تجربه سفر

روستای برغان کجاست | سفر به مهد چنارهای هزارساله ایران

در غرب استان البرز و میان شهر هشتگرد و رشته کوه البرز، روستایی دیدنی و خوش‌ آب‌وهوا قرار دارد. به‌ویژه برای پایتخت‌نشینان و ساکنان استان‌های تهران یا البرز که در آخر هفته به دنبال مقصدی نزدیک و در عین حال زیبا می‌گردند، برغان می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. اگر هم اهل ایران‌گردی باشید و دنبال کشف مناطق تازه می‌گردید، بازدید از این دهستان که جزو توابع ساوجبلاغ است را حتماً به شما پیشنهاد می‌نماییم. برای آشنایی بیشتر شما نیز، در این مطلب از اتاقک به معرفی روستای برغان پرداخته‌ایم. اگر دوست دارید این سفر مجازی را شروع کنید، پس با ما همراه بمانید.

برغان کجاست؟

جاهای دیدنی برغان

در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ استان البرز، دهستانی قرار دارد که متشکل از روستاهای بسیار دیدنی است. طبق آخرین سر شماری در تمامی این دهستان زیبا و توابع آن بیش از ۱٬۴۰۰ نفر زندگی می‌کنند. همچنین قرارگیری برغان بین رودخانه‌های شاهرود و سنج، باعث سرسبزی آن‌جا شده است. از آن‌جایی که این روستا در کوهپایه‌های البرز قرار دارد، هوای بسیار مطبوع پیدا کرده که باعث جذب گردشگران بسیاری می‌شود.

فاصله‌ی برغان تا تهران حدود ۶۸ کیلومتر و فاصله‌ی آن تا شهر کرج نیز به حدود ۲۱ کیلومتر می‌رسد. این نزدیکی به دو شهر مهم سبب شده، گردشگران زیادی از دو استان تهران و البرز به آن‌جا وارد شوند و باعث رونق منطقه شوند و همچنین برغان یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران محسوب شود.

از نظر تاریخی نیز قدمت آن منطقه بسیار است و سید علی کیا (یکی از حاکمان منطقه‌ی شرق گیلان) آن‌جا را برای حکم‌رانی انتخاب کرده بود. این سابقه‌ی دیرینه باعث شده، آثار تاریخی مختلفی نیز در برغان برای بازدید وجود داشته باشد. اگر گردشگری فرهنگی نیز برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، این مسأله برای‌تان خبر خوبی خواهد بود.

آب‌وهوای برغان

برغان کجاست؟

به دلیل قرارگیری برغان در یک منطقه‌ی کوهستانی، فصل بهار و تابستان این منطقه معتدل و خنک است. اما همین ویژگی باعث سرد شدن آب و هوای برغان در دو فصل دیگر سال خواهد شد. در نتیجه اگر قصد سفر به آن‌جا را دارید، حتماً این مسأله را مد نظرتان قرا بدهید.

بهترین فصل سفر به روستای برغان

بهترین فصل سفر به برغان

هر کس ذائقه‌ی خاص خودش را برای سفر دارد و حتی شرایط هر مسافری نیز متفاوت است. برخی دوست دارند که در یک روز تابستانی، به جایی سفر کنند که از گرمای هوا در امان باشند. در عوض برخی دیگر به دنبال تجربه‌ی سرمای زمستان و لذت بردن از منظره‌ی سفید این فصل هستند. در نتیجه به هرکس باید مطابق شرایط خودش در زمینه‌ی سفر، پیشنهاد داد.

باتوجه به توضیحات بالا اگر می‌خواهید به دیدن شکوفه‌های بهاری، تنفس طراوات هوا، قدم زدن و آب‌تنی در رودخانه برغان بروید، فصل بهار و تابستان برای شما مناسب خواهد بود. از آن طرف اگر می‌خواهید لذت قدم زدن روی برگ‌های درختان و شنیدن صدای خش‌خش آن‌ها را از دست ندهید، پاییز  برای شما انتخاب بهتری است. پا گذاشتن روی برف و ساختن آدم‌برفی، تجربه‌‌ای ناب و غیرقابل‌توصیفی به حساب می‌آید. اگر شما هم چنین تجربه‌ای را دوست دارید، پس حتماً زمستان برغان را دریابید.

دیدنی‌های برغان

اگر از جاذبه‌های گردشگری برغان چیزی نگوییم، معرفی این دهستان کامل نخواهد بود. در آن‌جا کنارِ هم قرارگیری طبیعت بکر، تاریخ و سنت و آداب رسوم غنی، فرصت بازدید از جاذبه‌های طبیعتی، تاریخی و فرهنگی-مذهبی را فراهم کرده است. این هماهنگی و همراهی در کم‌تر محلی رخ می‌دهد، پس حیف است سفر به برغان را از دست بدهید. در ادامه برای راحتی کار شما به معرفی برخی از نقاط گردشگری آن منطقه می‌پردازیم.

مسیر ورودی دهستان

مسر رسیدن به برغان

حتی پیش از ورودتان به برغان و شروع ماجراجویی، می‌توانید جای مناسبی توقف کنید و نگاه‌تان را به طبیعت اطراف جاده بدوزید. درختان سرسبزی که کنار شما قد بلند کرده‌اند و گذر از رودخانه، حس و حال خوشی را برای‌تان می‌سازد. البته این تازه شروع کار است و بسیاری از مکان‌های دیدنی برغان هم، انتظار شما را می‌کشند.

پل تاریخی برغان

پل تاریخی برغان

اگر چه قدمت این پل به دوران صفویه می‌رسد اما به سبب مرمت‌های انجام گرفته در زمان سلسله‌های قاجار و پهلوی، هنوز هم سر پا مانده است. برای حفاظت بیش‌تر از این اثر تاریخی در دوره‌ کنونی نیز آن را در فهرست آثار ملی ثبت کرده‌اند. پل تاریخی برغان دو قسمت از رود شاهرود را متصل می‌کرده و در اطراف آن درختان سرسبزی (به‌ویژه هنگام بهار) فرا گرفته‌اند.

پل حاج کاظمی

در ادامه معرفی دیدنی‌های برغان باز نوبت به یک پل تاریخی دیگر می‌رسد. ساخت پل حاج کاظمی در دوران قاجاریه انجام گرفته و برای دیدن آن باید به روستای جنگله‌دار بروید. خوشبختانه اهمیت این پل برای همگان درک و در سال ۱۳۸۲ نام آن به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد.

درخت چنار معروف برغان

چنار برغان

از دیگر مکان‌های دیدنی برغان درخت چنار قدیمی این روستا به حساب می‌آید. این چنار در کنار مسجد تاریخی روستا رشد کرده است. روستای برغان را مهد رویش  چنارهای ایران می‌دانند. با‌ این حال، این چنار ویژگی‌های متمایزی با دیگر چنارهای روستا دارد که ارتفاع بلند آن است. نکته‌ی جالب‌تر حفره‌ی درون این درخت قدیمی محسوب می‌شود که می‌تواند چندین انسان را درون خود جای دهد. جدا از وجهه‌ی گردشگری، چنارِ مسجد برغان ارزش مذهبی نیز برای دارد و مردم محلی به این درخت هزار ساله جهت رسیدن به آرزوهاشان متوسل می‌شوند.

مسجد روستای برغان

مسجد تاریخی برغان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری برغان که حضور در آن‌جا می‌تواند حس آرامش و سکونِ خاطر به شما بدهد، مسجد جامع این روستا است. اگر چه هم‌اکنون بنایی تازه‌ساز در صحن مسجد وجود دارد، اما طبق تخمین‌های زده شده، ساخت ساختمان اولیه به ۵۰۰ تا ۸۰۰ سال گذشته برمی‌گردد. این مسجد دقیقاً روبروی حسینه‌ی روستای برغان قرار دارد.

حسینه برغان

حسینیه تاریخی برغان

همان‌طور گفته شد حسینه و مسجد این روستا در مقابل هم دیگر بنا شده‌اند و باید بدانید، به واسطه‌ی یک پل به هم متصل شدند. قدمت این بنا هم به دوران صفوی برمی‌گردد و به دلیل اهمیت فرهنگ اسلامی، هر ساله در ماه محرم مورد استقبال مردم منطقه قرار می‌گیرد. اگر سفر شما با ماه محرم مصادف شد فرصت، بازدید از مراسم تعزیه و عزاداری سنتی این منطقه را فراموش نکنید.

قلعه آغشت

دیدنی های برغان

یکی از توابع دهستان برغان، روستای دیدنی آغشت است که قلعه‌ای منحصر‌به‌فرد را در دل خود جای داده است. معماری این قلعه اصلاً شباهتی با سایر قلعه‌های فلات ایران ندارد و شمایلی اروپایی دارد. دلیل آن هم تاریخ ساخت این بنا است که همین چند سال گذشته بوده، اما به‌نحوی استادانه انجام‌ گرفته و کسی متوجه این نکته نمی‌شود. همین مسأله هم باعث شده گردشگران زیادی برای بازدید از قلعه آغشت به آن‌جا سفر کنند. اگر شما هم بی‌صبرانه قصد دیدار از این قلعه را دارید، لازم است ۱۲ کیلومتر از برغان فاصله بگیرید.

روستای سنج

روستای سنج برغان

آب با خود حس سرزندگی را به همراه دارد و می‌تواند آدم را بسیار شاداب کند. اگر به برغان سفر کردید و دنبال جایی بکری برای طبیعت‌گردی و آب‌تنی می‌گشتید، به شما روستای سنج پیشنهاد می‌شود. فاصله این روستا تا مرکز دهستان چیزی در حدود ۱۲ کیلومتر بیشتر نیست و ختی می‌توان به عنوان یکی از مقصدهای سفرهای یک‌ روزه نیز به آن نگاه کرد. با رسیدن به سنج می‌توانید طبیعت‌گردی خود را شروع کنید و در بین انبوه درختان به سمت آبشار روستا مسیرتان را ادامه بدهید.

باشگاه سوارکاری

یکی از جاهای تفریحی برغان باشگاه‌های سوارکاری این روستا است که هم به صورت تفریحی و هم به صورت حرفه‌ای به همه‌ی علاقه‌مندان خدمت‌رسانی می‌کنند. اگر دوست دارید سوار شدن بر پشت اسب را تجربه کنید، این فرصت خوبی است که می‌توانید آن را امتحان نمایید.

راه‌های دسترسی به برغان

دسترسی به برغان

انتخاب مسیر می‌تواند ادامه‌ی سفر ما را دست‌خوش تغییر کند. اگر مناسب‌ترین مسیر را انتخاب کنیم، طبیعتاً با احساس خوبی به مقصد می‌رسیم و برای گشت‌وگذار انرژی بیشتری داریم. همچنین هر مسیری حال‌و‌هوای خودش را دارد و نمی‌توان این مسأله را انکار کرد. خوشبختانه برای رسیدن به برغان دو راه پیش روی شما وجود دارد و  با انتخاب هرکدام از آن‌ها که برای‌تان مناسب‌تر است، تجربه‌ی غنی‌تری کسب خواهید نمود.

مسیر اول از طریق بزرگراه تهران-کرج و جاده‌ی قزوین شما را به سمتان کردان می‌رساند. پس از آن باید ۲۰ کیلومتر از کردان فاصله گرفته و از روستاهایی چون سیاه‌کران و امین‌آباد بگذرید تا به‌مقصد برسید.

مسیر دوم از درون خود شهر کرج می‌گذرد. برای رسیدن به برغان باید از سمت کرج به‌طرف رجایی شهر به جاده‌ی باغستان ورود کنید. سپس به وسیله‌ی تابلوهای موجود در طول جاده، مسیر رسیدن به مقصد را پیدا نمایید. یکی از ویژگی‌های خاص این جاده گذشتن از دامنه‌های پست و بلند کوهستان محسوب می‌شود که هیجان خاصی به آن بخشیده است.

سوغات و صنایع دستی برغان

سوغات برغان

مگر می‌شود سکونت‌گاه مردمی در کنار طبیعتِ بکر باشد و آن‌ها تبدیل به کشاورزان و دامدارانی ماهر نشوند؟ این مسأله درباره‌ی مردم برغان نیز صدق می‌کند. آلوی برغان یکی از معروف‌ترین محصولات باغی این منطقه است که در جای جای کشورمان نیز طرفداران خاص خودش را دارد. به دلیل پیوندی بودن این میوه، طعم بی‌نظیر آن ترکیبی از چندین نمونه آلو است.

در زمینه کاشت صیفی‌جات نیز مردم برغان فعال هستند و گوجه‌ی این منطقه بسیار خوش طعم و رنگ است. به دلیل کیفیت بالای این محصول اگر قصد تولید رب یا لواشک خانگی را دارید، استفاده از گوجه‌ی این منطقه به شما پیشنهاد می‌شود.

از دیگر سوغات برغان که حتی در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده، بستنی سنتی این منطقه است. این بستنی از شیر تازه‌ی محلی به همراه گلاب، شکر و هل ساخته می‌شود و چشیدن آن باعث می‌شود هرگز فراموشش نکنید.

مراکز خرید برغان

مراکز خرید برغان

وقتی انسان از زندگی پرهیاهو و شلوغ شهری بیرون می‌زند، باید لزوم تغییر در رفتارش را نیز بپذیرید. درست است که در برغان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و پرزرق‌و‌برق شهری وجود ندارد، اما فروشندگان محلی آماده‌اند تا هر محصولی را که نیاز دارید به شما عرضه کنند. همان‌طورکه خودتان هم می‌دانید، خرید از فروشگاه‌های دنج و باصفای محلی نیز لذت خاص خودش را دارد.

غذاهای محلی برغان

حیف است آدم کنار طبیعت ساکن شود و سراغی از غذاهای خوشمزه و لذیذ محلی برغان نگیرد. اگر گذرتان به این دهستان افتاد می‌توانید غذاهای خوشمزه‌ای چون انواع خورشت (قیمه، قورمه سبزی، فسنجان)، انواع کباب، دیزی، آش کشک و لواسیرک را امتحان نکنید. آشِ کشک این منطقه نیز طرفداران خاص خودش را دارد و در جای‌جای برغان به‌فروش می‌رسد.

رستوران‌های برغان

حالا که با شنیدن نام آن غذاهای بی‌نظیر به فکر نوشِ جان کردنشان افتاده‌اید، به دنبال رستورانی هستید تا آن‌ها را بچشید. هم در طول مسیر و هم درون روستا چندین سالن غذاخوری و کافه وجود دارد. اما دو مورد از معروف‌ترین آن‌ها، رستوران بهشت پنهان (در کنار پل صفوی) و رستوران باغ ارم (در نزدیکی دوراهی آغشت) هستند.

برغان کجاست

اقامت در برغان

ممکن است فکر کنید چون برغان در یک منطقه‌ی کوهپایه‌ای و دور از شهر قرار دارد، پیداکردن اقامتگاه بسیار سخت است. اما به دلیل رونق گردشگری در این منطقه، در زمینه‌ی ساخت انواع اقامتگاه سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شده و از این نظر جای نگرانی نیست. اگر به دنبال مقایسه اقامتگاه‌های موجود در برغان و انتخاب بهترین گزینه در سریع‌ترین زمان ممکن هستید، اتاقک کنار شماست و به شما در روند اجاره ویلا در برغان کمک میکند. با استفاده از امکانات این سایت دیگر پیدا کردن یک هتل، بوم‌گردی یا سوئیت کار سختی نخواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *