تجربه سفر

سمیرم کجاست؟ | دیار چشمه‌های خروشان

سمیرم نامش از سمیران به معنی مکان سرد برگرفته شده است. این شهر کوهستانی زیبا و هفتصدساله در جنوبی‌ترین ناحیه اصفهان و در دل کوه‌های باصفای زاگرس قرار گرفته و در هر گوشه و کنار آن آبشارهای خروشان و چشمه‌های جاری متعددی را می‌توان دید که از دل کوه‌ها و از میان صخره‌ها به بیرون می‌آیند. این چشمه‌ها و آبشارها به‌قدری متنوع و چشم‌نواز هستند که بی‌اغراق لقب سرزمین هزار چشمه لقبی شایسته و برازنده برای این شهر است. در این بام سرسبز که به یکی از محبوب‌ترین و بهترین مقاصد سفر تبدیل شده است، شاهد طبیعتی زیبا و بکر، آبشارهای زیبا، آب‌وهوای مناسب، کوه‌های سر به فلک کشیده و رودخانه‌های جاری هستیم که در کنار معماری منحصربه‌فرد و بافت قدیمی شهر چشم‌انداز دیدنی را خلق کرده‌اند. اگر قصد سفر به سمیرم را دارید، ما در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک قصد داریم شما را با تاریخچه، مقاصد دیدنی، سوغاتی‌ها، بازارها، مراکز خرید، غذاهای محلی و هر آنچه لازم است درباره سمیرم بدانید، آشنا کنیم. ما را در سفر به سمیرم همراهی کنید.

معرفی سمیرم

شهرستان سمیرم نگین گردشگری استان اصفهان است که در 165 کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است و از شمال به شهرضا، از غرب به بروجن، از شرق به آباده و از جنوب به یاسوج منتهی می‌شود. مساحت این شهرستان به 5224 کیلومتر مربع می‌رسد و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در سال 1395 برابر با 94 هزار نفر بوده است. مردم این شهرستان تابع دین اسلام هستند و به زبان فارسی، لری و ترکی قشقایی صحبت می‌کنند.

تاریخچه سمیرم

شهر سمیرم در سال‌های گذشته
عکس از حسن توکلان

کشف آثار باستانی ازجمله کتیبه‌های غار اشکفت زر، سنگ‌نبشته‌های میخی، سنگ قبرهای مربوط به اوایل اسلام، فیل‌های سنگی به جای مانده از دوران ساسانی حاکی از آن دارند که قدمت سمیرم به 700 سال پیش از میلاد مسیح و به دوره هخامنشیان باز می‌گردد. همچنین سابقه تاریخی شهرنشینی سمیرم مربوط به دوره کاسیان تخمین زده شده است. شاهد این ادعا وجود مزرعه‌ای به نام کوره در جنوب شهر سمیرم است که اکنون از آن خرابه‌هایی از چند خانه و حمام به جای مانده. وجود حمام در دوران پیش از اسلام یکی از شاخص‌های شناخت شهر سمیرم بوده است؛ همچنین در دوران هخامنشیان به شهر کوره می‌گفتند، بنابراین اطلاق نام کوره به این منطقه دلیل دیگر اثبات این ادعا است که شهر سمیرم در دوران باستان وجود داشته است. شهرستان سمیرم دوران پرفرازونشیبی را گذرانده و در طول دوره‌های متعدد جنگ‌ها و غارت‌های متعددی را به خود دیده است. این شهر در سال 1325 از شهرستان آباده در استان فارس جدا و تابع استان اصفهان شده بود، سرانجام در سال 1342 به‌عنوان مرکز شهرستان سمیرم انتخاب شد.

اجاره سوئیت و خانه عشایری در سمیرم
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

فرهنگ و آداب‌ورسوم شهر سمیرم

شهرستان سمیرم به دلیل قدمت دیرینه‌اش از فرهنگ و تمدن بسیار غنی و کهنی برخوردار است و مراسم‌های باستانی و مذهبی متعددی در هر گوشه از این شهر برگزار می‌شود. شیوه اجرای این مراسمات بسته به فرهنگ مردمان در هر منطقه و روستای این شهر با دیگر مناطق متفاوت است. برخی از این مراسمات ازجمله چهارشنبه‌سوری، عید نوروز، شب یلدا، ماه رمضان، عزاداری‌های ماه محرم و غیره مشابه دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شود؛ اما برخی اعتقادات و آداب دیگر نیز ازجمله پخش آجیل برای مشکل‌گشایی و مراسم چند مرحله‌ای شب چله وجود دارد که مخصوص خود این شهرستان است. در مراسم چند مرحله‌ای شب یلدا مردم این منطقه ابتدا آتش روشن می‌کنند و به خواندن شعر و شادمانی می‌پردازند. پس از برپایی آتش به دیدار بزرگ‌ترها می‌روند و دور سفره شب یلدا غذاهای محلی ازجمله آش شله پیرزن و خوراکی‌های شب یلدا نظیر سیب، گردو و غیره میل می‌کنند.

شهرها و روستاهای سمیرم

تپه‌ای سبز در سمیرم
عکس از علیرضا مرادی

شهرستان سمیرم یکی از شهرهای زیبا و دیدنی ایران است که دارای چهار بخش مرکزی، پادنا، وردشت، پادنا علیا است. این شهرستان از شش شهر حنا، ونک، کمه، بیده، فتح آباد و سمیرم (مرکز شهرستان) و هشت دهستان حنا، ونک، پادنا سفلی، پادنا وسطی، پادنا علیا، برآفتاب، وردشت و دره شور تشکیل شده است. این شهرستان همچنین دارای 145 روستا و آبادی است که هر یک از این روستاها جاذبه‌های دیدنی و گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده‌اند و سالانه مقصد گردشگران بسیاری از سراسر کشور هستند. نام برخی روستاهای شهرستان سمیرم عبارت‌اند از:

  • اخوروم
  • استانه
  • اسدآباد
  • اسلام‌آباد قرخلو
  • اغداش
  • امیرآباد
  • بارند سفلی
  • بارند علیا
  • بی‌بی سیدان
  • پهلوشکن
  • پیراسفنه
  • تل ارمنی
  • تل چنگی سفلی
  • جلال‌آباد
  • چشمه خونی

اقتصاد شهر سمیرم

شهرستان سمیرم با دارا بودن خاک حاصلخیز، موقعیت جغرافیایی عالی، آب‌وهوای مناسب و 12 درصد اراضی، بیش از 50 درصد کشاورزی استان اصفهان را به خود اختصاص داده است؛ به همین دلیل صنعت کشاورزی بزرگترین و مهم‌ترین بخش‌ فعال سمیرم است که در توسعه اقتصادی این شهر اهمیت به‌سزایی دارد. مهم‌ترین محصولات کشاورزی و باغی این شهر، سیب درختی است علاوه بر این گردو، گندم، بادام، حبوبات، جو، چغندر و غیره نیز از دیگر محصولات کشاورزی تولید شده در این منطقه هستند که در کنار استفاده داخلی به دیگر مناطق نیز صادر می‌شوند. در کنار فعالیت‌های کشاورزی، صنعت گردشگری نیز بخشی دیگر از اقتصاد این شهرستان را پوشش می‌دهد. وجود جاذبه‌های دیدنی و طبیعی در این شهر باعث شده که بیشتر مردم این شهرستان از مشاغل مرتبط با گردشگری نیز کسب درآمد کنند. بافت فرش و گلیم که ازجمله مشهورترین صنایع دستی این شهرستان به شمار می‌روند نیز از دیگر فعالیت‌های اقتصادی سمیرم محسوب می‌شوند و نقش ارزنده‌ای در توسعه اقتصادی این شهر دارند.

آب‌وهوای شهر سمیرم

سمیرم در کوهپایه‌های شرقی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده است و به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و همچنین ارتفاع ۲۵0۰ متری از سطح دریا دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی در فصل پاییز و زمستان و آب‌وهوای معتدل و خشک در نیمه اول سال است.

دمای این شهرستان نیز در فصول مختلف سال در حال تغییر و نوسان است، به‌طوری‌که میانگین حداکثر دما 7/17 درجه سانتی‌گراد و میانگین حداقل دما نیز 5/13 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. میانگین دمای سالانه 1/10 درجه سانتی‌گراد و متوسط بارش سالیانه در این شهرستان نیز 400 میلی‌لیتر تخمین زده شده است که بهار و تابستان کم باران‌ترین و فصل پاییز و زمستان نیز جزو پربارش‌ترین فصول سال این منطقه به شمار می‌روند. میزان بارندگی فراوان و آب‌وهوای مساعد موجب پیدایش چشمه‌های متعدد، آبشارها و پوشش گیاهی ممتد و کم‌نظیری در این شهر شده است.

بهترین زمان سفر به شهر سمیرم

سمیرم به دلیل جاذبه‌های گردشگری فراوان در دل خود جزو گردشگرپذیرترین و پر رفت‌وآمدترین شهرهای کشور محسوب می‌شود. فرقی نمی‌کند کدام موقع از سال را برای سفر به این سرزمین هزار چشمه انتخاب کنید چرا که سمیرم با توجه به امکانات و طبیعت منحصربه‌فردی که دارد در هر فصلی از سال تجربه سفری لذت‌بخشی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در فصل بهار و تابستان آب‌وهوای این منطقه خنک و معتدل است و برای تماشای جاذبه‌های دیدنی زمان مناسبی به شمار می‌رود. در فصل زمستان نیز هم‌زمان با آغاز بارش برف، دره‌ها، تپه‌ها و آبشارهای سمیرم با پوشیدن جامعه سفید بر تن، منظره‌ی فوق‌العاده شگفت‌انگیزی را به وجود می‌آورند که در نوع خود دیدنی است؛ اما با توجه به آب‌وهوای معتدل و کوهستانی سمیرم، زمستان نیز نمی‌تواند بهترین زمان سفر باشد چراکه زمستان‌های سمیرم بسیار سرد و یخبندان است.

جاهای دیدنی شهر سمیرم

در هر نقطه از شهر سمیرم در کنار طبیعت بکر و زیبای آن جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بی‌نظیری قرار گرفته‌اند که بازدید از هر کدام از آن‌ها تجربه سفری تکرار نشدنی را برای شما رقم خواهند زد. ازجمله جاذبه‌های گردشگری سمیرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 آبشار سمیرم

آبشارهای شهر سمیرم
عکس از Nasrin amooali

آبشار سمیرم که به عروس زاگرس مشهور است، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری سمیرم به‌شمار می‌رود که در فاصله 6 کیلومتری شرق این شهر واقع شده است. این آبشار در ارتفاع 35 متری از سطح زمین و در داخل یک دره عریض با دیواره‌های سنگی جای گرفته و از ارتفاعات بالادست و چشمه‌ساران سرچشمه می‌گیرد و با متصل شدن به رودی که در ته آبشار قرار دارد به‌صورت پلکانی از میان تفرجگاه‌ها و سکوها عبور می‌کند. تماشای این آبشار و فضای سرسبز اطراف آن مقصد مناسبی در فصل تابستان به شمار می‌رود، با این‌حال در فصل زمستان نیز این آبشار با سرد شدن هوا و تبدیل شدن به مجموعه‌ای از قندیل‌های یخی، منظره‌ای فوق‌العاده چشم‌نواز و دیدنی را پدید می‌آورد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آدرس آبشار سمیرم: ایران، استان اصفهان، 6 کیلومتری شرق سمیرم

غار دنگزلو

غار دنگزلو شهر سمیرم
عکس از سایت ایمنا

غار دنگزلو یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین غارهای آبی ایران است که در دامنه‌های شمال شرقی کوه دنا و در نزدیکی باغ‌های روستای دنگزلو واقع شده است. این غار از انواع غارهای آهکی است و طولی نزدیک به 600 متر و عمقی حدود 10 متر دارد. داخل این غار حوضچه آبی، دخمه، چندین تالار بزرگ و کوچک، چندین راهرو و قندیل‌ها و اشکال بسیار زیبا در رنگ‌های مختلف که حاصل جریان مداوم آب است، وجود دارد که برای عبور از میان آن‌ها باید از قایق استفاده کنید.

آدرس غار دنگزلو: ایران، استان اصفهان، ضلع شمال شرقی کوه دنا، حوالی روستای دنگزلو

روستا و سد قره قاچ

سد قره قاچ شهر سمیرم
عکس از سایت نشان

قره قاچ روستایی زیبا و خوش آب‌وهوا از توابع بخش مرکزی شهرستان سمیرم است. برخورداری از آب‌وهوایی معتدل و مطلوب، طبیعتی دلنشین، جاذبه‌های گردشگری و وجود باغ‌ها و مزارع فراوان این روستا، همه‌ساله گردشگران بسیاری را برای برپایی کمپ به سمیرم می‌کشاند. یکی از جاذبه‌های معروف و تاریخی روستای قره قاچ، سد قره قاچ است که برای باغات و مزارع کشاورزی مزایای زیادی به همراه دارد و در فصل بهار و پاییز میزبان پرندگان مهاجر است.

آدرس روستا و سد قره قاچ: ایران، استان اصفهان، سمیرم، روستای قره قاچ

غار پلنگ سمیرمغار پلنگ سمیرم

غار پلنگ نیز یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی سمیرم است که در 12 کیلومتری روستای کمه قرار دارد. برای رفتن به داخل این غار به علت باریک بودن دهانه آن باید به صورت خزیده و سینه‌خیز وارد شوید. پس از وارد شدن به داخل غار با محوطه بسیار وسیع و بزرگ روبه‌رو خواهید شد. طول غار پلنگ به 100 متر می‌رسد و در انتهای آن نیز یک تخته سنگ بزرگ به شکل پلنگ خوابیده قرار دارد، به همین دلیل این غار با نام غار پلنگ شناخته شده است.

آدرس غار پلنگ: ایران، استان اصفهان، سمیرم، 12 کیلومتری روستای کمه

روستای خفر

روستای کوهستانی خفر در سمیرم
عکس از منصور وحدانی

روستای خفر روستایی خوش آب‌وهوا و ییلاقی استان اصفهان است که در دامنه شمالی رشته کوه‌ دنا قرار دارد. این روستا دارای جاذبه‌های کم‌نظیر اکو توریستی، گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع، آبشارهای متعدد، چشمه‌های جاری و انواع یخچال‌های طبیعی است. آب‌وهوای این روستا به سبب قرار گرفتن آن در یک منطقه کوهستانی در بهار و تابستان معتدل و مطلوب است؛ اما در زمستان‌ها بسیار سرد و سوزناک همراه با بارش فراوان برف است به طوری که لقب جهنم سفید را به این منطقه داده‌اند.

آدرس روستای خفر: ایران، استان اصفهان، 80 کیلومتری شهرستان سمیرم

سوغات و صنایع دستی شهر سمیرم

انگور و شیره از سوغات شهر سمیرم
عکس از سایت تیتر جدیدترین اخبار ایران و جهان

در کنار جاذبه‌های دیدنی و طبیعی سمیرم، سوغاتی‌های این شهر نیز زبانزد عام و خاص هستند. در شهر سمیرم به علت شرایط آب‌وهوایی مناسب محصولات کشاورزی متنوعی تولید می‌شوند. بسیاری از این محصولات به‌عنوان سوغات توسط گردشگران و مسافران خریداری می‌شوند. ازجمله این محصولات می‌توان به سیب درختی زرد و قرمز، بادام، گردو، کشمش، شیره انگور و غیره اشاره کرد. در کنار این محصولات، کشک، قارا، قره قروت محلی و عسل نیز از دیگر سوغاتی‌های خوراکی این شهر محسوب می‌شوند.

سوغاتی‌های سمیرم فقط به خوراکی‌های خوشمزه آن خلاصه نمی‌شود، صنایع دستی این شهر نیز در میان گردشگران بسیار معروف هستند. قالی و قالیچه، جاجیم، گلیم، زیلو، دستکش، کلاه، پشتی، کیف، خورجین، نمدمالی و غیره ازجمله صنایع دستی و سوغات این شهر به شمار می‌روند که همگی از مو و پشم گوسفند و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تهیه می‌شوند. هرکدام از این سوغاتی‌ها و صنایع دستی را می‌توانید بسته به سلیقه‌تان از بازارهای مختلف سمیرم خریداری کنید و خود و یا عزیزانتان یادگاری از این خطه داشته باشید.

غذاهای محلی شهر سمیرم

در کنار تماشای مناظر سرسبز و خوش آب‌وهوای سمیرم، صرف غذا در یک رستوران خوب در طول سفر باعث می‌شود خاطرات خوش سفر به یاد ماندنی‌تر و دوچندان شود. مخصوصا اینکه سمیرم به علت برخورداری از محصولات کشاورزی متنوع و همچنین سکونت اقوام مختلف لر، ترک قشقایی و فارس با فرهنگ‌های مختلف، از تنوع غذایی بالای برخوردار است. ازجمله غذاهای محلی سمیرم که می‌توانید در طول سفرتان به این شهر نوش جان کنید می‌توان به آش رشته، آش کارده، آش دوغ، نان یوخه ترکی، ساچ کباب، سوپ محلی، کوفته قلقلی، بادمجان شکم پر، انواع خورشت و غیره اشاره کرد.

رستوران‌های شهر سمیرم

شهر سمیرم نگین گردشگری استان اصفهان است. این شهر به دلیل برخورداری از جاذبه‌های گردشگری فراوان در دل خود، به یکی از مقاصد پر رفت‌وآمد کشور تبدیل شده است؛ از این رو در کنار جاذبه‌های گردشگری، رستوران‌های متنوع زیادی نیز قرار گرفته‌اند که هرکدام در محیطی متنوع آماده ارائه خدمات به مسافران و گردشگران هستند. ازجمله برخی از رستوران‌های معروف شهر سمیرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رستوران سنتی باغ حوض

فضای رستوران سنتی باغ حوض در سمیرم
عکس از مهتاب سادات اتیابی

اگر دوست دارید در سفرتان به سمیرم در یک محیط دنج و باصفا خود را مهمان یک وعده غذایی بکنید بدون شک اولین پیشنهاد ما به شما کافه رستوران باغ حوض است. این رستوران دارای یک حیاط بسیار بزرگ پر از تخت و آلاچیق‌های زیبا است که در کنار درختان سرسبز و حوض آب قرار گرفته‌اند و انواع غذاهای ایرانی و محلی و انواع میان‌وعده و غیره با قیمت و کیفیت عالی در این رستوران سرو می‌شود.

آدرس کافه رستوران باغ حوض: ایران، استان اصفهان، سمیرم، خیابان مطهری

شماره تماس: 09133229917

رستوران برگ سبز

چلوکبابی برگ سبز در سمیرم
عکس از محمدرضا رجبی

رستوران برگ سبز یکی از رستوران‌های شیک و ساده با محیطی دنج و صمیمی در سمیرم است که در خیابان میرزا رضا کرمانی واقع شده است. در لیست غذایی این رستوران انواع غذاهای لذیذ و خوشمزه ایرانی و محلی با قیمت و کیفیت مناسب به چشم می‌خورد.

آدرس رستوران برگ سبز: ایران، استان اصفهان، سمیرم، خیابان میرزا رضا کرمانی

شماره تماس: 03153665164

رستوران پردیس

فضای رستوران پردیس شهر سمیرم
عکس از فرشاد نوروز زاده

رستوران پردیس یکی از مدرن‌ترین و زیباترین رستوران‌های سمیرم است که در خیابان قدس قرار دارد. فضای داخلی این رستوران دارای چشم‌اندازی زیبا و حیرت‌انگیز، دکوری زیبا و چشم‌نواز و سقف نورپردازی شده است. این رستوران در ارائه غذاهای متنوع و خوشمزه ازجمله انواع کباب‌ها و برخورداری از پرسنلی خوش برخورد، حرف اول را میزند.

آدرس رستوران پردیس: ایران، استان اصفهان، سمیرم، میدان ماندگار، خیابان قدس

شماره تماس: 03153667047

پیتزا ستاره شهر

فضای رستوران پیتزا ستاره شهر سمیرم
عکس از سعید سعیدی

فست فود و پیتزا ستاره شهر در شهر سمیرم نرسیده به میدان شهدا واقع شده است. در این کافه رستوران انواع پیتزاها، غذاهای فست فودی، نوشیدنی‌های سرد و گرم و غیره با کیفیت و قیمت عالی سرو می‌شود و برای پر کردن اوقات فراغت محیط مناسبی به شمار می‌رود.

آدرس پیتزا ستاره شهر: ایران، استان اصفهان، سمیرم، خیابان شمس نرسیده به میدان شهدا

شماره تماس: 03153669394

مراکز خرید شهر سمیرم

خرید کردن یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است، خصوصا اگر مقصد سفرتان شهر زیبای سمیرم باشد که در آن صورت گشت‌وگذار در بازارها و مراکز خرید و تماشای سوغات این شهر لذت سفرتان را دوچندان می‌کند. در این شهر بازارها و مراکز خرید زیادی از مراکز خرید سنتی و مدرن گرفته تا فروشگاه‌های کوچک وجود دارند که هرکدام محصولات متنوعی دارند. ازجمله فروشگاه‌ها و مراکز خرید سمیرم می‌توان به مجتمع تجاری میلاد واقع در میدان شهدا، مجتمع پرهام واقع در خیابان فلسطین، پوشاک بیستون واقع در میدان ماندگار و غیره اشاره کرد.

اقامت در شهر سمیرم

پارکی در شهر سمیرم
عکس از رامین اقبالیان خوب

اگر می‌خواهید چند روزی را در سمیرم بمانید و از زیبایی‌های این شهر لذت ببرید، اقامتگاه‌های متنوعی از ویلاها، هتل‌ها، هتل آپارتمان گرفته تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این شهر و روستاهای اطراف سمیرم برای مسافران ایجاد شده‌اند. اقامت در این ویلاها و خانه‌های بوم‌گردی آن هم در میان طبیعت زیبا و سرسبز سمیرم خواسته هر مسافری از یک سفر جذاب است. اتاقک در مسیر سفرتان همراه شما است و با ارائه اقامتگاه‌ها با مناسب‌ترین قیمت‌ها و متناسب با سلیقه هر شخصی در سمیرم برای گردشگران سفری امن و راحت را فراهم کرده است؛ بنابراین برای رزرو اقامتگاه‌ در سمیرم کافی است به سایت اتاقک مراجعه و بهترین گزینه را با توجه به نیاز و سلیقه خود رزرو کنید.

راه‌های دسترسی به شهر سمیرم

شهرستان سمیرم علی‌رغم تمام امکاناتی که دارد، فاقد فرودگاه و راه‌آهن است؛ بنابراین برای سفر به این شهرستان با هواپیما یا قطار می‌توانید اول از همه خود را به اصفهان برسانید و از آنجا با استفاده از تاکسی یا اتوبوس که همه‌روزه از پایانه مسافربری صفه در حال جابجایی مسافران از اصفهان به سمیرم است، خود را به این شهرستان برسانید. از اصفهان تا سمیرم حدود 165 کیلومتر فاصله وجود دارد که حدود 130 دقیقه طول می‌کشد. می‌توانید این مسیر را با اتوبوس یا ماشین طی کنید و با گذر از شهرضا به سمیرم برسید. برای سفر زمینی به سمیرم سه راه جاده‌ای اصلی بزرگراه سمیرم – شهرضا، بزرگراه آباده – سمیرم، بزرگراه یاسوج – سمیرم وجود دارد. از تهران تا سمیرم نیز حدود 618 کیلومتر راه است و در مسیر خود با عبور از شهرهای قم، دلیجان، اصفهان و شهرضا در نهایت به سمیرم می‌رسید.

فاصله سمیرم از شهرهای مهم چند کیلومتر است؟

  • فاصله سمیرم تا تهران 618 کیلومتر
  • فاصله سمیرم تا اصفهان 165 کیلومتر
  • فاصله سمیرم تا یاسوج 162 کیلومتر
  • فاصله سمیرم تا مشهد 1254 کیلومتر
  • فاصله سمیرم تا قزوین 639 کیلومتر
  • فاصله سمیرم تا لردگان 144 کیلومتر
  • فاصله سمیرم تا بروجن 88 کیلومتر

نکاتی که در سفر به سمیرم لازم است بدانید.

  • شهر سمیرم باتوجه به جاذبه‌های طبیعی و دیدنی متنوعی که در خود جای داده، به یکی از قطب‌های گردشگری استان اصفهان تبدیل شدهِ است بنابراین برای اینکه از سفرتان بیشترین لذت را ببرید بهتر است پیش از سفر به سمیرم لیستی از بهترین جاذبه‌های دیدنی این شهر که مایل هستید از آن‌ها بازدید کنید را تهیه کنید.
  • با توجه به موقعیت کوهستانی سمیرم، این شهر تقریبا یک سوم از سال را در یخبندان به سر می‌برد؛ بنابراین اگر فصل زمستان را برای سفر به این شهر انتخاب کرده‌اید حتما تجهیزات و وسایل گرمایشی و پوشاک گرم با خود به همراه داشته باشید.
  • سعی کنید تا جایی که ممکن است به اماکن تاریخی و طبیعت سمیرم لطمه‌ای وارد نکنید.
  • سمیرم یکی از جاهای پر گردشگر است و تعداد گردشگران در نیمه اول سال به اوج خود می‌رسد؛ بنابراین بهتر است برای اینکه دغدغه اقامتگاه نداشته باشید، قبل از سفر محل اقامتتان را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره سمیرم

سمیرم کجاست؟

سمیرم در 165 کیلومتری جنوب استان اصفهان واقع شده است و از غرب به بروجن، از شمال به شهرضا، از جنوب به یاسوج و از شرق به آباده منتهی می‌شود.

بهترین زمان سفر به سمیرم کی است؟

بهترین زمان سفر به سمیرم فصل بهار و تابستان است که آب‌وهوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

معروف‌ترین جاهای دیدنی سمیرم کدام‌اند؟

آبشار سمیرم، غار دنگزلو، روستا و سد قره قاچ، غار پلنگ سمیرم، روستای خفر

معروف‌ترین رستوران‌های سمیرم کدام‌اند؟

رستوران سنتی باغ حوض، رستوران برگ سبز، رستوران پردیس، پیتزا ستاره شهر

چطور به سمیرم برویم؟

برای سفر به سمیرم سه راه جاده‌ای اصلی بزرگراه سمیرم - شهرضا، بزرگراه آباده - سمیرم، بزرگراه یاسوج - سمیرم وجود دارد.

4.5/5 - (96 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. سلام من خودم اهل روستای زیبای آبملخ هستم .. آدرس اصفهان شهرضا سمیرم جاده یاسوج روستای آبملخ.. ومیخوام شما هم به روستای ما بیایید و از این طبیعت زیبا بازدید کنید…بسیار جای دیدنی هستن….

  2. سلام من خیلی از جاهای سمیرم رو رفتم و واقعا همشون زیبا و جذاب هستن اما یکی از جاهای خیلی معروف سمیرم که تعجب کردم در متن شما نبود و شهرتش دیگه کشوری شده آبملخ هس
    حتما حتما به عزیزان سفارش میکنم سمیرم بروند و اگه جایی خواستن بروند حتما آبملخ رو هم از دست ندهند

  3. اخ که بازم از پادنای سفلی چیزی ننوشتید.!!!روستای باصفای سیور روستای رودآباد با دو رودخانه پر آب وطبیعتی شیک و چشمه چنار آن….ماندگان وآبگرمک توصیه میکنم روز سیزده بدر همتون بیاین روداباد کنار رودخانه ماربر نهایت لذت با کلی سوغاتی با خودتون ببرین

    1. من خودم سمیرمی هستم در تابستان بی بی سیدان را پیشنهاد می کنم آب تنی در آن و دیدن مناظر لذت بخش است

  4. روستای قنات ..مردمانی ازایل قشقایی طایفه قراچه..دارای باغات مدرن وتحت فشار..پادنایی وسطی

  5. سلام..روستای قنات شهرستان سمیرم دارای باغات سیب قرمزوسفید بامردمانه باهمت بلندوباغاتی باسیستم تماما تحت فشار دیدن فرمایی

  6. سمیرم جاهای دیدنی وباصفا خیلی داره و بهترین زمان برای دیدن سمیرم بهار و تابستان
    آبشار چشمه بابا زرنگ کمه با مردمانی مهربان وآرام وصبور روستای باصفای خفر
    وای نگو محیط باصفای زیدبن علی عالی وکسی آرامش شما را به هم نمی زند …
    ومنطقه قلعه قدم .. با مردمانی خوب و مهربان وصبور وآرام ومهمان نواز

  7. جای تشکر و قدردانی دارد این نویسنده محترم
    اما بزرگوار ای کاش اطلاعات خود را کامل می‌کردید بعد اعلام میفرمودید من احساس میکنم نقاط دیدنی و زیبای سمیرم را شما بیان نکردید حال چه دلیلی داشته خدا می‌داند
    من چند محل زیبا که آوازه آنها فراتر از استان و حتی کشور هم رفته را شما بیان نکرده اید و جند نقطه بسیار معمولی را معرفی کرده اید
    چرا طبیعت زیبا و دل انگیز چشمه ناز ونک و چشمه امامزاده زینعلی را معرفی نکرده اید چرا طبیعت زیبا و دل انگیز سیور
    آبشار زیبای بی بی سیدان
    واز همه مهمتر روستای جهانی و معروف آبملخ با آن آبشارهای زیبا که تنها آبشار ۲طبقه در ایران را دارد معرفی نکرده اید
    پس بزرگوار سعی کنید آدرس را به هموطنان عزیز درست معرفی کنید تا دچار سردرگمی نشوند

  8. باسلام .یکی از مکانهای بسیار دیدنی بامردمان باصداقت و محل تردد کوه باصفای دنا روستای ماندگان میباشد از دوستدران ومهمانان عزیز دعوت بعمل می آید…..

  9. مینا
    دیدن بام ایران واقعن خالی از لطف نیست بنظرم یکی از بی‌نظیرترین جاهای ایران هستش.

  10. مرحبا خانم طاحونی شما اهل کجایی ؟مرسی از اینکه درباره سمیرم مطلب میزاری کاری که مسئولین شهر از اطلاع رسانی آن عاجز و ناتوانند

  11. سمیرم شهر لبنیات ارگانیک شهر ابشارهای خروشان شهر شکوفه های سیب
    به دوستان پیشنهاد میکنم از ماه اردیبهشت به بعد سمیرم برن واز طبیعت بکر اون لذت ببرن

  12. سلام یکی از روستا های زیبای سمیرم قلعه قدم هستش جای بسیار دیدنی با جاذبه های فراوان

  13. سمیرم واقعاً دیدنی است. یکبار و دوبار و صدبار دیدن سمیرم هم از جذابیتش کم نمی کنه. چشمه ناز ونک، آبشار سمیرم،‌ آب ملخ و منطقه پادنا فوق العاده هستند. شهر سمیرم هم خیلی جذاب و عالی است. هر کسی تا به حال به سمیرم نرفته، ضرر کرده است.

  14. یکی از روستاهای سمیرم که گفتید نامش استانه است
    لازم به ذکر که ان رویتا از شهرستان زیبای دهاقان است

    1. نه اشتباه به عرض تون رسوندن.بخش بزرگی از دهاقان هم قبلا از شهرستان سمیرم بود که کاملا غیر قانونی و با زد و بندهای مسئولین و بی عرضگی نمایندگان شهر،سالهای ۸۵ جدا شد تا دهاقان رو بتونن شهر اعلام کنن که بعد از اعتراض مردم درگیری شدیدی صورت گرفت و مردم سمیرم رو به تیر بستند که چند نفر کشته و ده ها نفر زخمی…
      در مورد استانه هم هنوز بخشی از سمیرم هست عزیز🌺

  15. هر چی بیشتر راجع به جاهای دیدنی ایران میخونی بیشتر میفهمی که چه جاذبه هایی داره، چه جاهایی رو نمیشناسی، خیلی جاها رو ندیدی. واقعا خوندن اینا خیلی لذت بخشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *