شهرها

معرفی آستارا | شمالی‌ترین شهر گیلان

پیش از صحبت درباره اینکه آستارا کجاست، باید بگوییم که حداقل یک بار هم شده باید به این شهر سفر کنید. نه به خاطر اینکه این شهر تمیزترین ساحل و انبوه‌ترین جنگل‌ها را دارد نه! آستارا شهری برای خرید کردن و خوشگذرانی است. خوشبختانه این شهر به دلیل همجواری با کشور آذربایجان محل رفت‌وآمد بازرگانان و تجار بسیاری است و بهترین کالاهای اروپایی را از بازارهای آن می‌توان تهیه کرد. حال بیایید اول ببینیم آستارا کجاست و سپس گشتی کوتاه داخل این شهر تمام شمالی گیلان بزنیم و از جاذبه‌های افسانه‌ای آن لذت ببریم!

آستارا کجاست؟

آستارا کجاست

اگر در نقشه ایران به سراغ شمالی‌ترین نقطه‌ی گیلان برویم، به آستارا می‌رسیم. شهری مرزی و سرسبز که همسایه‌ی جمهوری آذربایجان است و در شمال شهر تالش قرار دارد. آستارا درست در جنوب غرب دریای خزر جا خوش کرده و از دو شهر اصلی آستارا و لوندیل تشکیل شده است. اگر مبدا سفر را پایتخت در نظر بگیریم؛ از تهران تا آستارا چیزی حدود ۷ ساعت باید در راه باشید. این مسیر حدود ۵۰۰ کیلومتر است. البته از اردبیل نیز می‌شود به این شهر رسید.

آب‌و‌هوای آستارا

آب و هوای آستارا

آستارا شهری مرطوب و پربارش است. در هر فصل از سال که به این شهر سفر کنید، باران به شما خوش‌آمد می‌گوید. همچنین به دلیل همجواری با کوهستان از هوای خنک کوهپایه‌ای نیز برخوردار است. در نتیجه بهار و تابستانی معتدل و مرطوب دارد و در پاییز و زمستان برف و باران دست از سرش بر نمی‌دارند!

بهترین فصل سفر به آستارا

بهترین فصل سفر به آستارا

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

نفس کشیدن در بهارِ این شهر خوش آب‌و‌رنگ را نباید از دست بدهید. در بهار و تابستان هوای آستارا بی‌نظیر می‌شود و برای سفر حرف ندارد. اما پاییز هزار رنگ آن را که با باران شسته می‌شود هم نباید از دست داد. گرچه که برای سفر در اواخر پاییز و زمستان حتما باید تجهیزات کامل به همراه داشته باشید تا در جاده نمانید! چراکه بارش‌های فراوان مسیر را گل‌آلود و گاهی مسدود می‌کند.

دیدنی‌های آستارا

آستارا، این همسایه دیوار به دیوار جمهوری آذربایجان، زیباترین شهر مرزی ایران است. جایی که سایه‌ی دریای خزر را بر سر دارد و سکوت جنگل و ابهت کوهستان آن را احاطه کرده‌اند. اگر از خانه‌های با سقف سفالی و فرهنگ غذایی متنوع این شهر بگذریم، به بازارهای آن خواهیم رسید. آستارا شهری اقتصادی و پررونق است و محلی ایده‌آل برای خریدن کالاهای اروپایی در کشور محسوب می‌شود. اما جذابیت آستارا به طبیعت بکر و سرزنده‌ی آن است. برای اینکه بدانید جاذبه‌های گردشگری آستارا کجاست در ادامه با ما همراه باشید.

گردنه حیران

گردنه حیران دیدنی آستارا

اگر از اردبیل به سمت آستارا بروید، به یکی از سحرانگیزترین جاهای دیدنی آستارا می‌رسید. حدفاصل تونل خروجی اردبیل تا آستارا را که ۴۰ کیلومتر است، با نام گردنه حیران می‌شناسند. بدون شک نام حیران برازنده این منطقه است و کسانی که اینجا را از نزدیک دیده باشند، این گفته را تصدیق می‌کنند. یک طرف این مسیر به دره‌ای سرسبز و طرف دیگر آن به کوهستان زیبا محدود می‌شود. از طرفی در دره دام‌ها را در حال چرا خواهید دید و در ارتفاعات زنبورهای عسل را در حال مکیدن شهد گل‌ها مشاهده خواهید کرد. مه غلیظ نیز تا رسیدن به شهر آستارا همراهی‌تان می‌کند تا نشان بدهد که دارید به گیلان سرسبز نزدیک می‌شوید!

تالاب استیل

تالاب استیل دیدنی آستارا

اگر از سمت رشت و تالش راهی سفر به آستارا شوید، تالاب استیل به شما خوش‌آمد می‌گوید. سر و کله‌ی این تالاب در هفت کیلومتری آستارا پیدا می‌شود و زیستگاه پرندگان مهاجر و کمیاب اروپای مرکزی و قطب شمال است. در این تالاب درختان توسکا ریشه‌ی خود را به آب سپرده‌اند و با هر موجی که در آب میفتد به این طرف و آن طرف می‌روند و گویی در حال رقص در آب هستند! علاوه بر این، منظره جنگلی دوردست، کوهستان پر قدرت و آب‌وهوای مطبوع این تالاب را به تفرجگاهی بکر و ایده‌آل تبدیل کرده است.

ساحل صدف

ساحل صدف آستارا

اگر از آن دسته افرادی هستید که شهرهای شمالی را برای رفتن به دریا انتخاب می‌کنید، آستارا گزینه خوبی برای شما خواهد بود. ساحل صدف این شهر از تمیزترین و بهترین سواحلی است که در کشور می‌توانید پیدا کنید. آب زلال و تمیز دریا، اتاق‌هایی برای استراحت، پلاژهایی برای خدمات‌رسانی، حضور نجات غریق و محوطه بازی برای کودکان یک ساحل‌گردی خاطره‌انگیز را برای‌تان تدارک دیده‌اند. علاوه بر این امکان نصب چادر را هم در این ساحل دارید تا دیگر چیزی کم نداشته باشید! اگر می‌خواهید بدانید که ساحل صدف آستارا کجاست، کافی است در ۱۰ کیلومتری جاده آستارا به رشت دل به دریا بزنید.

پارک جنگلی بی‌بی یانلو

جنگل بی بی یانلو آستارا

آستارا برای طرفداران جنگل نیز پارک جنگلی بی‌بی یانلو را نمایان می‌کند. این پارک که در ۵ کیلومتری جاده آستارا به اردبیل قرار گرفته، انبوهی از درختان بلوط، توسکا، راش، فندوق، ممرز، افرا، گیلاس و گردو را در خود جای داده است. همچنین رودی که از وسط این فضای جنگلی می‌گذرد، طراوت و زیبایی آن را دو چندان می‌کند. در این پارک جنگلی انواع و اقسام امکانات رفاهی و تفریحی در اختیارتان است. اسکی روی چمن، پینت‌بال و دوچرخه‌سواری را می‌توانید در بی‌بی یانلو امتحان کنید. آلاچیق و محل بازی کودکان نیز برای رفاه بیشتر گردشگران در پارک وجود دارد.

روستای کوته کومه

روستای کوته کومه آستارا

اگر یک جا در آستارا باشد که حتما باید از آن دیدن کنید، همین روستای کوته کومه‌ی کوچک است. در جنوب آستارا و شهر لوندیل این دهکده زیبا را که آبشاری خروشان در دل دارد، پیدا خواهید کرد. برای رسیدن به این روستای اعجاب‌آور باید ۳ تا ۴ ساعت در دل جنگل پیاده‌روی کنید. در مسیر چشمه‌های آب‌گرم و سردی وجود دارند تا عطش و خستگی‌تان را به‌در کنند. همچنین از میوه‌ی درختان آلو، سیب، گلابی و فندوق نیز می‌توانید بهره بگیرید. پاداش شما هم برای طی این مسیر، تماشای بلندترین آبشار گیلان است! آبشار لاتون که بیش از صد متر ارتفاع دارد و هیجانی وصف‌ناپذیر را مهمان قلب‌های‌تان خواهد کرد!

قله اسپیناس

قله اسپیناس آستارا

آبشار لاتون روستای کوته کومه از قله‌ای به نام اسپیناس سرچشمه می‌گیرد. در واقع این قله بین آبشار و تالاب استیل قرار گرفته است و به همین خاطر طرفداران کوهنوردی برای فتح آن سر و دست می‌شکنند! البته پوشش گیاهی انبوه این کوهستان با گذر هر فصل، رنگ عوض می‌کند و تماشای آن از دور نیز بسیار لذت‌بخش و خواستنی است.

رود آستارا چای

رودخانه آستارا چای

رود آستاراچای همان جایی است که ایران را از کشور آذربایجان جدا می‌کند. یعنی اگر به کنار این رود بروید، می‌توانید کشور آذربایجان را ببینید! امکان ماهی‌گیری در این رود نیز وجود دارد و انواع ماهی سفید، آزاد و… را می‌توانید صید کنید.

منطقه حفاظت شده حیات وحش

منطقه حفاظت شده آستارا

در نزدیکی روستای کوته کومه منطقه حفاظت شده آستارا را می‌توانید پیدا کنید. در این منطقه برخلاف باغ‌وحش‌ها خبری از قفس نیست و حیوانات در فضایی امن زندگی مسالمت‌آمیزی را تجربه می‌کنند. انواع اردک، عقاب، قو، قرقاول و درنا از پرندگان مجموعه هستند و سمور، فوک و گوزن نیز از جمله جانوران این منطقه حفاظت‌شده حیات وحش به شمار می‌روند.

پشت‌بام‌های سفالی آستارا

سقف‌های سفالی آستارا

فقط طبیعت و بازارهای آستارا نیستند که برای گردشگران جذابیت دارند. بلکه خود فضای شهری آستارا با آن پشت‌بام‌های سفالی نیز برای مسافران بسیار جلب‌ توجه می‌کند. به طوری که اگر عکس شهر آستارا را ببینید به سختی می‌توانید تشخیص دهید که این خانه‌ها جایی در ایران باشند! اغلب اوقات فضای شهر در مه غلیظی فرو می‌رود و زیبایی آستارا با آن معماری خاص خانه‌هایش، چندین برابر جلوه می‌دهد. البته دلیل ساخت شیروانی‌های سفالی برای متعادل شدن دمای داخل خانه‌ها در هنگام تابستان و شرجی شدن هوا است که از لحاظ زیبایی‌شناسی نیز موردتوجه قرار دارد.

راه‌های دسترسی به آستارا

دسترسی به آستارا

برای اینکه از پایتخت به آستارا برسید باید ابتدا وارد محور قزوین رشت شوید تا به گیلان و سپس به آستارا سفر کنید. این مسیر حدود ۷ ساعت طول می‌کشد. همچنین اگر در تهران نیستید؛ می‌توانید از دو محور چابکسر رشت از سمت شرق و اردبیل رشت از سمت غرب به آستارا بروید. پیشنهاد ما این است که حتما وارد مسیر اردبیل آستارا شوید تا گردنه حیران شگفت‌انگیز را ببینید و تکه‌ای از بهشت را تماشا کنید!

همچنین از دو فرودگاه رشت و اردبیل نیز می‌توانید برای سفر به آستارا کمک بگیرید. به هر کدام از این دو شهر که پرواز کنید، تاکسی‌هایی برای رساندن شما به مقصد حضور دارند. از طرفی برای اینکه در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید نیز استفاده از اتوبوس‌های بین‌شهری،  بهترین گزینه هستند.

سوغات و صنایع دستی آستارا

سوغات آستارا

آستارا شهری میان اردبیل و گیلان است و هرچه خوراکی خوشمزه در این دو استان وجود دارد، یک‌جا در این شهر جمع شده‌اند. یکی از بهترین سوغات‌های آستارا کلوچه‌ی محلی آن است که به نام شورچرگی شناخته می‌شود. از دیگر سوغاتی‌های این شهر می‌توان به شیرینی بیشی رضاپور، عسل گردنه حیران، رب ازگیل، رب انار، رب به، رب آلوچه محلی، دوشاب محلی، خربزه و ماهی و برنج آن اشاره کرد.

همچنین اگر به دنبال سوغاتی‌های ماندگار می‌گردید به سراغ صنایع دستی نفیس آستارا بروید. سبدهای حصیری، تابلوهای کاشی معرق، کوزه‌های سفالی، زیلو، جاجیم، قالی و گلیم را از روستاییان آستارا بخرید و خاطره سفرتان به این شهر را ابدی کنید! حال برای اینکه بدانید بازارهای آستارا کجاست به بخش بعدی بروید.

مراکز خرید آستارا

مراکز خرید آستارا

امکان ندارد که به آستارا سفر کنید و بازارهای پررونق آن توجه‌تان را جلب نکند. این شهر مرزی جدیدترین و مرغوب‌ترین کالاها را از سمت شمال کشور به دیگر شهرها وارد می‌کند. اول از همه به جنوب شهر آستارا، مرکز تجاری لوندویل بروید. این مرکز خرید در همسایگی آبشار زیبای لاتون و روستای کوته کومه قرار دارد. در این مرکز خرید که در بلوار امام رضا واقع شده است، هر چه بخواهید از لباس تا کالاهای زینتی را پیدا خواهید کرد و از تنوع اجناس لذت خواهید برد. در این مرکز خرید امکانات رفاهی و تفریحی نیز فراهم است و رستوران و فودکورت نیز دارد. از دیگر مراکز خرید آستارا می‌توان از مجموعه بازارهای نور، بازارچه ساحلی، پاساژ ولیعصر، پاساژ سیدان و پاساژ ایده‌آل یاد کرد. در خیابان ملت شرقی هم می‌توانید به بازار ماهی‌فروشان آستارا دسترسی داشته باشید.

غذاهای محلی آستارا

غذاهای محلی آستارا

رسیدیم به بهترین بخش سفر به آستارا! غذاهای محلی مرزنشینان. یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای این شهر لونگی مرغ یا لونگی ماهی سفید است که با رب آلوچه ترش و رب ازگیل درست می‌شود. باستیرمای مرغابی آستارا نیز طعمی بی‌نظیر دارد. برای تهیه این غذا داخل شکم مرغابی را با گردو، رب ازگیل و آبغوره پر می‌کنند. این غذا همراه با کته و ترشی هفت‌بیجار سرو می‌شود. از دیگر غذاهای محلی آستارا که در رستوران‌های سنتی این شهر سرو می‌شوند می‌توان به مسما، چیغیرتما، بورانی پلو، آش دوغ و قورما اشاره کرد. برای اینکه بدانید رستوران‌های سنتی و محلی آستارا کجاست، به بخش بعدی از معرفی این شهر بروید.

رستوران‌های آستارا

برای اینکه غذاهای محلی بی‌نظیر آستارا را میل کنید باید به رستوران‌های سنتی این شهر بروید. در ادامه چند مورد از رستوران‌های خوب آستارا را معرفی می‌کنیم.

رستوران‌های آستارا

رستوران رومی

در ابتدای بلوار جانبازان آستارا، رستوران رومی را پیدا خواهید کرد. این رستوران دو طبقه علاوه بر غذاهای متنوع و باکیفیت، پارکینگ رایگان و موسیقی زنده هم دارد.

رستوران سلطان

جوجه شکم‌پر رستوران سلطان را حتما باید امتحان کنید! این رستوران هم پارکینگ رایگان دارد و انواع غذاهای ایرانی و دریایی را سرو می‌کند.

رستوران روحی

لونگی بی‌نظیر آستارا را در رستوران روحی نوش‌جان کنید. این رستوران معروف مرغ محلی را با گردو و رب انار و سبزی‌های معطر ترکیب کرده و شما را با یک غذای تمام عیار شمالی روبه‌رو می‌کند! انتهای باغچه‌سرای آستارا مجتمع روحی را پیدا خواهید کرد.

رستوران‌های محلی آستارا

رستوران افرا

ماهی اوزون برون، جوجه محلی لونگی، میرزاقاسمی و دیگر غذاهای کبابی و ایرانی را در رستوران افرا می‌توانید میل کنید. افرا روبه‌روی بازار ماهی‌فروشان در خیابان ملت شرقی است.

اقامت در آستارا

اگر به آستارا سفر کردید تماشای گردنه حیران، آبشار لاتون، ساحل صدف و بازار ساحلی را از خودتان دریغ نکنید. برای اینکه بتوانید چند مورد از بهترین جاهای دیدنی آستارا را ببینید، حداقل یکی دو روز باید در این شهر بمانید. پس از یک رانندگی طولانی هم احتمالا تنها چیزی که لازم داریم یک دوش آب گرم و یک تخت خواب راحت است. به این ترتیب اگر پیش از شروع سفر اقامتگاه دلخواهتان را از طریق سایت اتاقک رزرو کنید، به محض رسیدن به مقصد، جایی برای تجدیدقوا خواهید داشت. اقامتگاه‌ها شامل ویلاهای لوکس، سوئیت‌های نقلی و زیبا، خانه‌های روستایی و آپارتمان‌های ارزان هستند. کافی است یکی از آن‌ها را با توجه به سلیقه و اندازه جیب‌تان رزرو کنید تا سفری بی‌دردسر را آغاز کنید!

4.5/5 - (311 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *