تجربه سفرجاهای دیدنی

جاهای خنک مازندران در تابستان | 16 جای خنک و خوش آب و هوا در مازندران برای روزهای گرم تابستان

نام فصل تابستان که به میان می‌آید، همگی به یاد پوست آفتاب‌زده، سواحل گرم، سفرها و ماجراجویی‌های بی‌پایان می‌افتیم. تابستان که مدرسه‌ها تعطیل است و روزها طولانی، بهترین زمان برای کاوش و گردش به حساب می‌آید؛ به خصوص اگر بدانیم به کجا سفر کنیم. سفر به جاهای دیدنی و خنک استان مازندران در تابستان بسیار لذت‌بخش خواهد بود، به طوری که با کلی خاطرات خوب و تجربه‌های جدید به خانه برمی‌گردید. این فصل جان می‌دهد برای برپا کردن کمپ و چادر در دل مناطق بکر و سرسبز؛ مناطقی که به دلیل سرمای هوا در دیگر فصل‌های سال امکان بازدید از آن‌ها را ندارید. پس کرم‌های ضدآفتاب خود را بزنید، لباس‌های خنک‌تان را بپوشید، یک بطری آب بردارید و دنبال من بیایید تا باهم جاهای دیدنی و خنک استان مازندران را کشف کنیم.

1- فیلبند، جایی که بالای ابرها قدم می‌زنید

فیلبند مازندران در تابستان
اقیانوسی از ابر در فیلبند – عکس از امین عزتی

شاید قدم زدن بالای ابرها و تماشای آن زیر پاهایتان کمی عجیب و غیرواقعی به‌نظر برسد، اما باید به شما بگویم که حقیقت دارد. ممکن است شما هم در کودکی آرزوی پرواز میان ابرها و تماشای مناظر را از آن بالا در سر پرورانده باشید. در ییلاق فیلبند شاید نتوانید پرواز کنید، اما قدم زدن در ارتفاعاتی بالاتر از ابرها و تماشای مناظر سرسبز خیره‌کننده حسی کم از پرواز ندارد. مادامی که اینجا قدم می‌زنید، گله‌های اسب را می‌بینید که این طرف و آن طرف می‌روند. مناظر مسحورکننده که از دوردست خودنمایی می‌کنند، چشمانتان را به خود جلب می‌کند. کلبه‌های چوبی و خانه‌های روستایی قدیمی، شما را از زندگی شهری دور می‌کنند و حس‌وحالی بکر در دل طبیعت به شما می‌بخشند. آب‌وهوای فیلبند بسیار خنک است، به همین دلیل یکی از بهترین مقاصد برای سفر در فصل تابستان به‌شمار می‌رود، خبری از رطوبت و شرجی بودن نیز در این منطقه نیست. اگر به دنبال سفری آرامش‌بخش، به دور از گرمای طاقت‌فرسای تابستان هستید، فیلبند مقصدی بهشتی خواهد بود.

آدرس فیلبند: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی غربی، روستای فیلبند

2- روستای فشکور، آلپ ایران زمین

روستای فشکور و کوه های اطراف آن
فریزری به نام فشکور! – عکس از سایت ره بال آسمان

فشکور که به آلپ ایران زمین شهرت دارد، روستایی در ارتفاعات البرز با آب‌وهوای سرد و کوهستانی است. اینجا آنقدر سرد است که پیشنهاد می‌کنم در هیچ فصلی به غیر از تابستان سفر نکنید، چرا که سرمای هوا و یخبندان شما را اذیت خواهد کرد. دقت کرده‌اید در کارتون‌های دوران کودکی مناظری تپه‌ای و سرسبز دیده می‌شد و از دودکش خانه‌ها دود بخاری‌های هیزمی بیرون می‌آمد؟ روستای فشکور نیز به همین شکل است و خاطرات دوران کودکی را برایمان تداعی می‌کند. اگر گرمای تابستان طاقت‌تان را از بین برده، روستای فشکور مقصد مناسبی برای فرار خواهد بود. این روستا در بیشتر روزهای سال غرق در مه است و سوژه‌ای جذاب برای عکاسی ایجاد می‌کند. سوژه‌ای مملو از دشت‌های پر از گل که همگی در مه غرق‌ شده‌اند. به دلیل سرمای هوا اینجا در زمستان خالی از سکنه است و حتی در شب‌های تابستان باید از بخاری هیزمی برای گرم کردن خانه‌ها استفاده کرد. با ورود به روستای فشکور، صدای آرامش بخش آبشاری که از دامنه کوه می‌ریزد، به استقبال شما می‌آید. غبار خنک از آبشار، آرامشی با طراوت از گرمای سوزان تابستان فراهم می‌کند. این دهکده توسط جنگل‌های سرسبز احاطه شده و طیف متنوعی از گیاهان و جانوران را در خود جای داده است. می‌توانید در جنگل‌ها قدم بزنید و در زیبایی‌های طبیعی منطقه غرق شوید. پروانه‌های رنگارنگ و پرواز پرندگان به جذابیت محیط اطراف می‌افزایند. لازم است بدانید ارتفاع این روستا به 2000 متر از سطح دریا می‌رسد.

آدرس روستای فشکور: استان مازندران، کیلومتر 25 جاده چالوس

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

3- سوادکوه، شهری خنک و کم رطوبت با مناظر خیره‌کننده

سوادکوه و پل ورسک
پل باشکوه ورسک در سوادکوه – عکس از سایت میهمان شو

شهرستان سوادکوه گوهری پنهان در قلب استان مازندران است که مقصدی ایده‌آل برای سفرهای تابستانی و یکی از شهرهای کم رطوبت مازندران به شمار می‌رود. این شهرستان مملو از زیبایی‌های طبیعی، جنگل‌های سرسبز و رودخانه‌های پرآب است که آن را به مکان مناسبی برای گردشگران طبیعت تبدیل کرده‌اند. به محض رسیدن به سوادکوه، مجذوب مناظر خیره‌کننده‌ای می‌شوید که اطراف شما را احاطه کرده‌اند.کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، آبشارهای شفاف و جنگل‌های انبوه فضایی آرام ایجاد کرده‌اند تا بتوانید از شلوغی شهر فاصله بگیرید. سوادکوه خود جاهای دیدنی بسیاری دارد که برای سفر در فصل تابستان بی‌نظیر هستند. یکی از خنک‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه که در تابستان حتما باید از آن دیدن کنید، روستای آلاشت است. این روستا از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است و می‌گویند که زادگاه پهلوی بوده، اما با سفر به آن چیزی فراتر از ارزش تاریخی آن را کشف خواهید کرد. این روستای ییلاقی در ارتفاعات سوادکوه قرار دارد و چشم‌اندازی خیره‌کننده از مناظر اطراف ایجاد کرده است. آسمان پاک و بدون غبار آلاشت باعث شده مسافران زیادی برای تماشای ستارگان در  شب به این منطقه سفر کنند. آلاشت یک رصدخانه مشهور هم دارد که بهشتی برای عاشقان ستاره‌شناسی است. رودخانه‌ها و آبشارهای خروشان، چشمه‌های زلال، هوای دلپذیر و مناظر خیره‌کننده، تصویری خیال‌انگیز در آلاشت ایجاد کرده‌اند.  سوادکوه دسترسی راحتی از مسیر جاده‌ی فیروزکوه دارد، به همین دلیل طبیعت‌گردان زیادی در فصل تابستان از تهران راهی این منطقه می‌شوند. اگر به سوادکوه سفر کردید، حتما از جاهای دیدنی آن که شامل موارد زیر است، دیدن کنید:

  • آلاشت
  • دریاچه شورمست
  • دریاچه لفور
  • پل ورسک
  • آبشار ورسک
  • جنگل راش سنگده
  • منطقه جنگلی اوریم
  • ارفع کوه

آدرس سوادکوه: استان مازندران، مرز تلاقی سه استان مازندران، تهران و سمنان، جاده فیروزکوه

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

4- روستای جواهرده، جواهری سبز در ارتفاعات مازندران

روستای جواهرده
زمردی سبز به نام جواهرده – عکس از حسین سبزه کار

جواهرده یک روستای ییلاقی است که با سفر به آن تمام دغدغه‌های خود را فراموش می‌کنید؛ چرا که این روستا در ارتفاعات سرسبز تپه‌ای قرار دارد و مناظری بکر و سرسبز را در دل خود جای داده که در آن هیچ خبری از زندگی شهری نیست. اینجا تنها چیزی که می‌شنوید صدای پرندگان است و تنها چیزی که می‌بینید تپه‌های سرسبز است، به همین دلیل آرامش عجیبی در وجودتان طنین‌انداز می‌شود. آب‌وهوای این منطقه به دلیل دور بودن از زندگی شهری، پاکیزه و مطبوع است و از آنجایی که در ارتفاعات قرار دارد، بسیار خنک است. مردم محلی خونگرم و مهمان‌نواز هستند و می‌توان انتظار داشت که هرجا بروید با استقبال گرمی روبرو شوید. عطر گل‌های وحشی و گیاهان این فضا را پر کرده‌اند، چرا که دشت‌های وسیع و سرسبز آن مملو از سرخس و گل‌گاوزبان هستند. اینجا صدای طبیعت همه‌جا می‌پیچد و می‌توان با طبیعت ارتباطی ژرف برقرار کرد. شغل اهالی این منطقه بیشتر کشاورزی، دامپروری و باغداری است؛ همچنین تولید صنایع دستی مانند ابزار آهنگری و مسگری، سفال و نمد اینجا رواج دارد. هنگام سفر به جواهرده از رودخانه صفارود، چشمه‌های سلیمان، دشت لپاسر، پارک جنگلی صفارود و دریاچه مصنوعی قو نیز دیدن کنید.

آدرس روستای جواهرده: استان مازندران، 26 کیلومتری جنوب غرب رامسر، دامنه شرقی کوه سماموس

5- کلاردشت، جایی که فقط در رویا می‌توان دید

کلاردشت مازندران در تابستان
منظره‌ای رویایی در کلاردشت – عکس از MR. FALCON

کلاردشت جایی است که اگر چند تصویر از آن ببینید باور نمی‌کنید کشور عزیزمان، ایران چنین مناظری داشته باشد! کلاردشت آنقدر جای دیدنی زیاد دارد که نمی‌توانید با سفر یک روزه از همه‌ی آن‌ها دیدن کنید. فاصله این شهرستان از تهران 170 کیلومتر است و فقط 50 کیلومتر با شهر چالوس فاصله دارد. آب‌وهوای کلاردشت خنک است و یکی از بهترین جاهای خنک مازندران در تابستان به شمار می‌رود. می‌توانید برای یک سفر چندروزه به کلاردشت برنامه‌ریزی کنید و مناظری را از نزدیک ببینید که فقط در رویاهایتان وجود داشتند. مناظر کلاردشت خاص، جذاب، منحصربه‌فرد و متفاوت هستند و با زیبایی‌های خود شما را مسحور می‌کنند. در اینجا امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی هم وجود دارد تا بتوانید آسوده‌خاطر سفر کنید و با اقامتی چندروزه، تماشای جاذبه‌های بیشتری را به چشمان خود هدیه دهید. اینجا نسیم خنک کوه‌ها و هوای تازه‌ای را که ریه‌های شما را پر می‌کند احساس خواهید کرد. این شهر با آب‌وهوای خنک و مطبوع خود شناخته شده و آن را به مقصدی عالی برای گردشگرانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند از گرمای تابستان فرار کنند. در فصل تابستان به کلاردشت سفر کنید و از تماشای جاذبه‌هایی چون دریاچه‌ی ولشت، روستای سیاه‌بیشه، پارک جنگلی رودبارک و پارک ملی کلاردشت لذت ببرید. دهکده مازیچال نیز از جاهای دیدنی کلاردشت محسوب می‌شود که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم.

آدرس کلاردشت: استان مازندران، 48 کیلومتری چالوس

6- دهکده مازیچال، بهشتی آسمانی در کلاردشت

دهکده مازیچال
دهکده بهشتی مازیچال

دهکده مازیچال از جاهای دیدنی و گردشگری کلاردشت محسوب می‌شود، اما آنقدر زیبا و منحصربه‌فرد است که خود به تنهایی یک مقصد برای سفر در تابستان است. این دهکده در 2600 متری از سطح دریا قرار دارد و به اوج آسمان‌ها می‌رسد، به طوری که اگر در آن قدم بزنید، ابرها را زیر پای خود تماشا خواهید کرد؛ درنتیجه هوا در تابستان هم بسیار خنک و دلپذیر خواهد بود. هنگام سفر به دهکده‌ی مازیچال دو اتفاق ممکن است رخ بدهد؛ یکی اینکه اقیانوسی از ابر تشکیل شود و تمام زیرپایتان ابر باشد، به‌طوری که حس کنید در اوج آسمان‌ها قرار گرفته‌اید، یا اینکه این اتفاق نیوفتد و شما چشم‌اندازی وصف‌نشدنی از چالوس تا نزدیکی‌های رامسر را از فاصله بسیار زیاد تماشا کنید. البته اگر خیلی خوش شانس باشید ممکن است در ساعاتی از روز اقیانوس ابر تشکیل شود، پس شما از هردو چشم‌انداز لذت خواهید برد. در این روستای آسمانی، هیچ خبری از تکنولوژی، برق و لوله‌کشی نیست؛ اما این یک امتیاز منفی تلقی نمی‌شود. همین باعث محبوبیت بیشتر این منطقه نزد مسافران شده، چرا که مکانی بکر، خلوت و آرام را برای آن‌ها فراهم می‌کند. در اینجا فقط کلبه‌های ساده را می‌بینید که محل اقامت گله‌داران هستند. با سفر به مازیچال، تماشای مناظری رویایی را به چشمانتان هدیه می‌دهید که هرگز قبلا آن را ندیده بودند.

آدرس دهکده مازیچال: استان مازندران، نزدیک کلاردشت، ۴۸ کیلومتری چالوس

اجاره ویلا کلاردشت با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

7- آبشار آب پری، آبشاری دلربا در جاده‌ای پیچ‌درپیچ

آبشار آب پری
آبشار دلربای آب‌پری

شاید آبشار آب پری را به تنهایی نتوان یک مقصد برای سفر درنظر گرفت، اما جاده رسیدن به آن مناظری بسیار زیبا دارد که تماشای آن‌ها در تابستان می‌تواند لذت‌بخش باشد. این مسیر پر از درختان بلند سربه‌فلک‌کشیده است که باعث شدند آب‎وهوای اینجا بسیار خنک و مطبوع باشد، پس شما اکسیژن خالص را تنفس خواهید کرد. این آبشار در 13 کیلومتری رویان و 5 کیلومتری شهر نور در کنار جاده قرار گرفته، جاده‌ای که پر از کافه‌ها، رستوران‌ها و مناظر سرسبز و زیبا است. این جاده‌ی پیچ‌درپیچ در دل کوهستان قرار دارد و حسی سرزنده به روحتان می‌بخشد. هوای این منطقه معمولا 10 درجه از شهرهای اطراف خود خنک‌تر است، به همین دلیل مقصدی مناسب برای زدن به دل جاده در تابستان به‌شمار می‌رود. تفریحاتی که در این منطقه می‌توانید تجربه کنید شامل خوردن غذای محلی روی هیزم، نوش جان کردن آش‌های محلی و نوشیدن یک چای آتشی دبش است.

آدرس آبشار آب پری: استان مازندران، 5 کیلومتری شهر نور، 13 کیلومتری رویان

8- دهکده کندلوس با قدمتی چندهزارساله

دهکده کندلوس
روستای باقدمت کندلوس – عکس از محسن توسلی

بسیاری از گردشگران برای دیدن این دهکده‌ی کوچک و زیبا راهی استان مازندران می‌شوند. آب‌وهوای روستای کندلوس بسیار مطبوع است و حتی در تابستان خبری از گرما نیست. این روستا در دامنه رشته‌کوه‌های البرز قرار گرفته و قدمتی بسیار طولانی با چندهزار سال دارد، به طوری که می‌توانید رد پای تمدن ایران پیش از اسلام را در آن پیدا کنید. قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های سنگ‌فرش شده روستایی سرسبز که در شمال قرار دارد، لذتی وصف‌نشدنی برایتان فراهم خواهد کرد؛ روستایی که متعلق به هزاران سال پیش است و مناظری سرسبز را در دل خود جای داده. هنگام سفر به کندلوس در فصل تابستان، می‌توانید از آبشار کندلوس نیز دیدن کنید و تنی به آب بزنید.

آدرس دهکده کندلوس: استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق، روستای کندلوس

9- دودانگه و چهاردانگه، همسایگی زیبا از چندین روستا

دودانگه
دودانگه، مقصدی برای یک سفر پرماجرا

منطقه دودانگه و چهاردانگه مقصدی خیره‌کننده در استان مازندران هستند. این مناطق توسط جنگل‌های سرسبز، رشته‌کوه‌های عظیم و رودخانه‌های پرآب احاطه شده‌اند که تجربه سفری فراموش‌نشدنی را برای شما رقم می‌زنند. اگر به دنبال تجربه‌ای پرماجرا هستید، مسیرهای پیاده‌روی در این منطقه فرصتی بی‌نظیر برای کشف زیبایی‌های طبیعی خیره‌کننده را فراهم می‌کنند. دشت‌های وسیع و سبز، چشم‌اندازی از دوردست‌ها جلوی چشمانتان نمایان می‌کنند؛ مناظری که تا چشم کار می‌کند سبز است. این منطقه در 60 کیلومتری ساری قرار دارد و یکی دیدنی‌ترین جاذبه‌های شمال به شمار می‌رود.

آدرس دودانگه و چهاردانگه: استان مازندران، 60 کیلومتری جنوب شهر ساری

اجاره ویلا ساری با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

10- روستای ورپی، احاطه شده توسط کوه‌های جنگلی

روستای ورپی
ترکیب رنگ شگفت‌انگیز در روستای ورپی – عکس از محسن ارجمند

روستای ورپی در استان مازندران به خاطر داشتن مناظر زیبا و معماری سنتی جذاب خود شهرت دارد. بسیاری از خانه‌های رنگارنگ این روستا از چوب ساخته شده‌اند و طراحی منحصربه‌فردی دارند؛ علاوه‌بر آن به صورت پراکنده در تپه‌های سرسبز قرار گرفته‌اند و چشم‌اندازی دوست‌داشتنی ایجاد کرده‌اند. کوه‌های جنگلی وسیع و سرسبز این روستا شما را محو خود می‌کنند. طبیعت این روستا در هر چهار فصل ساز سرسبز است، اما به دلیل داشتن آب‌وهوای خنک، مسافران فصل تابستان را برای سفر به آن انتخاب می‌کنند. دلیل خنکی آب‌وهوای روستای ورپی، ارتفاع حدود دوهزارمتری آن از سطح دریا است. در نزدیکی این روستا یک پارک جنگلی به نام ورپی وجود دارد که با امکانات رفاهی و اقامتی خود از شما میزبانی خواهد کرد. اگر نیاز به اقامت در این منطقه یا اجاره ویلا شمال داشتید، اتاقک همراه شما خواهد بود.

آدرس روستای ورپی: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، جاده فریم، روستای ورپی

11- ییلاق خوشواش، منطقه‌ای سرد در نوک کوهستان

ییلاق خوشواش
پدیده زیبای اقیانوس ابر در ییلاق خوشواش – عکس از امیرحسین اکبری

ییلاق خوشواش یکی از ییلاقات بکر، دست‌نخورده و کمترشناخته‌شده در آمل است. این ییلاق به‌قدری سرد است که فقط در تابستان می‌توانید به آن سفر کنید، زیرا در غیراین‌صورت ممکن است نسخه‌ فریزشده‌ی شما را به خانه برگردانند (البته خدا نکند!). گاهی ابرها در بین دامنه کوه گیر می‌افتند و پدیده‌ی جذاب و دیدنی اقیانوس ابر را ایجاد می‌کنند. گاهی نیز کل روستا و خانه‌هایش غرق در مه می‌شوند و منظره‌ای شبیه به یک رویا می‌سازند. دره‌های عمیق و جنگل‌های انبوه از ویژگی‌های بارز این ییلاق هستند. ارتفاع اینجا آنقدر زیاد است که می‌توانید چشم‌اندازی از شهرهای زیبا و دیدنی مازندران چون محمودآباد، فریدون کنار، بابل، قائمشهر و ساری را تماشا کنید. هنگام شب، آسمان پرستاره در کنار چشم‌اندازهای دور بسیار دیدنی خواهد بود. در سمت جنوب این ییلاق می‌توانید منظره نوک قله را تماشا کنید و خودتان را در آسمان بیابید. از نوک این کوه می‌توانید منظره‌ی باشکوهی از قله دماوند ببینید و آن را تحسین کنید. هفت چشمه‌ی گوارا در این روستا وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

آدرس ییلاق خوشواش: استان مازندران، ۲۲ کیلومتری شهر آمل، روستای خوشواش

12- جنگل‌های دو هزار و سه هزار، مقصدی بکر برای ماجراجویی در تابستان

جنگل‌های دو هزار و سه هزار
گشت‌وگذار در دل جنگل‌های دو هزار سه هزار لذت دارد!

حتما تابه‌حال نام جنگل‌های دو هزار و سه هزار مازندران را شنیده‌اید. اگر به این جنگل‌های انبوه سفر کنید، تنها چیزی که چشمانتان می‌بیند سرسبزی و تنها چیزی که گوش‌هایتان می‌شوند صدای دلنشین پرندگان، رودخانه‌ها و آبشارها خواهد بود. این جنگل‌های بکر، یکی از بهترین مقاصد برای سفر در فصل تابستان هستند؛ البته دقت کنید که هرچه جاده این جنگل را بیشتر بپیمایید، به ارتفاعات بالاتری می‌رسید و درنتیجه هوا خنک‌تر خواهد بود. پس اگر به دنبال فرار از گرمای تابستان هستید، پیشنهاد می‌کنم بالاترین نقطه‌ی جنگل را انتخاب کنید. ارتفاعات بالاتر بکرتر و سرسبزتر هستند و حتی ممکن است مه‌گرفته باشد. اگر به ماجراجویی و گشت‌وگذار در دل جنگل‌های دو هزار و سه هزار مازندران بپردازید، چیزهای جدیدی را کشف خواهید کرد، از پوشش گیاهی عجیب و متنوع گرفته تا گونه‌های عجیب جانوری!

آدرس جنگل‌های دو هزار سه هزار: استان مازندران، تنکابن، خرم‌آباد، روستای خشکه رود، جاده دوهزار، جنگل‌های دوهزار و سه هزار

13- ییلاقات بلده، ییلاقی سرد و کوهستانی در مازندران

روستای بلده
روستای بلده، غرق در مه! – عکس از هادی زارع کهن

یکی دیگر از جاهای خنک مازندران برای سفر در تابستان، ییلاقات شهر بلده است. طبیعت زیبا و بی‌بدیل زیبای این منطقه، مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. آب‌وهوای این ییلاقات کوهستانی است و زمستان‌های بسیار سردی دارد، به همین دلیل اهالی منطقه در فصول سرد سال به قشلاق کوچ می‌کنند. آب‌وهوای بلده در تابستان بسیار معتدل و دلپذیر است و یکی از بهترین مقاصد برای فرار از گرمای تابستان به‌شمار می‌رود. اگر به دنبال بهترین مکان برای گردش در تابستان هستید، ییلاقات بلده را در لیست سفر خود قرار دهید. این روستا جاذبه‌های زیادی برای دیدن دارد. مهم‌ترین جاذبه‌های آن قلعه پولاد، بقعه سلطان احمد، منزل خان بابا، آبشار سواسره و رودخانه بطاهرکلا هستند. شما می‌توانید خانه‌های روستایی را از اهالی این منطقه اجاره کنید و یک اقامت دلچسب در روستای بلده را تجربه کنید.

آدرس ییلاقات بلده: استان مازندران، 45 کیلومتری جاده هراز، محله دو آب، 45 کیلومتر پس از پل هردورود

14- روستای فیروزجاه، یخبندانی با قدمت کهن

روستای فیروزجاه
شالیزارهای چشم‌نواز روستای فیروزجاه

یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر بابل در مازندران، روستای فیروزجاه است. این روستا مجموعه وسیعی از جاهای دیدنی مانند آبشارها، جنگل‌های سرسبز، رودخانه‌ها و رستوران‌های محلی را برای مسافران فراهم می‌کند. روستای فیروزجاه همچنین با بسیاری از جاذبه‌های گردشگری ازجمله فیلبند و روستای شیخ موسی همسایه است، بنابراین بهتر است با یک تیر دو نشان بزنید و از جاذبه‌های نزدیک به آن نیز دیدن کنید. این روستا آنقدر سرد است که مسیرهای دسترسی به آن در نیمه دوم سال معمولا یخبندان هستند، بنابراین اگر می‌خواهید از مناظر خیره‌کننده روستای فیروزجاه لذت ببرید، در فصل تابستان راهی سفر خود به این منطقه شوید. جالب است بدانید که این روستای تاریخی بیش از هزار سال قدمت دارد. اگر به این روستا سفر کردید، حتما از جاذبه‌های آن ازجمله ممرز چشمه و آرامستان فیروزجاه دیدن کنید؛ این آرامستان قبرهای 500 ساله دارد که حکایت‌گر قدمت طولانی و کهن آن هستند.

آدرس روستای فیروزجاه: استان مازندران، 55 کیلومتری شهرستان بابل، روستای فیروزجاه

15- روستای حاجی شیخ موسی، طبیعت بی‌بدیل و مردمان مهمان‌نواز

روستای حاجی شیخ موسی
منظره‌ای خنک در آسمان روستای حاجی شیخ موسی – عکس از علیرضا کوهستانی کوشکی

شیخ موسی روستایی جذاب در استان زیبای مازندران ایران است. جنگل‌های سرسبز و کوه‌های البرز خیره‌کننده که روستا را احاطه کرده‌اند، فضایی آرام و زیبا ایجاد می‌کنند که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این روستا به دلیل میراث فرهنگی غنی خود شناخته شده و یک مقصد محبوب برای گردشگرانی است که مایل به کشف تاریخ جذاب منطقه هستند. یکی از بارزترین ویژگی‌های شیخ موسی، معماری پیچیده آن است. این روستا خانه چندین بنای تاریخی است که در طول سالیان متمادی با دقت حفظ شده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند ساعت‌ها به گشت‌و‌گذار در خیابان‌های پیچ‌درپیچ دهکده بپردازند و از طبیعت زیبای آن لذت ببرند. جدای از مناظر زیبا، شیخ موسی همچنین محل زندگی یک جامعه پرجنب‌وجوش از مردم محلی است. مهمان‌نوازی گرم مردم این محل یکی از دوست‌داشتنی‌ترین ویژگی‌های آن است. این روستا توسط چندین مسیر پیاده روی احاطه شده که در میان جنگل‌های سرسبز می‌پیچند و به مناظر دیدنی نفس‌گیر منتهی می‌شوند. شما می‌توانید در آب‌های شفاف رودخانه‌های مجاور شنا کنید یا از پیک‌نیک در دل جنگل‌های آن لذت ببرید. این روستای کوهستانی آب‌وهوای خنکی دارد و مناسب سفر در فصل تابستان است.

آدرس روستای حاجی شیخ موسی: استان مازندران، بابل، بخش بندپی شرقی، روستای ییلاقی شیخ موسی

16- شهر رینه، همسایه سبز قله دماوند

شهر رینه
تصویری باشکوه از قله دماوند و شهر رینه

یکی از روستاهای گردشگری مازندران که فاصله بسیار کمی با شهر تهران دارد، رینه است. این روستای مسحورکننده فقط 95 کیلومتر با خروجی محله استخر تهران فاصله دارد. نکته جالب اینجاست که رینه، نزدیک‌ترین شهر به قله دماوند است، به همین دلیل آب‌وهوای بسیار خنک و مناظری بی‌بدیل و باشکوه دارد. معمولا کوهنوردانی که قصد صعود به قله دماوند را دارند، از مسیر رینه می‌گذرند. جاذبه‌های دیدنی بسیاری در این منطقه وجود دارد که چشمانتان را نوازش خواهد کرد. ازجمله جاذبه‌های دیدنی رینه می‌توان به آبگرم رینه، آبشار سرآسیاب، امامزاده محمد طاهر رینه، دخمه سنگی کافر کلی و دشت شقایق اشاره کرد. آبگرم‌های رینه بسیار مشهور هستند، به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم هنگام سفر به رینه، سری به چشمه‌های آبگرم آن بزنید.

آدرس شهر رینه: استان مازندران، کیلومتر 79 جاده هراز، بالاتر از گزنک، شهر رینه

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردم شما را به جاهای خنک مازندران در تابستان ببرم تا کمی از گرمای طاقت‌فرسا دور شوید و به مقصدی خنک پناه ببرید. گرمای تابستان می‌تواند در سفر بسیار اذیت‌کننده باشد و حتی اگر مقصد مناسبی را در این فصل انتخاب نکنید، امکان گرمازدگی وجود دارد. بنابراین بهتر است مقاصدی را برای سفر در تابستان انتخاب کنید که آب‌وهوای خنک‌تری داشته باشند؛ این باعث می‌شود با خیال راحت سفری لذت‌بخش را تجربه کنید و از آزار گرما در امان باشید. از ییلاق جذاب فیلبند گرفته تا شهر زیبای سوادکوه، همگی مقاصدی خنک با مناظری خیره‌کننده در استان مازندران هستند. امیدوارم از سفر به این مناطق لذت ببرید. جای ما را هم خالی کنید. برای اجاره ویلا می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

سوالات متداول

خنک‌ترین روستاهای مازندران کدامند؟

کندلوس، مازیچال، جواهرده، فشکور و فیلبند سردترین روستاهای مازندران هستند.

شهرهای کم رطوبت در مازندران کدامند؟

فیلبند، جواهرده، سوادکوه، دهکده مازیچال، کلاردشت و روستای فشکور جاهای کم رطوبت استان مازندران هستند.

جاهای خنک مازندران در تابستان کدامند؟

فیلبند، روستای فشکور، سوادکوه، روستای جواهرده، کلاردشت، دهکده مازیچال، آبشار آب پری، دهکده کندلوس و دودانگه جاهای دیدنی خنک مازندران در فصل تابستان هستند.

4.1/5 - (82 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

‫67 دیدگاه ها

  1. سلام
    درباره مسیر مکان های دیدنی هم توضیح دهید ، آیا آسفالت شده ، رانندگی در آن راحته یا خیر

  2. سلام مدت ۳ ساله که در ارتفاعات امیری ویلا خریدم. جای خوش آب و هوا و خنکی هست. البته بیشتر ،ما تهرانی ها به فکر طبیعت اونجا هستیم تا خود مازندرانی ها.

  3. فقط جان عزیزترینمون زباله توطبیعت نریزیم که گندزدیم به هرچی طبیعته . حالا فرقی نداره کجا میخواد باشه نژادپرستی واستان پرستی نکنیم لطفا..

  4. فقط جان عزیزترینمون زباله توطبیعت نریزیم که گندزدیم به هرچی طبیعته .

  5. مازندران وقتی زیبا و خنک و بهشت بود که انبوهی از جنگل و کوه بدون ویلا داشت اکنون که جنگلها از بین رفته دیگه از شدت گرما نمیدونی چکار کنی یادش بخیر قدیما چقدر خنکا و جنگل داشت

  6. کلاردشت الان ده ساله که بخاطر تغییرات آب و هوایی . تابستانهایی با گرمای جهنمی داره .. مگر اینکه مه به دادش برسه … که اومد و نیومد داره …

  7. برجهای عظیم زاده در سلمانشهر را بگو که چطور چه ه شهر را زشت کرده. ایجاد ت افیک سنگین کرده و در ضمن جلو وزش نسیم فرحبخش از سمت دریا را گرفته.

  8. آهویا رفقا فرداصبح سطل بگیرین بیاین دوغ روغن ببرین بهشت مازرون مه جان سنکروج آهویا بین فقط تمشا

  9. سلام مازندران هزارجریب فقط روستای سنگ ساروج یاهمون سنگروج فقط بین تماشاه بهترین او هوا سرسبز رود خانه جنگل دشت ولی لس لس هرجور آدم در انع خراب در ونه الانم در مه لیافجه پیچمبه که بخاسم صبح زیدبل بورم گسفندچرا آهویا

  10. سلام تقصیر خودتونه که زمینها و جنگلهاتون رو به مفت بخاطر پول میفروشین.
    نفروشبن داداش ..نفروشین

  11. مازندران قشنگه فقط عیبش اینه که مردومش اکثرا تو سراسر جاده ها زبالهاسونو میندازن میرن که باعث ابرو ریزیه

    1. درسته ملت باید اشغال ریزی تو طبیعت رو رعایت کنند ولی دولت به دلیل عوارص و مالیاتی که از ملت میگیره بایدبوسیله شهرداری‌ها در حوزه روستا و شهر ی خود علاوه بر جمع آوری زباله ها وقراردادن سطل زباله ها به زیبا سازی آن مناطقاحتمام بورز د.که متاسفانه.وظیفه خود را انجام نمی‌دهند.اگر این آب و خاک مال اعراب میشد از آن بهشت درست می‌کردند ومنبع درامت برای هانگردی

  12. افرین توی کامنت ها ادرس خوب میدین افرین همه جای خوب بگید تا بخرن بعد تو همون منطقه چند وقت دیگه میبینین یا فارسی حرف میزنن یا ترکی یامشهدی او وقت بگید شه جانه مازرونه دورر

  13. تورو خدا مازندران نیاین هوای ما رو آلوده زباله تولید اب ما رو حرام میکنین هرجای که هستین باشین ول کنین ما رو گوم باوین

  14. ای کاش همینها را هم نمیگفتید. نمیدانم چرا بضیا ناراحتند که چرا اطراف دماوند را جا گذاشت! جاده سازی چیز خوبیه ، ولی ایکاش برای این مناطق نبود.

    1. باسلام من پرچم دودانگه ساری را بالا میبرم مخصوصا بندرج دودانگه با اون چمنهای قشنگ وزیباش وجنگلهای زیباش

  15. سلام . واقعا چیز جالبی نبود .جاهای اصلی گفته نشد.
    ما خونه ما دل نمارستاق لاریجان هست و ییلاق خانمم که پدرشون اونجاست خشواش کوه آمل . به نمارستاق که ابشارهای عالی و دشتهای و مراتع لار و دریوک و … رو در خودش داره .حالا دلارستاق و لاسم و پلور و بایجان و طینه و نشل و اندوار و امیری و گزنک و رینه و آبگرم و کوههای لاریجان و چلاو و … همه جاهای سرد و دیدنی و توریستی مازندران هست .
    مثلا کلاردشت زیاد سرد نیست جایی که لار و رینه و نوا و ایرا و پلور و … هست .
    دوستانی که مطلب مینویسن زیاد با مازندران آشنا نیستن .
    سرد ترین جای ایران دماوند هست که در آمل هست و کوهها و روستاههای دورو برش سردترین جاها هستن.
    موفق باشین

    1. آفرین به شما برادر آملی من.که قشنگ پاسخ آنهایی را دادید که هنوز زیبایی ها و هوای لطیف وخنک نمارستاق را لمس نکردند.پس خوش به حال خود مان

      1. اقا جان! اینهایی رو که گفتین درست.
        اما جنت رودبار و نمک دره رامسر که از وسط جنگل دالیحانی میگذره، رو که ازش غافل شدین.
        ۲۲ کیلومتر فقط جنگل دالخانی و از سمت جنوب شرقی رامسر به میزان ۴۲ کیلومتر از دریا فاصله میگیرید و ارتفاع از سطح دریا ، ۱۹۷۰ متر است.

  16. باسلام،از مناطق بسیار زیبا و خنک غرب مازندران می توان از منطقه زیبا و چشم نواز دوهزار، دشت دریاسر و منطقه خنک سه هزار و همچنین ییلاقات جاده دالخانی که نظیرش رو نمی تونید پیدا کنید

  17. کلاردشت سرزمین رویایی،شهری از بهشت،اگر آن دنیا بهشت داشت،دوست داشتم کلاردشت وسط بهشتش بود😭

  18. اگر واقعا منطقه خشک و بدون رطوبت در مازندران می گردید من،به بلده نور مازندران بخصوص روستای او ز و اوزاکا باید ببینی در تابستان شب باید لاهاف روت بکشی بعضی شبهای باید لوازم گرمایشی روشن کنی

    1. ممنون از پیشنهاد خوبتون
      ممنون که به ما کمک می‌کنید مطلبمون کامل‌تر بشه.

  19. سلام ،،،مازندران چندسال دیگه میشه مثل خوزستان،،،زاهدان ،،امان ازدست اقازاده های ویرانگر که مثل ملخ جنگل،،مزرعه ،،،رونابودمکنن،،نابودی جنگل مساوی است باکم ابی،،خشکسالی،،،مثل رودتجن که بعد چندین سال خشک شد،،دورنیست نابودی مازندران ،،،افتتاح سدفینیسک نزدیکه ،،ان روز،،روز،،،،،،،استاندار،فرماندار،،بخشدارونمایندگان مازندرانه،،،

  20. واقعاً گل گفتی
    هیچی برای ما مازندرانی ها باقی نذاشتن .
    هرجا تهرانی‌ها پا گذاشتن ، داغونش کردن
    زیادی خوششون اومده همه ی مناطق سرسبز نزدیک به شهرها رو خریدن و ویلا زدن .
    دیگه ما جایی برای تفریح یک روزه نداریم

    1. سلام دمت گرم هرچی می کشیم از دست این تهرانیها خوشگذرونه مازندران رو با خاک یکسان کردن

      1. سلام تقصیر خودتونه که زمینها و جنگلهاتون رو به مفت بخاطر پول میفروشین.
        نفروشبن داداش ..نفروشین

    2. خوب زمیناتون رو فروختین به تهرانیا .. اومدین ساکن تهران شدین .. همه جای تهران پر شده از شماها …
      شماها واسه همیشه همتون برگردین شمال .. ما هم قول میدیم نریم شمال ..

    3. وقتی شماها امدید تهران و خراب کردیدش مردم پاک و مومن تهران مگر تونستن چیزی بگن که حالا شماها میگید از تهران میان تو کشور خودشون و خراب میکنن اینهمه اگر تهرانیها نبودند شماها چکار میخواستید بکنید خدا عالم است پس در واقع لطفا سکوت اختیار کنید انشاله راهها اباد و درست تر بشود انشاله

  21. کلا گرسماسر منطقه سرد پایان کوه وجنگل دررامسردرمردادماه باید بخاری هیزمی باشدوگرنه نمیشه زندگی کرد

  22. جنگلها و کوه های بابل مثل فیروزجا
    وروستاهای ییلاقی حاجی شیخ موسی وشالینگ چال
    دارای هوایی خنگ و دلپذیر میباشد

    1. ممنون از پیشنهادتون
      ممنون که مطلب ما رو کامل‌تر می‌کنید.

      1. سردترین و خنک ترين و کم رطوبت ترين روستاهای مازندران در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار داره و شما هیج اسمی از آمل نکردید روستاهایی مثل ناندل و لهر و خوشواش و امیری و نوا و لاسم و …

      2. ییلاق های کجور مخصوصا روستای بین وبرکن هم زیباست هم سرد تو تابستان که رفته بودم شومینه روشن کردیم شب توایوان هم ازبس سرد بود نمی شد نشست پتوپیچیدیم دور مون نشستیم جاده اش هم در روز برفی زیباست هم درفصل تابستان

  23. جنگلها و کوه های بابل مثل فیروزجا
    وروستاهای ییلاقی حاجی شیخ موسی وشالینگ چال
    دارای هوایی خنگ و دلپذیر میباشد

  24. شورشو درآوردین ایران فقط مازندران نیست ازبس تبلیغ مناطق مازندران کردین ،خشک ونابودش کردین ،ول هکنین مازندران ره چی خاننی شما ایرانیها ،مازندران هم بنه از ایران جدا بووه

    1. والا این راست میگه همش مازرون مازرون میکنن ولی خود این شمالیا خشک کردن برو ببین چطور باغات و مزارعشونو دارن تبدیل به ویلا میکنن که چند سال دیگه نوک کوه شاید دوتا درخت پیدا بشه واقعا این بی پولی و گرونی ببین چطور داره ایرانو نابود میکنه

    2. نه که خیلیم بدتون میاد مسافر میاد اونجا تا میتونید تیغ میرنید دولا پهنا رو همه چی میکشین

    3. واقعاً گل گفتی
      هیچی برای ما مازندرانی ها باقی نذاشتن .
      هرجا تهرانی‌ها پا گذاشتن ، داغونش کردن
      زیادی خوششون اومده همه ی مناطق سرسبز نزدیک به شهرها رو خریدن و ویلا زدن

      1. یلاق سرد خنک ودریا ابر روی زمین،جای دیدنی،یلاقات،جنت،رودبار،رامسر،

          1. مازندران قطعه ای از بهشت روی زمین هست افسوس که مردمانش قدرش را نمیدانند
            و به هر کی زمین می‌فروشند
            افسوس و افسوس و افسوس

      2. عزیز من مردم منطقه باید خود قدر دان طبیعتی که بهشون هدیه شده باشند وقتی باغهای چند هکتاری میوه و یا جنگل ها را خشک می کنند و قطعه بندی می کنند و برای فروش می گذارند بالاخره یه خریداری هم پیدا میشه که بخره و تیدیل به ویلا کنه حالا یا تهرانی یا خوزستانی یا اهل هر جای دیگه

    4. مثلا خواستی قمپز در کنی که مازندرانی هستی و همه این زیباییها مال توئه، “بنه” اشتباه است “ونه” صحیحه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *