دریاچه‌هاتجربه سفرجاهای دیدنیشهرها

همه چیز درباره دریاچه مهارلو | سفر به پهنای صورتی جنوب شیراز

اگر قصد کردید روزی با هواپیما به شیراز سفر کنید، سعی کنید از زمانی که خلبان خبر نزدیک شدن به فرودگاه شیراز را می‌دهد بیدار بمانید و حواستان شش دنگ جمع پنجره هواپیما باشد. اگر هم با پنجره فاصله داشتید، حتماً بغل‌دستی‌تان را بیدار کنید که او هم حواسش جمع باشد و بگذارد شما هم از پنجره بیرون را ببینید.

در نزدیکی شهر حافظ، سعدی و بهارنارنج، از میان ابرها دریاچه‌ای صورتی رنگ بیرون می‌آید که خاطره اولین مواجهه با آن را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنید، چون تا لحظاتی باور نمی‌کنید که خواب هستید یا بیدار و اصلاً چیزی که می‌بینید واقعی است یا نه. به این خاطر گفتم نخوابید که اگر در خواب و بیداری این دریاچه را ببینید، بیشتر سردرگم می‌شوید و تصور می‌کنید خواب دیده‌اید. بعد هم اگر هر کسی بگوید چنین چیزی وجود دارد اصلاً باور نمی‌کنید.

اگر چشمانتان آن‌قدر سنگین بود که این یک‌تکه از سفر هوایی تا شیراز را خوابیدید، اگر شب به شیراز رسیدید و اگر اصلاً هواپیمایی در کار نبود و زمینی به شیراز رفتید، نگران نباشید. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کنید که وجود دریاچه مهارلو را باور کنید و برای دیدن رؤیایی‌ترین دریاچه ایران، رؤیابافی کنید.

دریاچه مهارلو کجاست؟

دریاچه مهارلو از پنجره هوایپما این‌گونه دیده می‌شود
از میان ابرها، این زیبایی بیرون می‌آید – عکاس: Mohadese Nfa

فرودگاه شهید دستغیب در جنوب شرقی دریاچه شیراز قرار دارد و علت اینکه در مقدمه معرفی دریاچه مهارلو به سفر هوایی به شیراز اشاره کردیم این بود که این دریاچه در نزدیکی فرودگاه شیراز و 20 کیلومتری جنوب شرقی این شهر قرار دارد.

دریاچه مهارلو 600 کیلومترمربع وسعت دارد و به دلیل مجاورت با روستای مهارلو، این نام را روی آن گذاشته‌اند. از نظر تقسیمات کشوری، دریاچه مهارلو از توابع شهرستان سروستان استان فارس محسوب می‌شود. این دریاچه فانتزی عمق چندانی ندارد و برای رسیدن به کف عمیق‌ترین بخش آن، کافی است 3 متر پایین بروید.

درست است که اسم‌ورسم این دریاچه ما را به این تصور می‌رساند که احتمالاً با سحر و جادو زنده است؛ اما در کمال شگفتی دریاچه مهارلو هم مثل اکثر دریاچه‌ها زندگی می‌کند. بارش‌های فصلی و سه رودخانه خشک شیراز، سلطان‌آباد و سروستان این دریاچه را تغذیه می‌کنند که هر سه فصلی هستند و همیشه آب ندارند.

علت صورتی بودن آب دریاچه مهارلو هم نوعی جلبک است که به آن دونالیلا سالینا می‌گویند. این جلبک در آب‌هایی که نور و نمک زیاد دارند رشد می‌کند و وقتی غلظت نمک از حدی بالاتر می‌رود، نوعی ماده با نام بتاکارتن ترشح می‌کند که رنگ آن صورتی و قرمز است.

آب و هوای دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو در تابستان
آب و هوای دریاچه مهارلو شباهت زیادی به آب و هوای شیراز دارد –عکاس: Steven Wang

آب و هوای دریاچه مهارلو شباهت زیادی به آب و هوای شیراز دارد و به همین دلیل، از اواسط بهار تا اواخر تابستان آب و هوای آن گرم و خشک است، به حدی که در بعضی مواقع آب دریاچه کاملاً خشک شده و تبدیل به شوره‌زار (دریاچه نمک) می‌شود.

در فصل پاییز و زمستان، بارش‌های فصلی و پرآب شدن رودخانه‌هایی که در بخش قبل نام بردیم، باعث می‌شود که سطح آب این دریاچه بالا بیاید.

بهترین زمان سفر به دریاچه مهارلو

عکس هوایی از دریاچه مهارلو شیراز
از اواسط پاییز تا اواسط بهار به این دریاچه سفر کنید – عکاس: Armani

اگر می‌خواهید هنگام سفر به دریاچه مهارلو آب‌وهوا با شما یاری کند، بهتر است از اواسط پاییز تا اواسط بهار به این دریاچه سفر کنید. اگر هم می‌خواهید با پس‌زمینه صورتی دریاچه در عکس‌هایتان به بقیه پز بدهید، باید زمانی به آنجا بروید که تابش آفتاب و غلظت نمک به حداکثر رسیده باشد و دونالیلا سالیناها کار خود را شروع کرده باشند.

این باکتری‌های عجیب، فعالیت خود را در اواسط بهار و تابستان زیاد می‌کنند و رنگی که تولید می‌کنند به دلیل کم شدن عمق آب دریاچه در این زمان، بیشتر به چشم می‌آید.

برای سفر به دریاچه مهارلو، می‌توانید اقامتگاه‌های شیراز را از اتاقک رزرو کنید.

اجاره سوئیت شیراز با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مسیر دسترسی به دریاچه مهارلو

لاله‌های کنار دریاچه مهارلو
این دریاچه در مسیر شیراز به فسا قرار دارد – عکاس: الهام فاطمی

پس از اینکه خودتان را با خودروی شخصی، هواپیما یا قطار به شیراز رساندید، برای دیدن دریاچه مهارلو باید وارد جاده شیراز-فسا یا همان شیراز-بندرعباس شوید. بعد از گذراندن 50 کیلومتر، می‌توانید این دریاچه شگفت‌انگیز را در حاشیه جاده ببینید.

اگر خودروی شخصی ندارید، می‌توانید با کمک تاکسی‌های اینترنتی یا تاکسی‌های داخل شهر به دریاچه مهارلو بروید. بهترین مکان برای پیدا کردن تاکسی به مقصد دریاچه مهارلو، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی یا بلوار خلیج‌فارس (مسیر شیراز به بندرعباس) این شهر است.

جاهای تفریحی نزدیک دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود و ازآنجایی‌که فاصله زیادی تا شهر شیراز ندارد، می‌توانیم از تمامی جاذبه‌های دیدنی این شهر که تعداد آن‌ها هم کم نیست به عنوان جاهای تفریحی نزدیک دریاچه مهارلو نام ببریم. با این حال اگر بخواهیم دقیق‌تر شویم، باید به فهرست زیر اشاره کنیم:

روستای مهارلو

نمایی از دشت گل روستای مهارلو
در فصول خنک‌تر سال، دشت‌های گل اطراف این روستا دلبری می‌کنند – عکاس: محمد مظلوم

تعداد روستاهای حاشیه دریاچه مهارلو کم نیست، اما بزرگ‌ترین روستای نزدیک آن روستای مهارلو نام دارد و همان‌طور که گفتیم، نام این دریاچه را هم از روی همین روستای باستانی برداشته‌اند. این روستا از توابع شهرستان سروستان و بخش کوهنجان آن محسوب می‌شود و در دامنه جنوبی رشته‌کوه زاگرس واقع شده است.

همین موضوع باعث شده که در فصول خنک‌تر سال، دشت‌های گل اطراف این روستا دلبری کنند و اگر شانسش را داشته باشید و به فصلش به آنجا سفر کنید، می‌توانید از دیدن گل‌های آویشن لذت ببرید.

این روستا به جز دشت‌های گل، چند جاذبه تاریخی و مذهبی مثل قلعه شاهرخ پسر تیمورلنگ، کاروان‌سرای شاه‌عباسی، بقعه بی‌بی شریفه و امامزاده خدیجه بانو هم دارد که می‌توانید از آن‌ها هم دیدن کنید. قدمت بعضی از بناهای تاریخی این روستا به دوران تیموریان، صفویان و حتی ساسانیان می‌رسد.

آدرس روستای مهارلو: استان فارس، شهرستان سروستان، 57 کیلومتری جنوب شرقی شیراز

چشمه آب گوگرد مهارلو

چشمه آب سرد گوگرددار روستای مهارلو
چشمه شفابخش روستای مهارلو – عکاس: امید رزمیان

این چشمه آب سردی دارد که سرشار از گوگرد است و به همین دلیل، آن را برای سلامتی پوست مفید می‌دانند. آقایان صبح‌ها و خانم‌ها هم عصرها می‌توانند از آب این چشمه استفاده کنند. چشمه آب گوگرد مهارلو در اصل یک بنای خشتی کوچک است که در داخل خود روستای مهارلو قرار دارد.

آدرس چشمه آب گوگرد مهارلو: استان فارس، شهرستان سروستان، 57 کیلومتری جنوب شرقی شیراز، روستای مهارلو، جاده اربابی علیا

کاخ ساسانی سروستان

نمایی از کاخ ساسانی سروستان در دل شب
قدمت این بنای تاریخی به دوران ساسانیان می‌رسد – عکاس: سینا اکرام

برای دیدن این جاذبه تاریخی، باید کمی از دریاچه مهارلو دور شوید و جاده شیراز-فسا را ادامه بدهید تا به نزدیکی شهر سروستان برسید. از نظر زمانی، کاخ ساسانی سروستان 2 ساعتی تا شیراز فاصله دارد.

قدمت این بنای تاریخی که قدیمی‌ترین گنبد خشتی ایران در آن قرار دارد، به دوران ساسانیان یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم به دوران پادشاهی بهرام گور می‌رسد. کاخ ساسانی سروستان 25 هکتار وسعت دارد و بهرام گور از آن به عنوان شکارگاه استفاده می‌کرده است. البته در مورد آن نظریات مختلفی وجود دارد و بعضی از باستان‌شناسان ساخت آن را به اواخر دوران ساسانی و برخی به دوران آل بویه نسبت می‌دهند.

متأسفانه در حال حاضر وضعیت این بنای تاریخی چندان مطلوب نیست و نمی‌توانید برای بازدید از آن زمان زیادی بگذارید، چون وضعیت سرویس‌های بهداشتی آن اسف‌بار است. برای این که آب‌وهوا هم اذیتتان نکند، بهتر است در اویل بهار یا پاییز برای بازدید از کاخ ساسانی سروستان وقت بگذارید.

آدرس کاخ ساسانی سروستان: استان فارس، شهرستان سروستان، ۱۴ کیلومتری جنوب شهر سروستان، جاده شیراز-فسا

فعالیت‌هایی که می‌توانید در دریاچه مهارلو انجام دهید

قطعاً بازدید از دریاچه مهارلو به دلیل رنگ خاصش و جانورانی که در اطراف آن زندگی می‌کنند، زمان زیادی را از شما می‌گیرد؛ اما می‌توانید در سفر به این دریاچه تفریحات زیر را نیز تجربه کنید:

عکاسی و تماشای گونه‌های جانوری

گونه‌های جانوری دریاچه مهارلو
این دریاچه زیست‌بوم پرندگانی مثل فلامینگو است – عکاس: علی‌اصغر شیروانی‌پور

به جز آب صورتی رنگ، سوژه‌های جذاب دیگری هم برای عکاسی در اطراف دریاچه مهارلو وجود دارد. این دریاچه زیست‌بوم یکی از پرندگان هم‌رنگ با آن یعنی فلامینگو است که از گونه‌های جانوری زیبا و کمیاب محسوب می‌شود.

به غیر از فلامینگو، دریاچه مهارلو میزبان جانوران دیگری مثل آنقوت، تنجه، کاکایی، گیلانشاه، سلیم، آبچلیک، حواصیل، اردک سبز و مرغابی هم هست.

قایق‌سواری روی دریاچه مهارلو

قایق‌های روی دریاچه مهارلو
یکی از تفریحات محبوب دریاچه مهارلو – عکاس: علی‌اصغر شیروانی‌پور

اگر زمانی به شیراز سفر کردید که خشکسالی نبود و سطح آب دریاچه در حد قابل‌قبولی قرار داشت، می‌توانید قایق پدالی کرایه کنید و از قایق‌سواری روی آب صورتی این دریاچه لذت ببرید. قایق‌های پدالی این دریاچه به ساکنان اصلی آن یعنی فلامینگوها شباهت زیادی دارند.

اسب‌سواری

اهالی روستای مهارلو که اسب‌های خود را کرایه می‌دهند
در کنار دریاچه مهارلو می‌توانید اسب سواری کنید – عکاس: Shahpour Kh

اگر به مسیرتان تا روستای مهارلو ادامه دادید، می‌توانید یک فعالیت دیگر را هم به لیست تفریحات خود استفاده کنید و با پرداخت کرایه، سوار اسب‌های اهالی روستا شوید. البته به جز اسب‌سواری، می‌توانید تفریحاتی مثل پاراگلایدر سواری را هم تجربه کنید که احتمالاً مبدأ آن ارتفاعات روستای مهارلو است.

اقامت در نزدیکی دریاچه مهارلو به پیشنهاد اتاقک

مسلماً اگر تا اینجای مقاله را کامل خوانده باشید، به این نتیجه رسیده‌اید که بهترین گزینه برای اقامت در نزدیکی دریاچه مهارلو، اجاره سوئیت در شیراز است. اقامتگاه‌های شیراز اتاقک تنوع زیادی دارند و شامل انواع سوئیت، ویلای لاکچری، آپارتمان و اقامتگاه‌های اقتصادی و بوم‌گردی می‌شوند و با توجه به سلیقه و بودجه‌تان، می‌توانید یکی از آن‌ها را برای اقامت انتخاب کنید.

بعضی از این اقامتگاه‌ها در خارج و جنوب شهر شیراز قرار دارند و با اجاره آن‌ها، دسترسی بهتری به دریاچه مهارلو خواهید داشت.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به دریاچه مهارلو بدانید

نمایی از فردی که روبروی دریاچه مهارلو نشسته است
باکتری‌های این دریاچه بی‌خطر محسوب می‌شوند – عکاس: Luiz Paulo

با رعایت نکات زیر، سفر لذت‌بخش و خوشی را به دریاچه مهارلو خواهید داشت:

  • دریاچه مهارلو پهنای زیادی دارد و ممکن است در نقطه‌ای که شما توقف می‌کنید بوفه‌ای وجود نداشته باشد. پس حتماً آب‌معدنی و خوراکی همراه خود ببرید.
  • اگر در فصول گرم یا در میانه روز به این دریاچه سفر کردید، حتماً از ضدآفتاب، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.
  • محبوب‌ترین تفریح در این دریاچه، قدم زدن و عکاسی است. پس حتماً کفش مناسب بپوشید.
  • جلبک سالینا خطری برای سلامتی شما یا آب دریاچه ندارد.
  • اگر در شیراز ساکن شدید و برنامه سفرتان محدود است، بهتر است از یک روز قبل برای تهیه وسیله سفر به این دریاچه هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

سخن آخر

متأسفانه همانند بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های داخل کشور، محیط‌زیست دریاچه مهارلو را هم خطرات زیادی تهدید می‌کند. خشکسالی‌های پی‌درپی و حفر چاه‌های عمیق در اطراف آن باعث شده تا سطح آب این دریاچه سال‌به‌سال پایین‌تر بیاید. از طرف دیگر، دریاچه مهارلو یکی از منابع اصلی تأمین نمک شیراز و استان فارس است و این موضوع هم یکی دیگر از بهانه‌های برداشت آب آن محسوب می‌شود. جلبک معروف این دریاچه هم در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی به عنوان رنگ‌دانه طبیعی کاربرد دارد.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا زمانی که این دریاچه هنوز زیبایی‌های خود را دارد و در معرض نابودی کامل قرار نگرفته، از اتاقک برای رزرو ویلا و سوئیت در اطراف آن کمک بگیرید و بازدید از دریاچه مهارلو را از لیست آرزوهایتان خط بزنید.

سؤالات متداول درباره دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو کجاست؟

دریاچه مهارلو در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد.

چرا دریاچه مهارلو به دریاچه صورتی شیراز مشهور است؟

وجود نوعی جلبک با نام سالینا که در فصول گرم بتاکارتن ترشح می‌کند، باعث شده که آب دریاچه مهارلو صورتی شود.

مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف دریاچه مهارلو کدامند؟

روستای مهارلو، چشمه آب گوگردی مهارلو و کاخ ساسانی سروستان

4/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *