چه جوری سفر برم؟نکات آموزشی سفر

چگونه یک سفر ماجراجویانه را تجربه کنیم؟

راهنمای سفر ماجراجویانه

سفر از بدو خلقت بشر همراه او بوده و بخشی جدا‌نشدنی از زندگی است. سفر انواع مختلفی دارد. سبک‌های گوناگون سفر به عوامل زیادی مانند نوع مقصد، وسیله نقلیه، سلیقه افراد، تعداد همراهان، برآیند هزینه، هدف و زمان بستگی دارد.

سفرهای ماجراجویانه

سفر ماجراجویانه یکی از انواع سفر است که در دهه‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. شاید شما تصور کنید که هر سفری می‌تواند با تعدادی ماجراجویی همراه باشد، که همین طور هم هست. اما سفرهایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند آن‌هایی‌اند که مقصدهایشان ناشناخته‌‌تر‌ند. راه‌های صعب‌العبوری دارند، با هدف کشف منطقه‌ها و جاذبه‌های طبیعی و به‌صورت گروهی انجام می‌شوند و در طول آن‌ها ممکن است اتفاقات پیش‌بینی‌نشده یا مخاطره‌آمیزی در انتظارتان باشد.

روش سفرهای ماجراجویانه

اگر می‌خواهید سفری ماجراجویانه را تجربه کنید باید آمادگی بدنی و مهارت‌های لازم برای طبیعت‌گردی را داشته باشید. چون بیشتر مقصدهای ماجراجویانه‌ای که برای این نوع از سفر انتخاب می‌شوند مکان‌ها و جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده و بکرند و ممکن است که شما در طول مسیر به مهارت‌هایی مانند صخره‌نوردی، غارنوردی و جهت‌یابی نیاز داشته باشید. فراموش نکنید که ماجراجویی در طبیعت علاوه‌بر تجربه‌های هیجان‌انگیز ممکن است در صورت رعایت نکردن مسائل ایمنی خطرآفرین باشد. در ادامه این متن نکاتی که در سفرهای ماجراجویانه به شما کمک زیادی می‌کنند را نوشته‌ایم و امیدواریم با رعایت کردنشان سفری به‌یادماندنی را تجربه کنید.  

لباس راحت و مناسب بپوشید!

لباس پوشیدن در سفرماجراجویانه

پوشیدن لباس مناسب می‌تواند باعث شود که شما از بودن زیر باران لذت ببرید و نپوشیدن آن هم منجر به سخت‌ شدن شرایط می‌شود. پس قبل از حرکت به سمت مقصد حتماً آب‌وهوای آن را بررسی کنید. بهتر است چند لایه لباس بپوشید که از رو‌به‌رو شدن با دما و آب‌وهوای مختلف در طول مسیر ترسی نداشته باشید. علاوه‌بر لایه‌لایه لباس پوشیدن به قابلیت کشسانی جنس لباس‌ها هم توجه کنید که اگر مجبور شدید صخره‌نوردی یا غارنوردی کنید لباستان دست‌وپاگیر نشود. 

مراقب باشید که گم نشوید!

سفرماجراجویانه

اگر به سفرهای ماجراجویانه علاقه‌مندید بهتر است خواندن نقشه‌های توپوگرافی و کار کردن با قطب‌نما را بلد باشید. فقط به تلفن‌ همراه هوشمندتان و جی پی اس آن‌ اکتفا نکنید چون ممکن است که شارژ آن تمام شود یا سیگنالش قطع شود و شما نتوانید جهت‌یابی کنید. پس نقشه و قطب‌نما را همراه خود ببرید تا در هر شرایطی بتوانید مسیریابی کنید و از سفرتان لذت ببرید.

یک کوله‌پشتی مناسب ببندید!

کوله پشتی سفر ماجراجویانه

قبل از بستن کوله‌پشتی یک لیست از وسایلی که می‌خواهید همراهتان ببرید درست کنید، بعد همه وسایل را روی زمین بچینید و براساس وزن و کاربردشان آن‌ها را در کوله قرار دهید. وسیله‌های کم‌وزنی مانند چادر، کیسه‌خواب،‌ اجاق گاز و مواد خوراکی که باید خشک بمانند را در زیر و وسیله‌های سنگین را در وسط و نزدیک به ستون فقراتتان قرار دهید. لوازمی مانند آب، خوراکی، نقشه، قطب‌نما، کلاه،‌ عینک، بارانی،‌ دستمال و چراغ‌قوه، که در طول روز به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید، را در قسمت بالای کوله نگه‌ دارید تا به‌راحتی بتوانید به‌ آن‌ها دسترسی داشته باشید.

بدون آب نمانید!

ماجراجویانه

اگر به اندازه کافی آب نداشته باشید ممکن است دچار دردسر شوید. پس نقشه‌تان را بردارید و برای رسیدن به مقصد مسیرهایی را انتخاب کنید که در آن‌ها رودخانه، چشمه، آبشار و دریاچه وجود دارند؛ برای استفاده کردن از این منابع آبی لازم است که دستگاه تصفیه آب همراه خود داشته باشید. به این دلیل که ممکن است در آب‌ها ویروس‌هایی مانند هپاتیت وجود داشته باشد بهتر است قبل از شروع سفر با مراجعه به مراکز درمانی واکسن آن‌ها را بزنید.

کم آبی در سفر ماجراجویانه

اگر در طول راه بدن شما دچار کم‌آبی شود سعی می‌کند که با نشانه‌هایی مانند سردرد، خستگی، ترک خوردن لب‌ها، تشنگی و خشکی پوست احتیاجش به آب را به شما گوشزد کند، پس حتماً به علائم آن توجه کنید تا سفرتان دلچسب‌تر شود.

با هدف سوخت‌گیری غذا بخورید!

سفرهای ماجراجویانه

غذاهایی را با خودتان ببرید که سریع و راحت آماده می‌شوند و برای مدت زمانی طولانی انرژی شما را تأمین می‌کنند. مواد خوارکی‌‌ای که مصرف می‌کنید بسیار مهم‌اند زیرا شما در این سفر مسافت زیادی را پیاده طی می‌کنید، با حیات‌وحش مواجه می‌شوید و  ممکن است از ارتفاعات عبور کنید. به دنبال غذا گشتن در طبیعت می‌تواند خطرناک باشد اما اگر مجبور به این کار شدید از گیاهان خوراکی که آن‌ها را می‌شناسید استفاده کنید.

خیلی مهم است که گروه‌های غذایی ضروری را همراه خود داشته باشید؛ کربوهیدرات برای تامین انرژی ( برنج، سیب‌زمینی و نودل)، پروتئین برای بازیابی انرژی (آجیل، دانه‌های روغنی و گوشت)، سبزیجات و میوه‌های خشک‌شده برای تأمین فیبر مورد نیاز بدن و موادی مانند سیب، موز و کره بادام‌زمینی برای تأمین آب مورد نیاز و بالا نگه‌ داشتن سطح سدیم.

اتفاقات غیرمنتظره حیات وحش را مدیریت کنید!

حیات وحش در سفرهای ماجراجویانه

قبل از شروع سفر تحقیق کنید که در مسیر و مقصد شما کدام گونه‌های جانوری زندگی می‌کنند تا هنگام مواجه شدن با آن‌ها بدانید که چگونه از خود دفاع کنید و از عواقب ناخوشایندی که ممکن است برایتان پیش بیاید جلوگیری کنید. به‌عنوان مثال در مقابل خرس قهوه‌ای باید تظاهر به مردن کرد ولی وقتی که با خرس سیاه روبه‌رو می‌شوید باید با او مبارزه کنید.

زمانی که می‌خواهید کمپ را برپا کنید به دور بودن محل کمپ از حیوانات وحشی توجه کنید تا زمانی که خوابیده‌اید شما را غافلگیر نکنند!

آتش را آسان‌تر روشن‌ کنید.

روش‌ درست کردن آتش

آتش را روی حفره‌های به‌جامانده از قبل روشن کنید و برای جمع کردن هیزم از چوب‌هایی استفاده کنید که روی زمین افتاده‌اند یا شکسته‌ شده‌اند و سعی کنید که شاخه‌های درخت‌ها را قطع نکنید. اگر شاخه‌ای تازه و زنده باشد به‌خوبی آتش نمی‌گیرد و فقط باعث ایجاد شدن دود می‌شود. برای روشن کردن آتش به اکسیژن، سوخت و حرارت نیاز دارید.

برای راحت‌تر روشن شدن آتش می‌توانید از کبریت ضد آب، مقداری پارچه یا کلاف کاموای آغشته به وازلین استفاده کنید. زمانی که می‌خواهید آتش را خاموش کنید، روی آن آب بریزید و با چوبی بزرگ آن را هم بزنید تا حدی که گرما را از دست بدهد و کاملاً‌ خاموش شود.

تمرین بدنی را فراموش نکنید.

اگر قصد دارید که سفری ماجراجویانه را تجربه کنید حتماً مدتی قبل از شروع سفر ورزش را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید. ممکن است شما مسیر طولانی و سختی را در پیش داشته باشید و برای این که به‌راحتی آن را پشت سر بگذارید نیاز به تمرین‌هایی دارید که بدنتان را منعطف و آماده کند. حتی اگر فرصت زیادی ندارید، نیم‌ساعت از روز را به پیاده‌روی و تمرین‌های کششی اختصاص دهید. البته اگر سفرتان از سفرهای ماجراجویانه معمول کمی دشوارتر است باید وقت بیشتری را برای آماده‌سازی جسمتان در نظر بگیرید تا در طول مسیر دچار درد، گرفتگی و کشیدگی عضلات نشوید.

4.8/5 - (66 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *