آبشار هاتجربه سفر

همه چیز درباره آبشار گزو | آبشاری که خودش را قایم کرده است!

آبشارها مثل نوازندگانی چیره‌دست، شب و روز در حال هنرنمایی هستند و برای درختان و صخره‌های اطرافشان، موسیقی طبیعت را پخش می‌کنند. به گفته خیلی از روانشناسان شنیدن صدای آبشار جزو صداهای آرامش‌بخش است. حالا فرض کنید بالاخره روز موعود برسد و شما بتوانید به یکی از آبشارهای مرتفع ایران، یعنی آبشار گزو در سوادکوه بروید. آبشاری که منزوی است و خودش را در جمع صمیمی درختان افسانه‌ای و چندین میلیون ساله هیرکانی در جنگل لفور پنهان کرده است.

اگر دلتان می‌خواهد هم جنگل نوردی کنید و هم به ملاقات آبشار گزو بروید، بیایید باهم قبل از سفر همه‌چیز را درباره آبشار گزو بررسی کنیم. به هر حال می‌خواهیم به حضور یکی از هنرمندان طبیعت برویم، پس باید از قبل با او آشنایی داشته باشیم.

آبشار گزو کجاست؟

آبشار گزو با ارتفاع 48 متری پنهان شده در دل جنگل لفور
آبشار گزو در سوادکوه مازندران است. – عکاس: علی ملکی

اگر با خواندن مقدمه کنجکاو شده‌اید که آبشار گزو کجاست و دلتان می‌خواهد به آن سفر کنید، باید بگویم آبشار گزو در سوادکوه مازندران است. اگر از تهران قصد سفر به این آبشار را دارید خبر خوبی برایتان دارم. فاصله آبشار گزو با تهران حدود 2 ساعت و نیم است. ولی باید بگویم این بازه زمانی، از آن 2 ساعت و نیم‌هایی نیست که کل مسیر را در ماشین بنشینید و بعد جلوی در ورودی آبشار پیاده شوید. برای این‌که شکوه آبشار گزو را ببینید باید کمی سختی به جان بخرید که بهتان قول می‌دهم ارزشش را دارد.

آبشار گزو یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه است که فاصله آن تا منطقه شیرگاه 15 کیلومتر و تا شهر زیرآب 25 کیلومتر است. آبشار گزو درواقع یک آبشار نیست بلکه 2 آبشار است. آبشار اول مثل بچه کوچک خانواده است که 5 متر ارتفاع دارد و آبشار دوم مثل فرزند ارشد خانواده 43 متر ارتفاع دارد. مجموع ارتفاع این 2 آبشار با یکدیگر 48 متر می‌شود و به همین خاطر آبشار گزو در دسته آبشارهای مرتفع ایران قرار می‌گیرد.

آب‌وهوای آبشار گزو

تصویری رویایی از برخورد قطره‌های آب آبشار گزو با صخره‌ها
آبشار گزو بهار و پاییزی خنک، تابستانی تقریبا شرجی و زمستان‌هایی سرد دارد. – عکاس: میلاد بابایی

آبشار گزو در دل جنگل لفور قرار دارد. همین موضوع در آب‌وهوای آبشار تأثیر گذاشته است و باعث شده که بهار و پاییزی خنک، تابستانی شرجی و زمستان‌هایی سرد داشته باشد. ترکیب سبزی جنگل و رنگ آبشار در بهار به زیباترین حالت خود می‌رسد. در پاییز هم که دیگر خودتان باید برید و دانه‌دانه برگ‌های رنگارنگ پاییزی را به آبی آبشار گره بزنید.

مسیر دسترسی به آبشار گزو

جاده زیبایی که دروازه ورود به آبشار گزو است.
بررسی مسیرهای دسترسی به آبشار گزو – عکاس: احسان هژبر

همان‌طور که گفتم آبشار گزو در سوادکوه مازندران قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار و لذت بردن از زیبایی‌های بکر و کمتر شناخته‌شده آن، 2 مسیر زیر پیش روی شماست:

  • مسیر اول: از تهران وارد جاده فیروزکوه شوید و تا شیرگاه به مسیر خود ادامه دهید. بعد از شیرگاه وارد جاده لفور و جاده کارسنگ شوید. این 2 جاده پشت سد البرز قرار دارند. از این مسیر، 18 کیلومتر جاده خاکی پیش روی شما است که دروازه ورود به جنگل لفور است. در طول این مسیر جادویی و زیبا، تابلوهایی مختلفی وجود دارد که مسیر امامزاده گزو را به شما نشان می‌دهد. بهترین کار این است که بعد از اینکه به امامزاده گزو رسیدید، خودروی‌تان را در پارکینگ امامزاده پارک کنید و از آنجا جنگل نوردی را شروع کنید. از پارکینگ امامزاده گزو تا آبشار، تقریباً باید 30 دقیقه در مسیری با شیب تند جنگل نوردی کنید تا به آبشار گزو برسید.
  • مسیر دوم: این مسیر شبیه مسیر بالاست با این تفاوت که از جاده فیروزکوه تا 5 کیلومتری زیرآب می‌روید و بعد از جاده جمشیدآباد به همان جاده لفور و جاده کارسنگ می‌رسید.

بهترین زمان سفر به آبشار گزو

شکوه آبشار گزو فقط از نزدیک قابل توصیف است.
بهترین زمان سفر به آبشار گزو، اواسط بهار تا نیمه پاییز است. – عکاس: الرحال العراقی

اگر بخش قبل را کامل خوانده باشید متوجه شده‌اید که برای رسیدن به آبشار گزو، باید کمی جنگل نوردی کنید و مسیر چندان راحتی پیش روی شما نیست، ولی باز هم می‌گویم ارزشش را دارد. حالا برای اینکه آب‌وهوا به کمکتان بیاید و سختی مسیر کمتر شود، بهتر است در بهترین زمان سفر به آبشار گزو یعنی بهار و 2 ماه اول پاییز به این آبشار سر بزنید. با اینکه این آبشار در تابستان هم دیدنی است ولی ممکن است شرجی هوا کمی اذیتتان کند؛ اما اگر در تابستان هم قصد سفر دارید، نگران نباشید. چون وقتی به آبشار گزو برسید، انگار طبیعت یک لیوان بزرگ آب هندوانه خنک برایتان آماده کرده است.

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک به آبشار گزو

ملاقات با آبشار گزو این هنرمند چیره‌دست طبیعت که هر روز موسیقی زیبایی از صدای برخورد قطره‌های آب و سقوط آن‌ها از ارتفاع 48 متری پخش می‌کند، به‌قدری حال و هوایتان را عوض می‌کند که احتمال زیاد دوست ندارید سریع به خانه برگردید.

پس فهرست زیر را به یاد داشته باشید تا از آن برای لذت بردن از جاهای دیدنی نزدیک به آبشار گزو استفاده کنید، برای اجاره ویلا  و سوئیت سوادکوه  هم می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

سد البرز

سد زیبای البرز در نزدیکی آبشار گزو
سد البرز یا سد لفور در نزدیکی آبشار گزو – عکاس: مهدی رضایی

جاده لفور که شما را به آبشار گزو می‌رساند از پشت سد البرز می‌گذرد. سد البرز یا سد لفور یکی از جاهای دیدنی سوادکوه و نزدیک به آبشار گزو است که تماشای آن خالی از لطف نیست. تماشای این جای دیدنی، مثل این است که این بار قطره‌های آب به‌جای شیطنت و جاری شدن از ارتفاع، تصمیم گرفتند کمی تنبل‌تر باشند و در یک دریاچه وسیع پشت سد، کنار هم جمع شوند.

آدرس سد البرز: مازندران، سوادکوه، جاده شیرگاه-بابل کنار، سد البرز

امامزاده گزو

نام دیگر امامزاده گزو، امامزاده سه برادران است.
امامزاده گزو در مسیر رسیدن به آبشار گزو قرار دارد. – عکاس: پیمان رویین تن

در این قسمت بازهم برمی‌گردیم به همان جاده لفور که راه اصلی برای رسیدن به جنگل لفور و آبشار گزو است. در طول این مسیر، امامزاده‌ای به نام امامزاده گزو که با نام‌های سه بزرگوار گزو و امامزاده برادران هم معروف است قرار دارد. بازدید از بقعه امامزاده‌ای که در دل جنگل است و سال‌ها محل زیارت مردم محلی بوده است، می‌تواند یکی از قسمت‌های لذت‌بخش در سفر به سوادکوه و تماشای آبشار گزو باشد.

آدرس امامزاده گزو: مازندران، سوادکوه، شیرگاه، جاده لفور، امامزاده گزو

آلاشت

تصویری زیبا و دیدنی از شهر آلاشت
آلاشت یکی از زیباترین جاهای دیدنی نزدیک به آبشار گزو است. – عکاس: حسین رهنما

به‌شدت توصیه می‌کنم اگر وقت دارید و می‌توانید برنامه سفرتان را طولانی‌تر کنید، حتماً قبل یا بعد از بازدید از آبشار گزو به آلاشت بروید. شهر زیبای آلاشت یکی از مناطق ییلاقی در سوادکوه است که در بهار و تابستان در زیباترین حالت خود قرار دارد. این شهر به‌تنهایی پر از جاهای دیدنی و تاریخی است. سفر به این شهر، یک مکمل بی‌عیب و نقص در بازدید از آبشار گزو است.

آدرس آلاشت: مازندران، سوادکوه، آلاشت

دریاچه شورمست

دریاچه زیبای شورمست، دریاچه‌ای کوچک ولی تماشایی
دریاچه شورمست یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه، در فاصله نه چندان زیاد با آبشار گزو است.

برعکس آبشار گزو که یکی از جاهای کمتر شناخته‌شده در سوادکوه است، دریاچه شورمست یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه است. دریاچه‌ای کوچک ولی زیبا که تماشای آن، مثل سفر به کارتون‌های زمان کودکی وزندگی در آن‌هاست. در سفر به سوادکوه و بازدید از آبشار گزو، از دریاچه شورمست و تصویر شگفت‌انگیزی که می‌تواند برای چشمانتان خلق کند، غافل نشوید.

آدرس دریاچه شورمست: مازندران، جنوب غربی سوادکوه، دریاچه شورمست

پل ورسک

بیش از 80 سال از عمر پل ورسک می‌گذرد.
نام دیگر پل ورسک، پل پیروزی است. – عکاس: میثم صارمی

پل ورسک از آن دسته جاهای دیدنی سوادکوه است که فاصله آن تا آبشار گزو، نسبت به جاهای دیدنی قبل کمی بیشتر است. اگر فرصت داشتید و دلتان خواست از این پل تاریخی که چیزی تا جشن تولد 90 سالگی‌اش باقی نمانده است دیدن کنید، می‌توانید قبل یا بعد از بازدید از آبشار گزو، کمی مسیرتان را طولانی‌تر کنید و در سوادکوه و روستای ورسک از این پل تاریخی که به پل پیروزی هم معروف است دیدن کنید.

آدرس پل ورسک: مازندران، سوادکوه، روستای ورسک، پل ورسک

فعالیت‌هایی که می‌توان در آبشار گزو انجام داد

جنگل زیبای لفور که آبشار گزو را در خودش پنهان کرده است.
جنگل نوردی در دل جنگل لفور، محبوب‌ترین فعالیت در آبشار گزو است. – عکاس: سینا نصرتی

وقتی کسی قصد می‌کند تا به ملاقات یک آبشار زیبا و مرتفع برود، حتماً خودش بهتر می‌داند که چه فعالیت‌هایی می‌تواند در آبشار انجام دهد. با این حال اگر برای اولین بار می‌خواهید به سراغ این آبشار بروید، باید بگویم فعالیت‌های لذت بخشی پیش روی شماست که آبشار گزو را به یکی از عشق‌های اول شما در بازدید از آبشارها تبدیل می‌کند.

جنگل نوردی لابه‌لای درختان کهن‌سال هیرکانی در جنگل لفور، یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌ها در مسیر رسیدن به آبشار گزو است. تفریحی که دل عشاق طبیعت‌گردی را حسابی می‌برد. اوج لذت بازدید از آبشار گزو جایی است که صدای برخورد قطره‌های آب به گوشتان می‌رسد اما نمی‌توانید آبشار را ببینید. همین‌جاست که مدام سر می‌چرخانید تا آبشار را ببینید اما درختان تنومند و بلند هیرکانی که حتی به نور خورشید هم به‌راحتی اجازه عبور نمی‌دهند، مانع شما است و درست همین‌جاست که عکس‌ها و فیلم‌های زیبایی می‌گیرید و آن‌ها را در شبکه اجتماعی‌تان پخش می‌کنید.

تصویری حیرت انگیز از لحظه‌ای که آبشار گزو خودش را نشان می‌دهد.
درختان جنگل لفور، از آبشار گزو مراقبت میکنند. – عکاس: محمدجواد قولی تبار

 یادتان باشد یکی از کارهای اصلی شما بعد از بازدید از آبشار گزو و منتشر کردن عکس و فیلم‌ها، جواب دادن به این سؤال تکراری است:

 «وای اینجا کجاست؟ چقدر خوشگله!»

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

اقامت در آبشار گزو

کمپینگ یکی از روش‌های محبوب اقامت در آبشار گزو است.
بررسی روش‌های اقامت در آبشار گزو – عکاس: محسن

برای شیفتگان جنگل نوردی و کسانی که دوست دارند حداقل برای یک شب از هرچه رنگ تکنولوژی دارد دور باشند و با صدای آبشار بخوابند و بیدار شوند، کمپینگ به‌شرط داشتن تجهیزات کامل و آشنایی به این مدل اقامت، یکی از روش‌های محبوب اقامت در جوار آبشار گزو است.

اگر شما از این دسته افراد نیستید، می‌توانید برای سفری یک‌روزه به این آبشار برنامه‌ریزی کنید و اگر با خواندن بخش‌های قبل و آشنایی با جاهای دیدنی سوادکوه دوست داشتید سفری طولانی‌تر داشته باشید، می‌توانید با اجاره ویلا در سوادکوه، برای مسافرتی چندروزه به این شهرستان زیبا برنامه‌ریزی کنید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به آبشار گزو بدانید

آبشار زیبای گزو در فصل بهار
مهم‌ترین نکته در سفر به آبشار گزو، مراقبت از طبیعت آن است.
  • برای رسیدن به آبشار گزو، باید حداقل نیم ساعت در دل جنگل آن‌هم با شیب نسبتاً زیاد پیاده‌روی کنید. پس حتماً کفش و لباس مناسب بپوشید.
  • آبشار گزو منطقه‌ای بکر است و لطفاً شما هم در طول بازدید از این آبشار، مراقب طبیعت آن باشید تا همین‌طور دست‌نخورده بماند و نسل‌های بعدی هم بتوانند از آن دیدن کنند.
  • اگر برای اولین بار می‌خواهید به آبشار گزو بروید، حتماً از یک راهنما کمک بگیرید.
  • آب‌معدنی و خوراکی‌های مقوی داشته باشید.
  • اگر هوای شرجی اذیتتان می‌کند، در 2 ماه اول سال یا مهر و آبان برنامه سفر به آبشار گزو را بچینید.
  • حدود 18 کیلومتر از جاده لفور که جاده اصلی برای رسیدن به آبشار گزو است، آسفالت نشده است. پس از سلامت خودرو، به‌خصوص لاستیک و ترمز مطمئن شوید.

سخن آخر

آبشار گزو یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است که تماشای آن، مثل این است که چندساعتی را با یک نوازنده و هنرمند چیره‌دست سپری می‌کنید. کسی که به‌خوبی نوای سقوط قطره‌های آب را از ارتفاع 48 متری پخش می‌کند. آبشار گزو یکی از سرمایه‌های طبیعی ایران در دل جنگل لفور است که مطمئنم بازدید از آن به یکی از دل‌چسب‌ترین سفرهای شما تبدیل می‌شود. اگر به این آبشار رفتید، سلام من را هم برسانید.

راستی میدانم که نگران اقامتگاه نیستید، چون با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک، قبل از سفر به سوادکوه و آبشار گزو، اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کرده‌اید.

سؤالات متداول

آبشار گزو کجاست؟

آبشار گزو در سوادکوه مازندران است و فاصله آن با شیرگاه 15 کیلومتر و با زیرآب، 25 کیلومتر است.

امامزاده گزو کجاست؟

امامزاده گزو در طول مسیر رسیدن به آبشار گزو و جاده لفور قرار دارد.

بهترین زمان سفر به آبشار گزو کی است؟

به‌طورکلی اواسط بهار تا اواسط پاییز بهترین زمان سفر به آبشار گزو است.

فاصله آبشار گزو تا تهران چقدر است؟

به‌طور میانگین فاصله آبشار گزو تا تهران 2 ساعت است.

4.2/5 - (9 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام، همه جای ایران زیبا ست، خصوصا طبیعت ایران ،اما لطفا از مسافران و طبیعت گردان و گردشگران از هر گونه زباله در طبیعت و محیط زیست خوداری کنند ،خصوصا مادران محترم از ریختن مای بی‌بی بچه ها، ما بیشتر جاهای طبیعت گردی رفتم بیشتر جا متاسفانه اشغال و خصوصا مای بی‌بی بچه ها این کار مادران هست بچه ها نمی‌ریزد، ،زباله باعث از بین رفتن گیاهان طبیعی و جانداران و همچنین از بین رفتن آب های زیرزمینی و سفره های آب های زیر زمینی می‌شود، قدر نعمت خدای مهربون را بدونیم، البته بعضی ها خانواده و تور گردشگری واقعا تمیز هستند ،

    1. سلام دوست عزیز، دغدغه شما با یکی از مهم ترین دغدغه های گروه اتاقک یکی است و ما تمام تلاشمان را می کنیم تا همیشه به این موضوع اشاره کنیم که باید مراقب محیط زیست بود. وظیفه هر گردشگر است که بدون هیچ رد پایی از یک جاذبه طبیعی دیدن کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *