چه جوری سفر برم؟نکات آموزشی سفر

سفر برای ناشنوایان؛ نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید

بی‌گمان نمی‌توان جلوی سفر کردن را گرفت. امروزه بیشتر مردم در حال سفر کردن هستند و فرقی ندارد انگیزه‌شان سرگرمی و طبیعت‌گردی، یا سفرهای کاری باشد. همه‌ مردم پیش از سفر نکاتی را در نظر می‌گیرند و خود را برای آن‌ها آماده می‌کنند. البته شرایط برای بیشتر مردم، عادی است. ولی اگر فردی در جایگاهی ناهمسان با بیشتر مردم قرار بگیرد، بی‌گمان باید به موارد بسیار مهم‌تری دقت کند. برای نمونه، بسیاری از مردم هنگام سفر اصلا به مواردی مانند پله‌های پایانه‌های مسافربری، یا تابلوی اعلانات آن حتی فکر هم نمی‌کنند و نگران آن‌ها نیستند. ولی این دو مورد برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند یا نابینا هستند، بسیار مشکل‌ساز هستند. البته این مشکلات تنها به این موارد خلاصه نمی‌شوند و مردم با ناهمسانی‌های گوناگونی دست‌وپنج نرم می‌کنند. ولی موردی که امروز در این نوشته می‌خواهیم به آن بپردازیم، ناشنوایی و شرایط سفر برای ناشنوایان است.

افرادی که ناشنوا هستند باید مراقب موارد گوناگونی باشند و پیش از سفر برای آن‌ها آماده شوند. به همین دلیل امروز در اتاقک می‌خواهیم درباره‌ی سفر برای ناشنوایان و نکاتی که باید در نظر داشت، سخنی داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

سفر برای ناشنوایان و معلولیت

معلولیت و محدودیت‌های سفر

معلولیت‌ها همان‌گونه که انواع گوناگونی دارند، به شرایط سفر گوناگونی هم نیاز دارند. برای نمونه، افراد نابینا بیشتر مشکلات‌شان با یک دوست و همراه رفع می‌شوند و این همراهی می‌تواند سفر آسان و بی‌خطری را برای‌شان رقم بزند. یا افرادی که مشکلات حرکتی دارند، بیشتر درگیری‌شان برای ویلچر و مناسب بودن یا نبودن وسایل‌های نقلیه برای این مورد است. از آن‌سو، مشکلات سفر برای ناشنوایان هم بیشتر از دیدگاه ارتباطی است.

از آن‌جایی که افراد ناشنوا می‌توانند ببینند و نیازی به وسایل حرکتی مانند ویلچر ندارند، بسیاری از مردم ممکن است گمان کنند مشکل آن‌ها آن‌قدرها هم جدی نیست. ولی شیوه‌ی ارتباط برقرار کردن افراد ناشنوا با دیگران می‌تواند مورد نگران‌کننده‌ای به شمار برود. برای نمونه، اگر برای سفر از هواپیما استفاده کنند و مهمان‌دار را ببینند که در حال توضیح دادن شرایط سفر است، ممکن است هیچی از آن نفهمند و ندانند چه‌کار کنند. اگرچه، این مورد برای افراد ناشنوایی که پیشتر سابقه سفر با هواپیما را داشتند قابل درک بوده و دست‌کم می‌دانند جریان از چه قرار است.

مردم عادی به این دلیل که می‌توانند بدون هیچ دشواری سخنان بقیه را متوجه شوند، هرگز نگران این موارد نیستند. ولی افراد ناشنوا و آن‌هایی که کم‌شنوا هستند و از سمعک‌های گوناگون استفاده می‌کنند، نیاز دارند کاملا متوجه اطراف خود باشند و سخنان مهمان‌دار یا کارمندان شرکت‌های مسافربری را متوجه شوند. افزون‌براین، یکی از دیگر از مشکلات هواپیما و سفر برای ناشنوایان که می‌توانیم آن را نام ببریم، مشکل سمعک با افت فشار درون هواپیما است. هنگامی که هواپیما اوج می‌گیرد، افت فشار صورت می‌گیرد و این تاثیر بدی روی سمعک می‌گذارد و فرد مجبور می‌شود آن را خاموش کند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

معلولیت و محدودیت‌های سفر

مشکلات سفر برای ناشنوایان

مشکل بنیادینی که در سفر برای ناشنوایان وجود دارد، این است که مردم نمی‌توانند به‌آسانی و سریع معلولیت آن‌ها را تشخیص دهند. برای نمونه، معلولیت حرکتی با عصا، ویلچر و ابزارهایی از این دست همراه است. افراد نابینا هم عینک دودی و عصای سفید ویژه‌ی نابینایان را با خود دارند. ولی افراد ناشنوا از ابزار ویژه و قابل تشخیص استفاده نمی‌کنند و بقیه نمی‌توانند به معلولیت آن‌ها پی ببرند. همچنین امروزه با پیدایش هندزفری و هدفون‌های گوناگون که ساختار متفاوت و گسترده‌ای دارند، مردم ممکن است نتوانند سمعک افراد ناشنوا را شناسایی کنند و نفهمند آن‌ها درگیر مشکل شنوایی هستند. جدا از این‌ها، بسیاری از ناشنوایان با این مشکل روبه‌رو هستند که مردم عادی هیچ اطلاعی درباره‌ی نشانه‌ها و زبان اشاره ندارند، بنابراین ممکن است تلاش آن‌ها برای گفتن «من ناشنوا هستم» به نتیجه‌ای نرسد.

در کنار مشکلی که ناشنوایان با مردم عادی خواهند داشت، آن‌ها همچنین با نیاز به یک سری ابزارهای ویژه هم روبه‌رو خواهند شد. راه‌کارها و ابزارهای ویژه‌ای متناسب با سفر برای ناشنوایان وجود دارد که می‌توانند حسابی کارآمد باشند. برای نمونه، ساعت‌ها و هشداردهنده‌های لرزشی که خیلی کمک‌تان خواهند کرد. یا همچنین می‌توانید از خدمات سایت‌ها و شرکت‌های مسافربری استفاده کنید تا تغییرات و به‌روزرسانی‌های گوناگون از جمله ساعت پرواز را برای‌تان ایمیل کنند یا پیامک دهند؛ و در نتیجه، نگران نشنیدن صدای اعلانات در فرودگاه‌ها نباشید. همچنین با این که سمعک و کاشت حلزون حسابی شناخته‌شده هستند، ولی اگر تاکنون به فکرشان نیفتاده‌اید، حتما آن‌ها را هم در نظر داشته باشید.

سفر برای ناشنوایان و معلولیت

پاراتور، بهترین مورد سفر برای ناشنوایان

اگر دقت کرده باشید، معمولا برای بیشتر مشکل‌ها یک سری راه‌کارها یا افراد ویژه‌ای وجود دارد که خدمات مناسب را برای یک گروه شناخته‌شده از مردم ارائه می‌دهند. افراد معلول هم شامل این گروه‌ها می‌شوند و یکی از بهترین موارد برای آن‌ها، تورهای ویژه‌ی معلولان است. این تورها که «پاراتور» نام دارند، به‌آسانی بیشتر مشکل معلولان را برطرف می‌کنند. پاراتور، که نام‌اش را از «پارالمپیک» گرفته، به‌منظور شکل دادن سفری آسان‌تر برای افراد معلول جامعه ایجاد شده و کم‌وبیش 9 سال است تلاش می‌کند بهترین سفر را برای افراد ویژه‌ی کشور ارائه دهد.

پاراتور، که می‌تواند هنگام سفر برای ناشنوایان حسابی کارآمد باشد، با پستی و بلندی‌های بسیاری روبه‌رو شده، ولی با این حال همچنان سرپا ایستاده و با انگیزه‌ فزون کار خود را ادامه می‌دهد. پس این مورد را نیز در نظر داشته باشید و ببینید پاراتور می‌تواند به شما هم کمک کند یا خیر.

پس همان‌گونه که می‌بینید، اگرچه سفر برای ناشنوایان ممکن است به‌آسانیِ سفر برای مردم عادی نباشد، ولی کاملا شدنی‌ست و می‌تواند با دردسر خیلی کمتری انجام بگیرد. بنابراین هیچ نگرانی نداشته باشید.

سفر برای ناشنوایان و معلولیت

چند مورد مهم دیگر درباره‌ی سفر برای ناشنوایان که نباید از یاد ببرید

  1. خودکار و کاغذ، یا برنامه‌های نوشتاری در گوشی همراه خود داشته باشید تا بتوانید ارتباط آسان‌تری با دیگر مسافران برقرار کنید.
  2. یک همراه با خود داشته باشید. اگرچه، برخی از شرکت‌های مسافربری این مورد را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.
  3. پیش از رزرو اتاق به‌گونه‌ آن‌لاین می‌توانید در بخش توضیحات وضعیت خود را توضیح دهید.
  4. برخی از اقامت‌گاه‌ها و شرکت‌های مسافربری ممکن است برای افراد معلول امتیازها و تخفیف‌هایی در نظر بگیرند. حتما حواس‌تان به آن‌ها باشد.
  5. اینترنت را دوست خود بدانید! در بیشتر موارد می‌توانید بسیاری از کارها را به‌گونه‌ آن‌لاین انجام دهید و نیازی به سخن گفتن با افراد گوناگون نداشته باشید.
  6. اگر از فناوری‌ها و وسایل شنوایی استفاده می‌کنید، حسابی مراقب‌شان باشید، آن‌ها را گم نکنید و همیشه همراه خود نگه دارید.
  7. از مردم کمک بگیرید. هر جا، هر زمان که به مشکلی خوردید، از مردم شهر کمک بگیرید و نگرانی به خود راه ندهید. بی‌گمان کمک‌تان خواهند کرد.
  8. احتمال این که بعضی از مکان‌های دیدنی یا جایگاه‌های ویژه برای ناشنوایان مناسب نباشند، وجود دارد. پیش از سفر حتما آن‌ها را بررسی کنید.
4.7/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *