تجربه سفر

جاهای دیدنی فریمان

معرفی دیدنی های شهر فریمان

معرفی دیدنی های شهر فریمان

شهر فریمان در استان خراسان رضوی قرار دارد. تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی فریمان نشانگر قدمت چند هزار ساله این شهرند. اطراف فریمان را رشته‌کوه‌های بلندی از جمله کوه‌ دال، کوه وقاری و کوه یخی فراگرفته‌اند. در ادامه با اتاقک و معرفی دیدنی های فریمان همراه باشید.

جاذبه گردشگری باغ ملی فریمان

جاذبه گردشگری باغ ملی فریمان

باغ ملی فریمان با وسعتی در حدود ۹هکتار از بزرگ‌ترین پارک‌های ملی استان خراسان رضوی است. این باغ به دلیل داشتن طراحی زیبا جزو زیباترین پارک‌های ایران هست. داخل باغ عمارتی دو طبقه قرار دارد که هم‌زمان با خود باغ ساخته شده است. طراحی باغ ملی فریمان برگرفته از باغ‌های سنتی ایرانی می‌باشد. این باغ به عنوان یکی از دیدنی های فریمان، مکان مناسبی برای تفریح و استراحت اهالی شهر و مسافران است.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/mashhad” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در مشهد کلیک کنید.[/button]

جاذبه توریستی آب گرم شاهان گرماب

جاذبه توریستی آب گرم شاهان گرماب

یکی از مکان های دیدنی فریمان چشمه‌های آب گرم این شهر است.  شاهان گرماب در شهر سفید‌سنگ از توابع فریمان قرار دارد. چشمه آب گرم شاهان علاوه‌بر خاصیت درمانی بی‌نظیرش تنها آب گرم قابل آشامیدن در ایران است. آب این چشمه برای درمان بیماری‌هایی از قبیل روماتیسم، آرتروز، دردهای عصبی و بیماری‌های پوستی مفید است. آب بی رنگ و بوی این چشمه گوگرد، آمونیاک و شوره ندارد. براساس کتیبه‌ای که داخل ساختمان آب گرم شاهان گرماب وجود دارد این مکان به دستور شاه سلیمان صفوی ساخته شده است.

جاذبه توریستی و تفریحی زرکک

جاذبه توریستی و تفریحی زرکک

روستای زرکک در شهر فریمان قرار دارد و به دلیل طبیعت بی‌نظیرش یکی از دیدنی های فریمان است. این روستا بین دو رشته‌کوه یخ‌آبی و قطار‌النگ قرار دارد و آب‌و‌هوای بسیار مطبوعی دارد. چشمه‌های متعددی که در بستر این روستا در جریان هستند طبیعتی سرسبز و زیبا را به وجود آورده‌اند. روستاهای تکاب و عباس‌آباد از دیگر روستاهای شهر فریمانند که بسیار دیدنی‌اند.

بنای تاریخی عشق‌آباد

دیدنی های شهر فریماناین منطقه تاریخی، که یکی دیگر از دیدنی های شهر فریمان است، در 10 کیلومتری غرب فریمان و در دل روستای عشق‌آباد قرار گرفته و آرام‌گاه سید نظام‌الدین، از نوادگان امام سجاد (ع) را نیز در بر گرفته است.

این بنا یادگاری از دوران تیموری، ایلخانی و سلجوقیان است، و در کل نمونه‌ی خوبی از تاریخ کهن ایران به حساب می‌آید. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بنا می‌توان به ایوان بزرگ رو به شرق، گچ‌کاری و معماری ظریف، و نقش‌های برجسته‌ی آجری که نام محمد (ص) و علی (ع) را به نگاره درآورده‌اند اشاره کرد.

مزار بی‌آبه

یکی دیگر از مزارها و دیدنی های شهر فریمان مزار بی‌آبه است که در 27 کیلومتری جنوب فریمان و روستایی با همین نام جای گرفته و چشم‌به‌راه تاریخ‌دوستان از سراسر ایران است.

این مزار به احتمال زیاد در سده‌های 9 تا 11 هجری ساخته شده و مربوط به دوران صفویان و گسترش دین اسلام و مذهب تشیع در سراسر ایران است. مزار بی‌آبه یکی دیگر از آثار ملی ایران است که در سال 1382 در این فهرست به ثبت رسید.

در سفرتان به فریمان، حتما سری به این اثر ملی بزنید.

برای اجاره ویلا، اجاره خانه، اجاره آپارتمان و اجاره سوئیت در مشهد، از شهرهای نزدیک به فریمان، به این بخش از سایت بروید.

ایوان رزم‌گاه

دیدنی های شهر فریمانبناهای تاریخی فریمان تمامی ندارند. ایوان رزمگاه یکی از مکان های دیدنی فریمان و یادگاری‌های کهن این شهر است که در 52 کیلومتری آن قرار دارد.

طراحی و معماری این بنا به سبک خراسانی در سده هشتم تا یازدهم نسبت داده شده، و همچنین گفته می‌شود رزم رستم و اسفندیار در این بنا صورت گرفته است. همین می‌تواند دلیلی برای گزینش نام «رزم‌گاه» برای این سازه‌ی باستانی باشد.

اگرچه بیشتر بخش‌های رزم‌گاه از بین رفته، ولی ایوان آن هنوز پابرجا است که یادگاری باارزشی از پیشینه‌ی کشور تاریخی ایران به شمار می‌رود.

برای اجاره ویلا، اجاره خانه، اجاره آپارتمان و اجاره سوئیت در نیشابور، از شهرهای نزدیک به فریمان، به این بخش از سایت بروید.

موزه مردم‌شناسی فریمان

دیدنی های شهر فریماناگر نوشته‌های ما را دنبال کرده باشید، متوجه شده‌اید تا چه اندازه به معرفی موزه‌های گوناگون شهرهای ایران پرداخته‌ایم. موزه‌ها بهترین گزینه برای کسانی به شمار می‌روند که هم عاشق تاریخ و هم عاشق دیدن یادگاری‌های دوران کهن هستند.

موزه مردم‌شناسی فریمان سرگذشت جالبی دارد. این ساختمان در گذشته مکانی برای اقامت مهندسان و کارشناسان خارجی بود، ولی سپس به اداره بررسی و ارزیابی کار کشاورزان دگرگون شد. اکنون با تلاش‌های اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در سال 1387 به یک موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و برای مقاصد گردشگری و جذب توریست به‌کار گرفته می‌شود.

در بخش‌های گوناگون این موزه می‌توانید با زندگی مردم فریمان، آداب و رسوم، فرهنگ، هنرهای متنوع و صنایع دستی آن‌ها آشنا شوید و خاطراتی به‌یاد‌ماندنی برای خودتان رقم بزنید.

آرام‌گاه ارسلان جاذب

آرامگاه ارسلان جاذب یکی دیگر از نقاط گردشگری و دیدنی های شهر فریمان است. این بنا آرامگاه ارسلان جاذب، از سرداران سلطان مسعود غزنوی است که از شیفتگان فردوسی بوده و بر آرامگاه وی آرامگاهی ساخته بوده است. او در سال‌های 419 تا 420 چشم از جهان فرو بست و در همان مکان دفن شد.

این بنا در جنوب مشهد و در نزدیک راه فریمان و نیشابور قرار گرفته و سبک ویژه‌ای از معماری را به نمایش می‌گذارد. آجرکاری زیبا، چهاردیواری‌ها و کتیبه و تزئینات داخلی گنبد نشان‌گر نفوذ هنر بودایی است که در گذشته همراه با فرهنگ بومی آسیای مرکزی به خراسان کشانده شده‌ بود. آرام‌گاه ارسلان جاذب از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی خراسان رضوی محسوب می‌شود که نمونه‌ی بسیار خوبی از آجرکاری در معماری اسلامی به شمار می‌رود.

مقبره ارسلان جاذب آجری و دارای نقش‌هایی با آجر و رنگ روشن و کتیبه‌ای بر گرداگرد سقف داخلی گنبد است. بالای دیوار آن نیز کتیبه‌ای با خط کوفی قرار دارد که با ظرافت بالا تزئین شده و زیبایی ویژه‌ای به بنا داده است.

برای اجاره ویلا، اجاره خانه، اجاره آپارتمان و اجاره سوئیت در کاشمر، از شهرهای نزدیک به فریمان، به این بخش از سایت بروید.

خانه و موزه شهید مطهری

دیدنی های شهر فریمانیکی از برجسته‌ترین بناهای تاریخی شهر فریمان خانه و موزه شهید مطهری است. در گذشته، این منطقه یک خانه باغ با گستره‌ی 3700 متر مربعی بوده و اکنون تنها حدود 120 متر که شامل دو اتاق، هال، پذیرایی و فضای بالکن و تراس می‌شود، باقی مانده است. این مکان در واقع بخش کوچکی از خانه پدری شهید مطهری است.

فضای قدیمی و باصفای خانه، اتاق و درهای کوچک، حیاط و حوض آب، گلیم و کف‌پوش‌ها و… همگی فضای دل‌چسب و جالبی را به وجود آورده‌اند.

بی‌شک بازدید از این خانه‌ی کوچک خالی از لطف نیست. پس این مورد از دیدنی های شهر فریمان را نیز در نظر داشته باشید.

شهر تاریخی سنگ بست

دیدنی های شهر فریماناین مورد از دیدنی های شهر فریمان بهترین گزینه برای علاقه‌مندان به تاریخ و دوران کهن کشورمان ایران است. این جاذبه‌ی گردشگری در روستای سنگ بست قرار دارد.

شهر تاریخی سنگ بست دارای حصاری با گستره‌ی کم‌وبیش ۴۰۰ در ۲۴۰ متر و خندقی به پهنای ۱۰ متر است و ژرفای کنونی آن هم ۲ متر دورتادور آن در نظر گرفته شده است. در مجموع هجده برج دورتادور شهر را در بر گرفته و این منطقه‌ی کهن و تاریخی را به وجود آورده است.

این شهر تاریخی یادآور دوران پس از اسلام و شهرسازی‌ها و معماری ویژه‌ی ایرانیان در آن زمان است. با توجه به یافته‌ها، شهر تاریخی سنگ بست از بخش‌هایی مانند کاروان‌سرا، مسجد جامع، خان‌قاه، آرام‌گاه ارسلان جاذب، مناره و شمار بسیاری ابنیه و سازه‌های دیگر می‌شود. در دوران کهن، این منطقه در مسیر ارتباطی مرو، هرات، توس و نیشابور بوده و به همین دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است.

برای اجاره ویلا، اجاره خانه، اجاره آپارتمان و اجاره سوئیت در سبزوار، از شهرهای نزدیک به فریمان، به این بخش از سایت بروید.

رباط سمنگان

رباط سمنگان نیز بنایی تاریخی و کاروان‌سرایی کهن است. این کاروان‌سرای سرپوشیده، که آخرین مورد از دیدنی های شهر فریمان است، در کنار راه قدیم سنگ بست واقع شده و در 54 کیلومتری شمال شهر تربت جام قرار دارد.

با توجه به شواهد، این سازه مربوط به دوران تیموری یا صفویه بوده و سبک معماری آن دوران را به نمایش می‌گذارد. اگر در سفرتان به فریمان همچنان به دنبال بناهای تاریخی بودید، حتما سری به روستای سمنگان بزنید و این کاروان‌سرای قدیمی را ببینید.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر فریمان

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در فریمان و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.6/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *