جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات نور

شاید خواندن معرفی شهر نور در وبلاگ اتاقک، باعث شده مشتاق سفر به این شهر زیبای شمالی بشوید. شاید هم هم‌اکنون در آن‌جا به سر می‌برید و در حال لذت‌بردن از سفرتان هستید. در هر دو صورت ممکن است سؤالی ذهن شما را درگیر کرده باشد: «از این سفر چه چیزی به عنوان یادگاری با خود به شهرم ببرم؟» مسأله خرید سوغاتی، می‌تواند فکر آدم را بسیار مشغول کند. برای راحتی کار شما و آشنایی بیشترتان در این مطلب به معرفی صنایع دستی نور و سوغات خوشمزه‌ی آن‌جا پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله نور کجاست؟ را مطالعه کنید.

آشنایی با شهر نور؛ قدم اول

ساحل دریا و کف روی آب دریا

ممکن است برخی از مخاطبان این مطلب، تازه با نام شهر نور استان مازندران مواجه می‌شوند. درنتیجه بهتر است قبل از پرداختن به سوغات نور، برای این دسته از همراهان‌مان به معرفی اجمالی این شهر بپردازیم و بعد از آن ماجراجویی‌ را آغاز کنیم.

منطقه‌ی نور، تقریباً در قسمت میانی استان مازندران، در همسایگی شهرهای محمودآباد، آمل، چالوس و نوشهر و در جوار دریای خزر قرار گرفته است. طبق تحقیقات باستان‌شناسی، شواهدی متعلق به دوره‌ی اشکانی در این شهرستان پیدا شده که حاکی از قدمت دیرینه‌ی این ناحیه است. وجود جاذبه‌های گردشگری مختلف از جمله پارک جنگلی نور، دهستان ناتل، قلعه‌ی سوردار، دریاچه الیمالات، روستای یوش، ساحل نور، آبشارهای آب‌پری رویان و حرم آب، روستای لاویج و بسیاری دیدنی‌های دیگر به این مطنقه اهمیت خاصی می‌بخشد.

شهرستان نور پرورشگاه شاخص‌ترین چهره‌های تاریخ معاصر ما در زمینه‌های مختلف نیز بوده است. از جمله این افراد می‌توان به نیما یوشیج، غلامحسین بنان، میرزا آقا خان نوری، شیخ فضل الله نوری، غلامحسین صدیقی و…  اشاره کرد.

مردمان مازندران به‌واسطه‌ی زندگی بی‌واسطه در کنار طبیعت، دارای ذهنی خلاق هستند و این خلاقیت در صنایع دستی و آشپزی‌شان نیز وارد شده است. به همین دلیل اگر به جای‌جای این استان سفر کنید، فرصت خرید زیبا‌ترین آثار و خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها را خواهید داشت.

صنایع دستی نور

سبد، سینی،گلدان و محصولات حصیری دیگر

اگر به این فکر می‌کنید چه چیزی را به‌عنوان سوغاتی نور بخرید تا در مقصد به دیگران هدیه دهید یا برای خودتان نگه‌دارید، یکی از پیشنهادها صنایع دستی است. این محصولات هنری هم‌ زیبا هستند، هم حال خوبی به افراد تزریق می‌کنند و هم ماندگاری بالایی دارند.

اگر زمان سفرِ شما به این شهر با برگزاری نمایشگاه هنرهای سنتی مترداف شد، آن را از دست ندهید. بازدید از این نمایشگاه باعث می‌شود تا با گزینه‌های فراوانی مواجه شوید و خرید برای‌تان راحت‌تر شوید. اما در غیر این صورت هم نگران نباشید؛ با سفر به مناطق مخلتف شهر نور و روستاهای اطراف آن، می‌توانید از فروشندگان محلی محصولات نفیسی بخرید. در ادامه نیز شاهد برخی از این صنایع دستی هستیم.

لاون (چادر شب)

چادرشب با تم قرمز و نقش انسان و اسب رنگارنگ

اگر یک تصویر از فرایند کاشت برنج (نشاکاری) دیده باشید، حتماً پارچه‌ای رنگارنگ را به دور کمر زنان زحمت‌کش شالی‌کار مشاهده نمودید. نام این پارچه‌ی زیبا لاون است که به چادر شب‌ هم معروف است. شما می‌توانید لاون را به عنوان سوغات نور خریده و با خود به همراه بیاورید. بیش از دو هزاره است که بافتن این منسوجات در منطقه‌ی طبرستان رواج دارد و رنگ‌های مختلف و نقوش زیبای آن، زینت بخش خانه‌ها و تن مردم شده است.

در گذشته کاربرد اصلی لاون به‌عنوان رو انداز بوده و به‌همین علت به چادر شب شناخته می‌شد. در برخی مناطق دیگر نیز بافت این پارچه‌ها رواج دارد، اما نقوش هندسی خاص لاون شمال به آن زیبایی خاصی بخشیده است. عموما چادر شب را با الیاف پنبه می‌بافند اما نمونه‌ی ابریشمی آن نیز وجود داشته که مختص افراد ثروتمنده به حساب می‌آید.

اجاره ویلا در نور با قیمت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

شمد

شمد های چهارخانه و رنگارنگ

حالا که صحبت از نساجی سنتی مازندران شده، بد نیست به سراغ یکی دیگر از سوغاتی‌های نور در این زمینه برویم. شمد نیز مانند لاون نوعی روانداز است، اما به خاطر جنس نازک آن در فصل تابستان استفاده می‌شود. طبق توضیحات دایره‌المعارف هنرهای صنایع دستی، برای تهیه یک قطعه شمد نیاز به سه تکه از این پارچه در ابعاد ۵۰ در ۲۲۰ سانتی‌متر خواهد بود. جنس این روانداز عموما از پنبه بوده و به‌خاطر نازکی، ظرافت و نرمی آن در بین مردم مقبولیت خوبی پیدا کرده است. شاید شما هم دوست داشته باشید هنگام خواب در یک ظهر تابستانی از مزاحمت حشرات موزی به‌دور بمانید؛ در نتیجه با خرید یک قطعه شمد می‌توانید چرت راحتی را برای خودتان بسازید.

حصیربافی

ظرف حصیری و درب آن

اگر در بازار محلی نور قدم بزنید، برخی از مردم را به همراه سبدهای حصیری شکیلی می‌بینید؛ در مزارع کلاه‌های لبه‌داری را به سر کشاورزان زحمت‌کش این شهر مشاهده خواهید نمود؛ اگر گذرتان به خانه‌های محلی و بوم‌گردی‌های شهرستان نور مازندران بیفتد، شاید با زیراندازهایی بافته شده از حصیر مواجه شوید. همه‌ی این سازه‌ها هنر دست حصیربافان نوری است و شما نیز می‌توانید آن‌ها را بخرید و به شهر خودتان بیاورید.

وجود طبیعت بکر در استان مازندران و رویش گیاهانی چون واش و گاله در کنار تالاب‌های این استان، مواد اولیه‌ای را فراهم کرده که به‌وسیله‌ی هنر مردم این منطقه، به یکی از زیباترین صنایع دستی نور تبدیل می‌شود.

لاک‌تراشی

قاشق های بزرگ لاک تراشی شده از جنس چوب

یکی از اصیل‌ترین هنر مردم مازندران که از قدمت زیادی نیز برخوردار بوده، هنر لاک‌تراشی است. وجود جنگل‌های انبوه در این استان، باعث دسترسی مستقیم ساکنان به چوب شده است. در نتیجه در گذشته حتی ظروف نیز از جنس چوب بوده‌اند؛ از بشقاب و پارچ گرفته تا آب‌گردان. کیفیت این ظروف به حدی بالا است که به راحتی خراب، دچار ترک یا شکسته نمی‌شوند و می‌توان سال‌ها از آن‌ها استفاده کرد. در برخی از این ظروف برای تزیین، از نقوش مختلفی استفاده می‌شود. به‌همین دلیل برای ورود به حرفه‌ی لاک‌تراشی به مهارت‌های مختلفی به‌غیر از نجارّی نیز نیاز خواهد بود.

سفال‌گری

کارگاه سفالگری و کوزه های سفالی در آن

بسیاری از افراد تصدیق می‌کنند لذت نوشیدن آب گوارا و خنک از کوزه‌های سفالی، از ذهن فراموش نمی‌شود. علاوه‌بر طعم خاصی که انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در ظروف سفالی پیدا می‌کنند، استفاده از این نوع ظروف فواید زیادی برای سلامتی‌ هم دارد. یکی از با‌سابقه‌ترین استان‌ها در این هنر هم، استان مازندران است. به همین دلیل یکی از جذاب‌ترین صنایع دستی نور که می‌توانید از این شهر بخرید، ظروف سفالی است.

اما ساخت اشیای سفالی تنها شامل ظروف نمی‌شود. همچنین از این هنر برای ساخت وسایل تزیینی از جمله گلدان نیز استفاده می‌شود. شما می‌توانید با خرید یکی از این اشیای سفالی حس‌وحال خاص زندگی در کنار طبیعت را به منزل خودتان نیز بیاورید.

نمدمالی

مردی در حال آماده کردن نمد برای نمد مالی

یکی از دیرینه‌ترین هنرهای سنتی کشورمان، ساخت پارچه‌های نمدی بوده که در شمال ایران نیز باسابقه است. از نمد می‌توان برای ساخت انواع لباس از جمله کلاه، لباس‌های محلی یا حتی زیرانداز و روانداز استفاده نمود. ویژگی این نوع الیاف باعث شده بتوانند گرما را به خوبی درون خود نگه‌دارند. از همین رو بسیار مناسب استفاده در فصل زمستان خواهند بود.

سوغات خوشمزه نور

شیرینی‌های محلی شهر در یک ظرف سرو چوبی

اصلاً نمی‌شود به شهر نور سفر کرد، خوراکی‌های خوشمزه‌ی آن‌‌جا را چشید و در صورت امکان، قدری از آن‌ها را با خود به خانه نیاورد. به‌غیر از خورشت آلو، بیج‌ بیج، آش کدو و… پخت اختصاصی آش گزنه و آش آبغوره نیز در این شهر رواج دارد. علاوه‌بر نوش جان کردن این غذاها، می‌توانید دستور آن‌ها را نیز به عنوان یادگاری از این شهر به همراه خود تا منزل بیاورید.

همچنین در فروشگاه‌های شهر نور می‌توانید، شیرینی‌های بسیار خوشمزه‌ای نیز پیدا کنید. برخی از این شیرینی‌های جذاب عبارتند از آب دندون، برنجک، سوهان کنجدی و رشته برشته. این خوراکی‌ها را می‌توانید با قدری گشت‌وگذار از یک فروشنده‌ی محلی بخرید و سفر برگشت‌تان را با آن‌ها شیرین نمایید.

سخن پایانی

در این متن به بررسی صنایع دستی نور و سایر سوغات این شهر پرداختیم. شاید نتوان در یک مطلب کوتاه تمام این سوغاتی‌ها را به طور کامل معرفی نمود. اگر شما نیز حس کرید چیزی از قلم افتاده، حتماً با ما در میان بگذارید.

چنانچه قصد سفر به استان مازندران یا سایر شهرهای ایران را دارید و نگران مسأله‌ی اقامت هستید، مطمئن باشید اتاقک در کنار شما است. تیم اتاقک با درک کامل مسأله‌ی شما، امکانی را فراهم کرده تا هر فردی بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقامتگاه مناسبش را پیدا کند. با امید سفری خوش برای شما.

Rate this post

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *