جاهای دیدنی

غار رودافشان، غارنوردی در نزدیکی تهران

غار رودافشان

غار رودافشان در موقعیت جغرافیایی ۳۵ درجه و ۳۸ دقیقه و در ارتفاع ۱۹۴۵ متر از سطح دریا و بر بالای ارتفاعات شمال شرقی روستای رودافشان واقع شده است و از مشخصات بارز این غار می‌توان به دهانه آن با ارتفاع ۲ متر و طول ۲۹ متر و ستونهای چکیده و طول راهروهای آن اشاره کرد. غار رودافشان در اثر ساز و کار پدیده کارست ( پدیده خوردگی و انحلال توده‌سنگ‌های کربناته از قبیل آهک، سنگ گچ و دولومیتت در زمین ) تشکیل شده است.
از نظر زمین شناسی این غار در سنگ آهک‌های دوره کرتاسه بوجود آمده است. با این وجود کارشناسان زمان تشکیل غار را به دوران شوم و دوره پالئوسن نسبت می‌دهند. مسیر راهپیمایی در غار حدود ۸۰۰ متر است. غار نوردی در این غار کمی سخت است و باید از مسیرهای سختی عبور کنید. بعلاوه اینکه برای حرکت در غار حتما نیاز به چراغ قوه قوی دارید.

غار رودافشان

تاریخچه غار رودافشان

به گفته کارشناسا غار رودافشان در اثر پدیده کارست، تشکیل شده است. این غار به لحاظ زمین‌شناسی متعلق به دوره کرتاسه می‌باشد، اما برخی کارشناسان زمان تشکیل غار را به دوران سوم و دوره پالئوسن نسبت می‌دهند. کارست‌ها ریخت شناسی ویژه‌ای دارند که روی سنگ بستر قابل انحلال تشکیل شده‌اند. شکل خاص کارست‌ها به دلیل هوازدگی شیمیایی سنگ بستر به وسیله آب اسیدی باران همراه دی‌اکسید کربن است.

همچنین این اعتقاد وجود دارد که هزاران سال قبل، رودخانه دلی‌چای هم‌سطح دهانه غار بوده و احتمالا قسمتی از آب وارد دالان‌های غار شده و باعث گسترده شدن غار شده است.

بخش‌های مختلف غار رودافشان

غار رودافشان مناسب غارنوردان مبتدی نیست. پیمایش غار کمی سخت است و نیاز به تجهیزاتی مانند هدلامپ و لباس مخصوص دارد. در برخی از دالان‌‌های غار قطرات آب از سقف به زمین می‌ریزند و در برخی قسمت‌ها سقف غار بسیار کم ارتفاع است. قطرات آب باعث ایجاد طاقدیس‌ها و ناودیس‌های زیبایی شده که بر اثر سال‌ها فرسایش ایجاد گردیده است.

در غار رودافشان، دهلیزی به نام معبد آناهیتا وجود دارد. علت نامگذاری این دهلیز وجود حوض آب و ستونی در میان آن است که تداعی کننده الله آب در غار می‌باشد.

تاریخچه غار رودافشان

برنامه سفر

– از شرق تهران و در مسیر جاده فیروزکوه و گذر از شهرستانهای جاجرود – بومهن دماوند
– جابان و پس از رسیدن به روستای سیدآباد راه سمت راست به روستای رودافشان منتهی خواهد شد.
– با توجه به نبودن رستوران در نزدیکی این اثر طبیعی توصیه می‌گردد غذای سرد به همراه داشته باشید.
– بازدید از غار مستلزم پیاده پیمایی تا دهانه اصلی غار است.
– بازگشت به تهران

دانستنی‌های مسیر

– نوع جاذبه‌های گردشگری: طبیعت گردی و تاریخی
– جاذبه های اصلی: چشمه آب معدنی خمده، غار رودافشان، رودخانه خروشان، باغات زیبای میوه، ساختار معماری روستای رودافشان
– مسافت رفت: ۱۱۹ کیلومتر، ۱ ساعت و ۵۴ دقیقه
– مدت زمان اجرای تور: یک روز
– جاذبه‌های فرعی: رودخانه جاجرود، سد لتیان، شهر بومهن و دماوند چشم انداز قله دماوند و روستاها و شهرستانهای مسیر، باغات و مزارع، منطقه جابان، روستای سیدآباد، روستای رودافشان، غار رودافشان

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *