شهرهاتجربه سفرجاهای دیدنی

سفر به روستای داماش | زادگاه سوسن‌های چلچراغ

شمال ایران جایی میان دریای خزر و رشته کوه‌های البرز قرار گرفته و مثل یک جادوی شیرین است که شما را افسون خود می‌کند. جایی که همه مردم ایران منتظر تعطیلات چند روزه هستند تا بار و بندیل سفر را بسته و برای یک بار هم که شده راهی گوشه‌ای از این بهشت سرسبز شوند. مناطق ییلاقی شمال که هم نیاز به تعریف ندارد. ییلاقاتی که با گرم شدن هوا جانی دوباره می‌گیرند و در بهار و تابستان با آب‌وهوای خنکی که دارند چند روزی شما را از گرمای شهرها دور می‌کنند. داماش نیز یکی از ییلاقات زیبای شمال است که در استان گیلان قرار گرفته است.

داماش را چگونه توصیف کنیم که حق مطلب ادا شود مثلا مانند مقدمه‌های دیگر مقالات بگوییم داماش روستایی بکر با پیشنینه دور و درازی است که میزبان گونه‌های نادری از گل‌های سوسن چلچراغ و چشمه‌های آب معدنی گوارا است یا بگوییم داماش یکی از جاهای دیدنی استان گیلان است که به خاطر مناظر طبیعی بی‌نظیرش و جنگل‌های سرسبز و انبوهش همچون زمردی سبز رنگ در دل طبیعت با طراوت گیلان می‌درخشد. هرچند که تمام این توصیف‌ها در مورد گیلان و روستای داماش درست است؛ اما من می‌خواهم کامل درباره این روستا برایتان بگویم تا اگر تصمیم گرفتید به داماش بروید خدایی نکرده چیزی از قلم نیافتد. اما اجازه بدهید به طور کلی روستای داماش را اینگونه برایتان توصیف کنیم بعد برویم به سراغ بخش‌های جزئی‌تر.

“اگر دلتان می‌خواهد به روستایی بروید که حالش خوب است و کیف شما را هم حسابی کوک می‌کند به روستای ییلاقی داماش بروید. روستایی که آب‌وهوای خنک و دلپذیرش، طبیعت سرسبز آن را دلچسب‌تر کرده است، طوری‌که حتی سوسن‌های چلچراغ هم این آب‌وهوا را دوست داشته و این روستا را برای روییدن انتخاب کرده‌اند.”

برای یک سفر خاص و خاطره‌انگیز به گوشه‌ای از بهشت ایران در این مقاله از اتاقک همراه من باشید:

داماش کجاست؟

داماش کجاست
داماش در دهستان جیرنده از توابع شهرستان رودبار واقع شده است – عکاس: ahmad karimi

حالا که با این معرفی کوتاه شما هم دلتان خواست به داماش بروید ممکن است اولین سوالی که به ذهنتان بیاید این باشد که داماش کجاست؟ باید بگوییم که داماش در استان گیلان قرار دارد. به سمت رودبار که بروید در 48 کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان به بخش عمارلو خواهید رسید. این روستای ییلاقی و زیبا را می‌توانید در نزدیکی عمارلو در دهستان جیرنده پیدا کنید. روستای داماش در حدفاصل جاده رشت به تهران و بین لوشان و منجیل واقع شده و فاصله آن تا تهران تقریبا 290 کیلومتر است که طی این مسافت حدود چهار ساعت و نیم طول می‌کشد. فاصله کم این روستا تا تهران باعث شده داماش در گروه جاهای دیدنی نزدیک به تهران قرار بگیرد.

آدرس روستای داماش: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو، دهستان جیرنده، روستای داماش

ضمنا اگر دوست دارید درباره شهر زیبای رودبار بیشتر بدانید؛ مقاله درباره رودبار را بخوانید. حالا که متوجه شدید داماش کجاست بهتر است کمی بیشتر درباره این روستای ییلاقی بدانید تا با دست پر به دیدن آن بروید:

  • اهالی روستای داماش به گویش دیلمی صحبت می‌کنند.
  • دامداری، باغداری و پرورش طیور ازجمله فعالیت‌هایی است که اهالی این روستا از طریق آن کسب درآمد می‌کنند.
  • این روستا به دلیل موقعیت کوهستانی و شیبداری که دارد فاقد زمین‌های همواره برای کشاورزی است به همین دلیل در روستای داماش امکان کشاورزی وجود ندارد.

آب‌وهوای روستای داماش

آب‌وهوای روستای داماش
آب‌وهوای داماش در نیمه اول سال خنک و دلپذیر است – عکاس: Babak Lajevardi

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که نیاز داریم برای سفر به داماش بدانیم، آب‌وهوای این روستا است؛ چراکه آب‌وهوای خوب حال و هوای ما را هم خوب می‌کند. داماش از روستاهای مرتفع گیلان است که پاهایش 1800 متر از سطح زمین فاصله گرفته است. با این اوضاع حتما خودتان حدس زدید که آب‌وهوای داماش کوهستانی است. به این معنی که هوای این روستا در فصل بهار خنک و تا حدودی سرد است. تابستان‌های داماش معتدل و مطبوع است.

به طوری‌که باعث شده این روستا در دسته مناطق ییلاقی گیلان قرار بگیرد. داماش در پاییز هوای خنکی دارد و مثل دیگر مناطق شمال کشور بارندگی‌های فراوان طبیعت این روستا را زنده کرده است. اما کم کم که روزها کوتاه شده و زمستان از راه می‌رسد هوای این روستا نیز سردتر می‌شود. به طوری‌که تحمل این هوای سرد برای کسانی که عادت به سرما ندارند سخت است.

راستی تا یادم نرفته بگویم که روستای داماش حدود 450 میلی‌متر بارندگی سالیانه دارد و میانگین دمای  آن نیز حدود 10 درجه سانتی‌گراد است. این یعنی در این روستا کمتر می‌توانید شاهد هوای گرم باشید به همین دلیل است که مردم دهستان جیرنده پنج ماه گرم سال را به این روستا کوچ می‌کنند.

بهترین زمان سفر به داماش

بهترین زمان سفر به داماش
فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به داماش است – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

با توجه به آب‌وهوای داماش که در بهار و تابستان، معتدل و خنک و در فصل‌ پاییز و زمستان سرد است، دیگر خودتان بهتر از من می‌دانید که بهترین زمان سفر به این روستا نیمه اول سال است. البته اگر علاقه دارید گل‌های کمیاب و نادر سوسن چلچراغ را از نزدیک ببینید اوایل خردادماه و اواسط تیرماه بهترین زمان سفر به داماش هست؛ چرا که سوسن چلچراغ فقط در اوایل خردادماه آماده گلدهی می‌شود و به خاطر عمر کمی که دارد تا اواسط تیرماه دوام می‌آورد. اگر هم دلتان خواست در هوای بارانی و مه آلود داماش قدم بزنید اوایل پاییز نیز می‌توانید به این روستا سفر کنید.

برای اجاره ویلا و سوئیت در رودبار می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای دیدنی روستای داماش

برای کسانی که مهم‌ترین نکته برایشان جاهای دیدنی مقصد سفر است این قسمت برای شماست. در این قسمت می‌خواهیم به سراغ معرفی جاهای دیدنی داماش برویم جاهایی که دست به دست هم داده‌اند تا از سفرتان به شمال خاطره‌ای خوب برایتان بسازند. البته بیشتر مناطق داماش بکر و دست نخورده هستند و شما در سفرتان به این روستای ییلاقی خودتان می‌توانید بسیاری از این مناطق زیبا را کشف کنید.

همچنین اگر به رودبار زیبا سفر می‌کنید و دوست دارید درباره جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر بدانید؛ مقاله جاهای دیدنی رودبار را بخوانید.

بازدید از گل‌های سوسن چلچراغ

بازدید از گل‌های سوسن چلچراغ
سوسن چلچراغ؛ گل زیبا و سرسبد روستای ییلاقی داماش – عکاس: Morteza Barjasteh

سوسن چلچراغ یکی از نوادر گونه‌های تیره سوسن است که به دوره چهارم زمین‌شناسی تعلق دارد. این گونه نادر تنها در دو ناحیه از جهان یکی در لنکران و جمهوری آذربایجان و دیگری در روستای داماش یافت می‌شود. سوسن سفید یا چلچراغ گلی واژگون است و گلبرگ‌های آن به سمت بیرون برگشته‌اند. به همین دلیل کاملا می‌توانید پرچم‌های آن را ببینید. این گل برای اولین بار در سال 1354 توسط یک گیاه‌شناس آلمانی در روستا داماش کشف شد و در سال 1355 در لیست آثار ملی ایران به عنوان یک اثر طبیعی قرار گرفت.

اگر اوایل خرداد تا اواسط تیرماه به داماش سفر کردید می‌توانید از دشت‌های شگفت‌انگیز سوسن چلچراغ دیدن کنید. همچنین در اوایل خردادماه همزمان با گلدهی این گونه نادر، جشنواره سوسن چلچراغ در روستای داماش برگزارمی‌شود و اهالی این منطقه به استقبال گل‌های سوسن چلچراغ می‌روند.

در این جشنواره روستایی‌ها لباس محلی می‌پوشند و با زدن سازهای محلی به رقص و پایکوبی می‌پردازند. بازی‌های ملی و محلی مختلفی مثل چوب بازی (رقص چوب)، تیش بازی، کشتی گیله مردی، چرخ‌‌وفلک، طناب کشی، هلولک، خرپشتک و غیره نیز در این جشنواره برگزار می‌شود که حتما باید از آن‌ها دیدن کنید. اگر قصد سفر به داماش را دارید پیشنهاد می‌کنیم برنامه سفرتان را طوری تنظیم کنید که بتوانید در این جشنواره شرکت کنید.

طبیعت ییلاقی و سرسبز داماش

طبیعت ییلاقی و سرسبز داماش
طبیعت داماش یکی از مکان‌های رواندرمانی طبیعی است – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

همه شهرهای شمالی در نیمه اول سال بسیار سرسبز و باطراوت هستند. داماش نیز از این نعمت بی بهره نمانده و با طبیعت بکر و کوهستانی‌اش تمام قد آماده میزبانی از شما است. این روستا در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار گرفته و جزء بلندترین ییلاق‌های استان گیلان به شمار می‌رود؛ بنابراین در این روستا می‌توانید دید کاملی به نواحی پایین دست و کوه‌های اطراف داشته باشید.

همین موقعیت مکانی داماش و قرار گرفتن آن در ارتفاعات باعث شده طبیعت این‌جا برخلاف سایر مناطق بکر و دست نخورده باشد. به هر طرف این منطقه که سرتان را بچرخانید چیزی جز سرسبزی نخواهید دید حالا تصور کنید این طبیعت در دریایی از ابر و مه غرق شود تماشای این منظره زیبا آن هم وقتی که رطوبت مه صورتتان را نوازش می‌کند مثل یک داروی مسکن برای روح شما است.

چشمه‌های آب معدنی داماش

چشمه‌های آب معدنی داماش
چشمه‌ آب معدنی داماش سرشار از املاح معدنی است – عکاس: reza daneshfazli

در روستای ییلاقی داماش به غیر از تماشای سوسن چلچراغ می‌توانید از چشمه‌های آب معدنی آن نیز دیدن کنید. حتما تا حالا چشمه آب معدنی داماش به گوشتان خورده است. چشمه اصلی این آب معدنی در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا و از دل بلندی‌های داماش می‌جوشد و حاوی املاح معدنی از قبیل پتاسیم، سدیم، منیزیم، کلسیم و غیره است. این چشمه پس از سرچشمه گرفتن شاخه‌ای از آن جدا می‌شود و به طرف مرکز روستا هدایت می‌شود تا اهالی این منطقه نیز از آن بی‌نصیب نمانند. مابقی آن نیز توسط کارخانه آب معدنی داماش بسته‌بندی شده و به سراسر کشور ارسال می‌شود.

جاهای دیدنی اطراف داماش

اگر به روستای داماش سفر کردید بهتر است کمی از این روستا فاصله گرفته و از جاهای دیدنی اطراف داماش نیز دیدن کنید تا سفرتان به این خطه سرسبز گیلان کامل شود. ازجمله جاهای دیدنی اطراف روستای داماش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دریاچه خلشکوه
  • دریاچه ویستان بره سر
  • روستای نوده فاراب

سوغات و صنایع‌دستی داماش

پس از گشت‌وگذار در روستای داماش نوبت به بخش جذاب سفر یعنی خرید سوغاتی و صنایع‌دستی داماش می‌رسد. از همان ابتدا بگوییم که صنایع‌دستی این روستا بسیار متنوع است، گلیم، جوراب‌های دست‌بافت، زنبیل، کلاه‌های حصیری و غیره ازجمله صنایع‌دستی داماش هستند که همگی به دست مردمان هنرمند این روستا در طرح‌ها و نقش‌های متنوع به زیبایی هر چه تمام بافته می‌شوند.

برای خرید سوغاتی‌های خوراکی داماش هم می‌توانید به سراغ محصولات ارگانیک و محلی مثل شیر، ماست، فرآورده‌های دامی، گردو، فندق و غیره بروید.

برای اجاره ویلا شمال از سایت اتاقک اقدام کنید.

غذاهای محلی داماش

شما را نمی‌دانم ولی بیشتر افراد وقتی دل به طبیعت می‌زنند یا راهی سفر می‌شوند اشتهایشان بیشتر باز می‌شود. حالا اگر مقصد سفرتان یکی از شهرهای شمال باشد که آوازه عطر و طعم خوش غذاهایشان در همه جا پیچیده است، لذت سفرتان دوچندان می‌شود. سیاه قاتق، انواع کباب (کباب شیشلیک، کباب کوبیده، کباب برگ و کباب چنجه)، ترشه تره، ناز خاتون، باقلاقاتق، قیمه پلو، مرغ ترش و غیره ازجمله غذاهای محلی داماش است که اگر یک‌بار امتحان کنید به شما قول می‌دهم مزه‌‌شان تا مدت‌ها زیر زبانتان می‌ماند.

راه‌های دسترسی به روستای داماش

راه‌های دسترسی به روستای داماش
بهترین مسیر دسترسی به داماش از طریق آزادراه تهران به قزوین است – عکاس: amirhossein

حالا که سطربه‌سطر این مقاله را خواندید و تصمیمتان را برای سفر به داماش قطعی کردید بهتر است با راه‌های دسترسی به این روستا نیز آشنا شوید تا با اطلاعات کامل راهی داماش شوید.

برای رفتن به داماش دو مسیر وجود دارد:

مسیر اول: برای دسترسی به داماش اولین مسیر ازطریق آزادراه تهران به قزوین است. در این مسیر با در پیش گرفتن مسیر شهر لوشان به جاده فرعی جیرنده خواهید رسید. این جاده تقریباً خشک، دارای پوشش گیاهی کم، ناهموار و بسیار پر پیچ‌وخم است و حدودا 42 کیلومتر است. با طی این مسافت و گذر از روستاهایی همچون سنگرود، کرماک، بیوزرین، معدن زغال‌سنگ و پاکده در نهایت به شهر جیرنده می‌رسید. فاصله جیرنده تا داماش نیز حدود 40 کیلومتر است.

این جاده مسیر کوهستانی دارد و دارای سربالایی و سرازیری‌های زیادی است. البته توجه داشته باشید که این جاده فاقد تابلوی راهنمایی است پس برای اینکه گم نشوید بهتر است از ماشین‌های عبوری، رهگذران و محلی‌ها آدرس روستای داماش را بپرسید. با طی این جاده به بالاترین نقطه از کوه خواهید رسید، به‌سمت پایین دره سرازیر شوید؛ اولین روستا در مسیر شما روستای داماش است.

مسیر دوم: مسیر دیگر از طریق آزادراه قزوین به رشت است. در این آزادراه از ابتدای شهر رستم‌آباد وارد بخش خورگام شوید. خورگام در فاصله 40 کیلومتری از شهرستان رودبار قرار گرفته است. البته در نظر داشته باشید که جاده خورگام آسفالته است؛ اما دارای پیچ‌وخم‌های زیادی است. به علت تردد کم این مکان و برای اینکه در راه نمانید بهتر است با تجهیزات کامل از این جاده عبور کنید.

در این جاده با گذر از روستاهای انار کول، سندس، دشتویل، چلکاسر، دره دشت، چره، حشمت آباد و روستای چهار محل در نهایت به تابلوی شهر بره سر خواهید رسید. فاصله شهر بره سر تا داماش فقط 6 کیلومتر است. با طی جاده خاکی بره سر به داماش که یکی از زیباترین جاده‌های استان گیلان است در نهایت به روستای داماش خواهید رسید.

اقامت در روستای داماش

اقامت در روستای داماش
کمپ کردن و اقامت در خانه‌های اجاره‌ای اهالی روستا ازجمله گزینه‌های اقامت در روستای داماش است – عکاس: MOHAMMADREZA YAGHOUBI SHAVAKI

روستای داماش برای تغییر حال‌وهوای شما بسیار مناسب است؛ چراکه آب‌وهوای خوب، جاهای دیدنی متنوع، صنایع‌دستی منحصربه‌فرد، سوغاتی‌های خوشمزه و غیره را دارد. تنها چیزی که این روستا ندارد هتل یا مسافرخانه است. اما برای اینکه چند روزی را در این روستا بمانید و از همه زیبایی‌های داماش لذت ببرید می‌توانید به سراغ خانه‌های محلی و ویلاهای شخصی اهالی این منطقه بروید. راه دیگر کمپ کردن در دل طبیعت داماش هست.

اگر از این مدل اقامت خوشتان می‌آید و تجهیزات لازم نیز دارید، می‌توانید در مناطق سرسبز داماش و جایی میان ابرها چادر بزنید و از نگاه کردن به طبیعت این روستا لذت ببرید. اگر هم دوست داشتید اقامتگاهی را در مقصد سفرتان اجاره کنید، می‌توانید به شهرهای اطراف داماش بروید. برای اجاره اقامتگاه هم می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به داماش بدانید!

نکاتی که لازم است قبل از سفر به داماش بدانید
حتما مراقب طبیعت روستای داماش باشید – عکاس: Mostafa Mottaghi Niya
  • اگر خواستید یک شب را در طبیعت داماش بمانید حتما مناطق امن را برپایی چادر انتخاب کنید.
  • اگر اهل کمپینگ نیستید و قصد اجاره اقامتگاه در اطراف روستای داماش را دارید حتما قبل از سفرتان اقامتگاه خود را رزرو کنید تا با خیال آسوده راهی سفر شوید.
  • داماش در نیمه دوم سال دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی است؛ بنابراین اگر پاییز و زمستان را برای سفر به این روستا انتخاب کردید حتما تجهیزات لازم و لباس گرم همراه خودتان ببرید.
  • برخی از جاده‌های منتهی به داماش پر پیچ و خم و ناهموار است. از این رو اگر قصد سفر با خودروی شخصی‌تان را دارید قبل از سفر از سلامت خودرو مطمئن شوید.
  • داماش طبیعت بکر و منحصربه فردی دارد و زیستگاه گونه‌های نادر و کمیاب سوسن چلچراغ است. پس سعی کنید در سفر به این روستا به گل‌ها و طبیعت آن آسیبی نزنید و بدون هیچ ردپایی آنجا را ترک کنید. البته در صورتی که وسوسه شدید تا گل‌های سوسن چلچراغ را در منطقه محافظت شده از ریشه دربیاویرد باید جریمه نقدی بپردازید.
  • در آخر، مدارک شناسایی، تجهیزات سفر، کارت بانکی و پول نقد خود را فراموش نکنید.

کلام آخر

در این مقاله با هم سری به روستای داماش زدیم. روستایی که میزبان نوعی گل نادر به نام سوسن چلچراغ و چشمه‌های آب معدنی فراوان است. در حالی که از آب‌وهوای خنک و دلپذیر این روستای ییلاقی لذت می‌بردیم در کوچه های قدیمی و طبیعت سرسبز و با طراوت آن قدم زدیم، از غذاهای محلی و خوشمزه آن چشیدیم و از صنایع‌دستی و جاهای بکر آن دیدن کردیم. در آخر نیز به اقامتگاهمان که با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک رزرو کرده بودیم برگشتیم تا خاطرات خوش  سفر را مرور کنیم. البته برخی از دوستان ترجیح دادند چادر بزنند و شب را در دل طبیعت داماش بمانند.

سؤالات متداول درباره روستای داماش

داماش کجاست؟

داماش یکی از روستاهای ییلاقی و دیدنی استان گیلان است که در دهستان جیرنده از توابع شهرستان رودبار واقع است.

بهترین زمان سفر به داماش چه موقع هست؟

فصل بهار و تابستان

جاهای دیدنی داماش کدام‌اند؟

سوسن چلچراغ، چشمه‌های آب معدنی، طبیعت سرسبز و بکر روستا

آیا امکان اقامت در داماش وجود دارد؟

در داماش هتل و مسافرخانه‌ای وجود ندارد؛ اما اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفری چند روزه به این روستا هستید گزینه‌های متعددی جهت اقامت مثل کمپ کردن در دل طبیعت داماش، اقامت در خانه های اجاره ای اهالی روستا یا اقامت در شهرهای اطراف داماش وجود دارد.

4.8/5 - (33 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. داماش روستای قشنگی است در این مناطق فاراب وخورگام تدریس کردم ،ادریس مرادی

  2. لطفا به شهرهای گیلان سفر میکنید قبلا با فرهنگ مردم این استان آشنا شده و مسائل اخلاقی را رعایت کنید. زباله هایتان را در دل طبیعت رها نکنید. شما مسافرها وقتی میرویدهمه جای گیلان حتی کوه و جنگل پر زباله می‌شود. بخاطر همین ما دوست نداریم مسافر به گیلان بیاید. چون علاوه بر ایجاد ترافیک زباله ها را هرجا می‌روند رها می‌کنند و رفتارهای اجتماعی و پوشش نا مناسب دارند. لطفا رعایت کنید. متشکر

    1. شما هم ورودی های شهرتان را ببندید و از دیگر استان ها ی همجوار فراخوان بازگشت همشهری هایتان را صادر کنید چون مسافر می اید و میرود وای به زمانی که مسافر بیاید و دیگر ول کن شهر های همجوار نباشد و با چوب دست هم نرود پس ببین ما چ میکشیم در اخر زمین برای خداست مال من و شما نیست که تععین تکلیف کنیم چندتا شمالی میخوای برات بشمارم تو کرج اشغال از اپارتمان پرت میکنند داخل حیاطمردم و خیابان !!!!در ضمن این سایت و متن برای راهنمایی و اشتراک لحظات خوش خواهشا با افکار مریضت حال مردم و خراب نکن
      من بچه کرج مهاجر پذیر ترین شهر ایران انواع اقسام فرهنگ ها رو هم دیدم خواهشا اخلاقت و درست کن

  3. با اختلاف در بهار و تابستان خوش آب و هواترین نقطه ایران عزیزم
    اینجا بهشت آب و هوایی ایران است

  4. از همه چیز حرف زدید از مه ای که تقریبا هر روز میتونید شاهدش باشید حرف نزدین
    انقد مه غلیظ میشه که دیدن چند متری سخت میشه
    درضمن فاصله جیرنده تا داماش ۷ کیلومتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *