جاهای دیدنی

جاهای دیدنی ساری | بیش از 20 جاذبه‌ی گردشگری شهر دریاچه‌ها

شاید باستان‌شناسی که سفال‌های 6 هزار‌ساله را از دل خاک‌های شهر ساری بیرون کشیده، به روشن‌ترین خاطرات یک عاشق دست زده است؛ چون جدای از قیمتی بودن، حتماً باید دلیل محکمی داشته باشی که از اطرافیانت بخواهی ظرفی را با تو دفن کنند. این دلیل می‌تواند زنده نگه‌داشتن خاطره آخرین غذایی باشد که با عزیزت خورده‌ای.

به نظرم شهری که 6 هزار سال دوام می‌آورد و هنوز هم دیدن آن جذابیت دارد، چیزی فراتر از تمدن داشته و جای‌جای آن عشق ریشه کرده است و هر گوشه آن داستانی دارد. از سوگواری رستم برای سهراب بگیر تا تاج‌گذاری پادشاه خربزه دوست قاجار (آغامحمدخان)، افسانه و واقعیت، غم و شادی در این شهر در هم آمیخته و آن را اسرارآمیز کرده است. پس برای دیدن این شهر هزار داستان درنگ نکنید و برای این که جاهای دیدنی آن را بشناسید و بدانید زیبایی‌های آن کجا بیشتر است، از این مقاله کمک بگیرید.

معرفی شهر ساری، یکی از باستانی‌ترین شهرهای ایران

ساری از شهرهای پرجمعیت و مرکز استان مازندران است که همان‌طور که گفتیم، قدمت آن به شش هزار سال قبل می‌رسد. در کتاب‌های تاریخی زمان احداث این شهر با نام فعلی را به سال اول هجری قمری نسبت داده‌اند. این شهر اولین پایتخت سلسله قاجار بوده و آغامحمدخان پیش از رسیدن به تهران، در ساری تاجگذاری کرد.

ساری با قرارگرفتن در بین کوهستان، جنگل و دریا آب‌وهوایی معتدل و دلچسب دارد و ازآنجایی‌که فاصله زیادی با دریا ندارد، آب‌وهوای آن در تابستان گرم و شرجی است. به همین دلیل، بهترین زمان سفر به این شهر، پاییز و بهار است. البته اگر میانه‌تان با برف و سرما خوب است، می‌توانید زمستان را هم برای سفر به این شهر انتخاب کنید. هر زمانی از سال که به این شهر زیبا سفر کردید، یادتان نرود که مصنوعات حصیری زیبای این شهر و خوراکی‌های محلی خوشمزه این شهر مثل ترشی، رب انار، کلوچه و … را به عنوان سوغاتی بخرید.

با سفر به مازندران و بازدید از دیدنی‌های شهرستان ساری تجربه‌ای خاطره‌انگیز را کسب خواهید کرد. برای شروع کافی است با اجاره آپارتمان مبله در ساری با قیمت مناسب، راهی سفری جذاب شوید.

برای آشنایی بیشتر مقاله ساری کجاست؟ را مطالعه کنید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

دریاچه چورت؛ شنیدن صدای سکوت در همسایگی ساری

دریاچه ای که در اطراف ان درختان دیده می شوند
این دریاچه پس از یک زلزله در سال ۱۳۱۸ به وجود آمده است – عکاس: عباس خالقی

دریاچه میانشه که بیشتر به دریاچه چورت معروف است، در روستایی با همین نام قرار دارد. این دریاچه پس از یک زلزله در سال  ۱۳۱۸ به وجود آمده و طبیعتی باشکوه و سکوتی دلپذیر دارد. وجود ماهی‌های گوناگون از دیگر ویژگی‌های این دریاچه زیبا است و توجه علاقه‌مندان به ماهیگیری را به خود جلب می‌کند. عکاسی، طبیعت‌گردی، قایق‌سواری و آفرود از تفریحاتی است که می‌توانید در کنار دریاچه چورت تجربه کنید.

آدرس دریاچه چورت: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، جاده کیاسر-ساری، ۱۰ کیلومتری روستای چورت، دریاچه چورت

برای رزرو ویلا و سوئیت در نزدیکی دیدنی‌های شهرستان ساری و دریاچه چورت، می‌توانید در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های آن را ببینید.

اجاره ویلا ساری با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

چشمه‌ های باداب سورت؛ رنگی، زیبا و شفابخش

حوضچه هایی پله کانی به نام چشمه های باداب سورت
پلکان‌های رنگی و زیبای باداب سورت

چشمه‌های پلکانی و خوش‌رنگ سورت در بین بومیان به باداب معروف است که به‌عنوان دومین چشمه آب شور در جهان و دومین اثر طبیعی ملی ثبت شده است.

یکی از این چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور است که خاصیت درمانی هم دارد و برای بهبود بیماری‌های پوستی، روماتیسم و میگرن مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین نمک باعث می‌شود که آب این چشمه در زمستان یخ نزند. یکی دیگر از چشمه‌های باداب سورت،  آبی ترش‌مزه و نارنجی‌رنگ دارد. چشمه باداب سورت از جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیر در ایران است که فرصت بازدید از آن را نباید از دست داد.

آدرس چشمه‌های باداب سورت: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای ارست و مال خواست، چشمه‌های باداب سورت

در سفر به مازندران و بازدید از دیدنی‌های شهرستان ساری، می‌توانید بازدید از مکان‌های گردشگری و جاذبه‌های توریستی و تفریحی قائم‌شهر که با این شهر فاصله زیادی ندارند را هم در برنامه گردش خود قرار دهید.

عمارت فاضلی؛ نگین سرخ ساری

ساختمانی آجری و قدیمی با در و پنجره هایی بلند با شیضه هایی رنگی
شیشه‌های رنگی این عمارت را باشکوه کرده و هر بیننده‌ای خیره می‌کنند.

عمارت فاضلی از خانه‌های تاریخی شهر ساری است. دیوارهای آجری، پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی این عمارت را باشکوه کرده و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. این بنا در دوران قاجار ساخته شده و متعلق به خاندان فاضلی است. عمارت فاضلی  با آن معماری اصلی ایرانی، نگین سرخ طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های شهرستان ساری است. این عمارت در محله آب‌انبارنو ساری احداث شده است.

آدرس عمارت فاضلی: استان مازندران، شهر ساری، خیابان انقلاب، محله آب انبارنو، بعد از عمارت کلبادی، عمارت فاضلی

ساعت کاری: 9 صبح تا 2 بعدازظهر

تالاب سراندون و بالندون؛ خانه قوها و همسایه شالیزارها

دریاچه ای که در اطراف آن گیاه هایی دیده می شود
از آب این تالاب برای کشاورزی هم استفاده می‌شود

تالاب سراندون و بالندون در نزدیکی روستای سیدمحله قرار دارد. این تالاب از دو بخش تشکیل شده است که بخش شمالی را سراندون و بخش جنوبی را بالندون می‌نامند. تالاب سراندون و بالندون به دلیل داشتن آب شیرین، زیستگاه جانوری مناسبی است و پرندگانی مثل قو، مرغابی و مرغان دریایی بی‌شماری در این منطقه زندگی می‌کنند. عمق تالاب به دلیل بارندگی در پاییز و زمستان بیشتر از بهار و تابستان است. در کنار این تالاب کشاورزی نیز رونق دارد.

آدرس تالاب سراندون و بالندون: استان مازندران، شهرستان ساری، نزدیکی روستای سید محله، تالاب سراندون و بالندون

میدان ساعت، میدان اصلی ساری

ساختمانی سفید که روی آن ساعتیبزرگ است در یکی از میدان های اصلی شهر به نام میدان ساعت
پاساعت قدمتی 40 ساله دارد

به میدان ساعت در گویش مازنی پاساعت گفته می‌شود. میدان ساعت برجی بلند با ساعتی عقربه‌ای دارد که به‌عنوان نماد شهر هم شناخته می‌شود. تا چند سال پیش رأس هر ساعت صدای ناقوس مانندی در خیابان‌ها شنیده می‌شد؛ اما به درخواست مردم این صدا قطع شد. این بنا حدود ۴۰ سال پیش با معماری ایرانی و اروپایی ساخته شده است و اکنون از دیدنی‌های شهرستان ساری به شمار می‌رود.

آدرس میدان ساعت ساری: استان مازندران، شهرستان ساری، مرکز ساری، میدان ساعت ساری

خانه کلبادی؛ خانه پدرسالار

ساختمانی دو طبقه که طبقه بالای آن پنجره هایی قدی چوبی داردو طبقه پایین در های چوبی دارد و حوضی آبی رنگ وسط حیاط به چشم می خورد
خانه کلبادی یکی از بهترین نمونه‌های معماری قاجاری است

خانه منوچهر خان کلبادی که بیشتر با نام کوتاه شده خانه کلبادی شناخته می‌شود، یکی از آثار مربوط به دورۀ قاجار است و از جاهای دیدنی ساری به شمار می‌رود. 130 سال پیش، خانه کلبادی به دست سردار جلیل ساخته شد و سپس به فرزند و نوه‌اش رسید، و به همین دلیل اکنون با نام خانه منوچهر خان کلبادی از آن یاد می‌شود. این خانه در سال 1370 در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی قرار گرفت، و همچنین در سال 1377 هم به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه کلبادی یکی از بهترین نمونه‌های معماری قاجاری است و زیبایی ویژه‌ای دارد. این خانه دارای دو بخش درونی و بیرونی است و بنای اصلی در بخش درونی قرار دارد. بنای اصلی در دو طبقه و یک زیرزمین ساخته شده و هر طبقه هم یک شاه‌نشین دارد. این شاه‌نشین‌ها (به‌ویژه شاه‌نشین طبقه‌ دوم) از زیباترین سازه‌های ساری به حساب می‌آیند و نشانگر شیوۀ هنرهای تزیینی دوران قاجاری است.

همچنین جدا از خود ساختمان، یک موزه تاریخی هم در خانه کلبادی قرار دارد که آثار باستانی کهن و شگفت‌انگیزی را در آن به نمایش گذاشته‌اند.

آدرس خانه کلبادی: استان مازندران، شهرستان ساری، میدان ساعت، خیابان انقلاب، محله آب‌انبارنو، خانه کلبادی

ساعت کاری:8 صبح تا 1 بعدازظهر

دریاچه الندان؛ فرزند باران

دریاچه بزرگ و آبی که اطراف ان درختان انبوه است، آسمان آبی با ابرهای حجیم سفید
این دریاچه همچنین نقش پررنگی در تأمین آب‌یاری شالیزارهای اطرافش دارد

یکی دیگر از دیدنی‌های ساری دریاچه الندان است که در روستایی با همین نام و در بخش چهاردانگه قرار گرفته است. این دریاچه مساحتی برابر با 17 هکتار دارد و هنگام بارندگی این عدد به 30 هکتار هم می‌رسد. دریاچه زیبای الندان کم‌وبیش 70 کیلومتر با شهر ساری فاصله دارد و در مسیر جاده ساری-سمنان قرار گرفته است. هیچ رودخانه‌ای به این دریاچه وارد نمی‌شود، بنابراین آب آن تنها با بارش باران تأمین می‌شود. پوشش گیاهی پیرامون دریاچه از زیبایی ویژه‌ای برخوردار است و جنگل‌های پهن‌برگ و گل‌هایی مانند بنفشه و الزی و سبزی‌های معطر و دارویی دریاچه الندان را احاطه کرده‌اند.

این دریاچه در سال 1395 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و امروزه گردشگران بسیاری برای دیدن طبیعت آن، و درختان باشکوه اطرافش مانند راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار، به شهرستان ساری سفر می‌کنند. این دریاچه همچنین نقش پررنگی در تأمین آب‌یاری شالیزارهای اطرافش دارد و برای ماهی‌گیری هم گزینه مناسبی به شمار می‌رود. اگر اهل طبیعت‌گردی، کمپ زدن یا عکاسی از طبیعت هستید، حتماً سری به دریاچة چشم‌نواز الندان بزنید!

آدرس دریاچه الندان: استان مازندران، شهرستان ساری، ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری و ۲۰۰ کیلومتری کیاسر؛ دریاچه الندان

تالاب حمیدآباد؛ سرزمین نیلوفرهای آبی

تالابی که سطح آن از برگ نیلوفر آبی پر است
دیدن این تالاب و قایق‌سواری در آن، یکی از به‌یادماندنی‌ترین کارهایی است که در سفر به ساری می‌توانید انجام دهید.

اگر باز هم بخواهیم دربارة طبیعت مازندران و دیدنی‌های شهرستان ساری سخن بگوییم، باید به سراغ تالاب حمیدآباد برویم. این تالاب در مسیر ساری به خزرآباد، و در روستای خوش‌منظر و سرسبز حمیدآباد قرار گرفته است. تالاب حمیدآباد خانه نیلوفرهای آبی است و یکی از بهترین نگاره‌های طبیعی ساری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

دیدن این تالاب و قایق‌سواری در آن، یکی از به‌یادماندنی‌ترین کارهایی است که در سفر به استان مازندران می‌توانید انجام دهید. علاوه بر این، پرندگان مهاجر و غیرمهاجر گوناگونی هم در این منطقه حضور دارند. این پرندگان در کنار رنگ دلربای نیلوفرها، بدون شک منظرۀ حیرت‌آور و ویژه‌ای را به چشمان شما هدیه می‌دهند. تنها کافی است یک‌بار به این تالاب سفر کنید، سوار قایق شوید، نیلوفرها را با چشم خود ببینید و عکس‌های فوق‌العاده ثبت کنید تا بهترین خاطراتتان را رقم بزنید و برای همیشه آن‌ها را به یاد داشته باشید.

آدرس تالاب حمیدآباد: استان مازندران، شهرستان ساری، جاده فرح‌آباد، نرسیده به ساحل فرح‌آباد، تالاب حمیدآباد

سد شهید رجایی؛ جاذبه‌ای که فقط سد نیست!

دیواره سد و حجم آب انبوه پشت دیوار
سد شهید رجایی وظیفۀ تأمین آب کشاورزی زمین‌های پیرامون را هم بر عهده دارد

سد شهید رجایی که با نام «سد سلیمان تنگه» هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از جاهای دیدنی ساری است که در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری، بخش دودانگه و در نزدیکی روستای افراچال جای گرفته است. ساخت این سد در سال 1375 به پایان رسید و اکنون از آن برای تأمین انرژی نیروگاه‌های گوناگونی استفاده می‌شود. افزون بر نیروگاه‌ها، سد شهید رجایی همچنین وظیفۀ تأمین آب کشاورزی زمین‌های پیرامون را هم بر عهده دارد. این سد یکی از جاذبه‌های گردشگری هم به شمار می‌رود و مردم زیادی سالانه برای دیدن آن راهی ساری می‌شوند.

امکانات گردشگری و تفریحی مختلفی در این منطقه وجود دارد و از میان آن‌ها می‌توان به اقامت شبانه در کنار رودخانه تجن و در دهکده آرامش، قایق‌رانی، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی، پدال‌رو در اسکله شیرین‌رود، ماهی‌گیری و همچنین بازدید از خود سد اشاره کرد.

این منطقه همچنین اقامتگاه‌ها، ویلاها، سالن‌های اجتماعات، رستوران‌ها و غذاخوری‌های گوناگونی دارد. علاوه بر این، زمین‌های ورزشی، پارک و پیست‌های سرگرم‌کننده‌ای هم در منطقه گردشگری سد شهید رجایی قرار دارند.

آدرس سد شهید رجایی: 45 کیلومتری جنوب غربی ساری، بخش دودانگه، نزدیکی روستای افراچال، سد شهید رجایی

پارک جنگلی شهید زارع؛ فرصت تماشای چشم‌انداز البرز

ساختمانی دو طبقه و سفید رنگ با سقف شیروانی در جایی سر سبز با درختان بلند
این پارک جنگلی در سال ۱۳۴۴ برای جلوگیری از نابودی جنگل‌ها احداث شد

اگر هنوز در جست‌وجوی جاذبه‌های طبیعی استان مازندران هستید، می‌توانیم پارک شهید زارع را نام ببریم که یک پارک جنگلی زیبا با فضایی سرسبز و دل‌باز است و از بهترین جاهای دیدنی ساری محسوب می‌شود. این پارک جنگلی در بخش شرقی شهرستان ساری و در نزدیکی رود تجن قرار گرفته است. پارک جنگلی شهید زارع با مساحت 70 هکتاری و در سال 1344 برای جلوگیری از نابودی جنگل‌ها احداث شد.

منظرة این پارک جنگلی بسیار چشم‌نواز و ویژه است و بهترین مکان برای وقت‌گذرانی و طبیعت‌گردی و همچنین کمپ زدن به شمار می‌رود. در این پارک جنگلی می‌توانید امکانات رفاهی زیادی پیدا کنید که از میان آن‌ها می‌توان به جاده مناسب، سرویس بهداشتی، نمازخانه و آب آشامیدنی اشاره کرد.

مردم بسیاری برای دیدن طبیعت سرسبز و بکر پارک جنگلی شهید زارع به این منطقه سفر می‌کنند و با دیدن درختان و ارتفاعات البرز، اوقاتی به‌یادماندنی را برای خود و نزدیکانشان رقم می‌زنند. این منطقه همچنین دارای زمین‌های ورزشی و پیست اسکیت هم هست.

آدرس پارک جنگلی شهید زارع: استان مازندران، شهرستان ساری، سه‌کیلومتری ساری، جاده ساری ـ بهشهر، پارک جنگلی شهید زارع

پناهگاه‌ حیات وحش دشت ناز؛ آخرین فرصت برای دیدن گوزن زرد

یک آهو و بچه آهو به رنگ قهوه روشن در طبیعت
مرکز اصلی تولید مثل و نگه‌داری گوزن زرد ایرانی

دشت ناز منطقه‌ای طبیعی در 29 کیلومتری شمال شرق ساری است. پیش از انقلاب، امکانات بسیاری مانند فرودگاه و پناهگاه حیات‌وحش در این منطقه ساخته شد. پناهگاه حیات‌وحش دشت ناز حدود 55 هکتار مساحت دارد و مرکز اصلی تولید مثل و نگه‌داری گوزن زرد ایرانی  به شمار می‌رود که در آستانه انقراض قرار گرفته است. این پناهگاه که یکی دیگر از نمونه دیدنی‌های شهرستان ساری است، در فضایی شامل جنگل‌های جلگه‌ای جا خوش کرده و در سال 1346 هم تحت حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته است.

همان گونه که گفتیم، این پناهگاه خانۀ اصلی گوزن‌های زرد ایرانی است، ولی سالانه تعدادی از این گوزن‌ها به زیست‌گاه اصلی‌شان در حواشی رودخانه دز و کارون انتقال داده می‌شوند. پناهگاه حیات‌وحش دشت ناز، بهترین انتخاب برای علاقه‌مندان به طبیعت و حیات‌وحش است.

اگر عاشق تماشای طبیعتی بکر، جنگل‌های سرسبز و کوهستان‌های باشکوه هستید، حتماً گذری به این منطقه داشته باشید و لحظاتی به‌یادماندنی برای خودتان بسازید و فراموش نکنید از گوزن‌های زرد و همچنین جانورانی مانند مرال، شوکا، گربه جنگلی، قرقاول و کبوتر هم دیدن کنید.

آدرس پناهگاه حیات‌وحش دشت ناز: استان مازندران، 29 کیلومتری شمال شهر ساری، پناهگاه حیات‌وحش دشت ناز

خانه رمدانی؛ اقامتگاه گچی قاجاری

خانه ای با نمای آجری و پنجره های گره دار چوبی و بلند به نام خانه مدانی ها
این بنا یادگار دوران قاجاریه است

یکی دیگر از ساختمان‌های مربوط به دوران قاجار و از جاهای دیدنی ساری، خانه رمدانی است که در ساری و محله آب‌انبار نو واقع شده است. این اثر هم در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و اکنون از جاذبه‌های گردشگری ساری به شمار می‌رود. این بنا دارای طبقات و اتاق‌های گوناگونی است که همگی دارای معماری و تزیینات ویژه‌ای دارند. تزیینات چوبی، پنجره‌های ارسی و نورگیرهای گچی که زمانی مکان اقامت مهمان‌ها بوده‌اند، همگی از زیبایی‌های این بنا به حساب می‌آیند و گردشگران گوناگونی برای دیدن آن‌ها راهی شهر ساری می‌شوند.

در کل، این ساختمان‌های کهن و قدیمی بهترین گزینه برای کسانی هستند که علاقه فراوانی به تاریخ ایران و آثار باستانی آن دارند. پس اگر شما هم جزو این افراد هستید، حتماً به ساری و محله آب‌انبار نو سفر کنید، و از این بنا که یادگار دوران قاجاریه است، بازدید کنید.

آدرس خانه رمدانی: استان مازندران، شهر ساری، خیابان انقلاب ساری، خیابان آب‌انبار نو، خانه رمدانی

برج رسکت؛ تماشای رقص تاریخ در دشت‌های سرسبز

یک ساختمان بلند استوانه ای با شیروانی مخروطی شکل به نام برج رستک
زمان ساخت این برج به قرن ۵ هجری قمری نسبت داده شده است

از دیگر جاهای دیدنی ساری می‌توانیم به برج رسکت اشاره کنیم که یکی از کهن‌ترین آثار ایران است و زمان ساخت آن به قرن 5 هجری قمری نسبت داده شده است، نام ببریم. این برج در سال 1312 در گروه آثار ملی ایران به ثبت رسید. برج رسکت از زیبایی و معماری ویژه‌ای بهره‌مند بوده و به مناظر شگفت‌انگیز و چشم‌نوازی مشرف است.

دو ردیف کتیبۀ زیبا با خط کوفی گلزار و پهلوی ساسانی هم در این برج قرار دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است. برای رفتن به برج رسکت، باید از ساری راهتان را آغاز کنید و پس از گذر از دوراهی کیاسر و سد سلیمان تنگه، به سوی سد رفته و یک مسیر آسفالت را طی کنید. اگر شیفته آثار باستانی و کهن ایران هستید، سری به این برج هم بزنید و لحظات لذت‌بخشی را در دفتر خاطرات ذهنتان ثبت کنید!

آدرس برج رسکت: استان مازندران، 40 کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت، برج رسکت

حمام وزیری؛ یادگار دوران قاجار

داخل حمامی قدیمی با دیوار های اجری ، حوضی در وسط حمام و سکو هایی برای نشستن
حمام وزیری به‌خوبی زیباییِ معماری دوره قاجار را به نمایش می‌گذارد

برای معرفی یکی دیگر از جاهای دیدنی ساری، باید دوباره به سراغ  آثار دوران قاجار برویم. حمام وزیری بخشی از عمارت وزیری است که در دوره قاجاریه ساخته شده و قرار گرفته است. این بنا در سال 1381 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته شد و اکنون از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان ساری به شمار می‌رود.

حمام وزیری به‌خوبی زیباییِ معماری دوره قاجار را به نمایش می‌گذارد و توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. این حمام دارای بخش‌های کهن و گوناگونی از جمله ورودی، سربینه، گرم‌خانه، خزینه آب سرد و گرم و همچنین راهروی انتقالی هوا است که همگی از شکوه و جلوه بی‌نظیری دارند.

آدرس حمام وزیری: استان مازندران، شهر ساری، خیابان انقلاب، کوچه آب انار، حمام وزیری

مسجد جامع شاه عباسی؛ یک اصفهانی در ساری

داخل ساختمانی با ستون های پهن و سقف طاقی شکل و آجری به نام مسجد شاه عباسی
اگر می‌خواهید ردپای آن را در شمال و شهرستان ساری ببینید، حتماً سری به این مسجد بزنید

مسجد جامع شاه‌عباسی یا مسجد فرح‌آباد، بخشی از مجموعه تاریخی فرح‌آباد است که قدمت آن به دوران حکومت شاه‌عباس اول صفوی می‌رسد و به شیوه معماری زیبای اصفهانی ساخته شده است. پیشینه دقیق این بنا به‌طور دقیق مشخص نیست، ولی گفته می‌شود احداث آن کم‌وبیش به سال 1025 هجری قمری بازمی‌گردد. این مجموعه شامل مسجد، پل و کاخ جهان‌نما می‌شود و شاه‌عباس دوره‌ای از حکومت خود را در آن سپری کرده است.

البته از میان این بناها، تنها مسجد آن باقی مانده است. اگر شیفتۀ آثار تاریخی اصفهان هستید و می‌خواهید ردپای آن را در شمال و شهرستان ساری ببینید، حتماً سری به این مسجد بزنید و وارد حال و هوای ویژۀ اصفهان و هنر زبانزد آن شوید.

آدرس مسجد شاه‌عباسی: استان مازندران، 25 کیلومتری شهر ساری، جاده ساری – خزرآباد، مسجد جامع شاه‌عباسی

ساعات کاری: 10 صبح تا 4 عصر

بازار سنتی ساری؛ ملاقات با خوراکی‌های فریبنده

یک بازار مسقف تشکیل شده از چندین مغازه
بخش میوه و سبزی، ترشیجات و خوراکی‌های محلی این بازار از حس و حال متفاوتی برخوردار است

اگر عاشق دیدن مکان‌هایی با ظاهری قدیمی هستید که درگیر تکنولوژی و امکانات مدرن و امروزی نشده است، حتماً سری به بازار سنتی ساری بزنید. این بازار که از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی ساری به شمار می‌رود، هنوز حال و هوای چند دهه گذشته را حفظ کرده و شما را وارد دوران ایران قدیم می‌کند. در کل همة بازارهای سنتی ایران جذاب و دیدنی هستند؛ ولی بازارهای سنتی شمال کشور عطر و بوی ویژه و متفاوتی دارند و می‌توانند این حس خوب را به بازدیدکنندگان خود هم منتقل کنند.

از میان کالاهایی که در این بازار به فروش می‌رسند می‌توان به میوه، سبزی، گل، کیف و کفش، ظرف و لوازم‌التحریر اشاره کرد. بخش میوه و سبزی، ترشیجات و خوراکی‌های محلی این بازار از حس و حال متفاوتی برخوردار است و گام برداشتن در آن می‌تواند حسابی برایتان لذت‌بخش باشد. در سفرتان به ساری، حتماً سری به این بازار سنتی بزنید، از فضای و حال و هوای قدیمی آن دیدن کنید، رایحة خوش‌عطر آن را وارد ریه‌هایتان کنید و جانی تازه بگیرید. همچنین از محصولات محلی آن هم خرید کنید و سوغاتی‌های به‌یادماندنی برای نزدیکانتان بخرید!

آدرس بازار سنتی ساری: استان مازندران،  شهر ساری، خیابان ملامجدالدین، روبروی آتش‌نشانی، بازار ملا مجدالدین (بازار سنتی ساری)

ساعات کاری: 9 صبح تا 8 شب

بوستان ملل ساری؛ بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی شمال کشور

مرد در حال قدم زدن در مسیری که کنار ان چمن و درختان و نیمکت هایی برای نشستن است و در طرف دیگر آن رودی روان است
در این پارک پرچم کشورهای مختلفی نصب شده و به همین خاطر نام پارک ملل را برای آن انتخاب کرده‌اند.

بوستان یا پارک ملل یکی دیگر از دیدنی‌های شهرستان ساری است که درون این شهرستان و در حاشیه رود تجن قرار دارد. این پارک بهترین گزینه مردم ساری برای گذراندن اوقات فراغت است و شما هم می‌توانید از زیبایی‌های آن بهره ببرید.

فضای این مجموعه شامل دریاچه و فضای می‌شود و همچنین امکاناتی شامل جزیره مصنوعی، پل کابلی معلق، وسایل ورزشی، مسیر پیاده‌رو، پیست دوچرخه‌سواری، جت اسکی، قایق، مکانی برای ماهی‌گیری، خانه سنتی و پارکینگ با ظرفیت ۲۰۰۰ خودرو نیز در این مجموعه وجود دارد. در این پارک پرچم کشورهای مختلفی نصب شده و به همین خاطر نام پارک ملل را برای آن انتخاب کرده‌اند. پارک ملل بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی شمال کشور نیز محسوب می‌شود.

آدرس بوستان ملل ساری: استان مازندران، شهر ساری، خیابان سلمان فارسی، میدان پلیس، خیابان پارک ملل، بوستان ملل ساری

فرح‌آباد؛ نزدیک‌ترین ساحل به ساری

ساحل دریای خزر و تعدادی در حال آب تنی در آب و تعدادی نشسته در ساحل
فرح‌آباد یادگاری‌های بسیاری را از روزگار کهن ایران دارد

فرح‌آباد یکی از شهرهای استان مازندران است که در شمال ساری واقع شده است. این مورد از جاهای دیدنی ساری قدمت طولانی دارد و به همین دلیل آثار باستانی بسیاری را می‌توانید در آن پیدا کنید. فرح‌آباد یادگاری‌های بسیاری را از روزگار کهن ایران مانند یک مسجد، حمام، بازار و ستون‌هایی از یک پل مربوط به دوران صفوی و 2 برج دیده‌بانی هشت‌گوشه از دوران قاجار را در خود جای داده است.

این شهر طبیعت بکر و سرسبزی هم  دارد و اگر هوس دریا کردید، می‌توانید به ساحل فرح‌آباد بروید که فاصله زیادی با این شهر ندارد.

آدرس فرح‌آباد: استان مازندران، شمال شهر ساری، شهر فرح‌آباد

برای دسترسی بهتر به ساحل فرح‌آباد، به صفحه اجاره ویلا شمال مراجعه کنید.

باغ وحش ساری؛ همنشینی طوطی‌ها و قورباغه‌ها

پرنده ای سفید و زیبا رد قفس
تنوع جانوری این پارک بی‌نظیر است

یکی دیگر از دیدنی‌های شهرستان ساری باغ‌وحش یا پارک حیوانات آن است که در 10 کیلومتری ساری و در منطقه ذغال‌چال و روستای طاهرده قرار گرفته است. این باغ‌وحش در سال 1386 کار خود را با پنج گونه از پرندگان زیبا و کمیاب آغاز کرد و اکنون دارای پرندگان، جانوران گوناگون و همچنین امکاناتی مانند پارکینگ، فضای سبز و قهوه‌خانه است.

شما در این باغ‌وحش می‌توانید جانورانی مانند شیر، خرس و میمون و همچنین پرندگانی مانند طوطی برزیلی، کبک، قرقاول، درنا، عروس هلندی و مرغ عشق را ببینید. علاوه بر این، دوزیستان و آبزیان گوناگونی نیز در برکه این باغ‌وحش زندگی می‌کنند.

آدرس باغ‌وحش ساری: استان مازندران، 10 کیلومتری شهر ساری، منطقه ذغال چال، روستای طاهرده، پارک حیوانات ساری

ساعات کاری: 10 صبح تا 5 عصر

چشمه ورگینه وا؛ درمانگاه سرسبز ساری

آب شفافا و زلال در یک حوضچه و درختان اطراف ان
این چشمه جدا از ویژگی‌های ظاهری و ارزش گردشگری، خواص درمانی نیز دارد

از میان دیگر جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی شهرستان ساری می‌توان به چشمه ورگینه وا اشاره کرد که در بخش دودانگه این شهرستان و در یک کیلومتری روستای خوش‌نشان قرار دارد. این منطقه دارای طبیعت چشم‌نوازی است و هر طرف را که نگاه کنید با درختان بلندقامت، رودخانه‌های پرآب و همچنین چشمه‌های خروشان مواجه خواهید شد.

یکی از این چشمه‌های خروشان و باشکوه، چشمه ورگینه وا نام دارد که بسیار جذاب و دیدنی است. این چشمه جدا از ویژگی‌های ظاهری و ارزش گردشگری، خواص درمانی نیز دارد و بسیاری از مردم برای درمان امراض گوناگون به این چشمه می‌روند.

آدرس چشمه ورگینه وا: استان مازندران، شهرستان ساری، روستای خوش نشان، چشمه ورگینه وا

سورک؛ همسایه خوشمزه ساری

میدانی در شهر که سازه ای طاقی شکل و یک نوشته در وسط آن قرار دارد
شهر شالیزارها و باغ‌های مرکبات

سورک یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است که در نزدیکی شهر ساری قرار دارد. سورک در 12 کیلومتری شرق ساری واقع شده و در جنوب دریای مازندران قرار گرفته است. شالیزارهای سورک و همچنین باغ‌های مرکبات این شهر از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی آن هستند.

آدرس شهر سورک: استان مازندران، 12 کیلومتری شرق ساری، شهر سورک

شهربازی ساری؛ تفریح در حاشیه رود تجن

ساری علاوه بر جاهای طبیعی برای بازدید، مراکز تفریحی نیز دارد. برخی از مراکز تفریحی ساری در میان گردشگران از شهرت زیادی برخوردار است که میان آن‌ها می‌توان به شهربازی سازی اشاره کرد.

بوستان ملل ساری در حاشیه رود تجن قرار دارد و می‌تواند اوقات هیجان‌انگیز و خاطره‌انگیزی را برای گردشگران فراهم کند. این شهربازی سازی در حدود 35 هکتار وسعت دارد و امکانات رفاهی آن شامل پارکینگ، جزیره مصنوعی، خانه سنتی، پل کابلی معلق، امکانات ماهیگیری، فضای سبز، مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، قایق پدالی و قایق موتوری، جت اسکی و …. می‌شود.

آدرس شهربازی ساری: استان مازندران، بلوار امام رضا، مجاور رود تجن، شهربازی ساری

ساعات کاری: پنج‌شنبه و جمعه 12 ظهر تا 12 شب

روستای کلکنار، از مهم‌ترین ییلاقات اطراف ساری

دشتی سر سبز که در دور دست ها خانه های با سقف شیروانی و کوه ها دیده میشوند
این روستای زیبا به آویشن ایران نیز شهرت دارد

در معرفی شهر ساری و دیدنی‌های زیبای این شهر می‌توان ییلاقات اطراف آن را نام برد. روستای کلکنار از روستاهای زیبای اطراف ساری است که از جمله مهم‌ترین ییلاقات اطراف آن هم به حساب می‌آید. این روستای زیبا به آویشن ایران نیز شهرت دارد و بسیاری از مردم از شهرهای مختلف به این شهر می‌آیند تا در زمان برداشت آویشن در روستا حضور داشته باشند. روستا در زمستان آب‌وهوای سرد و کوهستانی دارد؛ اما در فصل بهار و تابستان آب‌وهوای آن مطبوع است. در روستای کلکنار چشمه‌های متعددی وجود دارد که در فصل بهار و تابستان به جاذبه گردشگری این روستا تبدیل می‌شود.

آدرس روستای کلکنار: استان مازندران، 90 کیلومتری جنوب شهر ساری، دهستان پشتکوه چهاردانگه، روستای کلکنار

آبشار اوبن؛ مرز مازندران و سمنان

آب در حال جاری شدن از سنگ های خزه بسته آبشاری به نام اوبن
در اطراف این آبشار زیبا، پوشش گیاهی انبوهی وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است

در آخر، این نوشته را با معرفی آبشار اوبن به‌عنوان آخرین مورد از دیدنی‌های شهرستان ساری به پایان می‌رسانیم. این آبشار در مرز استان‌های سمنان و مازندران و در منطقه حفاظت‌شده دودانگه واقع شده است. در اطراف این آبشار زیبا، پوشش گیاهی متراکم و انبوهی وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است. همچنین اگر خوش‌شانس باشید و احتیاط کنید، می‌توانید در اطراف این آبشار جانورانی مثل پلنگ، مرال، شوکا، روباه و کبک هم ببینید.

آدرس آبشار اوبن: استان مازندران، 35 کیلومتری روستای سنگده، منطقه حفاظت شده دودانگه، آبشار اوبن

پناهگاه حیات وحش میانکاله؛ مقصد فلامینگوهای خجالتی

چد فلامینگو زیبا در آب و یکی که بال های صورتی و مشکی رنگش را باز کرده
پناهگاه حیات‌وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره

شبه‌جزیره میانکاله در 12 کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع شده و گستره آن بیش از 68 هزار هکتار است. با وجود این‌که میانکاله جزء جاهای دیدنی ساری محسوب نمی‌شود؛ ولی فاصله زیادی تا این شهر ندارد و حیف است که تا ساری بروید و این سرزمین زیبا را نبینید. میانکاله از سال 1384 به‌عنوان منطقه‌ای حفاظت‌شده شناخته شد و اکنون با عناوین پناهگاه حیات‌وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره، زیر حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته است. این منطقه به دلایل زیست‌محیطی، از جایگاه ویژه‌ای در میان کشورهای حاشیه دریای خزر برخوردار است.

پناهگاه حیات‌وحش میانکاله از معدود مناطق سواحل جنوبی خزر است که طبیعت آن بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده و انسان و آلودگی‌هایش هنوز آسیب جدی به آن وارد نکرده‌اند. همین موضوع باعث شده این پناهگاه و به‌ویژه ساحل و تالاب‌های آن، خانه مناسبی برای گونه‌های مختلف جانوری، از جمله ماهیان دریای خزر مانند ماهیان خاویاری، و همچنین پرندگان مهاجر از قبیل فلامینگوها به حساب بیاید. البته در سال‌های اخیر احداث پتروشیمی میانکاله این زیست‌بوم ارزشمند را با خطر جدی مواجه کرده است.

اگر به طبیعت بکر و دیدن جانوران زیبا علاقه دارید، پناهگاه حیات‌وحش میانکاله بدون شک بهترین گزینه برای سفر خواهد بود. البته حواستان باشد کاملاً از طبیعت مراقبت کنید و به محیط‌زیست و پوشش گیاهی و به‌ویژه جانورانِ این منطقه آسیب نزنید!

آدرس پناهگاه حیات‌وحش میانکاله: استان مازندران، ۵۶ کیلومتری بهشهر، پناهگاه حیات‌وحش میانکاله

سفر به ساری در بهار

سفر به ساری در بهار
منظره زیبا و خوش آب‌وهوای ساری در بهار – عکس از سایت: baharnews

تغییر آب‌وهوا نوع سفر و مقصد سفر را مشخص می‌کند. آب‌وهوای خنک بهاری و نو شدن دوباره طبیعت هم یکی از دلایلی است که مردم را با آغاز سال جدید به سمت ساری می‌کشاند. در فصل بهار دیگر هوا به اندازه زمستان سرد و سوزناک نیست و علاوه‌بر آن طبیعت مانند یک تابلوی نقاشی زیبا، طراوت و سرزندگی خود را به ‌نمایش می‌گذارد. شاید نتوانم از حس قدم زدنم در دل جنگل‌های سرسبز یا در کنار ساحل فرح آباد ساری، آن هم درست وقتی که نسیم خنک بهاری صورتم را نوازش می‌کند، برایتان چیزی بگویم اما می‌توانم شما را به تجربه این حس در ساری دعوت کنم تا با کلی خاطره‌ی خوش برگردید.

سفر به ساری در تابستان

سفر به ساری در تابستان
روستاهای اطراف ساری با داشتن آب‌وهوای خنک و دلچسب میزبان خوبی برای سفرهای تابستانی هستند – عکاس: Hossein Sattari Saravi

فرقی نمی‌کند کدام موقع از سال را برای سفر کردن انتخاب کنید چرا که سفر کردن در هر فصلی از سال دلچسب است. فقط یک روحیه ماجراجویی داشته باشید، کافی است. اما با این حال بیشتر افراد تابستان را که فصل تعطیلی مدارس است، بهترین زمان برای سفر کردن می‌دانند و اغلب به دنبال شهرها و مقاصد خنک می‌گردنند تا از گرمای تابستان فرار کنند. خوشبختانه ساری به لطف آب‌وهوای خنکش میزبان خوبی برای شما در فصل تابستان است.

شاید با خودتان بگویید که آب‌وهوای ساری در تابستان مثل دیگر شهرهای شمال گرم و مرطوب است اما نگران نباشید در این شهر روستاها، ییلاقات، کوه‌ها و جنگل‌های زیادی هم وجود دارد که می‌توانید در گرمای تابستان از آب‌وهوای خنک آن‌ها لذت ببرید.

سفر به ساری در پاییز

سفر به ساری در پاییز
طبیعت رنگارنگ ساری در پاییز – عکاس: Yones Kasra

پاییز زمانی است که طبیعت سیر تکاملی خود را به اوج می‌رساند و پس از آن به خواب زمستانی می‌رود تا با حال خوب به استقبال بهار برود. وقتی به طبیعت رنگارنگ و افتادن برگ‌های درختان پاییز فکر می‌کنید، به احتمال زیاد ذهن شما به سمت شمال کشور و شهر ساری می‌رود. در ساری جاذبه‌های زیادی وجود دارند که در پاییز هم به‌اندازه بهار دیدنی هستند و می‌توانید بهترین مناظر و برگ‌های فوق‌العاده زیبا و رنگارنگ پاییزی را در آن‌ها ببینید.

سفر به ساری در زمستان

سفر به ساری در زمستان
در زمستان راهی جاده‌های پوشیده از برف ساری شوید تا از دیدن طبیعت یکدست سفیدپوش آن لذت ببرید – عکس از سایت: mehrnews

بعضی از آدم‌ها عاشق برف و سرما هستند و با دیدن اولین دانه‌های برف با ذوق و شوق شال و کلاه می‌کنند و چمدان‌هایشان را می‌بندند و راهی سفر می‌شوند. اگر شما هم از عشاق سینه‌چاک زمستان هستید، ساری برای‌تان جاهای دیدنی بسیاری برای سفر در زمستان دارد. زمستان‌های ساری نه فقط به خاطر آب‌وهوای خنک بلکه به خاطر جاده‌های برفی زیبا، کوه‌های پوشیده از برف و طبیعت سفیدپوشش مقصدی درجه یک به شمار می‌روند.

سفر به ساری در شب

سفر به ساری در شب
یکی از جاهای دیدنی ساری در شب، میدان ساعت است – عکس از سایت: lifee

ساری از آن شهرهایی است که در شب دیدنی‌تر می‌شود و با نورپردازی‌های متنوع، رستوران‌های متعدد و جاهای دیدنی متنوعش گزینه‌های مختلفی را برای شب‌گردی در پایتخت بهار نارنج پیش روی شما می‌گذارد. اگر اهل شب زنده‌داری هستید، حتما گشت‌وگذار در شب‌ های ساری را هم تجریه کنید چون بعضی از جاها در ساری هستند که انگار ساخته شده‌اند که در شب جلوه داشته باشند، دانستن جاهای دیدنی ساری در شب به شما کمک می‌کند تا نه تنها از روزهای این شهر شمالی زیبا، بلکه از شب‌های آن نیز نهایت لذت را ببرید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به ساری بدانید!

  • قبل از سفر به ساری، وضعیت جاده و آب‌وهوای این شهر را در هر فصلی بررسی کنید.
  • همانطور که در این مقاله گفتیم ساری جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. اگر بازه زمانی سفرتان کوتاه هست، بهتر است قبل از سفر لیستی از جا‌های دیدنی ساری را که قصد بازدید از آن‌ها را دارید تهیه کنید و با برنامه پیش بروید.
  • ساری یکی از شهرهای گردشگرپذیر شمال است. اگر زمان‌هایپیک سفر ازجمله تعطیلات نوروز، تعطیلات رسمی یا آخر هفته‌ها را برای سفرتان به این شهر انتخاب کردید، حتما قبل از سفر اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید تا از بابت اقامتگاه خیالتان راحت باشد.
  • در سفرتان به ساری کلاه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، لباس راحتی، داروهای ضروری، تجهیزات سفر و کفش مناسب فراموش‌تان نشود.
  • اگردوست دارید در زمان‌های خلوت به ساری بروید و در آرامش و سکوت از دیدن جاهای دیدنی آن لذت ببرید، بهتر است برنامه بازدیدتان را به زمانی غیر از تعطیلات رسمی و اواخر هفته‌ها موکول کنید.

سخن آخر

احتمالاً اگر تا اینجای مقاله را خوانده باشید متوجه شده‌اید که برای دیدن تمامی جاهای دیدنی ساری، 3 یا 4 روز بسیار کم است و دیدن ساری برای یک دل سیر، یک سفر طولانی را می‌طلبد. برای یک سفر راحت و خاطره‌انگیز، می‌توانید به صفحه اجاره ویلا و سوئیت ساری در سایت اتاقک مراجعه کنید تا خیالتان از بابت اقامتگاه راحت شود.

در این مقاله سعی کردیم تا آنجایی که ممکن است به مکان‌های گردشگری ساری اشاره کنیم؛ اما ممکن است این شهر پرجاذبه و پرداستان، جاهای دیدنی دیگری هم داشته باشد که از قلم انداخته باشیم. اگر در مورد سایر جاهای دیدنی ساری اطلاعاتی دارید، آن را در کامنت‌ها با مادر میان بگذارید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی ساری

ساری کجاست؟

ساری بزرگ‌ترین شهر و مرکز استان مازندران است.

بهترین جاذبه‌های طبیعی ساری کدامند؟

چشمه‌های باداب سورت، دریاچه چورت، منطقه حفاظت شده میانکاله، دریاچه الندان

بهترین جاذبه‌های تاریخی ساری کدامند؟

عمارت فاضلی، میدان ساعت، خانه کلبادی، مسجد جامع شاه‌عباسی

بهترین جاذبه‌های تفریحی ساری کدامند؟

سد شهید رجایی، پارک ملل، باغ‌وحش ساری، ساحل فرح‌آباد

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.6/5 - (168 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سورک؟؟؟؟جای دیدنی داره؟؟؟کجاش ساحله اخه؟؟😆😆😆میانکاله چه ربطی به ساری داره؟

    1. سلام. ممنون از تذکرتون و فرصتی که برای خوندن مقاله گذاشتید. مطالبی که فرمودید اصلاح شدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *