سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات قزوین | یادگاری از پایتخت صفویان

از اهمیت قزوین در جغرافیای سیاسی و فرهنگی ایران که بگذریم، این شهر دیدنی‌های بسیاری دارد. آب‌وهوای مناسبش نیز دل آن‌هایی که به‌دنبال یک اقلیم معتدل در تابستان هستند را ربوده است. همچنین قزوین با داشتن باغ و بوستان‌های سرسبز، بناهای تاریخی فراوان، بقعه‌ها و مساجد زیبا یک مقصد مناسب برای گردشگری محسوب می‌شود. از این‌ها که بگذریم بخش دوست‌داشتنی هر سفری خرید و به همراه آوردن سوغاتی‌های جذاب مقصد است. مگر می‌شود این شهر باقدمت، سبد رنگارنگی از انواع محصولات را در مقابل ما قرار ندهد؟! یکی از بهترین انواع سوغات نیز خرید صنایع دستی قزوین است. تا انتهای این مطلب از اتاقک که به معرفی انواع سوغاتی قزوین می‌پردازد از جای‌تان تکان نخورید! چرا که سفر رنگارنگی در پیش دارید.

آشنایی اجمالی با قزوین

قبل از این‌که به معرفی سوغات قزوین بپردازیم، حیف است با این شهر دیدنی آشنا نشویم. شهر مهمان‌نواز و مسافرپذیر قزوین، مرکز استانی با همین نام است. این استان در شمال‌غربی کشور و در همسایگی استان‌های زنجان، البرز، همدان و مرکزی قرار داد. شهر قزوین هم در بخش میانی استان واقع شده و مساحت آن به بیش از ۶۴ کیلومتر مربع می‌رسد. در سرتاسر این ناحیه حدود ۷۵۰٬۰۰۰ تا ۸۰۰٬۰۰۰ نفر زندگی‌ می‌کنند که اکثر این جمعیت، مهاجرانی از شهرهای دیگر بوده‌اند. از جاذبه‌های قزوین نیز می‌توان به مجموعه باغ صفوی، عمارت سردار مفخم، دروازه‌های این شهر، کاروان‌سرای سعد السلطنه، برج ناقوس، آبشار ورچر، پغمبریه و… اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله قزوین کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی صنایع دستی قزوین

قاله و بالشتک های خیلی کوچک دستیافت

مطمئناً وقتی در حال گردش در بافت تاریخی و بازار سنتی شهر هستید، چشم‌تان به محصولات بسیار زیبایی می‌افتد. تمام این محصولات حاصل دست انسان‌هایی هنرمندند که می‌توانید آن‌ها را با خود به خانه بیاورید. با هدیه دادن این سازه‌های زیبا نیز لذت سفرتان را با عزیزان‌تان به اشتراک خواهید گذاشت. برای آن‌که بین گزینه‌های موجود بهترین انتخاب را داشته باشید، نیاز به اطلاعات کافی است. برای همین در ادامه به بررسی برخی از معروف‌ترین سوغات قزوین پرداخته‌ایم.

قالی قزوین

بازار قالی قزوین

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

اگر بپرسید کدام سوغاتی قزوین از همه معروف‌تر است، یکی از جواب‌های احتمالی قالی این شهر خواهد بود. این صنایع دستی قزوین به دلیل مسائل مختلفی (از جمله مشکلات اقتصادی) تا همین چند سال پیش به فراموشی سپرده شده بود. اما از سال ۱۳۹۴ با تلاش‌ها و پژوهش‌های فراوان، سعی زیادی برای احیای این هنر صورت گرفت. باید گفت درمورد فرش‌ها عموما سه نقش بته‌ای، حاج خانمی و یا شاه عباسی (با زیرنقش‌های جانوری، طره‌دار، افشان و لچک ترنج) به‌کار می‌رود.

اجاره سوئیت قزوین با پشتیبانی 24/7
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

گلیم بافی

یک دار گلیم بافی و یک گلیم بافته شده

یکی از اصیل‌ترین هنرهای مردم مناطق مختلف ایران زمین، بافت گلیم است. هنرمندان قزوینی نیز در این حرفه تبحر خاصی دارند و سالیان زیادی مشغول آن بودند. این صنایع دستی قزوین علاوه‌بر مرکز استان، در مناطق الموت (شرقی و غربی) آبیک و بویین زهرا نیز توسط زنان خوش سلیقه بافته می‌شود. هر منطقه نیز نقش خاصی را به کار می‌برد که امضای آن منطقه به حساب می‌آید. برای مثال گلیم‌بافان بویین زهرایی از نقش گل ارداق استفاده می‌نماییند. در عوض مردم الموت به نقش‌های زیگزاگ، زلف عروسک، مارپیچی، بشکن و یه‌مانگه علاقه‌ی بیشتری دارند. طبیعتاً خرید این زیراندازهای زیبا و پهن کردن آن در پذیرایی، اتاق خواب یا… جلوه‌ی خاصی به فضا می‌دهد. به‌هیچ‌وجه از کنار این گلیم‌های دوست‌داشتنی و رنگارنگ به سادگی عبور نکنید!

نم‌نم دوزی

دستان یک نفر در حال نم نم دوزی روی پارچه

شاید اسم این مورد قدری عجیب و ناآشنا به‌نظر بیاید. اسم این سوغات قزوین نشان از نوع خاص دوخت آن و صبر زیاد هنرمندان این زمینه دارد. نم‌نم دوزی نوع خاصی از سوزن‌دوزی به حساب می‌آید که پایه‌ آن را مهره‌هایی ریز تشکیل داده‌اند. فعالان این حرفه با کنار هم قرار دادن این مهره‌ها انواع کیف پول، کیسه و… را می‌سازند. البته باید گفت آسمان اقتصاد ابری هنر نم‌نم دوزی بارانی است و برای آفتابی شدن نیاز به حمایت دارد. البته با خرید این محصولات، می‌توانید باعث حفظ و ارتقای این حرفه‌ی اصیل و دیرینه شوید.

جاجیم بافی

چند عدد جاجیم رنگی تا شده روی هم

بعید است مقالات اتاقک را خوانده باشید و با این هنر آشنا نباشید. منطقه‌ی قزوین نیز یکی از قدیمی‌ترین پیشگامان در بافت جاجیم بوده است. ریشه‌ی این سوغاتی قزوین به زحمات زنان روستایی و عشایر منطقه برمی‌گردد. آن‌ها در فصل سرما به‌وسیله‌ی پشم‌های جمع‌آوری شده در تابستان دار جاجیم بافی را برپا می‌کردند. با فرا رسیدن بهار نیز زیراندازهای بافته شده را به‌ فروش می‌رسانند که باعث کمک به اقتصاد خانواده می‌شد. اگر می‌خواهید به کسی یادگاری بدهید که همیشه در ذهنش بماند،‌ یک قطعه جاجیم گزینه‌ی خوبی خواهد بود. چرا که می‌تواند با پهن کردن این زیرانداز، هوای تازه‌ای به خانه‌اش بدمد.

موج بافی

دست یه نفر بابزار موج بافی در حال موج بافی

یکی از منسوجات سنتی قزوین موج بافی بوده و دستگاه‌های این صنعت توان بافت انواع پارچه (از ظریف‌ترین نمونه‌ها تا پارچه‌های کلفت برای روانداز) را دارند. اگر چه با قدری گردش در بازار شهر می‌توانید این سوغات قزوین را پیدا کنید، اما بازار آن متأسفانه در حال کوچک شدن است. دلیل این مسأله هم رشد کارخانه‌ها و رواج محصولات ماشینی است که هم متنوع‌ترند و هم ارزان‌تر. اما در نظر داشته باشید وجود یک محصول اصیل در فضای خانه، حال‌وهوای بسیار متفاوتی نسبت به یک محصول صنعتی دارد.

دیگر صنایع دستی قزوین

همان‌طور که می‌دانید روزگاری قزوین قطب هنر ایران به حساب می‌آمده است. به همین دلیل صنایع سنتی فراوانی از جمله کاشی‌کاری، آینه کاری، مسگری، صنایع چوب (به‌ویژه منبت) در آن‌جا دایره بوده است. همچنین گلابتون‌دوزی که هنری تزیینی است هنوز هم در قزوین رواج دارد. مانند بسیاری از شهرهای ایران، می‌توان در بین سوغات قزوین انواع اشیاء سفالی را نیز پیدا نمود. با این توصیفات دست شما در انتخاب کاملاً باز خواهد بود.

سخن پایانی

از نظر گردشگری شهر قزوین یک مقصد بسیار جذاب دیدنی به حساب می‌آید. علاوه‌بر جاذبه‌های فراوان، لیست سوغاتی‌های این شهر هم پروپیمان و متنوع است. با این توصیفات بعید است دلتان نخواهد به قزوین سفری داشته باشید و هوایی تازه کنید. شاید هم هم‌اکنون در حال بستن کوله‌ی سفرتان هستید. به هر حال یکی از مهم‌ترین مسائل هرسفری نیز پیدا کردن یک اقامتگاه راحت، باکیفیت، مناسب و مقرون به‌صرفه است. بدون وجود چنین سکونت‌گاهی بعید است به کسی حتی خوش بگذرد. اگر شما هم چنین دغدغه‌ای دارید، به هیچ وجه نگران نباشید.

وبسایت اتاقک امکانی را فراهم کرده تا در همان خانه و بدون یک قدم جابجایی، بین انواع اقامتگاه موجود در شهر قزوین (هتل، سوییت و…) مقایسه کنید. بعد از پیدا کردن گزینه‌ی مناسب‌تان نیز می‌توانید به راحتی آن را رزرو نمایید. همچنین اقامتگاه‌های موجود در سایت ما تضمین کیفیت دارند تا شما کاملاً آسوده خاطر باشید. با آرزوی سفری خوش و چمدانی پر از سوغات.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *