چه جوری سفر برم؟نکات آموزشی سفر

راهنمای سفرهای مذهبی و زیارتی

هر آنچه درباره سفرهای مذهبی باید بدانید

سفرهای مذهبی، که اصلی‌ترین هدف آن‌ها دیدن مکان‌های مذهبی است، دو نوع دارند؛ آن‌هایی که انگیزه اصلی‌شان زیارت مکان‌های مقدس و انجام اعمال دینی است و آن‌هایی که علاوه‌بر زیارت ابعاد دیگری مانند تفریح و بازدید از مکان‌های تاریخی و گردشگری دارند.

گردشگری مذهبی پیشینه‌ای طولانی دارد و قدمت آن به زمان پیدایش دین می‌رسد و مخصوص دین خاصی نیست، به این دلیل که بیشتر ادیان عبادتگاه دارند پیروان آن‌ها با هدف زیارت و عبادت به شهرهای مذهبی سفر می‌کنند. در این مقاله درباره سفرهای مذهبی در ایران بیشتر می‌گوییم.

گردشگری مذهبی

منظور از مکان مذهبی چیست؟

مکان‌های مذهبی شامل زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس دین‌ها و مذهب‌های مختلف‌اند. به‌عنوان مثال حرم، مسجد و حسینیه اماکن مذهبی مسلمانان‌اند و کلیسا، کنیسه و آتشکده به‌‌ترتیب از مکان‌‌های مقدس مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان‌اند.

ما در ایران ادیان و مذاهب گوناگونی داریم و به همین دلیل در بسیاری از شهرهایمان زیارتگاه‌ها و عبادتگاه‌‌های مختلفی وجود دارد.

گردشگری مذهبی

معروف‌ترین شهرهای زیارتی شیعیان ایران

مهم‌ترین شهرهای مذهبی ایران مشهد و قم‌اند که به‌واسطه قرار گرفتن حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله علیها هر سال زائران زیادی راهی این دو شهر می‌شوند.

یکی دیگر از زیارتگاه‌های محبوب شیعیان ایران بارگاه حضرت شاه‌چراغ است که در شیراز قرار دارد و گردشگرانی که به ‌شیراز سفر می‌کنند زیارت این مکان مقدس را در برنامه خود قرار می‌دهند.

در تهران هم مانند شهرهای دیگر زیارتگاه‌های زیادی وجود دارد و یکی از معروف‌ترینشان حرم امامزاده صالح است که هم برای ساکنان تهران و هم برای مسافرانش مکانی مقدس به شمار می‌آيد.

همچنین می توانید برای اجاره خانه در شهر های زیارتی و یا اجاره اقامتگاه در شهر های مذهبی می توانید از طریق سایت اتاقک اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

سفرهای مذهبی

زمان مناسب برای سفرهای زیارتی

تقویم را که باز می‌کنیم با مناسبت‌های زیادی مواجه می‌شویم که تعداد قابل توجهی از آن‌ها مناسبت‌های مذهبی‌اند و زمانی مناسب برای سفر کردن به شهرهای زیارتی.

بسیاری از مردم دوست دارند که عید‌ها، شهادت‌ها و مناسبت‌های مذهبی دیگر را در زیارتگاه‌ها سپری کنند، پس در این روزها  شهرهایی مانند مشهد و قم بسیار شلوغ‌ می‌شوند.

اگر دوست دارید که در زمانی خلوت و سر فرصت به زیارت بروید این روزها را برای سفر به شهرهای مذهبی انتخاب نکنید، اما اگر دوست دارید که در روزهای خاص در حرم‌های مطهر و در جوار ضریح‌ بزرگان دین حضور داشته باشید سعی کنید که از چند هفته قبل برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید تا در زمان شلوغی با مشکل مواجه نشوید و سفر و زیارتی به‌یادماندنی داشته باشید.

گردشگری مذهبی

در سفرهای زیارتی کجا اقامت کنیم؟

برای این که راحت‌تر باشید و بتوانید سر فرصت آداب زیارت را انجام دهید بهتر است محل اقامتتان نزدیک به زیارتگاه مورد نظرتان باشد.

به‌عنوان مثال اگر مقصد شما مشهد است می‌توانید اقامتگاهی را انتخاب کنید که در محله‌های بلوار نواب، بلوار طبرسی یا بلوار شیراز قرار گرفته‌اند. اگر به قم سفر می‌کنید می‌توانید در خیابان‌های طالقانی، ارم، بلوار زائر و صدر اقامت داشته باشید.

اگر با هدف زیارت به شیراز سفر می‌کنید بهتر است اقامتگاهی را رزرو کنید که نزدیک به خیابان‌های لطفعلی‌خان زند، پیروزی و ۹ دی است.

گردشگری مذهبی

در سفرهای زیارتی چه سوغاتی بخریم؟

بسیاری از ما وقتی که به سفر می‌رویم برای نزدیکان خود، که هم‌سفرمان نبوده‌اند، ارمغانی را به رسم یادبود می‌آوریم؛ خیلی‌های دیگرمان هم همیشه خودمان را ملزم به خرید سوغات نمی‌دانیم ولی اگر به زیارت برویم حتماً چیزی را به‌عنوان تبرک برای اطرافیانمان تهیه می‌کنیم.

اگر می‌خواهید برای زیارت به مشهد بروید می‌توانید خرید زعفران، نبات، هِل، زرشک و خشکبار را به‌عنوان سوغات انتخاب کنید. اگر به قم سفر کردید سوهان، نان کسمه و نان شیرینی می‌توانند گزینه‌های خوبی برای خرید سوغاتی باشند.

گردشگری مذهبی

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

3.7/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مطلب مختصر و مفيدي بود، ممنون از اينكه به مسائل مذهبي هم اهميت دادين و راجبش نوشتين

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *