سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات کلارآباد | خوراکی‌های رنگارنگ در سبد حصیری

احتمالا اگر به متل قو، نمک آبرود و یا چالوس سفر کرده باشید اسم کلارآباد به گوشتان خورده یا از این شهر کوچک سرسبز بازدید کرده‌اید. کلارآباد که یکی از شهرهای قدیمی مازندران محسوب می‌شود به دلیل نزدیکی به دریا و جنگل و همچنین داشتن طبیعت بکر، مقصد گردشگران و مسافران زیادی است. کلارآباد آب و هوای معتدل خزری داشته و مقصد مناسبی برای سفر در بهار و تابستان است، اما از زیبایی زمستان‌های برفی این شهر نیز نمی‌توان گذشت. این شهر کوچک جاذبه‌های فراوانی دارد که شامل روستاهای دیدنی و جنگل‌های سرسبز است. شهرک امیردشت که به عنوان یکی از مناطق لوکس مازندران شناخته می‌شود نیز در این شهر قراردارد. اگر قصد سفر به این شهر کوچک زیبا را دارید بهتر است با سوغات و صنایع دستی آن کمی آشنا شوید، پس با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله کلارآباد کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی سوغات کلارآباد

مگر می‌توان به شهرهای شمالی که پر از سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی رنگارنگ هستند سفر کرد و این سوغاتی‌ها را نادیده گرفت؟ خرید سوغاتی‌های محلی از منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنید، باعث می‌شود دوستان و آشنایان‌تان هم در خاطرات سفر شما سهیم باشند و همچنین خاطراتی که در طول سفر تجربه کردید بیشتر در ذهن‌تان باقی بماند. پس بیایید با سوغاتی‌های شهر کلارآباد بیشتر آشنا شوید تا اگر روزی به این شهر زیبا سفر کردید، علاوه بر لذت بردن از چشم اندازهای بی‌نظیر آن، دوستان‌تان را از سوغاتی‌های خوشمزه بهره‌مند کنید.

ماهی

یک سبد ماهیاگر اهل غذاهای دریایی هستید، حتما چند وعده غذایی خود را در استان مازندران به ماهی اختصاص دهید. درآمد درصد زیادی از مردم کلارآباد و روستاهای اطراف آن از پرورش ماهی به دست می‌آید، بنابراین می‌توانید انواع مختلفی از ماهی‌های مرغوب و تازه را از کلارآباد تهیه کنید. نیازی نیست نگران فاسد شدن ماهی در مسیر شهرتان باشید، زیرا فروشندگان آن‌ها را در بسته بندی‌های مخصوصی داخل یخ برایتان قرار می‌دهند که از آب شدن یخ و فاسد شدن ماهی جلوگیری می‌کند. ممکن است خرید ماهی به عنوان سوغاتی و حمل و نقل آن تا شهر خودتان کمی سخت به نظر برسد، اما باور کنید ارزشش را دارد!

چای

مزرعه چایچای نقش بسیار مهمی در بین سفره‌های صبحانه و همچنین عصرانه مردم کشور عزیزمان دارد، به طوری که مردم ایران تقریبا بیشترین مصرف چای در کل جهان را دارند. چای می‌تواند یک سوغاتی بسیار کاربردی باشد. پیشنهاد می‌کنیم حتی برای مصرف خودتان از شهرستان کلارآباد مقداری چای تهیه کنید، چرا که بسیاری از مردم کلارآباد به خصوص در روستاهای اطراف آن به پرورش چای مشغول هستند و بهترین و مرغوب‌ترین چای را می‌توانید از کلارآباد و روستاهای اطراف آن پیدا کنید.

مرکبات

یک عالمه پرتقالممکن است انواع مرکبات را در نقاط مختلف کشور بتوان پیدا کرد اما یکی از سنتی‌ترین سوغاتی‌های استان مازندران و کلارآباد، انواع مرکبات است. آب و هوای این منطقه از کشور به دلیل سازگاری با رشد مرکبات، باعث شده بهترین، آب‌دارترین و خوشمزه‌ترین مرکبات را در این منطقه پیدا کنیم. مرکبات این منطقه سرشار از ویتامین C بوده، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و می‌توانند از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنند. مرکبات علاوه بر اینکه یک سوغاتی خوشمزه و آبدار به حساب می‌آیند، بسیار مفید هم هستند. تمشک، انارهای محلی و جنگلی، پرتقال کوهی، آلو جنگلی و ازگیل دیگر میوه‌های محلی این منطقه هستند که می‌توانید به عنوان سوغاتی برای عزیزان‌تان ببرید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

برنجک

شیرینی برنجکاگر به شیرینی‌های ترد علاقه داشته باشید، حتما عاشق طعم برنجک خواهید شد. برنجک یک شیرینی ترد مازندرانی به حساب می‌آید که همانطور که از نامش پیداست، در پخت آن از برنج استفاده می‌شود. البته روغن و شکر هم در تهیه این شیرینی خوشمزه نقش دارند. برنجک بخشی جدا نشدنی از سفره‌های شب یلدا مازندرانی‌ها محسوب می‌شود. گاهی به جای دانه‌های برنج، از دانه‌های گندم برای پخت این شیرینی استفاده می‌کنند. برنجک جزو شیرینی‌هایی است که حداقل یک بار باید آن را در زندگی خود امتحان کنید. برنجک به دلیل داشتن ماندگاری بالا گزینه خوبی برای سوغاتی به حساب می‌آید.

پشتزیک

مقداری شیرین پشتزیک روی یک تخته سرو چوبیکنجد، این دانه‌های بسیار مغذی و خوشمزه بخش اصلی این شیرینی محلی را تشکیل می‌دهند، پس اگر مزه کنجد را دوست دارید، حتما این شیرینی خوشمزه را هم دوست خواهید داشت. پشتزیک یک شیرینی بسیار مقوی است که با نام سوهان کنجدی نیز شناخته می‌شود. برای پخت این شیرینی ابتدا شکر را تبدیل به شیر می‌کنند و بعد از اضافه کردن کنجدها، با جسمی سخت آن را می‌کوبند تا کاملا نازک شود. گاهی این شیرینی به صورت بسته‌بندی و کارخانه‌ای هم تولید می‌شود، اما پیشنهاد می‌کنیم برای چشیدن طعم واقعی آن، پشتزیک را از فروشنده‌های محلی تهیه کنید و به عنوان سوغاتی از کلارآباد به عزیزان خود بدهید.

آغوزنون یا حلوا گردویی

شش عدد شیرینی آغوزنون با مقداری پودر گردو روی ان آغوز در زبان مازندرانی به معنی گردو است و داخل این شیرینی از موادی مانند گردو و ترکیبات دیگر پر می‌شود. آغوزنون سوغات کلارآباد محسوب می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین شیرینی‌ها نزد مازندرانی‌ها است. آغوزنون نیز مانند برنجک بخشی اصلی از سفره شب یلدا برای مازندرانی‌ها به حساب می‌آید. خوردن این شیرینی به همراه یک فنجان چای در شب‌های برفی کلارآباد حال و هوای بسیار باصفایی دارد.

انواع ترشی

انواع ترشیجات در شیشهاگر به انواع ترشی علاقه‌مند هستید، کافیست به بازار محلی کلارآباد سری بزنید. مردم این منطقه تقریبا از هرچیزی ترشی درست می‌کنند و علاوه بر مصرف خودشان، آن‌ها را در بازارهای محلی می‌فروشند. البته تهیه ترشی در نقاط دیگر ایران نیز مرسوم است، اما در استان مازندران از جمله کلارآباد تنوع و تمرکز بیشتری دارد و همین باعث شده ترشی به یکی از سوغاتی‌های کلارآباد تبدیل شود. می‌توانید انواع ترشی را در این بازار تهیه کرده، با خود به خانه ببرید و در کنار انواع غذاها نوش جان کنید.

زیتون

مقداری زیتون سیاه و سبز در کاسه های چوبی بزرگ و کوچکاگرچه بهترین و مرغوب‌ترین زیتون‌ها در استان گیلان پیدا می‌شود، اما اگر به کلارآباد سفر کردید می‌توانید انواع و اقسام آن‌ها را در بازار محلی کلارآباد پیدا کنید. علاوه بر زیتون معمولی، می‌توانید زیتون پرورده که با گردو، انار و … طعم داده می‌شود را تهیه کنید و از مزه منحصر به فرد آن در کنار غذاهای خوشمزه شمالی لذت ببرید.

عسل کوهی

نمای نزدیک کندوی زنبور عسل، زنبور ها روی موم در حال ساخت عسلعسل فواید بسیار زیادی دارد و خوردن آن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. متاسفانه اکثر عسل‌هایی که این روزها در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسند، درصد خلوص بسیار پایینی دارند و به همین دلیل فواید عسل طبیعی را ندارند. در واقع محیط خاصی برای پرورش زنبور عسل و تولید عسل نیاز است که در بخش‌های جنگلی و کوهستانی استان مازندران این شرایط مهیا است، به همین دلیل عسل کوهی جزو سوغات برخی مناطق استان مازندران مانند کلارآباد به حساب می‌آید. اگر به کلارآباد سفر کردید و هنگام قدم زدن در بازار محلی آن چشمتان به عسل کوهی افتاد، مزه‌ی بسیار خوشمزه و خواص بی‌شمار آن را از دست ندهید.

معرفی صنایع دستی کلارآباد

 خرید صنایع دستی از منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنید، باعث می‌شود یاد و خاطره سفر تا همیشه در ذهنتان باقی بماند و با نگاه کردن به آن حال و هوای سفر برایتان زنده شود، گویی که تکه‌ای از آن منطقه را همراه خود دارید. حال اگر مقصد سفرتان شهری غنی و پربار باشد و صنایع دستی آن نشان از هنر، ذوق و تلاش مردم همان محله باشد، این صنایع دستی بسیار با ارزش‌تر خواهند بود. اهالی شهرستان کلارآباد نمونه‌ای از این مردم با ذوق و هنر هستند که با دستان تلاش‌گر خود این صنایع دستی را تولید می‌کنند. در ادامه مقاله شما را با صنایع دستی منطقه کلارآباد آشنا می‌کنیم تا با هنر مردم هنرمند این منطقه بیشتر آشنا شوید.

سفال و سفالگری

یک فرد در حال ساخت کوزه سفالی روی چرخ گردانبه طور کلی محصولات سفالی که در استان مازندران توسط مردم هنرمند ساخته می‌شوند بسیار محبوب هستند. ظرف‌های زیبایی که با فرم‌های متنوع با استفاده از سفال ساخته می‌شود و سپس به کوره می‌روند و لعاب داده می‌شوند زینت زیادی به خانه شما می‌دهند. می‌توانید از این ظرف‌ها استفاده کنید و یا آن‌ها را فقط برای مزین کردن خانه خود استفاده کنید. اگر این ظروف سفالی را خریدید، سعی کنید دور آن‌ها روزنامه پیچیده و یا بین لباس‌هایتان در چمدان قرار دهید تا بین راه توسط ضربه آسیب نبینند.

گلیم بافی

دو گلیم با طرح های متفاوت که کنار هم اویزان شده اندهنر گلیم بافی در استان مازندران سابقه بسیار قدیمی دارد، به همین دلیل گلیم‌هایی که در بازارهای محلی به فروش می‌رسند کیفیت بالایی داشته و همچنین در طرح و رنگ‌های بسیار زیبایی بافته می‌شوند. اگر می‌خواهید یک سوغاتی ارزشمند به عزیزان‌تان بدهید و کمی بیشتر برای آن هزینه کنید این گلیم‌ها می‌توانند گزینه بسیار مناسبی باشند. رنگ‌های شاد استفاده شده در گلیم‌های مازندران و طرح‌های هندسی الهام گرفته از طبیعت زیبایی آن‌ها را دو چندان کرده و حس و حال خوبی به فضای خانه می‌بخشند.

حصیر بافی

دو سبد حصیری بر روی یک میز چوبی حصیربافی در غرب استان مازندران به ویژه کلارآباد رواج زیادی دارد. وسایلی که با حصیر بافته می‌شوند معمولا توجه بسیاری از گردشگران و مسافران را جلب می‌کنند. مشهورترین وسایل حصیربافی کلاه حصیری، سبد حصیری و زیراندازهای حصیری هستند که اتفاقا کاربرد بسیار زیادی هم دارند. جالب است بدانید که از نی و دیگر گیاهان خودرو مانند واش و گاله برای بافت وسایل حصیری استفاده می‌شود، یک سوغاتی از جنس طبیعت! چه چیزی از این بهتر؟

صنایع چوبی

بشقاب، کاسه، چنگال،قاشق و چاقو چوبی در سایز های مختلف روستائیانی که در زمان گذشته در مناطق جنگلی زندگی می‌کردند، بسیاری از وسایل خود را با چوب می‌ساختند. در کلارآباد به دلیل نزدیکی به دامنه‌های جنگلی رشته کوه البرز و دیگر جنگل‌ها، ساخت وسایل چوبی رونق زیادی دارد. البته این صنایع چوبی بیشتر در گذشته جهت رفع نیاز ساخته می‌شدند و امروزه به یک هنر و صنایع دستی برای مردمان این منطقه تبدیل شده‌اند. خوردن غذا در ظروف چوبی حس و حال بسیار خوبی دارد و باعث می‌شود غذا خوشمزه‌تر به نظر برسد، به همین دلیل صنایع چوبی می‌توانند یک سوغاتی کاربردی باشند. برخی از این ظروف و وسایل چوبی حکاکی شده با طرح و نقش‌های بسیار زیبا هستند که به آن منبت کاری می‌گویند.

موج بافی

چهار رنگ پارچه موج بافی که مرتب و تا شده روی هم قرار دارندمواد اولیه موج بافی ارزان است، به همین دلیل هنر موج بافی در بسیاری از شهرها و روستاهای مازندران مانند کلارآباد رایج است و یکی از صنایع دستی این استان به حساب می‌آید. موج بافی دستبافته‌ای نرم، سبک، پشمی و در عین حال محکم است. هنرمندان مازندرانی با استفاده از پشم و دستگاه بافندگی مخصوص، محصولات موج بافی مانند پتو، رویه کرسی، رختخواب، پشتی و سجاده تولید می‌کنند و آن‌ها را در بازارهای صنایع دستی به فروش می‌رسانند.

معرفی غذاهای محلی کلارآباد

یک بشقاب آغوز مسما به همراه ماست و تربچه در کنار آنتنوع غذاهای محلی در استان مازندران بسیار زیاد است و خوشبختانه بسیاری از غذاهای این استان از جمله شهرستان کلارآباد با ذائقه‌ی ایرانی‌ها سازگار است، مگر اینکه مزه ترش انار، آلو، آلوچه و … را در غذا دوست نداشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم اگر به کلارآباد سفر کردید، علاوه بر لذت بردن از طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبا، از غذاهای محلی این شهر لذت نیز لذت ببرید، تا حال و هوای شمالی بیشتری را در سفر خود تجربه کنید. از جمله غذاهای مشهور که در رستوران‌های محلی کلارآباد می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید به شرح زیر هستند:

  • آغوز مسما
  • ناز خاتون
  • باقلا وابیج
  • خورشت آلو
  • خورشت سیر انار
  • آش کدو
  • بشته واش

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع سوغاتی‌ها، صنایع دستی و غذاهای محلی کلارآباد آشنا کنیم تا قبل از سفر به این شهرستان زیبا، با انواع آن‌ها آشنا باشید تا انتخاب راحت‌تری برای خرید سوغاتی، یادگاری و نوش جان کردن غذا داشته باشید. اگر قصد خرید یادگاری برای خود تان را داشتید، فقط به سلیقه و علایق خودتان فکر کنید، اما اگر می‌خواهید برای یکی از عزیزانتان سوغاتی بخرید، حتما سلیقه شخصی او را در نظر بگیرید. فراموش نکنید که وقتی پا به محله افراد دیگری می‌گذارید و از زیبایی‌های منطقه این افراد استفاده می‌کنید، خرید صنایع دستی و سوغاتی از مردم همان محله نیز می‌تواند کمکی برای چرخیدن چرخ زندگی آن‌ها باشد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *