شهرها

گردنه حیران کجاست | طبیعت مه‌آلود و حیرت‌انگیز!

جایی در میان جاده آستارا به اردبیل، گردنه حیران و طبیعت مسحورکننده آن را خواهید دید که شما را به لحظه اکنون و حس و حالی متعالی دعوت می‌کند. جنگل و دره‌ای عمیق که مه‌ غلیظی آن را در برگرفته است و رودخانه‌ای که تا پایان سفر همراه‌تان می‌آید، همه و همه در این طبیعت حیران‌کننده قرار دارند. امروز می‌خواهیم با هم به دیدن بهشتی زمینی برویم و در گردنه حیران به گشت‌‌وگذار بپردازیم. پس بی‌معطلی ساک سفر را ببندید تا به  سمت این دیار جذاب حرکت کنیم!

گردنه حیران کجاست؟

برای رسیدن به گردنه حیران باید به شمال کشور و آستارا سفر کنیم. جایی در میان جاده آستارا به اردبیل، به گردنه مه‌آلود و پرطراوت حیران خواهید رسید. این منطقه از یک طرف به جنگلی انبوه و سرسبز و از طرف دیگر به دره‌ای عمیق می‌رسد. گردنه حیران ۵ کیلومتر از شهر آستارا فاصله دارد و در ابتدای تونل اردبیل، طبیعت منحصربه‌فرد آن نمایان می‌شود. از کنار این جاده، رود ارس عبور می‌کند و شما می‌توانید مناظر زیبای طبیعت ایران و چشم‌اندازی از طبیعت کشور آذربایجان را هم از دور ببینید!

گردنه حیران یکی از جاذبه‌های دیدنی آستارا است. برای آشنایی بیشتر با سایر جاذبه‌ها، جاهای دیدنی آستارا را بخوانید.

روستاهای گردنه حیران

روستای ییلاقی حیران در شهر آستارا و استان گیلان قرار دارد. این منطقه از سه روستای حیران علیا، حیران وسطی و حیران سفلی تشکیل شده است و ۲۲۰۰ هکتار مساحت دارد. گردنه حیران در شرقی‌ترین نقطه گیلان قرار گرفته است.

نام گردنه حیران به چه معنی است؟

جاده ای پر پیچ و خم در میان طبیعت در سال‌های گذشته منطقه مرزی حیران، با نام هیران شناخته می‌شده است. اما با ورود اعراب به کشور، نام منطقه به حیران امروزی تغییر کرد. هیران در زبان تالشی‌ها به معنی منطقه ابری و مه‌آلود است که ویژگی بارز این طبیعت بی‌همتا را نشان می‌دهد.

اقتصاد مردم گردنه حیران

گردنه حیران در نزدیکی مرز ایران و آذربایجان قرار دارد و به همین خاطر از نظر سیاسی و اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اهالی این روستا اغلب کشاورز و دامدار هستند و با فروش محصولات کشاورزی و دامی خود امرار معاش می‌کنند. علاوه بر این، مردم منطقه با اجاره ویلا، رستوران‌داری، فروش سوغاتی و حمل‌و‌نقل مسافران در حوزه گردشگری نیز فعال هستند و از این راه به اقتصاد خانواده خود کمک می‌کنند. همچنین نزدیکی به بندر آستارا و بازارهای آن نیز فرصت تجارت را برای اهالی منطقه مهیا کرده است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آب‌و‌هوای گردنه حیران

گردنه حیران به علت وجود جنگل و رود و فاصله کم از دریا، رطوبت بالایی دارد. به همین علت این منطقه در مه غلیظی فرو رفته است و شما را به گردش در اقیانوسی از ابر دعوت می‌کند!

تابستان و بهار این منطقه هوای معتدل و خنکی دارد که جان می‌دهد برای نفس تازه کردن. با شروع پاییز هوا رفته رفته سرد می‌شود و بارش باران و برف در این منطقه شدت می‌گیرد. در این موقع از سال جنگل مثل یک جعبه مدادرنگی، رنگارنگ و زیبا خواهد شد اما بردن لباس گرم و زنجیرچرخ را نباید فراموش کنید. زمستان‌های این منطقه نیز بسیار سرد است و معمولا طبیعت گردنه حیران سفیدپوش می‌شود.

بهترین فصل سفر به گردنه حیران

برای لذت بردن از آب‌و‌هوای بی‌نظیر و خنک گردنه حیران، بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید. در این موقع از سال، هوا مه‌آلود و خنک است و خبری از گرمای سوزان نیست.

اما این‌ منطقه در پاییز نیز بسیار زیبا است و تماشای جنگل هزار رنگ آن تجربه‌ای شگفت‌انگیز خواهد بود. با این وجود، جاده گردنه حیران در روزهای سرد سال، لغزنده می‌شود و بدون تجهیزات کامل نباید به فکر سفر به این منطقه باشید!

اجاره ویلا در گردنه حیران پشتیبانی 24/7
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

دیدنی‌های گردنه حیران

در گردنه حیران طبیعت هر چه در چنته داشته، رو کرده است. از جنگل و رودخانه گرفته تا دره و مه و دشت در این منطقه پیدا می‌شود. همچنین امکانات تفریحی کاملی در گردنه حیران وجود دارد تا به سفرتان چاشنی هیجان را هم اضافه کند!

آماده گردش در جاذبه‌های دیدنی حیران هستید؟ پس با ما همراه باشید.

روستای حیران

خانه هایی با سقف های شیروانی روی کوه و تپه های سر سبز روستای حیران، محلی نزدیک به گردنه حیران است که از یک طرف به آستارا و از طرف دیگر به اردبیل ختم می‌شود. در این روستای مه گرفته، طبیعتی بی‌نظیر و دست‌نخورده‌ای وجود دارد که از تماشای آن حظ می‌برید. با اقامت در این روستا سرشار از حس زندگی و طراوت خواهید شد و آب‌و‌هوایی پاک را استشمام خواهید کرد.

روستای کشفی و مشند گردنه حیران

خانه هایی با سقف سیروانی در کوهپایه کوه هایی که از درخت پوشیده شده ان و ابر های حجیم در اسمان در ۲۲ کیلومتری گردنه حیران، به روستای دیگری به نام کشفی می‌رسید که آب‌و‌هوای خنکی را حتی در وسط تابستان، به شما هدیه خواهد کرد. برای سفر به این روستا در هر فصل از سال، نیاز به لباس گرم خواهید داشت.

از طرف دیگر، در ۱۵ کیلومتری گردنه حیران، روستایی جنگلی و بکری وجود دارد که با نام روستای مشند شناخته می‌شود. در این روستا می‌توانید غرق در سرسبزی و زیبایی طبیعت شوید و چند روزی را با خیالی آسوده و به دور از دغدغه‌های شهری، سپری کنید.

قلعه شیندان

قلعه ای بزرگ در بالای یک کوه پویده شده از کیاهان گور بابک یا قلعه شیندان از جاهای دیدنی گردنه حیران است که به دوره ساسانیان برمی‌گردد. در زمان‌های گذشته قلعه شیندان عبادتگاه زرتشتیان بوده و این قلعه آتشکده بوده است.

این قلعه در بالای کوه شیندان واقع شده و جایی در مرز ایران و آذربایجان قرار گرفته است. واژه شیندان یعنی محل نور، این قلعه باستانی یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی گردنه حیران به شمار می‌رود.

دهکده گردشگری حیران

منظره ای از طبیعت و کوهی که پوشیده از درختان استدر دهکده گردشگری حیران می‌توانید تفریح کنید، ساکن شوید و از طبیعت منطقه نهایت لذت را ببرید. برای شروع، تله‌کابین سوار شوید و طبیعت بکر گردنه حیران را از بالا ببینید. جنگل‌های انبوه، پرندگان خوش صدا، رودخانه‌ی ارس و حتی مرز دو کشور ایران و آذربایجان را تماشا کنید. از مه و ابر عبور کنید و اجازه دهید پوستتان، با نسیم خنک گردنه حیران پیوند بخورد!

از دیگر تفریحات گردنه حیران می‌توان به پریدن روی تشک یا همان ترامپولین خارجی‌ها اشاره کرد که حسابی سرحال‌تان می‌آورد!

 علاوه بر این تفریحاتی همچون زیپ‌لاین‌سواری، سورتمه و پیست کارتینگ گردنه حیران، سفرتان را به شدت هیجان‌انگیز می‌کنند.

جنگل فندقلو

ورودی جنگلی به نام جنگل فندقلوپیش از این که به تونل گردنه حیران برسید، یک مسیر فرعی شما را به جنگل فندقلو که پر از دار و درختان فندق است، راهنمایی خواهد کرد. این جنگل انبوه با دشت‌های وسیع و سرسبزی احاطه شده که اسکی روی چمن را هم ممکن کرده‌ است.

در این جنگل یک پیست اسکی روی چمن وجود دارد که تفریحی هیجان‌انگیز را برای گردشگران ترتیب داده است. همان جا تجهیزات لازم را به شما اجاره می‌دهند تا لذت عبور با سرعت از روی دشت‌های سرسبز را به خاطرات سفرتان اضافه کنید!

دشت بابونه

دشتی پر از گل های بابونه سفیداگر در بهار و اوایل تابستان به گردنه حیران بروید، می‌توانید دشتی پر از گل‌های بابونه را ببینید که هر طرف سر بچرخانید این گل‌های سفید و زرد به شما خوش‌آمد خواهند گفت. یادتان باشد یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی گیرتان آمده است، پس تا می‌توانید عکس‌های یادگاری ثبت کنید.

سوغات و صنایع دستی گردنه حیران

موم زنبور عسل و تعداد زیادی زنبور عسل روی ان طرفدار لواشک‌های ترش یا تمشک‌های قرمز جنگلی هستید؟‌ به خوب جایی آمده‌اید. در جاده زیبای گردنه حیران، می‌توانید تمشک‌های ترش، لواشک‌های خانگی، لبنیات تروتازه، فندق‌های وحشی، لیموهای محلی و… را خریداری کنید و به عنوان سوغات با خود به خانه ببرید.

اما آوازه عسل‌های مرغوب گردنه حیران در همه شهرهای کشور پیچیده است. زنبورهای عسل، این سوغات محبوب را از شیره گل‌های بابونه، لاله و طبیعت سرسبز منطقه به‌دست ما می‌رسانند و به همین خاطر طعم بی‌نظیر آن در هیچ کجای دیگر پیدا نمی‌شود. این بار اگر از گردنه حیران عبور کردید، فرصت خرید عسل مرغوب این ییلاق را غنیمت بشمارید.

از طرفی، روستاهای گردنه حیران برای کسانی که دنبال سوغاتی‌های ماندگار هستند، دست‌بافته‌های پشمی، محصولات چوبی و گلیم و جاجیم را پیشنهاد می‌دهند که به دست هنرمندان خوش ذوق منطقه تولید شده‌اند. صنایع دستی روستاهای گردنه حیران، سوغاتی ارزشمند برای عزیزان‌تان خواهند بود.

غذاهای محلی گردنه حیران

یک کاشه آش دوغ که روی ان با نخود و سبزی تزیین شدهیکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به گیلان، چشیدن غذاهای محلی و خوشمزه آن است. در گردنه حیران نیز می‌توانید انواع و اقسام غذاهای محلی از جمله آش دوغ، لونگ مرغ، باستیرمای مرغابی و انواع کباب‌های ترش و خوش‌طعم را امتحان کنید.

رستوران‌های گردنه حیران

فرش و پشتی گذاشته روی تخت سنتی رو به روی منظره ای زیبا از طبیعتاگر می‌خواهید بهترین قسمت سفرتان را رقم بزنید، غذاهای محلی گردنه حیران را امتحان کنید. غذاهای خوش رنگ و بویی که خاطرات سفرتان را ابدی می‌کنند!

در ۱۰ کیلومتری جاده آستارا به اردبیل، یکی از بهترین رستوران‌های گردنه حیران به نام رستوران چهار فصل قرار گرفته است. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و سنتی را با مواد اولیه تازه می‌توانید نوش‌جان کنید. همچنین در جاده آستارا به گردنه حیران، سه رستوران دیگر به نام‌های هتل رستوران پارلا، تالار رستوران آسرا و رستوران فرزین روحی قرار دارند که کیفیت غذاهای آن‌ها نیز زبانزد است. در این رستوران‌ها علاوه بر محیطی زیبا و دلنشین، از اجرای موسیقی زنده نیز لذت خواهید برد!

مراکز خرید گردنه حیران

به محض رسیدن به گردنه حیران، در اطراف جاده پر پیچ‌و‌خم‌ آن محلیان را خواهید دید که محصولات‌شان را برای فروش عرضه می‌کنند. علاوه بر این با ورود به هر روستا، مغازه‌های محلی کوچک و سنتی وجود دارند که محصولات و سوغات این منطقه را می‌توانید از آن‌ها خریداری کنید.

از طرفی، گردنه حیران تنها ۵ کیلومتر از آستارا فاصله دارد و شما می‌توانید به مراکز خرید و بازار بزرگ آستارا نیز سر بزنید. آستارا شهری مرزی محسوب می‌شود که کالاهای خارجی و داخلی در مراکز خرید آن با قیمتی مناسب عرضه می‌شوند.

اقامت در گردنه حیران

تصور کنید صبح از خواب بیدار می‌شوید و با باز کردن درب خانه، مه و ابر شما را در آغوش می‌گیرند. صدای بلبل و قناری در فضا می‌پیچد و نسیمی ملایم برگ درختان را نوازش می‌کند. این حس ناب را با اجاره اقامتگاه در گردنه حیران تجربه خواهید کرد. کلبه جنگلی، خانه‌ای روستایی یا ویلایی همه‌چیز‌تمام، هر چه بخواهید در این منطقه در دسترس‌تان خواهد بود. برای اجاره اقامتگاه و اطلاع از قیمت‌ها، پیش از سفر به سایت اتاقک مراجعه کنید و تصاویر انواع خانه‌ها را ببینید. یکی از آن‌ها را که باب‌میل‌تان بود، رزرو کنید تا هنگام رسیدن به مقصد خیالتان از بابت جاومکان راحت باشد.

راه‌های دسترسی به گردنه حیران

برای رسیدن به گردنه حیران باید از یکی از زیباترین جاده‌های دنیا عبور کنید. از وسط جنگل‌های هیرکانی بگذرید تا از طراوت و سرسبزی درختان و گل‌و‌گیاهان آن حظ ببرید. در کنار جاده و لابه‌لای مه، محلیان را خواهید دید که محصولات خودشان را برای فروش به گردشگران عرضه می‌کنند.

برای رسیدن به این طبیعت بی‌نظیر، می‌توانید از هواپیما استفاده کنید. به فرودگاه اردبیل بروید تا از آن جا با تاکسی خودتان را به این بهشت بی‌مثال برسانید.

اما هیچ چیز مثل رانندگی در جاده زیبای حیران، شما را سر ذوق نخواهد آورد. اگر از تهران به این منطقه می‌آیید، باید ۸ ساعت رانندگی کنید. پس اگر حوصله رانندگی چند ساعته را دارید، به جاده قزوین به رشت بروید و تا آستارا رانندگی کنید. پس از آن وارد جاده آستارا به اردبیل شده و ۵ کیلومتر بعد به حیران برسید. خوب است بدانید که فاصله رشت تا آستارا چیزی حدود ۱۸۰ کیلومتر است که نیاز به بیش از ۳ ساعت رانندگی خواهد داشت. همچنین از آستارا تا گردنه حیران ۳۰ کیلومتر است که حدود ۴۵ دقیقه در راه خواهید بود. فاصله گردنه حیران تا آستارا نیز حدود نیم ساعت است.

نکات ضروری سفر به گردنه حیران

  • حداقل یک دست لباس گرم، حتی در تابستان، همراه خود داشته باشید.
  • در هنگام باران، جاده لغزنده است، در جاده پیچ در پیچ گردنه حیران، با احتیاط رانندگی کنید.
  • با وجود مه غلیظ، دید خوبی به جاده ندارید، پس با سرعت کم رانندگی کنید تا کنترل خودرو را در اختیار داشته باشید.
  • در آخر، اگر می‌خوهید این طبیعت سرسبز را باز هم ببینید، حسابی مراقب آن باشید.

سوالات متداول درباره گردنه حیران

گردنه حیران کجاست؟

در ۵ کیلومتری شهر آستارای گیلان و در جاده منتهی به اردبیل، گردنه حیران را پیدا خواهید کرد.

بهترین زمان سفر به گردنه حیران چه زمانی است؟

بهار و تابستان

معروف‌‌ترین جاهای دیدنی گردنه حیران کدام‌اند؟

روستای حیران، روستای مشند، فندقلو، جنگل‌های هیرکانی، تله‌کابین دهکده تفریحی گردنه حیران

معروف‌ترین رستوران‌های گردنه حیران کدام‌اند؟

هتل رستوران پارلا، رستوران فرزین روحی، رستوران آسرا و چهار فصل

چطور به گردنه حیران برویم؟

از اردبیل و آستارا می‌توانید به گردنه حیران برسید. این منطقه در جاده آستارا به اردبیل واقع شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *