شهرهاجاهای دیدنی

برای بازدید از آرامگاه لطفعلی خان زند نمی‌خواهد به شیراز بروید!

بازدید از آرامگاه‌ها با بازدید از سایر جاهای تاریخی متفاوت است. کافی است تجربه بازدید از آرامگاه حافظ، سعدی، عطار، آرامگاه‌های مذهبی و آرامگاه پادشاهان مثل آرامگاه لطفعلی خان زند را در ذهن‌تان مرور کنید. حتی بازدید از آرامگاه افراد کمتر شناخته‌شده هم جذاب است. اصلاً به آرامستان‌های شهر فکر کنید. وقتی از کنار مزارها رد می‌شوید و ناخودآگاه با دانستن زمان تولد و مرگ آدم‌ها، قصه‌های مبهمی در ذهنتان شکل می‌گیرد. گاهی حسرت می‌کشید و پیش خودتان می‌گویید: «بنده خدا چقدر جوان بود».

گاهی هم به مزارهای پشت سرهم نگاه می‌کنید و از مرگ دسته‌جمعی یک خانواده باخبر می‌شوید. نمی‌خواهم ناراحت‌تان کنم تا مجبور شوید این مقاله را ببندید. بعد پیش خودتان بگویید حالا خودمان کم غصه داشتیم، این خانم هم ما را یاد دل‌تنگی‌هایمان انداخت. راستش می‌خواهم این بار شما را با آرامگاه لطفعلی خان زند آخرین پادشاه سلسله خوش‌نام زندیه آشنا کنم. باورتان می‌شود، این آرامگاه در قلب بازار تهران است؟ اگر می‌خواهید بدانید آرامگاه لطفعلی خان زند کجاست و چرا او را به‌جای شیراز در تهران دفن کردند تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

آرامگاه لطفعلی خان زند کجاست؟

آرامگاه لطفعلی خان زند در بازار بزرگ تهران است.
آرامگاه لطفعلی خان زند در بازار بزرگ تهران، ضلع شرقی آرامگاه امامزاده زید و کنار ورودی بانوان قرار دارد. – عکاس: Benyamin Sahranavard

اگر با خواندن مقدمه دلتان نگرفت و همچنان در این صفحه هستید، پس سرنخ آدرس آرامگاه را پیدا کردید؛ اما اگر حوصله خواندن مقدمه را نداشتید پس اضافه گویی نمی‌کنم و شما فقط آدرس زیر را گوشه ذهنتان داشته باشید:

آدرس آرامگاه لطفعلی خان زند: تهران، بازار بزرگ تهران، ضلع شرقی آرامگاه امامزاده زید، کنار ورودی بانوان

لطفعلی خان زند که بود؟

اگر بخواهیم لطفعلی خان زند را بیشتر بشناسیم، باید به 250 سال پیش یعنی زمان تولد او برگردیم. لطفعلی‌خان نوه برادر کریم‌خان بود که توانست حدود 6 سال (از 1203 تا 1209 هجری قمری) بر بخش‌هایی از ایران حکومت کند. این عضو خاندان زندیه بیشتر سال‌های عمرش را مشغول نبرد و درگیری با آقا محمدخان، مؤسس سلسله قاجاریه بود. طبق اسناد تاریخی لطفعلی‌خان از دوران کودکی در فنون جنگی مهارت زیادی داشت.

طوری که در مدارک تاریخی او را با عناوینی مثل دلاوری بی‌باک، سوارکاری بی‌نظیر و تیراندازی تیزبین یاد کرده‌اند. با کشته شدن لطفعلی‌خان زند، چراغ حکومت خاندان زندیه برای همیشه خاموش شد. اگر می‌خواهید درباره مرگ لطفعلی خان زند بدانید، پس قسمت بعد را بخوانید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

چرا آرامگاه لطفعلی خان زند در تهران است؟

لطفعلی خان زند در تهران و به دستور آقا محمدخان کشته شد.
از آنجایی که لطفعلی خان زند در تهران اعدام شد، آرامگاه او در پایتخت قرار دارد. – عکاس: JafariArt

خب برسیم به مهم‌ترین بخش این مقاله، یعنی پاسخ این سؤال که چرا آخرین پادشاه سلسله زندیه به‌جای شیراز و پایتخت حکومتش، در تهران دفن شد؟

همان‌طور که گفتم لطفعلی‌خان در فنون جنگی ماهر بود. او بعد از قتل پدرش توسط صید مراد خان زند، وقتی فقط 20 سال داشت با کمک حاج ابراهیم‌خان کلانتر شورش کرد و وارد پایتخت سلسله زندیه یعنی شیراز شد. در این زمان قاجاریان شهر را محاصره کرده بودند، ولی به خاطر مقاومت سربازان زندیه مجبور به عقب‌نشینی شدند. در این دوره، لطفعلی‌خان با این هدف که حاکم کرمان را تحت امر زندیه درآورد راهی این شهر شد. پایان تلخ زندگی لطفعلی‌خان زند از همین‌جا شروع می‌شود. گویا در زمان غیبت او در شیراز، ابراهیم‌خان کلانتر به او خیانت می‌کند.

در این حین لطفعلی‌خان به اصفهان سفر می‌کند و وقتی قصد بازگشت به شیراز را دارد، ابراهیم‌خان کلانتر به او اجازه ورود به شهر را نمی‌دهد. بعد لطفعلی‌خان از والی بوشهر کمک می‌خواهد ولی جواب مثبتی دریافت نمی‌کند. در نتیجه مجدد راهی کرمان می‌شود، آن‌هم زمانی که آقا محمدخان توانسته بود به مرکز سلطنت زندیه نفوذ کند. لطفعلی‌خان به مدت چهار ماه در کرمان ماند و بعد به خاطر خیانت حاکم کرمان به بم فرار کرد.

لطفعلی‌خان در این فرار ناموفق بود و والی کرمان او را دستگیر کرد و تحویل آقا محمدخان داد. در نهایت آقا محمدخان دستور داد آخرین فرمانروای سلسله زندیه را اول کور کنند و بعد به تهران بفرستند. از آن‌جایی که لطفعلی‌خان در تهران و به دستور آقا محمدخان اعدام شد، آرامگاه او در پایتخت و در جوار امام‌زاده زید قرار دارد.

برای اجاره روزانه خانه در تهران  از سایت اتاقک کمک بگیرید.

مسیر دسترسی به آرامگاه لطفعلی خان زند

بررسی روش‌های دسترسی به آرامگاه لطفعلی خان زند
ایستگاه 15 خرداد، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آرامگاه لطفعلی خان زند است. – عکاس: Esmaeil Rajabi

همان‌طور که گفتم آرامگاه لطفعلی خان زند در ضلع شرقی امام‌زاده زید، در بازار بزرگ تهران قرار دارد. بهترین مسیر دسترسی به این نقطه شلوغ و همیشه فعال تهران، مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی است. توصیه می‌کنم قید خودروی شخصی را برای دسترسی به این آرامگاه بزنید، چون محال است بتوانید در نزدیکی بازار تهران جای پارک پیدا کنید.

دسترسی با مترو

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آرامگاه لطفعلی خان زند، ایستگاه پانزده خرداد در خط یک مترو است. بعد از پیاده شدن در این ایستگاه کافی است 10 دقیقه یا کمی بیشتر پیاده‌روی کنید تا به آرامگاه برسید.

دسترسی با اتوبوس

تقریباً از هر نقطه تهران، خط اتوبوس برای رسیدن به بازار تهران وجود دارد. فقط باید در ایستگاه 15 خرداد پیاده شوید تا کمترین فاصله را با آرامگاه داشته باشید.

شرایط بازدید از آرامگاه لطفعلی خان زند

بررسی شرایط بازدید از آرامگاه لطفعلی خان زند
بازدید از آرامگاه لطفعلی خان زند کار چندان راحتی نیست! – عکاس: JafariArt

تلخ‌ترین قسمت این مقاله، همین‌جاست. می‌دانم اگر قدم‌به‌قدم در این مقاله همراه من بوده باشید حتماً دوست دارید از آرامگاه دیدن کنید، ولی باید یک واقعیت نه‌چندان خوشایند را برایتان بگویم. متأسفانه هیچ برنامه بازدید مشخصی از این آرامگاه وجود ندارد. آرامگاه لطفعلی خان زند داخل یک حجره در کنار ورودی بانوان امام‌زاده زید قرار دارد که بیشتر روزهای هفته چراغش خاموش است. حالا که فرصت بازدید راحت نیست، بگذارید از متن سنگ قبر لطفعلی خان زند که گویا نوشته زیر بود بگویم:

در این مکان جوانی فرشته سرشت، بزرگ‌ترین شمشیرزن زندیه و ابر انسانی از نژاد شایسته ایرانی از تبار دلاوران آرمیده است.

جاهای دیدنی نزدیک به آرامگاه لطفعلی خان زند

با توجه به آدرس آرامگاه این شاه زندیه که در بازار تهران است، می‌توان حدس زد که قبل یا بعد از بازدید از آن جاذبه‌های مختلفی در انتظارمان باشد. معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران در حوالی این آرامگاه عبارت‌اند از:

  • بازار بزرگ تهران؛
  • کوچه مروی؛
  • گذر گردشگری باب همایون؛
  • بازار قدیمی عودلاجان.

سخن آخر

در این مقاله توری مجازی و کوتاه به آرامگاه آخرین پادشاه زندیه یعنی لطفعلی‌خان زند داشتیم. آرامگاهی که مثل مرگ و خاموشی دوران حکومت زندیه مهجور مانده است و فرصت بازدید از آن محدود است. آرامگاه لطفعلی خان زند در بازار بزرگ تهران و در جوار امام‌زاده زید قرار دارد. جایی که میان آن همه شلوغی و سروصدا، کنج آرام خودش را حفظ کرده است. اگر قصد سفر به تهران و بازدید از جاهای تاریخی و دیدنی آن را دارید، ولی به خاطر اقامتگاه سفرتان را تعویق انداختید، نگران نباشید. اتاقک همیشه کنار شماست تا بتوانید با خیال راحت و با توجه به بودجه و برنامه سفرتان،مراحل اجاره ویلا را مثل آب خوردن ساده طی کنید.

سؤالات متداول درباره آرامگاه لطفعلی خان زند

آرامگاه لطفعلی خان زند کجاست؟

آرامگاه لطفعلی خان زند در تهران، بازار بزرگ تهران، ضلع شرقی آرامگاه امامزاده زید، کنار ورودی بانوان واقع شده است.

متن سنگ قبر لطفعلی خان زند چیست؟

در این مکان جوانی فرشته سرشت، بزرگ‌ترین شمشیرزن زندیه و ابر انسانی از نژاد شایسته ایرانی از تبار دلاوران آرمیده است.

مرگ لطفعلی خان زند چه طور اتفاق افتاد؟

لطفعلی‌خان زند بعد از دستگیری توسط آقا محمدخان ابتدا کور و سپس در تهران اعدام شد.

لطفعلی خان زند که بود؟

لطفعلی‌خان زند آخری پادشاه سلسله زندیه بود که به دست آقا محمدخان کشته شد. آرامگاه او در بازار تهران و در جوار امامزاده زید قرار دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *