مناسبت ها

به مناسبت روز جهانی کارگر

اهمیت و جایگاه کارگران در اقتصاد 

آیا تصویر پشت اسکناس‌های ۲۰ تومانی را به خاطر دارید؟ جمعی از کارگران در حال تلاش برای چرخاندن چرخ‌های اقتصادی یک کشور بودند و آن تصویر نشان از جایگاه و اهمیت نقش کارگر در اقتصاد داشت.

حضور کارگران و نقش آن‌ها در جوامع جهانی اهمیت فراوانی دارد به طوری که روز اول ماه مِی میلادی به‌عنوان روز جهانی کارگر انتخاب شده، این روز در تقویم ایران برابر با یازدهم اردیبهشت است.

کارگر
عکس از اتاقک

علت و مناسبت تعیین این روز چیست؟

شاید بارها شنیده باشید که کارگران قشر زحمت‌کش جامعه‌اند اما فقط قدردانی از آن‌ها دلیل به وجود آمدن این روز نیست. در بیشتر کشورهای جهان کارگران با مشکلات بی‌شماری مانند سختی کار، کارهای زیان‌آور، عدم رعایت بهداشت در محیط کار و نداشتن دستمزد کافی برای امرار معاش روبه‌رو بودند. هر چند وقت یک بار در هر گوشه از جهان عده‌ای دست به اعتراض و اعتصاب می‌زدند و خواستار بهبود وضعیت کار خود می‌شدند. اما اتفاقی که باعث پیدایش این روز شد در کشور آمریکا رخ داد. کارگران آمریکایی در چهارم مِی سال ۱۸۸۶ دست به اعتراض و اعتصاب زدند و خواسته‌شان در این اعتصابات کاهش ساعت کاری و تعدیل شرایطِ آن بود. قرار بود از اول ماه  ساعت کار از ۱۰ ساعت به ۸ ساعت کاهش یابد و شرایط کار آسان‌تر شود اما تغییری ایجاد نشد و همین موضوع باعث اعتراض کارگران در ۱۲۰۰ کارخانه در این کشور شد. در چهارمین روز اعتصاب پلیس معترضان را در شیکاگو به گلوله بست و در این اقدام تعداد زیادی از کارگران کشته، زخمی و مجروح شدند.

پس از اینکه خبر این اتفاق توسط رسانه‌های گوناگون اعلام شد در بیشتر نقاط جهان برای کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان مراسم یادبود برگزار شد و به‌مرور زمان این کار تبدیل به یک رسم سالانه شد در نهایت روز یکم ماه می از طرف جامعه جهانی برای گرامیداشت مقام کارگران به‌عنوان این روز انتخاب شد.

در ایران نیز به مناسبت گرامیداشت مقام کارگران روز یازدهم اردیبهشت برای جامعه کارگری روزی تعطیل اعلام شده است و در بعضی از کارخانه‌ها جشن‌ها و مراسم متنوعی برگزار می‌شود.

کارگر
عکس از گوگل

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

5/5 - (1 امتیاز)
اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *