سوغات و صنایع دستی

کلارآباد کجاست؟ | همسایه زیبای چالوس

امروز می‌خواهیم یک شهر زیبای مازندرانی را به شما معرفی کنیم که مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران است. نکته جالب اینجاست که یک کارخانه چای آلمانی در این شهر ساخته شده است. کلارآباد بین سواحل دریای خزر و جنگل‌های پر درخت این ناحیه قرار گرفته و به همین دلیل یک شهر ساحلی و جنگلی به حساب می‌آید. در این مقاله قصد داریم با معرفی کلارآباد و زیبایی‌های این شهر، شما را مشتاق کنیم تا به این شهر سفر کنید.

کلارآباد کجاست؟

کلارآباد که در غرب استان زیبای مازندران قراردارد، مرکز بخش عباس‌آباد در تنکابن بوده و بین نمک آبرود و سلمان‌شهر واقع شده است. فاصله تهران تا کلارآباد 212 کیلومتر است. این شهر در مسیر اصلی کنار جاده قرارگرفته و جمعیت آن حدود 7000 نفر است، اما آنقدر این شهر زیباست که مقصد بسیاری از گردشگران بوده و در ایام تعطیلات جمعیت آن افزایش چشمگیری می‌یابد! کلارآباد از دو قسمت کلارآباد بالا و کلارآباد پایین تشکیل شده است. طبیعت زیبای این شهر، وجود سواحل زیبا و جنگل‌های فراوان باعث علاقه زیاد مسافران به این شهر شده، در ضمن اگر نگاهی به نقشه کلارآباد چالوس بیاندازید، می‌بینید فاصله کلارآباد تا چالوس فقط 18 کیلومتر است. با ما همراه باشید، شاید شما هم این شهر زیبا را به عنوان مقصد سفر بعدی خود انتخاب کنید.

تاریخچه کلارآباد

در گذشته نام کلارآباد لنگا بوده. در زبان مازندرانی لینگا به معنی تراش‌یافته است. این شهر ابتدا فقط یک بندر بود که بعدها آباد شد و شکل گرفت. کلارآباد در گذشته بسیار بزرگ بوده و از نمک آبرود تا نشتارود امتداد داشت. امروزه کلارآباد پایین به علت قرارگرفتن در مسیر اصلی جاده، مهاجران زیادی را در خود جای داده، به همین دلیل تقریبا از افراد بومی خالی شده است.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کلارآباد

مردم کلارآباد به زبان کلارساقان و مازندرانی صحبت می‌کنند. این شهر زیبا بازی‌های محلی زیادی از جمله خرپلیس، خربیست، سه سنگی، هفت سنگ و کلنگ بازی دارد. یک سری رسوم خاص در برخی شهرهای مازندران ازجمله کلارآباد رایج است که به صورت زیر هستند:

  • مراسم خرده تابی یا آفتاب خواهی و بند آوردن باران: در این مراسم مردم با خواندن شعر و دعا از خدا می‌خواهند که باران بند آمده و آفتاب در آسمان ظاهر شود تا محصولات‌شان آفتاب بخورد.
  • مراسم باران خواهی: زمانی از سال ساقه‌های برنج به آب نیاز دارند و اگر آب به آن‌ها نرسد زمین‌های شالیزار سوخته و محصولات نابود می‌شوند. در این زمان مردم روستا سوره یاسین را با آب شسته و چهارراهی را گل‌کاری می‌کنند، سپس سوره را در آن چهارراه قرار می‌دهند تا باران ببارد.
  • آداب مربوط به مرغ: مردم کلارآباد در رابطه با مرغ عقاید خاصی دارند. مثلا اگر مرغ روبه‌روی درب خانه‌شان خودش را تکان دهد، می‌گویند “باربیده” یعنی مهمان می‌آید و با خودش سوغاتی می‌آورد.

روستاهای کلارآباد

کلارآباد مازندران شهر بسیار کوچکی بوده و با نمک آبرود همسایه است. این شهر از محله‌های مختلفی تشکیل شده است. از جمله محله‌های کلارآباد می‌توان به کلارآباد بالا، کلارآباد پایین، خوشامیان، کیاده چارز، لاروسر، اسپی رود و جیسا اشاره کرد. دو شهرک امیردشت و خوشامیان محله‌های اصلی کلارآباد هستند. روستای یالبندان سرا  نیز در فاصله 5 کیلومتری این شهر قرارگرفته که پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به آن بزنید، زیرا این روستا چشم اندازهای بی‌نظیری دارد. روستای چارز کلارآباد نیز یک روستای زیباست که مسیر همواری از این شهر دارد.

اقتصاد شهر کلارآباد

ویلای چند طبقه سفید رنگ در دامنه کوه پر از درخت

همانطور که گفتیم کلارآباد طبیعت بسیار زیبایی دارد، علاوه بر این به دلیل نزدیکی به سواحل دریای خزر و جنگل‌های انبوه، یک مکان توریستی به حساب می‌آید. فاصله کلارآباد تا چالوس، متل قو، ساری و رشت بسیار کم است. همه این‌ها دلایلی هستند که سرمایه‌داران زیادی به دنبال خرید ویلا در کلارآباد و سرمایه گذاری در این شهر باشند. مردم بومی کلارآباد بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغول هستند. چای، برنج و مرکبات محصولات زراعی اصلی این شهر به حساب می‌آیند.

آب و هوای کلارآباد

کلارآباد مانند دیگر شهرهای مازندران در فصول مختلف سال آب و هوای متفاوتی دارد. اگر در فصول مختلف به این شهر سفر کنید، آب و هوای کوهستانی، شرجی و سرد را تجربه خواهید کرد. زمستان‌های این شهر معمولا سرد و بارانی است، اما گاهی با بارش برف تمام قسمت‌های آن سفیدپوش می‌شود و زیبایی شگفت انگیزی پیدا می‌کند. تابستان‌های این شهر تقریبا همیشه شرجی، مرطوب و گرم است.

بهترین زمان سفر به کلارآباد

اگر می‌خواهید برای سفر به کلارآباد برنامه‌ریزی کنید، برای لذت بردن از سفر خود بهتر است زمانی از سال را انتخاب کنید که این شهر بهترین آب و هوا را داشته باشد. اواسط تیر تا آخر مرداد اوج گرمای استان مازندران و همینطور شهر کلارآباد است. در این زمان هوا شرجی و گرم بوده و ممکن است نتوانید در طول روز زیاد از خانه بیرون بمانید یا حتی دچار آفتاب سوختگی شوید. در فصل زمستان ممکن است بارش‌های طولانی و هوای سرد شما را اذیت کند و بازدید از طبیعت زیبای این شهر را برای شما غیر ممکن کند، البته باز هم بستگی به پیش‌بینی هواشناسی دارد. در کل بهترین زمان سفر به کلارآباد از نیمه دوم فروردین ماه تا اواخر خرداد است. همچنین در ماه مهر آب و هوای این شهر بسیار خوب است و به دلیل باز شدن مدارس هزینه‌های سفر تا حدی برای شما کمتر خواهد بود.

[button color=”primary” size=”big” link=”http://” icon=”https://www.otaghak.com/city/kelarabad” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در کلارآباد کلیک کنید.[/button]

جاهای دیدنی کلارآباد

جاذبه‌های دیدنی بسیاری در سرتاسر کلارآباد پراکنده شده‌اند که بازدید از آن‌ها لحظات رویایی و فراموش نشدنی برای شما رقم می‌زند. این شهر ساحلی زیبا از شمال به سواحل خزر و از جنوب به کوه‌های جنگلی البرز متصل می‌شود. اگر می‌خواهید چند روزی را دور از دغدغه‌های شهر و در مکانی دنج و آرامش‌بخش بگذرانید و همچنین از طبیعت بکر لذت ببرید، از سفر به کلارآباد پشیمان نمی‌شوید. هنگام سفر به کلارآباد حتما از جاهای دیدنی آن که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم بازدید کنید.

روستای یالبندان سرا

روستای یالبندان سراچشم‌اندازهای وسیع و سرسبز روستای یالبندان سرا دلیلی است که حداقل یکبار باید از آن دیدن کنید. این روستا فقط 5 کیلومتر از کلارآباد فاصله دارد، پس اگر به کلارآباد سفر کردید، حتما سری به این روستا بزنید. باغ‌های چای زیادی در این روستا وجود دارند، پس حتما چای محلی و مرغوب از آن‌جا تهیه کنید. یک غار تاریخی زیبا در این روستا وجود دارد که باعث جذب گردشگران زیادی شده است. اطراف این غار مناظری سرسبز و زیبا وجود دارد که باعث گذراندن لحظات به یادماندنی خواهد شد.

شهرک امیردشت

ورودی شهرک امیردشتیک شهرک قدیمی و زیبا به نام امیردشت کلارآباد وجود دارد که به دلیل معماری خاص و زیبا به یکی از مکان‌های موردعلاقه گردشگران و مسافران تبدیل شده است. حتما سری به امیردشت کلارآباد بزنید و از معماری منحصر به فرد آن لذت ببرید.

امام ‌زاده سید عبدالوافی

امام ‌زاده سید عبدالوافیاگر شما یا همسفرانتان به مکان‌های مذهبی علاقه دارید، بازدید از امام ‌زاده سید عبدالوافی را فراموش نکنید. این امام‌ زاده در روستای چارز کلارآباد قرارداشته و یکی از مکان‌های دیدنی و مذهبی این شهر به حساب می‌آید. مردم از شهرهای مختلفی برای زیارت امام زاده سید عبدالوافی به روستای چارز کلارآباد سفر می‌کنند. مناظر دیدنی زیبایی در مسیر سفر به این مکان وجوددارند که از آن‌ها لذت می‌برید.

 بازار کلارآباد

به هر مکانی که سفر کنید، بازارگردی بخش جذابی از سفر شما خواهد بود. بازار کلارآباد شما را از این بخش جذاب سفر بی‌نیاز می‌کند. شما هم می‌توانید مانند دیگر گردشگران، مایحتاج خود را از این بازار تهیه کنید، به خصوص اگر قصد خرید محصولات محلی یا صنایع دستی همین شهر را دارید. محصولات محلی تازه بر جذابیت این بازار افزوده‌اند، حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، قدم زدن در این بازار و تجربه حال و هوای بازارهای شمالی برایتان لذت بخش خواهد بود.

روستای چارز

کوهپایه روستای چارز و تعدادی گاو در حال چراروستای چارز کلارآباد یک روستای جنگلی سرسبز است که بین سواحل دریای خزر و رشته کوه‌های جنگلی البرز قراردارد. این روستا با اسپیرود و جیسا همسایه است. این روستا مکان بسیار مناسبی برای چند شب اقامت است، زیرا به عباس آباد و متل قو نزدیک بوده و همچنین طبیعت زیبایی دارد.

مجتمع پانوراما

مجتمع تجاری پانورمامجتمع تجاری پانورما یک مرکز خرید لوکس در شهر کلارآباد است. این مجتمع علاوه بر ساختمان زیبایی که دارد، اطراف آن را جنگل و کوه و دریا احاطه کرده‌اند. این مجتمع شش طبقه دارد که طبقات اولیه شامل فروشگاه لباس و لوازم دیگر و طبقات بالایی شامل فود کورت است که می‌توانید خستگی پس از خرید را با خوردن یک غذای خوشمزه از بین ببرید. در این مجتمع می‌توانید از برندهای مطرح مانند سله بن، زارا، برشکا و کوتون خرید کنید. این پاساژ از ساعت 10 صبح تا 11 شب باز است.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی کلارآباد را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی کلارآباد

از هرچیزی در سفر بتوان گذشت، از سوغاتی‌های خوردنی خوشمزه آن نمی‌توان گذشت. مخصوصا سوغاتی‌های شمال کشور که بسیار خوشمزه هستند. اگر به کلارآباد سفر کردید حتما سوغات مخصوص آن یعنی شیرینی‌های کنجدی، شیرینی‌های کوکی، عسل کوهی، انواع ترشی و لواشک، ماهی و خاویار، انواع زیتون یا زیتون پرورده یا حداقل یکی از آن‌ها را امتحان کرده و یا برای دوستان و آشنایان خود ببرید. صنایع دستی این شهر مانند حصیربافی، صنایع چوبی، جوراب بافی، گلیم بافی و قالی بافی نیز بسیار زیبا هستند که خرید آن‌ها برای خانه خودتان خالی از لطف نیست.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی کلارآباد را مطالعه کنید.

غذاهای محلی کلارآباد

سفره حصیری که روی ان برنج، سبزی خوردن، زیتون، دوغ آبعلی و زیتون پرورده قرار دارد.غذاهای محلی این منطقه کشور در بین تمام شهرهای ایران زبانزد است و تقریبا باب میل همه ایرانیان است. اگر از استان دیگری به جز مازندران به کلارآباد سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما غذاهای محلی این شهر را امتحان کنید تا بیشتر از حال و هوای شمالی لذت ببرید. غذاهای محلی کلارآباد یا به طور کلی استان مازندران طعمی بسیار متفاوت داشته و تجربه‌ای بسیار متفاوت از دنیای غذا را برای شما رقم می‌زند. خوشمزه‌ترین غذاهای این منطقه از کشور که باید حداقل یک بار در زندگی خود آن‌ها را امتحان کنید به صورت زیر هستند:

  • آغوز مسما
  • ناز خاتون
  • کدوبره مازندران
  • باقلا وابیج
  • مالابیج
  • خورشت آلو
  • اسپناساک
  • اسفناج مرجی
  • بیج بیج
  • خورشت سیر انار
  • آش کدو
  • بشته واش
  • کئی پلا

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی کلارآباد را مطالعه کنید.

رستوران‌های کلارآباد

کلارآباد به دلیل توریستی بودن و نزدیکی با چالوس، متل قو و … رستوران‌های با کیفیت زیادی دارد، پس به هیچ عنوان نگران غذا خوردن در سفر به این شهر زیبا نباشید. می‌توانید انواع غذاهای محلی، غذاهای بومی مازندرانی، انواع فست فود و کباب‌های ایرانی را در این رستوران‌ها نوش جان کنید. اگر به دنبال رستوران در این شهر می‌گردید، ما اینجاییم تا لیستی از بهترین رستوران‌های کلارآباد را در اختیار شما قراردهیم.

  • رستوران اکبرجوجه کلارآباد: اگر هوس اکبرجوجه در کنار آن سس انار خوشمزه‌اش کردید، یکی از شعبه‌های اصلی اکبرجوجه در رو به روی کارخانه چای کلارآباد قرار داشته و آماده پذیرایی از شما است.
  • مجموعه باغ رستوران ملورین: این رستوران که در ابتدای بولوار شهید بهشتی قراردارد، تلفیقی از رستوران گیلانی و مدرن است و با انواع غذاهای ایرانی و ایتالیایی از شما پذیرایی می‌کند. خوردن صبحانه در فضای آرامش بخش این رستوران لذت زیادی دارد.
  • فست فود پیتزا نانو: این رستوران بین ایران کتان و فروشگاه لایکو قراردارد و از شما با پیتزا و فست فودهای خوشمزه‌اش پذیرایی می‌کند.
  • رستوران شیانا: یک رستوران با غذاهای ایرانی خوشمزه که منو غذای متنوعی را فراهم می‌کند.
  • رستوران خرداد ماه: حتما لازم نیست در خرداد ماه در این رستوران غذا بخورید، این فقط اسم رستوران است. رستوران خرداد ماه رو به روی پمپ بنزین کلارآباد قرارداشته و در همه ماه‌های سال با غذاهای سنتی و ایرانی پذیرای شماست.

مراکز خرید کلارآباد

حتما در طول سفر خود به خرید احتیاج پیدا خواهید کرد. اگر با انواع مراکز خرید شهر آشنا باشید می‌توانید با توجه به نیاز خود به مرکز خرید مناسب رفته و به راحتی خرید کنید. ما اینجاییم تا شما را با مراکز خرید کلارآباد آشنا کنیم. معروف‌ترین مراکز خرید کلارآباد، بازار کلارآباد و مرکز تجاری پانوراما هستند. اگر قصد خرید خوراکی‌های محلی و یا مواد غذایی دارید بهتر است به بازار کلارآباد بروید و از این مکان محصولات با کیفیتی خریداری کنید. می‌توانید از مرکز تجاری پانوراما کلارآباد همه نوع لباس از برندهای مختلف را خریداری کنید. همچنین این مرکز تجاری یک هایپرمارکت دارد که انواع مواد غذایی را می‌توانید در آن پیدا کنید. شعبه فروشگاه لایکو در جنب رستوران آبادگران شهر کلارآباد قراردارد که محصولات بهداشتی و ضد حساسیت را عرضه می‌کند.

اقامت در شهر کلارآباد

انواع مختلفی از ویلاها، اقامتگاه‌های بومگردی و سوئیت‌های مبله در کلارآباد وجود دارند که به دلیل فاصله کم آن با شهرهای توریستی دیگر مانند نمک آبرود، متل قو و چالوس این اقامتگاه‌ها روز به روز در حال افزایش هستند. کلارآباد به دلیل نزدیکی به ساحل، جنگل و داشتن طبیعت بکر یکی از بهترین مکان‌ها برای اقامت به شمار می‌آید. فرقی نمی‌کند بخواهید در یک ویلای لوکس اقامت داشته باشید یا یک سوئیت کوچک و زیبا، در هر صورت اتاقک اینجاست تا به شما در یافتن بهترین اقامتگاه دلخواهتان کمک کند.

راه‌های دسترسی به کلارآباد

کلارآباد که در غرب استان مازندران واقع شده، به دلیل قرارگرفتن در مسیر جاده، راه‌های دسترسی آسانی دارد. فاصله تهران تا کلارآباد حدود 212 کیلومتر است.  برای رسیدن به این شهر شگفت‌انگیز باید از راه‌های زیر وارد مازندران شده و سپس به کلارآباد برسید.

  • جاده چالوس: اگر از شمال یا غرب تهران به سمت کلارآباد حرکت می‌کنید، باید از جاده چالوس وارد آن شوید. فاصله کلارآباد تا چالوس فقط 18 کیلومتر است.
  • جاده رشت: اگر از سمت گیلان یا رشت عازم سفر به کلارآباد هستید، پس از طی کردن مسیر رشت، لاهیجان، رامسر و سپس تنکابن وارد شهر کلارآباد می‌شوید.
  • جاده هراز: از جاده هراز عبور کرده و پس از آن شهرهای آمل، محمودآباد، نوشهر و چالوس را طی کرده و سپس از زیبایی شهر کلارآباد لذت ببرید.

نکاتی که در سفر به کلارآباد باید بدانید

در این قسمت از مقاله سعی کردیم نکاتی را جمع آوری کنیم تا با آگاه کردن شما قبل از سفرتان، کمک کنیم سفر لذت بخش‌تری را تجربه کنید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • قبل از سفر آب و هوای منطقه را بررسی کنید، زیرا ممکن است در فصل‌ زمستان با بارش باران، برف و بسته شدن جاده‌ها و در تابستان با هوای بسیار گرم و شرجی رو به رو شوید.
  • سعی کنید قبل از سفر محل اقامت خود را رزرو کنید تا پس از خستگی راه مستقیم به سمت اقامتگاه خود رفته و استراحت کنید.
  • برای بازدید از بیشتر جاهای دیدنی منطقه کلارآباد برنامه‌ریزی کنید تا مناطق زیبای دیدنی را از دست ندهید.
  • اگر در زمستان به این منطقه سفر می‌کنید حتما یک چتر همراه خود داشته باشید.
  • سعی کنید همه دغدغه‌های خود را کنار گذاشته و یک خاطره خوب و به یادماندنی از سفر خود بسازید.

سخن پایانی

شهر کلارآباد یک شهر شمالی واقع در مازندران است و اگر به تنکابن، نمک آبرود، چالوس و یا متل قو سفر کنید، به راحتی می‌توانید از این شهر زیبا نیز دیدن کنید. شهر کلارآباد مقصد مورد علاقه بسیاری از گردشگران و مسافران است. اگر در خصوص سفر به این شهر زیبا شک دارید، بگذارید خیالتان را راحت کنم، این شهر دیدنی‌های فراوانی دارد که از تماشای آن‌ها سیر نخواهید شد، پس هرچه زودتر کوله‌بار خود را برای سفر به این شهر زیبا ببندید.

3.9/5 - (23 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *