شهرها

میگون کجاست | راهنمای جامع برای سفر به میگون

میگون با نام رودبار قصران یا اوشان یا فشم نیز شناخته می‌شود. این شهر زیبا در میان رشته کوه البرز و در شمال شرقی شهر تهران جای گرفته است. میگون یکی از مناطق خوش آب و هوا و جزو مناطق ییلاقی بکر و سرسبز تهران محسوب می‌شود و مکانی ایده‌آل برای تعطیلات و سفر به شمار می‌رود. ما در این مطلب از اتاقک سعی داریم تا راهنمایی جامع برای معرفی میگون به شما ارائه کنیم، پس با ما همراه باشید.

میگون کجاست؟ 

دشتی سر سبز در میان کوه ها

نوشته های مشابه

اگر بخواهیم برای این سوال جوابی مناسب پیدا کنیم که میگون کجاست، باید بگوییم میگون یکی از شهرهای شهرستان شمیرانات و مرکز بخش رودبار قصران در استان تهران است. میگون یکی از مناطق ییلاقی شناخته شده در شهرستان شمیرانات به شمار می‌رود. به دلیل ییلاقی بودن میگون، ویلاهای متنوعی در این شهر ساخته شده است و این ویلاها به راحتی در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن اجاره ویلا و اقامتگاه‌ها در دسترس هستند. با اجاره ویلا و سوئیت در میگون می‌توانید از طبیعت این منطقه نیز لذت ببرید. شهرستان شمیرانات به دو بخش لواسان و رودبار قصران تقسیم می‌شود. از جمله شهرهای بخش رودبار قصران می‌توان به اوشان، فشم، میگون و شمشک اشاره کرد این سه شهر در کنار هم منطقه قصران را تشکیل می‌دهند. فاصله میگون تا تهران در حدود ۵۳ کیلومتر است. این فاصله با رانندگی در حدود 40 دقیقه الی یک ساعت راه می‌شود.

راه‌های دسترسی به میگون

جاده ای برفی در زمستان

اگر می‌خواهید از تهران با خودروی شخصی خود به سمت میگون بروید،‌ باید در بزرگراه شهید بابایی به سمت شرق حرکت کنید. زمانی که به پل خیابان استخر برسید، مسیر حرکت خود را به طرف شمال تغییر دهید. بعد از طی مسیر یک بلوار سربالایی، شما به سه راه گردنه قوچک خواهید رسید. اگر نمی‌خواهید از این مسیر بروید، می‌توانید از از تجریش و بزرگراه ارتش به طرف شرق بروید. سپس در آخر بزرگراه ارتش و در مجاورت کنار پارک جنگلی سوهانک، مسیر مستقیم را تا رسیدن به سه راه گردنه قوچک ادامه دهید. در این سه راهی به سمت پایین حرکت کنید تا به میدان لشگر برسید. در میدان لشگر به سمت چپ و طرف اوشان و فشم بروید. در میدان اصلی فشم نیز مسیر چپ را دوباره انتخاب نمایید تا به میگون برسید.

یکی دیگر از راه‌های دسترسی به میگون از جاده چالوس شروع می‌شود. در جاده چالوس بین کندوان و گچسر، یک سه راهی قرار دارد. در این سه راهی مسیر فرعی را انتخاب کنید و به سمت شرق رانندگی کنید تا بعد از پشت سر گذاشتن گاجره، دیزین و شمشک به میگون خواهید رسید. در زمان سفر به میگون با خودرو شخصی حتما مراقب پیچ و خم جاده‌ها باشید.

چنانچه خودروی شخصی برای مسافرت در اختیار ندارید، می‌توانید تاکسی‌های فشم و میگون را در فلکه چهارم تهرانپارس بیابید. شما می‌توانید در ایستگاه مترو حقانی سوار اتوبوس فشم و میگون شوید.

آب و هوای میگون 

نمایی از یک روستا در فصل زمستان در حالیکه روی کوه ها پوشیده از برف است

در زمان معرفی میگون باید بدانیم که یکی از مشخصه‌های این منطقه زیبا، آب و هوای دلچسب آن است. این منطقه از آب و هوای نیمه مرطوب و مرطوب با زمستان‌های طولانی و سرد برخوردار است. دمای متوسط سالانه در میگون  ۱۲.۹ درجه سانتیگراد ثبت گردیده؛ اما متوسط درجه حرارت در روزهای سرد سال می‌تواند تا پائین‌تر از منفی ۱۵ درجه سانتی گراد نیز کاهش یابد.

بهترین فصل برای سفر به میگون

دشتی در میان سر سبز که در آن رودی جاری است و افرادی در حال گذر از آن

سفر به این منطقه در دل کوه‌های البرز مرکزی در هر کدام از فصل‌های سال دارای جذابیتی منحصر به فرد است. در فصل بهار شکوفه گیلاس به استقبال شما خواهند آمد. البته این منطقه در فروردین ماه کمی سرد است؛ اما منظره حیرت‌انگیز آن ارزش تحمل این سرما را دارد. در فصل تابستان می‌توانید برای فرار از گرما، برای سفر به میگون برنامه‌ریزی کنید و از آب و هوای خنک و کوهستانی آن لذت ببرید. علاوه بر آب و هوای دلچسب، در فصل تابستان می‌توانید از تفریح در کنار رودخانه و البته تست غذاهای خوشمزه در رستوران‌های این منطقه لذت ببرید.

در فصل پاییز جاده برگ‌پوش این ناحیه شما را به وجد می‌آورد. می‌توان گفت که در پاییز طبیعت با لباس هزار رنگ خود آماده است تا هوش از سر هر مسافری را ببرد. اگر طرفدار تفریح‌های زمستانی نظیر برف بازی هستید، ما سفر به میگون در فصل زمستان را به شما توصیه می‌کنیم. البته در هنگام رانندگی در این مسیر پر پیچ و خم و البته برف‌گیر این منطقه باید تجهیزات لازم را همراه خود داشته باشید و با نهایت دقت رانندگی کنید.

 

دیدنی‌های میگون

همان طور که گفته شد یکی از منحصر به فرد‌ترین جاذبه‌های دیدنی میگون ، طبیعت چهار فصل آن است. البته این شهر دیدنی‌های تاریخی و مذهبی نیز دارد که می‌توانید برای آن نیز برنامه‌ریزی کنید. در ادامه با مهم‌ترین دیدنی‌های میگون آشنا می‌شوید.

دره هملون؛ دره بهشتی ایران

دره ای در میگون به نام هملون

اگر قصد دارید یکی از زیباترین دره‌های ایران را ببینید، بازدید از دره هملون را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این دره در جاده میگون به شمشک جای گرفته است و البته مکانی بسیار مناسب برای کوهپیمایی سبک به شمار می‌رود. در زمان عبور از این دره احتمالا چندین غار و البته آبشار زیبای هملون را خواهید شد.

رودخانه میگون

رودخانه ای خروشان در منطقه ای سر سبز

یکی از چشمه‌های پرآب و معروف میگون، هفت‌چشمه است که همیشه بازدید از آن برای گردشگران و مردم محلی جذاب بوده است. علاوه بر آن، رودخانه میگون یکی از پاتوق‌های طبیعت‌گردها و البته یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر به شمار می‌رود. حاشیه رودخانه میگون در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد و خنک می‌شود، بنابراین در زمان سفر به این منطقه حتما لباس گرم همراه داشته باشید.

خانه تاریخی هومن میگون

در ضلع غربی شهر میگون می‌توانید خانه تاریخی هومن را بیابید. این خانه در بالای یک تپه مشرف به شهر قرار گرفته است. مردم محلی میگون به این مکان، تالار سر می‌گویند. خانه تاریخی هومن در اوایل دوره پهلوی توسط دکتر احمد هومن ساخته شد و در سال ۱۳۸۲ به ثبت فهرست آثار ملی کشور درآمد. در حال حاضر این خانه متعلق به فردی به نام یحیی مافی است.

آبشار میگون

مردی در حال بالا رفتن از آبشاری یخ زده

آبشار میگون، یکی از جابه‌های این شهر به شما می‌رود که اوج زیبایی خود را در زمستان به رخ می‌کشد. بسیاری از گردشگران در فصل زمستان به منظور یخ نوردی به این آبشار می‌روند. البته اگر تحمل سرما را ندارید، تابستان نیز این آبشار و حاشیه آن بسیار زیبا و دیدنی است.

غارهای میگون

قندیل هایی یخ زده در یک غار

در نزدیکی میگون می‌توان یکی از جاذبه‌های دیدنی و مشهور آن، غار هملون را یافت. این غارها متشکل از دو غار کوچک و بزرگ هستند. از جمله غارهای اطراف میگون می‌توان به کیقباد در روستای ایگل و غار چاه زنجیر در نزدیکی شهر میگون اشاره کرد. غارهای میگون برای غارنوردان بسیار جذاب است.

دشت هویج

دشتی فراخ و سر سبز به نام دشت هویج

دشت هویج یکی از زیباترین دیدنی‌های میگون به شمار می‌رود. این دشت در گذشته زیر کشت هویج بوده است. اما امروزه در این دشت دیگر، هویج کاشته نمی‌شود. این دشت در ۶ کیلومتر پس از روستای افجه و البته ۴۰ کیلومتری جنوب شرق میگون جای گرفته است. دشت هویج در گذشته گذرگاه شاهان بود، اکنون میراث آن زمان شامل کاروانسرای صفوی را در خود نگاه داشته است.

روستاهای آهار و شکرآب

رودخانه ای در میان کوه
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

یکی از جاذبه‌های میگون، روستای دیدنی آهار است. این روستا در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب میگون قرار دارد. از اواخر خرداد تا آبان ماه این روستا محلی برای شکوفایی طبیعت به شمار می‌رود. از محصولات کشاورزی باکیفیت این روستا می‌توان سیب، گیلاس، آلبالو و گردو را نام برد. کوچه باغ‌های زیبای روستای آهار همواره محلی جذاب برای گردشگران از سراسر ایران محسوب می‌شود. در غرب روستای آهار می‌توان روستای شکرآب را یافت. یکی از جذابیت‌های این روستای زیبا، رودخانه شکراب است. یکی از مقصدهای گردشگران در روستای شکرآب، آبشار خروشان شکرآب می‌باشد. در حد فاصل این دو روستای زیبا نیز می‌توانید از مکان‌های دیدنی شامل قله قلعه‌دختر، آبشار ده‌تنگه، سی‌چال، توچال دیدن نمایید.

دره آهنگرک

در ۴ کیلومتری غرب میگون می‌توانید از دره زیبای آهنگرک بازدید کنید. در گذشته این دره پر آب در احاطه قله‌ها، به دره‌ الله‌بند شناخته می‌شد. قله‌های قلعه دختر، آبک، الله بند و آهنگرک دور تا دور این دره را احاطه کرده‌اند. این دره به تنهایی محلی مناسب برای درک تمام زیبایی طبیعت این منطقه برای شما خواهد بود.

مدرسه بین‌المللی یخ‌نوردی میگون

در زمستان یکی از مکان‌های محبوب میگون، مدرسه بین‌المللی یخ‌نوردی است. شما در این مکان می‌توانید تجربه یک حس متفاوت، تفریح، سرگرمی و البته ورزش را بیابید. این مدرسه در قسمت ورودی دره هملون جای گرفته است و تقریبا ۱۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد.

جاذبه مذهبی میگون 

از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی این منطقه می‌توان به مقبره‌های در شمشک، لالان، محمدباقر رودک، میگون، دربندسر، امام‌زاده طاهر و زاهد در شکرآب اشاره کرد.

دیگر جاذبه‎‎‌های زیبا میگون 

کوه و دشت هایی سر سبز در و آسمانی آبی

ازدیگر جاذبه‌های تاریخی که در اطراف شهر میگون قرار گرفته‌اند می‌توان به آتشگاه قصر دختر در اطراف شکرآب و کاخ انیس‌الدوله از زمان ناصرالدین شاه در اوشان اشاره کرد. همچنین از دیگر جاذبه‌های طبیعی و زیبای این منطقه می‌توان محله هفت چنار در بالای میگون و هفت چشمه شهر میگون، کوچه قلعه باغ، رودخانه گهواره یا گاهره را نام برد.

مراکز خرید میگون

کمتر پیش می‌آید که به سفر بروید و فکر خرید در مقصد نداشته باشید. میگون سال‌هاست به مقصد مهمی برای گردشگران تبدیل شده و همین امر باعث ساخت مراکز خرید جدید گردیده است. در این منطقه برای خرید می‌توانید به مرکز خرید گلستان و خشکبار قصران مراجعه کنید. البته بازارهای محلی نیز وجود دارند که می‌توانید برای خرید سوغات یا مایحتاج روزانه خود به آن‌ها سر بزنید.

صنایع دستی و سوغات میگون

تعدادی وسیله سفالی لعاب گرفته

اصلی‌ترین سوغات میگون را می‌توان میوه‌های خوشمزه آن نظیر گیلاس و آلبالو دانست. البته شما می‌توانید با عکاسی از طبیعت زیبای این ناحیه نیز برای خود سوغاتی ارزشمند از میگون تهیه کنید. میگون زیبا از هنرمندان خوش ذوق و قریحه برخوردار است که باهنر خود می‌توانند شما را مجذوب خود کنند. از جمله مهم‌ترین صنایع دستی میگون می‌توان به سفالگری، منبت کاری، معرق کاری، جاجیم بافی، قالی بافی، گلیم بافی و البته احجام سنگی دانست.

همچنین این منطقه زیبا دارای سوغات‌های خوشمزه‌ای مانند لواشک میوه‌های مختلف، میوه خشک‌شده نظیر قیسی و لبنیات تازه است که لذت چشیدن طعم بی‌نظیر آن‌ها می‌تواند به تنهایی عامل سفر مجدد شما به میگون باشد.

غذاهای محلی میگون 

یک دیس والک پلو از غذای مخلی میگون

یکی از مواردی که در هنگام معرفی میگون نباید فراموش کنیم، بررسی غذاهای محلی این منطقه است. تا به امروز هشت غذای محلی در سراسر ایران به ثبت ملی رسیده‌اند. والک پلو جز غذاهای محلی این منطقه محسوب می‌شود که به دلیل محبوبیت و پیشینه اصیل خود به ثبت ملی رسیده است. در فصل بهار در این منطقه پخت والک پلو با استفاده از والک تازه به دست آمده از کوه‌های این منطقه رایج است. از دیگر غذاهای محلی خوشمزه این منطقه می‌توان به خورش قیمه آلو، ته چین اسفناج، دمی اسفناج، شیرین پلو، سبزی پلو، ته چین مرغ و البته دمپخت باقلا (دمپختک) اشاره کرد.

اقامت در میگون

در زمان سفر به میگون متوجه می‌شوید که ویلاهای فراوانی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید. البته اگر قصد دارید تا از مدت اقامت خود در این شهر از تمام امکانات رفاهی نظیر کافی‌شاپ، لابی، سفره‌خانه سنتی، لاندری، سالن ماساژ، رستوران، کافی‌نت، سالن بیلیارد، پارکینگ، اینترنت و… استفاده کنید، می‌توانید در هتل‌های میگون اقامت کنید. اما اگر به استقلال در سفر، طبیعت، تفریحاتی مانند شنا علاقه دارید، اجاره ویلا در میگون می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *