شهرهاجاهای دیدنی

معرفی خانه مقدم تهران | کافه موزه مقدم کجاست؟

دی‌ماه سال ۱۳۹۷ بود. روزهایی که هنوز دانشگاه می‌رفتم و زمان بیشتری برای گردش در شهر و عکاسی داشتم. بعد از کمی گشت‌وگذار در باغ ملی تهران، خیابان امام را به سمت خیابان ولیعصر پیاده‌روی می‌کردم و چشمم به ساختمان جالبی افتاد و باز هم معماری قاجاری مرا وادار به بازدید کرد!

خانه‌ها هر کدام هویت مخصوص خودشان را دارند و این هویت براساس شخصیت افرادی که روزی در آن زندگی می‌کردند و اتفاق‌های تلخ و شیرین، شکل می‌گیرد. مثلا اولین بار که خانه مقدم تهران را دیدم، شبیه زنی جوان بود که علاوه بر حفظ اصالت خانوادگی به راحتی در دنیای مدرن زندگی می‌کند و بانویی مستقل و روشن‌فکر است!

در این مقاله از مجله اتاقک به معرفی خانه مقدم تهران، کافه موزه مقدم و تاریخچه این عمارت می‌پردازیم.

خانه مقدم تهران کجاست؟

خیابان ولیعصر تهران به عنوان شاه‌راه اصلی شهر، مسیری دل‌چسب برای پیاده‌روی و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی تهران است. از بازار تجریش و موزه سینما تا میدان راه‌آهن مملو از ساختمان‌هایی با معماری معاصر، پهلوی و قاجار است که برخی به موزه، کافه، اقامتگاه و … تبدیل شدند و بعضی هم به دلیل فراموشی متاسفانه در حال تخریب هستند.

خیابان ولیعصر تهران را به سمت جنوب می‌رویم تا به خیابان امام خمینی برسیم، سمت شرقی خیابان امام و درست کنار بانک ملت، خانه مقدم تهران قرار گرفته است.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه خانه مقدم تهران

تاریخچه خانه مقدم تهران
نمایی از دیوار تجدد

در زمان قاجار درباریان و افراد سرشناس و ثروتمند در منطقه یک تهران که امروز همان منطقه ۱۲ است و نزدیک کاخ گلستان برای خود باغ و زمین می‌خریدند و براساس معماری آن دوران، عمارت‌های باشکوه می‌ساختند. یکی از درباریان معروف در آن زمان محمدتقی احتساب الملک است که رئیس اداره‌ای منسوب به احتسابیه بود و به دلیل نفوذ زیادش در دربار قاجاری، مرد ثروتمندی محسوب می‌شد؛ بنابراین در نزدیکی کاخ گلستان زمین‌های بسیار باارزشی خرید و خانه مقدم را براساس سبک معماری قاجاری بنا کرد. او با خانواده‌اش سال‌ها در این عمارت زندگی می‌کرد.

سال‌ها بعد از مرگ احتساب الملک، پسرش محسن مقدم برای حفظ میراث پدری از اروپا به ایران بازگشت. دکتر محسن مقدم که در رشته باستان‌شناسی تحصیل کرده بود، همراه با همسر فرانسوی‌اش که بانویی باهوش و هنرمند بودند این خانه پدری را به عمارتی باشکوه برای زندگی و نگهداری از وسایل و آثار قدیمی تبدیل کردند.

معماری خانه و موزه مقدم

معماری خانه و موزه مقدم
دیوار تجدد با ستون‌های کاخ خواهر ناصرالدین شاه

اما برسیم به بخش شیرین معماری خانه و موزه مقدم! معماری این ساختمان شبیه بیشتر بناهای دوران قاجار، ترکیبی از سبک‌های مختلف است. بخش حیاط‌های اندورنی و بیرونی مشابه باغ‌های ایرانی طراحی و گل‌کاری شده است. همچنین، ستون و طاق‌های قسمت شمالی عمارت با استفاده از کاشی‌های دوران قاجار و زندیه تزئین گردیده است.

در ایوان عمارت حوضچه‌ای مرمر قرار دارد که از حمام قدیمی فتحعلی‌شاه قاجار به این‌جا انتقال داده شده است و در ادامه بخش‌های دیگری در طول سال‌های عمر دکتر مقدم به این خانه اضافه شده است. برای مثال با ستون‌های کاخ خواهر ناصرالدین شاه که سال‌ها پیش تخریب شده است، یک دیوار به خانه مقدم اضافه کردند و به آن دیوار تجدد می‌گویند.

در بخش غربی عمارت یک برج اربابی اضافه شده است که بیشتر برگرفته از معماری اروپایی است و همچنین فضای جوی آب و استخر حیاط براساس معماری اسپانیا طراحی و ساخته شده است. بخش دیگر عمارت که به حیاط اندورنی شهرت دارد با الگوبرداری دکتر مقدم از نقوش فرش ایرانی طراحی و اجرا شده است. در واقع تک‌تک جزئیات عمارت مقدم براساس دوره‌های مختلف تاریخی ایران و حتی بخش‌های از اروپا طراحی و بازسازی شده و شما با دیدن هر قسمت از این خانه، به دورانی از تاریخ سفر می‌کنید.

برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های پایتخت می‌توانید مقاله جاهای دیدنی تهران را مطالعه کنید.

درباره خاندان مقدم

درباره خاندان مقدم
دکتر محسن مقدم و همسر ایشان

دکتر محسن مقدم که در سال‌های ابتدای جوانی برای تحصیل به اروپا مهاجرت کرد، بعد از مرگ پدرش محمد تقی احتساب الملک، به همراه همسر فرانسوی خود راهی ایران شدند. دکتر مقدم با همیاری همسرش سال‌ها آثار ارزشنمد ایرانی را جمع‌آوری کردند و برای حفظ و نگهداری این آثار تلاش بسیاری انجام دادند. ضمن اینکه محسن مقدم دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را تاسیس کرد و حتی لوگوی معروف دانشگاه تهران اثر دستان هنرمند اوست.

استاد محسن مقدم در جهت رشد و شکوفایی تاریخ و هنر ایرانی زحمت‌های بسیاری کشیدند و حتی این عمارت باشکوه پدری برای پیشبرد روزافزون علم و هنر وقف دانشگاه تهران کردند. نکته جالب درباره دکتر مقدم این است که وی در دوران جوانی مفتخر شد تا از رئیس جمهور وقت کشور فرانسه که در آن زمان شارل دوگل بود، نشان لژیون دو نور را با درجه اوفیسیه دریافت کند. او اولین ایرانی در فرانسه است که به این نشان دست پیدا کرده است.

کافه موزه مقدم

عمارتی با این همه زیبایی باید هم پاتوقی برای دانشجویان هنر باشد؛ بنابراین بدون هیچ‌گونه آسیب به بنا در این خانه کافه‌ای کوچک و دلنشین قرار گرفته است.

در این کافه که بیشتر با نام موزه مقدم شهرت دارد، بیشتر غذاها و نوشیدنی‌های اصیل ایرانی سرو می‌شود. از کشک بادمجان و میرزاقاسمی تا انواع خورش‌های ایرانی مانند فسنجان را در کافه موزه مقدم برای مشتری‌ها آماده می‌کنند. البته در لیست غذاهای این مجموعه انواع ساندویج و قهوه نیز سرو می‌شود.

کافه موزه مقدم یا کافه سبز تهران یکی از بهترین کافه‌ها برای دورهمی اهالی هنر و معماری است، چون در این عمارت قاجاری که سال‌ها با تلاش دکتر مقدم و همسرش سالم و زیبا مانده، باید فقط درباره هنر حرف زد و آثار خلاقانه طراحی کرد؛ بنابراین اگر اهل عکاسی، نقاشی و طراحی هستید، چند ساعت گشتن در این عمارت و نشستن در کافه شما را برای خلق اثر هنری سر ذوق می‌آورد.

اما توجه داشته باشید که کافه موزه مقدم برخلاف دیگر کافه‌های تهران، فقط از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر باز است.

مسیر دسترسی به خانه مقدم

برای رفتن به خانه مقدم تهران همیشه بهترین راه استفاده از خطوط اتوبوس‌های بی‌آرتی است. اما مسیرهای دیگری برای دسترسی نیز هست که در ادامه بررسی می‌کنیم.

مسیر دسترسی به خانه مقدم با اتوبوس: از هرجای تهران که هستید باید به نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس بی‌آرتی شمال به جنوب بروید و در ایستگاه البرز پیاده شوید. فاصله حدودی پیاده‌روی از این ایستگاه تا خانه مقدم ۱۰ دقیقه است.

مسیر دسترسی به خانه مقدم با مترو: از خطوط مترو ۲ و ۳ تهران باید به ایستگاه‌های مترو در میدان منیریه و میدان حسن‌آباد بروید که پیاده‌روی از این میدان‌ها به سمت موزه مقدم حدود ۱۵ دقیقه است.

مسیر دسترسی با خودرو شخصی: از هرجای تهران که هستید باید از مسیر خیابان‌ حافظ به خیابان امام خمینی بروید تا به موزه مقدم  برسید. برای پارک خودرو از پارکنیگ سعدی استفاده کنید.

قیمت بلیط موزه مقدم

موزه‌گردی در ایران همیشه یکی از تفریح‌های ارزان محسوب می‌شود و طبق مصوبه شهرداری تهران شما برای بازدید از موزه و خانه مقدم باید ۳۰ هزارتومان پرداخت کنید که این مبلغ برای توریست‌های خارجی ۲۰۰ هزار تومان است. البته اگر دانشجو باشید با ارائه کارت دانشجویی هزینه کمتری می‌پردازید.

ساعت بازدید: در فصل‌های بهار و تابستان بین ساعت‌های ۸ صبح تا ۶ عصر بازدید از موزه مجاز است اما در فصل‌های پاییز و زمستان باید بین ساعت‌های ۹ صبح تا ۵ عصر از موزه مقدم دیدن کنید. ضمن اینکه موزه مقدم در روزهای دوشنبه و روزهای شهادت تعطیل است.

سخن آخر

برای بازدید از خانه مقدم دوربین عکاسی واجب است، البته امروز با پیشرفت تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند، یک گوشی موبایل استاندارد می‌تواند زیبایی و شکوه خانه مقدم را ثبت کند. اما پیشنهاد می‌کنم اگر دستی در طراحی دارید، حتما قلم و کاغذ ببرید و بخش‌های مختلف عمارت را طراحی کنید و لذت ببرید. راستی اگر مهمان پایتخت ایران هستید، نگران اقامتگاه خود نباشید، اتاقک با داشتن ویلاها و سوئیت‌های مختلف دست شما را برای انتخاب باز نگه داشته است. فقط کافی است به صفحه اصلی سایت سری بزنید و اقامتگاه مورد نظر خود را پیدا و رزرو کنید.

سوالات متداول

خانه مقدم تهران کجاست؟

خانه مقدم تهران در خیابان ولیعصر، خیابان امام خمینی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ واقع شده است.

مسیر دسترسی به خانه اتحادیه با اتوبوس و مترو به چه صورت است؟

از هرجای تهران که هستید باید به نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس بی‌آرتی شمال به جنوب بروید و در ایستگاه البرز پیاده شوید. فاصله حدودی پیاده‌روی از این ایستگاه تا خانه مقدم ۱۰ دقیقه است. برای دسترسی به این خانه با مترو، از خطوط مترو ۲ و ۳ تهران باید به ایستگاه‌های مترو در میدان منیریه و میدان حسن‌آباد بروید که پیاده‌روی از این میدان‌ها به سمت موزه مقدم حدود ۱۵ دقیقه است.

قیمت بلیط خانه مقدم چقدر است؟

شما برای بازدید ازموزه و خانه مقدم باید ۳۰ هزارتومان پرداخت کنید که این مبلغ برای توریست‌های خارجی ۲۰۰ هزار تومان است. البته اگر دانشجو باشید با ارائه کارت دانشجویی هزینه کمتری می‌پردازید.

2.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

فاطمه امیری

راستش از بچگی‌ عاشق غرق شدن توی دنیای قصه‌ها و خیال‌پردازی نویسنده‌ها بودم! با اینکه دانشگاه عکاسی خوندم، اما نوشتن و تصویرسازی با کلمه‌ها همیشه برام جذاب‌تر بوده...:) برای همین الان اینجام تا جذابیت‌های گردشگری رو با کلمه به تصویر بکشم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *