تجربه سفرجاهای دیدنی

عید اطراف تهران کجا بریم؟ | معرفی ۱۵ جای دیدنی اطراف تهران در عید نوروز

برای کسانی که در طول سال فرصت زیادی برای مسافرت نداشته‌اند، رسیدن نوروز و نو شدن طبیعت بهترین فرصت است تا برای مدت کوتاهی هم که شده دل به دامان طبیعت بسپارند و خستگی در کنند. اگر قصد سفر به تهران یا مقاصد اطراف تهران را دارید، این شهر مملو از جاذبه‌های دیدنی است. گذشته از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌شمار داخل تهران، اطراف این کلان‌شهر بزرگ نیز شهرها و روستاهای زیبا و خوش آب‌وهوا قرار گرفته‌اند که هر کدام با شگفتی‌های بی‌نظیر در دل خود تجربه سفری به‌یادماندنی و ناب را برای گردشگران و مسافران به ارمغان می‌آورند. اگر قصد سفر به تهران را دارید یا از پایتخت‌نشینان هستید و به دنبال یک مکان بکر و منحصربه‌فرد در اطراف تهران برای سفرهای نوروزی‌تان می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه ما باشید که تصمیم داریم سفری کوتاه به زیباترین مناطق اطراف تهران داشته باشیم تا سفری لذت‌بخش را تجربه کنید.

معرفی جاذبه‌های دیدنی اطراف تهران در عید نوروز

تهران یکی مهم‌ترین شهرهای ایران است و به‌علت موقعیت جغرافیایی، قرار گرفتن در مسیر شاهراه‌های گردشگری دیگر مناطق ایران و برخورداری از جاذبه‌های گردشگری متنوع همواره یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در ایران به شمار می‌رود. علاوه بر جاذبه‌های دیدنی داخل تهران، برای گشت‌وگذار در اطراف تهران نیز گزینه‌های متنوعی وجود دارد؛ اما عموما نوع زندگی شهرنشینی و مشغله کاری ساکنان این شهر سبب شده تا پایتخت‌نشینان برای مسافرت رفتن فرصت چندانی نداشته باشند. از این رو تعطیلات عید بهترین زمان است تا تهرانی‌ها کمی از فضای شهری، آلودگی و ترافیک دور شوند و به طبیعت زیبای اطراف تهران پناه ببرند.

کردان؛ روستایی بکر و دیدنی

طبیعت کردان
عکاس: علی کاشانی زاده

کردان روستای زیبا و خوش آب‌وهوای استان البرز با قدمتی هزارساله است که در فاصله 65 کیلومتری تهران واقع شده است. این روستا با داشتن چشمه‌ها و رودخانه‌های همیشه جاری‌اش و طبیعت سرسبز و باغ‌های پر از میوه همچون تکه‌ای از بهشت بر روی زمین است که در تمام فصول سال شاهکار طبیعت را به رخ گردشگران و مسافران می‌کشد. کردان روستایی برای تمام فصول است؛ اما زیبایی‌های روستا در فصل بهار به اوج خود می‌رسد و با داشتن درختان پر از شکوفه‌اش، آب‌وهوای پاک و آرامش‌بخش و چشم‌اندازهای طبیعی در کنار ویلاهای مدرن معماری شده پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری در فصل بهار به‌خصوص در عید نوروز است.

آدرس روستای کردان: ایران، استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ

اجاره ویلا کردان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

ورامین، شهری افسانه‌ای با قدمتی تاریخی

دریاچه‌ای در ورامین
عکاس: علی اراب

ورامین شهری تاریخی با قدمتی هفت‌هزار ساله است که به‌علت قدیمی بودن از آن به‌عنوان وارنای کهن یاد می‌شود. این شهر چهاردهمین منطقه‌ای است که توسط قوم آریایی بنا شده و اقوام متعددی با آداب‌ورسوم و فرهنگ مختلف در این شهر ساکن هستند. شهر ورامین در 56 کیلومتری جنوب شرقی پایتخت واقع شده و به‌علت برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی فراوان، گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. اماکن تاریخی همچون مسجد جامع ورامین، برج علاءالدوله و جاذبه‌های طبیعی ازجمله کوه مروه، تالاب بند علی خان و دشت ورامین که در فصل بهار با نو شدن طبیعت لباس سبز به تن می‌کند، تنها بخشی از شگفتی‌های ورامین است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

آدرس شهر ورامین: ایران، استان تهران، 56 کیلومتری جنوب شرقی شهر تهران

شهر رودهن

آبشار رودهن
عکاس: & z &

رودهن یکی از شهرهای ییلاقی و خوش آب‌وهوای نزدیک تهران است که در 30 کیلومتری شرق شهر تهران و در شهرستان دماوند واقع شده است. این شهر سرشار از شگفتی است و با جاذبه‌های دیدنی و گردشگری فراوان، اماکن تاریخی و مذهبی، کوه‌ها و دشت‌های سرسبز و روستاهای بسیار زیبایی که دارد، برای سفرهای نوروزی بهترین انتخاب خواهد بود. در فصل بهار آب‌وهوایی دل‌نشین و با طراوت بر این شهر حاکم می‌شود و روستاها، دشت‌ها و درختان آن نیز با شکوفه‌های بهاری و گل‌های وحشی رنگین می‌شوند که در نوع خود دیدنی هستند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفرتان به این شهر برای ثبت تصاویر زیبا از طبیعت بکر رودهن حتما با خود دوربین عکاسی به همراه داشته باشید.

آدرس شهر رودهن: ایران، استان تهران، شهرستان دماوند، شهر رودهن

اجاره ویلا رودهن با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

دماوند؛ شهری کهن در میان رشته کوه‌های البرز

کمپ در دماوند
عکاس: حمیدرضا فرزادیان

شهر زیبا و تاریخی دماوند که نامش از کوه سرسپید دماوند برگرفته شده، یکی دیگر از مقاصد جذاب و پرطرفدار اطراف تهران است که بیشتر مسافران، این شهر را برای سفرهای نوروزی خود تدارک می‌بینند. این شهر که به‌عنوان بهشت چشمه‌ها و آبشارها شناخته می‌شود، دارای آب‌وهوای معتدل، باغ‌ها و باغچه‌های سرسبز، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی ازجمله چشمه آبعلی، چشمه اعلاء، مسجد جامع، برج شبلی، دریاچه تار و هور و غیره است. نوروز زمان مناسبی برای بازدید از این زیبایی‌ها است که بازدید از هر کدام از آن‌ها تجربه سفری به یادماندنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

آدرس شهر دماوند: ایران، استان تهران، شهرستان دماوند

اجاره ویلا دماوند با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

شهر ییلاقی لواسان

شهر ییلاقی لواسان
عکاس: نگار فکری

لواسان یکی از نزدیک‌ترین و خوش‌آب‌وهواترین شهرهای ییلاقی اطراف تهران است که به سبب برخورداری از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری متنوع در دل خود به مقصد سفر بسیاری از مسافران به‌ویژه پایتخت‌نشینان تبدیل شده است. در این شهر طبیعتی زیبا و بکر، کوه‌های مرتفع، دشت‌های وسیع، باغ‌های سرسبز و رودخانه‌های جاری همگی کنار هم جمع شده‌اند تا زیبایی‌های طبیعت را به رخ مسافران و گردشگران بکشند. از آنجایی که این شهر به سبب موقعیت جغرافیایی خود دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی است، لواسان در فصل بهار و تابستان پذیرای مسافران و گردشگران است که تعدادشان در نوروز بیشتر هم می‌شود. دشت هویج، رودخانه لار، سد لتیان، چنار کهن‌سال سقاخانه افجه، حمام تاریخی محله ناران، باغ نظام السلطنه، کوه‌های هزار دره و غیره ازجمله جاذبه‌های گردشگری و دیدنی لواسان است که می‌توانید در سفر نوروزی به این شهر از آن‌ها نیز بازدید کنید.

آدرس شهر ییلاقی لواسان: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، شهر لواسان

اجاره ویلا لواسان با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

پردیس؛ شهری جدید اما سرشار از جاذبه

پردیس تهران
عکاس: رضا کرمی

پردیس مرکز شهرستان پردیس در استان تهران است که در 17 کیلومتری تهران قرار گرفته است. این شهر از شمال به شهرستان شمیرانات، از شرق به شهرستان دماوند، از جنوب به شهرستان پاکدشت و از غرب به شهر تهران منتهی می‌شود. شهرستان پردیس جزو شهرهای تازه ساخت و مدرن ایران است و به‌علت موقعیت جغرافیایی و برخورداری از جاذبه‌های دیدنی در میان پایتخت‌نشینان طرفداران زیادی دارد. آبشار کمرد، دریاچه سد لار، منطقه لار، ارتفاعات دماوند، غار چهل دختر، روستا واصفجان واقع در قسمت شمالی شهر جدید پردیس ازجمله جاذبه‌های دیدنی این شهر و اطراف آن هستند که تجربه سفری به‌یادماندنی را در تعطیلات نوروزی برای شما به ارمغان می‌آورند.

آدرس شهر پردیس: ایران، استان تهران، شهرستان پردیس

برای اجاره ویلا اطراف تهران کلیک کنید.

روستای آبنیک

روستای آبنیک
عکاس: علی کاشانی زاده

روستای آبنیک یکی دیگر از مقاصد اطراف تهران است که به‌عنوان مقصد سفرهای نوروزی انتخاب مناسبی به شمار می‌رود. این روستای ییلاقی یکی از روستاهای معروف بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات است که در شمال غربی استان تهران و 11 کیلومتری شمال شرقی فشم واقع شده است. روستای آبنیک که به نگین رودبار قصران معروف است، با طبیعتی سرسبز و دیدنی، آب‌وهوای خنک و دلپذیر و جاذبه‌های دیدنی و تاریخی منحصربه‌فردی که در دل خود جای داده پ فروتنانه در دامنه کوه‌های البرز جا خوش کرده است. این روستا در بستر رودخانه کلارود شکل‌گرفته و طبیعت سرسبز و چشم‌اندازهای بکر و دیدنی خود را مدیون همین رود است. در این روستا و اطراف آن قله‌های معروفی همچون قله خرسنگ، جانستون، آتشکوه و ریزان قرار گرفته‌اند که در فصل بهار علاوه بر کوهنوردی، دامنه‌های آن‌ها نیز پر می‌شود از گل‌ها و گیاهان فراوان که در نوع خود دیدنی است.

آدرس روستای آبنیک: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران.

روستای برگ جهان

روستای آبنیک در تهران
عکاس: ایمان انصاری

یکی از مقاصد جذاب و دیدنی برای سفر در عید نوروز به اطراف تهران، روستای برگ جهان است. این روستا از توابع لواسانات شهرستان شمیرانات است و در 40 کیلومتری پایتخت قرار دارد. آب‌وهوای این روستا در فصل بهار بسیار دلپذیر و مطبوع است و در این فصل رودخانه‌های جاری، درختان پر از شکوفه، مسیرهای زیبای کوچه باغ‌های دلنشین و آبشارهای زیبا ازجمله آبشار برگ جهان منظره‌ای تماشایی را پیش چشم گردشگران به نمایش می‌گذارند. قلعه دختر، زندان خانه لار، تکیه سرده برگ جهان، غار خمیره و غیره از جاذبه‌های دیدنی این روستا به شمار می‌روند.

آدرس روستای برگ جهان: ایران، استان تهران، 13 کیلومتری لواسان

روستای خور

روستای خور تهران
عکاس: متین دهقانی پور

اگر در عید نوروز به دنبال مکانی خوش‌آب‌وهوا و زیبا برای طبیعت‌گردی می‌گردید حتما به روستای خور سری بزنید. این روستا یکی از زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین جاذبه‌های دیدنی اطراف تهران است که در ارتفاعات استان البرز و در دامنه قله گندم‌چال واقع شده است. روستای خور به واسطه قدمت دوهزارساله‌اش جاذبه‌های تاریخی و مذهبی فراوانی را در دل خود جای داده است. در کنار این جاذبه‌ها، طبیعت بی‌نظیر، قله‌ها و دره‌های سرسبز و پیچ در پیچ، آبشارها و چشمه‌های فراوان همچون چشمه خور و چشمه خان کهریزک، درخت چنار 800 ساله و کوه نمار از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستا هستند که در فصل بهار پای گردشگران بسیاری را به این روستا می‌کشانند. برای دسترسی به این روستا ابتدا از کرج وارد جاده چالوس شوید و قبل از سد کرج و با طی مسافتی حدود 17 کیلومتر به خروجی خوزنکلا می‌رسید بعد از وارد شدن به این خروجی و گذر از چندین روستا در نهایت به روستای زیبای خور خواهید رسید.

آدرس روستای خور: ایران، استان البرز، جاده کرج – چالوس

روستاهای واریج و وردیش

روستاهای واریش و وردیش
عکاس: مصطفی راسته مقدم

روستاهای واریج و وردیش دو روستای زیبا در نزدیکی پایتخت هستند که با آب‌وهوای خنک و دلپذیری که دارند به مقصد سفری پرطرفدار برای ساکنان تبدیل شده‌اند. علاوه‌بر آب‌وهوای خوش این روستاها، رودخانه‌های خروشان، باغ‌های سرسبز، دره‌های عمیق، کوه‌های مرتفع، چشمه‌ها و آبشارهای جاری و جاذبه‌های دیدنی و شگفت‌انگیز نظیر گردنه ارواح سنگی نیز بخشی دیگر از دلایل محبوبیت این روستاها در بین گردشگران هستند. روستاهای واریج و وردیش در میان دره واقع شده‌اند و کوه‌های مرتفع همچون حصاری دور آن‌ها را احاطه کرده‌اند به همین دلیل در نیمه دوم سال دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی هستند؛ اما در عید نوروز و هم‌زمان با رسیدن فصل بهار تصویری از برف در قله‌ها و شقایق‌های وحشی و لاله‌های واژگون در دامنه کوه‌ها و دشت‌ها و همچنین شکوفه‌های درختان باغات گیلاس در یک قاب، جلوه‌ای تماشایی دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آدرس روستای وردیج و واریش: ایران، استان تهران، شهرستان تهران، بخش کن و سولقان

روستای افجه

روستای افریج در پاییز
عکاس: علی مظفریان

افجه یکی از روستاهای توابع لواسانات است که در فاصله 30 کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است. این روستا زیباترین و بکرترین مناظر را در فصل بهار دارد و برای مسافرت عید بهترین مکان است. در این فصل شکوفه‌های درختان گیلاس شکفته و دشت‌ها و مزارع آن نیز با مخملی سبز رنگ پوشیده می‌شوند که قطعا با دیدن آن‌ها شگفت زده خواهید شد. وجود اماکن تاریخی و باستانی، آب‌وهوای مطبوع، دشت‌های سرسبز، آبشارهای خروشان و چشمه‌های جاری از شاخصه‌های بارز روستای افجه هستند که آن را در بین گردشگران محبوب کرده‌اند.

آدرس روستای افجه: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، 5 کیلومتری لواسان

چشمه علی: پیوند تاریخ، خانه تکانی و نوروز

چشمه علی
عکس از حسن سزاوار

چشمه علی یکی از آثار باستانی شهر ری است. که در منطقه بیستم تهران قرار دارد. شهر ری در گذشته نه‌چندان دور مرکز شهرستان ری و از توابع استان تهران بود.

چشمه‌علی با چند جاذبه گردشگری دیگر مثل ابن‌بابویه (مقبره پدر شیخ صدوق) و برج طغرل همسایه است و 8000 سال قدمت دارد. در گذشته مردم تهران تصور می‌کردند که آب چشمه‌علی رنگ فرش را درخشان می‌کند و به همین دلیل فرش‌های خود را پیش از نوروز در این چشمه می‌شستند. این چشمه تاریخی در سال 1313 در فهرست آثار ملی ثبت شده و باستان‌شناسان معتقدند که چشمه‌علی سرچشمه شکل‌گیری تمدن‌های مختلف در ری بوده است. آثار تاریخی مربوط به این تمدن‌ها در موزه ایران باستان قابل‌مشاهده است.

در کنار چشمه بقایای «باروی ری» قرار دارد که در گذشته دورتادور شهر ری را در بر می‌گرفته و در حال حاضر تنها 3 کیلومتر از آن باقی مانده است. قدمت این بارو به دوره مادها برمی‌گردد. در زیر باروی ری کتیبه فتحعلی شاه قرار دارد که به تقلید از کتیبه‌های نقش رستم شیراز و به دستور این شاه قاجاری ساخته شده است.

آدرس چشمه‌علی: استان تهران، شهرری، بزرگراه آوینی، بین بلوار صفائیه و بلوار شهید غیوری

برج طغرل: یادگار شکوه دوران سلجوقی

برج طغرل
عکس از ساسان عبدی

برج طغرل یک برج 20 متری خشتی است که در شرق ابن‌بابویه قرار دارد و قدمت آن به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. برخی از مورخان اعتقاد دارند که این برج محل دفن مؤسّس سلسه سلجوقی طغرل بیک است، اما در گذشته کاربردهای دیگری هم داشته است. مثلاً برج طغرل 24 کنگره دارد که با طلوع آفتاب، اولین کنگره آن روشن می‌شود و در طول روز با توجه به تعداد کنگره‌های روشن، می توان زمان را فهمید. همچنین شب‌ها در باروی این برج آتش روشن می‌کردند تا مسافران جاده ابریشم راه خود را گم نکنند.

این بنا یک بار در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار و یک بار هم در سال 1377 مرمت شد و در حال حاضر برای بازدید عموم باز است.

آدرس برج طغرل: تهران، شهرری، خیابان ابن‌بابویه، روبه‌روی سردر شرقی آرامگاه ابن‌بابویه

کاخ شمس: عمارت یک‌میلیون دلاری خواهر کوچک شاه

کاخ شمس

کاخ مروارید یا همان کاخ شمس در بلوار ارم مهرشهر کرج قرار دارد و محل زندگی شمس پهلوی (خواهر محمدرضا شاه) بوده است. این کاخ سلطنتی که معماری مدرنی دارد، در سال 1345 تا 1347 با هزینه یک‌میلیون دلار ساخته شد که وسلی پیترز معمار مشهور آمریکایی آن را طراحی کرده بود. این کاخ حدوداً 2500 مترمربع زیربنا دارد.

وسلی پیترز این کاخ را به شکل یک سفره‌ماهی طراحی کرد که در یک صدف قرار دارد و اگر از بالا به آن نگاه کنید، پیچ‌وتاب سقف صدفی شکل آن را می‌بینید. کاخ شمس کاملاً به سبک غربی طراحی شده و در زمان خود یکی از مجهزترین کاخ‌های جهان بوده است. علت نام‌گذاری آن با عنوان مروارید، نورگیرهای متعدد آن است که شبیه به مروارید ساخته شده‌اند.

متأسفانه این کاخ در حال حاضر در حال تخریب و نابودی است، اما معماری مدرن و عجیب آن ارزش یک بازدید چندساعته را دارد. همچنین بعضی از اموال موجود در کاخ که از سرقت در امان مانده‌اند را می‌توانید ببینید.

آدرس کاخ شمس: استان البرز، کرج، مهرشهر، انتهای بلوار ارم

روستای سله بن: روستای سه‌هزارساله

روستای سله بن
عکس از مصطفی آهنگر

روستای سله بن یکی از ییلاق‌های جذاب در نزدیکی تهران است. این روستای بکر، آب و هوایی کوهستانی دارد و به همین خاطر در بهار و تابستان، خنک و در پاییز و تابستان سرد است. طبیعت بکر روستای سله بن در کنار طبیعت چشم‌نواز و قدمت تاریخی هزارساله، تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های این روستا را نشان می‌دهد.

روستای سله بن در فاصله 155 کیلومتری تهران قرار دارد که این فاصله به‌صورت میانگین به حدود 2 ساعت و نیم رانندگی نیاز دارد. سفالینه‌های قدیمی که در کاوش‌های باستانی در این روستا پیدا شد، نشان داد که این منطقه از 3000 سال پیش به دلیل آب‌وهوای مطبوع، منابع آبی کافی، پوشش گیاهی و … مکان مناسبی برای سکونت بوده است.

در یک سفر یک‌روزه به این روستای دیدنی می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی مانند سد نمرود و تپه سله بن هم دیدن کنید. توصیه می‌کنیم وسایل پیک‌نیک همراه داشته باشید تا از کمپ کردن کنار رودخانه پرآب این روستا لذت ببرید. البته مراقبت از طبیعت را فراموش نکنید.

آدرس: استان تهران، شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، دهستان دوبلوک

سخن آخر

تهران با داشتن آب‌وهوای معتدل و مطبوع و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی متنوع در اطراف خود، گردشگران و مسافران بسیاری را جذب خود کرده است. اگر در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلات عید نوروز هستید ما در این مقاله گوشه‌ای از دیدنی‌های حومه تهران را به شما معرفی کردیم. با توجه به اینکه این جاذبه‌ها فاصله نسبتا کمی با تهران دارند به راحتی می‌توانید در تعطیلات نوروزی در قالب سفری چندروزه هر یک از این جاذبه‌ها را که خواستید متناسب با روحیه‌تان در برنامه سفر خود بگنجانید. با استفاده از خدمات اجاره روزانه ویلا اتاقک می‌توانید مقصد دلخواه سفرتان را پیدا کنید و در کنار آن اقامتگاه موردنیاز خود را نیز انتخاب کنید. سفر خوب و خوشی داشته باشید.

4.3/5 - (30 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام لطفاً اطلاعات روستاهای خور جاده چالوس و خور ساوجبلاغ را بازنگری کنید اطلاعات این روستاها با هم قاطی شده

  2. کلا ایران زیباست ولی چند ساله که آدم وقتی محیط اطراف شهرها و کنار جاده ها رو پر از اشغال و مواد تجدید ناپذیر میبینه و جاده های پر از چاله و آسفالت خرابو میبینه حالش بد میشه

    1. موافقم باهاتون. کاخ سعدآباد من بطری های آب معدنی و نایلون دیدم که بسیار ناراحت کننده بود. نباید اصلا اینطوری باشه. به طبیعت و جاذبه هامون بیشتر اهمیت بدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *