شهرهاجاهای دیدنیدریاچه‌ها

معرفی کامل دریاچه الندان | نگین آرامش‌بخش مازندران

داستان انسان‌های نخستین همیشه برای من جالب بوده است. اینکه محیط اطرافشان چطور بوده؟ آن موقع طبیعت به چه شکلی بوده؟ و کلی سوال‌های دیگر که باعث می‌شوند بخواهم میلیون‌ها سال به عقب برگردم و همه چیز را از نزدیک ببینم. اوایل وقتی به آن دوره فکر می‌کردم، ذهنم بیشتر سمت دایناسورها و موجودات عجیب‌وغریب می‌رفت. ولی بعدها که به سمت سفر رفتن و دیدن جاهای مختلف رفتم، متوجه شدم آن دوره خیلی ملموس‌تر از این‌هاست. خیلی از پدیده‌های طبیعی که ما این روزها به دیدنشان می‌رویم، همان میلیون‌ها سال پیش به وجود آمده‌اند. راه دوری هم قرار نیست برویم، بعضی‌هایشان همین نزدیکی خودمان هستند. برای مثال، دریاچه الندان مازندران خودش به صورت طبیعی در عصر کواترنری (چیزی حدود 2 میلیون سال پیش) به وجود آمده و هنوز هم خوشبختانه سر جایش هست.

این تنها موضوع شگفت‌انگیز راجع به دریاچه الندان نیست و نکات جالب دیگری هم دارد که بازدید از این منطقه را به یک خاطره فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کنند. به همین خاطر تصمیم گرفتم تا این دریاچه را خیلی کامل معرفی کنم تا شاید شما هم مثل من ترغیب بشوید و سری به آن بزنید. برای آن‌ دسته‌ای هم که از همین الان تصمیم گرفته‌اند از این دریاچه پر از آرامش دیدن کنند، یک سری نصیحت دارم که احتمالا قبل از رفتن از خواندنشان خوشحال بشوید.

دریاچه الندان کجاست؟

دریاچه الندان کجاست
نمایی زیبا از دریاچه دیدنی واقع در شهر مازندران – عکاس: مهرداد ذبیحی

تصور کنید به همراه خانواده، دوستان یا هر کسی که با او به شما بیشتر خوش می‌گذرد، به یک جزیره رفته‌اید. یک چادر نقلی بین درختان بلوط زده‌اید و در کنار آن، از منظره زیبای دریا لذت می‌برید. قایقی هم روی شن‌های ساحل آماده شده است تا با آن گشتی در این آب‌های نیلگون بزنید. بازدید از دریاچه الندان و کمپینگ در این منطقه، چنین حسی به شما می‌دهد.

این دریاچه که به عنوان آب‌بندان پله ازنی هم شناخته می‌شود، چیزی حدود 17 هکتار مساحت را به خودش اختصاص داده است. جالبیش هم اینجاست که تنها منبع آب این دریاچه، باران‌های فصلی هستند. یعنی هیچ رود یا رودخانه‌ای نیست که به آن جریان داشته باشد. در فصل‌هایی که نعمت الهی شامل حال این منطقه می‌شود، وسعت آن حتی به 30 هکتار هم می‌رسد.

اگر آدرس دقیق بخواهید، دریاچه الندان در استان مازندران، شهرستان ساری، شهر کیاسر و روستای ازنی قرار دارد. در آخرین سرشماری که انجام شده، جمعیت این روستا کم‌تر از 200 نفر اعلام شده و به همین خاطر آرامش خاصی در این منطقه حس می‌شود. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم، قدمت این دریاچه به بیش از 2 میلیون سال پیش می‌رسد. ریش‌سفیدان این منطقه اعتقاد دارند که آن‌چه امروزه آب‌بندان پله را تشکیل می‌دهد، قبلا شهری بوده که از بین رفته است.

یکی از نشانه‌های قدمت زیاد این منطقه، نوع درختانی است که در آن رشد کرده‌اند. دورتادور این دریاچه پر از درختان بلوط، راش، ممرز و نمدار است که محیطی زیبا برای چادر زدن و کمپینگ فراهم می‌کنند. ضمنا اگر می‌خواهید با دریاچه‌های مازندران بیشتر و بهتر آشنا شوید این مقاله از اتاقک را از دست ندهید.

ضمناً دریاچه الندان ازجمله جاهای دیدنی ساری محسوب می‌شود.

مسیر دسترسی به دریاچه الندان

مسیر دسترسی به دریاچه الندان
مسیر دسترسی به دریاچه الندان آسان و بی‌دردسر است – عکاس: حسین ستاری

خوشبختانه رسیدن به دریاچه الندان نیازی به پیاده‌روی، از کوه بالا کشیدن و این دردسرها ندارد. در بیشتر مسیر هم جاده آسفالت و رانندگی کردن راحت است، به جز چند کیلومتر آخر راه که جاده خاکی می‌شود. اگر از سمت ساری بخواهید به این دریاچه بروید، اول باید جاده کیاسر را طی کنید. حدود 60 کیلومتر که در این جاده جنگلی پیش رفتید، باید تابلوی روستای الندان را ببینید. روبه‌روی این تابلو هم یک پمپ بنزین هست که می‌تواند به شما کمک کند. همان مسیر رسیدن به روستا را که ادامه بدهید، به یک جاده خاکی می‌رسید که حدودا 7 کیلومتر تا خود دریاچه فاصله دارد. این مسیر خاکی شاید کلا 20 دقیقه طول بکشد، پس نگران اذیت شدن در راه نباشید و به شوق دیدن دریاچه زیبای الندان پیش بروید.

بهترین زمان سفر به دریاچه الندان

بهترین زمان سفر به دریاچه الندان
بهترین زمان سفر به این دریاچه فصل بهار است – عکاس: فرهاد صارمی

احتمالا بپرسید چه زمانی به دریاچه الندان برویم بهتر است؟ من که به شخصه فصل بهار را بهترین موقع برای دیدن این دریاچه باصفا و آرامش‌بخش می‌دانم. در این فصل است که می‌توانید از تماشای گیاهان رنگارنگی مثل پیازچه وحشی، گل بنفشه و انواع گیاهان دارویی لذت ببرید. همچنین باران پاک و تمیزی که در این فصل می‌بارد، بوی خوش خاک را در هوا پخش می‌کند. البته اشاره کنم که پاییز هم از این نعمت الهی محروم نیست و یکی دیگر از ایام خوب برای بازدید از دریاچه الندان محسوب می‌شود. مخصوصا اگر می‌خواهید درختان و گیاهانی خاص مثل تلکا، ولیک و ازگیل را در بهترین شکلشان ببینید.

می‌دانم خیلی‌هایتان تابستان را برای سفر انتخاب می‌کنید و برای چند روزی هم که شده، می‌خواهید از گرما فرار کنید. اما متاسفانه دریاچه الندان خیلی برای سفر در تابستان مناسب نیست. شرجی بودن آب‌وهوای دریاچه الندان در تابستان می‌تواند برای خیلی‌ها طاقت‌فرسا باشد. از آن طرف، فصل زمستان هم در این منطقه زیادی سرد است. باد سردی که از روی دریاچه یخ‌زده می‌وزد، کاملا استخوان می‌سوزاند. پس سعی کنید ایامی را انتخاب کنید که در آن آب و هوا معتدل‌تر است و از دیدن منظره‌های طبیعی لذت بیشتری خواهید برد.

برای اجاره ویلا و کلبه کیاسر در شهر زیبای مازندران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای تفریحی نزدیک دریاچه الندان

بیایید با هم به جاهای تفریحی نزدیک دریاچه الندان سفر کنیم و ببینم در اطراف آن چه جاذبه‌های دیدنی و بکری وجود دارد.

روستای ازنی

روستای ازنی
روستای ازنی از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی به دریاچه الندان است – عکاس: حسین ستاری

نزدیک‌ترین جای دیدنی به دریاچه الندان، همان روستای ازنی است که به آن اشاره کردیم. این روستا با درختان سیب ترش، به وحشی، ولیک و گلابی زیبای خود، مانند یک تکه گمشده از بهشت می‌ماند. اشاره کردیم که تعداد خانوار زیادی در این روستا زندگی نمی‌کنند. اما جاذبه‌های دیدنی متعدد باعث شده‌اند که این روستا به یک مرکز گردشگری محبوب تبدیل شود.

رودخانه لاکبار که در جنوب ازنی واقع شده، یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های این روستاست. آّب شیرین این رودخانه در واقع از رود تجن سرچشمه می‌گیرد. همچنین اگر به کوه‌نوردی علاقه دارید، قله‌های ازنی‌کوه و قسمت کوهستانی مارقلعه در نزدیکی این روستا و دریاچه الندان قرار دارند. شاید رسیدن به بالای کوه کمی سخت باشد، اما منظره زیبایی که از بالای قله تماشا می‌کنید، فراموش نشدنی خواهد بود.

آبشار سنگ لوه

آبشار سنگ لوه
علت نام‌گذاری آبشار به این نام به‌علت فرسایش سنگ‌هاست که آب طولانی مدت روی آن‌ها ریخته شده است – عکاس: یدالله کریمی

یکی دیگر از جاهای دیدنی این منطقه که در فصل بهار حس طراوت و شادابی بی‌نظیری دارد، آبشار سنگ لوه است. برای رفتن به این آبشار باید از روستای الندان خارج شده و به روستای کیاده در نزدیکی آن بروید. اگر به پیاده‌روی علاقه دارید، خبرهای خوشی برایتان دارم. مسیر روستا تا آبشار سنگ لوه کاملا هموار است و جان می‌دهد برای قدم زدن. علت نام‌گذاری این آبشار هم جالبی خودش را دارد. آبی که در طولانی مدت روی سنگ‌ها ریخته شده، آن‌ها را فرسایش داده و به همین خاطر، به شکل دیگ در آمده‌اند. به خاطر همین شکل خاص سنگ‌هاست که به این آبشار، سنگ لوه می‌گویند.

آبشار او پاش پاش

آبشار او پاش پاش
برای دیدن آبشار او پاش پاش باید به روستای تلوکلا بروید – عکاس: M. Alam

یکی دیگر از جاهای دیدنی بخش چهاردانگه، آبشار او پاش پاش است که اسم خیلی جالبی دارد. یکی از جریان‌های خروجی از آب‌بندان الندان به سمت دل کوه می‌رود که بومی‌های منطقه به آن او فروشونه می‌گویند. این جریان آب چند کیلومتر راه طی می‌کند تا در نهایت به شکل یک آبشار از دل کوه بیرون بریزد. همین آبشار است که در آبیاری شالیزارها به کشاورزان روستاهای اطراف مثل ازنی، الندان، تلوکلا و … کمک می‌کند. برای دیدن این آبشار زیبا و پر برکت، باید به روستای تلوکلا در نزدیکی دریاچه الندان بروید.

روستای الندان

روستای الندان
خود محلی‌ها به این روستا الندون می‌گویند – عکاس: مهدی مختاری

قطعا نمی‌شود راجع به جاهای دیدنی نزدیک دریاچه صحبت کرد و نامی از روستای هم‌نام آن نبرد. روستایی که خود محلی‌ها به آن الندون می‌گویند، یکی از روستاهای جنگلی و کوهستانی واقع در جنوب ساری است. این روستا در واقع همسایه روستای ازنی است. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم در صورت بازدید از هر کدام، دیگری را فراموش نکنید که منظره‌های زیبایی را از دست خواهید داد. مردم این روستا بسیار خون‌گرم هستند و باور دارند دریاچه همیشه برایشان سبب خیر و برکت بوده است.

 اگر اصولا آدمی هستید که با جنگل صفا می‌کند، حتما به جنگل‌های اطراف این روستا هم سری بزنید. به جرات می‌گویم، اکوسیستمی که در جنگل‌های انبوه پله وجود دارد با اکوسیستم‌ کشورهای اروپایی قابل مقایسه است!

تفریحاتی که می‌توان در دریاچه الندان انجام داد

تفریحاتی که می‌توان در دریاچه الندان انجام داد
تفریحات مختلفی در این منطقه وجود دارد که لذت سفر را چندین برابر می‌کند – عکاس: حسین ستاری

جدا از اینکه خود دریاچه تا چه حدی دیدنی و بکر است، لازم است با تفریحات این مکان هم آشنا شوید تا هنگام بازدید سفرتان را پرمهیج و بهتر کنید. پس حتما از تفریحات این مکان دیدنی غافل نشوید.

شنا

شنا
آب‌تنی در دریاچه حال و هوای دیگری دارد – عکاس: Mohsen GHasemi

اولین تفریحی که در کنار هر رودخانه یا دریاچه‌ای به ذهن آدم می‌رسد، شنا کردن است. بازدید از دریاچه الندان کیاسر به شما فرصت فوق‌العاده‌ای برای آب‌تنی کردن می‌دهد. البته مراقب عمق دریاچه باشید و اگر مهارت کافی در شنا کردن ندارید، از لب دریاچه دورتر نروید. همچنین به پاکیزگی آب دقت داشته باشید، چون امکان وجود آلودگی در دریاچه‌ای طبیعی مثل الندان وجود دارد.

قایق‌رانی

قایق‌رانی
قایق‌رانی به دو صورت دسته جمعی و پدالی در این مکان وجود دارد – عکاس: adnan bagheri

هر 2 نوع قایق‌رانی در این دریاچه امکان‌پذیر است. اگر از آن دسته‌ای هستید که دوست دارند خودشان پدال بزنند و احساس ملوانی بهشان دست بدهد، یک قایق پدالی اجاره کنید. در غیر این‌صورت، افرادی ماهر در کنار دریاچه پیدا خواهید کرد که در ازای مبلغی، شما را با قایق موتوری به گردش در آب‌های زیبای الندان می‌برند.

ماهی‌گیری

ماهی‌گیری
اگر قصد ماهی‌گیری در این دریاچه را دارید وسایل مرتبط با آن را از یاد نبرید – عکاس: Hamidreza Hatefi

بعد از شنا و قایق‌سواری، یک وعده غذای دریایی خیلی می‌چسبد. خوشبختانه دریاچه الندان از این نظر هم شرایط را برای شما فراهم کرده و ماهی‌های خوشمزه‌ای برای صید کردن دارد. در سال‌های اخیر تعداد ماهی‌ها در این منطقه بیشتر هم شده‌اند. پس اگر اهل صید ماهی هستید، وسایل ماهی‌گیریتان را فراموش کنید.

پیاده‌روی

پیاده‌روی
پیاده‌روی در میان درختان و صدای آب خاطره خوشی را برایتان به ارمغان خواهد آورد – عکاس: Mohsen Anisi

در آخر می‌رسیم به تفریح مورد علاقه خود من، پیاده‌روی. قدم زدن بین درختان سبز و شنیدن صدای خش‌خش برگ‌ها آرامشی دارد که کم‌تر جایی پیدا می‌کنید. هم‌چنین می‌توانید در کنار دریاچه از آب‌وهوای خنک و باطراوت، انرژی مثبت بگیرید. احتمالا در مسیرتان با آتلیه‌های محلی این منطقه هم مواجه شوید که آماده ثبت کردن خاطرات خوش شما به زیباترین شکل هستند.

اقامت در نزدیکی دریاچه الندان

همانطور که گفتیم، روستای الندان در نزدیکی شهر کیاسر قرار دارد. به همین خاطر اگر اهل چادر زدن در طبیعت نیستید و به دنبال جایی امن برای اقامت می‌گردید، این شهر را باید برای اجاره ویلا یا اقامتگاه انتخاب کنید. در این شهر خوش آب‌وهوا، انواع اقامتگاه مثل ویلا، آپارتمان و خانه وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به بودجه خود از بین آن‌ها انتخاب کنید.

نکات مهمی که هنگام سفر به دریاچه الندان باید بدانید

نکات مهمی که هنگام سفر به دریاچه الندان باید بدانید
وسایل رفاهی همانند زیرانداز، چادر و مواردی از این قبیل را از یاد نبرید – عکاس: Hadi Karimi
  • لوازم رفاهی مثل چادر، زیرانداز، هموک یا ننوی مسافرتی، ابزار ماهی‌گیری و هر وسیله تفریحی دیگر می‌توانند هنگام کمپینگ به کارتان بیایند.
  • اگر قصد پیاده‌روی در قسمت‌های کوهستانی و قله‌ها را دارید، حتما کفش مناسب با خودتان ببرید.
  • در هنگام شنا و قایق‌سواری مراقب باشید و در صورت امکان از جلیقه نجات استفاده کنید.
  • تا جایی که امکان دارد از روشن کردن آتش خودداری کنید.
  • در پایان اگر هنوز جایی را برای اقامت در نزدیکی دریاچه الندان انتخاب نکرده‌اید، اتاقک می‌تواند در اجاره ویلا و اقامتگاه به شما کمک کند.

سخن آخر

هرچقدر از زیبایی‌ها و دلبری‌های دریاچه الندان بگویم، کم گفته‌ام. باید خودتان یک برنامه سفر با خانواده یا دوستانتان بریزید و راهی این منطقه دلربا بشوید. بعد از دیدن آن، این مکان همیشه در ذهن و خاطر شما باقی خواهد ماند. راستی اگر مشکل اقامت هم دارید، از سایت اتاقک اقدام به رزرو کنید تا سفری بدون دغدغه و مشکل را آغاز کنید. به همین راحتی!

سؤالات متداول درباره دریاچه الندان

دریاچه الندان کجاست؟

دریاچه الندان کیاسر در دامنه ازنی کوه، بخش چهاردانگه، از توابع شهرستان ساری و استان مازندران قرار دارد.

فاصله دریاچه الندان تا ساری چقدر است؟

دریاچه الندان حدود 70 کیلومتر با شهر ساری و 20 کیلومتر با شهر کوچک کیاسر فاصله دارد.

آب‌وهوای دریاچه الندان چطور است؟

دریاچه الندان در فصل‌های بهار و پاییز بهترین آب و هوا را دارد. در این فصل‌ها به دلیل بارش باران، هوا همیشه خنک و باطراوت است. تابستان‌های الندان شرجی بوده و در فصل زمستان سرمای استخوان‌سوزی دارد.

3.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

محمد ساکی زاده

محمد هستم، عاشق سینما، موسیقی، زبان‌های خارجی و البته نوشتن. نویسندگی رو به این دلیل دوست دارم که میتونی هم بخشی از درونت رو به اشتراک بذاری و هم میبینی که دیگران از اون افکار و معلومات تو استفاده می‌کنن و باهاش ارتباط برقرار می‌کنن. موقع سفر رفتن هم عادت دارم لیست بهترین جاهای دیدنی، رستوران‌ها و تفریحاتی که اون شهر داره رو پیدا کنم. با گره زدن این دو علاقه به هم، به تیم اتاقک پیوستم تا کلی اطلاعات مفید باهاتون به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. در نزدیکی دریاچه الندان روستای بسیار زیبای لنگر قرار داره که عروس روستاهای چهار دانگه هست لطفا در مورد روستای لنگر هم بنویس ممنونم

    1. سلام ممنون از اینکه به کامل شدن مقاله کمک کنید. حتما در آپدیت های بعدی این مورد رو هم لحاظ میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *