شهرها

معرفی فیروزکوه | شهری خنک و با جاذبه‌های ناشناخته نزدیک تهران

فیروزکوه کجاست؟ شهری زیبا و خنک در شمال شرق تهران که طبیعت آن به اندازه شهرهای خطه شمال ستودنی است. این مقصد در روزهای گرم سال پاتوق همیشگی پایتخت‌نشینان است. خیلی‌ها درباره جذابیت گردشگری این مکان نمی‌دانند. زیرا در مسیر رسیدن به مازندران بی‌توجه از آن رد می‌شوند. در حالی که وسعت ییلاق فیروزکوه خاص و سرسبز است و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی را در کنار هم دارد.

چنان‌چه درباره فرهنگ بومی مردم فیروزکوه، آب‌وهوا، روستاها، دیدنی‌ها، صنایع دستی و سوغاتی، مراکز خرید، غذاهای محلی و رستوران‌های آن تا به حال نشنیده‌اید، تا ادامه این راهنما با ما همراه باشید.

فیروزکوه کجاست؟

فیروزکوه کجاست

اگر برای پیدا کردن آدرس فیروزکوه تهران نیم نگاهی به نقشه جغرافیایی کشور داشته باشید، در منتهی الیه شمال شرقی پایتخت و در فاصله 140 کیلومتری از آن توجه‌تان را به خود جلب می‌کند. سالانه گردشگران زیادی در مسیر جاده تهران- قائم‌شهر از این شهرستان عبور می‌کنند. البته خیلی از آنها خبر ندارند که این پل ارتباطی تهران با دریای مازندران به چه اندازه طبیعتی خرم و زیبا دارد.

در حال صحبت از شهری با وسعت 2261 کیلومترمربع و با ارتفاع 1930 متر از سطح دریا در دل دامنه‌های شرقی کوه‌های البرز هستیم که استان مازندران در همسایگی شمال و شرق آن قرار دارد. همچنین از سمت جنوب با استان سمنان و از سمت غرب با شهرستان دماوند همجوار است. آب‌وهوای نیمه‌مرطوب و خنک و عبور رودخانه‌های خروشان از وسعت شهرستان فیروزکوه باعث رونق دامپروری و کشاورزی در این منطقه شده‌اند. باغ‌های سرسبز و انبوه این شهر علاوه‌بر تامین میوه مردمان آن، نیاز برخی از شهرهای اطراف را نیز جوابگو است.اکنون که متوجه شدید فیروزکوه کجاست، در ادامه کمی درباره جنبه‌های دیگر آن صحبت می‌کنیم.

معرفی فیروزکوه

فیروزکوه با داشتن دو بخش مرکزی و ارجمند و 71 آبادی دارای سکنه، حدود 39284 نفر جمعیت دارد. ساکنین این منطقه بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند و به زبان شیرین مازنی سخن می‌گویند. البته در بین مردم فیروزکوه کسانی هم هستند که به زبان کردی، ترکی و لری صحبت می‌کنند. ییلاق فیروزکوه محل مناسبی برای رفت‌وآمد عشایر بومی و میهمان از شهرهای همجوار است.

فیروزکوه به خاطر موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی ناهموار، شرایط آب‌وهوایی مناسب و گونه‌های گیاهی مختلف یکی از زیستگاه‌های مهم حیات‌وحش محسوب می‌شود. حبله‌رود یکی از رودخانه‌های عبوری مهم آن است که رونق آبادی شهر را تحت تاثیر قرار داده است. این منطقه تاریخی و قدیمی در کنار جاذبه‌های طبیعی دارای چندین امام‌زاده، قلعه قدیمی، تپه باستانی، مسجد تاریخی، پل تاریخی، غار و دژ طبیعی و کاروانسرا است.

تمام آنچه در این بخش به آن اشاره کردیم زندگی در فیروزکوه را برای ساکنین آن آرامش‌بخش و مفرح کرده‌اند. پس اگر شما هم برای فرار و آسودگی از دغدغه ‌های روزمره و آلودگی زندگی شهری در فکر یک سفر یک روزه هستید، حتماً در اولین فرصت سری به فیروزکوه تهران بزنید. مطمئن باشید هوای پاک و طبیعت آرام آن تا مدت‌ها شما را شارژ و سرزنده نگه می‌دارد.

آب‌وهوای فیروزکوه

آب و هوای فیروزکوه

یکی از مواردی که شهرستان فیروزکوه را از دیگر شهرهای تهران متمایز کرده است، آب‌وهوای آن است. با توجه به قرارگیری وسعت این منطقه در دامنه کوه‌های البرز، دارای اقلیم نیمه مرطوب و آلپی است. البته عوامل دیگری همچون عرض جغرافیایی، توده‌های هوایی و فاصله کم تا دریای مازندران هم می‌توانند در وضعیت آب‌وهوای فیروزکوه ‌تاثیرگذار باشند.

زمستان‌های فیروزکوه بسیار سرد و برفی هستند تا جایی که دمای هوا گاهی به منفی 10 درجه هم می‌رسد. در ابتدای فصل بهار هوا همچنان سرد است اما با نزدیک شدن به رزوهای آخر فصل کم‌کم میانگین دمای هوا افزایش می‌یابد. هوای تابستان‌ها در فیروزکوه معتدل و خنک است و حتی در گرم‌ترین روزهای سال دمای آن از 34 درجه بالاتر نمی‌رود. با شروع فصل پاییز و آغاز بارش‌ها، دوباره هوا رو به سردی می‌رود. البته پاییزهای فیروزکوه به اندازه روزهای زمستان آن سرد و یخبندان نیستند.

بهترین فصل سفر به فیروزکوه

بهترین فصل سفر به فیروزکوه

همه ما ترجیح می‌دهیم زمانی به مسافرت برویم که دمای هوا معتدل و مناسب باشد. خوشبختانه آب‌وهوای فیروزکوه در فصل بهار و تابستان برای سفر مساعد است. گشت‌وگذار فیروزکوه در فصل بهار به خاطر طبیعت سرسبز و آب‌وهوای مطبوع آن می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. خنکای شیرین تابستان‌های آن باعث شده است که به عنوان یکی از بهترین مقاصد سفرهای تابستانی شناخته شود. با شروع شدن تعطیلی مدارس فیروزکوه مملوء از مسافرانی که از گرمای هوای شهرهای خود به این دیار زیبا و دیدنی پناه آورده‌اند.

شهرستان فیروزکوه در فصل پاییز به اوج زیبایی خود می‌رسد. حال و هوای رنگ‌های پاییزی آن وسوسه‌کننده است. اگر در پاییز به این شهر می‌روید، لباس گرم با خود ببرید. همانطور که اشاره کردیم، زمستان فیروزکوه سرد و سخت است. در صورتی که به سرمای هوا عادت ندارید، توصیه می‌کنیم در فصل زمستان به این مقصد سفر نکنید. البته ناگفته نماند که فصل زمستان به خاطر بارش‌های قابل توجه برف، برای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی فرصت خوبی برای اسکی و تیوپ‌سواری بر فراز کوه‌های این مقصد است.

دیدنی‌های فیروزکوه

بهترین جاهای دیدنی فیروزکوه کجاست؟ جاده فیروزکوه که به احتمال زیاد تا به حال از آن رد شده‌اید یا نامش به گوشتان رسیده است، حد فاصل تهران و قائم شهر است. در واقع در طول این جاده از مسیر تهران به ترتیب شهرهای بومهن، فیروزکوه، پل‌سفید، زیرآب، شیرگاه و در نهایت قائم شهر قرار دارند. وجب به وجب مسیر جاده فیروزکوه زیبا و دیدنی است. در این بخش می‌خواهیم درباره دیدنی‌های فیروزکوه، همان جاذبه‌های شگرف و زیبایی که از دید خیلی از گردشگران پنهان مانده‌اند، صحبت کنیم.

تنگه واشی، بهترین تفرجگاه تابستانی فیروزکوه

تنگه واشی فیروزکوه

پیاده‌روی در مسیر رودخانه و آبتنی زیر آبشار در فصل تابستان برای هر کسی خوشایند است. تنگه واشی این فرصت را برای مردم تهران فراهم آورده است. در حال صحبت از یکی بهترین تنگه‌های اطراف پایتخت هستیم که در اصل از دو تنگه «واشی» و «سا» تشکیل شده است و در منتهی الیه آن یک آبشار زیبا با ارتفاع 15 متر قرار گرفته است.

بی‌شک بازدید از تنگه واشی، قدم گذاشتن در آب سرد رودخانه، صخره‌نوری، طبیعت‌گردی در ییلاق خرم و سرسبز و استشمام هوای آن پاک لحظات خوشی را برای گردشگران رقم می‌زند. در اطراف این جاذبه طبیعی سه کتیبه تاریخی از دوران قاجار با قدمت حدود 190 سال دیده می‌شود که قطعاً به ارزش تنگه افزوده‌اند. با خواندن این توصیفات حتماً مشتاق هستید که بدانید آدرس تنگه واشی فیروزکوه کجاست؟ در 17 کیلومتری فیروزکوه واقع شده است که مسیر جاده فیروزکوه و جاده فرعی روستای جلیزجند شما را به آن می‌رساند.

روستای لزورروستا لزور فیروزکوه

از بهترین دیدنی‌های فیروزکوه می‌توان به روستاهای سرسبز و دنج آن اشاره کرد. لزور با وجود داشتن دریاچه لزور، مراتع خرم، رودخانه‌های پرآب، اماکن زیارتی همچون امام‌زاده معصوم و امام‌زاده خوشنام، چند قله مرتفع و تنگه فرح رود می‌تواند بهترین روستای فیروزکوه شناخته شود. این مقصد در فصل بهار و تابستان انتخابی مناسب برای طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی است. روستای لزور در 45 کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان فیروزکوه قرار دارد که مسیر دسترسی به آن از جاده معروف فیروزکوه و سه راهی فرعی لاسم می‌باشد.

چشمه آب معدنی خُمده، معروف‌ترین جاذبه فیروزکوه بعد از تنگه واشی

چشمه آب معدنی خمده فیروزکوه

همجواری با رشته‌ کوه‌های البرز برای فیروزکوه دستاوردهای زیادی را به همراه دارد. در گوشه‌ای از  دل‌ کوه‌های آن چشمه آب معدنی خُمده بیرون زده است. این چشمه زلال که آدرس آن 15 کیلومتری جاده تهران- فیروزکوه می‌باشد، اسباب آبتنی گردشگران در فصل گرم تابستان را فراهم آورده است. با توجه به خاصیت آب درمانی این چشمه تدابیری برای آبتنی خانم‌ها و آقایان اندیشیده شده است. اسم چشمه خمده از روستایی سرسبز و دیدنی به همین نام برگرفته شده که در نزدیکی آن قرار دارد.

غار بورنیک، طولانی‌ترین غار تهران

غار بورنیک فیروزکوه

اگر از آمادگی جسمانی متوسط برخوردار هستید و چند کیلومتر پیاده‌روی برایتان مشکلی ایجاد نمی‌کند، بازدید از غار سنگی بورنیک را پیشنهاد می‌دهیم. این جاذبه طبیعی ژئوتوریسم در فهرست آثار ملی قرار دارد. این غار با طول حدود 3470 متر یکی از دیدنی‌های روستای هرانده محسوب می‌شود. غار بورنیک دارای چهار تالار است که برای دیدن آنها باید در هنگام ورود به غار حدود 148 پله را به پایین بروید. در 15 کیلومتری جنوب غرب شهرستان فیروزکوه می‌توانید از روستای زیبای هرانده و غار بورنیک دیدن کنید.

روستای جلیزجند

روستای جیلزجند فیروزکوه

روستای جلیزجند فیروزکوه کجاست؟ منطقه‌ای مرتفع و سرسبز با قدمتی طولانی است که در 13 کیلومتری شمال غرب فیروزکوه قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید«جلیزبند» واژه‌ای محلی است که در اصل از «جالیزبند» به معنی زمین‌های پوشیده از سبزه و گل گرفته شده است. بنابراین نام روستا به خوبی توصیف طبیعت زیبا و باشکوه و باغات انبوه آن محسوب می‌شود. هوای پاک و طبیعت آرام و بی‌خبر از هیاهوی زندگی شهری در این روستا همان چیزی است که گردشگران را از جای‌جای تهران و حتی استان‌های دیگر به سوی خود فرا می‌خواند.

تنگ میشینه مرگ

تنگه میشینه مرگ فیروزکوه

شاید در ابتدا با شنیدن نام این جاذبه طبیعی فیروزکوه کمی بترسید، اما داستان جالبی در نام‌گذاری تنگ میشینه مرگ وجود دارد. کلمه اول آن یعنی « میشینه» اشاره به تعدادی مجسمه میش در راه مخفی قله دارد. البته فقط یک پیرمرد از اهالی روستا از آن مطلع بوده و تنها فرزند گنگ خود را از آدرسش باخبر کرده است. فلسفه قسمت دوم نام تنگه «مرگ» اشاره به چشمه‌ای دارد که پرندگان بعد از خوردن آب آن می‌میرند.

قله میشینه مرگ جزء آثار دیدنی اطراف روستای لزور است. این کوه مرتفع حدود 4300 ارتفاع دارد که مسیر سختی در راه رسیدن به قله آن پیش رو خواهید داشت. البته طبیعت زیبا و چشمه‌ها و آبشارهای زیبا در مسیر پیاده‌روی آن تمام خستگی راه را از تنتان دور می‌کند.

قلعه لاجورد فیروزکوه کجاست؟

قلعه لاجورد فیروزکوه

در ابتدای متن اشاره کردیم که فیروزکوه به خاطر داشتن قدمت طولانی آثار تاریخی متعددی را در دل خود جای داده است. قلعه لاجورد یکی از دیدنی‌های تاریخی آن بوده که شواهد نشان می‌دهند قدمت آن به دوره پیش از اسلام مربوط است. در قسمت چپ جاده فیروزکوه-سمنان می‌توانید به بازدید از این قلعه تاریخی بروید.

برای ساخت قلعه از مصالح سنگ لاشه و خشت‌های پخته استفاده شده است. در قسمت شرق آن دروازه‌هایی دیده می‌شود که گویا تنها راه ورود به قلعه هستند. این دژ تاریخی و طبیعت سرسبز و خوش آب‌وهوای اطراف آن می‌تواند تفرجگاهی مناسبی برای سفر یک روزه‌تان باشد.

راه‌های دسترسی به فیروزکوه

راه های دسترسی به فیروزکوه

برای رفتن به فیروزکوه و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن مسیر سختی در پیش ندارید. از طریق مسیر جاده‌ای و ریلی خیلی راحت می‌توان به این شهر سفر کرد. اگر مالک ماشین شخصی هستید و حوصله رانندگی دارید، پیشنهاد می‌کنیم دل به جاده بزنید و از دیدن زیبای‌های مسیر نهایت استفاده را ببرید. سفر با قطار هم گزینه‌ای ارزان و راحت برای سفر کردن است که خوشبختانه با تهیه بلیط قطار فیروزکوه می‌توانید، بی‌دغدغه به این شهر سفر کنید.

اگر هم قرار است ابتدا به تهران بروید و سپس از آنجا خود را فیروزکوه برسانید، سفر با اتوبوس یا تاکسی‌های شهری گزینه مناسبی است.

سوغات و صنایع دستی فیروزکوه

صنایع دستی فیروزکوه

در جای جای سرزمین ایران مردمان هنرمند و خلاق زندگی می‌کنند و فیروزکوه از این قاعده مستثنی نیست. وقتی که وارد مغازه‌های فیروزکوه می‌شوید، مطمئناً صنایع دستی رنگارنگ و زیبای مردم هنرمند آن بیش از هر چیزی دیگری توجه شما را به خود جلب می‌کنند. جاجیم یکی از معروف‌ترین آنها است که آوازه آن به گوش اهالی تهران هم رسیده است. همانطور که می‌دانید از پشم گوسفند برای جاجیم بافی استفاده می‌شود. کوهستانی بودن فیروزکوه شرایط مناسبی را برای دامپروری و از طرفی تولید پشم و تولید انواع منسوجات فراهم آورده است.

از دیگر صنایع دستی فیروزکوه می‌توان به سفالگری، گلیم‌بافی، جورراب‌های پشمی، بافتنی‌های سنتی، معرق چوب، چرم‌دوزی، میناکاری و مکرومه بافی اشاره کرد.

سوغاتی‌های خوشمزه فیروزکوه

سوغات فیروزکوه

با توجه به شرایط آب‌وهوایی شهرستان فیروزکوه، کشاورزی و باغداری در این منطقه اوضاع خوبی دارد. به همین خاطر در سبد خرید گردشگران انواع میوه‌های تازه و خوش‌ورنگ لعاب همچون انار، انگور، سیب، آلبالو، گیلاس، شلیل، هلو، بادام، فندق و گردو دیده می‌شود. عسل، رب انار، شاه‌انگبین، آلوچه، قیسی، لواشک و ترشی محلی فیروزکوه هم طرفداران زیادی دارد.

بی‌شک نان گُلاج یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های فیروزکوه است که طعم و مزه خاصی دارد. این نان محلی شیرین حاصل دستپخت بانوان عشایر است که با ترکیب روغن حیوان، آب، آرد، خمیرمایه، شکر، شیر، دارچین و تخم‌مرغ آن را تهیه می‌کنند.

مراکز خرید فیروزکوه

بازارگردی همیشه برای مسافران جذاب است و فرقی نمی‌کند که سفر آنها تفریحی باشد یا سفر کاری یک روزه. به همین خاطر خیلی‌ها قبل از سفر دست به کار می‌شوند و از طریق جست‌وجو در دنیای اینترنت درباره مراکز خرید مقصد سفر خود اطلاعات جمع می‌کنند. بی‌شک در این راهنما شما عزیزان هم مشتاق هستید تا بدانید که مراکز خرید فیروزکوه کجاست؟ از بهترین مراکز خرید فیروزکوه می‌توان پاساژ امیر، مجتمع تجاری بین‌الحرمین، مجتمع تجاری عصر جدید، بازرگانی آکو و بازار روز جمعه را نام برد. این بازارها علاوه‌بر خرید سوغات برای تامین نیازهای روزانه مسافران نیز پیشنهاد خوبی هستند.

غذاهای محلی فیروزکوه

غذاهای محلی فیروزکوه

گاهی اوقات انگیزه افراد از سفر کردن، خوردن غذاهای محلی خوشمزه مقصد است. فیروزکوه هم مانند بسیاری از شهرهای ایران عزیزمان، غذاهای سنتی لذیذ و خوش رنگ‌ولعاب متعددی دارد. با توجه به این فیروزکوه جزء شهرهای استان تهران محسوب می‌شود، دور از انتظار نیست که لیست غذاهای محلی آن مانند تهران باشد.

ته چین فیروزکوه پرطرفدارترین غذای محلی این شهرستان در بین مسافران است. بدون‌شک غذای ته‌چین در سفره تمام خانواده‌های ایرانی وجود دارد. اما ته‌چین فیروزکوه متفاوت و خاص است. ترکیب گوشت قرمز، چغندر، قیسی زردآلو، زیره و سبزی پلویی چنان طعم بی‌نظیری ایجاد می‌کنند که برای همیشه در ذهنتان باقی می‌ماند. از دیگر غذاهای محلی فیروزکوه می‌توان به خوش اسفناج، خورش قیمه، آش رشته، آش دوغ، حلیم، ماهی شکم‌پر و شیرین پلو اشاره کرد.

رستوران‌های فیروزکوه

بهترین رستوران‌های فیروزکوه کجاست؟ علاقه‌مندان به رستوران‌گردی همیشه قبل از سفر این دغدغه را دارند که در کدام رستوران یا سفره‌خانه می‌توانند غذاهای محلی خوشمزه و درجه یک را نوش جان کنند. در نقاط مختلف شهر گردشگرپذیر فیروزکوه رستوران‌های متعددی وجود دارد که هر یک انواع غذاها را در محیطی دلنشین سرو می‌کنند.

رستوران شقایق، رستوران شبنم، رستوران پرسپولیس، غذای سنتی ننه شمالی، رستوران ریحون، رستوران امین، رستوران کندو، آش گدوک بابا غلام، رستوران ماه تی تی، رستوران آریا، رستوران کوهستان و رستوران سیب سبز در لیست بهترین‌های فیروزکوه قرار دارند.

اقامت در فیروزکوه

برای اینکه مسافرتی بی‌دردسر داشته باشید، توصیه می‌کنیم پیش از سفر محل اقامت خود را رزرو کنید. همچنین برای اینکه احساس راحتی و رضایت بیشتری داشته باشید، ضروری است که درباره شرایط امکانات، نظافت و امنیت محل اقامت خود تحقیق کنید. خوشبختانه برای اقامت در فیروزکوه گزینه‌های متعددی همچون اجاره ویلا در فیروزکوه و یا رزرو سوئیت، خانه روزانه و اقامتگاه بومگردی وجود دارد. ما در سایت و اپلیکیشن اتاقک به شما عزیزان این امکان اجاره ویلا اطراف تهران را می‌دهیم و شما می‌توانید بهترین اقامتگاه‌ها را با قیمت مناسب و فقط از طریق چند کلیک ساده رزرو کنید.

.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

.

4.5/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. در حال صحبت از شهری با وسعت ۲۲۶۱ کیلومترمربع و با ارتفاع ۱۹۳۰ متر از سطح دریا در دل دامنه‌های شرقی کوه‌های البرز هستیم که شهر مازندران در همسایگی شمال و شرق آن قرار دارد
    من تا به حال فکر میکردم مازندران استانه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *