سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات متل قو | معدن شیرینی‌های خوشمزه

صنایع دستی و سوغاتی‌های متل قو به اندازه ساحل‌ها و برج‌های معروف آن برای گردشگران جذاب و دیدنی‌ست. بازارهای هفتگی و محلی متل قو و همچنین بازارهای مدرن متل قو برای خرید صنایع دستی و سوغات این شهر مکان مناسبی هستند. در این مطلب از اتاقک به معرفی مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات متل قو پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله متل قو کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی متل قو

صنایع دستی در تمام شهرهای ایران وجود دارد و نشان‌دهنده فرهنگ و هنر آن شهر است. یکی از قسمت‌های جذاب هر سفر تهیه سوغات و یادگاری از شهر مقصد است که مربوط به فرهنگ و هنر آن شهر باشد. در ادامه مهم‌ترین صنایع دستی متل قو را معرفی کرده‌ایم.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/motel-ghu” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو ویلا در متل قو کلیک کنید.[/button]

 

حصیربافی

مردم متل‌قو در گذشته با گیاهان خودرو مانند گاله و واش در کنار باتلاق‌ها و آب‌بندان‌ها و به‌کارگیری چوب و نی و علف‌هایی به نام ران و سازیر، وسایل حصیری مانند زنبیل، سبد، زیرانداز، سفره، کلاه و غیره می‌ساختند. حصیربافی در بسیاری از شهرهای شمالی رایج است و در بسیاری از شهرهای ایران به عنوان صنایع دستی شناخته می‌شود. در متل قو نیز امروزه در بسیاری از بازارهای هفتگی و محلی می‌توان وسایل حصیری را دید که به کمک دست وسایل حصیری بافته شده است.

یک خانوم در حال حصیربافی

لاک تراشی

یکی از صنایع دستی قدیمی شهر متل قو که با طبیعت متل قو گره خورده، لاک تراشی است. با توجه به شرایط جوی و محیطی و وجود جنگل‌های انبوه در اطراف متل قو باعث شده مردم اشیاء چوبی بسیاری بسازند. لاک‌تراشی در واقع به هنری گفته می‌شود که بدون ابزار خاصی با تراش دادن ریشه و تنه درختان جنگل وسایل چوبی ساخته می‌شود. مردم متل قو در گذشته در ساخت ظروف چوبی مانند قند چوله، قاشق، ملاقه و چوله تبحر داشتند.

ظروف چوبی لاک تراشی شده

سفال و سفالگری

سفالگری در تمام ایران قدمت چندهزار ساله دارد. ظرف‌های سفالی کشف شده در تپه‌های باستانی ایران نشان می‌دهد که این هنر برای ایرانیان عمری طولانی داشته است. امروزه نیز در تمام ایران کارگاه‌های سفال دیده می‌شود. در متل قو به دلیل خاک رس مرغوب منطقه، چندین کارگاه سفال وجود دارد. سفال‌های ساخته شده در متل قو یکی دیگر از سوغاتی‌های متل قو است که در سفرتان به این شهر زیبا می‌توانید از بازارهای صنایع دستی خریداری کنید.

5 عدد کوزه سفالی یا نقش های کنده کاری شده

نمدمالی

یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی متل قو، نمدمالی است. نمدمالی، چند هزار سال قدمت دارد. الیاف اصلی نمد، پشم است و با فشار دست یا پا و ترکیب الیاف و آب، نمد تولید می‌شود. نمد، رطوبت را از خود عبور نمی‌دهد و برای مناطق شرجی و مرطوب مناسب است. برای همین در گذشته مردم در متل قو، نمد را به عنوان زیرانداز استفاده می‌کردند. امروزه نمد، یکی از گران‌ترین صنایع‌دستی‌های متل قو محسوب می‌شود، زیرا ساخت نمد بسیار زمان‌بر و طاقت‌فرساست.

یک نمر در حال نمدمالی

موج‌بافی

موج، نوعی دست‌باف پشمی است که به نام رختخواب‌پیچ هم شناخته می‌شود. موج‌‌بافی به دلیل ارزان بودن مواد اولیه، هنری رایج و پر رونقی در متل قو است. موج‌بافی به عنوان رختخواب‌پیچ یا چادر‌شب و همچنین روانداز نیز استفاده می‌شود.

دوک کوج بافی که با رنخ نارنجی رنگ

جاروبافی

احتمالا در بازارهای هفتگی شمال ایران، جاروهای کوچک و بزرگ را دیده‌اید. جارو یکی از صنایع دستی متل قو نیز محسوب می‌شود. هنرمندان متل قو، ساقه‌های جارو را کنار هم می‌چینند و در کنار سکان دسته از انواع سیم‌های ظریف برای دسته جارو استفاده می‌کنند.

یکنفر در حال جارو بافی در یک کارگاه جارو بافی

گلیم بافی

گلیم از آن دسته هنرهای دستی است که در بیشتر شهرهای ایران رونق دارد و متل قو نیز از این قضیه مستثنی نیست. گلیم‌ متل قو نقش و طرح منحصربه‌فرد خود را دارد. گلیم‌های متل قو به شکل هندسی و الهام گرفته از طبیعت هستند و در بافت آن از رنگ‌های شاد و اغلب تند مانند قرمز، نارنجی، کرم، سبز و سرمه‌ای استفاده می‌شود.گلیم قرمز رنگ با نقش های زرد و نارنجی و سرمه ای

سوغات متل قو

متل قو یکی از زیباترین ساحل‌های استان مازندران را دارد. سفر به این شهر زیبا بدون تست کردن خوراکی‌های خوشمزه این شهر زیبا کامل نخواهد بود. بعد از خرید صنایع دستی، نوبت خرید سوغاتی‌های خوشمزه این شهر زیبا می‌رسد.

برنجک

یکی از سوغاتی‌های خوشمزه متل قو که می‌توانید از بازارهای هفتگی و محلی تهیه کنید، برنجک است. مردم متل قو برنجک را در روزهای عید، مراسم‌های شاد و شب‌نشینی‌ها می‌خورند و می‌توانید یک سوغاتی خوشمزه از متل قو برای دوستان و آشنایان از متل قو باشد. برنجک متشکل از دانه‌های برنج و شیره است و در تمام قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌های متل قو فروخته می‌شود.

یه کاسه چوبی قهوه ای پر از برنجک

پشتزیک

از دیگر شیرینی‌های محلی متل قو می‌توانیم به شیرینی پشتزیک اشاره کنیم. این شیرینی شبیه به سوهان کنجدی است و مردم متل قو آن را در مراسم‌ شادی، عید، جشن‌ها و شب‌نشینی‌ها می‌خورند. برای تهیه پشتزیک شکر، شیر و کنجد استفاده می‌شود.

سوهان کنجی یا پشتزیک پر از کنجد در یک بشقاب چینی در کنار یک گلدان بنفش رنگ

حلوا گردویی یا آغوزنون

آغوزنون یا آغوزحلوا نوعی شیرینی گردویی مخصوص متل قو است. آغوز در زبان مازندرانی به گردو گفته می‌شود و یکی از اجزای اصلی سفره شب یلدای مردم متل قو به حساب می‌آید. این حلوا را اگر خوش‌شانس باشید در قنادی‌ها می‌توانید پیدا کنید.

اما اگر در روزهای منتهی به شب یلدا به متل قو سفر کنید، در روز بازارهای هفتگی، زنان متل قو، حلوا گردویی را پخته و برای فروش می‌آورند که هم حلوای تازه‌تر را می‌توانید تست کنید و هم دقیقا همانی است که باید.

تعدادی آغوزنون یا آغوزحلوا در یک بشقاب

قتلمه

مردم متل قو در روزهای جشن و مراسم‌های شادی مانند عید فطر، نوعی شیرینی به نام قتلمه می‌پزند. قتلمه از شیر، شکر، تخم مرغ، خمیر مایه، آرد و نمک تشکیل شده است. در این اعیاد، قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها نیز این شیرینی را پخته و می‌فروشند. بنابراین اگر در عیدهای مذهبی به متل قو سفر کنید می‌توانید قتلمه را به عنوان سوغاتی خوشمزه از متل قو تهیه کنید.

دو عدد شیرینی قتلمه بزرگ روی یک میز

انواع ترشی

یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های تمام شهرهای شمالی ایرانی، انواع ترشی‌هاست. در متل قو نیز می‌توانید ترشی‌های مختلف را به عنوان سوغاتی تهیه کنید. از محبوب‌ترین ترشی‌های متل قو می‌توان به ترشی سیر و گل سیر اشاره کرد.

دوتا بوته سیر ترشی در یک ظرف

نان تنوری مخصوص

نان‌های تنوری یا همان نان سنتی یکی دیگر از سوغاتی‌های متل قو به حساب می‌آید. این نان‌ها در تمام استان مازندران طبخ و فروخته می‌شود. در طبخ نان‌های تنوری هتل، گردو، شکر و رازیانه استفاده می‌کنند و عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

سخن آخر

صنایع دستی و سوغاتی‌های متل قو همیشه برای گردشگران جذاب و دیدنی بوده. حتما به بازارهای هفتگی و محلی متل قو و همچنین بازارهای مدرن متل قو سربزنید و خرید کنید تا به بازارهای محلی و اقتصاد محلی هم سود برسانید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن