شهرهاجاهای دیدنیدریاچه‌ها

همه چیز درباره دریاچه تار | اثر هنری طبیعی با شب‌های افسانه‌ای

در پانزده کیلومتری شرق شهر دماوند و مابین بلندی‌های دوبرار و زرین کوه، دریاچه زیبا و سه هزارمتری تار که از برف کوه‌های اطراف سرریز می‌شود، آرام گرفته است. اگر اهل طبیعت‌گردی، کوهنوردی و کمپینگ هستید، عاشق مناظر دیدنی و بکر اطراف دریاچه خواهید شد. اگر هم از آن دسته افراد اهل ریسک و ماجراجویی هستید، پیشنهاد می‌کنم فرصت رفتن به دریاچه تار را از دست ندهید. چراکه در مورد این مکان افسانه‌های زیادی وجود دارد. برخی‌ها می‌گویند شب‌ها موجودات عجیب‌وغریبی در این مکان سر بر آورده و رفت‌وآمد می‌کنند.

برخی دیگر هم بر این باورند که گنج‌های بسیاری از دزدان دریایی در کف دریاچه وجود دارد؛ اما اگر هوس ماجراجویی کردید در نظر داشته باشید که هیچ یک از این افسانه‌ها توسط علم و تاریخ تایید نشده‌اند و دریاچه تار تنها یک اثر هنری طبیعی است که در اثر لغزش زمین به وجود آمده و حیات را به زمین و انسان‌ها هدیه کرده است. اگر قصد سفر دارید و می‌خواهید بیشتر با دریاچه زیبا و دیدنی تار آشنا شوید همراه ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک باشید.

دریاچه تار کجاست؟

دریاچه تار کجاست
دریاچه بکر تار از دریاچه‌های با آب شیرین است – عکاس: Mohammad Jahanbakhshi

دریاچه زیبا تار در نزدیکی روستای هویر و در 30 کیلومتری شهر دماوند قرار گرفته است. این دریاچه ازجمله دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی به شمار می‌رود که در اثر لغزش زمین به وجود آمده است. در طی سال‌های گذشته حرکت پوسته‌های زمین باعث ایجاد دو گودی روی سطح زمین شده بود. این دو گودی با جمع‌آوری مسیل‌های فصلی و آب‌های سطحی ناشی از بارش باران و ذوب برف‌های ارتفاعات، دو دریاچه هویر و تار که در همسایگی هم قرار دارند را به وجود آورده‌اند.

دریاچه تار نسبت به دریاچه هویر وسعت بیشتری دارد و با طول یک کیلومتری و عرض چهارصد متری در میان کوه‌های بلندی که ارتفاع آن‌ها به پانصد متر می‌رسد، محاصره شده است. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا به سه هزار متر می‌رسد و عمق آن نیز بسته به میزان بارش در فصول مختلف سال، پنجاه متر تخمین زده شده است.

اجاره ویلا طالقان با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای دریاچه تار

آب‌وهوای دریاچه تار
نمایی زیبا از طبیعت مسحور کننده دریاچه تار – عکاس: Ali Serajian

دریاچه نیلگون تار در مناطق کوهستانی قرار گرفته و دورتادور آن را کوه‌های مرتفع احاطه کرده‌اند. به همین خاطر در فصل زمستان، هوای این منطقه سرد، برفی و بسیار جذاب است. اگر به هوای سرد علاقه نداشته باشید یا از تجهیزات مناسبی برخوردار نباشید تجربه خوبی از سفر به این دریاچه تار در ذهنتان نخواهد ماند. در عوض هوای این منطقه به‌علت  قرارگرفتن در معرض وزش بادهای غربی و ارتفاع زیاد از سطح دریا در نیمه اول سال سرد و خنک است. به حدی که حتی در گرم‌ترین روزهای سال نیز دمای هوا از 18 درجه فراتر نمی‌رود. پس اگر در فصل بهار و تابستان به سمت این دریاچه بروید، نسیم خنک دریاچه و هوای سرد کوهستانی باهم ترکیب می‌شوند تا آب‌وهوایی فوق‌العاده جذاب و دلنشینی را برای شما ایجاد کنند.

مسیر دسترسی به دریاچه تار

مسیر دسترسی به دریاچه تار
دریاچه تار محصور شده در بین بلندی‌های مرتفع – عکاس: Morteza Hosseini

فرقی نمی‌کند در کجای ایران باشید؛ چرا که موقعیت جغرافیایی این دریاچه آنقدر در دسترس است که از هر طرف به راحتی می‌توانید خود را به این دریاچه برسانید. به طور کلی سفر به دریاچه تار از سه مسیر امکان‌پذیر است:

مسیر اول: مسیر اول از سمت تهران است. در این مسیر ابتدا باید از شهر تهران خود را به دماوند رسانده و با در پیش گرفتن مسیر روستای چنار غرب‌ها به جاده معدن برسید. انتهای این جاده شما را به دریاچه تار می‌رساند.

مسیر دوم: این مسیر از طریق جاده دماوند است. با طی این جاده و پشت سر گذاشتن روستای چنار شرق وارد جاده خاکی خواهید شد. البته این جاده مسیر سختی دارد و بهتر است از ماشین‌های آفرود برای عبور از این مسیر استفاده کنید.

مسیر سوم: جاده دماوند به فیروزکوه سومین مسیر دسترسی به دریاچه تار است. با طی این مسیر و عبور از روستاهای متعدد همچون روستاهای دلیچای، یهر، مومج، دهنا و هویر ابتدا به دریاچه هویر و سپس به دریاچه تار خواهید رسید.

بهترین زمان سفر به دریاچه تار

بهترین زمان سفر به دریاچه تار
مناظر تماشایی دریاچه تار – عکاس: ali azaad

در فصل بهار و تابستان طبیعت در زیباترین حال‌وهوای خودش قرار دارد. دریاچه تار نیز با آن منظره زیبا و دیدنی‌اش از این قاعده مستثنی نیست. حجم زیاد آب و کوهستانی بودن این منطقه شرایط مطبوع و خنکی را ایجاد کرده تا بهترین آب‌وهوا را در فصول بهار و تابستان تجربه کنید. در این شش ماه طبیعت سرسبز، دریاچه پرآب و آب‌وهوای خنک دست در دست هم می‌دهند تا در دل کوه و در کنار آب زلال و شیرین لحظات به یاد ماندنی را تجربه کنید. در فصل پاییز هوای اطراف دریاچه رو به سردی می‌رود و هرچقدر به زمستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا هم سردتر می‌شود. در زمستان نیز سطح دریاچه یخ می‌زند و طبیعت یکدست سفیدپوش اطراف دریاچه‌ها و ارتفاعات بسیار  تماشایی می‌شوند.

در کل بهترین زمان سفر به دریاچه تار، فصل بهار و تابستان است، اما اگر کمی روحیه ماجراجویی دارید و می‌خواهید طبیعت زیبا و دیدنی پاییز را در اطراف دریاچه ببینید، یا با یخ‌زدگی سطح دریاچه و هوای سرد درزمستان مشکلی ندارید؛ پاییز و زمستان نیز جان می‌دهد برای دریافت آرامش از این دریاچه رویایی و دیدنی.

برای اجاره ویلا دماوند می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای تفریحی نزدیک دریاچه تار

جاهای تفریحی نزدیک دریاچه تار
روستای هویر از دیدنی‌های نزدیک دریاچه تار – عکاس: Mahnaz shaker

حالا که تا دریاچه نیلگون تار رفته‌اید سفرتان را فقط به دیدن این دریاچه محدود نکنید. چرا که این دریاچه در منطقه‌ای سرشار از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی قرار گرفته و در حد فاصل آن روستاهای متعددی قرار دارند؛ بنابراین با کمی فاصله گرفتن از این دریاچه می‌توانید سفرتان را با بازدید از جاهای دیدنی مناطق اطراف، تکمیل کنید.

روستای هویر یکی از روستاهای نزدیک دریاچه تار است که از جاذبه های دیدنی بی‌شماری از جمله آبشارها، چشمه‌سارها، صخره‌های سنگی و درياچه‌های نيلگون برخوردار است. علاوه‌بر این روستای رودافشان با غار آهکی معروف 800 متری‌اش و آبشار دیدنی آینه رود با ارتفاع 35 متری‌اش از دیگر جاذبه‌های دیدنی اطراف دریاچه تار به شمار می‌روند.

تفریحات دریاچه تار

تفریحات دریاچه تار
لذت پیک‌نیک و طبیعت‌گردی در اطراف دریاچه تار – عکاس: H.Alireza Allahverdy

در دریاچه تار خبری از امکانات پیشرفته برای انجام قایق‌سواری، جت اسکی و غیره نیست؛ اما می‌توانید با خود قایق‌های بادی بیاورید و از آرامش روی آب لذت ببرید. علاوه‌بر این تفریحات و فعالیت‌های دیگری نیز برای وقت گذراندن در دریاچه تار وجود دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی و عکاسی هستید می‌توانید با پیاده‌روی در تپه ماهوری حدفاصل دو دریاچه هویر و تار در کنار لذت بردن از مناظر اطراف قاب‌های به یاد ماندنی ثبت کنید.

برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی نیز کوه‌های مرتفع زرین کوه و قره داغ آماده میزبانی از شما هستند. ماهی‌گیری البته با مجوز محیط زیست، شنا و آبتنی در روزهای گرم تابستان، کمپینگ و  همچنین طبیعت‌گردی در میان آویشن‌های کوهی نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌تواند دلایل وسوسه‌آمیزی برای سفر به تار باشد.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به دریاچه تار باید بدانید

نکاتی که لازم است قبل از سفر به دریاچه تار باید بدانید
دریاچه چهار فصل تار در دل کوه‌ها – عکاس: Behnam Bagheri

هر سفری راه و روش خودش را دارد که آشنایی با آن‌ها برای داشتن تجربه سفری بهتر لازم است. قبل از سفر به دریاچه تار نیز دانستن چندین نکته به شما کمک می‌کند تا سفری به یاد ماندنی داشته باشید.

  • برای ورود و بازدید از دریاچه زیبا تار ممکن است اهالی منطقه مبلغی را به عنوان ورودیه از شما درخواست کنند.
  • در طول مسیر به‌خصوص مسیر خاکی آدرس دریاچه را از محلی‌ها بپرسید تا وارد مسیر اشتباهی نشوید.
  • مسیر خاکی منتهی به دریاچه پر از پرتگاه و پیچ است؛ بنابراین اگر با خودروی شخصی به این منطقه سفر می‌کنید از سالم بودن و قدرت ماشین مطمئن باشید تا در روزهای خلوت بین هفته در بین راه نمانید.
  • برای سفر به دریاچه بسته به برنامه‌ای که دارید از داشتن حداقل تجهیزات ازجمله وسایل پیک‌نیک، موادغذایی، لباس و کفش مخصوص طبیعت‌گردی وکوه‌نوردی، لباس گرم، پتو و کیسه خواب و غیره اطمینان داشته باشید.
  • در اطراف این منطقه حیوانات وحشی فراوانی وجود دارند که به هنگام شب پایشان به دریاچه باز می‌شود اگر قصد دارید شب را در این مکان اقامت کنید مناطق امن و نزدیک اقامتگاه محیط‌بانان را برای کمپ انتخاب کنید.

اقامت در دریاچه تار

گزینه‌های متعددی برای اقامت در دریاچه وجود دارد.  یکی از این گزینه‌ها کمپ کردن و چادر زدن در جوار دریاچه است. می‌توانید با برپایی چادر شب‌های پر از سکوت و طلوع آفتاب دیدنی دریاچه تار را از نزدیک تماشا کرده و لذت ببرید. همچنین می‌توانید روستای هویر، نزدیکترین روستا به دریاچه را برای اقامت انتخاب کنید. در کنار این موارد اجاره ویلا، سوئیت و اقامتگاه‌های بومگردی در شهر دماوند نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. کافی است برای اجاره اقامتگاه سری به سایت اتاقک زده و با مشاهده و انتخاب بهترین اقامتگاه، متناسب با بودجه و نیازتان سفر خود را آغاز کنید.

سخن آخر

دریاچه تار در شهر زیبای دماوند قرار گرفته و فاصله آن تا تهران در حدود 112 کیلومتر است. این یعنی فاصله زیادی از پایتخت تا دریاچه وجود ندارد و با سر زدن به آن می‌توانید از سکوت و آرامش بی‌بدیل و دیدنی‌های طبیعی دور و اطراف دریاچه بهره‌مند شوید. مناطق زیبا و دیدنی حوالی این دریاچه و خود دریاچه در تمام فصول سال در کنار امکان ثبت قاب‌های زیبا، تجربه سفری به یاد ماندنی را برایتان رقم خواهد زد. این دریاچه را از نزدیک ببینید و تجربه کنید.

سؤالات متداول درباره دریاچه تار

دریاچه تار کجاست؟

دریاچه تار یکی از جاذبه‌های دیدنی اطراف استان تهران است که در 15 کیلومتری شرق شهر دماوند و در غرب روستای هویر قرار گرفته است.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه تار چه موقع هست؟

بهار و تابستان

تفریحات دریاچه تار چیست؟

پیاده‌روی، عکاسی در طبیعت، قایق‌سواری، پیک‌نیک، ماهیگیری و غیره

نحوه دسترسی به دریاچه تار چگونه است؟

برای رفتن به دریاچه تار مسیرهای مختلفی وجود دارد، اما راحت‌ترین و سریع‌ترین مسیر از طریق جاده فیروزکوه_ دماوند است. با طی این جاده و گذر از دماوند می‌توانید از طریق سه مسیر جاده‌ای ازجمله روستای دلیچای، چنار غربها و یا ارو به مسیر خاکی برسید. این مسیر خاکی پر از پیچ و گردنه است و با پیمودن آن که حدود بیست تا سی دقیقه طول می‌کشد می‌توانید به دریاچه برسید.

4.3/5 - (25 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. ایران پراز زیبایی وشگفتی هست کاش این جاهرو قدرش رو بدونن ودراطرافش زباله رها نکنند شما هروقت مطلبی از طبیعت می گذارید من نگران میشم که انسانها این محیط هارو کثیف کنند بعداز کشف کردن البته کاش بکر ودست نخورده بمونه

  2. سلام خبری شنیدم که دیگر دسترسی عموم به دریاچه ممنوع است، آیا صحت دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *