جاهای دیدنی

معرفی تنگه واشی | از شکارگاه شاهان قاجار تا ییلاقی پرطرفدار برای تهرانی‌ها

در همه مهمانی‌ها و دورهمی‌ها یک گروه اهل سفر پیدا می‌شود که همیشه خاطره‌ای از تجربه‌های هیجان‌انگیز و لذت‌بخش سفرش داشته است. یکی از تماشای غروب آفتاب در ساحل تعریف می‌کند، یکی از جنگل نوردی و دیگری از تجربه دل‌نشین اقامت در کلبه‌ای چوبی.

کمتر کسی پیدا می‌شود که از تجربه رودخانه نوردی و عبور از مسیرهای عجیب‌وغریب تعریف کند. اگر قصد دارید یک ماجراجویی هیجان‌انگیز را تجربه کنید و این بار شما در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها مجلس را دست بگیرید، پس این مقاله را بخوانید.

این مقاله از مجله اتاقک را به معرفی تنگه واشی اختصاص دادیم. اگر دوست دارید قبل از بازدید از این ییلاق معروف فیروزکوه و محبوب دل اهالی پایتخت، با آن بیشتر آشنا شوید پس به خواندن ادامه دهید.

تنگه واشی کجاست؟

تنگه واشی در کیلومتر 17 جاده تهران-فیروزکوه قرار دارد.
تنگه واشی را در جاده تهران-فیروزکوه، جاده واشی و بعد از روستای جلیزجند قرار دارد. – عکاس: armin ahmadi

تنگه واشی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی فیروزکوه است. تنگه‌ای که در آغوش کوهستان جا خوش کرده است و سال‌هاست برای اهالی پایتخت و مازندران دلبری می‌کند. جذابیت‌های این تنگه به‌قدری است که سفر یک‌روزه به آن، به پای ثابت خیلی از سفرهای تابستانی تبدیل شده است.

آدرس تنگه واشی: جاده تهران-فیروزکوه، جاده واشی، بعد از روستای جلیزجند، تنگه واشی

اگر برایتان همیشه سؤال بوده است که آیا تنگه واشی با تنگه ساواشی فرق دارد، باید بگویم بله! تنگه واشی در حقیقت دو تنگه است. نام تنگه اول «واشی» و نام تنگه دوم «سا» است. بین این دو تنگه دشتی زیبا به نام دشت ساواشی قرار دارد که از زمان شاهان قاجاری موردتوجه اهالی پایتخت بوده است. آبشار دیدنی این جاذبه در انتهای تنگه «سا» با دیواره‌های بلندش قرار دارد. نقطه‌ای از فیروزکوه که هیچ‌وقت روی هوای گرم را به خود ندیده است.

آب‌وهوای تنگه واشی

این تنگه در منطقه‌ای کوهستانی و ییلاقی قرار دارد؛ بنابراین قابل حدس است که آب‌وهوای تنگه واشی در بهار و از اواسط خرداد تا اواخر شهریور مطبوع و دل‌نشین خواهد بود. در مقابل آب‌وهوای تنگه در پاییز، زمستان و نیمه اول بهار سرد است. طوری که اگر به آنجا بروید صورتتان از سرما مثل لبو سرخ خواهد شد!

مسیر دسترسی به تنگه واشی

بررسی روش‌های دسترسی به تنگه واشی
آشنایی با مسیر دسترسی به تنگه واشی با ماشین شخصی – عکاس: Msoumeh Shamohammadi (Lifestyle_by_m

اگر عزمی راسخ برای بازدید از این جاذبه طبیعی دارید و می‌خواهید تا تنگه واشی با ماشین شخصی بروید، پس این قسمت مقاله را رد نکنید:

برای دسترسی به تنگه واشی با ماشین شخصی باید از هر نقطه پایتخت که هستید، راهی یکی از خروجی‌های شرقی تهران شوید. یکی از رایج‌ترین مسیرهای خروجی شرق تهران بزرگراه صدر و بعد بزرگراه بابایی است.

این مسیر را که ادامه دهید وارد جاده دماوند و اتوبان تهران-پردیس می‌شوید. از اینجا به بعد است که کم‌کم حس خوب شروع سفر در وجودتان بیدار می‌شود. بعد از گذشتن از بومهن و رودهن به جاده فیروزکوه می‌رسید.

حالا باید در جاده فیروزکوه به مسیرتان ادامه دهید. نرسیده به فیروزکوه (حدود 2 کیلومتر قبل از ورودی) تابلوی تنگه واشی را می‌بینید. این تابلو شما را به خروجی فرعی و روستای جلیزجند هدایت می‌کند.

تقریباً 9 کیلومتر که در این جاده فرعی رانندگی کنید، روستایی باصفا با دشت‌های سرسبز (در بهار و تابستان) به پیشواز شما می‌آید. این روستا خبر از این می‌دهد که 4 کیلومتر دیگر تا پارکینگ روستا فاصله دارید.

قصه بازدید از این تنگه پرطرفدار و اکتشافات شما از اینجا شروع می‌شود. مسیری زیبا با چالش‌هایی جذاب و گاهی سخت. از ورودی مسیر تنگه واشی تا آبشار تقریباً 1 ساعت و نیم پیاده‌روی لازم است. البته که سرعت پیاده‌روی شما و همسفرانتان می‌تواند این مدت‌زمان را کمتر یا بیشتر کند.

برای اجاره ویلا شمال به سایت اتاقک مراجعه کنید.

بهترین زمان سفر به تنگه واشی

از خرداد تا شهریور فرصت بازدید از تنگه واشی را دارید.
اواسط خرداد تا اواخر شهریور بهترین زمان سفر به تنگه واشی است. – عکاس: mohammad ghaednodoomi

اگر قسمت آب‌وهوای این تنگه را خوانده باشید، خودتان برنامه سفر را چیده‌اید و دیگر نیازی نیست من بگویم. با این حال اگر می‌خواهید یک بار دیگر مطمئن شوید که بهترین زمان سفر به تنگه واشی چه فصلی است، باید بگویم اواسط خرداد تا اواخر شهریور بهترین زمان سفر به این منطقه ییلاقی است.

در این بازه از سال می‌توانید خودتان را از گرمای آزاردهنده پایتخت یا هوای شرجی و مرطوب شهرهای شمالی نجات دهید و به این منطقه کوهستانی پناه ببرید. در این موقع از سال تنگه واشی مثل فردی کهن‌سال و مهربان با آغوشی خنک، منتظر شماست تا بتوانید حداقل یک روز از خنکای طبیعت و بادهای نوازشگرش لذت ببرید.

در ضمن فاصله تهران تا تنگه واشی تقریباً 157 کیلومتر است که بسته به سرعت رانندگی شما و توقف‌های در طول مسیر، به‌طور متوسط در حدود 2 ساعت و 30 دقیقه طی می‌شود.

فعالیت‌هایی که می‌توان در تنگه واشی انجام داد

برسیم به جذاب‌ترین بخش این مقاله یعنی معرفی فعالیت‌های هیجان‌انگیز و چالشی در این جاذبه محبوب. فعالیت‌هایی که بدون شک همه گردشگران از انجام آن‌ها لذت می‌برند. اصلاً همین تفریحات مسیر تنگه واشی است که باعث شده است تا کمتر کسی در پایتخت و اهل سفر پیدا شود که نام این تنگه به گوشش نخورده باشد.

قدم اول، به دل رودخانه بزنید

جذابیت‌های مسیر تنگه واشی
مسیر تنگه واشی با یک رودخانه‌نوردی هیجان انگیز شروع می‌شود. – عکاس: Elham Mzn

جذاب‌ترین بخش در سفر به تنگه واشی همین قسمت است. اصلاً این تنگه در همان بدو ورود و با مسیر خاصی که شما را تا آبشار 15 متری‌اش هدایت می‌کند، دل ملاقات‌کنندگانش را به دست آورده است.

در ابتدای مسیر شما باید به دل رودخانه‌ای با آب بسیار سرد بزنید و در مسیری با عرض کم در این رودخانه عبور کنید. عمق آب رودخانه در تابستان زیاد نیست و نهایتاً تا زانوی شما می‌رسد؛ اما اگر تنگه پاییز و زمستان پربارشی را پشت سر گذشته باشد، ممکن است عمق رودخانه کمی بیشتر باشد. با این حال نگران نباشید، خبری از غرق شدن در آن نیست!

این مسیر تقریباً 250 متر است و پیشنهاد می‌کنم با یکی از همسفرانتان دوبه‌دو حرکت کنید. به شرطی که آن همسفر اهل شوخی‌های نابجا نباشد!

قدم دوم، از کتیبه تنگه واشی غافل نشوید

کتیبه تنگه واشی، زیبا و تاریخی
این کتبیه به دستور فتحعلی شاه قاجار حک شد تا زمان شکار آهو توسط او در تاریخ ثبت شود. – عکاس: Iman Fakhri Joshani

در نیمه‌های مسیر رودخانه نوردیتان و وقتی هنوز 150 متر هم نرفتید، به یک کتیبه بزرگ و تاریخی با سنی بیشتر از 185 سال می‌رسید. این کتیبه به دستور فتحعلی شاه قاجار در ابعاد 6 متر در 7 متر ساخته شده است.

در اطراف این کتیبه پله‌هایی تعبیه‌شده که شما می‌توانید با گذر از آن‌ها کنار کتیبه عکس بگیرید. حالا بگذارید بگویم داستان این کتیبه چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتم، دشت ساواشی شکارگاه شاهان قاجار بود. گویا فتحعلی شاه قاجار بعد از این‌که همراه سه فرزندش آهویی را شکار می‌کند، خیلی به خودش افتخار می‌کند و دستور ثبت لحظه شکار را روی این کتیبه صادر می‌کند.

در این کتیبه تصویر فتحعلی شاه قاجار، فرزندان و همراهانش روی اسب حک شده است و نام ملازمان و کسانی که در این صحنه تاریخی وجود داشتند، در حاشیه کتیبه ذکر شده است. این کتیبه تاریخی و ارزشمند در طول سه سال با هنرمندی نقاشان، معماران و حجاران قاجاری خلق شده است.

قدم سوم، به دشت ساواشی خوش آمدید

بعد از طی مسیر 250 متری در رودخانه به دشت ساواشی می‌رسید. دشتی سرسبز و خوش آب‌وهوا به طول 2 متر که بین تنگه «واشی» و تنگه «سا» قرار دارد. دشتی که جان می‌دهد برای تازه کردن نفس، نوش جان کردن غذا یا خوراکی‌های مقوی، عکاسی و استراحت.

قدم چهارم، 800 متر مانده تا آبشار

آبشار زیبا در انتهای تنگه دوم
بعد از 800 متر رودخانه نوردی در تنگه دوم، به این آبشار زیبا می‌رسید. – عکاس: M.h tajik

بعد از استراحت و تماشای زیبایی‌های دشت ساواشی به مرحله آخر یعنی عبور از تنگه «سا» می‌رسیم. تنگه‌ای که از تنگه اول عرض بیشتری دارد و جذابیت آن به هوای همیشه خنک و دیواره‌های بلندش است.

در عبور از این تنگه هم یک رودخانه نوردی در انتظار شماست؛ با این تفاوت که عمق رودخانه در این قسمت، از تنگه اول کمتر است. طول تنگه دوم یعنی تنگه «سا» تقریباً 800 متر است. مسیری که شاید عبور از آن بعد از پیاده‌روی‌های قبلی کمی سخت باشد، ولی به جایزه‌ای که در انتهای آن قرار دارد یعنی تماشای آبشار 15 متری ولی خروشان می‌ارزد.

خیلی از گردشگران موقع بازدید از تنگه واشی تا این قسمت یعنی بازدید از آبشار پیشروی می‌کنند. باید بگویم جاذبه‌های این تنگه به این آبشار ختم نمی‌شود. اگر آمادگی جسمانی مناسبی دارد، بعد از تماشای به ماجراجویی‌تان ادامه دهید. به شرطی که یک راهنما همراه شما باشد یا جی‌پی‌اس داشته باشید. از آبشار به بعد یک مسیر کوهنوردی جذاب هم قرار دارد که شما را به آبشار دراسله و سد خاکی ساح می‌رساند.

تنگه واشی در زمستان

تنگه واشی در زمستان مثل میزبانی است که در حال آماده کردن تدارکات لازم برای یک مهمانی باشکوه و میزبانی از گردشگران در اواخر بهار و تابستان است.

بنابراین روشن‌تر از روز است که سفر به این منطقه در زمستان کاری محال است. آن هم به خاطر هوای سرد، بادهای استخوان سوز، افزایش عمق رودخانه، بارش برف و یخ زدن آبشار

قیمت ورودی تنگه واشی 1402 چقدر است؟

قیمت ورودی تنگه واشی برای خودروی شخصی 150 هزار تومان و برای اتوبوس 350 هزار تومان است. همچنین به خاطر داشته باشید این هزینه در ورودی روستای جلیزجند دریافت می‌شود؛ بنابراین بدون پرداخت هزینه نمی‌توان از تنگه بازدید کرد.

جاهای تفریحی نزدیک به تنگه واشی

اگر برنامه سفری طولانی‌تر به فیروزکوه را دارید و می‌خواهید به‌جز این تنگه از سایر جاذبه‌های حوالی آن هم دیدن کنید، پس فهرست زیر را به خاطر داشته باشید:

  • تنگه میشینه مرگ
  • روستای سله بن
  • غار بورنیک
  • روستای هرانده
  • سیمین دشت

اقامت در تنگه واشی

خیلی از ملاقات‌کنندگان تنگه واشی با برنامه سفری یک‌روزه و معمولاً با تورهای مخصوص بازدید از منطقه، راهی این جاذبه معروف فیروزکوه می‌شوند. با این حال اگر شما قصد برنامه سفری طولانی‌تر و بازدید از سایر جاهای دیدنی فیروزکوه را دارید، گزینه زیر انتخاب خوبی است.

کافی است به‌راحتی و با چند کلیک ساده از گزینه اجاره ویلا فیروزکوه بهترین انتخاب است. به‌این‌ترتیب می‌توانید با توجه به برنامه سفر و بودجه‌تان، هر اقامتگاهی را که دوست دارید رزرو کنید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به تنگه واشی بدانید

نکات مهم موقع بازدید از تنگه واشی
بررسی مهم‌ترین نکات موقع بازدید از تنگه واشی – عکاس: Sayed mojtaba Tavakoli
  • مثل هر سفر دیگری با خودروی شخصی، حتماً برای دسترسی به تنگه واشی با ماشین شخصی از سلامت فنی خودرو مطمئن شوید.
  • اگر دوست ندارید به دل آب بزنید و رودخانه نوردی را تجربه کنید یا به خاطر مشکلات عضلانی این فعالیت برایتان مقدور نیست، می‌توانید اسب یا قاطر کرایه کنید. این حیوانات دوست‌داشتنی طی کردن این مسیر را برای شما راحت‌تر می‌کنند.
  • کفش و لباس مناسب بپوشید. اگر خیس بودن لباس‌ها برای شما ناخوشایند است، یک دست لباس سبک اضافی در کوله‌پشتی داشته باشید.
  • اگر نگران خراب شدن کفش‌هایتان هستید، از فروشگاه‌های نزدیک به تنگه یا دست‌فروش‌ها، کفش بنددار پلاستیکی بخرید. با این کار هم به اقتصاد افراد محلی کمک کردید، هم دیگر کفش‌هایتان خراب نمی‌شوند.
  • موقع عکاسی با کتیبه روی آن یادگاری ننویسید. هرچند متأسفانه در حال حاضر یادگاری‌های زیادی روی این کتیبه نوشته شده است. طوری که دیدن آن‌ها هر شیفته تاریخ و یادگاری‌هایش را آزرده‌خاطر می‌کند.
  • مراقب طبیعت باشید و زباله‌هایتان را رها نکنید.

سخن آخر

در این مقاله درباره یکی از محبوب‌ترین تفرجگاه‌ها و ییلاق‌های اطراف تهران یعنی تنگه واشی صحبت کردیم. تنگه‌ای که سال‌هاست پناهگاه اهالی پایتخت برای فرار از گرمای هوا در روزهای داغ تابستان بوده است. اگر تا به حال از این تنگه دیدن نکردید، پیشنهاد می‌کنم حتماً قبل از سفر، این مقاله را بخوانید.

اگر هم قبلاً از این تنگه بازدید کردید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات خاطراتتان را با ما در میان بگذارید. راستی لطفاً به خاطر اجاره اقامتگاه، سفر به فیروزکوه و بازدید از تنگه را به تعویق نیندازید. کافی است تا با اجاره ویلا پیش از سفر، بدون هیچ دغدغه‌ای راهی یکی از جذاب‌ترین ییلاق‌های اطراف پایتخت شوید و لحظاتی را دور از هیاهوی تهران بگذرانید.

سؤالات متداول درباره تنگه واشی

تنگه واشی کجاست؟

جاده تهران-فیروزکوه، جاده واشی، بعد از روستای جلیزجند، تنگه واشی

مسیر دسترسی به تنگه واشی با ماشین شخصی چیست؟

بهترین مسیر بزرگراه صدر، اتوبان بابایی، جاده دماوند و بعد جاده فیروزکوه است. نرسیده به فیروزکوه تابلوی تنگه واشی شما را تا رسیدن به این جاذبه راهنمایی می‌کند.

آیا می‌توان به ملاقات تنگه واشی در زمستان رفت؟

تنگه واشی در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که سفر به آن از آبان تا اوایل بهار امکان‌پذیر نیست. چراکه سرمای هوا غیرقابل‌تحمل است، عمق آب رودخانه بیشتر می‌شود و تا کمر می‌رسد.

قیمت ورودی تنگه واشی چقدر است؟

قیمت ورودی تنگه واشی در سال 1402 برای خودروی شخصی 150 هزار تومان و برای اتوبوس 350 هزار تومان است.

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *