جاهای دیدنیشهرها

همه چیز درباره جنگل حرا قشم | جنگلی که برای تماشای آن باید به ناخدا اعتماد کنید

همه ما وقتی حرف سفر می‌شود، بیشتر در مورد شهرها و کشورهایی که به آن‌ها سفر کردیم، صحبت می‌کنیم. خاطراتمان را دوره و به دیگران توصیه می‌کنیم در سفرشان به شهری که ما رفتیم از کجاها دیدن کنند؛ اما کمتر پیش می‌آید در این مورد بگویم که ما چه شهرهایی را نرفتیم، چه جاهایی را ندیدیم. کمتر اتفاق می‌افتد به این فکر کنیم که هرکدام از استان‌ها و شهرهایی ایران را باید حداقل چند بار رفت تا هیچ جای دیدنی از قلم نیافتد و بتوان کمی هم با فرهنگ آن شهر آشنا شد.

جنوب از آن جاهایی است که وقتی به آن سفر کنید، نمک‌گیر می‌شوید و دلتان می‌خواهد هر سال سری به یکی از نقاط جنوب بزنید. در این مقاله می‌خواهم دل‌هایتان را راهی هرمزگان و جنگل حرای قشم کنم. اگر به قشم نرفتید که حتماً در اولین سفرتان سراغ جنگل حرا بروید، اگر هم قبلاً به قشم سفر کردید و در فهرست جاهای دیدنی، جنگل حرا قشم از قلم افتاده است، پس بیایید که می‌خواهیم به جنوب برویم.

 قبل از این‌که ادامه مقاله را بخوانید یک موسیقی محلی جنوبی پخش کنید تا سفر مجازی‌مان، کمی حس و حال واقعی بگیرد.

جنگل حرا قشم کجاست؟

تصویری زیبا از درختان حرا در جنگل حرا قشم
جنگل حرا قشم در استان هرمزگان و در تنگه خوران قرار دارد. – عکاس: علی راد

عنوان بالا لو می‌دهد که جنگل حرا قشم کجاست؛ ولی برای دادن آدرس دقیق‌تر باید بگویم به سمت هرمزگان و جزیره قشم که حرکت کنیم، به تنگه‌ای به نام تنگه خوران می‌رسیم که جنگل حرا قشم در آن قرار دارد.

برای بازدید از جنگل حرا قشم باید دل به آب بزنید و اگر آدمی منطقی هستید که جنگل برایتان یعنی درختان سر به فلک کشیده و راه رفتن روی زمین، توصیه می‌کنم این بار منطق را کنار بگذارید و برای یک سفر علمی تخیلی آماده شوید.

جنگل حرا قشم جایی است که برای تماشای آن باید سوار قایق شوید. در این مدل جنگل نوردی، بعد از این‌که برق آب به چشمانتان خورد و صدای آب در گوشتان پیچید، تازه چشمانتان کم‌کم درختانی را می‌بیند که انگار با شما در حال حرکت هستند. اینجا متوجه می‌شوید که وارد یکی از زیباترین جنگل‌های ایران شده‌اید.

آدرس جنگل حرا قشم: هرمزگان، جزیره قشم، شهرک جدید گورزین، جنگل حرا قشم

برای اینکه با جنگل حرا قشم بیشتر آشنا شویم، به فهرست زیر نگاه کنید تا ببینید چرا این جنگل جزو میراث طبیعی کشور و عجایب هفت‌گانه قشم است:

  • لقب جنگل حرا قشم، طلای سبز است.
  • درختان حرا و چندل، نقاش‌های اصلی جنگل حرا هستند.
  • وقتی سطح آب پایین بیاید درختان جنگل حرا، با تمام وجود رخ‌نمایی می‌کنند؛ اما موقع مد ترجیح می‌دهند فقط نیمی از خودشان را به ما نشان دهند و نیم دیگر زیرآب باقی بماند.
  • شاید در اولین برخورد با جنگل حرا قشم، احساس کنید دارید به یک پوشش گیاهی بین چوب درختان نگاه می‌کنید. ولی باید بگویم این چوب‌ها، ریشه درختان هستند که برعکس درختان دیگر انتهای آن‌ها طاقت دوری از آسمان را نداشته و به سمت بالا حرکت کرده است. توانایی ریشه این گیاهان در شیرین کردن آب شور دریا، علت اصلی بقای جنگل‌های حرا است.
  • جنگل حرا قشم، خانه مناسبی برای پرندگان مهاجری مثل حواصیل هندی، حواصیل بزرگ، سلیم خاکستری، کاکائی و … است. پرندگانی که آب‌وهوای گرمسیری را دوست دارند و این جنگل را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کردند.
  • قصه شکل‌گیری جنگل حرا، روایتی دراماتیک دارد که می‌گوید این جنگل، از اشک چشم آدم‌ها به وجود آمده است. در این روایت، حتماً آن آدم‌ها دل پری داشتند و کلی گریه کردند که از اشک چشمشان، این پدیده طبیعی فوق‌العاده شکل گرفته است.
  • پوست درخت حرا یک تصفیه‌کننده آب طبیعی و مسئول تبدیل آب شور دریا به آب شیرین برای تغذیه درخت است.
  • در اثر سوختن چوب درخت حرا دود سیاه تولید نمی‌شود و به همین خاطر، از آن برای تهیه زغال استفاده می‌کنند.
  • برگ و میوه درختان حرا خاصیت دارویی دارند.
  • اگر به دنبال کاهش وزن هستید و تمایلی به رژیم غذایی و ورزش ندارید، می‌توانید به این باور قدیمی اتکا کنید که آب و گل جنگل حرا شما را لاغر می‌کند. دلیل آن‌هم نمک و آهک موجود در این گل‌ولای است. حالا خودتان می‌دانید، ولی باید آب و گل را به پوستتان بمالید، کمی صبر کنید تا خشک شود، بعد دوباره خودتان را در آب بشویید!
  • جنگل حرا در دهه 50 شمسی و با فاصله‌های کوتاه، در دسته‌بندی‌های مختلف قرار گرفت. در سال 1351، به گروه مناطق حفاظت‌شده اضافه شد. در سال 1354 و با افزایش وسعت، در دسته پارک‌های ملی جای خودش را باز کرد. در سال 1356 هم به فهرست ذخایر زیست‌کره یونسکو پیوست.
  • برای ساخت اولین دهل قشم از تنه و چوب درختان حرا استفاده شد.
  • فاصله حدودی قشم تا جنگل حرا 74 کیلومتر است.

آب و هوای جنگل حرا قشم

جنگل حرا قشم مثل سایر شهرهای جنوبی ایران، از اواسط بهار تا اوایل پاییز گرم و شرجی است. در مقابل هرچه هوا خنک‌تر می‌شود، یعنی در پاییز و زمستان، آب‌وهوای جنگل حرا قشم خنک و دلپذیر می‌شود. در این بازه، به‌صورت میانگین هر 6 ساعت یک‌بار جزر و مد دریا رخ می‌دهد.

مسیر دسترسی به جنگل حرا قشم

غروب خورشید بر پهنه خلیج فارس و جنگل حرا قشم
بررسی مسیرهای دسترسی برای ملاقات جنگل حرا قشم. – عکاس: منصور وحدانی

از هر نقطه ایران که برای رسیدن به جنگل حرا قشم سفر می‌کنید، باید اول خودتان را به جزیره قشم برسانید. برای این کار مسیرهای زمینی و هوایی پیش روی شما است.

در جزیره قشم می‌توانید از مسیرهای زیر به جنگل حرا قشم بروید. برای اینکه خواندن مسیر زیر برایتان جذاب شود، آن را در ذهنتان مانند گوینده‌های مسیریاب بخوانید:

  • اول از قشم وارد بزرگراه خلیج‌فارس شوید.
  • در بزرگراه خلیج‌فارس به مسیر خود ادامه دهید تا به میدان جانباز برسید.
  • در میدان جانباز از خروجی دوم به سمت میدان درگهان خارج شوید.
  • در میدان درگهان از خروجی سوم، وارد جاده اصلی شوید.
  • بعد از شهر رمکان، مسیر خود را در امتداد بلوار خلیج‌فارس ادامه دهید.
  • در دوراهی دیرستان، به سمت میدان فرودگاه بین‌المللی قشم بروید و در میدان از خروجی اول خارج شوید.
  • این مسیر را ادامه دهید تا بعد از روستای تنبان به شهرک گورزین برسید.
  • شما به مقصد رسیدید.

برای ملاقات با جنگل حرا قشم، می‌توانید از اسکله سهیلی، روستای طبل، اسکله دهخدا و بندر لافت دل به دریا بزنید. اگر امکانات رفاهی مثل بازارچه‌های محلی، سوپرمارکت، سرویس بهداشتی و … برایتان اهمیت دارد، اسکله سهیلی انتخاب مناسب‌تری است.

اجاره سوئیت در قشم با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

بهترین زمان سفر به جنگل حرا قشم

تصویری زیبا از بهترین زمان سفر به جنگل حرا قشم
بهترین زمان سفر به جنگل حرا قشم از اواسط پاییز تا اواخر فروردین است. – عکاس: منصور وحدانی

برای کسانی که طاقت گرما و شرجی هوا را ندارند، بهترین زمان سفر به جنگل حرا قشم اواسط پاییز تا اواخر فروردین است.

برای گروهی از مسافران که دوست دارند وقتی به شهری سفر می‌کنند با فرهنگ مردم آن شهر آشنا شوند و ببینند آن‌ها در روزهای غیر توریستی چطوری با سختی‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بهترین زمان سفر به جنگل حرا قشم اواسط بهار تا شهریور است. در این موقع از سال شما نقش یک توریست کنجکاو را بازی می‌کنید که فقط به قشم سفر نکرده‌اید تا عکس‌های زیبا بگیرید، لباس محلی بپوشید و هوا هم اذیتتان نکند. شما مسافری هستید که دلش خواسته است تا در کنار تفریحات بالا، با فرهنگ مردم جنوب آن‌هم در گرم‌ترین روزهای سال آشنا شود.

اگر هم دوست دارید برنامه سفرتان به جنگل حرا را با پرندگان مهاجر هماهنگ کنید و هوا هم خنک باشد، بهترین زمان سفر به جنگل حرا قشم، بهمن و اسفند است.

جاهای تفریحی نزدیک به جنگل حرا قشم

بعد یا قبل از بازدید از جنگل حرا قشم، می‌توانید در اطراف این جاذبه طبیعی، سراغ سایر جاهای دیدنی قشم که در نزدیکی جنگل حرا هستند بروید:

غار خربس قشم

غار خربس در شب، از جاهای دیدنی قشم و نزدیک به جنگل حرا
قدمت غار خربس به زمان مادها می‌رسد.

اگر به سمت جنوب جزیره قشم بروید، یکی از قدیمی‌ترین غارهای ایران در انتظار شماست. غار خربس قشم یک جاذبه طبیعی و تاریخی است که قدمت آن به زمان مادها برمی‌گردد. فاصله حدودی این غار تا قشم حدود 15 کیلومتر است. در این غار دالان‌های مختلفی وجود دارد که بعد از کشف، توسط انسان‌ها ساخته شدند.

آدرس غار خربس قشم: هرمزگان، جزیره قشم، غار خربس قشم

 دره تندیس‌ها

دره تندیس‌ها بخشی از ژئو پارک قشم است.
دره تندیس‌ها بخشی از ژئو پارک قشم است. عکاس: حمیدرضا فاتحی

دره تندیس‌ها بخشی از ژئو پارک قشم است که بازدید از آن به یک خاطره و تجربه بی‌رقیب تبدیل می‌شود. فاصله این دره با جنگل حرا قشم تقریباً 11 کیلومتر است و باید بگویم از عمر دره تندیس‌ها بیشتر از 2 میلیون سال می‌گذرد!

 فرسایش خاک و گذر زمان، باعث شده است که در این دره شاهد پیکرتراشی‌های طبیعی باشید و سنگ‌ها و مجسمه‌هایی به شکل سر اژدها، مرغ، خروس و … ببینید.

آدرس دره تندیس‌ها: استان هرمزگان، جزیره قشم، دره تندیس‌ها

بام قشم

بام قشم، یکی از جاهای دیدنی نزدیک به جنگل حرا قشم
بام قشم یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های مسکونی این منطقه است. – عکاس: علی داوودیان

اگر بعد از بازدید از جنگل حرا، دلتان برای تماشای این جنگل تنگ شد یا خواستید از دور با او خداحافظی کنید، بهترین گزینه رفتن به بام قشم است. بام قشم یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های این منطقه است که انسان‌ها برای سکونت انتخاب کردند. گواه این مدعا هم اشیای کشف‌شده‌ای مربوط به 150 هزار سال قبل است. از بام قشم شما می‌توانید منظره مسحورکننده‌ای از جنگل حرا قشم و سواحل زیبای خلیج‌فارس داشته باشید.

آدرس بام قشم: هرمزگان، جزیره قشم، بام قشم

برای برنامه‌ریزی بهتر در بازدید از جنگل حرا قشم و سفر به این جزیره زیبا، می‌توانید برنامه سفر 4 روزه قشم را مطالعه کنید.

فعالیت‌هایی که می‌توان در جنگل حرا قشم انجام داد

جنگل نوردی در جنگل حرا قشم با هرچه از قبل درباره جنگل نوردی می‌دانستید یا تجربه کردید فرق می‌کند. در این جنگل نوردی شما سوار قایق می‌شوید و یک ناخدا یا قایقران ماهر، شما را به دل جنگل‌های حرا می‌برد. گوشه گوشه آن را نشانتان می‌دهد و نمی‌گذارد چیزی از قلم بیافتد. حالا ببینیم فعالیت‌های مخصوص جنگل حرا قشم شامل چه مواردی می‌شود:

قایق‌سواری

قایق هایی زیبا در جنگل حرا قشم
قایق سواری اصلی‌ترین تفریح موقع بازدید از جنگل حرا قشم است. – عکاس: منصور وحدانی

قایق‌سواری به‌تنهایی یک تفریح لذت‌بخش است. حالا جنگل حرا قشم چه قدر در دلبری و عشوه‌گری قدرتمند است و چقدر میزبان خوبی است که برای ملاقاتش باید قایق‌سواری کنید. چی از این بهتر که با قایق به تماشای زیباترین جنگل دریایی ایران بروید.

عکاسی

درختان حرا در جنگل حرا قشم
عکاسی نکردن در جنگل حرا قشم، سخت‌ترین کار است. – عکاس: سعید نجف پور

با تمام وجودم به شما حق می‌دهم که موقع بازدید از جنگل حرا دلتان بخواهد مدام گوشی موبایل یا دوربین عکاسی دستتان باشد و پشت سر هم عکس بگیرید. توصیه می‌کنم این کار را بکنید ولی بعد از اینکه حداقل نیم ساعت اول، همه حواس پنج‌گانه‌تان با اتمسفر جنگل حرا قشم ارتباط برقرار کرد و ذهنتان توانست فولدر مخصوص جنگل حرا قشم را با موفقیت، در حافظه دائمی‌تان ذخیره کند.

تماشای پرندگان با صدای سکوت

برای خیلی از گردشگران و مسافران به مقصد جنگل حرا قشم، تماشای پرندگان اهمیت زیادی دارد. اگر از این دسته افراد هستید باید بگویم جنگل حرا قشم آنچه از پرنده‌نگری می‌خواهید را تمام و کمال به شما می‌دهد. به‌خصوص اگر آذر و بهمن به جنگل حرا قشم بروید.

جنگل حرا در شب

آیا می‌توان شب به جنگل حرا رفت؟
درختان جنگل حرا در شب مشغول استراحتند! – عکاس: خبرگزاری ایرنا

اگر تصمیم گرفتید بعد از غروب خورشید راهی جنگل شوید تا جنگل حرا در شب را ببینید، پیشنهاد می‌کنم از تصمیمتان منصرف شوید! به این خاطر که بهترین زمان بازدید از جنگل حرا قشم و درختان قبل از غروب خورشید است. البته اگر یک‌بار درختان را دیده‌اید و حالا دلتان می‌خواهد به تماشای دریا بروید، پس می‌توانید شب را هم در حوالی جنگل حرا بگردید.

اقامت در جنگل حرا قشم

جنگل حرا قشم موقع غروب آفتاب
بررسی روش‌های اقامت در جنگل حرا قشم – عکاس: علی راد

وقتی می‌خواهید به ملاقات جنگلی با این‌همه زیبایی بروید، بهتر است ذهنتان هیچ‌گونه استرس و دغدغه‌ای بابت اقامتگاه نداشته باشد. این‌طوری با خیال راحت به جنگل حرا قشم اجازه می‌دهید تا با جادویی که دارد، شما را افسون کند. پس بهتر است خیال خودتان را قبل از سفر راحت و اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید.

برای اقامت در جزیره زیبای قشم می‌توانید سراغ انواع آپارتمان‌ها، ویلاها، سوئیت‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی، هتل‌آپارتمان و … بروید. بهترین و ساده‌ترین راه،  اجاره سوئیت| ویلا قشم از اتاقک است.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به جنگل حرا قشم بدانید

  • در پاییز و زمستان، قبل از سفر به قشم و بازدید از جنگل حرا قشم، اقامتگاهتان را رزرو کنید.
  • حواستان باشد که جنگ حرا قشم نه‌تنها یک منطقه حفاظت‌شده، بلکه یک میراث طبیعی است. پس بدون اینکه هیچ اثرانگشت یا ردپایی از خودتان به‌جا بگذارید، از آن دیدن کنید.
  • جنگل حرا محل زندگی جانوران مختلفی است. پس به حریم شخصی آن‌ها احترام بگذارید و نگذارید شیطان برای دست زدن به خانه پرندگان یا برداشتن تخم آن‌ها، گولتان بزند.
  • نگرانی‌ها و استرس‌های بی‌جهت در مورد گیرکردن قایق موقع جذر و مد را رها کنید و به ناخدایتان اعتماد کنید. آن‌ها بخش زیادی از روزهای زندگی‌شان را بر پهنه آب زندگی کردند و خلق‌وخوی آن را خوب می‌شناسند.
  • با توجه به اینکه امکان دارد موقعی‌که شما می‌خواهید به جنگل حرا قشم بروید، نام خیابان‌ها، بلوارها و … تغییر کرده باشد، حتماً قبل از سفر یک دور مسیر دسترسی از قشم به جنگل حرا بررسی کنید. البته درصورتی‌که با خودروی شخصی باشید. در غیر این صورت رانندگان محلی یا سرویس‌های تاکسی آنلاین شما را در رسیدن به وصال محبوب یعنی جنگل حرا قشم کمک می‌کنند.

سخن آخر

در این مقاله یک تور مجازی به جنگل حرا قشم داشتیم و برای اینکه کمی رنگ واقعیت به سفر مجازی‌مان بدهیم، یک موسیقی محلی جنوبی در ذهنمان پخش کردیم. موقع برنامه‌ریزی برای سفر، دیدیم چون طاقت گرما نداریم، بهتر است برنامه سفر به قشم و بازدید از جنگل حرا را برای پاییز تا اواخر فروردین بچینیم.

با یکی از راه‌های دسترسی که برایمان بهتر بود به جنگل حرا قشم رسیدیم. آنجا عکاسی کردیم و قایق‌سواری کمی لباس‌هایمان را خیس کرد، ولی ناراحت نشدیم و تازه با انرژی بیشتر به تماشای جاهای تفریحی نزدیک به جنگل حرا قشم رفتیم.

شب که خسته بودیم به اقامتگاهی که از اتاقک گرفته بودیم برگشتیم و احساس کردیم دیگر آن آدم سابق نیستیم. چون روایت‌ها به ما گفت جنگل حرا قشم از اشک چشم آدم‌ها روییده و ما هم به افسون جنگل دچار شده‌ایم.

سؤالات متداول

جنگل حرا قشم کجاست؟

جنگل حرا قشم در استان هرمزگان و در تنگه‌ای به نام تنگه خوران قرار دارد.

فاصله قشم تا جنگل حرا چقدر است؟

فاصله قشم تا جنگل حرا حدود 74 کیلومتر است.

چگونه از قشم به جنگل حرا برویم؟

برای بازدید از جنگل حرا، باید وارد بزرگراه خلیج‌فارس شوید و بعد اسکله سهیلی، روستای طبل، اسکله دهخدا و بندر لافت از جنگل حرا قشم دیدن کنید.

بهترین ساعت بازدید از جنگل حرا چه زمانی است؟

بهترین ساعت بازدید از جنگل حرا قشم قبل از غروب خورشید است.

جنگل های حرا چیست؟

جنگل‌های حرا به جنگل‌هایی می‌گویند که در آن‌ها درخت حرا با توانایی خاصی که در تصفیه آب شور به شیرین دارد، توانسته به زندگی‌اش ادامه دهد.

3.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام خداقوت بااجازه دوستان من ۲۷استان ایرانوگشتم ولی قشم یه دنیایی دیگه اس به همه پیشنهادمیکنم که به قشم سفرکنن عالی عالی ازمردمانش که هرچی بگم کم گفتم طبیعتشم که نگو خریدکردن دردرگهانم که حالوهوای خودشوداره هرکی میتونه بره حتما بره

    1. سلام، ممنون از وقتی که برای مطالعه مقاله گذاشتید و تجربه هاتون رو به شکلی زیبا با ما در میون گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *