شهرهاجاهای دیدنیدریاچه‌ها

معرفی چشمه گل رامیان | چشمه‌ای عمیق با آب سرد در دل گلستان

سوال «کجا بریم؟» در جمع‌های خانواده و دوستانه یک بحث طولانی است و معمولا بی‌نتیجه هم می‌ماند. چون جاذبه‌های دیدنی مختلفی در گوشه و کنار ایران وجود دارد و سلیقه‌ی هرکسی هم متفاوت است. بعضی‌ها دوست دارند به کوه و جنگل بروند، عده‌ای هم به آرامش دریا علاقه دارند. پس اگر طرفدار مناطق شگفت‌انگیز و دیدنی شمال هستید این مقاله برای شما است. چون که می‌خواهیم راهی گلستان شویم و بکرترین و شگفت‌انگیزترین چشمه طبیعی آن را به شما معرفی کنیم. چشمه‌ای که کمی از شهر دور است اما لمس طبیعت در حوالی آن راحت‌تر است و زندگی با آرامش بیشتری در آن جریان دارد.

چشمه‌ی گل رامیان یک چشمه طبیعی است و وصف آن در افسانه‌های هزارو یک شب آمده است. این چشمه با همه‌ی چشمه‌های طبیعی که دیده‌اید فرق دارد چون برخلاف چشمه‌های طبیعی دیگر عمق بیشتری دارد و آب آن هم سرد است. رنگ این چشمه به دلیل عمق بسیار زیاد آن فیروزه‌ای رنگ است و آب سرد آن هم از زمین می‌جوشد. این ویژگی‌ها دریاچه گل رامیان را آن‌قدر منحصربه‌فرد کرده است که فقط یک نمونه‌ی مشابه دیگر از آن در دنیا وجود دارد و آن هم؛ دریاچه واکولا (Wakulla) در آمریکا است.

 حالا همه ویژگی‌های این چشمه را یک‌جا در همین مقدمه برایتان نمی‌گویم، می‌خواهم دلتان را آب کنم و کم‌کم در قسمت‌های بعد، شما را با این چشمه زیبا آشنا کنم. پس با من در این مقاله از اتاقک همراه باشید تا تجربه گذراندن یک روز عالی در کنار این معجزه‌ی طبیعی را برایتان تعریف کنم.

چشمه گل رامیان کجاست؟

چشمه گل رامیان کجاست
چشمه گل رامیان در 5 کیلومتری جنوب شهرستان رامیان واقع شده است – عکاس: Hamed Davoudabadi

چشمه گل رامیان همان‌طور که از اسمش مشخص است در استان گلستان، در 76 کیلومتری گرگان و در جنوب شهرستان رامیان واقع شده است؛ اما اگر قصد سفر و بازدید از این چشمه را دارید باید آدرس دقیق‌تری داشته باشید. این چشمه در جاده رامیان- النگ قرار دارد و فاصله‌اش تا شهر رامیان حدود پنج کیلومتر است. دسترسی به این چشمه بسیار راحت است، فقط کافی است در جاده شاهرود به رامیان با دیدن تابلوی راهنمای چشمه گل، راهتان را کج کنید و مسیر را ادامه دهید تا به دریاچه ای درخشان و رویایی برسید.

این دریاچه 90 متر طول و 80 متر عرض دارد و عمق آن نیز به 44 تا 80 متر می‌رسد. دریاچه گل رامیان در دامنه کوه پنهان‌خانه جاخوش کرده و از یک سو به زمین های زراعی و کشاورزی و از سه طرف دیگر هم به جنگل راه دارد و همین موقعیت مکانی بر زیبایی آن افزوده است.

علاوه بر موقعیت مکانی، بیش از هر چیزی رنگ زیبا و منحصربه فرد این چشمه هست که نگاه‌ها را به خودش جلب می‌کند چرا که چشمه گل رامیان به دلیل عمق زیاد به رنگ فیروزه‌ای یا سبز تیره دیده می‌شود. این چشمه طبیعی حاصل تلاش طبیعت است و آب سردش از زمین می‌جوشد و در نهایت به سمت رودخانه قره‌چای رامیان روانه می‌شود.

اجاره ویلا در گرگان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای چشمه گل رامیان گلستان

آب‌وهوای چشمه گل رامیان گلستان
بهترین آب‌وهوای چشمه‌های گل رامیان را در فصل بهار و اوایل پاییز تجربه خواهید کرد – عکاس: mitra ramezanzade

همان‌طور که گفتیم، چشمه گل رامیان در استان گلستان قرار دارد. به همین خاطر آب‌وهوایش هم نزدیک به آب‌وهوای این استان و عمدتا معتدل و مرطوب است. در فصل بهار آب‌وهوا بسیار خنک و دلپذیر است و بهترین آب‌وهوای این چشمه را می‌توانید در این فصل تجربه کنید. در فصل تابستان هرچند که هوا در دیگر مناطق این استان گرم و شرجی است، اما هوای اطراف چشمه نسبتا معتدل و خنک است. چشمه گل رامیان پاییزی بارانی و پرآب دارد اما زمستان‌های آن سرد و نسبتا سوزناک است.

مسیر دسترسی به چشمه گل رامیان گلستان

مسیر دسترسی چشمه گل رامیان گلستان
فاصله گرگان تا چشمه گل رامیان 85 کیلومتر است – عکاس: Ali Tehrani majd

 خوب در ابتدای این مقاله گفتیم که چشمه گل رامیان در کجا قرار دارد اما در این بخش می‌خواهیم بگوییم که از چه مسیری می‌توانید خود را به این چشمه برسانید. برای اینکه بتوانید از چشمه گل رامیان دیدن کنید باید راهی شمال ایران و استان گلستان شوید و به ۵ کیلومتری جنوب رامیان بروید و از جاده آسفالت آن راهی دریاچه شوید.

اگر نقطه شروع سفر شما از تهران است، ابتدا به شهر ساری بروید و از آن‌جا راهی گرگان شوید، از گرگان هم 85 کیلومتر راه را به سمت رامیان طی کنید تا در نهایت به دریاچه برسید. همچنین جاده اصلی تهران به مشهد نیز یکی دیگر از گزینه‌ها برای سفر به این چشمه است. می‌توانید در این جاده با طی فاصله یک کیلومتری خود را به دریاچه برسانید. علاوه بر این می‌توانید سفر خود را از شاهرود آغاز کرده و در مسیر خود به سمت آزادشهر بروید و از آن‌جا به دریاچه گل رامیان برسید.

بهترین زمان سفر به چشمه گل رامیان گلستان

بهترین زمان سفر به چشمه گل رامیان گلستان
بهترین زمان سفر به چشمه گل رامیان نیمه اول سال و اوایل پاییز است – عکاس: Mohamad Bay

همین که چشمه گل رامیان در استان گلستان قرار دارد خودش گویای آن است که تا چه اندازه زیبا و دیدنی است. هر فصلی در این دریاچه زیبایی‌های خاص خودش را دارد. به‌طوری که اگر در دو فصل مختلف به دیدن این دریاچه بروید می‌توانید شاهد منظره کاملا متفاوت آن باشید. اما اگر از لحاظ آب‌وهوا می‌خواهید بدانید، باید بگوییم که از همان ابتدا دور فصل زمستان را خط بکشید. به خاطر اینکه هوا در این منطقه به شدت سرد است، در حدی که روی سطح آب دریاچه یخ می‌بندد. هرچند که فصل پاییز این سوز سرما را ندارد ولی باز هم هوا در این فصل سرد است؛ اما تماشای منظره زیبای پاییزی ارزش تحمل این سرما را دارد.

در فصل پاییز مه زیبایی اطراف دریاچه را فرا می‌گیرد و درختان هم با رنگ‌های زرد و طلایی پاییزی در اطراف این دریاچه‌ی فیروزه‌ای رنگ جلوه‌گری می‌کنند. پس اگر به دنبال سوژه‌ای ناب برای عکاسی هستید پاییز برگ‌ریزان دریاچه چشمه گل رامیان جان می‌دهد برای خلق قاب‌های زیبا. در فصل بهار و تابستان هم آب دریاچه زلال و درختان و فضای اطراف نیز بسیار سرسبز و رویایی هستند. آب‌وهوا هم که در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد. البته همین موضوع باعث شده که این منطقه در این فصول به خصوص ایام تعطیلات بسیار شلوغ شود. در کل برای سر زدن به این چشمه زیبا بهترین زمان فصل بهار و تابستان و اوایل پاییز است.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک چشمه گل رامیان گلستان

چشمه گل رامیان شاید زیباترین و شناخته‌شده‌ترین جاذبه گردشگری در این منطقه باشد، اما طبیعت رامیان تنها به این چشمه خلاصه نمی‌شود. جاهای دیدنی گرگان و اطراف آن بسیار زیبا بوده که یکی از یکی جذاب‌تر است. اما در این قسمت می‌خواهیم به جاهای دیدنی این شهر که به چشمه‌ی گل نزدیک هستند، بسنده کنیم. جاهایی که واقعا حیف است تا چشمه بروید و سری به آن‌ها نزنید. اگر دلتان خواست و برنامه سفرتان نیز جوری است که می‌توانید از جاهای تفریحی نزدیک به چشمه گل رامیان دیدن کنید، پس فهرست زیر را به خاطر داشته باشید:

آبشار پشمکی رامیان

آبشار پشمکی رامیان
بعد از بازدید از چشمه گل رامیان اگر دلتان هوس شور و هیجان کرد به آبشار پشمکی رامیان بروید.

در 18 کیلومتری چشمه گل رامیان، آبشاری کوچک؛ اما بسیار زیبا و دیدنی وجود دارد. این آبشار از ارتفاع 8 متری و از لابه‌لای صخره‌های خزه‌پوش سرازیر می‌شود، اطراف و زیر آن هم پوشیده از سنگ، خزه و گلسنگ است که منظره‌ای رویایی را به وجود آورده است. آبشار پشمکی در 10 کیلومتری جنوب شهر رامیان و در سه کیلومتری غرب روستای پا قلعه قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از رامیان حدود 40 دقیقه رانندگی کنید.

مسیر دسترسی به این آبشار از آن مسیرهایی است که خود به تنهایی می‌تواند مدتی شما را مات و مبهوت زیبایی‌های خود کند. نصف مسیر از میان باغات و مزراع کشاورزی عبور می‌کند و نیمی دیگر آن نیز از دل جنگل‌های سرسبز می‌گذرد. مسیر جنگلی دارای شیبی ملایم است و در این مسیر پل پشمکی قرار دارد که از طریق این پل می‌توانید خود را به آبشار برسانید.

آدرس آبشار پشمکی رامیان: استان گلستان، ۱۰ کیلومتری جنوب شهر رامیان، ۳ کیلومتری غرب روستای پاقلعه، آبشار پشمکی رامیان

حمام تاریخی رامیان

حمام تاریخی رامیان
در بازدید از دریاچه گل از حمام تاریخی رامیان نیز دیدن کنید – عکاس: mehdi gh hatami

اگر از آن دسته افرادی هستید که به تاریخ و اماکن باستانی علاقه دارید، پس حتماً بعد از بازدید از چشمه گل، سری به حمام تاریخی رامیان نیز بزنید. حمام تاریخی رامیان که با نام‌های گرمابه اروج یا عروج هم شناخته می‌شود، از دوران قاجار به یادگار مانده است. این حمام در بافت شهری و در محله قدیمی کهنه بازار شهر رامیان واقع شده و با چشمه گل تنها 6.8 کیلومتر فاصله دارد.

حمام تاریخی رامیان دارای سقف گنبدی و دوازده طاق جناغی است و بخش‌های مختلفی ازجمله سالن رختکن، سالن استحمام، خزینه، پاشوره و گرمخانه در گوشه و کنار آن به چشم می‌خورد. قطعا قدم زدن و بازدید از این حمام تاریخی یکی از زیباترین بخش‌های سفر شما به رامیان و بازدید از چشمه گل رامیان خواهد بود.

آدرس حمام تاریخی رامیان: استان گلستان، رامیان، ضلع غربی محله کهنه بازار، حمام تاریخی رامیان

چشمه نیلبرگ

چشمه نیلبرگ
در بازدید از دریاچه گل از چشمه نیلبرگ هم دیدن کنید – عکس از سایت: golestan.mcth

چشمه گل تنها چشمه رامیان نیست! در این شهر چشمه‌های دیگری هم وجود دارند مثل چشمه زیبای نیلبرگ. این چشمه در فاصله هفت کیلومتری جنوب شرقی رامیان قرار دارد و در امتداد مسیر جریان آن آبشار‌ها و چشمه‌های متعدد روان شده‌اند. چشمه نیلبرگ دارای آبی زلال و شفاف است و آب شرب مردم این منطقه هم از این چشمه تامین می‌شود. آب‌وهوای خنک و چشم‌انداز زیبای این چشمه را باید بروید و خودتان از نزدیک ببینید. برای رسیدن به چشمه نیلبرگ باید به جاده چشمه نیلبرگ در شمال شرقی چشمه گل بروید و پس از دوازده دقیقه رانندگی به چشمه نیلبرگ برسید.

آدرس چشمه نیلبرگ: استان گلستان، ۴ کیلومتری جنوب شرقی شهر رامیان، کمربندی رامیان، ابتدای جاده جنگل نیلبرگ، چشمه نیلبرگ

قلعه ماران

قلعه ماران
قلعه ماران از جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک به چشمه گل رامیان است.

قلعه ماران هم یکی ازجاهای دیدنی رامیان و جزء جاذبه‌های گردشگری نزدیک چشمه گل است که با نام‌های قلعه میران و قلعه موران هم شناخته می‌شود. این قلعه یک جورهایی هم جاذبه تفریحی است و هم جاذبه تاریخی، چون بر بالای قله‌ای به ارتفاع ۲۴۳۰ متر قرار گرفته است و برای دیدن آن باید کوهنوردی کنید.

قلعه ماران سه کیلومتر مربع زیربنا دارد و دارای چشم‌انداز زیبا و درختان متعدد در اطراف خود هست. طبق گفته مردم محلی این قلعه زمانی پایتخت ییلاقی اشکانیان محسوب می‌شد و از آن زمان به یادگار مانده است. قلعه ماران در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب غربی رامیار قرار دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است.

آدرس قلعه ماران: استان گلستان، ۱۲ کیلومتری جنوب غربی رامیان، قلعه ماران

فعالیت‌هایی که می‌توان در چشمه گل رامیان انجام داد!

فعالیت‌هایی که می‌توان در چشمه گل رامیان انجام داد
طبیعتگردی، ماهیگیری و قایق‌سواری از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توانید در دریاچه گل رامیان از انجام آن‌ها لذت ببرید – عکاس: mohammad mahmoudi

چشمه گل رامیان بهشت عاشقان طبیعت است. آب‌وهوای مناسب، خاک حاصلخیز و همچنین آبی که از این چشمه جاری می‌شود، باعث شده پوشش گیاهی این منطقه غنی باشد، به طوری که از تماشای شالیزارها، زمین‌های کشاورزی و درختان متنوع مثل درختان بلوط، درختان پهن‌برگ، سرو کوهی یا سرو زربین و درختچه‌های ولیک در همسایگی چشمه گل سیراب نخواهید شد.

به همین خاطر یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت چشمه گل رامیان، که چشم‌ها را به سوی خود خیره می‌کند، پوشش گیاهی و تلفیق رنگ‌های طبیعت در اطراف این منطقه است. می‌توانید در اطراف چشمه قدم بزنید و جای‌جای طبیعت زیبای آن را کشف کنید. انداختن عکس‌های زیبا هم فراموش‌تان نشود.

اگر اهل ماهیگیری هستید یک خبر خوب برایتان داریم. در چشمه گل رامیان ماهی‌های مختلفی ازجمله سیاه ماهی، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی آبر نوئیدز وجود دارد. می‌توانید در اطراف این چشمه چادر بزنید و آتش روشن کنید و اگر قلاب به دست ماهری هستید هم برای غذا چند ماهی از دریاچه بگیرید و کباب کنید. علاوه بر این در چشمه گل رامیان امکان قایق‌سواری هم دارید. برای این کار روی دریاچه قایق‌هایی قرار داده‌اند و گردشگران می‌توانند با قایق تمام دریاچه را ببینند.

راستی اگر با دیدن آب زلال چشمه گل هوس شنا کردن به سرتان زد هرگز این کار را انجام ندهید چرا که به دلیل عمق زیاد، شنا کردن در این چشمه خطرناک است؛ بنابراین حتی الامکان از این تفریح چشم‌پوشی کنید تا حاثه‌ای رخ ندهد.

اقامت در نزدیکی چشمه گل رامیان گلستان

اقامت در نزدیکی چشمه گل رامیان گلستان
بررسی گزینه‌های اقامت در دریاچه گل رامیان – عکاس: Ahmad Baluchi

محوطه اطراف چشمه گل رامیان فضایی بسیار زیبایی دارد و این امکان را برای طرفداران کمپینگ به وجود آورده است که در حوالی چشمه چادر برپا کنند. البته آب‌وهوای این منطقه در تمامی فصول به خصوص شب‌ها بسیار سرد است، پس اگر تجهیزات و وسایل‌تان کامل نیست فکر شب‌مانی و چادر زدن در نزدیکی دریاچه را از سرتان بیرون کنید.

علاوه بر کمپ زدن می‌توانید از اقامتگاه‌های گردشگری که در نزدیکی این منطقه برای توریست‌ها و گردشگران در نظر گرفته شده است، استفاده کنید. همچنین نزدیکی این چشمه به شهر رامیان هم تا حدودی خاطر مسافران را از بابت اقامتگاه راحت کرده است؛ بنابراین می‌توانید برای اقامت، به سراغ اجاره روزانه خانه و بوم گردی در رامیان، اجاره سوئیت، اقامتگاه‌های سنتی یا هر اقامتگاه دیگری در این شهر بروید. خلاصه که دست شما برای رزرو جا و مکان در رامیان باز است، چون انواع اقامتگاه‌های مختلف در این شهر برای گردشگران فراهم شده است.

اجاره ویلا در گرگان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

نکاتی که لازم است قبل از سفر به چشمه گل رامیان گلستان بدانید!

  • چشمه گل رامیان در تمام فصول سال آب‌وهوای سرد و خنکی دارد؛ بنابراین اگر قصد کمپ کردن در اطراف این چشمه را دارید، حتماً لباس گرم و تجهیزات لازم با خود به همراه داشته باشید.
  • اگر قصد کمپ کردن ندارید، حتما قبل از سفر به این منطقه مخصوصا در زمان اوج سفر به این چشمه، اقامتگاه خود را رزرو کنید.
  • چشمه گل رامیان منطقه‌ی زیبا و بکری است، اگر مهمان این چشمه زیبا شدید سعی کنید به طبیعت آن آسیبی نزنید و رسم مهمان‌نوازی را به جا بیاورید.
  • قبل از سفر به چشمه گل رامیان، وضعیت راه‌ها و آب‌وهوای این منطقه را بررسی کنید.
  • چشمه گل رامیان بسیار عمیق است و از عمق 60 متر به بالا به صورت کانال است؛ بنابراینشنا کردن در این چشمه ممنوع است و احتمال غرق شدن حتی برای شناگران حرفه‌ای هم وجود دارد.

سخن آخر

در این مقاله همراه هم راهی یک سفر مجازی به چشمه گل رامیان گلستان شدیم. چشمه‌ای که به صورت چاله‌ای بیضی شکل در اثر فرونشست زمین به وجود آمده و یکی از عمیق‌ترین و سردترین چشمه‌های آب جهان به شمار می‌رود. در فاصله کمی از این چشمه هم فهرست بلند بالایی از جاذبه‌های دیدنی رامیان یعنی آبشار پشمکی، قلعه ماران، حمام تاریخی رامیان، چشمه نیلبرگ و غیره قرار دارد که سری به آن‌ها نیز زدیم تا سفرمان به چشمه گل رامیان کامل شود.

در چشمه گل، کنار دریاچه قدم زدیم، عکس‌های زیبا گرفتیم، قایق‌سواری کردیم و از تماشای درختان اطراف چشمه لذت بردیم. نگران اقامتگاه نبودیم چون قبل از سفر به رامیان مثل همه سفرهای قبلی‌مان، به سایت اتاقک رفتیم و با اجاره ویلا و سوئیت در رامیان خیال‌مان را از بابت اقامتگاه راحت کردیم.

سؤالات متداول درباره چشمه گل رامیان

چشمه گل رامیان کجاست؟

چشمه گل رامیان یکی از جاهای دیدنی استان گلستان است که در پنج کیلومتری جنوب شهرستان رامیان و در دامنه کوهی به نام پنهان‌خانه واقع شده است.

بهترین زمان برای سفر به چشمه گل رامیان چه موقع هست؟

فصل بهار، فصل تابستان و اوایل پاییز

جاهای دیدنی چشمه گل رامیان کدام‌اند؟

قلعه ماران، حمام تاریخی رامیان، چشمه نیلبرگ، آبشار پشمکی رامیان و غیره

تفریحات چشمه گل رامیان کدام‌اند؟

قایق‌سواری، ماهیگیری، پیک‌نیک، عکاسی، طبیعت‌گردی و غیره

5/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و وقت بخیر
    استان گلستان جاذبه های زیادی داره.
    ولی در مورد رامیان و چشمه گل بزرگنمایی شده .
    آبشار پشمکی هم الان اینقدر آب نداره.دسترسی به قلعه ماران هم کوه نوردی داره .
    ولی در کل استان گلستان و رامیان زیبایی‌های زیادی داره .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *