شهرهاجاهای دیدنی

معرفی کاخ مرمر تهران (موزه هنر ایران) | ترکیب تاریخ، اصالت و هنر در قلب تهران

ا­­گر از یک نفر درباره تاریخ ایران بپرسید احتمالا هر آنچه در کتاب‌های تاریخی خوانده‌ یا شنیده‌اند برایتان خواهند گفت اما اگر از ما بپرسید کاخ‌های تهران را نشان‌تان خواهیم داد. هرچند که این کاخ‌ها امروزه در گوشه و کنار لایه‌های بتن و دود و سیمان و غبار تهران مخفی شده‌اند اما همین کاخ‌ها دروازه‌هایی هستند که ما را به گذشته و رویدادهایش متصل می‌کنند. به همین دلیل است که خواندن و نوشتن درباره کاخ‌های تهران را خیلی دوست دارم چون این فرصت را به من می‌دهند تا بیشتر درباره تاریخ ایران بدانم.

گذشته از خواندن و نوشتن، دیدن این کاخ‌ها هم برایم جالب است چون این فرصت را دارم در جایی بایستم که قبلا رویدادهای تاریخی مختلفی را از سر گذرانده است. کاخ مرمر یکی از همان کاخ‌های پرفرازونشیب تهران است که روزگاری استعفای رضاشاه، تاج‌گذاری پهلوی دوم، ازدواج شاه با فرح دیبا و ترور نافرجام محمدرضا شاه پهلوی را به چشم دیده است و امروزه با تالارها و معماری منحصربه‌فردش همچنان پابرجا و پرشکوه ایستاده و کلکسیونی از هنرهای ایرانی را به نمایش گذاشته است.

اگر قصد سفر به تهران و دیدن کاخ مرمر را دارید، این نوشته می‌تواند یک تصویری کلی از بازدید یک‌روزه شما ارائه کند. پس با ما تا آخر این مقاله از اتاقک همراه باشید که می‌خواهیم شما را با زیروبم کاخ مرمر یا همان موزه هنر تهران آشنا کنیم.

کاخ مرمر تهران کجاست؟

کاخ مرمر تهران کجاست
کاخ مرمر در خیابان ولیعصر تهران قرار دارد – عکاس: Goli saba

اگر از اهل سفرها بخواهید یک لیست از جاهای دیدنی تهران برایتان درست کنند مطمئنا در بیشتر این لیست‌ها نام کاخ مرمر را خواهید دید؛ اما خب فقط داشتن یک اسم کافی نیست و وقتی به شهر بزرگی مثل تهران سفر می‌کنید بهتر است از قبل بدانید که کاخ مرمر در کجای تهران قرار دارد تا بتوانید برای سفرتان بهتر برنامه‌ریزی کنید و وقت‌تان را برای پیدا کردن آدرس تلف نکنید.

کاخ مرمر در مرکز شهر تهران و در خیابان معروف ولیعصر واقع شده است. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم این کاخ در حد فاصل خیابان امام خمینی و خیابان جمهوری قرار گرفته و  فاصله آن تا چهارراه ولیعصر ۱٫۴ کیلومتر، تا میدان انقلاب، ۴٫۴ کیلومتر و تا میدان آزادی هم ۸٫۴ کیلومتر است.

آدرس کاخ مرمر تهران؛ موزه هنر ایران: تهران، خیابان ولیعصر، ما بین خیابان امام خمینی و خیابان جمهوری.

خب آدرس را که گفتیم، احتمالا با خودتان می‌گویید که نمی‌شود با یک آدرس و چند تعریف و عکس بزنیم به دل خیابان‌های پر از ترافیک پایتخت و از معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران یعنی کاخ مرمر دیدن کنیم. اما اگر از من بپرسید بهتر است زود تصمیم نگیرید و ادامه این مقاله را هم بخوانید تا درباره کاخ مرمر بیشتر بدانید. بهتان قول می‌دهم برای دیدن کاخ مرمر وسوسه خواهید شد. پس برویم سراغ بخش‌های بعدی.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه کاخ مرمر تهران

تاریخچه کاخ مرمر تهران
کاخ مرمر به دستور رضا شاه پهلوی ساخته شده است – عکاس: M Alef

کاخ مرمر مانند یک فرد کهن‌سالی است که وقایع و رویدادهای تاریخی زیادی را به خود دیده و سن و سالی ازش گذشته است. از قدمت این کاخ حدودا یک قرن می‌گذرد. کاخ مرمر در سال ۱۳۰۴ به دستور رضا شاه پهلوی و با معماری لئون تادوسیان معمار برجسته ارمنی‌ایرانی آغاز شد. عملیات ساخت این کاخ بعد از گذشت حدود یک دهه در سال 1316 به پایان رسید. می‌گویند رضاشاه بیشتر برای نشان دادن قدرت و سلطنت خود به جهانیان دستور ساخت کاخ مرمر را داده است.

پس از اتمام ساخت، این کاخ به عنوان دفتر کار و محل اقامت زمستانی رضا شاه مورد استفاده قرار گرفت. البته ناگفته نماند کاخ مرمر به دلیل اینکه در تزئینات آن از سنگ مرمر استفاده شده به این نام معروف است. اولین وقایعی که کاخ مرمر به خود دیده بود استعفای رضاشاه یا همان پهلوی اول در سال 1320 بود.

پس از آغاز سلطنت پهلوی دوم کاخ مرمر تبدیل به محل اقامت شاه جوان، محمدرضا پهلوی و همسر اولش ملکه فوزیه شد. همچنین مراسم عقد شاه با فرح دیبا هم در همین کاخ مرمر برگزار شد. در سال‌های اول پادشاهی پهلوی دوم، از کاخ مرمر به عنوان دفتر رسمی کار و محل برگزاری ملاقات‌ها، دیدارها و شرفیابی‌ها نیز استفاده می‌شد. اما پس از حادثه ترور نافرجام پهلوی دوم در محوطه این کاخ توسط رضا شمس‌آبادی در سال 1344، دفتر کار شاه به کاخ صاحبقرانیه انتقال داده شد.

کاخ مرمر در سال ۱۳۵۵ برای آشنایی بیشتر مردم با خانواده پهلوی تبدیل به موزه شد و تا سال 1357 به عنوان موزه پهلوی قابل بازدید برای عموم بود. پس از انقلاب اسلامی در دهه 70 این کاخ محل استقرار مجمع تشخیص مصلحت نظام و دفتر کار اکبر هاشمی رفسنجانی دبیر این مجمع بود و جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این کاخ برگزار می‌شد.

پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کاخ مرمر در سال 1397 در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و یک سال بعد تبدیل به موزه شد و نام آن هم به موزه هنر ایران تغییر یافت. هم‌اکنون این موزه به روی بازدیدکنندگان باز است و در آن می‌توانید گنجینه‌ای از آثار هنری ایران از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوره معاصر را ببینید.

بخش‌های مختلف کاخ مرمر تهران

بخش‌های مختلف کاخ مرمر تهران
کاخ مرمر یا موزه هنر ایران از دو طبقه با تالارهای متعدد تشکیل شده است – عکاس: ahmad_zalpour163

عمارت موزه هنر 2870 مترمربع زیربنا و یک باغ زیبا با مساحت سه و نیم هکتار دارد. نمای بیرونی عمارت به دست معماران و هنرمندان برجسته ایرانی با سنگ‌های سبز رنگِ مرمرینِ منقوش به گل و بته و نقوش جانوری تزیین شده و یادآور هنر هخامنشیان است. در داخل عمارت هم دو طبقه با تالارهای متعدد به چشم می‌خورد که روایتگر تاریخ هنر ایران در عرصه‌های مختلف است.

در طبقه اول سه تالار قرار دارد که گزیده‌ای از آثار فاخر هنر ایرانی و اسلامی همچون سفالینه‌های منقوش، ابزار و ظروف از پیش از تاریخ تا سده‌های اولیه اسلامی را به نمایش می‌گذارند. در طبقه دوم هم نه تالار قرار دارد که آثار ممتاز هنر ایرانی را در رشته‌های مختلف از جمله نقاشی، نگارگری، هنر بافته، خوشنویسی و کتاب­ آرائی به نمایش گذاشته‌اند.

 مسیر گردش در موزه هنر از سمت راست طبقه اول آغاز می‌شود. برای رفتن به طبقه دوم و بازدید از تالارهای آن هم باید از یک سرسرا عبور کنید. این سرسرا مملو از تزیینات چشمگیر و خیره‌کننده است که بسیار تماشایی است.

اتاق‌ها و بخش‌هایی که در هر یک از طبقات قرار گرفته‌اند به قرار زیر است:

  • در طبقه اول سالن انتظار، بخش اداری، تالار هنر کهن، تالار هنر ایرانی اسلامی، تالار باستان یک، تالار باستان دو، سالن کنفرانس، نمازخانه و غیره قرار دارد.
  • در طبقه دوم همتالار نقش، تالار رنگ، تالار ترنج، تالار آینه، تالار کتابت، تالار خاتم، تالار صناعت، تالار نگارین و تالار نور به چشم می‌خورد.

تالار ورودی یا سرسرا

در تالار ورودی مجموعه‌ای بی‌نظیر از تزیینات داخلی بنا وجود دارد که از همان لحظه ورود میخکوب آن خواهید شد. سقف این تالار دارای گچ‌بری‌ها و نقاشی‌هایی با تم سبز رنگ است و دیوار‌های آن هم تا ارتفاع یک متر از سنگ مرمر زرد رنگ پوشانده شده‌اند. پلکان تالار سرسرا هم از جنس سنگ مرمر است و با نقش گل و بوته و شاخ و برگ گیاهان مزین شده است. زیباترین قسمت این تالار اتاق گنبدی شکل آن است که طرح آن از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله الهام گرفته شده است.

در دیوارهای شمالی و جنوبی تالار ورودی تابلوهایی از تخت جمشید، کاخ آپادانا، بندر خارک و پل ورسک به چشم می‌خورد که توسط هنرمند آلمانی آلبرت هونمان نقاشی شده‌اند. بر روی دیوارهای غربی و شرقی هم دو نگاره روایی با ارتفاع 6 متر همراه با تذهیب وجود دارد که هنر دستان توامند حسین طاهرزاده بهزاد است. در کنج تالار سرسرا هم مقرنس‌های گچی به‌شکل آویز‌های قندیل دیده می‌شوند که زیبایی خاصی به این بنا داده‌اند.

تالار هنر کهن

تالار هنرکهن همانطورکه از اسمش مشخص است قدیمی‌ترین آثار یافت شده از فرهنگ و تمدن ایرانی را در خودش جای داده است. آثار باستانی که در این تالار قرار گرفته اند برای باستان‌شناسان دارای اهمیت خاصی هستند چرا که اندیشه هنرمندان آن عصر را به ما نشان می‌دهند.

از جمله آثاری که در تالار هنر کهن قرار دارند شامل الهه‌های مفرغی هزاره اول پیش از میلاد (احتمالا متعلق به لرستان)، سفال منقوش هزاره پنجم پیش از میلاد، سفال نخودی منقوش مخروطی هزاره چهارم پیش از میلاد (کشف شده در تل باکون فارس)، ظرف سفالی سه پیاله‌ای چرخ‌ساز و دست‌ساز هزاره اول پیش از میلاد (کشف شده در شمال غربی ایران)، پیکره الهه مادر ایلامی هزاره دوم پیش از میلاد (کشف‌ شده در خوزستان) و سفال نخودی منقوش هزاره سوم پیش از میلاد (کشف شده در غرب ایران) هستند.

تالار باستان یک

در تالار باستان یک می‌توانید هنر ایران پیش از اسلام از جمله دوران هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان را در زمینه‌های مختلف ببینید. آثار شاخصی از جمله گردنبندهای زیبا از جنس سنگ، عقیق و شیشه، ریتون هخامنشی با قدمت ۲۵۰۰ ساله، ظروف سفالی به جای مانده از دوره اشکانی و تندیس شیشه‌ای پادشاه ساسانی در این تالار وجود دارند.

تالار باستان دو

در تالار باستان دو آثار از اواخر دوره ساسانی تا دو قرن اول دوره اسلامی قرار دارند. پس از ورود اسلام به ایران تغییراتی در خلق آثار هنری به وجود آمد. از جمله هنرهایی که در این دوره رشد قابل توجهی داشته، سفالگری بود. به همین دلیل عمده آثاری که در تالار باستان دو به چشم می‌خورند از جنس سفال هستند که از شهرهای شوش، نیشابور و گرگان کشف شده‌اند.

تالار هنر ایران اسلامی

اگر می‌خواهید گلچینی از زیباترین آثار هنری کاخ مرمر را ببینید، حتما سری به تالار هنر ایران اسلامی بزنید. در این بخش آثاری از مهارت و خلاقیت هنرمندان سده‌های اولیه اسلامی به‌خصوص قرن سوم هجری تا دوره قاجار به نمایش درآمده است. سازه‌های معماری دیدنی و قابل تامل نظیر درب منبت‌کاری شده، جنگ‌افزار و شمشیر جواهردار، سفالینه‌های منقوش، کاشی‌های زرین‌فام، سکه طلا، قطعه خوشنویسی و نقاشی از جمله آثار شاخص و بسیار چشم‌نواز در این تالار هستند.

پس از عبور از تالار هنر ایرانی اسلامی، سرسرای دوم قرار دارد که روی دیوارهای این سرسرا عکس سازندگان کاخ مرمر به همراه شرح مختصری از نقش آن‌ها در ساخت این بنا قرار داده شده است. علاوه بر این دو تابلو نقاشی آبرنگ متعلق به مکتب اصفهان و دیگر آثار و تزئینات چشم‌نواز نیز در این بخش به چشم می‌خورد. پس عبور از سرسرای دوم و گذر از پله‌ها به تالارهای طبقه دوم خواهید رسید.

تالار نقش

اولین تالاری که در طبقه دوم قرار دارد تالار نقش هست که آثاری از دوره قاجار در آن به نمایش گذاشته شده است. آثار و نقاشی‌های زیبا و دیدنی که بر بوم خلق شده‌اند و به صورت دیوارنگاره و تابلو خودنمایی می‌کنند. نگاره‌ای از ملاقات شاه طهماسب و همایون شاه، یک تابلو نقاشی دیدنی از استاد مدبر و دیوارنگاره‌ای از جنگ ایران مربوط به قرن ۱۳ هجری از جمله نقش‌هایی هستند که در این تالار قرار دارند.

تالار رنگ

تالار رنگ که در گذشته به نام تالار سفره‌خانه مشهور بود، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین بخش‌های کاخ مرمر به شمار می‌رود. در این تالار تزیینات معماری چشم‌نواز، نگارگری‌های هنرمندانه و گچ‌بری‌های باشکوهی را خواهید دید که نظیر آن را در هیچ کجای ایران نمی‌توانید پیدا کنید. گچ‌بری‌هایی ماهرانه از استاد حسن رضایی در سقف تالار رنگ دلبری‌ می‌کنند.

به‌علاوه نگارگری‌های زیبا با  بهره‌گیری از موضوعات و داستان‌های ادبیات فارسی نظیر شیخ صنعان و دختر ترسا، بهرام گور در حال شکار، در کنار تذهیب‌های چشم‌نواز زینت‌بخش دیوارهای این تالار است. همچنین تابلوهای دیواری در اندازه بزرگ و متناسب با فضا نیز در این تالار قرار دارند که شکوه و جلوه‌ای بیشتری به آن بخشیده‌اند.

تالار آیینه

تالار آیینه
تالار آیینه یکی از زیباترین بخش‌های موزه هنر ایران است – عکاس: Stunning World

تالار آیینه به قدری زیبا است که می‌توان به‌تنهایی آن را به‌عنوان یکی از شاخصه‌های کاخ مرمر معرفی کرد. حتی بسیاری کاخ مرمر را با این تالار می‌شناسند. تالار آیینه ۱۴ متر طول، ۱۰ متر عرض و هفت متر ارتفاع  دارد و کل سقف و دیوارهای آن آیینه‌‌کاری شده است. از آن‌جایی که این تالار دفتر کار پهلوی اول بود به همین دلیل تمام اجزا و وسایل آن بسیار مجلل و اشرافی انتخاب شده‌اند. تا جایی که می‌گویند حدود یک تن نقره در این تالار به کار رفته که حیرت‌آور است.

از روکش چوب پرده‌های نصب شده در تالار آیینه گرفته تا خاتم‌های به کار رفته در لابه‌لای آینه‌کاری‌ها همگی از جنس نقره هستند. از دیگر دیدنی‌های تالار آیینه قالی «نعمواغلویی» است. این قالی یکی از نفیس‌ترین و بزرگ‌ترین قالی‌های ایران است که به طور اختصاصی توسط هنرمندان مطرح برای این تالار بافته شده است. تا یادم نرفته این را هم بگویم که در همین تالار بود که رضاشاه استعفای خود را از سلطنت اعلام کرد.

تالار ترنج

تالار ترنج
در تالار ترنج می‌توانید قالی‌های نفیسی را از دوره‌های مختلف ببینید – عکاس: vinsar web

در تالار ترنج قالی‌ها و بافته‌هایی ابریشمی نظیر ترمه، پته، سرمه و غیره به نمایش گذاشته شده‌اند که از دوران صفویه و قاجار به یادگار مانده‌اند. یکی از بهترین نمونه بافته‌های تالار ترنج، قالیچه‌ای از دوره صفوی با طرح محرابی و زمینه‌ای یک رنگ است که یک گلدان بزرگ پر از گل در پایین و یک گلدان کوچک در بالای آن قرار گرفته‌اند. حاشیه‌های ظریفی هم در پیرامون این قالیچه دیده می‌شوند که بسیار چشم‌نواز هستند.

تالار خاتم

تالار خاتم یکی از ظریف‌ترین و نفس‌گیرترین بخش‌های کاخ مرمر است که مطمئن باشید از تماشای آن سیر نخواهید شد. این تالار هشت متر طول و شش متر عرض دارد و کل محوطه آن به طور کامل خاتم کاری شده است. وسعت و حجم خاتم‌کاری اعجاب‌آور و بی‌نظیر این تالار، آن را به یکی از آثار باشکوه خاتم در دوره معاصر تبدیل کرده است.

تالار مشق

تالار مشق همانطور که از اسمش پیداست به هنر خط و کتابت اختصاص یافته است. در این بخش نسخ خطی، ابزارهای نگارش و ابزارهای ارزشمند خوش‌نویسی نظیر قلمدان‌ها در معرض دید عموم قرار گرفته است.

تالار صناعت

در تالار صناعت نمونه‌هایی از آثار معماری قدیم ایرانی با تزیینات و نقوش منحصر‌به‌فرد نظیر کاشی هفت رنگ از میرزا آقا امامی، کاشی برجسته، درهای چوبی، تخته‌های منقوش زیر سقف و طاقچه‌های منقوش از دوره قاجار به نمایش گذاشته شده‌اند.

تالار نور

تالار نور در قدیم‌الایام به نام تالار نیمه آینه معروف بود. این تالار به دست استادان مطرح از جمله استاد حسین رضایی، محمد گرایش‌نژاد و غلامعلی مسگر ساخته شده است. تزئینات و کار گچ‌بری قلاب‌های سقف با ریسه‌های گل هم توسط علی جواهری انجام گرفته است. گذشته از معماری و تزئینات جذاب تالار نور، در این تالار آثار ارزشمندی نیز از جمله پرده خانه خدا به همراه متعلقات آن و همچنین ابزارهای روشنایی (چراغ‌واره، پیه‌سوز) نگهداری می‌شوند.

تالار نگارین

آخرین تالار کاخ مرمر که در طبقه بالای این مجموعه قرار گرفته، به هنر نگارگری اختصاص یافته است. در این تالار می‌توانید با نقاشی‌های اواخر دوره قاجار و آثاری از هنر نگارگری در ایران در طول صد سال اخیر آشنا شوید.

آثاری نفیس و ارزشمندی از هنرمندان اواخر دوره قاجار تا به امروز نظیر میرزا آقا امامی، حاج حسین مصورالملکی، حسین خطایی، محمود فرشچیان و حسین طاهرزاده بهزاد در تالار نگارین به نمایش گذاشته شده است. ازجمله نمونه‌های فاخری که در میان آثار تالار نگارین به چشم می‌خورند، می‌توان به هنر سوخت معرق، معرق برجسته، معرق زری، معرق هزار رنگ، سوخت مطبّق، معرق ملوّن و سوخت برجسته اشاره کرد.

مسیر دسترسی به کاخ مرمر تهران

مسیر دسترسی به کاخ مرمر تهران
بررسی مسیر دسترسی به موزه هنر ایران – عکاس: ahmad_zalpour163

 برای دسترسی به کاخ مرمر در هر کجای ایران که هستید باید اول خودتان را به شهر تهران برسانید. همانطور که گفتیم کاخ مرمر در خیابان ولیعصر قرار دارد اما خیابان ولیعصر یکی از خیابان‌های شلوغ تهران به شمار می‌رود. گذشته از آن این مجموعه در محدوده طرح ترافیک قرار دارد به همین خاطر دسترسی با خودروی شخصی بسیار سخت است. البته می‌توانید طرح ترافیک بخرید و با خودروی شخصی بروید که در آن صورت هم ترافیک بالای این محدوده در طول روز خسته‌تان خواهد کرد.

اگر اهل پیاده‌روی هستید، می‌توانید در کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان ولیعصر خودرو را پارک کنید و از آن‌جا پیاده به سمت کاخ مرمر بروید. به غیر از دسترسی با خودروی شخصی، گزینه‌های دیگری هم وجود دارد و شما می‌توانید با بی‌آر‌تی، مترو یا تاکسی به کاخ مرمر بروید.

دسترسی به کاخ مرمر با اتوبوس

قرار گرفتن کاخ مرمر در خیابان ولیعصر باعث شده که دسترسی به این کاخ با استفاده از اتوبوس‌های بی.آر.تی راحت باشد. برای دسترسی به این موزه از طریق اتوبوس می‌توانید سوار بی‌آرتی خط راه آهن- تجریش (پارک وی) شوید و در ایستگاه امام خمینی پیاده شوید. از این ایستگاه حدود ۲۵۰ متر به ‌سمت خیابان ولیعصر پیاده‌ بروید تا به کاخ مرمر برسید.

دسترسی به کاخ مرمر با مترو

با وجود شلوغی و طرح ترافیک بهترین راه برای رفتن به کاخ مرمر، مترو است. ایستگاه دانشگاه امام علی (ع) واقع در خط 2 مترو تهران(صادقیه- فرهنگسرا) در فاصله ده دقیقه‌ای از کاخ مرمر قرار گرفته است. علاوه بر این ایستگاه میدان منیریه واقع در خط 3 مترو تهران هم کمتر از یک ربع با موزه هنر فاصله  دارد.

دسترسی به کاخ مرمر با تاکسی

برای رسیدن به کاخ مرمر با تاکسی، می‌توانید از پایانه میدان راه آهن سوار تاکسی‌های میدان ولیعصر شوید و حدود دویست متر بعد از تقاطع امام خمینی- ولیعصر پیاده شوید.

ساعت بازدید از کاخ مرمر تهران

ساعت بازدید از کاخ مرمر تهران
برای بازدید از کاخ مرمر باید از قبل بلیط رزرو کنید – عکاس: vinsar web

برای بازدید از کاخ مرمر می‌توانید همه روزه به غیر از روزهای شنبه به این مجموعه بروید. ساعات بازدید هم از ساعت 9:30 صبح تا ساعت 16 عصر است. البته برای  بازدید از این کاخ باید سه روز قبل از بازدید بلیط خود را رزرو کنید. در هنگام رزرو بلیط هم لزومی به پرداخت هزینه نیست و هزینه بازدید در درب ورودی موزه و با ارائه کد پیگیری از شما دریافت خواهد شد.

برای رزرو بلیط هم می‌توانید به صورت اینترنتی یا تلفنی اقدام کنید.

برای رزرو اینترنتی بلیط موزه هنر ایران، باید به سایت موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان مراجعه کنید. برای رزرو تلفنی هم می‌توانید به صورت مستقیم با شماره 09339760689 تماس بگیرید. بهای بلیط هم در سال 1402 برای بازدیدکنندگان داخلی 37 هزارتومان و برای اتباع و گردشگران خارجی 500 هزار تومان است.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی نزدیک به کاخ مرمر تهران

کاخ مرمر در دل شهر تهران قرار گرفته است. شما می‌توانید از این موقعیت نهایت استفاده را بکنید و با یک برنامه‌ریزی درست و حسابی، یک روز کامل را به گشت‌وگذار در موزه هنر ایران و بازدید از جاهای دیدنی اطراف آن اختصاص دهید تا لذت سفرتان به تهران تکمیل شود.

پارک شهر

پارک شهر
پارک شهر در محله سنگلج تهران قرار دارد – عکاس: Ebrahim foroutan tanha

پارک شهر یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران است که ساخت آن به دوران پهلوی اول بازمی‌گردد. این پارک در نزدیکی محله سنگلج و قورخانه قرار گرفته و از آن‌جایی‌ که دارای هشت راه‌ ورودی مختلف است پس می‌توانید به راحتی از هر نقطه تهران به آن دسترسی داشته باشید. فضای ساکت و آرام پارک شهر در مقابل شلوغی و هیاهوی تهران کیفتان را حسابی کوک خواهد کرد. اگر فرصت گشت‌وگذار دارید در این پارک تفریحات جذابی هم وجود دارد که می‌توانید از انجام آن‌ها لذت ببرید.

آدرس پارک شهر: تهران، محله سنگلچ، خیابان بهشت، بین انصاری و نوری، پارک شهر

خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم
خانه موزه مقدم یادگار دوران قاجار است – عکاس: Arad Kurd

خانه موزه مقدم یکی از بناهای قدیمی ایران است که از دوران قاجار تا به امروز همچنان پابرجا مانده است. این خانه تاریخی ۲۱۱۷ مترمربع مساحت دارد و به دلیل معماری باشکوه و داشتن اشیای بسیار باارزش، جزء بهترین باغ موزه های تهران و از گران‌بهاترین خانه‌های جهان به شمار می‌رود.

آدرس خانه موزه مقدم: خیابان امام خمینی، ضلع شمالی، بعد از خیابان شیخ هادی، خانه موزه مقدم

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان
باغ موزه نگارستان یکی از جاهای دیدنی و پرطرفدار در حوالی کاخ مرمر است – عکاس: مجید ایرانی

باغ موزه نگارستان یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک کاخ مرمر است که درست به اندازه این کاخ زیبا و تماشایی است. قدمت این باغ موزه به دوران فتحعلی شاه قاجار بازمی‌گردد. به دلیل همین پیشینه دورودراز، باغ موزه نگارستان وقایع تاریخی زیادی را از سر گذرانده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قتل قائم مقام فراهانی اشاره کرد. در این باغ، موزه‌های متعددی قرار دارد که در میان آن‌ها موزه‌ مجسمه‌های مینیاتوری جهانگیر ارجمند در بین گردشگران بسیار معروف است.

آدرس باغ موزه نگارستان: تهران، خیابان بهارستان، کوی دانش‌سرا، باغ موزه نگارستان

نکات مهم به هنگام بازدید از کاخ مرمر تهران

نکات مهم به هنگام بازدید از کاخ مرمر تهران
حتما کارت ملی و شناسنامه خود را به همراه داشته باشید.
  • قبل از بازدید از این مجموعه باید بلیط خود را رزرو کرده و شناسه و کارت ملی خود را نیز همراه‌تان داشته باشید.
  • حداقل یک ربع قبل از زمان رزرو شده در مقابل درب ورودی کاخ مرمر حضور داشته باشید.
  • در نظر داشته باشید بردن هرگونه وسایل شخصی از جمله کیف و موبایل به داخل موزه ممنوع است و باید قبل از ورود لوازم خود را به بخش امانت تحویل دهید.
  • اگر راهنما یا گروه‌گردان هستید و قصد بازدید گروهی از کاخ مرمر را دارید باید قبل از بازدید با مجموعه تماس بگیرید و رزرو خود را هماهنگ کنید. برای رزرو هم می‌توانید با شماره ۰۹۳۳۹۷۶۰۶۸۹ تماس بگیرید.
  • کاخ مرمر بخش‌های مختلفی دارد و می‌توانید از تمامی بخش‌ها بازدید کنید اما توقف و نشستن در حیاط مجموعه ممنوع است.

سخن آخر

در این مقاله کوله‌بار سفرمان را بستیم و همراه هم به دل یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران زدیم تا از کاخ زیبای مرمر دیدن کنیم. کاخی که به تنهایی بخشی از هنر ایران را بازگو می‌کند. در این کاخ توانستیم تمام هنرهای ایرانی از هنر خاتم‌کاری و آینه‌کاری گرفته تا گچ‌کاری و نقاشی‌های برجسته را یک جا در آن ببینیم.

بعد از اینکه حسابی در سرسراها و تالارهای این کاخ قدم زدیم و محو معماری و تزئینات باشکوه آن شدیم، سری هم به گنجینه‌های با ارزش و نفیسی که در این موزه قرار دارند، زدیم. آثاری که هر کدام راوی تاریخ هنر این سرزمین از دوران باستان تا امروز هستند. خلاصه که گوشه گوشه این کاخ آنقدر تماشایی بود که توانست حال ما را حسابی خوش کند. در آخر هم چون قبل از سفر با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک خیالمان از بابت اقامتگاه راحت بود پس با آرامش خاطر به سراغ جاهای دیدنی اطراف این کاخ از جمله پارک شهر، خانه موزه مقدم و باغ موزه نگارستان رفتیم.

سوالات متداول

کاخ مرمر تهران کجاست؟

کاخ مرمر یا همان موزه هنر تهران در مرکز شهر تهران و در خیابان ولیعصر ما بین خیابان امام خمینی و خیابان جمهوری واقع شده است.

کاخ مرمر از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

عمارت کاخ مرمر در دو طبقه با تالارهای متعدد ساخته شده است که سه تالار آن در طبقه اول و نه تالار آن در طبقه دوم قرار گرفته‌اند.

معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک کاخ مرمر تهران کدام‌اند؟

پارک شهر، خانه موزه مقدم و باغ موزه نگارستان

بهترین زمان برای بازدید از کاخ مرمر تهران چه موقع است؟

برای بازدید از کاخ مرمر می‌توانید همه روزه به جز روزهای شنبه از ساعت 9:30 تا 4 بعد از ظهر اقدام کنید.

چطور به کاخ مرمر تهران برویم؟

برای بازدید از کاخ مرمر در هرکجای ایران که هستید باید ابتدا به تهران بروید. از تهران نیز مسیرهای مختلفی برای دسترسی به این کاخ وجود دارد و می‌توانید با وسایل نقلیه مختلف از جمله مترو، اتوبوس‌های بی‌آرتی و خودروی شخصی خود را به کاخ مرمر برسانید.

1/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *