شهرهاجاهای دیدنی

معرفی باغ موزه مینیاتور تهران | دور ایران در یک روز

ایران، سرزمین پر از شگفتی است. منطقه‌ای که از قرن‌ها پیش مردمی در گوشه و کنارش، زندگی کرده‌اند و از خود آثاری ارزشمند را به‌جا گذاشته‌اند. این آثار نه تنها برای ما بلکه برای دنیا اهمیت دارند چرا که می‌توانند از تمدن‌های کهن، شیوه زندگی و چگونگی همزیستی با طبیعت توسط ایرانی‌ها برای‌مان حرف‌های بسیاری بزنند. اما سفر به قصد دیدن تمام این آثار ساده نیست و نمی‌توان یک‌باره همه آن‌ها را دید. باغ موزه مینیاتور تهران برای حل این خواسته از سال‌ها پیش راه‌اندازی شده است. پارکی که در آن ماکت آثار مهم در سراسر ایران را می‌توانید ببینید و چیزهای زیادی درباره آن‌ها بیاموزید. در این مقاله از اتاقک برای‌تان از این بوستان تهران و دیدنی‌هایش بیشتر گفته‌ایم.

باغ موزه مینیاتور کجاست؟

برای دیدن این پارک تهران که در منطقه 8 است، باید به تقاطع بزرگراه امام علی (ع) و خیابان جانبازان غربی بروید. سپس وارد پارک تمدن شوید و پس از طی کردن یک مسیر پیاده‌رو، ورودی باغ موزه مینیاتور را داخل پارک ببینید.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه باغ موزه مینیاتور

تاریخچه باغ موزه مینیاتور
در این پارک ماکت‌هایی از سراسر کشور با مقیاس 1.25 قرار داده شده است – عکاس: هاجر مویینی

موزه‌های مینیاتور در سراسر جهان مورد توجه هستند. احتمالا پیشینه این نوع موزه‌ها به قرن نوزدهم بازمی‌گردد. بنابر شواهد تاریخی، برخی کشورها مثل انگلیس و ژاپن در این امر پیشگام بوده‌اند. در ایران نیز ماکت‌هایی در دوره‌های گذشته ساخته شده است. یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌ها، ماکت‌های چند اثر ایران است که قرار بود در جشن‌های 2500 ساله در دوره پهلوی نمایش داده شود. آن ماکت‌ها به سفارش ایران در ایتالیا ساخته شد و حالا در باغ موزه هنر ایرانی می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

در سال 1390 در بخش غربی پارک تمدن یا گلبرگ، فضایی برای باغ موزه مینیاتور در نظر گرفته شد. بعد از دو سال کار موزه افتتاح شد و در دسترس عموم مردم قرار گرفت. در این پارک ماکت‌هایی از برخی آثار مهم کشور با مقیاس 1.25 قرار گرفت تا فضایی متفاوت در میان بوستان‌های پایتخت باشد. این ماکت‌ها توسط هنرمندان داخلی، با دقت و ظرافت بالا ساخته شده‌اند تا بتوانید با ویژگی‌های خاص معماری و تاریخی هر اثر به خوبی آشنا شوید.

آثار و ویژگی‌های باغ موزه مینیانور

آثار و ویژگی‌های باغ موزه مینیانور
در پارک مینیاتور 13 ماکت از آثار ثبت شده در یونسکو را خواهید دید – عکاس: مژده خیرالهی

در این بوستان می‌توانید ماکت‌ تخت‌جمشید، معبد چغازنبیل، میدان نقش‌جهان اصفهان، مجموعه پاسارگاد، تخت‌سلیمان در تکاب، گنبد سلطانیه در نزدیکی زنجان، ارگ بم کرمان، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بازار تبریز، سازه‌های آبی شوشتر و گنبد قابوس را ببینید. تمام آثار به ثبت یونسکو رسیده‌اند و علاوه بر ارزش ملی، در بعد جهانی نیز حائز اهمیت‌اند. برای ساخت ماکت‌ها از بالاترین تکنولوژی‌های نقشه‌برداری سه‌بعدی استفاده شده است تا هر ماکت به نوع اصلی خود، بسیار شبیه باشد.

در چیدمان پارک هم به جایگاه واقعی آثار توجه شده است. به‌همین دلیل شما میدان نقش جهان اصفهان را در مرکز، کلیساها را در شمال غربی و سازه‌های آبی شوشتر را در جنوب پارک می‌بینید. نکته مهم دیگر انتخاب پوشش گیاهی است. در پارک تمدن که میزبان ماکت‌های مینیاتوری است تلاش شده تا در حوالی هر اثر، از پوشش گیاهی شبیه به منطقه اصلی استفاده شود. با این کار بازدیدکننده‌ها می‌توانند بیشتر بیاموزند و اطلاعات جامع‌تری را نسبت به هر جاذبه داشته باشند.

لازم به ذکر است، کنار هر اثر نوشته‌ای قرار دارد و توضیحاتی درباره همان جاذبه آورده شده است. با خواندن این نوشته‌ها می‌توانید بیشتر و بهتر با بناهای مهم و باستانی ایران آشنا شوید. علاوه بر این، سایر درختان پارک از نوع بدون خزان هستند تا فضای پارک زیبا و خرم باقی بماند. جدای از آثار مینیاتوری، معماری پارک و استفاده از شیوه باغ‌سازی ایرانی دیدنی است و می‌تواند تجربه‌ای نو از بوستان‌گردی را برای‌تان فراهم آورد.

نکاتی درباره هر ماکت

در این‌جا مختصری درباره هر ماکت این باغ موزه برای‌تان گفته‌ایم تا بدانید چرا این بناها به ثبت جهانی رسیده‌اند.

زیگورات چغازنبیل، یادگار خدایان

زیگورات چغازنبیل
ماکت چغازنبیل از مهم‌ترین آثار در باغ موزه مینیاتور است – عکاس: محمدرضا حیدریان

معابد کهن از ارزش معماری، فرهنگی و تاریخی برخوردارند. آن‌ها گذشته ملت‌ها، طرز فکر و میزان رشدشان را نشان می‌دهند. زیگورات چغازنبیل از خاص‌ترین معابد دنیاست. بنایی که برای دیدن اصلش باید به خوزستان سفر کنید. معبدی که احتمالا از اولین ساختمان‌های چندطبقه دنیاست و سیستم‌های پیشرفته مثل دفع فاضلاب را داشته است. عیلامی‌ها این معبد را حدود 1250 سال پیش از میلاد و در ستایش «اینشوشیناک» ساخته‌اند.

تخت جمشید، کاخ‌های پادشاهان

تخت جمشید
تخت‌جمشید مجموعه‌ای ارزشمند است که ماکت آن در باغ موزه مینیاتور ساخته شده است – عکاس: محمدرضا حیدریان

518 سال پیش از میلاد، تخت‌جمشید در زمان داریوش بزرگ به عنوان پایتخت هخامنشیان ساخته شد. این محوطه شامل کاخ‌های تودرتو، محل زندگی پادشاهان، خانواده آن‌ها، گارد سلطنتی و … بوده است. تخت جمشید حالا در استان فارس و نزدیکی شیراز واقع شده و یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌شود.

نقش جهان در نصف جهان

نقش جهان در نصف جهان
اگر به اصفهان نرفته‌اید، می‌توانید در باغ موزه مینیاتور ماکت میدان نقش جهان را ببینید – عکاس: عکاس: مسعود بانا

اگر به اصفهان سفر کرده باشید، قطعا سری هم به میدان نقش‌جهان زده‌اید. این میدان با بناهایی از دوران صفوی محصور شده که مسجد شاه‌عباس و عالی‌قاپوی آن شهرت بسیار دارند. به نظر می‌رسد در گذشته این میدان محل مسابقه چوگان بوده و در آن رویدادهای بسیاری رقم خورده است.

تخت سلیمان، اسرار دریاچه

تخت سلیمان
ماکت تخت سلیمان جاذبه مهم دوره ساسانی در تهران است.

پس از میدان نقش‌جهان سال‌ها هیچ اثری از ایران به ثبت یونسکو نرسید. تا سال 2003 که تخت سلیمان در تکاب، طلسم را شکست و یکی دیگر از آثار مهم ایران به جهان معرفی شد. تخت سلیمان برای دوره ساسانی شامل محوطه‌های گوناگون و یک دریاچه عمیق است. درباره این دریاچه مستندی به اسم اسرار دریاچه نیز ساخته شده که بسیار دیدنی است.

بم و چشم‌انداز فرهنگی آن

بم
ارگ بم و منظر فرهنگی آن از ماکت‌های زیبا در باغ موزه مینیاتور است – عکاس: محمدرضا حیدریان

ارگ بم ستاره بناهای خشتی جهان است که احتمالا در دوره هخامنشیان اولین خشت آن را گذاشته‌اند. پس از آن در دوره ساسانیان و اشکانیان نیز از ارگ بم در تاریخ گفته‌اند. در دوره‌های بعدی از جمله ورود اعراب، حمله مغول‌ها، صفویه و اسماعیلیه نیز ارگ بم نقشی مهم در تاریخ داشته است. اگرچه زلزله 5 دی در سال 1382 به بم و ارگ آن غم‌های بسیار وارد کرد اما این بنا تا حدی مرمت شده و پذیرای گردشگران است.

پاسارگاد، آرامگاه پادشاه

پاسارگاد
آرامگاه کوروش و محوطه پاسارگاد از دیگر جاذبه‌های مهم در باغ موزه است – عکاس: جمال بختیاری

در دوره هخامنشیان محوطه پاسارگاد با چند تندیس، باغ و کاخ مورد توجه بوده است. امروزه اثر شاخص این محوطه، آرامگاه کوروش بزرگ است. مزاری ساده اما استوار که به ثبت جهانی رسیده و از چند هزار سال پیش به نظاره ایستاده است.

گنبد سلطانیه، نگین فیروزه‌ای سلطان

گنبد سلطانیه
گنبد سلطانیه در باغ موزه مینیاتور تهران با گنبد فیروزه‌ای خود می‌درخشد – عکاس: شایان خسرو

گنبد سلطانیه‌ به خواست هشتمین سلطان مغول‌ها ساخته شد. این بنا با سقف بلندش که در آن دوره بی‌همتا بوده و گنبد فیروزه‌ای رنگ خود شهرت جهانی دارد. در ساخت گنبد سلطانیه از شیوه معماری آذری استفاده کرده‌اند.

سنگ‌نبشه بیستون، کلید رمزگشایی

سنگ‌نبشه بیستون
ماکت سنگ‌نبشه و محوطه بیستون در باغ موزه مینیاتور تهران ساخته شده است – عکاس: شین (نامعلوم)

در 30 کیلومتری کرمانشاه و در دامنه کوه بیستون، آثار تاریخی متعددی به‌چشم می‌خورد که مهم‌ترین آن سنگ‌نبشه‌ای بر سینه کوه است. از آن‌جا که این اثر در سه زبان ایلامی، اکدی و فارسی باستان نوشته شده بود، توانست به محققان کمک کند تا زبان فارسی هخامنشی‌ را رمزگشایی کرده و کتیبه‌های آن دوره را بخوانند. مجسمه هرکول نیز در این مجموعه حائز اهمیت است که در باغ موزه مینیاتور می‌توانید ماکت آن را ببینید.

مجموعه سه کلیسای ارمنی، آثار ارامنه

مجموعه سه کلیسای ارمنی
مجموعه سه کلیسا در دو استان آذربایجان غربی و شرقی از دیدنی‌ترین آثار ایران است – عکاس: نیلو

این مجموعه شامل سه کلیسا است که به ثبت یونسکو رسیده‌اند. هرکدام از کلیساها داستان و تاریخی شنیدنی دارند که آن‌ها را خاص‌تر می‌کند. برای دیدن این مجموعه باید به آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی سفر کنید.

سازه‌های آبی شوشتر، مدیریت آب به سبک ساسانی

سازه‌های آبی شوشتر
سازه‌های آبی شوشتر در دوره ساسانی و برای مدیریت نیروی آب ساخته شد – عکاس: محمد احمدیان

در دوره ساسانی برای استفاده از نیروی آب، سازه‌هایی ساخته شد. مهندسی این مجموعه آنقدر شگفت‌انگیز است که یونسکو نیز به آن توجه کرد و باعث شد سازه‌های شوشتر به عنوان یکی از آثار جهانی ثبت شوند. این اثر خود شامل 13 مجموعه از جمله آبشارها، پل‌ها، آسیاب‌ها و … است.

مجموعه بازار تبریز، کهن فروشگاه

مجموعه بازار تبریز
بازار تبریز از جاذبه‌های ثبت شده در یونسکو است که ماکت آن در باغ موزه مینیاتور ساخته شده است – عکاس: محمدرضا حیدریان

تبریز از گذشته مورد توجه تجار و بازرگان‌ها بوده است. به همین دلیل بازار سرپوشیده آن نقشی مهم در تحولات ایران ایفا کرده و می‌کند. مجموعه بازار تبریز به سبب هویت و معماری‌اش مورد توجه بوده و به ثبت جهانی نیز رسیده است.

آرامگاه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی، جد صفویه

آرامگاه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی
در باغ موزه مینیاتور می‌توانید ماکت مجموعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی را از نزدیک ببینید – عکاس: مسعود فاخری

در اردبیل می‌توانید یکی دیگر از آثار مهم که به ثبت یونسکو رسیده است را ببینید. این جاذبه آرامگاه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی است که جد پادشاهان صفوی محسوب می‌شود.

گنبد قابوس، بنای رفیع آجری

گنبد قابوس
ماکت برج و گنبد قابوس در پارک مینیاتور تهران را از دست ندهید – عکاس: مهدی علیزاده

بلندترین بنای تمام آجری که آن را به نام گنبد قابوس می‌شناسیم، از دیگر آثار ایران است که به ثبت یونسکو رسیده است. این اثر توسط قابوس‌ابن‌ وشمگیر ساخته شد تا پس از مرگش در این‌جا دفن شود. این بنا در گنبد کاووس است که می‌توانید تقریبا در تمام طول سال آن را ببینید.

چگونه با مترو و بی‌آر‌تی به باغ موزه مینیاتور برویم؟

چگونه با مترو و بی‌آر‌تی به باغ موزه مینیاتور برویم
برای رفتن به باغ موزه مینیاتور می‌توانید از مترو و بی‌آر‌تی نیز استفاده کنید – عکاس: مژده خیراللهی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ موزه مینیاتور، ایستگاه گلبرک (جانبازان) در خط 2 است. در این ایستگاه از قطار پیاده شوید. سپس حدود 600 متر پیاده بروید تا به پارک تمدن برسید.

اگر با اتوبوس‌های بی‌آرتی راحت‌تر هستید، خط 5 را سوار و در ایستگاه کرمان پیاده شوید. از این ایستگاه تا باغ موزه مینیاتور، کمتر از 10 دقیقه پیاده راه خواهید داشت.

قیمت بلیت و ساعت بازدید از باغ موزه مینیاتور

قیمت بلیت و ساعت بازدید از باغ موزه مینیاتور
هر روز از 8:30 تا 16:30 می‌توانید برای دیدن باغ موزه مینیاتور بروید – عکاس: زهرا شکیبا

برای دیدن باغ موزه مینیاتور می‌توانید هر روز از ساعت 8:30 تا 16:30 به آن‌جا مراجعه کنید. برای بازدید از مجموعه نیاز به تهیه بلیت نیست.

سخن آخر

باغ موزه مینیاتور از آن جاذبه‌هایی است که احتمالا کمتر درباره آن شنیده‌اید. این پارک برای کودکان، نوجوانان و همه آن‌هایی که دوست دارند درباره سرزمین خود بیشتر بدانند، جالب و دیدنی خواهد بود. اگر قصد سفر به تهران را دارید و می‌خواهید در کنار دیگر جاهای دیدنی تهران، این پارک دوست‌داشتنی را نیز ببینید، اتاقک با مجموعه‌ای کامل همراه شماست. اجاره روزانه خانه در تهران، اجاره ویلا اطراف تهران و رزرو انواع هتل با اتاقک راحت و سریع است. ما برای هر نوع بودجه و هر تعداد روزی که قصد اقامت داشته باشید، برای‌تان جا داریم.

سوالات متداول

باغ موزه مینیاتور کجاست؟

این باغ موزه در منطقه 8 و نواحی شرق تهران و در نزدیکی خیابان مدنی و جانبازان است.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ موزه مینیاتور کجاست؟

ایستگاه گلبرگ یا جانبازان تا باغ موزه مینیاتور حدود 600 متر فاصله دارد و نزدیک‌ترین ایستگاه است.

قیمت بلیت باغ موزه مینیاتور چقدر است؟

ورودی پارک و باغ موزه مینیاتور رایگان است.

ماکت چه جاذبه‌هایی در باغ موزه مینیاتور است؟

ماکت 13 اثر تاریخی ایران که به ثبت یونسکو رسیده‌اند، در باغ موزه مینیاتور قرار داده شده است. این ماکت‌ها شامل تخت جمشید، معبد چغازنبیل، میدان نقش‌جهان اصفهان، پاسارگاد، تخت‌سلیمان در تکاب، گنبد سلطانیه در نزدیکی زنجان، ارگ بم کرمان، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بازار تبریز، سازه‌های آبی شوشتر و گنبد قابوس هستند.

ساعت بازدید از باغ موزه مینیاتور چگونه است؟

هر روز از ساعت 8:30 تا 16:30 می‌توانید برای بازدید از باغ موزه مینیاتور اقدام کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *