گردشگران یکی از جذابیت‌های پارک نهج البلاغه در بین جاهای دیدنی تهران همین ساختار متفاوت و طبقه‌ای آن است.

پارک نهج‌البلاغه 4 فاز دارد که فاز یک تا 3 آن در طول سال‌های 1388 تا 1395 راه‌اندازی شدند. البته مهم‌ترین دیدنی‌ های پارک نهج البلاغه و امکانات رفاهی و تفریحی آن در فاز یک و دو قرار دارند. فاز چهارم پارک نهج‌البلاغه هم تا زمان نگارش این مقاله افتتاح نشده است.

دیدنی های پارک نهج البلاغه

پارک نهج‌البلاغه به خاطر امکانات متنوع و متعدد رفاهی و تفریحی، یکی از محبوب‌ترین پارک‌های تهران است که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

پل معلق نهج پارک البلاغه

پل معلق نهج البلاغه بوستان پردیسان را به پارک نهج البلاغه وصل می‌کند.
پل معلق نهج البلاغه در کنار پل مشگین شهر، طولانی‌ترین پل کابلی عابرپیاده خاورمیانه است. – عکاس: امیرحسین فرضی

پل معلق نهج البلاغه در کنار پل معلق مشگین شهر، بزرگ‌ترین پل معلق عابر پیاده در خاورمیانه است. این پل بوستان پردیسان را به پارک نهج‌البلاغه وصل می‌کند. همچنین این پل که به پل معلق آسمان معروف است، دومین پل معلق بزرگ ایران و اولین پل معلق بزرگ پایتخت است. پل معلق نهج البلاغه 285 متر طول و 2 متر عرض دارد و ارتفاع آن در بالاترین نقطه 85 متر است. من به‌شخصه تابه‌حال جرئت نداشتم از این پل عبور کنم، ولی به شما پیشنهاد می‌کنم اگر دنبال یک هیجان ناب و امن هستید و دلتان می‌خواهد چشم‌اندازی زیبا از پل طبیعت، برج میلاد و بخشی از تهران داشته باشید، حتماً از این پل که ظرفیت تحمل 200 نفر را به‌طور هم‌زمان دارد عبور کنید.

یادمان شهدای گمنام

یادمان شهدای گمنام یکی از قسمت‌های دیدنی پارک نهج‌البلاغه است که محل دفن سه شهید گمنام جنگ ایران و عراق است. همچنین در طول سال در این بخش از پارک نهج البلاغه رویدادهای فرهنگی و مذهبی مختلف برگزار می‌شود.

امکانات تفریحی پارک نهج البلاغه

در این قسمت می‌خواهیم محبوب‌ترین امکانات تفریحی پارک نهج البلاغه را معرفی کنیم. تفریحاتی با سطح هیجان متفاوت!

بانجی جامپینگ

اگر در تابستان یا تعطیلات نوروز به پارک نهج‌البلاغه بروید احتمالاً صدای جیغ و هیجان از روی پل معلق نهج البلاغه توجهتان را جلب می‌کند. باید بگویم این صدای جیغ به خاطر تکان‌های نه‌چندان زیاد پل معلق نیست، بلکه به خاطر سقوط افراد شجاع با بانجی جامپینگ است. پس اگر بیماری قلبی یا بیماری خاصی ندارید، شجاع هستید و مسئولان این قسمت به شما اجازه دادند، برای افزایش آدرنالین حتماً بانجی جامپینگ پارک‌نهج البلاغه را امتحان کنید.

سینما 6 بعدی و سینما گیم 7 بعدی

اگر دلتان هم هیجان می‌خواهد هم هنوز جرئت کافی برای بانجی جامپینگ را ندارید، نگران نباشید. شما هم مثل من می‌توانید در این پارک به سینما 6 بعدی یا سینما گیم 7 بعدی بروید و شکل دیگری از هیجان را تجربه کنید. صدای خنده‌های شما در این سینماها هم حال خودتان را خوب می‌کند هم دیگران را به خنده می‌اندازد! البته که در سینما گیم 7 بعدی پارک نهج‌البلاغه شما قرار نیست مثل سینما 6 بعدی فیلم ببینید بلکه قرار است با دوستانتان یک بازی گروهی و پرهیجان را تجربه کنید و یکدیگر را به چالش بکشید.

سافاری وحشت پارک نهج البلاغه

سافرای وحشت پارک نهج البلاغه ترسناک‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید.
سافاری وحشت پارک نهج البلاغه، یعنی 7 دقیقه ترسناک و تمام نشدنی! – عکاس: عرفان احمدی

به‌طورکلی بیشتر امکانات تفریحی پارک نهج البلاغه جان می‌دهند برای ساختن یک روز هیجان‌انگیز با چاشنی ترس. یکی دیگر از گزینه‌های تفریحی شما در این پارک سافاری وحشت است که نامش لو می‌دهد قرار است چه‌کاری با روح و روانتان بکند. در سافاری وحشت پارک نهج البلاغه مسیری 7 دقیقه‌ای پیش روی شماست که باید پیاده بروید. این مسیر طوری طراحی شده است که باید هرلحظه منتظر یک صدای عجیب، یک نور غیرمنتظره و … باشید. تا جایی که وقتی به انتهای مسیر می‌رسید باورتان نمی‌شود که از لحظه ورودتان فقط 7 دقیقه گذشته است.

ساعت کاری سافاری وحشت: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6 عصر تا 1:30 بامداد، پنج‌شنبه و جمعه از ساعت 5 عصر تا 1:30 بامداد

زمین اسکیت

تماشای جوانان و نوجوانانی که با هیجان زیاد در زمین اسکیت پارک نهج‌البلاغه در حال وصل کردن زمین و زمان به یکدیگر هستند، یکی از پرشورترین دیدنی های پارک نهج البلاغه است. زمین اسکیت این پارک کیفیت قابل قبولی دارد و اگر می‌خواهید مهارت فرزندتان را در این ورزش امتحان کنید یا به او فرصتی ناب برای تمرین کردن بدهید، پس زمین اسکیت پارک را دریابید.

ساعت کاری زمین اسکیت: هفت روزه هفته و 24 ساعته

شهربازی بیلینو

در بیشتر پارک‌های بزرگ ایران و تهران یک شهربازی برای کودکان هم وجود دارد و پارک نهج‌البلاغه هم از این قضیه مستثنا نیست. مهم‌ترین دلیل جذابیت این شهربازی برای کودکان این است که در آن انواع ماشین‌های سنگین و دستگاه‌های عمرانی مثل جرثقیل، بیل مکانیکی، لودر و … وجود دارد که این امکان را به کودکان می‌دهد تا از نزدیک با آن‌ها کار کنند. تازه در این شهربازی فوتبال دستی، تشک بادی، دستگاه شبیه‌ساز رانندگی و کلی وسیله بازی هیجان‌انگیز دیگر هم وجود دارد.

ساعت کاری شهربازی بیلینو: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 5 عصر تا 10 شب، پنج‌شنبه و جمعه از ساعت 10 صبح تا 10 شب

راپل هوایی

راپل هوایی یا راپل برقی یکی دیگر از امکانات تفریحی و هیجان‌انگیز پارک نهج‌البلاغه است. جذابیت راپل هوایی پارک این است که شما به‌صورت نشسته و معلق بر فراز دامنه پارک نهج‌البلاغه آن‌هم در یک مسیر رفت و برگشتی، دره فرحزاد را درمی‌نوردید.

ساعت کاری راپل هوایی: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6 عصر تا 1:30 بامداد، پنج‌شنبه و جمعه از ساعت 5 عصر تا 1:30 بامداد

قایق پرش در آب

قصه قایق پرش در آب پارک نهج‌البلاغه آن طوری نیست که تصور می‌کنید. در این تفریح لذت‌بخش که حدود 5 دقیقه طول می‌کشد، شما سوار قایقی می‌شوید که به‌جای این‌که روی آب باشد روی یک مسیر ریلی شبیه سرسره قرار دارد. شروع این بازی هیجان‌انگیز به این شکل است که اول قایق به سمت بالا کشیده می‌شود و بعد با شتاب شما را به داخل یک استخر هدایت می‌کند!

مسیر دوچرخه‌سواری پارک نهج البلاغه

یکی از محبوب‌ترین پیست‌های دوچرخه‌سواری تهران در پارک نهج البلاغه قرار دارد. آب‌وهوای خوب، مناظر زیبای پارک و مسیر 9 کیلومتری این پیست دلایل اصلی محبوبیت آن بین علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری و دوچرخه‌سواران حرفه‌ای است. راستی اگر خودتان دوچرخه ندارید یا حمل‌ونقل آن برایتان سخت است، می‌توانید از جایگاه‌های مخصوص، دوچرخه مناسب را کرایه کنید. این دوچرخه‌ها ساعتی کرایه داده می‌شوند و قیمت آن‌ها با توجه به اندازه و مدل دوچرخه متفاوت است.

ساعت کاری ایستگاه‌های کرایه دوچرخه: هر روز از 5 عصر تا 12 شب

جاده‌های سلامتی پارک نهج البلاغه

به نظر من یکی از بهترین قسمت‌های پارک نهج‌البلاغه تراست‌های پیاده‌روی و جاده‌های تندرستی آن است. این مسیرها به شکلی است که شما احساس می‌کنید وارد یک باشگاه حرفه‌ای شده‌اید و در کنار افراد دیگر در حال پیاده‌روی درست‌وحسابی هستید. پارک نهج‌البلاغه 8 تراست پیاده‌روی طولی و 3 تراست پیاده‌روی عرضی دارد. تازه در طول این مسیرها، نیمکت‌های مختلفی هم وجود دارد که اگر مثل من ناگهان جو گیر شدید و سریع پیاده‌روی کردید، روی آن‌ها بنشینید تا سرخی گونه‌هایتان کمتر شود و نفستان بالا بیایید!

فضای ورزش دسته‌جمعی پارک نهج البلاغه

اگر می‌خواهید به گروه افرادی که صبح‌های زود یا عصرها ورزش دسته‌جمعی می‌کنند اضافه شوید، فضای ورزش همگانی پارک نهج البلاغه انتخاب خوبی است. البته به شرطی که فاصله پارک تا منزل شما زیاد نباشد. با این کار هم در یک ورزش گروهی در فضایی با مساحت 1800 مترمربع شرکت می‌کنید، هم انگیزه بیشتری برای ادامه ورزش دارید و هم از آب‌وهوای خوب لذت می‌برید. تازه چه‌بسا دوستان جدیدی هم پیدا کنید!

تونل نوری

تونل نوری پارک نهج البلاغه در شب بسیار زیباست.
تونل نوری پارک نهج البلاغه، بزرگ‌ترین تونل نوری کشور است. – عکاس: محمد رابی

تونل نوری پارک نهج‌البلاغه عضو تقریباً تازه‌وارد این بوستان است که در سال 1400 به مجموعه اضافه شد. طول این تونل نوری 260 متر است و باید بگویم بزرگ‌ترین تونل نوری کشور به حساب می‌آید. گذشتن از این تونل به‌خصوص در شب فضایی رؤیایی برای شما به وجود می‌آورد و به‌احتمال‌زیاد در بسیار از عکس‌های افراد غریبه هم حضور خواهید داشت! چون بعید است کسی از این مسیر بگذرد و چندین عکس دسته‌جمعی یا سلفی نگیرد.

ساعت کاری تونل نوری: از 9 صبح تا 9 شب

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

امکانات رفاهی پارک نهج البلاغه

آلاچیق‌های پارک نهج البلاغه، لذت پیک‌نیک با حفظ حریم شخصی
پارک نهج‌البلاغه بیشتر از 80 آلاچیق دارد. – عکاس: بهنام صمدی

برای اهالی پایتخت که بیشتر روزهای سال را با آلودگی هوا، ترافیک و شلوغی سر می‌کنند، پارک‌ها مثل همان بهشت‌های موعود هستند. پارک نهج البلاغه با امکانات رفاهی متعددی که دارد گزینه خوبی است تا آخر هفته‌ها یا حتی وسط هفته بساط پیک‌نیک یا حتی فقط یک فلاکس چای را زیر بغلتان بزنید و چندساعتی را دور از هیاهو و شلوغی سر کنید. از مهم‌ترین امکانات رفاهی پارک نهج البلاغه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیش از 80 آلاچیق
  • 40 سرویس بهداشتی
  • کافه و رستوران
  • مسجد و نمازخانه
  • آمفی‌تئاتر روباز
  • پارکینگ پارک نهج البلاغه

برای اجاره روزانه خانه در تهران به سایت اتاقک مراجعه کنید.

پارک نهج البلاغه در شب

زیبایی‌های پارک نهج البلاغه در شب
پارک نهج البلاغه در شب بسیار دیدنی است. – عکاس: احمدرضا

پارک نهج البلاغه در شب هم بسیار دیدنی است. به‌خصوص اگر سراغ تونل نوری بروید یا از امکانات سرزمین شگفت‌انگیز آن که شامل همان سافاری وحشت، سینما 6 بعدی، سینما گیم 7 بعدی و … می‌شود استفاده کنید.

مسیرهای دسترسی به پارک نهج البلاغه

برای دسترسی به پارک نهج البلاغه گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست.
آشنایی با انواع مسیرهای دسترسی به پارک نهج‌البلاغه – عکاس: باقر سبزواری

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتم، پارک نهج‌البلاغه در دره فرحزاد قرار دارد. شما با توجه به نقطه شروع حرکتتان می‌توانید از مسیرهای مختلفی چه با خودروی شخصی و چه وسایل حمل‌ونقل عمومی به این پارک بروید:

دسترسی به پارک نهج البلاغه با خودروی شخصی

  • از شمال تهران: بزرگراه هاشمی رفسنجان، خروجی یادگار امام یا اشرفی اصفهانی
  • از جنوب تهران: بزرگراه همت، خروجی اشرفی اصفهانی یا یادگار امام
  • از غرب تهران: بزرگراه اشرفی اصفهانی، پونک، بلوار همیلا یا بلوار اشرفی اصفهانی شمال، خیابان استاد نظری، بعد از میدان استاد نظری
  • از شرق تهران: بزرگراه یادگار امام جنوب، بلوار ایوانک غرب

دسترسی به پارک نهج البلاغه مترو

نزدیک‌ترین ایستگاه زیرزمینی برای دسترسی به پارک نهج البلاغه مترو و فاز یک، ایستگاه میدان صنعت است. اگر قصد دارید با مترو به پارک نهج‌البلاغه بروید باید در ایستگاه میدان صنعت خط 7 مترو پیاده شوید. از میدان صنعت هم به‌راحتی می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس خط میدان صنعت-شریف به پارک نهج البلاغه بروید. اگر هم اهل پیاده‌روی هستید و می‌خواهید از فاز دو وارد پارک نهج‌البلاغه شوید باید در ایستگاه یادگار در خط 6 مترو پیاده شوید. از این ایستگاه تا پارک نهج‌البلاغه 25 دقیقه پیاده‌روی نه‌چندان راحت در مسیری شیب‌دار پیش روی شماست. البته می‌توانید در ایستگاه صادقیه در خط 2 مترو هم پیاده شوید و از آنجا با اتوبوس‌های بی آر تی خط 10 که در بخش بعد میگوییم یا تاکسی به پارک بروید.

دسترسی به پارک نهج البلاغه با بی آر تی

برای رفتن به پارک نهج البلاغه با بی آر تی باید سوار اتوبوس‌های خط 10 شوید که از بزرگراه اشرفی اصفهانی عبور می‌کنند. در این مسیر اگر در ایستگاه باغ فیض پیاده شوید با کمی پیاده‌روی به فاز دو پارک نهج‌البلاغه می‌رسید و اگر در ایستگاه‌های آبشناسان یا میدان پونک پیاده شوید به فاز یک بوستان نهج‌البلاغه می‌رسید.

پارکینگ پارک نهج البلاغه کجاست؟

هر فاز پارکینگ نهج البلاغه یک پارکینگ دارد که موقعیت آن‌ها عبارت‌اند از:

  • پارکینگ فاز یک: بلوار اشرفی اصفهانی، پونک، بلوار همیلا
  • پارکینگ فاز دو: بزرگراه یادگار امام جنوب، بلوار ایوانک غربی
  • پارکینگ فاز سه: بلوار اشرفی اصفهانی شمال، خیابان استاد نظری، بعد از میدان استاد نظری

ساعت کاری پارکینگ‌های پارک نهج البلاغه از 7 صبح تا 12 شب است و روی‌هم ظرفیت 750 خودرو را دارند.

نکات مهم موقع بازدید از پارک نهج البلاغه

نکات مهمی که باید قبل از استفاده از وسایل بازی پارک نهج البلاغه بدانید.
بررسی نکات مهم برای بازدید از پارک نهج‌البلاغه و استفاده از امکانات تفریحی – عکاس: Vahed Bazyar
  • پارک نهج‌البلاغه در روزهای تعطیل، آخر هفته‌ها و تعطیلات نوروز حسابی شلوغ است. پس اگر به‌قصد آرامش می‌خواهید به این پارک بروید، قید این روزها را بزنید.
  • ساعت کاری بخش‌های مختلف پارک نهج‌البلاغه با یکدیگر فرق می‌کند. همچنین ساعت کاری این قسمت‌ها در نیمه اول سال با نیمه دوم متفاوت است.
  • برای بانجی جامپینگ و قایق پرش در آب محدودیت وزن و سن وجود دارد. برای مثال حداکثر وزن برای قایق پرش در آب 90 کیلوگرم است و برای افراد زیر 7 سال مجاز نیست.
  • موقع بازی در سینما گیم 7 بعدی و جنگ با موجودات فرازمینی از شما عکس گرفته می‌شود و می‌توانید با پرداخت هزینه آن عکس‌ها را به‌عنوان یادگاری به منزل بیاورید.

سخن آخر

در این مقاله درباره پارک نهج البلاغه، امکانات رفاهی و تفریحی، دیدنی های پارک نهج‌البلاغه و مسیرهای مختلف دسترسی به آن گفتیم. اگر تابه‌حال تنها از بخشی از پارک نهج‌البلاغه دیدن کرده بودید، توصیه می‌کنم در گشت‌وگذارهای بعدی از قسمت‌های دیگر آن هم دیدن کنید. اگر هم تابه‌حال به پارک نهج‌البلاغه نرفتید یا مهمان پایتخت هستید و وصف این پارک را شنیدید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به آن سر بزنید. برای اجاره اقامتگاه هم که مثل همیشه روی اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول درباره پارک نهج البلاغه

پارک نهج البلاغه کجاست؟

پارک نهج البلاغه در دره فرحزاد و بین بزرگراه‌های هاشمی رفسنجانی، همت و غرب بزرگراه یادگار امام قرار دارد.

مسیر دسترسی به پارک نهج البلاغه مترو چیست؟

ایستگاه میدان صنعت در خط 7 مترو و ایستگاه صادقیه در خط 2 مترو بهترین ایستگاه‌ها برای رسیدن به پارک نهج البلاغه مترو هستند. البته باید بعد از پیاده شدن در این ایستگاه‌ها باید باقی مسافت را با اتوبوس یا تاکسی به پارک نهج البلاغه بروید.

دیدنی های پارک نهج البلاغه چیست؟

به‌جز طبیعت زیبا و مسیر طبقاتی پارک نهج البلاغه، بانجی جامپینگ، قایق پرش در آب، سینما 6 بعدی، سینما گیم 7 بعدی، پل معلق نهج البلاغه، تونل نوری و ... از مهم‌ترین دیدنی های پارک نهج البلاغه هستند.

پارک نهج البلاغه در شب چه شکلی است؟

پارک نهج البلاغه در شب هم دیدنی است به‌خصوص اگر به تونل نوری بروید یا در سکوت پارک روی نیمکت‌ها بنشینید و خودتان را به لحظاتی آرامش‌بخش مهمان کنید.

4/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. به شدت کامل و جزئی بود، خاطرات زنده شد، متشکرم از این توضیحات مفصل و قشنگ

    1. ممنونم از شما و خوشحالم که مقاله رو دوست داشتید و براتون یادآور خاطره های خوبتون بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *