تجربه سفر

روستای وردیج تهران؛ قلمرو هیولاهای سنگی در دو قدمی تهران

برای این که بتوانید تفریحی یک روزه را تجربه کنید، لازم نیست مسیرهای طولانی را سپری کنید. بد نیست گاهی اوقات هم مقاصد سفرتان را از شهرهای مختلف مازندران و گیلان تغییر دهید و جاهای جدید را کشف کنید. فرقی نمی کند ساکن تهران باشید یا مسافر آن، با چند ساعت رانندگی می‌توانید به دیدنی‌های جذابی در نزدیکی­ های تهران برسید. یکی از این دیدنی ها، روستای وَردیج است که بین تهران و کرج قرار گرفته است. این روستای زیبا یکی از بهترین مقاصد سفر نزدیک به تهران به خصوص در بهار و تابستان است.

روستای وردیج تهران

روستای وردیج کجاست؟

وردیج نام بزرگترین روستایی است که در قسمت شمال غربی تهران قرار گرفته است. این روستا قسمتی از کن و سولقان محسوب می شود و جزو منطقه‌ ۲۲ تهران به‌حساب می‌آید. این روستا به سبب نزدیک بودنش به تهران، جاذبه های طبیعی مانند کوه و تپه هایی با شکل­های عجیب و غریب و آب و هوای خوبی که دارد، طرفداران زیادی پیدا کرده است.

برای رسیدن به این روستای سرسبز و زیبا می توانید از دو مسیر استفاده کنید: اولین راه این است که از اتوبان تهران کرج و از ورودی پمپ بنزین وردآورد، به طرف خیابان اردستانی حرکت کنید. در این خیابان به تابلوی روستای وردیج می­رسید و مسیر با تابلو شما را راهنمایی می کند. در مسیر دوم هم به همین خیابان اردستانی می رسید اما از یک راه دیگر. شما می توانید خودتان را به انتهای اتوبان همت برسانید. زمانی که از شهرک شهید باقری گذشتید، دوربرگردان را دور بزنید تا به بلوار پژوهش برسید. بعد از آن وارد شهرک دانشگاه شریف می شوید و در همان خیابان اردستانی به تابلوی روستای وردیج خواهید رسید.

تابلوی روستای وردیج شروع جاده‌ ای کوهستانی را به شما نوید می دهد. این جاده حدودا ۱۰ کیلومتر طول دارد و آسفالت شده است. اما معایب خودش را دارد! جاده روستای وردیج باریک است و شیب تندی هم دارد. شرایط آب و هوایی این منطقه باعث شده چاله های زیادی در آسفالت کف این جاده ایجاد شود. پس توصیه می کنیم برای رانندگی در این جاده حوصله به خرج دهید و روشنایی روز را برای سفرتان انتخاب کنید.

 

روستای وردیج کجاست؟

ورود افراد متفرقه ممنوع!

وقتی به ورودی روستای وردیج می رسید، اولین تابلویی که می بینید تابلوی ورود افراد متفرقه ممنوع است! با دیدن این تابلو احتمالا حسابی شوکه می شوید، اما لازم نیست نگران چیزی باشید. بومی های این روستا برای جلوگیری از شلوغ شدن فضای داخل روستا و آسیب رسیدن به باغ های میوه، جلوی ورود غریبه ها به محل را می گیرند.

الان حتما با خودتان می گویید پس برای چی باید به وردیج برویم؟! خب نکته اینجاست که جاذبه های دیدنی این روستای در فضای داخلی آن قرار ندارند و برای بازدید از آن ها لازم نیست وارد روستای وردیج شوید. پس خیالتان راحت باشد که مزاحمتی برای دیگران ایجاد نمی کنید و به راحتی می توانید از مناظر طبیعی لذت ببرید. البته دیدن تصاویر خود روستا از قسمت بالادست که شما به آن راه پیدا می کنید هم خالی از لطف نیست.

دیدنی های روستای وردیج

قلعه قدیمی و آدمک های سنگی

دو روستای وردیج و واریش که همسایه هم هستند، جاذبه ای دیدنی را در میان خود دارند. در کوهستان های بین این دو روستا شکل های عجیب و غریبی از سنگ ها را می بینید. این سنگ ها شما را به یاد صورتک هایی می­اندازد که در حال فریاد زدن هستند. داستان های زیادی درباره این صخره ها و سنگ ها نقل شده است. حتی خرافات زیادی هم در این باره وجود دارد. بعضی‌ها معتقدند که در گذشته قلعه ای در این محدوده وجود داشته؛ این آدمک‌های سنگی هم بخشی از همان قلعه‌ قدیمی هستند که تا به امروز به جای مانده اند.

اما جالب‌ترین داستان، افسانه‌ای است که می‌گوید در اینجا موجودات زنده به سنگ تبدیل شده‌اند! یعنی بقایایی که در این کوهستان ها می بینید، روح‌های سنگی هستند که چشم‌ها و دهانشان مثل یک حفره های تو خالی است. با وجود سنگ هایی که واقعا شبیه به جمجمه انسان و بدن حیوانات است، این فرضیه خیلی هم دور از ذهن به نظر نمی رسد! این محدوده به دامنه ارواح سنگی یا آدمک جیان معروف شده است.

گروهی دیگر این شکل و شمایل سنگ ها را ناشی از فرسایش سنگ ها در اثر بارش برف و باران می دانند. اما سوالی که وجود دارد این است که  چرا برف و باران فقط همین یک قسمت از کوه را مورد فرسایش قرار داده و روی بخش های دیگرش اثری نگذاشته است؟! در نهایت بهتر است شما از دیدن تصاویر طبیعی و بی نظیر کوه های وردیج لذت ببرید. چون بازدید از این کوهستان و عکاسی کردن در محوطه آدمک های سنگی خاطره ای خوب و عکس هایی جذاب برای شما به جای می گذارد.

قلعه دیدنی روستای وردیج

بیشتر بخوانید: ۱۰ روستای دیدنی ایران | روستاگردی در ایران

امامزاده بی بی زرین قمر

اینجا امامزاده ای است که پناه کوهنوردان هم شده است. امامزاده بی بی زرین قمر یکی از امامزاده های نزدیک به روستای وردیج است که البته به روستای واریش هم نزدیک است.

ساختمان امامزاده بی بی زرین قمر دو اتاق دارد که در یکی قبر بی بی زرین قمر قرار داده شده و دیگری به صورت آشپزخانه و به عنوان استراحتگاه و پناهگاه کوهنوردان مورد استفاده قرار می گیرد. اهالی این منطقه برای این امامزاده هم ماجراهایی برای تعریف کردن دارند:

خواهران امام رضا (ع) به نام بدرالنساء و زرین قمر، در حالی که از دست حاکمان وقت فراری بودند، برای رهایی به این صخره سنگ پناه می آورند. آن دو به جای گفتن «یاهو» یا «یا الله» کلمه ی «یا کوه» را به زبان می آورند. همان لحظه کوه و سنگ هایش شکافته می شود و آن ها در دل سنگ ها پنهان می شوند. دشمنان با شمشیر ضربه ای به آنجا می زنند و شکافی ایجاد می شود که امروز ترک خودگی موجود در سنگ یادگاری از آن است.

امامزاده بی بی زرین قمر در روستای وردیج

آبشار لت مال

از دیگر دیدنی های نزدیک به روستای وردیج می توانیم آبشار لت مال و محوطه ی خوش آب و هوای اطرافش را به شما معرفی کنیم. لت به معنای سنگ است؛ منظور از لت مال همان مالیده شدن آب بر روی سنگ های این آبشار است که آن ها را صاف و صیقلی کرده است. ترکیب سه آبشار کوچک در کنار هم، آبشار لت مال را به وجود می آورد. رودخانه های فصلی در زمستان و بهار جاری می شوند و آبشار لت مال را پر آب تر می کنند. برای رسیدن به آبشار لت مال حدود یک ساعت پیاده روی از جاده اصلی لازم است.

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین آبشارهای ایران | با طبیعت ایران آشنا شویم

بهترین زمان سفر به روستای وردیج

این روستای زیبا پر از درخت های میوه مثل گیلاس و آلبالو است. این درخت ها در فصل بهار پر از شکوفه های رنگی می شوند. دیدن حجم زیادی از شکوفه های گیلاس حتما شما را به وجد می آورد. در روزهای گرم و آتشین تابستان، زمانی که گرمایی مثل گرمای آتش را از کف خیابان های تهران احساس می کنید، در روستای وردیج نسیمی خنک در جریان است! پس بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این روستا هستند. پاییز و زمستان این محدوده هوای سرد، خشک و برفی دارد.

دقت داشته باشید که در نزدیکی این روستا سوپر مارکت و رستوران خوبی پیدا نمی کنید. پس بهتر است که خوراکی های لازم را همراه خودتان ببرید. از آن جایی که قرار است در مسیرهای کوهستانی پیاده روی کنید، کفش مناسبی بپوشید.

برای اقامت در این روستا شاید بتوانید از خانه افراد بومی استفاده کنید. اما بهتر است که سراغ اجاره روزانه خانه در تهران بروید. با این کار هم در نزدیکی روستای وردیج هستید و هم خیالتان از محل اقامت و هزینه ها راحت است. اتاقک می تواند بهترین گزینه ها را برای اجاره خانه، آپارتمان مبله و سوئیت در تهرانبرای شما ارائه کند.

 

4/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *