شهرهاجاهای دیدنیجنگل‌ها

با جنگل النگدره بیشتر آشنا شویم | جنگلی خرم و زیبا در حوالی گرگان

درباره زیبایی‌های گلستان و جنگل‌هایی که در جای‌جای آن آرمیده است، شعرهای زیادی سروده شده و سخن‌ها گفته شده است. یکی از این سروده‌ها، شعر زیبای باز باران با ترانه است که طبیعت جنگل النگدره، واقع در استان گلستان را برایمان زنده می‌کند.

وقتی درباره طبیعت زیبای جنگل النگدره، صحبت می‌کنم، خود را کودکی ده ساله می‌پندارم که در میان درختان آن سرمستانه قدم برمی‌دارم و این شعر ناخودآگاه در ذهنم مرور می‌شود.

یادم آید روز باران، گردش یک روز دیرین         توی جنگل‌های گلستان، کودکی ده ساله بودم

می‌دویدم همچو آهو، چست و چابک            می‌پریدم از لب جوی، دور می‌گشتم ز خانه

می‌شنیدم از پرنده، داستان‌های نهانی            از لب باد وزنده، رازهای زندگانی

این جاذبه طبیعی، با دسترسی آسان و زیبایی منحصربه‌فردش، به یکی از زیباترین جنگل‌های ‌ایران تبدیل شده است و نظر گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. شما هم اگر روزی گذرتان به شهر زیبای گرگان خورد، حتما گشت‌وگذار در این پارک جنگلی سرسبز و خوش آب‌وهوا را از دست ندهید. در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک، می‌خواهیم با هم سفری به‌یاد ماندنی، در این جنگل پر از زیبایی داشته باشیم، تا انتها با ما همراه باشید.

جنگل النگدره کجاست؟

جنگل النگدره کجاست
قسمت شمالی جنگل النگدره، قدمتی تاریخی دارد – عکاس: مصطفی احمدی

طبیعت زیبای استان گلستان، زیبایی‌های زیادی دارد، یکی از این زیبایی‌ها، جنگل النگدره است، که در پنج کیلومتری جنوب‌غربی گرگان و در مسیر جاده ناهارخوران واقع شده است. این جنگل زیبا و طبیعی با مساحت 185 هکتار، در میان مناطق مسکونی قرار گرفته و یکی از هفت جاذبه برتر گردشگری استان گلستان به‌شمار می‌آید. همچنین جنگل النگدره، به‌عنوان یکی از پارک‌های شاخص شمال کشور انتخاب و معرفی شده است.

درباره تاریخچه پیدایش جنگل النگدره و معنای واژه آن، اطلاعات چندانی در دسترس نیست. اما شواهد نشان می‌دهد، قسمت شمالی آن، محوطه‌ای تاریخی وجود دارد که قدمت آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد. این پارک، در سال 83 به ثبت آثار ملی رسیده است.

اگر دوست دارید بیشتر در مورد این شهر زیبا بدانید؛ مقاله گرگان کجاست را مطالعه کنید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای جنگل النگدره

آب‌وهوای جنگل النگدره
جنگل النگدره، طبیعتی چهار فصل دارد – عکاس: سوفیا اندروسون

این جاذبه طبیعی و زیبا به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، آب‌وهوایی معتدل، مرطوب و گاهی نیمه مرطوب دارد. اوج رطوبت هوا، در فصل تابستان مشاهده می‌شود. پوشش گیاهی متنوع، وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های متعدد در سرتاسر پارک، باعث شده تا آب‌و‌هوای جنگل النگدره، 10 درجه خنک‌تر از مناطق مسکونی اطراف آن باشد؛ بنابراین در این جاذبه طبیعی، زمستان‌هایی سرد و پوشیده از برف خواهیم داشت.

بهترین زمان سفر به جنگل النگدره

بهترین زمان سفر به جنگل النگدره
جنگل النگدره در فصل پاییز همچون یک تابلوی نقاشی، بسیار زیبا و ارزشمند است – عکاس: متین رضایی

طبیعت جنگل النگدره در فصل پاییز همچون یک تابلوی نقاشی، بسیار زیبا و ارزشمند است. اگر شما اهل عکاسی و ثبت خاطره‌های ماندگار هستید، برنامه سفر به این پارک جنگلی را در پاییز بچینید و از شگفتی‌های آن لذت ببرید. قدم زدن میان درختان سربه‌‌فلک کشیده‌ی زرد و نارنجی برای عشاق هم، حال‌وهوای دیگری دارد. در این فصل سرمای ملایم و لذت‌بخشی، پوستتان را نوازش می‌دهد و بوی نم زمین خیس ناشی از باران شب گذشته هم، مشامتان را پر می‌کند.

البته گشت‌وگذار در جنگل النگدره، در دیگر فصول سال هم خالی از لطف نیست. در فصل بهار، شاهد درختان پرشکوفه و هوای لطیف بهاری هستیم، تابستان با طبیعتی سرسبز و زیبا روبه‌رو می‌شویم و در فصل زمستان هم، غرق در زیبایی درختان سفیدپوش و زمین‌های پوشیده از برف می‌شویم.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

دیدنی‌های جنگل النگدره

مهم‌ترین ویژگی جنگل النگدره طبیعت زیبای آن است. بخشی از زیبایی‌های آن، شامل درختانی مانند انجیلی، ممرز، لرگ، توسکا، افرا، بید، بلوط، خردمندی و شیردار است و بخش دیگر از چشم‌اندازهای آن هم مربوط به آبشار و چشمه‌‌های زیادی است که از میانه جنگل و از بخش جنوبی تا شمالی آن، جریان دارند.

رودخانه قلاشی و چشمه‌های اطراف آن

رودخانه قلاشی و چشمه‌های اطراف آن
رودخانه قلاشی، از میان جنگل النگدره عبور می‌کند.

در زمان پیاده‌روی، اگر دل به طبیعت بسپارید، صدای جریان آب از لابه‌لای درختان به گوشتان می‌خورد. این صدای دلنشین و طراوت لذت‌بخش، حاصل عبور رودخانه قلاشی از میان جنگل النگدره است. سه چشمه دیگر هم، در مجاورت رودخانه وجود دارد و یک فضای بسیار باصفا و دلنشین را برای گردشگران به ارمغان آورده است.

دریاچه النگدره

دریاچه النگدره
سد خاکی توشن یا دریاچه النگدره قدمتی تاریخی دارد.

دریاچه النگدره که باعنوان دریاچه توشن هم شناخته می‌شود، یک سد خاکی با قدمت تاریخی است. آب جمع‌شده در پشت این دریاچه حاصل عبور چشمه‌های جاری در جنگل النگدره است. این دریاچه زیبا با طبیعتی بکر و دست نخورده در میانه جنگل قرار دارد. آب‌وهوای مطبوع اطراف دریاچه و آب شفاف و زلالش، آن را به یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری جنگل النگدره و شهر گرگان تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک به جنگل النگدره

در حوالی جنگل النگدره، دیدنی‌های بسیار زیادی جا خوش کرده است. شما می‌توانید، ضمن گردش و تفریح در این پارک جنگلی، از دیگر جاهای دیدنی گرگان نیز دیدن کنید و سفری به‌یاد ماندنی از این شهر زیبا و تاریخی برای خود و اطرافیانتان به ارمغان آوردید.

منطقه هزارپیچ

منطقه هزارپیچ
منطقه هزار پیچ، در در فاصله 11 کیلومتری جنگل النگدره قرار گرفته است.

بر بلندای شهر گرگان و در فاصله 11 کیلومتری جنگل النگدره، منطقه‌ای بسیار زیبا و سرسبز، معروف به هزارپیچ وجود دارد. در این منطقه می‌توانید تفریحاتی چون کوهنوردی داشته باشید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید. سایت پروازی واقع در منطقه هزارپیچ هم، محیط مناسبی برای انجام پروازهای سبک با انواع چترو پاراگلایدر است. این‌جا امکانات خوبی مثل آلاچیق، جاده آسفالتی و سرویس بهداشتی برای پیک‌نیک هم وجود دارد.

تپه قلعه خندان

تپه قلعه خندان
تپه قلعه خندان، معبری مخفی به سمت استرآباد دارد – عکاس: مهدی حریریان

تپه قلعه خندان، اثری شگفت‌انگیز و پر رمزوراز، در غرب شهر گرگان است و با النگدره 9 کیلومتر فاصله دارد. این اثر تاریخی، مربوط به دوره ساسانیان است. نکته جالبی که برای این تپه قلعه تاریخی وجود دارد، معبر مخفی است که آن را به شهر استرآباد وصل می‌کند.

روستای زیارت

روستای زیارت
روستای زیارت، از مناطق ییلاقی گرگان است.

روستایی بهشتی، با چشم‌اندازی زیبا، بر فراز ارتفاعات کوه‌های زیارت، جاخوش کرده است. این روستا که با نام زیارت شناخته شده، آب‌و‌هوای معتدل و دلنشین دارد. این منطقه جزو مناطق ییلاقی گرگان به‌شمار می‌آید و دارای جاذبه‌های طبیعی چون آبشار و دشت‌های سرسبز، چشمه‌های آب گرم و مقبره امامزاده عبدالله و صنایع دستی بسیار خاص و منحصربه‌فرد است.

جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران
قدمت جنگل ناهارخوران، بیشتر از النگدره است – عکاس: رضا کریمی

جنگل نهارخوران یکی دیگر از مناطق دیدنی و بکر نزدیک به پارک جنگلی النگدره است. جالب است بدانید، قدمت جنگل ناهارخوران، بیشتر از النگدره بوده و از پوشش گیاهی انبوه و وسیعی برخوردار است. البته این جنگل بکر و زیبا، از دسترسی آسانی برخوردار نبوده و برای گشت‌وگذار در آن، به راهنما و تجهیزات کامل نیاز خواهید داشت.

کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان
بنای کاخ موزه گرگان متعلق به دوران پهلوی است – عکاس: محمدرضا مهاجرانی

اگر عاشق تماشای آثار باستانی هستید و به موزه‌گردی علاقه دارید، می‌توانید بعد از گشت‌وگذار در جنگل النگدره، سری به کاخ موزه گرگان بزنید. بنای زیبای این موزه، متعلق به دوران پهلوی است. این کاخ اختصاصی بعد از مرمت و بازسازی، تبدیل به موزه برای نگهداری از اشیا باستانی و آثار مشاهیر استان گلستان شده است. برای بازدید از آن باید به پارک شهر گرگان بروید.

امام‌زاده نور

امام‌زاده نور
بنای دوازده ضلعی امامزاده نور زیبایی آن را دوچندان کرده است – عکاس: علی بایزیدی

امام‌زاده نور مکانی تاریخی و زیارتی است که در یکی از محله‌های قدیمی گرگان، معروف به محله نعلبندها قرار گرفته است. بنای دوازده ضلعی این منطقه زیبایی آن را دوچندان کرده است و آجرکاری‌های حیرت‌انگیز و بی‌نهایت زیبایش، چشمانتان را خیره می‌کند. بعد از گشت‌وگذار در طبیعت زیبای النگدره یک زیارت در امام‌زاده نور هم حس آرامش خاصی به شما می‌بخشد.

مسیر دسترسی به جنگل النگدره

مسیر دسترسی به جنگل النگدره
جنگل النگدره از دسترسی آسان و جاده آسفالته برخوردار است.

جنگل النگدره، میان مناطق مسکونی قرار گرفته و برای دسترسی به آن هم جاده‌ای آسفالته احداث شده است؛ بنابراین دسترسی به این پارک جنگلی بسیار آسان است و با خیالی راحت می‌توانید از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

برای رفتن به این منطقه طبیعی و زیبا، باید از مرکز شهر گرگان به سمت جنوب‌غربی شهر حرکت کنید. در این مسیر باید از خیابان ولیعصر یا شالیکوبی عبور کرده و به جاده بلوار ناهارخوران وارد شوید. در سمت راست جاده، وارد یک جاده فرعی، به سمت منطقه‌ای مسکونی به‌نام سروش یا سروش جنگل شوید. در انتهای این منطقه، به جنگل النگدره می‌رسید.

جاده آسفالته، پس از طی کردن مسافت یک کیلومتری، به دو شاخه تقسیم می‌شود. این جاده مخصوص عبور یک‌طرفه وسایل نقلیه است. البته در روزهای غیر تعطیل زوج، از ساعت شش صبح تا شش بعد از ظهر، این مسیر به مکانی برای پیاده‌روی ورزشکاران و عاشقان طبیعت تبدیل می‌شود. طبیعت تماشایی این مسیر بسیار چشم‌نواز و دیدنی است و عشاق طبیعت را به سوی خود می‌کشاند.

اجاره ویلا در گرگان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

فعالیت‌هایی که می‌توان در جنگل النگدره انجام داد!

همان‌طور که می‌دانیم، جنگل النگدره، یکی از بهترین پارک‌های طبیعی شمال کشور است و امکانات رفاهی متعدد آن، سالانه گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشاند. در این پارک، از زمین بازی کودکان و بزرگسالان گرفته تا سرویس بهداشتی، نیمکت، آلاچیق، نمازخانه و فروشگاه موادغذایی برای رفاه حال گردشگران احداث شده است و آن‌چه برای یک گشت‌و‌گذار جانانه نیاز دارید، در دسترس خواهید داشت.

از دیگر مزایای این خطه زیبا، نزدیک بودن آن به مناطق مسکونی و تردد آسان است؛ بنابراین برای سفر به جنگل النگدره نیازی به تجهیزات حرفه‌ای برای طبیعت‌گردی نخواهیم داشت و بدون ترس از اتفاقات ناگوار، نداشتن وسایل، ناآشنایی به طبیعت و حیوانات وحشی می‌توانید از شگفتی‌های آن حظ ببرید.

پیاده‌روی در جاده سلامت

پیاده‌روی در جاده سلامت
جاده سلامت، سرتاسر جنگل النگدره را به هم متصل می‌کند – عکاس: مهدی سبزیان

قدم زدن در میان درختان انبوه و سربه‌فلک کشیده، حس‌وحالی وصف‌ناپذیر را برای شما به‌وجود می‌آورد و منجر به سرحالی و سرزندگی‌مان می‌شود. گردشگران هنگام پیاد‌ه‌روی در جاده سلامت جنگل النگدره می‌توانند از طبیعت زیبای اطراف متحیر و شگفت‌زده شوند و از امکانات رفاهی آن در طول مسیر استفاده کنند. گفتنی است برای رفاه و امنیت بیشتر گردشگران، در روزهای زوج، ساعت 6 صبح تا 6 عصر، امکان تردد وسایل نقلیه در این مسیر وجود ندارد و همین امر لذت پیاده‌روی را دوچندان خواهد کرد.

جاده سلامت سرتاسر جنگل النگدره را به هم متصل می‌کند، البته یک مسیر چوبی دیگر هم در میان جنگل وجود دارد که از زیبایی و ایمنی بیشتری برخوردار بوده و مکان مناسبی برای قدم زدن در میان طبیعت زیبای آن است. در چندین منطقه پارک هم کافی‌شاپ‌ها و مجموعه‌های پذیرایی و رستوران‌ وجود دارد، تا بعد از پیاده‌روی خود را به خوردن یک نوشیدنی خوشمزه و غذایی لذیذ مهمان کنید.

پیک‌نیک

پیک‌نیک
کمپینگ و پیک‌نیک از جمله تفریحات جنگل النگدره است.

یکی از جذاب‌ترین، قسمت‌های سفر و طبیعت‌گردی، پهن کردن بساط پیک‌نیک، در زیر سایه درختان سرسبز و استشمام اکسیژن ناب و هوای مطبوع است. در محیط زیبای جنگل، می‌توانید، ناهاری خوشمزه را در کنار دوستان و خانواده نوش‌جان کنید. بازی‌های گروهی یا دو نفره همچون والیبال، بدمینتون و غیره از دیگر تفریحات لذت‌بخشی است که می‌توانید در کنار پیک‌نیک انجام دهید و لحظات خوشی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

اگر تصمیم به درست کردن کباب دارید، آلاچیق‌های کباب‌پز یا همان منقل در قسمت‌های مختلف جنگل وجود دارند. استفاده از این امکانات، برای روشن کردن آتش در جنگل مطمئن‌تر بوده و مانع از خطرات آتش‌سوزی و آسیب به طبیعت می‌شود.

ایستگاه دوچرخه‌سواری

ایستگاه دوچرخه‌سواری
دوچرخه‌سواری از تفریحات مفرح جنگل النگدره است – عکاس: کامران کیانی

دوچرخه‌سواری در دل طبیعتی چشم‌نواز و میان انبوهی از درختان بلند قامت، از دیگر تفریحات جالب و دیدنی جنگل النگدره گلستان است. به‌همین دلیل در این پارک جنگلی، یک ایستگاه دوچرخه برای ورزشکاران و علاقمندان به دوچرخه‌سواری احداث شده تا گردشگران از تمام امکانات آن بهره‌مند شوند.

عکاسی

عکاسی
در این‌جا می‌توانیم تصاویر زیبایی از جنگل النگدره با دوربین ثبت کنیم.

وقتی به جنگل النگدره سفر می‌کنیم و نظاره‌گر طبیعت زیبای آن هستیم، ناخودآگاه دستمان بر روی شاسی دوربین می‌خورد و این تصاویر زیبا را در یاد و خاطرمان ثبت خواهیم کرد. طبیعت این پارک در تمام فصول بسیار شگفت‌انگیز است؛ بنابراین هر زمان از سال که به این منطقه دوست‌داشتنی سفر کردید دوربین عکاسی‌تان را برای گرفتن عکس‌های ماندگار فراموش نکنید.

اقامت در جنگل النگدره

اقامت در جنگل النگدره
چادر زدن در منطقه کمپینگ جنگل النگدره

اگر می‌خواهید شبی به‌یاد ماندنی در جنگل‌های النگدره سپری کنید و از هوای مطبوع و آسمان پرستاره آن لذت ببرید ما به شما چادر زدن در منطقه کمپینگ این پارک را پیشنهاد می‌کنیم. اگر اهل کمپینگ و اقامت‌ در چادر نیستید، می‌توانید قبل از سفر سری به سایت اتاقک زده و با اجاره خانه روزانه، ویلا، سوئیت و اقامتگاه بوم گردی در گرگان سفری آسوده و بدون دغدغه را داشته باشید. جنگل النگدره، با گرگان فقط 5 کیلومتر فاصله داشته و به‌راحتی می‌توانید سفری یک روزه به این خطه دوست‌داشتنی داشته باشید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به جنگل النگدره بدانید!

دسترسی آسان جنگل النگدره، باعث می‌شود شمار زیادی از افراد در تمام طول سال راهی این خطه شوند. حال برای اینکه خود و همراهانتان از سفر به این پارک جنگلی سرسبز و دوست‌داشتنی نهایت لذت را ببرید، بهتر است از قبل با نکات لازم برای سفر به جنگل النگدره آشنا شوید.

  • قبل از سفر به این خطه بهتر است نوع سفر و مدت زمان اقامتتان را مشخص کرده و مطابق با آن وسایل مورد نیاز خود را همراه داشته باشید.
  • یادآور می‌شویم النگدره زمستان‌هایی سرد و پربارش دارد؛ بنابراین باید قبل از سفر تجهیزاتی مانند لباس‌های گرم، بارانی، چتر و غیره تهیه کنید.
  • پوشیدن کفش مناسب پیاده‌روی برای قدم زدن در محیط زیبای پارک و البسه مناسب فصل از دیگر نکات مهم و ضروری برای سفر به جنگل النگدره است.
  • مراقب طبیعت زیبای النگدره باشیم و از کارهایی نظیر ریختن زباله در محیط پارک، روشن کردن آتش، بستن تاب به شاخه‌های درختان و غیره خودداری کنیم.
  • توجه کنید پارک جنگلی النگدره برای تردد وسایل نقلیه به داخل پارک قوانین مختلفی را وضع کرده است؛ بنابراین باید قبل از حرکت به سمت آن درباره قوانین و ساعت تردد وسایل نقلیه داخل پارک اطلاعات کافی داشته باشید.

سخن آخر

در این مقاله با پارک جنگلی النگدره آشنا شدیم. جایی‌که طبیعت بکر و منحصربه‌فردش نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند و دسترسی آسان و جاده آسفالته‌اش، امکان گشت‌وگذار برای عموم مردم را با هر سن و سالی فراهم ساخته است. فقط زمان سفر به النگدره، حواسمان به طبیعت ناب آن باشد. بهتر است برای یک جنگل‌نوردی جانانه و بازدید از تمام دیدنی‌های اطراف آن سفری چند روزه به این خطه دوست‌داشتنی را برنامه‌ریزی کنیم و با رزرو اقامتگاه یا اجاره سوئیت از اتاقک واقع در شهر گرگان لحظاتی خوش و به یاد ماندنی را برای خود و عزیزانمان رقم بزنیم.

سوالات متداول

جنگل النگدره کجاست؟

این پارک جنگلی در 5 کیلومتری شهر گرگان، واقع در استان گلستان است.

آب‌وهوای پارک جنگلی النگدره چگونه است؟

این خطه طبیعی و زیبا آب‌وهوایی معتدل، مرطوب و گاهی نیمه مرطوب دارد.

بهترین زمان سفر به جنگل النگدره چه زمانی است؟

النگدره طبیعتی چهار فصل دارد، اما فصل پاییز طبیعت پارک بسیار زیباست.

تهران تا جنگل النگدره چه مقدار فاصله دارد؟

فاصله النگدره تا تهران 320 کیلومتر است و تا گرگان 5 کیلومتر فاصله دارد.

امکانات تفریحی پارک جنگلی النگدره چیست؟

پیک‌نیک، عکاسی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از مهم‌ترین تفریحات پارک جنگل النگدره است.

مکان‌های دیدنی اطراف جنگل النگدره کدام‌اند؟

مکان‌های دیدنی مانند منطقه هزار پیچ، کاخ موزه گرگان، روستای زیارت، امام‌زاده نور، ناهار خوران گرگان و غیره در نزدیکی جنگل النگدره قرار گرفته‌اند.

مکان‌های دیدنی جنگل النگدره کدام است؟

رودخانه قلاشی، دریاچه النگدره و چشمه‌های اطراف آن، از مهم‌ترین جاذبه‌های داخل جنگل است.

امکانات رفاهی جنگل النگدره کدام است؟

در این منطقه تفریحی امکانات رفاهی متعددی نظیر زمین بازی کودکان و بزرگسالان، سرویس بهداشتی، نیمکت، آلاچیق، نمازخانه و فروشگاه موادغذایی وجود دارد.

1.4/5 - (46 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *