شهرهاجاهای دیدنی

ماجراجویی در خیابان باب همایون تهران | خیابانی با حال و هوای قدیمی

این‌جا مرکز شهر تهران است و شلوغ! گردشگر و توریست، رهگذر و محلی، سواره و پیاده همگی از این منطقه عبور می‌کنند. اما جایی در این مرکز شهر است که هم آب‌وهوایش با دیگر جاها فرق دارد و هم حس و حالش؛ این‌جا جایی نیست جز خیابان باب همایون! خیابانی که روزهای تلخ و شیرین زیادی را به خود دیده و حال و هوای تاریخی‌اش در وسط این همه مدرنیته، برای کمی پیاده‌روی و استراحت فکر بدی به نظر نمی‌آید.

وارد خیابان قدیمی باب همایون که بشوید، در دو طرف آن مغازه‌های متعددی را می‌بینید که تقریبا یکسان و یکدست ساخته شده‌اند. درختان و همچنین غرفه‌های سیار و ثابتی هم در گوشه و کنار این خیابان هستند که غذاها و نوشیدنی‌های متنوعی را می‌فروشند. اگر تعداد رقم‌های موجودی حساب‌تان کافی است، خریدهای بی‌نظیری هم می‌توانید از خیابان باب همایون بکنید. خوشبختانه ماشین و موتور اجازه ورود به این خیابان را ندارند پس اگرقصد خرید هم ندارید می‌توانید با خیال راحت از غرفه‌های صنایع‌دستی، سینما، زورخانه و اماکن تاریخی آن دیدن کنید و یا در کنار المان‌های قدیمی آن عکس‌های زیبایی را ثبت کنید.

خیابان باب همایون یک خیابان معمولی نیست. این‌جا جایی برای عکاسی و خرید کردن هم نیست. اصلا بیایید در این مقاله از اتاقک با هم ببینیم که واقعا خیابان قدیمی باب همایون آنقدری که می‌گویند ارزش دیدن دارد یا آسمان و ریسمان به هم می‌بافند.

خیابان باب همایون کجاست؟

خیابان باب همایون کجاست
خیابان باب همایون در منطقه 12 شهرداری تهران قرار دارد – عکس از سایت: locations.kadro

خیابان زیبای باب همایون در شهر تهران قرار دارد. اما کجای تهران؟ تهران کلا 22 منطقه دارد و خیابان باب همایون در منطقه 12 شهرداری تهران و در ضلع جنوبی میدان توپخانه واقع شده است. یک طرف این خیابان به میدان امام خمینی (میدان توپخانه) و طرف دیگر آن به خیابان صور اسرافیل (درب اندرون) منتهی می‌شود.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

تاریخچه خیابان باب همایون

تاریخچه خیابان باب همایون
خیابان باب همایون یکی از اولین خیابان‌های تهران است که قدمت آن به بیش از 150 سال می‌رسد – عکس از سایت: locations.kadro

روزی روزگاری، همین خیابان که امروزه با دار و درخت‌های سرسبز و مغازه‌های کوچک و بزرگش جایی برای خرید و گشت‌و‌گذار شده، راهی برای رسیدن به دروازه دولت بوده است. همین صد و پنجاه سال پیش، دقیقا جایی که به آن خیابان باب همایون می‌گوییم. بگذارید درباره تاریخچه این خیابان واضح‌تر بگویم…

در پایان حکومت صفوی پس از تصرف تهران به دست گروهی از افغان‌ها در منطقه‌ای که حالا به نام باب همایون می‌شناسیم دروازه‌ای ساختند که به دروازه دولت یا دروازه ارگ معروف بود. پس از گذشت سال‌ها به دستور محمدشاه قاجار این دروازه را مرمت کردند و سپس راهی که به سمت این دروازه منتهی می‌شد را سر در الماسیه نام گذاشتند. اما گذرگاه سردرالماسیه کوچه‌ای باریک بود به همین دلیل در سال 1288 به دستور ناصرالدین‌شاه گسترده و سنگ‌فرش شد. به مرور زمان در اطراف خیابان دکان‌ها و حجره‌هایی ساختند و هم‌زمان نیز دو طرف خیابان باب همایون را درختکاری کردند.

در سال 1310 به مناسبت ورود ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان، خیابان باب همایون آسفالت شد. اما به دلیل لغزنده بودن، حرکت اسب‌ها و درشکه‌ها در این خیابان بسیار سخت شده بود. به همین دلیل مجددا این خیابان را سنگ‌فرش کردند. خیابان دیدنی باب همایون که در طی زمان‌های مختلف با نام‌های متفاوتی ازجمله خیابان دولت یا دالان بهشت نیز شناخته می‌شد، از قدیم به عنوان مرکز فروش کت و شلوار و محل گذران اوقات فراغت پایتخت‌نشینان و مسافران به شمار می‌رفت.

امروزه نیز این خیابان همین نقش را به دوش کشیده و تبدیل به پیاده‌راه و مرکزی برای عرضه سوغات شهرستان‌ها و البته غذاهای خیابانی شده است. خیابان باب همایون از اولین خیابان‌های تهران است که برای تهرانی‌ها کلی خاطره دارد و در حال حاضر هم سعی شده با قرار دادن اِلمان‌هایی قدیمی در این خیابان یاد تهران قدیم، برای تهرانی‌ها زنده نگه داشته شود.

چگونه به خیابان باب همایون برویم؟

چگونه به خیابان باب همایون برویم
برای دسترسی به خیابان باب همایون می‌توانید از مترو یا ماشین شخصی استفاده کنید – عکاس: Hayder Helfi

برای رفتن به خیابان باب همایون می‌توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه امام خمینی پیاده شوید. پس از خارج شدن از ایستگاه کمی قدم بزنید تا به خیابان صور اسرافیل برسید. از ابتدای این خیابان می‌توانید مغازه‌ها و غرفه‌های متعدد خیابان باب همایون را ببینید.

البته می‌توانید با ماشین شخصی نیز به خیابان قدیمی باب همایون بروید اما چون کل محدوده این خیابان در طرح ترافیک شهرداری تهران قرار گرفته است به همین دلیل عبور و مرور وسایل نقلیه شخصی از این خیابان ممنوع است؛ بنابراین اگر با ماشین شخصی می‌روید باید ماشین‌تان را کمی دورتر از این خیابان پارک کنید و سپس به پیاده‌روی و گشت‌وگذار در مغازه‌های خیابان باب همایون بپردازید. مغازه‌های این خیابان هم همه روزه از ساعت 8 صبح تا 12 شب باز هستند.

جاهای دیدنی خیابان باب همایون

برای کسانی که علاقه‌مند به بازدید از تهران قدیم هستند، خیابان باب همایون یک مکان رویایی‌ است. این خیابان دوست‌داشتنی که یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای پیاده‌روی و خرید در تهران به شمار می‌رود، دیدنی‌های زیادی را در دلش جای داده است. از سالن نمایش که فیلم‌های قدیمی و خاطره‌انگیز را نشان می‌دهد و یا زورخانه‌ای قدیمی که حال و هوای ایران قدیم را تداعی می‌کند گرفته تا فروشگاه‌های ریز و درشت و المان‌های قدیمی همچون نماد حافظیه و شهر فرنگ، باجه تلفن و دوچرخه ۲۸ قدیمی که فضاهای جالبی را برای عکاسی در این محل به وجود آورده‌اند.

در گوشه‌ای از این خیابان هم یک چرخ‌وفلک قدیمی به چشم می‌خورد که مشغول چرخاندن بچه‌هاست و حس نوستالژی در این معبر را کامل کرده است. در لابه‌لای کوچه پس کوچه‌ها و مغازه‌های پر زرق و برق این خیابان قدیمی جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید در حین پیاده‌روی در این راسته از آن‌ها نیز دیدن کنید:

بقعه امام‌زاده روح الله الحسنی

بقعه امام‌زاده روح الله الحسنی
آستان مقدس امامزاده روح الله الحسنی از اماکن مقدس و دیدنی خیابان قدیمی باب همایون تهران است – عکاس: emamzadeh rouhollah

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران که در خیابان باب همایون قرار دارد، بقعه امام‌زاده روح الله الحسنی است. این مکان مقدس آرامگاه یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است و قدمت آن به سال 1311 هجری قمری بازمی‌گردد. بازدید از این امامزاده که بر روی دیوارهای آجری و سر در ستون‌های آن آیات چهار قل نوشته شده و سال‌ها محل زیارت، عبادت و عزاداری مردم محلی بوده است، می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های شما در سفر به تهران باشد.

آدرس امام‌زاده روح الله الحسنی: تهران، میدان امام خمینی (توپخانه)، خیابان باب همایون، پشت ساختمان مخابرات، امام‌زاده روح الله الحسنی

خیابان سی تیر

خیابان سی تیر
خیابان سی تیر از جذاب‌ترین خیابان‌های نزدیک خیابان باب همایون است – عکاس: Behzad Baghaei

خیابان قدیمی باب همایون در نزدیکی خود میزبان خیابان جذاب‌ و خاطره‌انگیز دیگری است که علاوه بر جای دادن گنجینه‌ای از تاریخ پایتخت در خود، سوژه‌های بی‌نظیری نیز برای عکاسی دارد. این خیابان که قدیمی‌ها به آن خیابان قوام‌السلطنه نیز می‌گفتند با آن بازارهای سنتی و سنگ‌فرش‌های دیدنی‌اش حال و هوای سال‌های دور تهران را برای عابران تداعی می‌کند.

علاوه بر این وجود کافه‌ها و فست‌فودهای متعدد در این خیابان آن را به یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای پیاده‌روی و گشت‌وگذارهای شبانه در تهران نیز تبدیل کرده است. راستی اگر گذرتان به خیابان سی تیر افتاد از دیگر بناهای تاریخی و دیدنی این خیابان ازجمله کنیسه حییم، بنیاد سینمایی فارابی، کلیسای سنت پطروس، موزه آبگینه، سفالینه و موزه علم‌ و فناوری نیز دیدن کنید.

حمام باب همایون

حمام باب همایون
حمام باب همایون یکی از حمام‌های تاریخی و توریستی تهران است – عکاس: Goodarz Talebi

اگر از آن دسته افرادی هستید که به اماکن تاریخی و باستانی علاقه دارید، پس در حین قدم زدن در خیابان باب همایون، سری به حمام سنتی باب همایون نیز بزنید. این حمام تاریخی از دوران قاجار به یادگار مانده و بیش از 300 سال قدمت دارد. مساحت حمام باب همایون بیش از هزارمتر مربع است و از کف بازار تهران حدود 20 پله پایین‌تر قرار گرفته است.

این گرمابه از آن معدود حمام‌هایی هست که هنوز هم با همان شکل و ظاهر قدیمی خود به فعالیتش ادامه می‌دهد و آب آن هم از قناتی معروف به حاج علیرضا تامین می‌شود. نکته جالب توجه دیگر این است که حمام باب همایون در گذشته مکانی برای فیلم‌برداری فیلم‌های معروف و قدیمی ایران بود و به همین جهت بزرگان سینمایی زیادی را به خود دیده است.

اگر به تهران سفر کردید و گذرتان به خیابان دیدنی باب همایون افتاد پیشنهاد می‌کنیم حتما به حمام تاریخی باب همایون سری بزنید و به شیوه‌ی قدیمی دوش بگیرید تا تمام خستگی‌های‌تان را از تنتان دور کنید.

آدرس حمام باب همایون: تهران، میدان امام خمینی (توپخانه)، خیابان باب همایون، کوچه قنات، پلاک 30، حمام باب همایون

تلگرافخانه؛ مخابرات فعلی

تلگرافخانه
ساختمان مخابرات فعلی یا همان تلگرافخانه قبلی در زمان حکومت رضاشاه ساخته شده بود – عکس از سایت: vidoal

ساختمان مخابرات فعلی نخستین ساختمان تلگرافخانه بود که در سال 1307 و در زمان حکومت رضا شاه در جنوب میدان توپخانه و در نزدیکی خیابان باب همایون تهران ساخته شده بود. هرچند که در سال 1349 این ساختمان تخریب و امروزه یک ساختمان 14 طبقه به جای آن ساختند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید این ساختمان از قدیمی‌ترین مخابرات‌های ایران بود که از آن در گذشته برای فرستان تلگراف استفاده می‌کردند.

شکم‌گردی در خیابان باب همایون

شکم‌گردی در خیابان باب همایون
طعم غذاهای خوشمزه خیابان باب همایون لحظات به یادماندنی را برای‌تان رقم خواهد زد – عکاس: Homan Bagherpour Najafabad

تمام دیدنی‌های تاریخی و مذهبی خیابان باب همایون یک طرف، غرفه‌های متعدد خیابانی که با بوی غذاهای دل‌انگیزشان اشتهای شما را تحریک می‌کنند نیز در طرف دیگر! محال است بتوانید در برابر این غذاهای خوشمزه مقاومت کنید. بیشتر دکان‌ها و غرفه‌های غذا در مسیر شمالی این خیابان قرار دارند و انواع غذاهای ایرانی و فست فودی از بلال، فلافل و سمبوسه گرفته تا چلو خورشت و دل و جگر را با کیفیت بالا و قیمتی معمولی عرضه می‌کنند.

علاوه‌بر غرفه‌های ثابت بسیاری از غذافروشی‌ها و غرفه‌های سیار نیز عصرها پایشان به خیابان قدیمی باب همایون باز می‌شود و تا پاسی از شب از گردشگران و پایتخت‌نشینان پذیرایی می‌کنند. اگر گذرتان به خیابان باب همایون افتاد خوردن بلال‌های ذغالی و سمبوسه‌های سنتی این راسته را از دست ندهید!

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

نکات مهم به هنگام بازدید از خیابان باب همایون

نکات مهم به هنگام بازدید از خیابان لاله زار
ورود خودرو و موتورسیکلت به این خیابان ممنوع است – عکاس: Sahar Mohammadinia
  • از سال 1390 ورود خودرو و موتورسیکلت به این خیابان ممنوع اعلام شده است؛ بنابراین برای گشت‌وگذار و تردد در این خیابان باید پیاده‌روی کنید.
  • این خیابان تنها راسته‌ای است که صفر تا صد اجناسش از پوشاک گرفته تا کفش و پیراهن مربوط به آقایان است؛ بنابراین اگر به دنبال خرید لباس زنانه هستید نمی‌توانید در هیچ یک از مغازه‌های این خیابان لباس زنانه پیدا کنید.
  • اجناس مغازهای این خیابان بسیار با کیفیت و قیمت‌ها نیز مناسب هستند و برای هر سلیقه و با هر بودجه‌ای جنس برای فروش پیدا می شود.
  • مغازه‌های این خیابان بیشتر کت و شلوار دوخت داخل و بدون مارک می‌فروشند. پس اگر به دنبال خرید اجناس برند هستید باید بگوییم که فقط 20 درصد از اقلام مغازه‌های خیابان باب همایون از برندهای معتبر خارجی هستند.
  • به دلیل قدمت بالای خیابان باب همایون، بافت و همچنین بسیاری از ساختمان‌های آن فرسوده و کهنه شده‌اند و هر آن امکان تخریب و ریزش وجود دارد؛ بنابراین در هنگام تردد مراقب باشید.

سخن آخر

جاذبه‌های تاریخی در شهرهای قدیمی و کهنی مثل تهران، یکی از نقاط گردشگری است. ماجراجویی در این مکان‌های تاریخی برای هر گردشگر و مسافری جذاب و هیجان‌انگیز است. به همین دلیل خیلی‌ها تا تهران که می‌روند، خیابان باب همایون را ندیده برنمی‌گردند و خاطره خوبی هم برایشان می‌شود.

خیابان باب همایون تنها یک خیابان معمولی نیست جایی است که پر از شگفتی است و در هر گوشه‌وکنار آن می‌توانید مغازه‌ها، کافه‌های خیابانی و فست‌فودهای متعدد و از همه مهم‌تر صفحات تاریخ تهران را ورق بزنید. به همین دلیل در این مقاله از اتاقک از خیابان باب همایون و دیدنی‌های تاریخی جذابی آن برایتان گفتیم تا در سفر بعدی‌تان به تهران نهایت استفاده را بکنید. برای اجاره سوئیت و ویلا در تهران هم می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

سوالات متداول

خیابان باب همایون کجاست؟

خیابان باب همایون از اولین خیابان‌های تهران است که در منطقه 12 شهرداری تهران واقع شده است. این خیابان از میدان امام خمینی (میدان توپخانه) تا خیابان صور اسرافیل (درب اندرون) امتداد پیدا کرده است.

ساعات کاری فروشگاه‌ها و مغازه‌های خیابان باب همایون چگونه است؟

معمولا مغازه‌های خیابان باب همایون از ساعت 8 صبح تا ساعت 12 شب باز است.

نحوه دسترسی به خیابان باب همایون چگونه است؟

برای دسترسی به خیابان باب همایون می‌توانید از ماشین شخصی یا مترو استفاده کنید اگر با مترو می‌روید باید در ایستگاه امام خمینی پیاده شوید.

جاهای دیدنی خیابان باب همایون کدام‌اند؟

بقعه امام‌زاده روح الله الحسنی، خیابان سی تیر، حمام باب همایون، تلگرافخانه؛ مخابرات فعلی و غیره از جاهای دیدنی خیابان باب همایون هستند.

قدمت خیابان باب همایون به چه زمانی می‌رسد؟

خیابان باب همایون یکی از خیابان‌های قدیمی تهران است که قدمت آن به دوره ناصرالدین شاه می‌رسد.

4/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *