جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات فیروزکوه | روستای گلیم استان تهران

اگر تهرانی نباشید، حتی ممکن است در گوشه‌ی ذهن‌تان هم به استان تهران به‌عنوان یک مقصد گردشگری نگاه نکنید. اما این استان‌ هم می‌تواند برای شما تجربه‌ی یک سفر شیرین را بسازد. اگر استان تهران را برای سفر انتخاب کردید، سؤال بعدی درباره‌ی خرید سوغات خواهد بود. در آن استان نیز مردمان هنرمندی وجود دارند که با زحمتِ فراوان محصولات زیبا و باکیفیتی را می‌سازند. در بین نقاط مختلف استان تهران یکی از پیشنهادها برای مسافرت، شهرستان فیروزکوه است.

علاوه‌بر آب‌وهوای معتدل و جاذبه‌های گردشگری فراوان، سکونت عشایر در این منطقه فرصت خرید خاطره‌انگیزی را نیز برای شما فراهم کرده است. به همین دلیل در این مطلبِ وبلاگ اتاقک به معرفی سوغات فیروزکوه، به‌ویژه صنایع دستی این شهر پرداخته‌ایم. با ما تا پایان متن همراه باشید.

فیروزکوه

صنایع دستی فیروزکوه

قبل از شروع سفر ذهنی‌مان به شهر فیروزکوه، بیایید مقصد پیشِ روی‌مان را بیشتر بشناسیم. این شهر در قسمت شمال شرقی استان تهران قرار دارد و با دو استان مازندران (از طریق سوادکوه) و سمنان (از طریق مهدی‌شهر) نیز همسایه است. از آن‌جایی هم که این منطقه در دامنه‌ی کوه البرز قرار گرفته، دارای ارتفاعات فراوانی از جمله میشینه مرگ لزور هست.

شهرستان فیروزکوه از دو شهر اصلی ارجمند و فیروزکوه و دهستان‌های قزقانچای، پشتکوه، شهرآباد، حبلرود و دوبلوک تشکیل شده. اگر فرصت سفر به این ناحیه را داشتید، درون تک تک این روستاها طبیعتی زیبا به انتظار شما نشسته؛ پس آن را از دست ندهید.

تنها صنایع دستی فیروزکوه نیست که امروزه اهمیت دارد و در زمینه‌ی صنعت نیز این شهر توان‌مند گشته است. در نتیجه از کارخانه‌های این منطقه می‌توان به کارخانه سیمان و شیشه‌گری اشاره نمود. از دیگر فعالیت‌های مردم فیروزکوه اشتغال به کشاورزی و پرورش محصولات باغی و زراعی است. بعد از آشنایی اولیه با این شهر حالا بهتر است وارد بحث اصلی خودمان یعنی سوغات فیروزکوه بشویم.

معرفی صنایع دستی فیروزکوه

یکی از بخش‌های لذت‌بخش و ماندگار هرسفری، خرید یادگاری و سوغات است. چه این خرید را برای خودمان انجام بدهیم و چه قصدمان از آن، تهیه هدیه برای عزیزان باشد، نمی‌توان انکار کرد یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بسیاری افراد صنایع دستی است.

هرچه بازار این نوع از محصولات رونق بیشتری داشته باشد، هنرمندان نیز برای ادامه‌ی فعالیت ترغیب می‌شوند. خوشبختانه در این مسأله با حمایت‌های دولتی دوباره تولید صنایع دستی در فیروزکوه احیا شده و هم‌اکنون شاهد فعالیت در زمینه‌های مختلفی هستیم.

جاجیم

جاجیم صنایع دستی فیروزکوه

جاجیم فیروزکوه از معروفیت خاصی برخوردار است. رونق دامداری در این منطقه و همچنین حضور عشایر، سبب شده پشم حیوانات به راحتی در دسترس مردم منطقه قرار داشته باشد و باعث تولید انواع منسوجات گردد. درباره‌ی این سوغات فیروزکوه باید گفت مانند گلیم، جاجیم هم نوعی زیر انداز است. پارچه‌ی پلاس بخش اصلی این زیرانداز را تشکیل می‌دهد و روی آن نخ‌های رنگی و زیبا قرار می‌گیرند. به دلیل عدم‌وجود پرز در جاجیم، می‌توان از هر دو طرف آن استفاده نمود و به واسطه‌ی رنگ‌های متنوع به کار رفته در آن، به محیط جلوه‌ای زیبا بخشید. طرح به کار رفته در جاجیم‌ها معمولاً از یک الگوی راه‌راه بهره می‌گیرد و داخل این خط‌ها را هنرمندان، با نقوش مختلفی از جمله اشکال هندسی تزیین می‌کنند.

تولید و بافت جاجیم بین عشایر رواج بسیاری دارد و البته تنها استفاده‌ی آن به زیرانداز محدود نمی‌شود. بافت خاص این نوع صنایع دستی باعث شده بتواند گرما را به خوبی درون خود نگه‌دارد و به همین دلیل، عشایر به‌عنوان پتو و رو انداز هم از آن‌ها استفاده می‌کنند. شما نیز با خریدن جاجیم می‌توانید رنگی خاص به خانه‌ی خود یا عزیزان‌تان ببخشید و در عین حال، از مردم زحمت‌کش بومی منطقه‌‌ی فیروزکوه هم حمایت نمایید.

گلیم بافی

گلیم صنایع دستی فیروزکوه

یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های فیروزکوه، گلیم است. به دلیل اهمیت و جایگاه گلیم‌بافی، فیروزکوه را قطب گلیم بافی استان تهران می‌دانند. گلیم دست‌بافته‌ای از پشم حیوانات اهلی است که کاربرد زیرانداز دارد. طرح گلیم براساس فرهنگ و طبیعت هر منطقه متفاوت است و در فیروزکوه نیز از طبیعت کوهستانی آن الهام گرفته شده است.

جوراب‌های پشمی

جوراب پشم صنایع دستی فیروزکوه

یکی از اصلی‌ترین راه‌های درآمد عشایر دام‌داری است. مزایای پرورش دام تنها به شیر و گوشت محدود نمی‌شود و حتی پشم این حیوانات نیز کاربردهای مختلفی دارد. از طرف دیگر زندگی در منطقه‌ای کوهستانی و سردرسیری، این مردم شریف را به فکر چاره‌‌اندیشی برای فصل سرما انداخته است. در نتیجه یکی از صنایع دستی عشایر فیروزکوه، انواع محصولات پشمی است. از کلاه‌ها و شال‌گردن‌های پشمی برای مراقبت از سر، صورت و سینه‌ استفاده می‌شود. جوارب‌های پشمی نیز بسیار گرم هستند و از پاهای آدمی به خوبی در زمستان مراقبت می‌کنند.

زندگی در کنار طبیعت باعث می‌شود خلاقیت آدمی رشد کند و هنر نیز وارد زندگی وی شود. زنان عشایر فیروزکوهی نیز از این خصلت استفاده کردند و اقدام به تولید محصولات زینتی نموده‌اند. بخشی از این محصولات که از نخ‌های پشمی ساخته می‌شوند، کیسه‌های زیبا و خوش‌رنگ و سجاده‌های سوزن دوزی شده هستند.

صنایع چوبی فیروزکوه

صنایع چوب سوغات فیروزکوه

خوشبختانه تلاش‌هایی موفقیت‌‌آمیزی صورت گرفته است که دوباره تولید محصولات بومی این شهر به راه بیافتد. به همین جهت علاوه‌بر موارد بالا افراد مختلفی در زمینه‌ی تولید صنایع چوب (معرق، منبت، چرم، سفالگری) در حال فعالیت هستند. کارگاه‌های مختلفی در فیروزکوه فعال شده و محصولات هنری تولید می‌کنند.

سوغات خوشمزه فیروزکوه

سوغات فیروزکوه

سفر به منطقه‌ای جدید با خود تجربه‌های تازه‌ای را برای انسان خواهد آورد. یکی از این تجربه‌ها نیز، چشیدن طعم و مزه‌ خوراکی‌های خوشمزه و البته سالم محلی است. در شهرستان فیروزکوه نانی محلی به نام «نان گلاج» پخت می‌شود که در عین سالم بودن، بسیار هم لذیذ است. این نان از ترکیب خمیرمایه، آرد گندم، تخم مرغ، شکر، شیر، روغن حیوانی، دارچین و آب ساخته می‌شود. ویژگی خاص این نان سرخ شدن آن در روغن، بر خلاف بسیاری از نان‌ها، مزه‌ی بی‌نظیری به آن بخشیده است.

سخن پایانی

آن‌چه سفر را از سایر تجربه‌ها متمایز می‌کند، مواجه با اتفاقات جدید و پیش‌بینی‌ناپذیری اتفاقات پیشِ رو است. اما برای افزایش آرامش خاطر می‌توان چاره‌‌اندیشی برای احتمالات، بتوان آن سفر را بهتر مدیریت کرد. در نیتجه اطمینان خاطر از اقامتگاهِ مقصد می‌تواند از دغدغه‌های شما بکاهد. وبسایت اتاقک با در نظر گرفتن همین مسأله، امکان پیدا کردن انواع اقامتگاه (هتل، خانه‌ی بوم‌گردی، سوییت و…) را در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم کرده است. همچنین این سایت از کیفیت اقامتگاه انتخابی به شما اطمینان می‌دهد و تا زمان برگشت‌تان به خانه همراه‌تان خواهد بود.

3.8/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *