سوغات و صنایع دستی

سوغات و صنایع دستی قلعه رودخان؛ یادگاری از قلعه تاریخی گیلان!

قلعه‌رودخان تلفیقی از تاریخ و طبیعت سرسبز گیلان است که چشم‌اندازهای سحرانگیز و تماشایی آن دل هر گردشگری را می‌برد. جایی که شکوه و عظمت معماری ایرانی دست در دست سبزینگی شمال گذاشته و این بهشت زیبا را تشکیل داده است. اگر قصد سفر به این خطه‌ی جذاب را دارید، از سوغات و صنایع دستی قلعه رودخان غافل نشوید. چراکه خوراکی‌های خوشمزه و اصیل این خطه را در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌کنید. علاوه بر این، هنر دست اهالی این دیار هدیه‌ای ماندگار و منحصر به فرد برای عزیزان‌تان خواهد شد. پس با ما همراه باشید تا به دنیای سوغات قلعه رودخان سفر کنیم و با صنایع دستی آن آشنا شویم!

برای آشنایی بیشتر مقاله قلعه رودخان کجاست؟ را مطالعه کنید.

چادرشب؛ پارچه‌‍‌ای رنگارنگ برای جلوگیری از سرما و رطوبت

چادر شب از سوغات و صنایع دستی قلعه رودخاناحتمالا در تصاویر و فیلم‌هایی که از شالیزارهای گیلان دیده‌اید، زنان شمالی را با شالی به دور کمر مشاهده کرده‌اید. این پارچه‌های رنگارنگ زیبا چادرشب‌هایی هستند که با دستگاه مخصوصی به نام پاچال در ابعاد ۲ متر در ۲ متر توسط زنان محلی بافته می‌شوند. هنگام کار و به خصوص شالیکاری، این چادرشب‌ها گرمای بدن افراد را به خوبی حفظ می‌کنند‌. زیباییِ این پارچه‌های رنگی سبب شده که گردشگران برای خرید این سوغات و صنایع دستی قلعه رودخان مشتاق و راغب شوند. امروزه چادرشب‌های زیبای گیلانی در سوغاتی‌فروشی‌های فومن و قلعه رودخان عرضه می‌شوند.

گمج؛ ظرفی سفالی برای پختن غذاهای سنتی گیلانی

گمج از سوغات و صنایع دستی قلعه رودخانیکی دیگر از سوغات و صنایع دستی قلعه رودخان، ظرفی به نام گمج است. این ظرف از خاک رس و سفال درست می‌شود و روی آن را لعاب سبز رنگ می‌زنند‌. گمج خورشت‌های محلی را جا افتاده می‌کند و طعم اصیل غذای گیلانی را به خانه شما خواهد آورد. در سفر به قلعه رودخان از این ظرف سنتی غافل نشوید!

حصیر؛ بافته‌ای از گیاهان محلی

حصیر از سوغات و صنایع دستی قلعه رودخانحصیربافی از قدیم‌الایام تا کنون موردتوجه ایرانیان و به خصوص گیلانی‌ها قرار داشته است. معمولا زنان و مردان روستایی با چیدن نی سوف از تالاب‌ها اقدام به درست کردن کلاه، زیرانداز، سبد میوه، زیر قابلمه‌ای، آبکش و… می‌کنند‌. وسایل حصیری هدیه‌ای بسیار جذاب برای عزیزان‌تان خواهند بود تا به این وسیله به آن‌ها بگویید که در سفر یادشان بوده‌اید!

شال‌ بافی؛ بافته‌ای پشمی برای در امان ماندن از سرمای کوهستان

شال بافتنی از سوغات و صنایع دستی قلعه رودخانقلعه رودخان منطقه‌ای کوهستانی است که در اغلب روزهای سال نیازمند پوشیدن لباس‌های گرم است. زنان روستاهای این منطقه برای در امان ماندن از سرمای هوا دست به بافتن لباس‌های پشمی زده‌اند. یکی از این دست‌بافته‌ها شال‌های رنگی است که موردتوجه گردشگران نیز قرار دارد. در این بافته‌های پشمی از رنگ‌های شادی استفاده می‌شود و حتی تماشای آن‌ها نیز شما را پر از شور و نشاط خواهد کرد!

چای؛ سوغات اصیل ایران و گیلان

چای گیلان از سوغات قلعه رودخاناغلب ما تا سخن از چای به میان می‌آید، هوس چای شمال می‌کنیم. گیاهی که بدون رنگ و لعاب اضافی دم می‌کشد و خستگی را به در می‌کند‌. چای قلعه رودخان و شهرهای اطرافش از مرغوب‌ترین چای‌های کشت شده در کشور هستند که طرفداران بسیاری هم دارند. در نتیجه هنگام سفر به قلعه رودخان خریدن چای اصیل ایرانی را فراموش نکنید!

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/qaleh-rudkhan” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در قلعه رودخان کلیک کنید.[/button]

ترشیجات محلی؛ چاشنی‌هایی با سبزیجات شمالی

ترشیجات محلی از سوغات قلعه رودخانغذاهای گیلانی بدون ترشیجات محلی چیزی کم دارند. انگار این ترشی‌ها هستند که غذاهای محلی این دیار را خوشمزه‌تر از همه جا کرده‌اند. ترشی هفت بیجار یکی از ترشی‌های معروف این دیار است که با چندین نوع سبزی و ادویه‌ی مختلف تهیه می‌شود. از سوی دیگر، سیر ترشی‌های مغازه‌های قلعه رودخان نیز بسیار خوشمزه هستند. پیشنهاد ما این است که از ترشی‌های مختلف امتحان کنید و بهترین آن‌ها را به عنوان سوغات با خود به خانه ببرید.

نان‌ و شیرینی‌های سنتی؛ طعم شیرین سفر

نان لاکو از سوغات قلعه رودخانشهرهای مختلف گیلان و قلعه رودخان همواره به داشتن شیرینی‌جاتی همچون کلوچه و رشته خشکار معروف هستند. در سفر به قلعه رودخان نیز می‌توانید از زنان روستایی نان‌های محلی داغ و تازه همچون نان لاکو را تهیه کنید‌. انواع و اقسام شیرینی‌های محلی و کلوچه‌های تازه و داغ نیز انتظار شما را می‌کشند!

سوغات و صنایع دستی قلعه رودخان را از کجا تهیه کنیم؟

برای تماشای قلعه و بالا رفتن از پله‌های آن، ابتدا به مسیری جنگلی و سنگ‌فرش وارد خواهید شد که بازارچه‌های سوغات و صنایع دستی قلعه‌ رودخان در آن جا قرار دارد. به مسیرتان ادامه دهید و سوغاتی فروشی‌ها را تماشا کنید. مطمئن باشید که در این مغازه‌ها اشیا و خوراکی‌های بسیار جذابی را پیدا می‌کنید که برای یادگاری حرف ندارند! در این منطقه به شما اجازه پوشیدن لباس محلی و عکس گرفتن هم داده می‌شود تا خاطره‌ای خوش از سفر به قلعه رودخان برای‌تان ثبت شود. از طرفی رستوران‌های محلی نیز در جوار سوغاتی‌فروشی‌های این منطقه دایر شده‌اند تا گردشگران چیزی کم نداشته باشند!

سخن پایانی

در سفر به قلعه رودخان باید ۱۶۰۰ پله را بالا بروید. این قلعه در میان جنگل‌های انبوه و سرسبز پنهان شده است و پیش از صعود به قله و پایین‌تر از پارکینگ، بازار سوغات و صنایع دستی قلعه رودخان را خواهید دید. بازاری که با وجود سوغاتی‌های مختلف شمالی، حسابی رنگارنگ و جذاب شده است.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، سوغاتی‌های قلعه رودخان از دو نوع خوراکی و صنایع دستی تشکیل می‌شوند که هر دو نوع آن بسیار موردتوجه گردشگران قرار دارند. علاوه بر سوغاتی‌های معرفی شده در این نوشتار لواشک و آلوچه، رب‌های محلی و میوه‌های جنگلی نیز در این مغازه‌ها به فروش می‌رسند. غذاهای سنتی و محلی نیز در همین بازار برای مشتریان سرو می‌شوند. در پایان خوب است بدانید که این قلعه‌ی زیبای سحرانگیز تنها ۵ ساعت از تهران فاصله دارد و نزدیک‌ترین شهر به آن فومن است. از فومن تا قلعه رودخان را می‌توانید حدود نیم ساعته طی کنید. یادتان باشد که مسیری طولانی برای صعود به قلعه در پیش دارید، پس تا می‌توانید بدون وسایل اضافه به مسیر ادامه دهید. سوغات و صنایع دستی قلعه رودخان را در خودرو بگذارید یا در هنگام بازگشت تهیه کنید تا راحت‌تر از پله‌ها بالا بروید. سفرتان خوش!

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *