شهرها

معرفی جاهای دیدنی فیروزکوه

فیروزکوه در استان تهران قرار دارد. فیروزکوه به دلیل قرار گرفتن در دامنه رشته کوه البرز و ۱۹۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا، جزو سردترین شهرهای کشور است. پاییز و زمستانی سرد دارد و دارای تابستان‌هایی معتدل است، به همین دلیل تابستان بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. سفر به شهر فیروزکوه، سفر به منطقه‌ای جنگلی است که حیوانات وحشی زیادی دارد؛ اما شکار در این منطقه ممنوع است. 

خانه تاریخی مزداران از دوره قاجار، تپه‌های باستانی سر تپه، قلعه لاجورد، سرخ قلعه روستای سرانزا که در دوره ساسانیان ساخته شده، رباط شاه عباس امین آباد از زمان صفویه و کاروانسرای گدوک که قتلگاه نادرشاه بوده است همگی از مکان‌های تاریخی فیروزکوه هستند. این شهر جز شهرهای خنک برای مسافرت در تابستان محسوب می‌شود.

اگر دوست دارید این جاذبه‌های منحصربه‌فرد را از نزدیک ببینید می‌توانید با اجاره ویلا در فیروزکوه یا آپارتمان، سوئیت و خانه روستایی به صورت روزانه با خیال راحت از این مکان‌ها دیدن کنید. برایتان پیشنهاد‌های ویژه‌ای داریم، با ما و معرفی دیدنی های فیروزکوه همراه باشید. 

معرفی شهر فیروزکوه

تنگه واشی

آوازه آب‌و‌هوا، طبیعت سرسبز و دلنشین تنگه واشی همه جا پیچیده است. منطقه‌ای آرام با آب‌و‌هوایی دلچسب ویژه روزهای گرم تابستان که بعد از روستای ساواشی با گذر از رودخانه‌ای خروشان، لمس سنگ‌های کف آب و دیدن کتیبه یادگاری از دوران قاجار به دشتی بزرگ و بکر می‌رسیم و بعد از این دشت تنگه دوم و آبشار قرار دارند. شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در فیروزکوه و نزدیک به تنگه واشی در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

جاذبه گردشگری تنگه واشی

 چشمه آب معدنی خمده

یکی دیگر از دیدنی های فیروزکوه که طرف‌داران بسیاری دارد، چشمه آب معدنی خمده است که در 5 کیلومتری جاده فیروزکوه – زرین‌دشت قرار دارد. این استخر طبیعی میزبان مردم زیادی است که ساعت‌ها در آن به شنا و خوش‌گذرانی مشغول می‌شوند و خاطرات خوب و لذت‌بخشی برای خودشان رقم می‌زنند.

جدا از بحث گردشگری و زیبایی‌های طبیعی، چشمه آب معدنی خمده همچنین دارای ویژگی‌های درمانی نیز هست. گفته می‌شود آب این چشمه برای دردهای مفصلی، کلیوی و همچنین مریضی‌های پوستی بسیار مفید است.

جاذبه توریستی چشمه آب خمده

روستای لزور

روستای زیبای لزور در 45 کیلومتری شمال غرب شهر فیروزکوه قرار گرفته و دارای طبیعتی بکر، چشم‌نواز و بسیار باصفا است. وجود درختان سرسبز و باشکوه، رودخانه‌های خروشان و پرآب و همچنین آب‌وهوایی دل‌چسب و آسمانی صاف این روستا را به یکی از بهترین دیدنی های فیروزکوه تبدیل کرده است.

روستای لزور انتخاب بسیار خوبی برای عاشقان طبیعت خواهد بود. شما در این منطقه می‌توانید به کوه‌نوردی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بپردازید و از مسیرهای سرسبز و جاذبه‌های طبیعی روستای لزور لذت ببرید.

دریاچه سد لزور

در نزدیکی روستای لزور دریاچه‌ای بسیار دیدنی قرار دارد که با نام‌های «دریاچه سد لزور»، «سد سیاه‌رود» و «معجز چشمه» شناخته می‌شود. این دریاچه دارای منظره‌ی بسیار زیبایی است و قطعا در سفرتان به فیروزکوه و روستای لزور باید سری به آن بزنید، مدتی در طبیعت بکرش استراحت کنید و در آخر عکس‌های بسیار ویژه‌ای ثبت کنید.

جاذبه توریستی و تفریحی روستای لزور

غارهایی شگرف و جذاب، پنهان در طبیعت و دیدنی های فیروزکوه

در مسیر جاده فیروزکوه چندین غار بکر وجود دارد که هر کدام جاذبه‌های دیدنی مختص خودشان را دارند. طبیعت غیرقابل وصف این غارها همچون دیگر مناظر فیروزکوه مثال‌زدنی‌اند. غار رودافشان، غار بورنیک، غار اسپهبد خورشید و غار زنگیان از غارهایی‌اند که در مسیر فیروزکوه می‌توانیم ببینیم.

اگر به دیدن غارها علاقه دارید بازدید از غار رودافشان، که با فیروزکوه فاصله زیادی ندارد را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

غارهایی شگرف و جذاب، پنهان در طبیعت فیروزکوه

تنگه میشینه مرگ، دره‌ای پر از هیجان

میشینه مرگ که لقب چهارمحال تهران را نیز برای آن در نظر گرفته‌اند، یکی دیگر از دیدنی های فیروزکوه است. این تنگه مقصد بسیار مناسبی برای کسانی است که اهل هیجان هستند! زیرا مسیر این تنگه دارای پستی و بلندی‌های زیادی است و به‌راستی گام برداشتن میان صخره‌ها هیجان‌انگیز خواهد بود.

نام این تنگه از آمیزه‌ی میش و مرگ ساخته شده و به مجسمه‌های میشی در مسیر سنگلاخی و مرگ‌بار بودن آب آن برای پرندگان اشاره دارد. تنگه میشینه گرگ با آب‌وهوای معتدل، چشم‌اندازهای بکر و دیدنی، مسیرهای سنگلاخی و هیجان‌انگیز در نزدیکی روستای لزور واقع شده است.

تنگه میشینه گرگ، دره‌ای پر از هیجان

کتیبه تنگه واشی

پس از گام گذاشتن به تنگه نخست، کم‌وبیش 150 متر را گذر خواهید کرد تا به کتیبه‌ای تاریخی و باشکوه برسید که دیرینه‌اش از 185 سال فراتر می‌رود. کتیبه تنگه واشی یکی از سه کتیبه پرآوازه دوران قاجار است. دو کتیبه‌ی دیگر در چشمه‌علی شهر ری و پشت تونل وانا جاده هراز قرار گرفته‌اند. این سه کتیبه به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و دلیل آن هم علاقه‌ی شاه به نقش برجسته‌های شیراز بوده است. او از سه نفر به نام‌های حجارباشی، نقاش‌باشی و معمارباشی خواست این سه کتیبه شگفت‌انگیز و به‌یادماندنی را در تهران بسازند.

کتیبه تنگه واشی گستره‌ی شش در هفت متر دارد و وقایع دوران فتحعلی شاه دور تا دور آن بازگفت شده است. بزرگ‌ترین نقش برجسته در این کتیبه، نقش شکارگاه با نگاره‌هایی از اسب‌ها، نیزه‌ها و شکارها است و نگاره‌هایی از عباس میرزا، علی‌قلی میرزا و علی‌نقی میرزا، که پسران فتحعلی شاه بودند، هم در آن دیده می‌شود.

ساخت کتیبه تنگه واشی به گونه‌ای بوده که این کتیبه از بارش باران و تابش آفتاب در امان است، ولی شوربختانه گردش‌گران و شماری از مردم، آسیب‌های بسیاری به آن وارد کرده و همچنین امضای خودشان را هم پای خراب‌کاری‌هایشان گذاشته‌اند! افزون‌بر این، پلکانی در کنار این کتیبه وجود دارد تا مردم بتوانند از آن بالا بروند و با کتیبه عکس بگیرند. وجود همین پلگان از دیگر دلایل آسیب دیدن کتیبه تاریخی تنگه واشی به شمار می‌رود.

دیدنی های فیروزکوه – روستای جليزجند

جلیزجند، یکی دیگر از روستاهای زیبای شهرستان فیروزکوه است، که در مراتع ییلاقی جای خوش کرده و چشم‌به‌راه گردش‌گران ایرانی است. مردم بسیاری از تهران به این روستا می‌روند تا منظره‌های طبیعی، آسمان صاف و پرستاره، و طبیعت دست‌نخورده و چشم‌نواز آن را در بهار و تابستان ببینند.

این روستا کم‌وبیش در 15 کیلومتری شمال غربی فیروزکوه قرار گرفته و ارتفاع‌اش از سطح دریا حدود 2200 متر است. آب‌هوای آن در بهار و تابستان کاملا معتدل و مناسب است، و در فصل زمستان سرد می‌شود. به همین سبب، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند در روزهای گرم سال راهی این روستای دیدنی شوند.

روستای جلیزجند دیرینه‌اش به دوران کهن برمی‌گردد و آثار تاریخی به‌جامانده، مانند بقایای دژها و برج‌های دیده‌بانی، همگی حاکی از پیشینه‌ی تاریخی این روستا هستند. این روستا، درست مانند دیگر روستاهای فیروزکوه، آب‌وهوا و دیدنی‌های طبیعی ویژه‌ای دارد که می‌تواند مسافرت خوبی را برای گردش‌گران و طبیعت‌گردانِ ایران، به‌ویژه مردم تهران، به ارمغان بیاورد.

اگر می‌خواهید طبیعت‌گردی کوتاهی را تجربه کنید و در دل طبیعت به گشت‌وگذار بپردازید، پس روستای جلیزجند را فراموش نکنید و حتما سری به آن بزنید. مطمئن باشید ارزش‌اش را خواهد داشت!

آرام‌گاه امامزادگان معصوم، سلیمان و بی بی (ع)

در روستای جلیزجند آرام‌گاه سه امام‌زاده قرار دارد که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده‌اند. این آرام‌گاه‌ها دارای معماری ویژه‌ای هستند و طبیعت پیرامون آن هم بسیار دیدنی است. پس اگر گذرتان به روستای جلیزجند افتاد، حتما از این بناهای کهن نیز دیدن کنید.

قلعه لاجورد

همان‌گونه که می‌دانید، ایران پر از قلعه‌ها و دژهای تاریخی است، و همگی از بهترین نقاط گردش‌گری کشورمان به شمار می‌روند. قلعه یا دژ لاجورد در شهرستان فیروزکوه هم در گروه همین نقاط گردش‌گری جای می‌گیرد که در سال 1380 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دژ لاجورد در 15 کیلومتری فیروزکوه قرار دارد و یکی از دیدنی‌های تاریخی این شهرستان محسوب می‌شود. این دژ از جمله آثار تاریخی و برجسته‌ی منطقه است و دیرینه‌اش به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. دژ لاجورد در دوران کهن از اهمیت بالایی برخوردار بود و تا قرن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین گفته می‌شود پدر سروده‌های ایران‌زمین، فردوسی بزرگ هم از این دژ یاد کرده و نام آن را در شاه‌نامه آورده است.

امروزه این دژ یکی از دیدنی‌های تاریخی فیروزکوه است و طبیعت‌گردان زیادی که علاقه‌مند به راهپیمایی هستند، به این منطقه سفر می‌کنند تا افزون‌بر زیبایی‌های طبیعی و مناظر شگفت‌انگیز، از این دژ باشکوه هم دیدن کنند.

روستای هرانده

هرانده، یکی از روستاهای پیرامون تهران است که برای طبیعت بکر، کوچه‌باغ‌های دل‌انگیز و رودخانه‌های خروشان و پرآب خود شناخته می‌شود. دیدنی‌های طبیعی این روستا، آن را به یکی از بهترین مقاصد گردش‌گری برای طبیعت‌گردان، و یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های فیروزکوه تبدیل کرده است.

روستای هرانده کم‌وبیش در 15 کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه، و دره‌ای با همین نام جای گرفته و میزبان رودخانه خروشان نمرود است. این منطقه پر از درختان باشکوه، رودخانه‌ی پرآب و کوه‌های خوش‌منظر است، و مردم گیلکی‌زبان آن هم به زیبایی‌های این روستا می‌افزایند و خاطرات خوشی برای مسافران تهرانی رقم می‌زنند.

کسانی که اهل روستاگردی، طبیعت‌گردی، پیاده‌روی در دل طبیعت و کمپ زدن هستند، بی‌گمان عاشق روستای هرانده خواهند شد. این روستا در هر روزی از سال زیبایی ویژه‌ی خود را دارد و چشم‌به‌راه مسافران گوناگون از سراسر ایران است. پس فرقی ندارد در چه فصلی به روستای هرانده سفر کنید؛ اگر می‌خواهید شکوفه‌های سفید گیلاس را ببینید، اگر دنبال برگ‌های سرسبز و نور جان‌بخش آفتاب هستید، حتا اگر انگیزه‌ی دیدن برگ‌های زرد و نارنجی یا برف‌های سفید و شاخه‌های قهوه‌ای درختان را دارید، روستای هرانده برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود.

این روستا همچنین دارای غار شگفت‌انگیزی به نام غار بورنیک هم هست که در ادامه درباره‌ی آن سخن می‌گوییم.

غار بورنیک

یکی از دیدنی‌های زبان‌زد روستای هرانده، غار بورنیک است که به‌عنوان طولانی‌ترین غار استان تهران شناخته می‌شود. این غار زیبا و چشم‌نواز، در شمال شرقی روستا و در دشتی پهناور و سرسبز جای گرفته است که دشت بورنیک نام دارد و از پوشش گیاهی متنوع و خوش‌منظری بهره برده است.

غار بورنیک در سال 1381 در گروه آثار ملی ایران قرار گرفت و امروزه شمار بسیاری از مردم برای دیدن آن به روستای هرانده سفر می‌کنند. برای رفتن به این غار باید ماشین‌تان را در روستا رها کنید و پای پیاده در امتداد رودخانه گام بردارید تا به دهانه غار بورنیک برسید. این مسیر پر از باغ‌های زیبای سیب است و همچنین شما را با نی‌زارها و چمن‌زارهای خیره‌کننده روبه‌رو می‌کند. با پیاده‌روی در این مسیر، به کوهی خواهید رسید که غار در بالای آن قرار دارد. برای رسیدن به ورودی غار، باید از این مسیر خارج شده و کم‌وبیش نیم ساعت در کنار رودخانه رو به بالا گام بردارید تا به دهانه بزرگ و باشکوه غار بورنیک برسید.

این غار نگاره‌های طبیعی فراوانی دارد و آویزها و رنگ قهوه‌ای تیره و روشن آن‌ها بسیار ویژه هستند. جنس این غار از آهک است و از سه تالار پنهاور شکل گرفته، و همچنین میزبان خفاش‌های کوچک و بزرگ است. یادتان باشد حتما درباره‌ی غارنوردی تحقیق کنید و بدون داشتن ابزار و تجهیزات کامل، به درون غار پا نگذارید!

دیدنی های فیروزکوه

غار رودافشان

یکی دیگر از غارهای دیدنی فیروزکوه، رودافشان نام دارد. غار رودافشان در واقع بخشی از دماوند است و تقسیم‌بندی‌های کشوری هم حاکی از این موضوع است. ولی فاصله‌ی این غار تا فیروزکوه تنها حدود شصت کیلومتر است، به همین دلیل هنگامی که بحث جاهای دیدنی فیروزکوه به میان بیاید، باید از غار زیبای رودافشان هم نام برد.

غار رودافشان با ارتفاع 1945 متر از سطح دریا، دارای دهانه‌ای به طول 29 متر و ارتفاع 20 متر است. این غار همچنین از حضور رودی باشکوه به نام دلی‌چای بهره‌مند است که زیبایی دوچندانی به آن می‌دهد. رودافشان در سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

کسانی که اهل پیاده‌روی هستند، می‌توانند از دوراهی سیدآباد در صد کیلومتری شرق تهران حرکت کنند و پس از دو ساعت پیاده‌روی به دهانه غار برسند. البته کسانی که با ماشین راحت‌تر هستند هم می‌توانند از مسیری نیم‌ساعته به این غار شگفت‌انگیز بروند. هنگامی که وارد غار شوید، مسیر راهپیمایی 800 متری پیش‌روی‌تان خواهد بود. غارنوردی در غار رودافشان کمی سخت است و شما باید مسیرهای سختی را پشت سر بگذارید. افزون‌بر این، حتما نیازمند یک چراغ قوه هم خواهید بود. پس یادتان باشد با ابزار و وسایل کامل به این غار سفر کنید.

از زیبایی‌های این غار می‌توان به تالار اصلی که پر از طاقدیس و ناودیس است، و همچنین تعدادی ایوان ساخته شده با سنگ‌چین و خرده سفال، که نشان‌گر زندگی انسان‌های کهن است، اشاره کرد. همچنین یک دهلیز هم در رودافشان وجود دارد که با نام معبد آناهیتا شناخته می‌شود. این دهلیز در ابتدای مسیر غار جای گرفته و دارای حوض آب و ستونی میان است. به همین دلیل، نام الهه آب در اساطیر ایرانی، یعنی آناهیتا، را روی آن گذاشته‌اند.

دیدنی های فیروزکوه

 روستای سله بن و دریاچه سد نمرود

روستای سله بن در کیلومتر 100 جاده فیروزکوه-تهران جای گرفته و فاصله‌ای یک ساعت و نیمه با تهران دارد. سله بن یکی دیگر از ییلاق‌های خوش‌منظر در نزدیکی تهران است و بخشی از شهرستان فیروزکوه را هم شکل می‌دهد.

در بخش‌های غربی فیروزکوه و روی رودخانه حبله‌رود، سدی ساخته شده که آب شرب و کشاورزی مناطق پیرامون را تامین می‌کند. این سد افزون‌بر زیبایی‌هایی که خودش دارد، دارای دریاچه‌ای در بالادست خود است که منظره‌ی شگفت‌انگیزی دارد و بهترین انتخاب برای کمپ زدن و طبیعت‌گردی به شمار می‌رود. هنگامی که به روستای دل‌نواز سله بن بروید و محو سرسبزی و طراوت آن شوید، پس از پشت سر گذاشتن دو کیلومتر به سمت جنوب این روستا، به دریاچه سد نمرود خواهید رسید. سد نمرود انتخاب نخست طبیعت‌گردان تهرانی است که می‌خواهند سفری کوتاه داشته باشند و مدتی را با پیاده‌روی و کمپ زدن سپری کنند.

دیدنی‌های فیروزکوه فراوان هستند و هر کدام ویژگی‌ها و زیبایی‌های خودشان را دارند. ولی روستای سله بن و دریاچه سد نمرود، افزون‌بر زیبایی، دارای محیطی خلوت و طبیعتی بکر نیز هستند. همچنین پیرامون روستای سله بن هم پر از دیدنی‌های گوناگون است و برای نمونه می‌توانید گذری به چشمه دریابک در سمت طهنه هم داشته باشید و آن‌جا نیز اوقات خوشی را برای خودتان رقم بزنید.

دیدنی های فیروزکوه

پل ورسک

پل وِرِسک از بزرگ‌ترین و پرآوازه‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران محسوب می‌شود که در ارتفاعات روستای ورسک، و در ۲۷ کیلومتری شهر پل سفید در شهرستان سوادکوهِ مازندران قرار دارد. پل ورسک از شاهکارهای مهندسی به شمار می‌رود و در سال ۱۳۱۵ بهره‌برداری از آن آغاز شد. این پل راه‌آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم پیوند می‌دهد و با ابزار و وسایل ابتدایی، و در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره با دهانه ۶۶ متری ساخته شده است. پل ورسک در شمار مهم‌ترین آثار فنی مهندسی راه‌آهن شمال ایران قرار گرفته و همچنین در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

معمولا این پل را در گروه دیدنی‌های استان مازندران و سوادکوه در نظر می‌گیرند و از دید تقسیم‌بندی جغرافیایی کشور هم این ادعا کاملا درست است. ولی از آن‌جایی که که ورسک دروازه ورود رسمی به استان مازندران محسوب می‌شود و در مسیر رسیدن به آن می‌توان جاذبه‌های زیبای فیروزکوه را مشاهده کرد، هنگام بازدید از جاذبه‌های فیروزکوه می‌توان پل ورسک را هم دید.

اگر تهران به سوی پل ورسک سفر کنید، می‌توانید پس از فیروزکوه به سوی چشمه و گردنه گدوک بروید و از آن‌جا گذری به آبشار شوراب داشته باشید. در ادامه، با سفر در امتداد ریل‌های قطار و گذر از تونلی که در مسیرتان جای گرفته، می‌توانید نظاره‌گر پل زیبا و فوق‌العاده‌ی ورسک باشید. این مسیر پر از زیبایی‌های خیره‌کننده طبیعی و تاریخی است، پس مطمئن شوید همه‌ی آن‌ها را ببینید و در خاطرتان ثبت کنید.

این پل، ویژه‌ی گذر قطار است و اکنون قطارهای مسافری تهران ـ ساری و تهران ـ گرگان، با گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین‌بار از روی آن گذر می‌کنند. همچنین این پل برای گذر قطارهای باری و سوختی هم در نظر گرفته شده است. امروزه پل ورسک افزون‌بر اهمیت ویژه‌ای که در صنعت حمل و نقل کشور دارد، همچنین از جاذبه‌ها و دیدنی‌های گردش‌گری ایران هم به شمار می‌رود.

جدا از همه‌ی این‌ها، نام پل ورسک در کتاب رکورد گینس، و در بخش پل‌های با ارتفاع بیش از ۶۱ متر هم به ثبت رسیده است. پس یادتان باشد حتما سری به این رکورددار گینس بزنید!

دیدنی های فیروزکوه

روستای مزداران

مزداران روستایی در نزدیکی فیروزکوه است که می‌توانید زیباترین باغ‌ها را در آن پیدا کنید. این روستا یکی از بهترین مقاصد گردش‌گری در بهار و پاییز به شمار می‌روید و طبیعت فوق‌العاده خیره‌کننده‌ای دارد. این روستا در کنار دیدنی‌های طبیعی، دارای آثار تاریخی هم هست، که نشان می‌دهند دیرینه‌ی آن به پیش از اسلام و دوران کهن ایران باستان برمی‌گردد.

از میان این آثار تاریخی می‌توان امام‌زاده‌های عبدالله و یحیی، برج دیده‌بانی مربوط به قرن 7، و حمام قدیمی قاجاری را نام برد. در مناطق شمالی این روستا، می‌توانید برج سنگی و حیرت‌آوری را ببینید، که بی‌گمان نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این برج دارای نمایی هشت‌ضلعی است و همان‌گونه که گفتیم، دیرینه‌اش به حدود قرن 7 و 8 برمی‌گردد.

این برج، که بیشتر با نام برج مزداران شناخته می‌شود، به‌راستی برجسته‌ترین جاذبه‌ی دیدنی روستای مزداران است و سالانه گردش‌گران فراوانی را راهی فیروزکوه و این روستا می‌کند.

روستای مزداران جمعیت کمی دارد و شمار آن در سال 1385، تنها 445 نفر بوده است. این خلوت بودن در کنار دیدنی‌های طبیعی و دیرینه‌ی باستانی، روستای مزداران را به یکی از بهترین جاذبه‌های گردش‌گری ایران، به‌ویژه فیروزکوه تبدیل کرده است. اگر انگیزه‌ی سفری کوتاه‌مدت داشتید و خواستید هم طبیعت‌گردی داشته باشید و هم مبهوت سازه‌های تاریخی و باستانی شوید، روستای مزداران یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

3.6/5 - (18 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ورسک جز شهرستان سوادکوه می باشد. اگر می خوای تبلیغات کنی پول در بیاری، اطلاعات درست بده، گردشگری با صداقت، و رستی همراه هست.

    1. آقایی که رگ گردنت میزنه بالا.مهم ایرانی بودنته اگه شما امت یه ذره نسبت به منافع ملی کشورتون رگ گردنتون میزد بیرون الان وضع کشورتون این نبود.تعصبات الکی رو بذار کنار.چه فیروزکوه چه ورسک چه سوادکوه همه جز خاک پاک ایران هستن
      .ایرادهای درونتو درست کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *