شهرها

معرفی شهر رامیان | شهر ابریشم‌بافی

از سفر کردن به مقاصد تکراری خسته شده‌اید و دوست دارید تعطیلات بعدی در جایی متفاوت با اتفاق‌ها و جاذبه‌های جدید باشید؟ پس این مقاله از اتاقک مخصوص شماست. چراکه می‌خواهیم برای‌تان از شهر رامیان بگوییم. شهری در استان گلستان که با موقعیت جغرافیایی، دیدنی‌ها و شگفتی‌هایش، می‌تواند یک مقصد خوب برای دوست‌داران طبیعت و فرهنگ باشد. این‌جا بیشتر درباره این شهر و دیدنی‌هایش بخوانید.

رامیان کجاست؟

رامیان کجاست
رامیان در استان گلستان است و تا گرگان تقریبا 76 کیلومتر فاصله دارد – عکاس: بنیامین

برای دیدن رامیان باید به آن سوی دریای خزر رفته و خودتان را به استان گلستان برسانید. با گذر از گرگان و علی‎آباد، می‌توانید شهر تاریخی و سرسبز رامیان را پیدا کنید. بهشت زیبایی که دیدنی‌های فراوان دارد و در آن می‌توان به مقاصد گوناگونی سر زد. فاصله رامیان تا گنبد کاووس تقریبا 28 کیلومتر است. این شهر تا گرگان، حدود 76 کیلومتر و تا تهران 530 کیلومتر راه دارد.

تاریخچه شهر ارامیان

تاریخ رامیان، قصه‌ای پرشکوه، پیچیده در پارچه‌های ابریشمی، گم‌شده در دالان‌های قلعه‌های تاریک و صفحاتی از روزگار است که شاید توصیفش را بتوان در کتاب شاهنامه پیدا کرد. درباره گذشته رامیان حرف‌های بسیاری وجود دارد. اما در مجموع می‌دانیم که احتمالا آن شهر «آرمان» که در داستان بیژن و منیژه‌ی شاهنامه به‌آن اشاره شده، ممکن است همین رامیان باشد. در این داستان، آرمان شهری مرزی است که شاهزاده ایرانی، بیژن، در دشت‌هایش به‌دنبال شکار گراز و آهو بوده است.

شگفت‌انگیز است که هنوز هم دره‌‌ای در این حوالی را «دره بیژن» می‌نامند و در شمال رامیان، دشتی به‌نام توران، هم‌نام با آنچه در شاهنامه آمده، وجود دارد. در دوره اشکانی، رامیان و مناطق اطراف آن تفرجگاه خاندان سلطنتی بوده و احتمالا یکی از جنگ‌های خونین مابین رومیان و اشکانیان نیز در این حدود جغرافیایی رخ داده است. در دوره مغول نیز، رامیان آسیب‌هایی دید اما بعدها با تکیه بر بعد علمی، توانست جانی تازه بگیرد.

در دوره صفویه، قبایل و مردمی در این شهر سکنی داده شده‌اند که عمدتا ترک و ترکمن بودند. شاهان صفوی به دریاچه‌ای به‌نام «گل رامیان» توجه داشته‌اند و از آن در تاریخ یاد شده است. از دوره قاجار و به خصوص مشروطه، شهر رامیان نقش پررنگی داشت و به‌وضوح از وقوع انقلاب مشروطه حمایت کرد. پس از آن در دوره پهلوی اول نیز رامیان وضعیت مناسبی داشت. سپس به‌سبب وقوع تغییرات گوناگون و چند مورد از بالایای طبیعی، وضعیت رامیان نیز تفاوت‌هایی کرد و کم‌کم از رونق بازار آن کاسته شد.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

فرهنگ و آداب‌ورسوم شهر رامیان

مردم رامیان از چند زبان، فرهنگ و ادیان گوناگون، قرن‌هاست کنار هم زندگی می‌کنند. به‌همین دلیل سنن گوناگون و جذابی را می‌توانید در این شهر پیدا کنید. این‌جا ما به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

مراسم عاروس نشا

مراسم عاروس نشا
مراسم عاروس نشا از مراسم و آداب‌ورسوم در بخش‌هایی از رامیان است.

یکی از رسم‌های جالب که عمدتا در بخش فندرسک شهرستان رامیان برگزار می‌شود، عاروس نشا است. در این رسم، تازه عروس خانواده به همراه دوستانش به زمین شالی خانواده همسر می‌رود و در نشا برنج به آن‌ها کمک می‌کند. در پایان، مادر داماد یک دست لباس کامل را به عروس و هدایایی را به دوستان او تقدیم خواهد کرد.

رسوم عید قربان

در برخی مناطق رامیان رسم است که در عید قربان، خانواده داماد با یک سینی از هدایا و یک گوسفند جهت قربانی کردن به خانه عروس می‌روند. پس از تقدیم هدایای عروس، گوسفند را قربانی و گوشت آن را بین خانواده‌ها تقسیم می‌کنند. خانواده عروس نیز به‌رسم محبت هدیه‌ای را به خانواده داماد می‌دهند.

عزاداری در محرم

یکی از زیباترین و پرشورترین مراسم مذهبی در رامیان متعلق به تاسوعا و عاشورای امام حسین (ع) است. در این مراسم شیوه‌ای خاص از عزاداری به‌همراه سینه‌زنی متفاوتی را خواهید دید که به گفته برخی محققین، قدمت آن به زمان آل‌بویه می‌رسد. روش سینه‌زنی در رامیان، مدل کمر به کمر است و قزلباش‌ها آن را بسیار دیدنی و با احترام فراوان، برگزار می‌کنند.

استفاده از چادرشب برای تولد کودک

در رامیان وقتی کودکی متولد می‌شود، او را در چادرشب زیبایی می‌بندند تا سالم و سلامت باشد. ضمنا مادر نیز تا 40 روز، چادرشب به کمر می‌بندد تا بتواند دوران نقاهت پس از زایمان را سریع‌تر طی کند.

روستاهای شهر رامیان

روستاهای شهر رامیان
رامیان 58 روستا دارد که هرکدام پیشینه، طبیعت و داستان‌هایی برای دیدن و شنیدن دارند – عکاس: فرهاد حاتمی

شهر رامیان حدود 60 روستا دارد که هر کدام ویژگی‌ها و دیدنی‌های خودشان را دارند. مثلا اگر به به روستایی به‌اسم «سازمان دریا» بروید، با مردمی ملاقات خواهید کرد که سیستانی هستند، فامیلی همه آن‌ها «دریا» دارد و به کاشت خیار، بادمجان، هندوانه و … مشغول‌اند. اگر به همت‎آباد رامیان سر بزنید، دو سد پروش ماهی و مسجدی را خواهید دید که هیئتی بزرگ برای عزاداری در محرم دارند. به‌همین ترتیب هر روستایی در رامیان، برای خود هویت، داستان و سکنه‌ای دارد که قصه‌های زیادی برای تعریف کردن دارند.

اقتصاد شهر رامیان

اقتصاد شهر رامیان
ابریشم‌بافی از هنرهای زیبا و پرارزش در رامیان است.

از گذشته‌های دور تا به امروز، بافتن ابریشم در میان مردم رامیان رونق داشته و منسوجات گوناگونی توسط آن‌ها تولید می‌شود. بخشی از اقتصاد رامیان هنوز به ابریشم وابسته است و کارگاه‌های آن را در نقاط گوناگون خواهید دید. علاوه بر این، کشاورزی، کار در معادن ذغال‌سنگ و دامداری نیز در این شهر متداول است.

آب‌وهوای رامیان

آب‌وهوای رامیان
رامیان آب‌وهوایی خنک و پربارش دارد – عکاس: محمدرضا یعقوبی شاواکی

رامیان یک شهر کوهپایه‌ای و خنک است. به‌سبب وضعیت جغرافیایی، بارش‌های بیشتری دارد و سرمای آن در برخی فصل‌ها سخت است. بارش در رامیان ممکن است تا چند روز طول بکشد و گاهی مشکلاتی را ایجاد کند. اگر بخواهیم هوای آن را با جایی مثل تهران مقایسه کنیم، باید بگوییم تقریبا 2 تا 4 درجه از پایتخت سردتر است و احتمال دیدن برف زمستانی هم در آن بیشتر خواهد بود.

بهترین زمان سفر به شهر رامیان

بهترین زمان سفر به شهر رامیان
رامیان برای سفرهای بهاری و تابستانی یک گزینه عالی است – عکاس: حمید زند

بهار از بهترین فرصت‌ها برای سفر به شهر رامیان است. جایی که شاید به اندازه بندرترکمن و گرگان شلوغ نیست و شما می‌توانید بیشتر از طبیعت و جاذبه‌های آن لذت ببرید. پس از آن، اوایل تابستان نیز رامیان هنوز مقصدی خوب برای سفر است و گرمای هوا آنقدرها آزاردهنده نیست. اگر در این دو فصل نتوانستید به رامیان بروید، پاییز رنگارنگ آن را از دست ندهید و برای دیدن رامیان پاییزی رهسپار شوید. در نهایت اگر سازمان آب‌وهواشناسی، روزهای کم‌بارشی را پیش‌بینی کرد و خودتان هم تجهیزات کافی برای سفر در زمستان دارید، می‌توانید این شهر را برای بازدید زمستانی نیز انتخاب کنید.

برای اجاره روزانه خانه و بومگردی در رامیان می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای دیدنی شهر رامیان

در سفر به شهر رامیان حتما زمانی را بگذارید و به این جاذبه‌های دیدنی سر بزنید.

چشمه گل‌رامیان، راهی عمیق به مرکز زمین

چشمه گل‌رامیان
چشمه گل رامیان از عمیق‌ترین چشمه‌های دنیاست – عکاس: محمدرضا قلی‌زاده

یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی رامیان، چشمه گل‌رامیان است. این چشمه حداقل از دوره صفویه شناخته شده و حالا می‌دانیم که با حدود 80 متر عمق از عمیق‌ترین، سردترین و تاریک‌ترین چشمه‌های دنیاست. این چشمه به‌سبب عمق، کشش و ناشناخته بودنش، برای شنا مناسب نیست اما می‌توانید در حوالی آن طبیعت‌گردی کرده و از زیبایی‌هایش لذت ببرید. محل اصلی چشمه در مسیر جاده رامیان- النگ در دامنه کوه تپه‌آرام، قلعه ماران و رشته‌کوه خاکسار واقع شده است.

آبشار پشمکی رامیان، سقوط از ارتفاع 8 متری

آبشار پشمکی رامیان
آبشار پشمکی از دیدنی‌های نزدیک به شهر رامیان است – عکاس: سجاد رجانی

یکی از آبشارهای کوچک اما دوست‌داشتنی رامیان، آبشار پشمکی است. این آبشار تقریبا 8 متر ارتفاع دارد و به سبب شکل خاص در پخش شدن آب، به آن آبشار پشمکی می‌گویند. برای دیدن این آبشار به جنوب شهر رامیان بروید. سه کیلومتر قبل از روستای پاقلعه، آبشار پشمکی را پیدا خواهید کرد.

چشمه نیلبرگ، آبشاری پر از آبشار

چشمه نیلبرگ
چشمه نیلبرگ در میان جنگل زیبا و اسرارآمیز نیلبرک واقع شده است.

دوست دارید مجموعه‌ای از چند آبشار زیبا را ببینید که در میان جنگل، جلوه‌نمایی می‌کنند؟ پس باید به 4 کیلومتری جنوب شرق رامیان رفته و آن‌جا به دیدار چشمه و آبشار نیلبرگ بروید. در این‌جا می‌توانید مجموعه‌ای از چند آبشار زیبا را ببینید که از دل صخره‌ها جاری شده‌اند.

مجموعه آبشارهای اوترنه، چهار آبشار در یک دیدار

مجموعه آبشارهای اوترنه
آبشار اوترنه مجموعه‌ای از 4 آبشار در کنار هم است – عکاس: حمیدرضا مقام‌نیا

در شهر رامیان فرصت‌های زیادی برای دیدن آبشارهای متنوع دارید اما نباید دیدن مجموعه 4 عددی آبشارهای اوترنه را از دست بدهید. هر چهار آبشار، از یک چشمه کوچک شکل گرفته‌اند و در کنار هم مثل حریری نرم، از صخره آویزان شده‌اند. این آبشار رامیان را در بخش فندرسک، شهر خان ببین، دهستان فندرسک جنوبی و روستای شفیع آباد پیدا خواهید کرد.

قلعه رامیان، دژی در میان ابرها

قلعه رامیان
قلعه رامیان در ارتفاع 2430 متری واقع شده است – عکاس: عباس زیبافر

پس از این همه آبشار نوبت آن‌هایی است که عاشق فرهنگ و تاریخ هستند. پس کفش‌های کوهنوردی‌تان را به پا کنید تا به ارتفاع 2430 متری و قلعه موران، قلعه ماران یا دژتاکی برویم. این قله 12 کیلومتر با رامیان فاصله دارد و احتمالا اشکانیان ابتدا به آن توجه کرده‌اند. بعدها تیموریان در آن‌جا قلعه‌ای ساخته‌اند و تا مدت‌ها از آن استفاده کرده‌اند. برای دیدن این دژ باید تا روستای پاقلعه بروید و سپس در مسیری پاکوب، راهتان را تا این جاذبه ادامه دهید.

جاده شاهرود به رامیان، مسیر سبز

جاده شاهرود به رامیان
جاده‌های اطراف رامیان به‌خصوص، شاهرود به رامیان بسیار دیدنی است – عکاس: محمدرضا یعقوبی شاواکی

در مسیر ورود به رامیان یا پس از پایان سفرتان، این فرصت را دارید تا در یکی از زیباترین جاده‌های ایران رانندگی کنید. این مسیر به جاده رامیان- شاهرود شهرت دارد و اطراف آن پر از کوه‌های سبز و مراتع چشم‌نواز است.

سوغات و صنایع‌دستی شهر رامیان

سوغات و صنایع‌دستی شهر رامیان
در رامیان به‌عنوان سوغات می‌توانید پارچه‌های ابریشم‌بافی این شهر را تهیه کنید.

بی‌شک ابریشم از مهم‌ترین و زیباترین سوغات شهر رامیان است. در این‌جا می‌توانید ابریشم را در ابعاد و با کاربردهای گوناگونی پیدا کنید. انواع توت‌فرنگی، نخودفرنگی، آلوهای جنگلی، خرمالو، برنج و عسل نیز ازجمله سوغاتی هستند که باید آن‌ها را به یادگار با خود به خانه ببرید.

غذاهای محلی رامیان

غذاهای محلی رامیان
چکدرمه از آن غذاهای خوشمزه‌ای است که حتما در سفر به رامیان باید امتحانش کنید.

در شهر رامیان حتما غذاهای محلی را امتحان کنید. مثلا آش انار و آش ماش این شهر واقعا دلچسب هستند. پس از آن، بادمجان شکم‌پر را نباید از دست بدهید. از شوربا و حلوای محلی رامیان هم نمی‌شود گذشت. برخی، کوکوی ماش رامیان را هم دوست دارند و می‌گویند تجربه آن دلپذیر بوده است. چکدرمه که از غذاهای خیلی خوشمزه ترکمن‌هاست، در رامیان نیز طبخ می‌شود. پس حتما آن را هم بچشید. در نهایت اگر توانستید، پامبلی کماج را هم پیدا کرده و طعم آن را مزه‌مزه کنید. این غذا را در یک برگ مخصوص می‌پیچند و برای طبخش از شیر، کره و آرد استفاده می‌کنند.

رستوران‌های شهر رامیان

فلای فود

فلای فود
فلای فود از رستوران‌های رامیان با انواع غذاهای متنوع است.

در جاده شاهرود به شهر رامیان می‌توانید فلای فود را پیدا کنید. این رستوران غذاهای فست‌فودی ارائه می‌کند و در آن می‌توانید انواع ساندویچ و پیتزا را سفارش دهید. فلای فود جا برای نشستن هم دارد اما اگر خواستید می‌توانید غذای بیرون‌بر هم سفارش دهید.

آشپزخانه مرکزی شهر

یکی دیگر از غذاخوری‌های شهر رامیان، آشپزخانه مرکزی شهر است. این‌جا را می‌توانید در میدان ولیعصر، بلوار آزادگان پیدا کرده و انواع غذاهای ایرانی از جمله کباب و خورشت را سفارش دهید. قیمت و کیفیت این رستوران را بیشتر مسافران قابل قبول ذکر کرده‌اند.

رستوران میران

رستوران میران
رستوران میران در رامیان انواع غذاهای ایرانی را باکیفیت قابل قبول ارائه می‌کند – عکاس: نادیا عربشاهی

در رامیان می‌توانید برای صرف غذا به رستوران میران نیز سر بزنید. این رستوران انواع غذاهای ایرانی را با قیمت و کیفیت قابل قبول ارائه می‌کند.

مراکز خرید رامیان

میوه‌سرای سعیدی

میوه‌سرای سعیدی
میوه‌سرای سعیدی یکی از مراکز خرید رامیان برای تهیه میوه است – عکاس: محمدرضا

جنب میدان ولیعصر شهر رامیان می‌توانید میوه‌سرای سعیدی را ببینید. این میوه‌فروشی انواع میوه‌های فصل را با قیمت مناسب ارائه می‌کند.

فروشگاه ابوتراب یازرلو

اگر در شهر رامیان به دنبال خرید عطر و تابلوفرش هستید، می‌توانید به میدان امام خمینی بروید و بعد از فروشگاه ابوتراب انواع عطر و تابلوفرش را بخرید.

نان کاک سنتی رامیان

در شهر رامیان دوست دارید نان کاک این شهر را امتحان کنید؟ پس به میدان امام خمینی بروید. در ضلع شرقی این میدان می‌توانید نانوایی نان کاک را ببینید.

پروتئینی و مرغ فروشی عرفانی

کمی بالاتر از میدان امام علی و در خیابان امام، پروتئینی و مرغ فروشی عرفانی را خواهید دید. این فروشگاه معمولا تا حدود 10 شب باز است.

اقامت در شهر رامیان

اقامت در شهر رامیان
در رامیان چند بومگردی و اقامتگاه‌های گوناگون را پیدا خواهید کرد – عکاس: مهتاب

در رامیان اقامتگاه‌های زیبا و مناسبی را برای شب‌مانی پیدا خواهید کرد. برخی از آن‌ها داخل بافت رامیان هستند و بخشی دیگر را در خارج شهر و روستاها می‌توانید رزرو کنید. رزرو بومگردی در رامیان با توجه به فصل، تعطیلات و تقاضای گردشگران ممکن است قیمت‌های گوناگونی داشته باشد. برخی از اقامتگاه‌ها همراه با اتاق، به شما صبحانه نیز می‌دهند. تعدادی از آن‌ها، حمام و سرویس بهداشتی اشتراکی دارند. برخی نیز با دریافت مبلغ بیشتر، سرویس‌های اختصاصی را برای‌تان درنظر خواهند گرفت. اگر قصد سفر به رامیان را دارید، بهترین راه این است که در سایت اتاقک برای اقامت جستجو کرده و با توجه به بودجه و مدت سفرتان، جایی مناسب را رزرو کنید.

راه‌های دسترسی به رامیان

راه‌های دسترسی به رامیان
نزدیک‌ترین فرودگاه به رامیان، فرودگاه گرگان است – عکاس: حسن مریدی

برای دیدن شهر رامیان باید از تهران به‌سمت سمنان و مهدی‌شهر بروید. سپس از دامغان بگذرید و به شاهرود برسید. پس از آن وارد جاده شاهرود- آزادشهر شوید و حدود 109 کیلومتر رانندگی کنید. در این مسیر از کنار سدآوین، جنگل اولنگ و شش‌آب می‌گذرید تا به جاده شاهرود- رامیان برسید و پس از آن هم وارد شهر شوید.

اگر می‌خواهید با قطار یا هواپیما نیز می‌توانید به رامیان بروید. اما باید بلیط‌تان را برای گرگان بگیرید چراکه رامیان، ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه ندارد. پس از آن‌که به گرگان رسیدید، با تاکسی‌های بین‌شهری یا اتوبوس‌ها، به رامیان بیایید.

نکاتی که در سفر به رامیان لازم است بدانید!

نکاتی که در سفر به رامیان لازم است بدانید
پس از دیدن طبیعت رامیان قبل از تاریکی هوا به اقامتگاه خود بازگردید – عکاس: سعید مرادی

تنوع فرهنگی، نژادی و زبانی در شهر رامیان بسیار زیاد است. پس از این فرصت استفاده کرده و با مردمان این منطقه آشنا شوید.

بیشتر جاذبه‌ها و به‌خصوص آبشارها، خارج شهر هستند و روشنایی مناسبی ندارند، حتما تا قبل از غروب آفتاب به بازدید بروید و قبل از تاریکی بازگردید.

اقامتگاه‌های شهر رامیان می‌توانند برای تامین وعده‌های غذایی کنارتان باشند پس خوب است که ناهار یا شام‌تان را نیز به آن‌ها سفارش دهید.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی رامیان پرداختیم و این شهر در استان گلستان را از جنبه‌های گوناگون معرفی کردیم. اگر دوست دارید به مقاصد جدید و بکرتر سفر کنید، شهر رامیان می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. برای دیدن این شهر، با اتاقک دغدغه‌ی رزرو اقامتگاه نخواهید داشت و می‌توانید از سفرتان بسیار لذت ببرید. برای اجاره ویلا و سوئیت می‌توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

سوالات متداول

رامیان کجاست؟

شهر رامیان در استان گلستان است. فاصله رامیان تا گنبد کاووس تقریبا 28 کیلومتر، تا گرگان حدود 76 کیلومتر و تا تهران 530 کیلومتر است.

رزرو بومگردی در رامیان چگونه است؟

برای رزرو اقامتگاه در رامیان می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کرده و با بهترین قیمت و شرایط بومگردی‌های خوب را رزرو کنید.

مذهب مردم شهر رامیان چیست؟

در رامیان مردم از فرهنگ‌ها و اقوام گوناگون در کنار هم و با صلح و آرامش زندگی می‌کنند. در این شهر می‌توانید اقوام سنی و شیعه را در کنار هم ببینید.

فاصله رامیان تا مشهد چقدر است؟

از رامیان تا شهر مقدس مشهد تقریبا 506 کیلومتر راه است.

سوغاتی مهم شهر رامیان چیست؟

ابریشم‌بافی از مهم‌ترین و زیباترین سوغاتی است که می‌توانید از رامیان تهیه‌اش کنید.

4.8/5 - (16 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *