شهرهاجاهای دیدنیسواحل

همه چیز درباره ساحل فرح آباد | ساحلی پرطرفدار و دل‌فریب در ایران

دیگر گفتن ندارد که شمال ایران، پر از شگفتی و زیبایی است و در میان ایرانیان محبوبیت خاصی دارد. در واقع نه تنها از ایران بلکه از سراسر جهان نیز گردشگران زیادی برای تفریح به شمال سفر می‌کنند. تا‌کنون این خطه سرسبز شمال کشورمان بار‌ها موضوع صحبت ما بوده و هر‌بار در‌خصوص یکی از جاهای گردشگری آن برایتان سخن گفته‌ایم. این بار هم می‌خواهیم راهی فرح آباد شویم و از سواحل زیبای آن برایتان بگوییم. هر چند که شمال ساحل‌های زیادی دارد که همگی زیبایی خاص خوشان را دارند اما ما می‌خواهیم از ساحل فرح آباد ساری برایتان بگوییم که امکانات رفاهی و تفریحی ویژه‌‌‌ای دارد.

این ساحل که به آن خزرآباد هم می‌گویند یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های استان مازندران به‌ حساب می‌آید و خیلی پرطرفدار است. گردشگری که به ساری سفر می‌کند، لم‌دادن در ساحل رویایی فرح آباد و تماشای رقص موج‌های ریز آب و گوش دادن به‌صدای دل‌نواز دریا را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کند.

اگر در سفر بعدیتان خیال سفر به شمال کشور و تماشای جاهای زیبا و دل‌فریب آن را در سر دارید، پیشنهاد می‌کنیم این‌بار مقصد سفرتان ساری و ساحل زیبای فرح آباد باشد. اگر هم کنجکاو  هستید قبل از سفر بیشتر درباره این ساحل بدانید پس با من در این مقاله از مجله اتاقک همراه باشید که می‌خواهیم راهی ساحل زیبای فرح آباد ساری شویم. تا ببینیم این ساحل کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد.

ساحل فرح آباد ساری کجاست؟

ساحل فرح آباد ساری کجاست
ساحل فرح آباد در ۳۵ کیلومتری شمال شهر ساری قرار دارد – عکاس: سید ولی شجاعی

خب حالا که یکی از سواحل زیبای شمال یعنی ساحل فرح آباد را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کرده‌اید، پس حتما اولین سوالی که به ذهنتان آمده این است که ساحل زیبای فرح آباد در کجاست؟ البته عنوان مقاله یک تقلب کوچک به ما رسانده و به طور واضح می‌گوید که برای دیدن ساحل بکر فرح آباد باید به استان مازندارن و بعد شهر ساری بروید. البته ساری شهر بزرگی است پس برای اینکه در کوچه پس کوچه‌های این شهر گم نشوید به آدرس دقیق‌تری نیاز دارید. پس این آدرس را از ما به خاطر داشته باشید:

آدرس ساحل فرح آباد ساری: استان مازندران، جاده فرح آباد، ۳۵ کیلومتری شمال شهر ساری، بخش رودپی شمالی، دهستان فرح آباد شمالی، روستای ولی‌آباد، ساحل فرح آباد.

این ساحل یکی از مقاصد محبوب گردشگران در سفر به مازندارن است که از انتهای جاده فرح آباد در کرانه دریا آغاز شده و موازی با جاده بابلسر به‌سمت غرب منتهی می‌شود. غرب این ساحل به ساحل چپکرود و شرق آن نیز به جاده فرح آباد می‌رسد. راستی این ساحل به دلیل اینکه در منطقه فرح آباد قرار دارد به اسم ساحل فرح آباد نام‌گذاری شده است. این اسم در زمان پهلوی انتخاب شده دلیل آن هم این است که در آن زمان، در این منطقه بادهای خنک و مفرحی می‌وزید، به همین دلیل اسم این منطقه را فرح آباد گذاشتند. اما بعدها فرح آباد به خزر آباد تغییر یافت.

اجاره ویلا ساری با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه ساحل فرح آباد

حالا که قرار است به منطقه فرح آباد بروید، بد نیست اطلاعاتی در رابطه با این منطقه هم داشته باشید:

فرح آباد از گذشته‌های دور یعنی از دوران صفویه تا به امروز بسیار پرطرفدار و مشهور بوده است. دلیلش هم این است که مادر شاه عباس صفوی، اهل فرح آباد ساری بود. به همین خاطر شاه عباس در زمان حکومتش توجه ویژه‌ای به این منطقه داشته و تمام تلاش خود را کرد که فرح آباد ساری به یک منطقه آباد و دیدنی تبدیل شود. از اهمیت و ارزش فرح آباد همین قدر برایتان بگویم که این شهر چندین سال پایتخت شاه عباس کبیر بود.

حتی به خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش در دوره قاجار و پهلوی هم به عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری کشور به شمار می‌رفت. به خاطر همین توجه ویژه، جای تعجب نیست که در گوشه و کنار این منطقه آثار تاریخی متعدد و همچنین  یک مجموعه تاریخی با ارزش به چشم می‌خورد. مجموعه‌ای که امروزه مسئولین از وجود آن نهایت استفاده را کرده و با رسیدگی و فراهم کردن یک ساحل زیبا با انواع امکانات و تفریحات متنوع، فرح اباد را به بهترین مکان‌ گردشگری و تاریخی در مازندران تبدیل کرده‌اند.

آب‌وهوای ساحل فرح آباد

آب‌وهوای ساحل فرح آباد
آب‌وهوای ساحل فرح آباد ساری معتدل و مرطوب است.

ساحل فرح‌آباد همانطور که در بخش قبل گفتیم در شمال شهر ساری مازندران قرار دارد؛ بنابراین با توجه به قرار گرفتن آن در استان مازندران و شهر ساری می‌توانید خودتان حدس بزنید که آب‌وهوای ساحل فرح آباد بسیار شبیه به آب‌وهوای ساری و فرح آباد است.

به طور کلی، این ساحل آب‌وهوای معتدل و مرطوبی دارد اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم آب‌وهوای ساحل زیبای فرح آباد در بهار معتدل، در تابستان گرم و شرجی، در پاییز خنک و دلپذیر و در زمستان هم بسیار سرد و خشک است. هر چند که در زمستان به خاطر بارندگی و سردی هوا کمتر کسی به این ساحل سفر می‌کند، اما طبیعت اطراف آن همچنان دلربا و تماشایی است.

مسیر دسترسی به ساحل فرح آباد

مسیر دسترسی به ساحل فرح آباد
بررسی مسیر دسترسی به ساحل فرح آباد ساری تهران.

ساحل بکر فرح آباد در بخش شرقی سواحل استان مازندران قرار دارد. اگر از شهرهای شمال غربی یا شهرهای شمال شرقی کشور راهی ساحل فرح آباد می‌شوید باید از جاده‌های منتهی به سواحل خزر خود را به شرق مازندران و سپس به این ساحل برسانید. اما اگر نقطه شروع حرکت‌تان از  شهر تهران است می‌توانید یکی از مسیرهای جاده فیروزکوه، جاده هراز و جاده چالوس را انتخاب کنید. ساکنان شرق تهران از جاده‌های هراز و  فیروزکوه و ساکنان غرب تهران هم از جاده تهران به کرج و جاده چالوس می‌توانند راهی ساحل زیبای فرح آباد ساری شوند.

فاصله تهران تا ساحل فرح آباد

  • فاصله تهران تا ساحل فرح آباد از مسیر جاده هراز حدود پنج ساعت (۲۹۰ کیلومتر) است. اگر جاده هراز را برای سفرتان انتخاب کردید در انتهای مسیر ایبن جاده از شهر بابل به سمت شمال شرقی مازندران بروید. در این مسیر پس از گذر از جوار شهر جویبار به یک جاده ساحلی خواهید رسید. این جاده شما را به ساحل دیدنی فرح آباد می‌رساند.
  • اگر جاده فیروزکوه را انتخاب کرده‌اید فاصله تهران تا ساحل فرح آباداز این جاده 310 کیلومتر است که حدوداً چهار ساعت و ۴۰ دقیقه زمان می‌برد. در مسیر این جاده ابتدا باید به قائمشهر بروید و از آن‌جا راهی جویبار شوید. ساحل فرح آباد در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شرقی جویبار واقع شده است.
  • جاده زیبا و پر پیچ‌وخم چالوس نیز از دیگر مسیرهای دسترسی به ساحل زیبای فرح آباد از تهران است. پیمودن این مسیر چهار ساعت و 5۰ دقیقه طول می‌کشد. از جاده چالوس ابتدا به سمت چالوس بروید. بعد از اینکه به جاده ساحلی دریای کاسپین رسیدید راهی شرق مازندران شوید تا به بابلسر برسید. از بابلسر ۴۵ کیلومتر دیگر به سمت شرق بابلسر به مسیرتان ادامه دهید تا به ساحل فرح آباد برسید.
  • اگر هم می‌خواهید از ساری راهی این ساحل شوید می‌توانید از بلوار خزر واقع در شمال شهر ساری به جاده فرح آباد بروید. ساحل زیبای فرح آباد در انتهای غرب این جاده قرار دارد. این مسیر را تا رسیدن به خط ساحلی ادامه دهید.

بهترین زمان سفر به ساحل فرح آباد

بهترین زمان سفر به ساحل فرح آباد
بهترین زمان سفر به ساحل زیبای فرح آباد فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است – عکاس: میثم محسنی

بهترین زمان سفر به ساحل زیبای فرح آباد برای هرکس متفاوت است. مثلاً اگر بهترین زمان سفر برای شما با بهترین آب‌وهوا تعریف می‌شود پس بهار و اواخر شهریور تا اواسط آبان بهترین فرصت برای سفر و بازدید از ساحل فرح آباد ساری و همچنین شنا، گردش و لذت بردن از آب‌وهوا و تفریحات آبی آن است.

اما اگر در فصل بهار و پاییز به خاطر مشغله کاری یا باز شدن مدارس فرصت بازدید از ساحل را ندارید، پس بهتر است تابستان را برای سفرتان به ساحل فرح آباد انتخاب کنید. البته این راهم  بگویم ساحل زیبای فرح آباد ساری به‌دلیل هم جواری با دریا همانند دیگر سواحل مازندران آب‌وهوایی شرجی دارد. پس اگرتابستان مخصوصا دو ماه اول این فصل را برای سفر انتخاب کردید خودتان را برای هوای گرم و شرجی آماده کنید.

از اواسط پاییز هوای این منطقه سرد می‌شود و به دلیل بارندگی‌های مداوم توصیه می‌کنیم در آخرین فصل سال راهی این ساحل نشوید. اما از واپسین روزهای اسفند دیگر از سرمای زمستانی در کرانه دریای خزر خبری نیست و آب‌وهوا برای گشت‌وگذار در ساحل فرح آباد بسیار مناسب است. اگر شما زمستان برای سفر انتخاب کردید در نظر داشته باشید که در این فصل دیگر خبری از تفریحات آبی نیست در عوض می‌توانید در اطراف ساحل قدم بزنید یا اسب‌سواری کنید.

به طورکلی اگر بخواهیم به یک جمع‌بندی برسیم بهترین زمان برای گردش و لذت بردن از آب‌وهوا در ساحل فرح آباد ساری اواخر شهریور تا اواسط آبان و از آخرین روزهای اسفند تا نخستین روزهای خرداد است.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی نزدیک به ساحل فرح آباد

بعد از این ‌که حسابی از قدم زدن در ساحل و تماشای طبیعت بی‌نظیر آن لذت بردید، می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی ساری و نزدیک این ساحل هم دیدن کنید تا لذت سفر به ساری و بازدید از ساحل فرح آباد تکمیل شود:

تالاب حمید آباد

تالاب حمید آباد
تالاب حمید آباد یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به ساحل فرح آباد است.

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به ساحل فرح آباد، تالاب حمید آباد است. این تالاب 1.5 کیلومتر مربع وسعت دارد و سطح آن پوشیده از گل‌های نیلوفر است. نیلوفرهایی با گل‌های حلقوی، سه پر و ماریپچی که وقتی برگ‌های به هم چسبیده‌شان بر روی سطح آب باز می‌شوند جلوه دیدنی و خاص به این تالاب می‌بخشند.

اگر در زمستان از تالاب حمید آباد دیدن کنید، در کنار طبیعت بکر و زیبای آن، شانس دیدن رقص پرندگان زیبا بر فراز این تالاب را نیز خواهید داشت. در فصل بهار و تابستان هم که گل‌ها و نیزارهای اطراف تالاب، آن را تماشایی‌تر می‌کند.

آدرس تالاب حمید آباد: استان مازندران، ساری، جاده ساحلی ساری- فرح آباد، روستای حمیدآباد، تالاب حمید آباد

مجموعه تاریخی فرح آباد

مجموعه تاریخی فرح آباد
در بازدید از ساحل فرح آباد، حتما سری به مجموعه تاریخی فرح آباد هم بزنید – عکس از سایت: neshan

موقعیت ساحل فرح آباد ساری به شکلی است که از آن‌جا می‌توانید به بیشتر جاهای دیدنی ساری و منطقه فرح آباد دسترسی پیدا کنید. یکی دیگر از جاهای دیدنی و البته تاریخی نزدیک به ساحل زیبای فرح آباد ساری، مجموعه تاریخی فرح آباد است. این مجموعه از بقایای به جای مانده از شهر قدیمی فرح آباد است که قدمت آن به زمان شاه عباس صفوی باز می‌گردد.

متاسفانه بخش قابل توجهی از این بنای تاریخی در طول سالیان متعدد در اثر حوادث مختلف ازجمله حمله روس‌ها تخریب شده و امروزه تنها بخش‌هایی از آن مثل مسجد، قسمتی از پل شاه عباسی، مدرسه، حمام دوره صفوی و قصر به جای مانده از دوره صفوی باقی مانده است.

آدرس مجموعه تاریخی فرح آباد: استان مازندران، شهرستان ساری، 22 کیلومتری جاده دریا- فرح آباد، مجموعه تاریخی فرح آباد

روستای فرح آباد

روستای فرح آباد
در تابستان می‌توانید از آب‌وهوای خنک و طبیعت بکر روستای فرح آباد لذت ببرید – عکس از سایت: mehrnews

اگر در فصل تابستان راهی ساحل زیبای فرح آباد شدید، حتماً برای این‌که از آب‌وهوای شرجی خلاص شوید و روح و جسم‌تان را مهمان هوایی خنک و بی‌نظیر کنید، به روستای فرح آباد بروید. این روستا در نزدیکی ساحل دریای مازندران قرار گرفته و فضاهای کوهستانی و جنگلی بسیار زیبایی دارد. هر چند که این روستا در سال 1396 به شهر تبدیل شده است اما هنوز هم با طبیعت بی‌رقیب و بکر، جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوان و همچنین ویژگی های روستایی و آب‌وهوای بی‌نظیرش همه را شیفته خودش کرده است.

آدرس روستای فرح آباد: استان مازندران، شهرستان ساری، دهستان رودپی شمالی، روستای فرح آباد

فعالیت‌هایی که می‌توان در ساحل فرح آباد انجام داد!

فعالیت‌هایی که می‌توان در ساحل فرح آباد انجام داد
در سفر به ساحل فرح آباد می‌توانید از انجام تفریحات آبی و غیر آبی لذت ببرید – عکس از سایت: mftfarahabad

ساحل فرح آباد ساری فقط یک ساحل زیبا در کنار دریای خزر نیست. در محوطه اطراف این ساحل امکانات رفاهی و تفریحی متعددی برای گردشگران فراهم شده است. اصلاً به همین خاطر است که این ساحل به یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگران تبدیل شده است. در ادامه چند مورد از امکانات و فعالیت‌هایی که می‌توانید در ساحل زیبای فرح آباد از انجام آن‌ها لذت ببرید، ارائه شده است:

  • قایق سواری
  • جت اسکی
  • تیوپ سواری، بناناسواری، شاتل‌سواری و موج‌سواری
  • ماهی‌گیری
  • گشتبا قایق‌های موتوری
  • پلاژ و فضای مجزا برای شنای آقایانو بانوان

تفریحات غیر آبی این ساحل هم شامل موارد زیر است:

  • پیاده‌رویدر ساحل
  • لذت بردناز آب و ماسه
  • اسب‌سواری
  • شهربازی و پارک بادی کودکان
  • موتور چهارچرخ
  • والیبال ساحلی
  • پرواز با کایت
  • سینما چند بعدی
  • استفاده از وسایل ورزش همگانی
  • صرف یک وعده غذایی خوشمزه در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های اطراف ساحل

اقامت در ساحل فرح آباد

اقامت در ساحل فرح آباد
بررسی گزینه‌های اقامت در ساحل فرح آباد – عکاس: hossein J

اگر برنامه سفرتان به ساحل زیبای فرح آباد را قطعی کردید ممکن است اولین دغدغه‌تان اقامتگاه باشد. طرفداران کمپینگ و کسانی که از این مدل اقامت خوششان می‌آید، می‌توانند در اطراف ساحل فرح آباد کمپ کنند. در این ساحل، آلاچیق‌های وجود دارند که شما می‌توانید در آن‌ها چادر بر پا کنید.

اگر هم برنامه بازدید از این ساحل بخشی از برنامه‌تان در طول سفر به فرح آباد است، می‌توانید قبل از سفر با اجاره ویلا و سوئیت در فرح آباد یا اجاره خانه‌های محلی، مجتمع‌های اقامتی و ویلاهای لوکس در نزدیکی این ساحل خیال خودتان و همسفران‌تان را از بابت سقف بالای سرتان راحت کنید. با این کار دیگر می‌توانید با خیال راحت در ساحل فرح آباد بمانید و غروب خورشید را تماشا کنید، دیگر موقع برگشت از ساحل دغدغه‌ای بابت اقامتگاه نخواهید داشت.

همچنین امکان اجاره ویلا و سوئیت ساری در روستاها و شهرهای نزدیک به آن هم وجود دارد. اگر دوست دارید در هتل اقامت کنید، نگران نباشید، ساری چند هتل با قیمت‌ها و امکانات متنوع دارد. اگر هم نمی‌خواهید هزینه زیادی بابت هتل بپردازید می‌توانید با توجه به سلیقه، تعداد نفرات، بودجه و امکانات موردنظرتان اقامتگاه‌های مناسبی را در ساری پیدا کنید. برای رزرو اقامتگاه در هر یکی از مناطق هم می‌توانید روی کمک اتاقک حساب باز کنید.

اجاره ویلا ساری با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

نکاتی که لازم است قبل از سفر به ساحل فرح آباد بدانید!

  • قبل از سفر به ساحل فرح آباد، وضعیت جاده و آب‌وهوای منطقه را بررسی کنید.
  • اگر در تابستان به‌خصوص دوماه اول این فصل به ساحل رفتید، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و پماد دفع حشرات را فراموش نکنید.
  • برای کمپینگ در اطراف ساحل آلاچیق‌هایی وجود دارد. اما اگر قصد کمپینگ ندارید، از قبل اقامتگاه خود را رزرو کنید.
  • اگر در روزهای تعطیل قصد رفتن به ساحل فرح آباد را دارید در نظر داشته باشید که ممکن است با ساحل بسیار شلوغی روبه‌رو شوید.
  • مجموعه گردشگری ساحل  فرح آباد دارای پارکینگ است اما برای پارک خودروهای سواری باید هزینه ورودی بپردازید.
  • یادمان نرود که دریای خزر و ساحل بی‌نظیر آن دست ما امانت است حیف است که نسل‌های بعدی از تماشای این جاذبه طبیعی محروم باشند. پس حتما در سفر به ساحل زیبای فرح آباد مراقب تمیزی و طبیعت بکر آن باشید.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک همراه هم در یک سفر مجازی راهی ساحل فرح آباد شدیم. ساحلی که طبیعت دیدنی در کنار امکانات رفاهی و تفریحات متنوع داشت و سفر و بازدید از آن به یکی از تجربه‌های به یاد ماندنی سفر ما تبدیل شد. ساحل زیبای فرح آباد در بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز آب‌وهوای متعادل‌تری دارد و پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر دارید حتماً این بازه زمانی را برای سفر انتخاب کنید. بعد از گشت وگذار در ساحل گفتیم، حالا که تا اینجا آمده‌ایم سری هم به روستای فرح آباد، مجموعه تاریخی فرح آباد و تالاب حمید آباد بزنیم.

در آخر هم چون قبل از سفر با رزرو و اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک نگرانی بابت اقامتگاه نداشتیم پس با خیال راحت سراغ تفریحات شبانه در مجموعه گردشگری فرح آباد رفتیم.

سوالات متداول

ساحل فرح آباد کجاست؟

ساحل فرح آباد در استان مازندران، جاده فرح آباد و در 35 کیلومتری شمال شهر ساری قرار دارد.

معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک ساحل فرح آباد کدام‌اند؟

روستای فرح آباد، مجموعه تاریخی فرح آباد و تالاب حمید آباد از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک ساحل فرح آباد هستند.

در ساحل فرح آباد چه امکاناتی وجود دارد؟

سوییت‌های مبله برای اقامت، بوفه، شهربازی برای کودکان، پارکینگ، آلاچیق، وسایل ورزش همگانی، رستوران، سینما چندبعدی، سرویس بهداشتی نمازخانه، و غیره از جمله امکانات ساحل فرح آباد ساری هستند.

بهترین زمان سفر به ساحل فرح آباد کی است؟

بهترین زمان برای سفر و بازدید از ساحل فرح آباد ساری فصل بهار و اواخر تابستان و همچنین اوایل پاییز و آخرین روزهای اسفند است.

1/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *