جاهای دیدنی

جاهای دیدنی اراک | تاریخی و کهن

تا به حال پیش آمده از کسی بپرسید مقصد سفرش کجاست و او بگوید اراک؟! شهر زیبای اراک با اینکه نسبت به شهرهای دیگر کشورمان قدمت کمتری دارد و شهری جوان به حساب می‌آید، مجموعه‌ زیادی از آثار تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده است، اما این دیدنی‌ها از چشم بسیاری از هموطنان پنهان مانده‌اند. بازدید از دیدنی‌های این شهر زیبا که کمتر از 4 ساعت با تهران فاصله دارد، خاطره‌ای به یاد ماندنی در ذهن شما خواهد ساخت. اگر قصد سفر به اراک را دارید و یا فقط می‌خواهید از این شهر گذر کنید، پیشنهاد می‌دهم حداقل یکی دو شب در این شهر زیبا اقامت کنید تا بازدید از جاذبه‌های تاریخی آن را از دست ندهید. خیالتان راحت، از این تصمیم پشیمان نمی‌شوید. برای اطمینان بیایید تا شما را با دیدنی شهر اراک بیشتر آشنا کنیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله اراک کجاست؟ را مطالعه کنید.

درباره اراک

اراک که مرکز استان مرکزی است، در مرکز و کمی متمایل به غرب ایران قرار دارد. این شهر آب و هوایی کوهستانی داشته و همچنین زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرمی دارد. اگر از سرمای زمستان فراری هستید و یا گرمای تابستان برایتان طاغت فرسا است، بهتر است در این دو فصل به اراک سفر نکنید. بهترین زمان سفر به اراک بهار و پاییز است، چرا که در این فصل اراک بهترین آب و هوا را دارد.

برای آشنایی بیشتر مقاله اراک کجاست را مطالعه کنید.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/arak” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در اراک کلیک کنید.[/button]

 

جاهای دیدنی اراک

از آنجایی که شهر اراک انواع جاذبه‌های گردشگری را در خود جای داده است، بهتر است آن‌ها را برای شما دسته‌بندی و سپس معرفی کنیم تا با توجه به سلیقه خود بتوانید مکانی را برای دیدن انتخاب کنید که بیشترین لذت را از آن ببرید.

جاذبه‌های تاریخی شهر اراک

شهر اراک به بناهای تاریخی خود معروف است به همین دلیل معرفی را با دیدنی‌های تاریخی اراک شروع می‌کنیم.

1-حمام تاریخی چهار فصل

حمام تاریخی چهار فصلیک اثر معماری و کاشی‌کاری شگفت انگیز که در دوره قاجار ساخته شده است. امکان ندارد به مکان‌های تاریخی علاقه‌مند باشید و از دیدن حمام چهار فصل لذت نبرید. تابلوهای زیبایی در این حمام وجود دارند که چهار فصل سال را به تصویر کشیده‌اند و در چهار جهت حمام قرار دارند، پس مسلما متوجه شدید چرا نام این حمام چهار فصل است. این حمام بسیار بزرگ است و مساحتی حدود 1600 متر مربع دارد. در این حمام بخش‌های مردانه، زنانه، حمام ویژه اقلیت‌های دینی و حمام خصوصی وجود دارد. بخشی از این حمام به موزه اختصاص داده شده که در آن اشیای مربوط به دوره پیش و پس از اسلام نگهداری می‌شود. حمام چهارفصل به عنوان بزرگترین حمام ایران شناخته شده است.

2-مدرسه و مسجد سپهداری

مدرسه و مسجد سپهداریمدرسه و مسجد سپهداری یک بنای تاریخی و همچنین مذهبی در شهر اراک  است که متعلق به دوره فتحعلی شاه قاجار است. این بنا در بافت مرکزی شهر و در مجاورت بازار ساخته شده، در نتیجه می‌توانید پس از بازدید آن، سری هم به بازار بزنید. مدرسه سپهداری به دستور یوسف خان گرجی ساخته شد. این مدرسه نماد زیبایی از معماری مدارس در دوره صفویه به حساب می‌آید و همچنین اولین مرکز علوم دینی در اراک است. آیت الله حائری یزدی باعث شد این بنا در سال 1333 به یکی از بزرگترین مدارس علمیه کشور تبدیل شود. اگر علاوه بر مکان‌های تاریخی به مسجد و مکان‌های مذهبی علاقه دارید، چه بهتر از مدرسه و مسجد سپهداری؟

3-کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدساگر تا به حال هیچ کلیسایی از نزدیک ندیده‌اید، به نظرم بهتر است حداقل یک بار حال و هوای آن را تجربه کنید. در دوران قاجار علاوه بر اهالی مسلمان، افراد مسیحی هم در اراک زندگی می‌کردند. این مسیحی‌های ارمنی کلیسای مسروپ مقدس را ساختند. کلیسای مسروپ مقدس یکی از مکان‌های تاریخی محبوب در شهر اراک است. در حیاط این کلیسا بخش‌های جذاب مختلفی مانند مدرسه، خانه کشیش، خانه سرایدار و سالن اجتماعات وجود دارد. این کلیسا به شکل یک مستطیل است که نورگیرهایی در چهار طرف خود دارد. دو ورودی جنوبی و غربی وجود دارد که در جلوی ورودی غربی برج ناقوس کلیسا قرار دارد. این کلیسا به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است، پس به نظرم دقایق یا ساعاتی را به بازدید از این آثار ملی اختصاص دهید.

4-بازار تاریخی اراک

بازار تاریخی اراکدر این بازار علاوه بر حال و هوای تاریخی، کلی وسیله برای خریدن وجوددارد. در بازار تاریخی اراک می‌توانید علاوه بر لذت بردن از بناهای تاریخی، کلی خرید کنید. اگر شما و همسفرتان بین بازدید از مکان تاریخی یا خرید کردن اختلاف نظر دارید، یک راست به سمت بازار تاریخی اراک بروید، زیرا این بازار علاوه بر جاهای دیدنی فراوان، یک مرکز پررونق تجاری نیز به حساب می‌آید. این بازار سرپوشیده که در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده، جزو اولین بناهای ساخته شده در اراک محسوب می‌شود. یک مسجد و سقاخانه در این بازار وجوددارد که بهتر است سری به آن‌ها بزنید. طول این بازار حدود یک کیلومتر است و دیوارهای آن به 7 متر می‌رسد، اما راه‌های خروجی و ورودی زیادی در این بازار وجود دارد که خدایی نکرده زبانم لال اگر حادثه‌ای پیش بیاید می‌توانید از آنجا به راحتی فرار کنید.

5-ارگ حکومتی یا برج شیشه‌ای

ارگ حکومتی یا برج شیشه‌ایدر زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار، برای مرکز حکومتی و اقامت حاکم شهر بنایی ساخته شد که امروزه به عنوان یک مکان تاریخی در شهر اراک شناخته می‌شود. ارگ حکومتی همان بنا است که به برج شیشه‌ای نیز معروف است. کاشی‌کاری‌های این ارگ به شکل لوزی بوده و هنگام تابش نور خورشید مانند الماس می‌درخشند. بعدها حتی ناصرالدین شاه برای برای اقامت خود در شهر اراک این ارگ را انتخاب کرد. البته صادقانه بگویم که برخی از قسمت‌های این بنا از بین رفته و درحال بازسازی است. ارگ حکومتی یکی دیگر از آثار ملی ایران است.

6-خانه حسن پور، موزه صنایع دستی اراک

خانه حسن پور، موزه صنایع دستی اراکخانه حسن پور یک خانه تاریخی ساخته شده در زمان احمد شاه قاجار است، بعدها به موزه صنایع دستی اراک تبدیل شد. موضوع جالبی که درمورد خانه حسن پور وجوددارد این است که این خانه در ابتدا شرکت فرش بوده، بعد تبدیل به مدرسه شده و بعد از همه این‌ها جواد حسن پور آن را تبدیل به منزل مسکونی خود کرده است. در سال 1374 سازمان میراث فرهنگی این خانه را از او خرید و پس از بازسازی، آن را به یک موزه صنایع دستی تبدیل کرد. اتاق‌های زمستان نشین، شاه نشین و تابستان نشین، صفای این خانه را دوبرابر کرده‌اند. اگر به خانه‌های تاریخی و شاهانه علاقه دارید، صفای خانه حسن پور را از دست ندهید.

جاذبه‌های طبیعت ‌گردی اراک

شاید جزو افرادی نباشید که خیلی به مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستند، نگران نباشید، این شهر جاهای دیدنی دیگری هم دارد که موردعلاقه‌تان باشد. روستاهای گردشگری اراک پر از دار و درخت و آبشار و چشمه هستند که می‌توانید از طبیعت آن لذت ببرید. بیایید این روستاها را به شما معرفی کنیم تا پیدا کردن‌شان برایتان راحت‌تر باشد.

1-روستای هزاوه

روستای هزاوهروستای هزاوه در 18 کیلومتری شمال غرب شهر اراک قرار دارد. چشمه‌های فراوان این روستا، اقلیم مناسب آن و درختان میوه ارزش طی کردن مسیر 18 کیلومتری را دارند. روستای هزاوه یکی از مراکز تولید انگور بوده و تاکستان‌های انبوه آن، جذابیت فراوانی در فصل تابستان ایجاد می‌کنند. جالب است بدانید روستای هزاوه قدمتی 5 هزارساله داشته و زادگاه مردان بزرگی مانند امیرکبیر و میرزا قائم مقام فراهانی است. هنگام بازدید از این روستا حتما به پلکانی بودن خانه‌هایی که از سنگ و گل و چوب ساخته شده‌اند دقت کنید و سعی کنید بفهمید چرا این خانه‌ها پلکانی هستند؟ در بالاترین نقطه این روستا مقبره امام‌زاده سلطان احمد قراردارد. خبر خوش اینکه خانه منتسب به امیرکبیر، حمام، تپه‌های تاریخی و مسجد در این روستای زیبا قراردارند.

2-روستای تاریخی انجدان

روستای تاریخی انجدانیکی دیگر از روستاهای گردشگری اراک، روستای تاریخی انجدان است. اگر به ماجراجویی علاقه دارید 31 کیلومتر از جنوب شرق شهر اراک بروید تا به این مکان برسید. این روستا علاوه بر طبیعت بی‌نظیر، غارهای عجیب غریبی دارد که قدمتی هزارساله دارند و مکان مناسبی برای کشف زیبایی‌ها و ماجراجویی هستند. از جمله غارهای این روستا می‌توان به آسیلی، میلانون یا کلوچه، طاق رچه، گیوه‌کیش و شغال‌دره اشاره کرد. بسیاری از قلعه‌ها و کاروانسراهای این روستا از بین رفته‌اند اما این موضوع چیزی از ارزش‌های آن کم نمی‌کند و این مکان هنوز مکانی محبوب برای غارنوردان، طبیعت‌گردان و ماجراجویان به حساب می‌آید. چشمه‌های آب سردی در این روستا وجود دارند که با نوشیدن آب از آن‌ها می‌توانید نفسی تازه کنید.

3-تالاب میقان اراک یا نمکزار فراهان

تالاب میقان یا نمکزار فراهانتالاب میقان، مکان موردعلاقه عکاسان! اگر عکاس هستید یا به عکاسی علاقه دارید شک نکنید در این تالاب عکس‌های شگفت‌انگیز خواهید گرفت، می‌دانید چرا؟ به دلیل وجود گونه‌ مختلف پرندگان از جمله درنا. بله درست شنیدید درنا، همان پرنده‌ای که در کودکی با کاغذ درست می‌کردید. تالاب میقان وسعتی 25 هزارکیلومتری (!) دارد. آب و هوای معتدل آن در فصل زمستان باعث ایجاد گونه مختلف پرندگان شده و آن را به یکی از جاهای دیدنی اراک در زمستان تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید از انواع پرندگان زیبا و تماشایی این تالاب عکس بگیرید، کوله بار خود را برای اواسط آبان ببندید. چاله‌های جمع‌آوری نمک این تالاب، قدمت تاریخی زیادی دارند.

4-غار سفید خانی (عین هو)

غار سفید خانی (عین هو)یک مکان ماجراجویانه دیگر برای ماجراجویان. این غار در کوهی به نام سفیدخانی قرار دارد که چشمه‌های بسیاری نیز در دامنه آن وجود دارند. وجود دودکش جن در دهانه این غار، جذابیت آن را چند برابر کرده است. این کوه تقریبا در همه فصول سال به دلیل برف زیادی که روی آن می‌نشیند سفیدپوش است. اگر می‌خواهید وارد این غار شده و به ماجراجویی بپردازید، تجهیزات و وسایل فنی خاص را با خود ببرید تا از چاله‌ها و چاه‌های طبیعی آن در امان باشید.

5-منطقه‌ حفاظت شده هفتاد قله

منطقه‌ حفاظت شده هفتاد قلههفتاد قله یک آزمایشگاه و موزه طبیعی! این جاذبه گردشگری اراک چشم انداز بسیار منحصر به فردی داشته و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری از جمله خزندگان، پرندگان و پستانداران آن را به یک حیات وحش طبیعی تبدیل کرده‌اند. پوشش گیاهی و جانوری خاص این منطقه در زمان‌های قدیم توجه شکارچیان و ثروتمندان را به خود جلب می‌کرده. وجود 62 کتیبه حکاکی شده که قدمت برخی از آن‌ها به 44 سال پیش می‌رسد، گردشگران و تاریخ‌دوستان زیادی را به خود جذب می‌کند. حالا به تاریخ شگفت انگیز شهر اراک ایمان آوردید؟

جاذبه‌های تفریحی اراک

اگر از طبیعت و مکان‌های تاریخی خسته شدید، حوصله‌تان سررفته و کمی هیجان و تنوع می‌خواهید، وقت آن است که کمی تفریح کنید. سری به باغ وحش بزنید، از وسایل شهربازی استفاده کنید یا اسکی کنید! در هرصورت کاری کنید تا یک سفر به یاد ماندنی داشته باشید. اگر وقت تفریحتان فرا رسیده، جاذبه‌های تفریحی اراک را که در ادامه معرفی می‌کنیم، در اولویت خود قراردهید.

1-پیست اسکی پاکل شازند

یکی دیگر از جاهای دیدنی اراک در زمستان، پیست اسکی پاکل شازند است. البته مسیر این پیست خیلی نزدیک نیست و 55 کیلومتر از داخل شهر فاصله دارد. این پیست که با نام شهدای سربند نیز شناخته می‌شود، معروف‌ترین پیست در استان مرکزی به حساب می‌آید. در این مکان علاوه بر امکانات ورزشی، می‌توانید از امکانات رفاهی هم استفاده کنید. اگر تجهیزات و یا توانایی اسکی کردن ندارید نگران نباشید، در این مکان انواع تیوپ‌ها کرایه داده می‌شوند که می‌توانید از بالا به پایین سر بخورید و حسابی آدرنالین ترشح کنید. اگر تیوپ سواری دوست ندارید باز هم نگران نباشید، برف بازی و دیگر بازی‌های برفی در این مکان بسیار مزه می‌دهد.

2-باغ وحش و پارک جنگلی

در حاشیه جنوب شرقی شهر اراک، باغ وحش و پارک جنگلی شهید باهنر وجود دارد. حیواناتی مانند خرس، روباه، شیر، درنا، کفتار، جغد، طاووس و … در این باغ وحش زندانی شده‌اند. فضای سبز این پارک با اقلیم اراک سازگاری داشته و به همین دلیل با گونه‌های زیبای گیاهی مزین شده‌ است. اگر به کمپینگ علاقه دارید، این پارک جنگلی مکان مناسبی برای برپا کردن کمپ است.
3-شهر بازی لاله اراک

شهربازی لاله اراک در کوهپایه‌ای کنار هتل امیرکبیر این شهر قرار دارد. رستوران‌ها با آلاچیق‌های متعدد در نزدیکی این شهربازی آماده پذیرایی از شما هستند. اگر پس از تفریح با قطار شادی، شبیه ساز دلفین، سرسره آبشاری، سینما 5 بعدی و یا کلبه وحشت احساس گرسنگی کردید، سری به این رستوران‌ها بزنید. اگر صاحب کودک هستید، او را با بردن به این فضای شاد، خوشحال کنید.

جاذبه های گردشگری خنداب اراک

اگر وقت اضافه برای دیدن مکان‌های بیشتری در اراک دارید و به دلیل داشتن وسیله نقلیه می‌توانید کمی دورتر از این شهر بروید، سری به جاذبه‌های گردشگری خنداب اراک نیز بزنید. خنداب یک روستا با قدمت تاریخی زیاد است که در آن قلعه‌ و حصار وجوددارد. دره شررا، تالاب آق گل، باغ‌های خنداب و چشمه علی‌گذر از جاذبه‌های گردشگری خنداب به حساب می‌آیند.

جاهای دیدنی آستانه اراک

آستانه در 45 کیلومتری جنوب غرب اراک قرارداشته و سابقه بسیار کهنی دارد. دلیل شهرت آستانه وجود بارگاه چهار تن از فرزندان اهل بیت‌(ع) یعنی سهل بن علی، طالب‌بن علی، جعفر بن علی ‌و فضل بن جعفر است. جاهای دیدنی آستانه فقط به بارگاه ختم نشده و شامل چشمه و غار دو خواهران، چشمه طلایی، چشمه مروار و جنگل‌های حفاظت شده بلوط نیز می‌شود. آستانه معمولا انتخاب گردشگران نوروزی است. اگر تعطیلات قبلی خود را در آستانه گذراندید و امسال می‌خواهید به مکان جدیدتری در اطراف اراک سفر کنید می‌توانید از جاهای دیدنی گوار اراک نیز دیدن کنید.

سخن آخر

بیایید این دفعه سفرهای تکراری به شمال و جنوب کشور را فراموش کنید و کوله بار خود را برای سفر به اراک ببندید. این شهر شما را با پدیده‌های طبیعی و ماجراجویانه زیادی رو به رو می‌کند، به خصوص اگر اهل کشف مکان‌های جدید باشید غارهای اراک مکان مناسبی برایتان هستند. با رزرو خانه‌های روستایی یا اقامتگاه‌های گردشگری از اتاقک خیال خود را از اقامت در شهر اراک راحت کنید.

4.2/5 - (39 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *