جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات میگون

گردشگران بخشی از سفر خود به هر نقطه از دنیا را به خرید سوغات و صنایع دستی آن شهر اختصاص می‌دهند. یکی از مقاصد مهم گردشگران یک روزه در تهران، میگون است. گردشگران در زمان سفر به این منطقه نیز می‌توان سوغات و صنایع دستی میگون رو تهیه کنند. در این مطلب از اتاقک به معرفی مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات این منطقه می‌پردازیم.

معرفی میگون

مجموعه روستاهای میگون، فشم، اوشان، آهار، ایگل و غیره از نواحی زیبای طبیعی تهران و دامنه‌های البرز جنوبی هستند. این مناطق در حال حاضر به تفرجگاه دائمی و عمومی تبدیل شده‌اند. آثار جذاب و طبیعی میگون از قبیل، چشمه‌ها، آبشارها، حواشی رودخانه جاجرود، ریزابه‌ها، تله خاتون بارگاه، غار همدان و غار کیقباد، تنوع گیاهی و جانوری، این منطقه را به یک تفرجگاه ممتاز و دائمی در شمال تهران تبدیل کرده است.

نوشته های مشابه

لغت میگون به معنی سرخ رنگ است که به رنگ خاک رس این منطقه اشاره می‌کند و البته رویش گل‌های میگون در این شهر بسیار زیبا نیز از دلایل دیگر نام‌گذاری آن است. آب و هوای این منطقه در فصل تابستان معتدل و در فصل زمستان سرد و پربرف می‌شود.

سوغات و صنایع دستی میگون

سوغات میگون

از زمانی که میگون مورد توجه گردشگران قرار گرفته، سوغات و صنایع دستی این شهر نیز مهم شدند. در بسیاری از بازارهای محلی منطقه، مردم محلی صنایع دستی خود را برای فروش، ارائه می‌کردند. برخی از این صنایع دستی در مناطق اطراف نیز رواج دارد و برخی تنها توسط مردم این منطقه تهیه می‌شد. در کنار صنایع دستی، محصولات کشاوزی و خوراکی‌های خوشمزه نیز به عنوان سوغاتی به فروش می‌رفت. در ادامه مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی میگون معرفی شده است.

گیلاس میگون

از میوه‌هایی که می‌­توان از میگون به عنوان سوغات از میگون تهیه کرد باید به گیلاس خوشمزه اشاره کرد. گیلاس میوه­‌ای هسته‌­دار و گوشت‌دار است که ایالات‌متحده آمریکا، ترکیه و ایران از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این میوه محسوب می‌شوند. شهر میگون یکی از بهترین مناطق برای تهیه این میوه آبدار است. در این منطقه از گیلاس محصولات دیگری مانند مربا و کمپوت نیز تهیه می‌شود. همچنین از برگ گیلاس به‌صورت دم‌کرده برای درمان بیماری کبد و کلیه استفاده می‌کنند. در فصل برداشت گیلاس، می‌توانید این میوه را در بازارهای محلی به عنوان سوغات میگون تهیه کنید.

سوغات میگون

آلبالو

از دیگر سوغاتی­‌های منطقه بسیار خوش آب‌­وهوای میگون می‌­توان به میوه آلبالو اشاره کرد. در فصل برداشت این میوه می‌توانید از بازارهای محلی آلبالو را تهیه کنید. علاوه بر آن، فراورده‌های آلبالو مانند آلبالو خشک، مربا و شربت آلبالو نیز می‌توانید به عنوان سوغات خریداری کنید. از آلبالوهای خشک ‌شده در آشپزی و پخت سوپ، کیک و تارت استفاده می‌شود.

سوغاتی خوشمزه میگون

سیب

سیب یکی از مهم‌ترین محصولات باغ‌های منطقه میگون، سیب است. سیب‌های منطقه میگون از اواخر تابستان تا پاییز می‌رسد و بهترین و پرطرفدارترین سوغاتی منطقه زیبای میگون محسوب می‌شود. سیب‌های منطقه میگون اغلب سیب‌های زرد و قرمز هستند. اگرچه گونه‌های دو و یا چندرنگ هم ممکن است در میان محصولات این منطقه یافت شود. سیب‌های میگون به دلیل آب و هوای خوب منطقه، بسیار ترد و خوشمزه‌ هستند.

سیب سوغات میگون

گردو میگون

جالب است بدانید که منشأ درخت گردو، ایران بوده است. در باغ‌های میگون نیز گردو برداشت می‌شود. هرچند شهرستان تویسرکان در همدان با داشتن بیش از ۵۵۰۰ هکتار باغ گردو و تولید این محصول باکیفیتی در مقیاس جهانی، «پایتخت گردوی ایران» نام گرفته است؛ اما شهرستان میگون نیز صاحب گردوهای مرغوبی است که می­‌توان از آن به عنوان سوغاتی میگون یاد کرد.

گردو میگون

 فندق

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه میگون، فندق است. فندق در باغ‌های میگون برداشت می‌شود و به صورت تازه و خشک برای فروش، عرضه می‌شود. اگر فصل برداشت این میوه به میگون سفر کنید، می‌توانید فندق تازه به عنوان سوغات از بازارهای محلی تهیه کنید. در فصل‌های دیگر فندق خشک و بو‌داده نیز به عنوان سوغات قابل خرید است.

فندق سوغات خوشمزه میگون

لبنیات میگون

میگون مراتع خیلی خوبی دارد و همین باعث شده که محصولات لبنی این منطقه بسیار با کیفیت و خوشمزه باشند. اگر اهل محصولات ارگانیک و لبنیات هستید، لبنیات میگون می‌تواند سوغات خوبی برای شما محسوب شود. در این سفر خود به میگون می‌تواند پنیر محلی، شیر، سرشیر، کشک، ماست، دوغ و کره محلی تهیه کنید.

لبنیات میگون

نان‌های محلی میگون

نان‌ها اصلی‌ترین بخش سفره هر خانه را به خود اختصاص می‌دهند. در گذشته مردم میگون، نان را درون تنورهای خانگی پخت می‌کردند. این نان‌ها به‌صورت فطیر و در تعداد زیاد برای یک هفته تهیه می­‌شد. مردم محلی میگون، نان­‌ها را در انبارهای چوبی مختص نان خانگی که به‌صورت صندوق بودند و به آن‌ها اصطلاحاً جانونی می­‌گفتند، نگهداری می‌کردند.

نان‌های محلی میگون

سبزی‌های محلی

میگون در منطقه کوهستانی قرار گرفته است. همین امر باعث شده مردم محلی از دامنه کوه‌های اطراف سبزی‌های محلی جمع‌آوری و با آن غذاهای محلی تهیه کنند. در فصل بهار بهترین زمان برای چیدن سبزی‌های محلی است و در این زمان می‌توانید این سبزی‌های محلی در بازارهای محلی خریداری نمایید. یکی از مهم‌ترین سبزی‌های محلی که در بازارهای شمال تهران نیز یافت می‌شود، والک است. با والک در میگون، والک پلو و آش طبخ می‌کنند.

سبزی‌های محلی میگون

صنایع دستی میگون

علاوه بر سوغاتی‌های خوشمزه و آبدار میگون، می‌توانید صنایع دستی این منطقه را نیز در بازارهای محلی به عنوان سوغات خریداری کنید. از مهم‌ترین صنایع دستی مردم میگون باید به قالی اشاره کرد. قالی در تمام نقاط ایران بافته می‌شود اما تفاوت قالی‌های هر منطقه به نخ‌های مورد استفاده و نقشه‌های قالی است. در میگون نقشه‌های قالی به طبیعت این منطقه اشاره دارد و برای بافت قالی از پشم استفاده می‌شود. علاوه بر قالی، گلیم نیز در این منطقه بافته می‌شده است. گلیم در گذشته به منظور روکرسی، روی رخت‌خواب و زیرانداز تهیه می‌شد. امروزه گلیم‌های بافته شده به عنوان سوغات میگون بافته می‌شود و در بازارهای محلی میگون عرضه می‌گردد.

صنایع دستی میگون

سخن پایانی

میگون به عنوان یکی از تفرجگاه‌های نزدیک تهران، ویلاها و اقامتگاه‌های بسیاری دارد. در سفرتان به این منطقه می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در میگون سفرتان از پیش برنامه‌ریزی کنید. در زمان سفر به بازارهای محلی و جاذبه‌های گردشگری میگون سر بزنید. اگر تمایل به خرید در میگون داشتید، می‌توانید به سراغ سوغاتی‌های خوشمزه و آبدار میگون یا صنایع دستی زیبای شهر بروید. بسیاری از این سوغاتی‌های معرفی شده، در بازارهای محلی میگون عرضه می‌شوند. در نهایت برای رزرو ویلاها، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های میگون می‌توانید از سایت اتاقک اقدام نمایید که قطعاً سفر خوش و خاطره‌­انگیزی را برای شما رقم خواهیم زد.

4.4/5 - (219 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. منطقه خوب—مردم تنگ نظ و نامردی داره—مخصوصا تو معامله ملک قالتاق هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *