جاهای دیدنی

جاهای دیدنی قلعه رودخان

غول عظیمی از کاه‌گل و سنگ، در میان جنگل انبوه سبز، اسیر شده و بار خاطرات‌ را با خود حمل می‌کند. در گوشه گوشه‌ آن حس زندگی جریان گرفته و آدم‌های زیادی را به تکاپو انداخته؛ او یادگاری از دل تاریخ و قوت قلب صاحبان خود بوده است. تکیه گاهی عظیم و با قدرت، که نام او را قلعه رودخان گذاشته‌اند. دژی مستحکم با دیوارهای بلند که درون جنگل‌های فومن قد علم کرده و هیچ ناشناسی تا به حال جسارت ورود به درون آن را نداشته است. به بیان بهتر، این دژ قدرتمند، برای محافظت از سربازان درون خود اجازه ورود به غیر خودی نمی‌داده و در هر شرایطی از جاهای دیدنی قلعه رودخان محافظت ‌می‌کند. حال این بنای نظامی به مکانی برای کشف اسرار تاریخ بدل شده و افراد بسیاری برای دیدن جاهای دیدنی اطراف قلعه رودخان به قلعه رودخان می‌روند و سوغاتی‌های زیادی از بازارچه قلعه رودخان به یادگاری می‌برند.

برای آشنایی بیشتر مقاله قلعه رودخان کجاست؟ را مطالعه کنید.

دژ قلعه رودخانه

دژ قلعه رودخان از مکان های دیدنی قلعه رودخاندر بیست کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن، دژ قلعه رودخان قرار دارد که یکی از بزرگ‌ترین و مستحکم‌ترین، بناهای تاریخی ایران بوده، به گونه‌ای که 56 برج سنگی درون او ساخته شده است. در روزگار گذشته هزاران قلعه وجود داشت که تکیه‌گاهی برای سربازان بی پناه بوده واین دژ یکی از آن‌ها می‌باشد. ساسانیان این قلعه زیبا را در میان جنگل‌های زیبا و سرسبز به منظور دفع حملات عرب‌ها بنا کردند و زمانی که آثار خستگی و بی‌قوتی در آن پدیدار شد، سلجوقیان دست به مرمت آن زدند. جاهای دیدنی قلعه رودخان هر بیننده‌ای را غرق در خود می‌کند به حدی که دکتر ستوده، یکی از پژوهشگران بزرگ ایران، این مکان را به شهری آباد تشبیه کرده است. توریست‌های زیادی از سرتاسر جهان به منظور بازدید از این بنای تاریخی- نظامی می‌آیند و از جاهای دیدنی اطراف این قلعه بازدید می‌کنند.

راه های دسترسی به قلعه رودخان

مسیر دژ قلعه رودخانبرای رسیدن به بزرگ‌ترین قلعه آجری ایران که در بلندای کوه‌های روستای رودخان قرار گرفته است، باید هزاران پله را در دل کوه پیمود و به مقصد رسید. بالا رفتن از این همه پله کار دشواری است از این جهت می‌توانید از بازارچه قلعه رودخان، نوشیدنی خنکی تهیه کنید و از آن لذت ببرید و سپس به گشت و گذار درون دژ بپردازید. موقعیتی که این مکان در او قرار گرفته، بسیار دنج و آرام و به دور از هیاهوی دنیای پر از سر صدای امروز است. قطعا کسانی که به این منطقه می‌روند، از لذت شنیدن صدای طبیعت سرشار خواهند شد و حسابی لذت خواهند برد. البته دست یافتن به این لذت، کار ساده‌ای نیست و اراده‌ای قوی می‌خواهد.

قسمت‌ های مختلف قلعه رودخان

درب ورودی، برج‌ها، شاه نشین، بازارچه قلعه رودخان  و… از جمله جاهای دیدنی قلعه رودخان هستند که زیبایی و جذابیت منحصر به فرد خود را دارند و چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازند.

نگاهی کلی به معماری قلعه رودخان

قلعه رودخان، حدود 6.2 هکتار مساحت دارد؛ دیوارها، برج‌ها و به صورت کلی، بناهای این دژ، از آجر، سنگ و چوب ساخته شده‌اند. قلعه از دو قسمت ارگ و قورخانه تشیل شده که هر یک از این‌ها مکان‌هایی ویژه را به خود اختصاص داده‌اند. ارگ بهترین مکان قلعه و محل قرارگیری شاه نشین، حرم‌سرا و … و قورخانه نیز محلی برای زندگی سربازان و اجرای فعالیت‌های نظامی بوده است.

درب ورودی قلعه

در ورودی دژ قلعه رودخانپس از گذر از مکان‌های دیدنی اطراف قلعه رودخان، برای وارد شدن به درون دژ باید به سمت ضلع شمالی قلعه بروید. البته دروازه‌های دیگری نیز وجود دارد که 2 برج‌ مراقبت برای هر یک آن‌ها تعبیه شده است. سربازها در آن دوران برای محافظت از قلعه بر روی برج‌های کنار دروازه می‌ایستادند و رفت و آمد‌ها را رصد می‌کردند. سکو‌های 1.5 متری نیز در کنار درب‌های اصلی وجود دارند که محل استقرار سربازان برای جلوگیری از حضور دشمنان به درون قلعه بوده است. پس از گذر از درب برای وارد شدن به فضای داخلی قلعه رودخان باید از یک راهرو که ارتفاع آن چیزی حدود 3 متر است، عبور کنید. با گذر کردن از تعدادی پله سنگی نیز می‌توانید به پشت بام بالای دروازه بروید و خود را به خوردن نوشیدنی‌هایی که بازارچه قلعه رودخان تهیه کرده‌اید دعوت کنید!

برج‌ های قلعه

در قسمت‌های مختلف قلعه، 2 برج را مشاهده می‌کنید که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و ظاهری استوانه‌ای شکل دارند. بر خلاف ظاهر بیرونی، درون این برج‌ها، به شکل هشت ضلعی طراحی شده است. از دیگر ویژگی‌های برج‌های این دژ تاریخی می‌توان به سقف و پنجره‌های آن اشاره کرد که در روزهای بارانی و سرد، مانع از ورود هوای سرد به درون برج ‌شده و نگهبانان را گرم نگه می‌دارد.

شاه نشین قلعه

شاه نشین قلعه رودخان
Alireza Javaheri

شاه نشین در قسمت غربی قلعه واقع شده و می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قلعه رودخان است. این محل، برای استقرار حاکمین و پادشاهان آن دوران تعبیه شده بود. شاه نشین در بالاترین نقطه قلعه ساخته شده و معماری آن نسبت به سایر نقاط قلعه بسیار متفاوت می‌باشد. به عبارتی، برای راحتی شاهان و حاکمان آن دوره، طراحی ویژه و خاصی در نظر گرفته شده که از این طریق بتوانند جاهای دیدنی اطراف قلعه رودخان را ببینند. این قسمت، دارای بخش‌های تحتانی، بخش فوقانی، تراس و یک چشمه آب بوده که در گذشته آب قلعه از این طریق، تامین می‌شد. گفته می‌شود که این چشمه از ییلاق زرد خونی نشات گرفته است. همچنین این چشمه پس از زلزله سال 1369 در گیلان خشکیده بود که با تلاش سازمان میراث فرهنگی استان گیلان، مجددا احیا شد.

بازارچه قلعه رودخان

بازارچه قلعه رودخان از مکان های دیدنی قلعه رودخاناین بازارچه، به تازگی در ابتدای مسیر منتهی به این بنای تاریخی احداث شده تا کسانی که برای بازدید از این مناطق به شهرستان فومن سر می‌زنند، سوغات آن‌جا را به یادگار ببرند. برخی از بومی‌های این منطقه از این بازار با عنوان بازار اسکیمو فروش‌ها نیز یاد می‌کنند. اگر پس از بالا رفتن و پایین آمدن از آن هزار پله خستگی به شما غالب شد، می‌توانید به رستوران و کافی‌شاپ‌هایی که در این مجموعه وجود دارند بروید و خستگی راه را از تن به در کنید.

پله‌ های قلعه رودخان

پله های قلعه رودخانشاید این سوال برای برخی به وجود آمده باشد که برای رسیدن به این قلعه دقیقا چند پله باید پیمود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که پله‌هایی که در مسیر قلعه وجود دارند، به منظور راحتی گردشگران طی چند سال اخیر ساخته شده‌اند و حدود 1600 پله هستند. پله‌های اصلی مدت‌ها در زیر خاک پنهان بوده‌اند و پس از کاوش بسیار باستان شناسان، از میان خاک بیرون آمده‌اند. تعداد پله‌های اصلی 935 عدد است و به همین دلیل، این مکان را به قلعه هزار پله نیز می‌شناسند.

دلیل نام‌ گذاری قلعه رودخان به این اسم چه بوده است؟

در مجاورت قلعه، رودخانه‌ای به اسم رخون وجود دارد که از جمله جاهای دیدنی اطراف قلعه رودخان است و همین سبب شده تا دژ به قلعه رودخان معروف شود. کسانی که در مجاورت جاهای دیدنی قلعه رودخان زندگی می‌کنند، این محل را قله رخون یا به بیان کامل‌تر، قلعه رودخون می‌نامند. در گذشته نیز برای این دژ اسامی متفاوتی وجود داشته که، دژ رودگان یا روگان یکی از معروف‌ترین آن‌ها است. همان‌طور که اشاره کردیم این قلعه بر پهنه بین دو قله با ارتفاع مختلف بنا شده که از این جهت پله‌های زیادی، درون آن تهیه  گردید تا رفت و آمد به نقطه‌های مختلف این بنا برای سربازان سهولت پیدا کند و به همین دلیل این مکان به قلعه هزار پله شهرت یافته است. از جمله دیگر اسامی این مکان می‌توان به حسامی، سکسار، سگسار، سگسال و… اشاره کرد.

چه زمانی برای بازدید از قلعه رودخان مناسب است؟

قلعه رودخانهر چند که بازدید از مکان‌های دیدنی قلعه رودخان و خرید از بازارچه قلعه رودخان، کاری بسیار لذت بخش است، اما باید زمان درستی را برای بازدید از آن در نظر گرفت، در غیر این صورت ممکن است که سفر شما سخت و طاقت فرسا شود ( به عنوان مثال در زمستان بالا رفتن از پله‌ها برای رسیدن به دژ کاری بسیار دشوار می‌باشد). بهترین زمان برای بازدید از این بنای تاریخی، فصل بهار است؛ چراکه هوا، گرمای مطلوبی دارد و با حضور در جنگل می‌توان از آوای دلنشین پرنده‌ها، بوی خوب شکوفه‌ها، صدای دلنشین خروش رودخانه، درختان تازه جوانه زده و سرسبز، ساعات لذت‌بخشی را تجربه کرد.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/qaleh-rudkhan” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در قلعه‌رودخان کلیک کنید.[/button]

 

دژ تاریخی قلعه رودخان را بهتر بشناسید!

یکی از بناهای تاریخی ایران که می‌توان از آن به عنوان بزرگ‌ترین دژ تاریخی ایران نیز، نام برد، قلعه رودخان است. این بنا در 20 کیلومتری شهرستان فومن و بالای کوه‌های روستای رودخان، و در دل انبوهی از درختان سبز ساخته شده تا از سربازانی که روزگاری در آن زندگی می‌کردند، محافظت کند. جاهای دیدنی اطراف قلعه رودخان بسیار زیاد هستند و گردشگران می‌توانند لذت بخش‌ترین تجربه خود را از سفر داشته باشند و حس و حال خوشی را در آن تجربه کنند. درون دژ نیز می‌توان قسمت‌ها و جاهای دیدنی قلعه رودخان را از جمله برج‌ها، شاه نشین و… مشاهده کرد. طبق نظریه باستان‌شناسان، این بنا متعلق به دوره ساسانی بوده و در دوره سلجوقی بازسازی و مرمت شده است. اگر قصد دارید که در فصل بهار برای بازدید از این سازه عظیم به دل جنگل بزنید، می‌توانید ابتدا از بازارچه قلعه رودخان، تمامی وسایل مورد نیاز خود را تهیه کرده و ماجراجویی را آغاز کنید.

3.7/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *