جاهای دیدنی

سوغات و صنایع دستی برغان | بهشت خوشمزه‌گردها!

سوغات برغان

برغان‌گردی یکی از تفریحات پرطرفدار برای پایتخت‌نشینان محسوب می‌شود. روستایی با صفا نزدیک کرج که گذر رود خروشان از کوچه و پس‌کوچه‌هایش شور و سرزندگی را به جای جایِ آن تزریق کرده است. در سفر به این روستای سرسبز از سوغاتی برغان غافل نباشید. چراکه طعم خوراکی‌های این منطقه را در هیچ‌کجای دنیا نمی‌توانید پیدا کنید. دلتان حال و هوای روستا را می‌خواهد؟ در سفری کوتاه به دنیای سوغات و صنایع دستی برغان همراه ما باشید. نگران راه هم نباشید که همین بغل گوشمان است.

بستنی گله برغان

بستنی گله سوغات برغان

بستنی همیشه می‌چسبد، اما بستنی سنتی برغان چیز دیگری است. اگر گذرتان به کوچه و پس‌کوچه‌های این روستا بیفتد، صداهای زیادی را می‌شنوید که به خوردن بستنی دعوتتان می‌کند. بستنی آی بستنی، نوبهاره بستنی. صفر تا صد مراحل تهیه‌ی این بستنی مثل قدیم، با دست انجام می‌شود. در این روستا خبری از ماشین بستنی‌ساز نیست اما همین بستنی سنتی و دست‌ساز پایِ گردشگران خارجی را هم به این روستا باز کرده است!

این بستنی را در مغازه آقای مجید گلدار در این روستا می‌توانید پیدا کنید. شیر و خامه تازه و همچنین زعفران درجه یک این خوراکی خنک سنتی را به بستنی موردعلاقه گردشگران تبدیل کرده است. به طوری که این بستنی را با نام بستنی گل و بلبل برغان نیز می‌شناسند.

بستنی سنتی برغان اولین بستنی ثبت ملی محسوب می‌شود، برای همین می‌گوییم که این بستنی چیز دیگری است. برای تهیه آن نیز ابتدا شیر تازه را می‌جوشانند. سپس آن را داخل ظرف آهنی گالوانیزه می‌ریزند و با شکر، هل، گلاب و… مخلوط می‌کنند. بعد آن را داخل ظرف دیگری از جنس چوب قرار می‌دهند و داخل ظرف چوبی را پر از یخ می‌کنند. در آخر نیز آن‌قدر این مخلوط را هم می‌زنند تا به خوبی سفت شود. به این ترتیب بستنی خوشمزه گل و بلبل آماده می‌شود. نوش جان!

آلوی برغان

آلوی برغان

آلوی برغان از معروف‌ترین سوغاتی‌های این روستا به شمار می‌رود. این آلوی خاص از پیوند میان آلوی محلی و آلوی بخارا به دست می‌آید و در تهیه انواع لواشک و ترشی‌های خوشمزه استفاده می‌شود. روستاییان به این آلو، گوجه برغان نیز می‌گویند. همچنین اگر بدانید که این میوه خوش طعم به عنوان میراث فرهنگی ملی به ثبت رسیده است، مزه‌ی آن بیشتر به جان‌تان می‌نشیند! این سوغاتی برغان را از باغات فراوانی که در روستا وجود دارد، می‌توانید تهیه کنید.

لبنیات برغان

لبنیات سوغات برغان

لبنیات برغان نیز یکی دیگر از سوغاتی‌های خوش‌طعم این روستا است. دوغ محلی، ماست گوسفندی، خامه تازه و شیر خوشمزه دام‌های این روستا نمی‌گذارند که دست‌ِ خالی از آن برگردید. همچنین کره و سرشیر خوشمزه مغازه‌های سنتی آن، صبحانه‌ای بی‌نظیر را در طول سفر برای‌تان به ارمغان می‌آورند.

عسل برغان

عسل سوغات برغان

زنبورداری یکی دیگر از مشاغلی است که در روستای برغان رواج دارد. زنبورها از گل‌ها و باغات میوه این روستا عسل مرغوبی تولید می‌کنند که یکی از بهترین سوغاتی برغان به شمار می‌رود. جالب است بدانید که زنبورها علاوه بر تولید عسل، گرده‌های گیاهان مختلف را در باغ‌های روستا پخش می‌کنند. به این ترتیب ۹۰ درصد از فواید زنبورداری به کشاورزان و باغ‌داران می‌رسد! در سفر به برغان لذت صبحانه‌ای مفصل با عسل و سرشیر محلی را از خودتان دریغ نکنید.

گردوی کاغذی برغان

گردو سوغات برغان

احتمالا نام گردوی برغان را شنیده باشید. خشکباری که در باغات این روستا به وفور پیدا می‌شود و مرغوبیت آن زبانزد خاص و عام است. یکی از اختصاصی‌ترین خشکبارهایی که در برغان گیرتان می‌آید، گردوی پوست کاغذی آن است که مثل و مشابه آن را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد. ناگفته نماند که توت، آلبالو، گیلاس و فندق برغان نیز به اندازه گردوی آن شهرت دارند و تنها با چشیدن مزه آن‌ها است که به راز اصل بودن‌شان پی خواهید برد.

گلیم برغان

گلیم صنایع دستی برغان

گلیم‌بافی از آن دست هنرهایی است که در بسیاری از شهرهای ایران رواج دارد. در بافت این نوع زیرانداز، از نخ‌های پشمی بدون پرز استفاده می‌شود. در نقش و نگارهای این دست‌سازه‌ها نوع فرهنگ، اعتقادات و باورهای بافندگان را می‌توانید ببینید. در طرح و رنگ گلیم‌های برغان نیز می‌توانید طبیعت زیبای روستا را مشاهده کنید.

سفال برغان

سفال صنایع دستی برغان

سفالگری دارای قدمتی دیرینه در برغان است. در تپه کش کلا که از جاهای دیدنی برغان محسوب می‌شود، قطعات مختلفی از سفال‌های مربوط به دوران ایلخانیان تا قاجاریان به جا مانده است که قدمت این هنر را در این روستا اثبات می‌کند. سفال‌های باکیفیت برغان و دیگر شهرهای البرز اغلب دارای دوام زیادی هستند و برای هزاران سال هم در زیر خاک پایدار خواهند ماند. پس اگر دلتان می‌خواهد سوغاتی بخرید که به یادگار بماند و مثل خوراکی تمام نشود، صنایع دستی برغان انتخاب ایده‌آلی برای شما است. انواع بشقاب سفالی، کوزه، فنجان، گلدان و ظروف تزئینی را می‌توانید به عنوان سوغاتی ارزشمند برای عزیزانتان خریداری کنید.

فرش دستباف برغان

قالی دستباف صنایع دستی برغان

خوشبختانه در برغان نیز مانند دیگر روستاهای استان البرز، انواع فرش‌های دستباف به دست زنان محلی بافته می‌شود. طرح و نقش این فرش‌ها حاصل دیده‌ها، شنیده‌ها و محیط پیرامون بافنده است و در آن از نقوش گیاهی، حیوانی، انسانی و حتی انتزاعی استفاده می‌شود. فرش دستباف برغان هدیه‌ای بسیار ارزشمند برای عزیزانتان خواهد بود.

بازار برغان

بازار برغان

بازارگردی در بازار سنتی برغان، یکی از بهترین بخش‌های سفر به این روستا است. جایی کاملا سنتی که قدمت آن به دوره قاجاریه برمی‌گردد. در زمان‌های دور این بازار به عنوان مرکزی برای تجارت انواع محصولات کشاورزی و پنبه فعالیت داشته و حدود ۱۵۰ مغازه شامل قهوه‌خانه، عطاری، رنگرزی پارچه، خراطی، نعل‌بندی، حلاجی و… داشته است. هم‌اکنون نیز از این بازار می‌توانید انواع سوغاتی برغان مثل آلوی برغان، انواع آلوچه، لواشک، توت، گردو، فندق، سبزی کوهی، سماق و لبنیات تر و تازه را تهیه کنید.

2.7/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *