شهرهاجاهای دیدنی

معرفی کامل چشمه باداب سورت | چشمه‌های پلکانی مازندران

گاهی اوقات ما آدم‌ها فراموش می‌کنیم چه چیزهای ارزشمندی در زندگی‌مان داریم که قدرشان را نمی‌دانیم. بعضی وقت‌ها به خودم می‌آیم و می‌بینم ای داد بیداد! چقدر به خاطر درگیر شدن در مسائل زندگی، ارزش‌های خودم را فراموش کرده‌ام. تنها کاری که آن موقع از دستم برمی‌آید، استفاده از زمان باقی مانده است. گاهی این زمان برای جبران کافی خواهد بود و گاهی وقت‌ها هم می‌بینم که متاسفانه کار از کار گذشته. این فراموش کردن ارزش‌ها را در ابعاد بزرگ‌تری هم می‌بینیم که ملموس‌ترین مصداق آن در حفظ محیط‌زیست و آثار طبیعی قابل مشاهده است. یکی از آثار طبیعی و کم‌نظیر کشور ما که تا همین 2، 3 سال اخیر به آن توجه زیادی نمی‌شد، چشمه‌ باداب سورت است.

این چشمه‌های پلکانی که شبیه‌شان در دنیا به تعداد انگشت‌شمار پیدا می‌شود، پتانسیل جهانی شدن را دارند. امروز تصمیم گرفتم به معرفی چشمه‌های باداب سورت بپردازم تا افراد بیشتری را با این چشمه‌های خارق‌العاده آشنا کنم. پس با من همراه باشید تا تجربه گذراندن یک روز در کنار این معجزه‌های طبیعی را برایتان تعریف کنم.

چشمه باداب سورت کجاست؟

چشمه باداب سورت کجاست
باداب به معنی آب گازدار بوده و سورت به معنی شدت اثر است – عکاس: حمیدرضا

معمولا اسم چشمه که می‌آید، آدم یاد آبی زلال و روان می‌افتد که از لابه‌لای سنگ‌ها عبور می‌کند. اما قضیه چشمه‌های باداب سورت فرق می‌کند و همین خاص بودن باعث شده که این چشمه‌ها در کشور بی‌نظیر و در دنیا کم‌نظیر باشند. چشمه‌های باداب سورت در روستای ارست، بخش چهاردانگه، شهر ساری و استان مازندران قرار دارند. این چشمه‌های طبیعی حالت پلکانی دارند و به صورت شگفت‌انگیزی از جنس تراورتن تشکیل شده‌اند. مشابه این چشمه‌ها را می‌توان در چشمه‌ پاموکاله ترکیه دید که به عنوان خواهرخوانده یکدیگر شناخته می‌شوند.

احتمالا شما هم وقتی اسم این چشمه را شنیدید، مثل من راجع به معنی آن کنجکاو شدید. باداب معنی آب گازدار را می‌رساند و سورت به معنی شدت اثر است. در سال 1387 بود که این چشمه به همراه کوه دماوند و سرو ابرکوه به عنوان آثار طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت رسمی شدند. با این حال، متاسفانه تا 2 یا 3 سال اخیر توجه چندانی به این جاذبه دیدنی نمی‌شد و افراد و ماشین‌های محلی به صورت آزادانه از وسط چشمه‌ها عبور می‌کردند. همین موضوع باعث شد که قسمت قابل توجهی از این چشمه‌ها از بین برود. ولی امروزه وقتی به این چشمه سر بزنید، می‌بینید که دور آن‌ حصار کشیده شده و تحت محافظت قرار گرفته است.

در واقع چشمه‌های باداب سورت، 2 چشمه مجزا هستند. جالب است بدانید که چشمه‌های باداب سورت از نظر رنگ، بو، مزه و خواص درمانی با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از چشمه‌ها که در ارتفاع قرار دارد، آبش ترش مزه است و رنگی نارنجی مایل به قرمز دارد. رنگ نارنجی این چشمه نشان‌دهنده غلظت بالای رسوبات اکسید آهن در آب چشمه است. شما می‌توانید نشانه‌های رسوب آهن را در اطراف چشمه ببینید که نشست کرده است.

چشمه دوم در واقع یک چشمه آب شور است که عمق بیشتری دارد. حتی اگر در زمستان به دیدن این چشمه بروید، می‌بینید که به علت داشتن نمک، یخ نزده است. هر دوی این چشمه‌ها روی یک تپه واقع شده‌اند و حدودا 1800 متر با دریا فاصله دارند.

اجاره ویلا ساری با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای چشمه باداب سورت

آب‌وهوای چشمه باداب سورت
بهترین آب‌وهوای چشمه‌های باداب را در فصل بهار تجربه خواهید کرد – عکاس: عباس یوسف‌شاهی

همان‌طور که اشاره کردم، چشمه باداب سورت در شهر ساری قرار دارد. به همین خاطر آب‌وهوایش هم نزدیک به آب‌وهوای این شهر است. بهترین آب‌وهوای چشمه‌های باداب را در فصل بهار تجربه خواهید کرد. در این ایام، طبیعت شکوفا می‌شود و هوا خنک و دلپذیر خواهد بود. فصل تابستان هم نسبتا معتدل و نمناک است، اما در روزهای آفتابی می‌تواند آزاردهنده باشد.

این منطقه در نیمه دوم سال، به خصوص فصل زمستان، آب‌وهوای سرد و نسبتا سوزناکی تجربه می‌کند. همچنین بارندگی در این ایام زیاد بوده و باعث سخت شدن دسترسی به چشمه‌ها می‌شود. البته چشمه‌های باداب در این فصل رنگ قرمز زیبایی به خود می‌گیرند که بسیار تماشایی خواهد بود.

در ضمن اگر می‌خواهید درباره این شهر بیشتر بدانید؛ مقاله ساری کجاست را مطالعه کنید.

مسیر دسترسی به چشمه باداب سورت

مسیر دسترسی به چشمه باداب سورت
راحت‌ترین مسیر دسترسی به چشمه‌های باداب از طریق جاده سمنان است – عکاس: حمید ک

برای رفتن به چشمه‌های باداب سورت از تهران 2 مسیر پیش روی شما قرار دارد. راحت‌ترین مسیر مربوط به جاده سمنان است که هم ایمنی بیشتری دارد و هم در زمان کوتاه‌تری به مقصد خواهید رسید. در این مسیر باید از شهرهای سمنان، مهدی‌شهر، شهمیرزاد و فولاد محله عبور کنید تا به سه راه تلمادره برسید.

مسیر دوم برای رسیدن به تلمادره، جاده کیاسرِ مازندران خواهد بود که بسیار زیباتر است؛ اما پیچ و تاب‌های خودش را هم دارد. به طور کلی در هر 2 مسیر باید چیزی بین 350 تا 400 کیلومتر را تا روستای ارست طی کنید.

در سه راه به انتخاب مسیر دقت کنید. مسیر مستقیم آن جاده خاکی است که شما را به چشمه می‌رساند. این جاده خاکی حدودا 3 کیلومتر است که با ماشین شخصی هم می‌شود از آن عبور کرد. ولی پیشنهاد می‌شود که این کار را نکنید، چون در برخی ایام به ویژه نیمه دوم سال این مسیر برای عبور با سواری سخت خواهد بود. اگر با پیاده‌روی و بالا رفتن از تپه‌ها مشکلی ندارید، این مسیر زیبا را پیاده بروید. اگر هم برایتان ممکن نیست، از بومی‌های منطقه بخواهید که در ازای مبلغی شما را با وانت یا جیپ به چشمه برسانند.

وقتی کانکس نگهبانی را ببینید، یعنی مسیر را درست آمده‌اید. از اینجا به بعد، ورود خودرو امکان‌پذیر نیست و اگر با ماشین شخصی آمده‌اید، باید مبلغی را برای پارک خودرو بپردازید. در اینجا فقط 30 متر با چشمه‌ها فاصله خواهید داشت که برای بازدید از آن‌ها در سال 1402 باید مبلغ 18 هزار تومان بپردازید.

بهترین زمان سفر به چشمه باداب سورت

بهترین زمان سفر به چشمه باداب سورت
بازدید از چشمه‌ باداب سورت در فصل بهار با همه ایام دیگر فرق می‌کند – عکاس: مژده دهقان

با وجود آنکه چشمه‌های باداب سورت در تمامی فصل‌ها زیبایی خاص خودشان را دارند، اما زمان بازدید هم در تجربه شما تاثیر زیادی خواهد داشت. گاهی اوقات اگر در 2 فصل مختلف به یک جای ثابت سر بزنید، احساس می‌کنید آن مکان از زمین تا آسمان فرق می‌کند. بازدید از چشمه‌ باداب سورت هم در فصل بهار با همه ایام دیگر فرق می‌کند. در این فصل، طبیعت اطراف چشمه‌ها در زیباترین حالت خود خواهد بود و شما به جای اینکه از مسیر رسیدن به چشمه خسته بشوید، لذت هم می‌برید. تابستان که خودتان می‌دانید، آفتابش آدم را اذیت می‌کند و خیلی برای بازدید پیشنهاد نمی‌شود.

قبلا اشاره کردم که چشمه‌های باداب در زمستان رنگ قرمزی به خود می‌گیرند که زیبایی خاصی دارد. ولی در فصل پاییز و زمستان به علت بارندگی، مسیر دسترسی به چشمه کمی دشوار خواهد بود. به همین خاطر، بهترین موقع برای بازدید از چشمه باداب سورت، اواسط فصل بهار یعنی اردیبهشت است.

چنانچه قصد سفر به هر نقطه از شمال را دارید می‌توانید برای اجاره ویلا شمال از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای تفریحی نزدیک چشمه باداب سورت

شهر ساری به علت داشتن قدمتی دیرینه و موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده‌اش، به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری کشور ما شناخته می‌شود. هر نوع جاذبه دیدنی که بخواهید در این شهر پیدا می‌شود و بازدید از همه آن‌ها کار یکی دو روز نیست. به همین خاطر من به جاهای دیدنی این شهر که به چشمه‌های باداب سورت نزدیک هستند بسنده می‌کنم. از آنجایی که بازدید از این چشمه‌ها فقط 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد، شما می‌توانید بقیه روز خود را به بازدید از جاهای تفریحی نزدیک چشمه باداب سورت بگذرانید.

دریاچه چورت

دریاچه چورت
اگر اهل ماهیگیری هستید، فرصت بازدید از این دریاچه را از دست ندهید – عکاس: احمد کریمی

در 80 کیلومتری چشمه‌های باداب، دریاچه‌ای کوچک؛ اما بسیار زیبا وجود دارد که در فصل‌های بهار و پاییز زیباترین جلوه طبیعت را به نمایش می‌گذارد. دریاچه چورت در نزدیکی روستایی به همین اسم وجود دارد که در واقع در اثر زمین‌لرزه و رانش زمین پدید آمده است. این دریاچه که در شکاف دره‌ای با شیب زیاد قرار دارد، توسط جنگل‌هایی بکر و قدیمی احاطه شده است. جالب است بدانید ماهی‌هایی که در این دریاچه وجود دارند، ابتدا توسط بومی‌های منطقه به دریاچه انداخته شدند و سپس طی سال‌ها جمعیتشان افزایش پیدا کرد.

پس اگر اهل ماهیگیری هستید، فرصت بازدید از این دریاچه را از دست ندهید. برای رسیدن به این دریاچه باید به فاصله 10 کیلومتری روستای چورت در حد فاصل شهر ساری تا کیاسر بروید. البته می‌توانید بعد از رسیدن به روستای چورت، از بومی‌های منطقه بخواهید که در ازای مبلغی شما را با نیسان به دریاچه برسانند.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

پارک ملی کیاسر

پارک ملی کیاسر
پارک کیاسر توسط انواع جاذبه‌های طبیعی احاطه شده است – عکاس: Matin Matin

پارک ملی کیاسر که به عنوان پارک شاهدژ هم شناخته می‌شود، در جنوب شهرستان ساری و جنوب شهر کیاسر واقع شده است. اگر بعد از بازدید از چشمه‌های باداب سورت، دوست دارید در طبیعت بنشینید و خستگی در کنید، پارک ملی کیاسر را حتما پیشنهاد می‌کنم. این منطقه توسط انواع جاذبه‌های طبیعی احاطه شده است. در جنوب آن، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه وجود دارد و از میان آن، رودخانه سفیدرود می‌گذرد. همچنین خود منطقه آب‌وهوای کوهستانی و پوشش گیاهی متنوعی دارد که وقت گذراندن در این پارک را بسیار لذت‌بخش می‌کنند.

دریاچه الندان

دریاچه الندان
نمایی زیبا از دریاچه الندان

دریاچه الندان هم یکی از جاهای دیدنی ساری و جزو جاذبه‌های تفریحی نزدیک چشمه باداب سورت است که به عنوان آب‌بندان پله ازنی هم شناخته می‌شود. این دریاچه یک جورهایی هم جاذبه تفریحی است و هم جاذبه تاریخی، چون قدمت آن به بیش از 2 میلیون سال پیش می‌رسد. در این دریاچه هم می‌توانید آب‌تنی کنید و هم می‌توانید از طریق قایق‌های پدالی و موتوری در آب تمیز دریاچه گشتی بزنید. دریاچه الندان در روستای ازنی و توابع شهر کیاسر قرار دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است. من در مقاله معرفی کامل دریاچه الندان خیلی بیشتر راجع به این دریاچه صحبت کرده‌ام و پیشنهاد می‌کنم حتما آن را مطالعه کنید.

اقامت در نزدیکی چشمه باداب سورت

اقامت در نزدیکی چشمه باداب سورت
نمایی از روستای ارست در نزدیکی چشمه باداب سورت – عکاس: سمیرا خ

در نزدیکی چشمه‌های باداب سورت امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد، به همین خاطر فکر شب‌مانی و چادر زدن در نزدیکی دریاچه را از سرتان بیرون کنید. نزدیک‌ترین جا برای اقامت، روستای ارست است که هم خانه اجاره‌ای در آن وجود دارد و هم حسینیه این روستا پذیرای مهمانان خواهد بود. همچنین شهر ساری با این چشمه‌ها حدود 100 کیلومتر فاصله دارد و شما می‌توانید شب را در این شهر زیبا بمانید. برای رزرو اجاره ویلا ساری، خانه یا هر اقامتگاه دیگری در این شهر، دست شما باز است، چون انواع اقامتگاه‌های مختلف در این شهر موجود هستند.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به چشمه باداب سورت بدانید

  • چشمه‌های باداب سورت به علت کم‌توجهی که در گذشته به آن‌ها شده، با کمبود آب قابل توجهی مواجه شده‌اند. هنگام بازدید از این چشمه‌ها برای حفظ محیط‌زیست تلاش کنید و اگر شخصی را دیدید که برای عکس گرفتن وارد چشمه شده، حتما به آن‌ها تذکر داده یا به مسئولین مربوطه اطلاع دهید.
  • در اطراف چشمه باداب سورت امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد، به همین خاطر قبل از رسیدن به چشمه به فکر مایحتاج خود باشید. البته روبه‌روی چشمه‌ها بوفه کوچکی قرار دارد که می‌توانید از آن آب آشامیدنی و برخی خوراکی‌ها را تهیه کنید.
  • در فصل‌هایی که بارندگی زیاد است، از باز بودن مسیر اطمینان حاصل کنید. همچنین سعی کنید در این ایام برای عبور از جاده خاکی از خودروی شخصی خود استفاده نکنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردم به همه نکاتی که برای معرفی چشمه باداب سورت لازم هستند اشاره کنم. با این حال، دیدن این چشمه‌ها از نزدیک حس و حال خاص خودش را دارد. اگر اهل گردش هستید و دوست دارید جاذبه‌های دیدنی متفاوت و شگفت‌انگیز کشورمان را ببینید، حتما بازدید از چشمه باداب سورت را در برنامه خود قرار دهید. برای اقامت هم اصلا نگران نباشید. کافی است به سایت اتاقک مراجعه کرده تا اقامتگاه مورد نظر خودتان را رزرو کنید.

سوالات متداول

باداب سورت یعنی چه؟

باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است.

چشمه باداب سورت کجاست؟

چشمه‌های باداب سورت در روستای ارست، بخش چهاردانگه، شهر ساری و استان مازندران قرار دارند.

بهترین فصل برای بازدید از باداب سورت کدام است؟

بهترین موقع برای بازدید از چشمه باداب سورت، اواسط فصل بهار یعنی اردیبهشت است.

4.7/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

محمد ساکی زاده

محمد هستم، عاشق سینما، موسیقی، زبان‌های خارجی و البته نوشتن. نویسندگی رو به این دلیل دوست دارم که میتونی هم بخشی از درونت رو به اشتراک بذاری و هم میبینی که دیگران از اون افکار و معلومات تو استفاده می‌کنن و باهاش ارتباط برقرار می‌کنن. موقع سفر رفتن هم عادت دارم لیست بهترین جاهای دیدنی، رستوران‌ها و تفریحاتی که اون شهر داره رو پیدا کنم. با گره زدن این دو علاقه به هم، به تیم اتاقک پیوستم تا کلی اطلاعات مفید باهاتون به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ساری ساری چرا میکنین دوست عزیز همه این جاهایی که گفتین واسه شهر کیاسرِ
    شهر ساری با کیاسر ۷۰ کیلومتر فاصله داره چطور یکیش میکنین

    1. سلام ممنون از نظرتون.
      جاهایی که از ساری اسم بردم منظور شهرستان ساری بوده که کیاسر هم جزو این شهرستان محسوب میشه. متن رو اصلاح کردم تا از سوتفاهم جلوگیری بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *